Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 730d xDrive – Rozumnější volba?

Martin Machala
Diskuze (58)
Nová sedmička se na Auto.cz už představila, ve vrcholné prodloužené specifikaci se zážehovým osmiválcem porazila ve srovnávacím testu Mercedes třídy S. Nadchne i nejlevnější verze se vznětovým šestiválcem?


Interiér, design


Nová sedmička mě absolutně dostala. Kombinace bezpříkladného komfortu s neskutečnou dynamikou dvojitě přeplňovaného benzinového osmiválce a přehlídka technologií jak ze specializované výstavy zanechala hodně hlubokou stopu.

Už kdysi jsem napsal, že mi k charakteru luxusní třídy jednoznačně víc sedí pořádné osmiválcové benzinové srdce, týden za volantem úchvatného BMW 750Li xDrive mě v tomto jen utvrdil. O to víc jsem byl zvědavý na protipól v podobě základní verze 730d, dovybavené tedy ještě o pohon všech kol xDrive (vyrábí ještě BMW zadokolky?). Dokáže 195 kW a 620 N.m pohnout s mými předsudky? Nebo budu vzpomínat na fenomenální zážehový osmiválec? Navíc, neskutečná dynamika a chod sametovější než samet nebyly u osmiválce vykoupeny nezřízenou spotřebou, průměr lze i bez snahy o úsporu v pohodě udržet pod jedenácti litry.


Ještě před hodnocením vznětového šestiválce, si na chvilku tradičně odskočíme k designu a uspořádání interiéru. Už ve srovnávacím testu s Mercedesem jsem se k vzhledu karoserie nové sedmičky vyjadřoval rezervovaně, trochu zvláštní záď se mi postupem času líbí pořád míň. Vepředu pak může nejeden zaváhat, jestli náhodou nejde o pětku. Komentářů, že to „přece vypadá úplně jako pětka“, jsem zaslechl několik. Experiment s „banglovskou“ sedmičkou přitom BMW vyšel náramně – na design se sice houfně nadávalo (já byl od začátku vzhledem nadšený), extravagantní sedan se však skvěle prodával. Teď je sedmička naprosto tuctová, bez nápadu a z některých úhlů neforemná.

bmw testy video luxusni redakcnivideo bmw testy video luxusni redakcnivideo

Interiér je možná od pohledu jednoduchý, perfektní zpracování a efektní detaily (ještě nikde jsem neviděl tak působivé ambientní osvětlení) však i v rámci top segmentu vytváří ojedinělou atmosféru. Testovaná šperkovnice ale něco stojí, příplatků je samozřejmě celá řada – béžová nebo spíš bílá kůže Nappa přijde skoro na čtyřicet tisíc, dřevěné obložení Poplar grain grey stojí patnáct tisíc, kůží potažená přístrojová deska skoro čtyřicet… A ovládání gesty, tak hezky zpropagované Míšou, nabízí BMW za pět tisíc. Video za připomenutí určitě stojí!

Video se připravuje ...

I kvůli místu pro nohy. Jak ve videu říkám, vzadu je sice dost prostoru i pro krásné dlouhé nohy, je ale pravda, že vyloženým nadbytkem verze se standardním rozvorem nedisponuje (3070 mm, „elko“ přidává 140 mm). Jde, řekněme, o rezervu, která ještě nedonutí zadní cestující přizvednout obočí. Když jsem se však za sebe posadil já (180 cm, navíc jsem zvyklý řídit na dost dlouhé nohy), k výše zmíněnému vyjádření mírné nespokojenosti jsem zase tak daleko neměl.

Motor, jízdní vlastnosti


Tak tedy tu naftu…

Jak bylo řečeno v úvodu, úspora pohonných hmot motivací ke koupi vznětové sedmičky nebude. Dobře víte, že s benzinovým osmiválcem lze jezdit za jedenáct i méně. A s dvojitě přeplňovaným vznětovým šestiválcem? Plus mínus za osm. Celkový týdenní průměr se zastavil na hodnotě 7,8 litru, k deseti a výše jsem se podíval jen ve městě. Jistě hezké, nikoliv však světoborné. A navíc, od udávaného kombinovaného nesmyslu 5,2 litru nesmírně daleko… I vzpomínaný osmiválec 750Li xDrive se ale chlubí vybájeným peřím – za bavoráckých 8,3 litru nikdo nikdy jezdit nebude.


Kdybych si z palubního počítače opisoval hodnoty třeba kolem šesti litrů, dveře k naftě bych viděl určitě otevřené. Takto je ale náskok v dynamice a kultuře chodu verze 750i nezpochybnitelný. Abychom si rozuměli, dynamické schopnosti vznětového šestiválce jsou v plné míře rozhodně dostačující (vždyť nejvyšší točivý moment dosahuje 620 N.m), odhlučnění jednotky také snese velmi přísná měřítka. Všechno je tedy v podstatě v nejlepším pořádku, benzinový osmiválec vás ale přenese do ještě úplně jiné dimenze luxusu a výkonu.

bmw testy video luxusni redakcnivideo bmw testy video luxusni redakcnivideo

Třeba zmíněná zvuková kulisa. Naftovým drkotáním 730d neobtěžuje, proti 750i je ale chod motoru neoddiskutovatelně hrubější. I sladění s jindy bezpřipomínkovým osmistupňovým automatem najednou občas mírně zaškobrtlo. Velice mírně a výhradně při nižších rychlostech, k menším nesrovnalostem ale dochází.

Objektivní jízdní argumenty jsou tedy na straně skvostného zážehového osmiválce, poslední slovo však bude mít stejně nafta. BMW 730d je totiž o víc než půl milion levnější… A to je víc než citelný rozdíl i v luxusních kruzích.

Komfortní potvrzení

Je to zvlášť v kontextu přímé konkurence trochu překvapivé, vzduchové odpružení na obou nápravách ale přinesla až aktuální generace sedmičky s kódovým označením G11. Že však jde o premiéru povedenou, to jste se dočetli už ve srovnávacím testu s Mercedesem třídy S.

Dobře odvedenou práci potvrzuje také verze 730d xDrive. I vznětový sedan přijel s devatenáctipalcovými koly (stejně jako dříve testované BMW 750Li xDrive), nerovnosti ale sedmička znovu tlumila takřka stoprocentně perfektně. Vzduch nestíhá až na opravdu drsných výmolech, to už ale narážíme na principiální omezení. Komfort je každopádně na nejvyšší představitelné úrovni.

bmw testy video luxusni redakcnivideo bmw testy video luxusni redakcnivideo

Stejně jako nedostižné pohodlí je ovšem sedmičce vlastní také jistá těžkopádnost v ovladatelnosti. Od vozu luxusní kategorie samozřejmě nelze čekat zápal pro zatáčky, jak ale dokazuje Mercedes třídy S, jde to hbitěji. A to sedmička mezigeneračně významně zhubla, BMW mluví o 130 kilogramech. Mimo jiné díky výztuhám nosné struktury z uhlíkových vláken. Této novince v Mnichově říkají Carbon Core a na svůj počin jsou natolik hrdí, že plaketkou s označením technologie dokonce vybavili B sloupek karoserie. Určitě významný pokrok, BMW by ale mělo být řidičsky atraktivnější, živější. I jako luxusní sedan. Kolikrát jsme ale v poslední době takto brečeli i v případě daleko menších BMW… Však to znáte, nářky, že už ani ta trojka není, co bývala. A že ten Active Tourer je vyložený zločin. A že ta tráva už není tak zelená. No jo… Ono to ale s tím odklonem Mnichova od sportovního zaměření opravdu začíná být trochu vážné.

Závěr


Závěr

Takže, přišla sedmička se vznětovou motorizací o část svého kouzla? Obávám se, že ano. Skvělým a vlastně nejlepším modelem svého segmentu zůstává i jako 730d, na osmiválec 750i jsem ale, přiznám se, přece jen vzpomínal. Na jeho neopakovatelnou pružnost, drtivou dynamiku a charakterní zvuk. Třílitrový šestiválec je vynikající služebník, spolehlivě rychlý, s přijatelnější spotřebou, bavit vás ale nebude. Tam, kde po přidání plynu v 750i přicházela neředěná radost, omezila se nafta 730d na prostou akceleraci. Vždy svižnou a přesvědčivou, šestiválec však nepředvedl nic, na co bych měl tendenci jednou vzpomínat.

bmw testy video luxusni redakcnivideo bmw testy video luxusni redakcnivideo

Že ale bude verze 730d pro většinu zákazníků nakonec rozumnější volbou, to je vzhledem k výrazně nižší cenovce pochopitelné. Proti 750i ušetříte víc než půl milion, který pak můžete investovat do příplatků. A že se výbava sedmičky umí pořádně rozrůst, dokazuje i testovaný kousek. Ten začal na částce 2.427.100 Kč (BMW 730d xDrive), průlet ceníkem ale zakončil na sumě atakující tři miliony… A to ještě zbylo nevyužitých kolonek!

Nejlevnější verze modelu2.338.700 Kč (BMW 730d)
Základ s testovaným motorem2.338.700 Kč (BMW 730d)
Testovaný vůz2.427.100 Kč (730d xDrive)
Testovaný vůz s výbavou2.983.214 Kč (730d xDrive)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Velmi slušné dynamické parametry
  • Zpracování a celková kvalita interiéru
  • Novátorské technologie

Minusy

  • Spotřeba daleko od udávané
  • Až moc usedlý vzhled karoserie


Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (58)
BMW 730d xDrive
Cena základní sestavy 2 427 100 Kč
Výbava základní sestavy Navigace, čalounění kůží Dakota, elektricky nastavitelné přední sedačky, sedmnáctipalcová litá kola, vzduchový podvozek, přední a zadní parkovací senzory, parkovací kamera, alarm, adaptivní tempomat, automatické světlomety, head-up displej, LED světlomety, ambientní osvětlení interiéru, vyhřívání předních sedaček. Kč
Cena testované sestavy 2 983 214 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní kožený volant (+5330 Kč), sportovní automatická převodovka (+7748 Kč), elektrické dovírání dveří (+18 148 Kč), okna v provedení Climate komfort (+32 032 Kč), BMW display key (+6682 Kč), design exteriéru Pure Excellence (+23 764 Kč), komfortní elektricky nastavitelné přední sedačky (+59 696 Kč), dřevěné obložení Poplar grain grey (+14 690 Kč), čtyřzónová automatická klimatizace (+23 218 Kč), kůží potažená přístrojová deska (+38 714 Kč), LED mlhovky (+5616 Kč), Driving Assistant Plus (+51 012 Kč), BMW laserové světlomety (+78 780 Kč), audio Harman Kardon (+32 032 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (+2990 Kč), ovládání gesty (+5070 Kč), BMW ConnectedDrive Plus (+13 338 Kč), metalíza s briliantovým efektem (+29 380 Kč), kůže Nappa (+39 780 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.3 / 4.8
Emise CO2: 127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 0
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1900 / 715
Rozměr pneu: 245/45 R19
BMW 730d xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5098
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1618
f) rozchod vzadu (mm): 1646
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 2. 2016 09:56
Re: 30d
Vyhoněný je i ten šestiválcový naftový motor, jaký by měl výkon a dynamiku bez přeplňování (v tomto případě dvojitého).
30. 1. 2016 15:58
Re: 7.2l v superbu pecka, 7.8l v 30d je slabe
:yes: :yes: :yes:
29. 1. 2016 09:43
Kam ten svet speje....
Musim sa smiat.... diesel nenadchol bla bla... pozriem si parametre a z 0-100km/h za 5,8s ..... >:D auto o velkosti karavanu pripade mensieho bazena v rodinnom dome.....
Dnes sa na to pozerame akoby sa jednalo o beznu vec a taketo sprinty davaju autobusy MHD bezne ....plne ludi a do kopca samozrejme ...
Ked sme mali v 1999 novu Carreru tak sme vsetci srali do gati lebo davala 0-100 ako supersport za 5,9s ....jasne doba ide ... ale aj my sa degenerujeme...
Podotykam ze som sedlal par aut, aj rodinnych aj vlastnych aj znamych... takze viem co je vykon...ale zaroven .... skratka o chvilu uz asi bude podpriemer ked auto nebude mat namiesto cifernikov obrazovku jak na stadione a bude mat viac nez dva valce, vacsiu spotrebu nez 2 litre a menej nez 350koni ...
Avatar - white label
28. 1. 2016 21:52
Re: podelny prostor vzadu
Říkej si tomu jak chceš (třeba i "rozvaleně"), ovšem sezení (skoro) na hraně sedáku to není určitě...
Celkově lepší sezení, než v Oktávce, považuji v této třídě za samozřejmost.
Avatar - guze
28. 1. 2016 19:34
Re: podelny prostor vzadu
Delas z toho kovbojku a chytas mne za slovo, dotycnej proste sedi rozvalene, nohy by pred operadlo predni sedacky v poho vesel, nerikam ze by sedel uzasne pohodlne, urcite to ale bude furt lepsi sezeni, nez jak tady nekdo napsal v oktavce ..