Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW i8 Roadster – Konečně má, co postrádal

David Bureš
Diskuze (34)
V rámci letošního faceliftu se BMW i8 dočkalo druhé karosářské verze, po kupé následuje roadster. A ten konečně získal to, co dosavadnímu autu tak chybělo.


Design, interiér


Možná se to nezdá, ale BMW i8 je s námi už devět let. Ano, sériová verze se sice vyrábí od roku 2014, koncept Vision EfficientDynamics naznačující základ designu však byl světu představen už v roce 2009, o dva roky později pak následoval další koncept, nazvaný už i8, který byl prakticky totožný s následnou sériovou verzí. I po tolika letech však i8 vzbuzuje pozornost, její design pořád vypadá jak z příštího století, a tak by facelift ani nepotřebovala. Po čtyřech letech výroby se ho však dočkala a spolu s tím dorazila na trh i verze i8 Roadster.

Její příchod se očekával již léta, vždyť BMW koncept otevřené i8 představilo už v roce 2012 (pod označením i8 Spyder), tedy ještě před zahájením výroby kupé. Až letos jsme se jí však konečně dočkali. V čem je lepší než kupé? A co všechno změnila letošní modernizace auta?

Pořád jako z budoucnosti

Jestliže jste se při premiéře BMW i8 báli, že jeho futuristické křivky rychle zestárnou, po čtyřech letech vás můžeme uklidnit, že se tak nestalo. Tenhle plug-in hybridní sporťák nadále vzbuzuje pozornost okolí, a to i v jinak nenápadné stříbrno-černé barevné kombinaci testovaného kousku. Vždyť pořád vypadá jako z jiného světa, nebo alespoň ze vzdálené budoucnosti, a tak není divu, že v rámci faceliftu se na karoserii ladily jen detaily – třeba grafika světel, která jsou v základu diodová a za příplatek laserová. Proudící vzduch pak už vpředu není odváděn výdechem v přední kapotě, ale otvory po stranách vozu v blízkosti podběhů a kol, což konkrétně u roadsteru zajišťuje příjemnější teplotu v kabině při jízdě s otevřenou střechou.

Právě otevřená střecha je samozřejmě největší změnou roadsteru proti kupé. Celá záď byla přepracována, při zatažení střechy jsou za zády posádky ladné ochranné oblouky. Střecha je plátěná a elektricky ovládaná, za záda posádky se skládá vertikálně ve tvaru písmena Z. Celý proces trvá pouhých 15 sekund a může probíhat až do rychlosti 50 km/h. Proběhne tedy, pokud najdete tlačítko na otevírání střechy, to je totiž nepochopitelně skryto v jedné z loketních schránek. Proč jej vývojáři nedali k rámu čelního skla, jako tlačítko stahující zadní deflektor, asi nepochopíme. Místo by tam na něj bylo...

Mechanismus střechy navíc notně omezuje praktičnost i8. Zavazadelník se ve srovnání s kupé zmenšil ze 154 na 88 litrů, které postačí leda tak na kabinové zavazadlo do letadla a nějaké drobnosti k tomu, Roadster navíc postrádá i zadní nouzové sedačky kupé, které v nouzi nejvyšší umožnily svézt další dva kamarády. Místo toho je za předními sedadly odkládací prostor schopný pojmout 100 litrů zavazadel. Kvůli předním sedadlům však není zrovna snadno přístupný, a tak bude ideální volbou pořídit si nějakou sadu zavazadel, navrženou na míru auta.

bmw testy luxusni sportovni roadster bmw testy luxusni sportovni roadster  

Naopak efektní, k nebi otevírané dveře byly zachovány také u otevřeného modelu. V případě roadsteru jsou však bezrámové, vyrobené z uhlíkových kompozitů doplněných o vnější hliníkový plášť. Krkolomný nástup a výstup zůstává zachován, dá se však najít grif, kdy se přes masivní práh snadno dostanete dovnitř na jeden ladný pohyb. To výstup procvičí svaly mnohem více, vaše sličná přítelkyně si navíc rychle uvědomí, že pokud se nechce při vystupování stát hvězdou bulváru, bude v tomto autě raději jezdit v kalhotách…

Modernější, ale bez odkládacích prostorů

Když už se však dovnitř přece jen dostanete, všimnete si, že v rámci faceliftu tu došlo k několika změnám. Když jsme na podzim jezdili s BMW i8 Protonic Edition, všimli jsme si, že kabina vozu za čtyři roky přece jen zestárla. Digitální přístrojový štít a obrazovka multimediálního systému najednou kvůli slabému rozlišení působily zastarale a i použité materiály nebyly žádným zázrakem.

Na tom se však v rámci modernizaci zapracovalo. Interiér je tak nyní opět moderní jako zevnějšek. Standardně dodávaná obrazovka s úhlopříčkou 8,8 palce navigace Professional má skvělý ostrý obraz s vysokým rozlišením, ideální jsou i rychlé reakce systému. I jednotlivé materiály působí hodnotněji než dosud.

Jak se na správný sporťák sluší a patří, za volantem se sedí velice nízko. K sedačkám obecně není co dodat, perfektně obejmou tělo, zároveň však zůstávají pohodlné i při delších vyjížďkách. Místa je tu dostatek, s nataženou střechou si ale uvědomíte méně prostoru nad hlavou než v kupé. Horší je to s výhledem, karbonový rám čelního skla si i kvůli výklopným dveřím vyžádal tlusté A sloupky, které notně omezují výhled do stran. Při rychlém tempu na oblíbených okreskách nic příjemného!

bmw testy luxusni sportovni roadster bmw testy luxusni sportovni roadster  

Negativně hodnotíme i nedostatek odkládacích prostorů uvnitř. Jasně, od i8 Roadster nečekáme nějaké praktické zázraky, že si ale pořádně nemáte kam dát třeba peněženku a mobil vadí i ve sporťáku. V loketní opěrce je jen velice mělká schránka, nijak velká není ani ta před spolujezdcem a ve dveřích dokonce kapsy nejsou žádné. A tak se můžete spolehnout jen na síťku u nohou spolujezdce nebo přenosný držák nápojů, dodávané v rámci příplatkového paketu Travel za 15.600 korun.

Motor, jízdní vlastnosti


Tříválec? Ani byste neřekli...

Jakmile ale jednou i8 nastartujete a rozjedete se, takové chybky hodíte za hlavu. BMW i8 Roadster je totiž fantastické a konečně nabízí to, co kupé doposud tak chybělo. Ale hezky popořadě...

Stejně jako dosud v útrobách i8 pracuje uprostřed uložený spalovací tříválec pohánějící prostřednictvím šestistupňového automatu zadní kola, doplněný o elektromotor posílající svoji sílu přes dvoustupňový automat na přední kola. Jelikož ale vývoj v oblasti elektromobility kráčí velkými skoky vpřed, po čtyřech letech bylo možné útroby v mnoha ohledech vylepšit. Elektrický motor si výkonově polepšil o 9 kW na 105 kW, zatímco kapacita lithium-iontového akumulátoru umístěného v tunelu mezi sedadly narostla ze 7,1 na 11,6 kWh. To přeplňovaný zážehový tříválec s přímým vstřikováním a plně variabilním rozvodem Valvetronic byl kvůli snížení emisí nově doplněn o filtr pevných částic, i nadále však z objemu 1,5 litru poskytuje výkon 170 kW.

Výsledkem posílené elektrické jednotky je nárůst kombinovaného výkonu na 275 kW, výkonnější baterie zase umožňují Roadsteru v čistě elektrickém režimu ujet na jedno nabití až 53 kilometrů, což je asi o polovinu více, než dosud zvládalo kupé. V praxi ale stejně počítejte s nějakými 20-30 kilometry. Na elektřinu je každopádně možné jet nejvýš 120 km/h.

Hlavně se ale v rámci faceliftu zlepšila spolupráce mezi oběma motory hybridního ústrojí. Jestliže u kupé jsme občas měli pocit, že se spalovací motor nepřipojuje zrovna hladce - zvlášť při svižnějším rozjezdu, kdy už v baterkách nezbývalo moc šťávy, docházelo k cukání, u Roadsteru jsme nic takového nepozorovali. Kooperace je naprosto neznatelná.

Ani nadále však i8 není zázračně rychlá. Ve výchozím nastavení Comfort se dokonce budete podivovat nad mdlým odpichem při rozjezdu z místa. Ve Sportu, kdy oba motory spolupracují pro co nejvyšší výkon, je zrychlení už naléhavější. Že by ale nějak vyráželo dech, to rozhodně ne. Rychlá ale i8 Roadster je, z 0-100 km/h zrychlí za slušných 4,6 sekundy, jen to tolik nedává na odiv.

Co však naopak na odiv jasně dá, je zvuk motoru. Jedenapůllitrový tříválec měl vždycky nezaměnitelný tón, díky otevřené střeše si pak jeho hutné chraplání můžete náležitě vychutnat. Je opravdu návykové, navíc pouze tříválec byste za zády podle jeho zvuku hádali opravdu jen stěží. Jenže ona je zážitkem i jízda na elektřinu, kterou vůz preferuje ve výchozím nastavení Comfort. To pak s otevřeným nebem nad hlavou uslyšíte jen šum okolního větru, jako byste jeli na kole. Tedy spíše elektrokole, protože v Roadsteru jasně uslyšíte bzučení elektromotoru. Na to zatím tak zvyklí nejsme, k futuristické i8 to ale tak nějak sedí.

Jízdu bez střechy si sice budete užívat, musíte ale počítat s tím, že i8 je Roadster, ne kabriolet. To ve výsledku znamená, že ve 100 km/h už dovnitř celkem fouká, jízda bez střechy je ještě snesitelná do nějakých 120 km/h, dálniční tempo s nebem nad hlavou si tedy moc v klidu neužijete. Šikovná je však elektronicky výsuvná skleněná clona mezi ochrannými oblouky za zády posádky, při jejím zatažení už dovnitř fouká i v nižších rychlostech.

bmw testy luxusni sportovni roadster bmw testy luxusni sportovni roadster  

Jenže vnímání okolních zvuků a vůní je právě to, co vás na i8 Roadster bude bavit. Plug-in hybridní sporťák tak konečně dokáže vyloudit úsměv na tváři, což se kupé dosud moc nedařilo. Jízdní vlastnosti totiž i u roadsteru zůstávají nudné...

Nemyslete to špatně, i8 Roadster jezdí skvěle. Díky nízkému těžišti oblouky projíždí s bezbřehou jistotou, bez jakýchkoliv náklonů karoserie. Dostanete se tak v nich spíše na limit pneumatik než podvozku. Konstrukce je přitom naprosto pevná, díky tuhým bočním prahům a novým výztuhám v oblasti náprav se otevřená karoserie prakticky nekroutí. Pevný karbonový základ navíc znamená, že dodatečné úpravy srazily nárůst hmotnosti u Roadsteru na pouhých 60 kilogramů.

Otevřený plug-in hybrid je až do poslední chvíle přísně neutrální, na limitu se pak projeví přirozenou nedotáčivostí, přetáčivost jakoby vůbec neznal. A právě takhle účinná jízda je ve výsledku v kupé trochu nuda, s autem jedete zkrátka rychle, aniž byste to nějak vnímali a bavilo vás to. Jenže v Roadsteru jízdu okořeňuje otevřené nebe nad hlavou, které nudu zahání.

Milovníky řízení každopádně ani nadále nepotěší takový „detail“, že šestistupňový automat si sám přeřadí i v manuálním režimu. Pravdou ale je, že na pokyn páčkou pod volantem reaguje velice rychle. Mně osobně pak vadí i velmi lehké řízení.

Nečekaně komfortní

BMW i8 Roadster tak rozhodně není pro petrolheady, kteří se za jeho volantem budou chtít bavit, pro ty má mnichovský výrobce třeba kupé M2 Competition. Model i8 Roadster je spíše pro extroverty, kteří se chtějí předvést zajímavým autem, občas se s ním svižně svézt a klidně ho používat každý den.

Když si totiž odmyslíte složité nastupování a nedostatek odkládacích prostorů, i8 Roadster se vlastně dá používat také pro běžné přejezdy, ne jen pro víkendové výlety. I ve městě zůstává i8 Roadster na poměry sporťáků vcelku pohodlné (byť podvozku samozřejmě více vyhovuje rychlejší tempo), navíc je celkem tiché. Na dálnici sice šumějící vítr kvůli plátěné střeše uslyšíte přece jen více než v kupé, stále je to ale v mezích. Jen na dlouhých přejezdech vadí malá, 42litrová palivová nádrž. A ani vám auto nepřijde nijak velké, ani na okreskách nemáte pocit mastodonta jako třeba v BMW M3, a to je přitom i8 Roadster s šířkou 1.942 mm ještě širší než sportovní sedan z Mnichova.

A ideální je i spotřeba. Plug-in hybridní pohon tu totiž opravdu pomáhá srazit apetit na zajímavé hodnoty. Vždyť i když jsme se vyrazili projet na oblíbené okresky, vešli jsme se do nějakých dvanácti litrů. Kdo z vás to má, dalo by se říct, vždyť na stejných silničkách se s jinými sportovními auty klidně blížíme dvacetilitrové spotřebě. Ve sportovním režimu totiž i8 silně rekuperuje brzdnou energii, a tak vám šťáva z baterek ani tolik nemizí.

Závěr


Závěr

BMW i8 verzí Roadster konečně získalo to, co mu doposud chybělo - radost. Tenhle plug-in hybridní sporťák vždy jezdil skvěle, chyběla mu ale špetka zábavnosti, zkrátka jste s ním jezdili rychle, ale vlastně vás to ani moc nebavilo. To s otevřenou střechou je to jiné, konečně se s i8 s velkou radostí svezete.

Otevřená střecha, vítr ve vlasech a nečekaně parádní zvuk tříválce konečně kompenzují to, že jízdní vlastnosti i8 jsou vlastně nudné. Auto jezdí rychle s takovou jistotou, že vás to ani nebaví, i8 je za všech okolností neutrální a nedá vám najevo žádnou hravost. Díky otevřené střeše tu ale ta radost přece jen je.

V rámci faceliftu se navíc konečně zapracovalo na interiéru, který po letech už začínal být zastaralý, hlavně kvůli nízkému rozlišení obrazovek. Kvalitnější jsou i materiály, které nahradily některé lacinější detaily. Naopak vnější vzhled je i po letech neokoukaný a i8 nadále vzbuzuje pozornost, stále vypadá jako kosmická loď ze vzdálené budoucnosti. S otevřenou střechou je ten zájem okolí snad ještě větší, to když se třeba před odjezdem rozhodnete stáhnout střechu. To pak máte pozornost celé ulice, takže nic pro tiché introverty...

Chybky se ale najdou. Moc zavazadel do i8 Roadster nedáte, malý zavazadelník ještě odpustíme, ale miniaturní odkládací prostory uvnitř už ne. Alespoň že se něco vejde za sedačky, ty zadní totiž nahradil jen odkládací prostor.

A závratná je pak cena. BMW i8 Roadster přijde na 4,23 milionu korun, což je samo o sobě opravdu hodně. Navíc je to o 400.000 korun více než u kupé, což je notně tučný příplatek. V téhle cenové kategorii ale stačí se zamilovat a peníze neřešíte... A tak závěrem říkám - prosil bych jedno v té nové měděné metalíze E-Copper.

bmw testy luxusni sportovni roadster bmw testy luxusni sportovni roadster  

Nejlevnější verze modelu4.239.200 Kč (i8 Roadster/275 kW)
Základ s testovaným motorem4.239.200 Kč (i8 Roadster/275 kW)
Testovaný vůz bez příplatků4.239.200 Kč (i8 Roadster/275 kW)
Testovaný vůz s výbavou4.708.729 Kč (i8 Roadster/275 kW)

Plusy

  • Naprosto jisté jízdní vlastnosti
  • Konečně dokáže pobavit
  • Na poměry sporťáků slušný komfort
  • Parádní reálná spotřeba
  • Ohromující design

Minusy

  • Minimum odkládacích ploch
  • Tlusté A sloupky omezují výhled
  • Krkolomný výstup
  • Závratná cenovka
  • Nudnější jízdní projev

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (34)
BMW i8 Roadster
Cena základní sestavy 4 239 200 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, 20palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik, elektrické nastavení tuhosti tlumičů, přední a zadní parkovací asistent, tempomat, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, informace o aktuální povolené rychlosti, dešťový a světelný senzor, diodové světlomety, elektricky nastavitelná sedadla, vyhřívání sedadel, sportovní multifunkční volant s koženým věncem, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup, BMW Display Key, elektricky ovládaná okna, centrální dálkové ovládání, navigační systém Professional s dotykovou obrazovkou s úhlopříčkou 8,8“, hudební systém se sedmi reproduktory o výkonu 205 W, head-up displej, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 4 708 729 Kč
Výbava testované sestavy Laserové světlomety (+166.556,-), černě lakované brzdové třmeny (+9.256,-), lak Donington Gray (+46.253,-), 20“ kola z lehkých slitin 516 Jet (+39.650,-), obložení interiéru DryCarbon (+51.558,-), keramické ovládací prvky (+15.080,-), akustická ochrana chodců (+2.652,-), hudební systém Harman Kardon (+23.790,-), bezdrátové dobíjení telefonu (+2.652,-), WiFi hotspot (+18.252,-), odkládací paket – držák kreditních karet z Nappa kůže, přenosný držák nápojů, síťky na zadních stranách sedadel, 12V zásuvka před spolujezdcem (+15.600,-), barevná kombinace interiéru Accaro (+87.230,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 580
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 3700
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 250 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 105 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.1
Emise CO2: 46
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 88 / 0
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 370
Rozměr pneu: 195/50 R20, 215/45 R20
BMW i8 Roadster
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1942
c) výška (mm): 1291
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1721
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
28. 6. 2018 22:38
Re: Na úvodním obrázku
No práve vo vyšších rýchlostiach sa tvrdý podvozok toľko neprejaví. A ako hovorím ja som s Renegade nejazdil a bez priameho presadnutie a prebehnutia po tej istej trase je porovnanie veľmi subjektívne. Ale praktický všade je kritizovaný za príliš tvrdy podvozok, čo ovplyvňuje komfort pri nižších rýchlostiach a to aj v testoch kde bol s benzínovým motorom. Ale asi vieš čo od auta potrebuješ.
Avatar - Martin911Turbo
28. 6. 2018 14:46
Re: Na úvodním obrázku
Nekomfortní je v dieselu, prostě klasické vibrace nafťáku 2.0 Multijet, přitom kdyby ital dal lepší plynokapalinový silentblok tak by vibrace nebyli
Porovnával jsem obě auta na 17, oboje rychlost až do 180km
Avatar - vabis
28. 6. 2018 11:55
Re: To co postrádá
Jako sportovni auto bych chtel asi SLR nebo Lambo. ...Ale jedna vec se i8 uprit neda, je to atraktivni a ma sex appeal :-! :yes:
Avatar - praděda7
28. 6. 2018 11:10
Re: Na úvodním obrázku
Nikdy se mě nelíbila šedá auta, ale C-HR vypadá v šedé a v kombinaci s černými prvky nejlépe. No, a s tím Star Wars styling ta šedá ji padne jak prrddel na hrnec.... :yes:
Avatar - Loptos
28. 6. 2018 10:09
Re: hmmm
[odkaz]