Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M760Li xDrive V12 Excellence – Dvanáctiválec par excellence?

Stanislav Kolman
Diskuze (56)
Emko v názvu mu sice nechybí, přesto se fialový kousek od nedávno testovaného M760Li xDrive liší. Namísto sportování upřednostňuje luxus, V12 pod kapotou však zůstal.


Design, interiér


BMW řady 7 je největší a nejluxusnější limuzínou bavorské automobilky, není tedy divu, že už vstupní provedení se základním šestiválcem 730d/195 kW přijde na téměř 2,5 milionu korun. A když si poručíte prodlouženou verzi s vrcholovým dvanáctiválcem, jste skoro na dvojnásobku. Takové auto nese označení M760Li xDrive a můžete jej mít ve dvou provedeních. První se orientuje spíše na sportovní projev a není to tak dávno, co nám v redakci dělalo společnost. V druhém případě se bavíme o verzi V12 Excellence, jež má oslovit především luxusem. A právě na tento koráb přišla řada nyní.

Na efekt

Pokud máte prodlouženou sedmičku v hledáčku a nemůžete se rozhodnout, které verzi dát přednost, pohled do konfigurátoru vám to příliš neusnadní. Cena nehraje v ničí prospěch, pro obě varianty je nastavena na shodných a ne zrovna lidových 4.791.800 Kč.

Znovu je však třeba podotknout, že dostáváte bavorské nejvíc s dvanácti válci. Dvanácti. Válci. Kdyby pro vás ani vrcholová motorizace nebyla dostatečnou omluvenkou, pokusí se to napravit snad nekonečný seznam standardní výbavy. Dvacetipalcová kola z lehkých slitin, aktivní stabilizátory, aktivní řízení s natáčením zadních kol, komfortní sedačky s vyhříváním, ventilací a masážními funkcemi v obou řadách, chytrý Display Key, laserové světlomety, navigace, head-up displej či ovládání gesty, to vše bez příplatku.

To ale určitě neznamená, že už nebudete mít za co utratit další korunky. Stovky tisíc necháváme BMW Individual za nepřehlédnutelný fialový lak Purple Silk (+180.594 Kč) a světlé kožené čalounění interiéru (+198.094 Kč). Barva vozu byla v průběhu testovacího týdne mnohokrát hlavním předmětem diskuze a nutno říct, že mezi nezainteresovanými vzbuzovala nadšení, hlavně v kombinaci se speciálně se lesknoucím obutím. Já osobně bych dal přednost decentnějšímu odstínu, je to ale věc vkusu a hlavně kvituju to, že BMW podobnou možnost individualizace vůbec nabízí a neomezilo paletu barev na padesát odstínů šedi.

Zkrátka volba pro ty, kteří se chtějí odlišit a plaketky V12 nestačí. A že jich po autě najdeme nespočet. Na motorizaci v útrobách odkazují štítky na bocích, víku zavazadelníku, ale i prazích či u voliče samočinné převodovky a v budících. To kdybyste náhodou zapomněli…

Zvenku párty, uvnitř byznys

Ještě se ale vraťme k příplatkovým položkám, kde zdaleka nejsme u konce. Z výbavy navíc nepřehlédnete pro vyšší cenu ještě dvě zajímavé položky. Tou první je audiosystém Bowers & Wilkins za 120.588 Kč, jenž disponuje desetikanálovým zesilovačem s výkonem 1400 W a šestnáctkou reproduktorů. Nechybí ani tři analogové crossovery, které se starají o rovnoměrné rozložení akustiky v celém interiéru.

Tou druhou je paket Executive Lounge s hodnotou 154.180 Kč, který umí místo vpravo vzadu změnit v luxusní kancelář a lóži v jednom. Tento výbavový prvek se nabízí pouze pro prodlouženou verzi sedmičky a jeho součástí je sedmipalcový tablet ve středové konzole, pomocí kterého obsloužíte všechny funkce multimediálního systému, ale klidně si i připojíte herní konzoli. A když přijde řada na odpočinek, stiskem jediného tlačítka se sklopí sedačka před vámi a z jejího opěradla se otevře podnožka.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Určitě vás to nepřekvapí, ale je nutné vypíchnout, že interiér vozu je opravdu luxusní. Nejen díky použitým materiálům, které jsou měkčené a příjemné na dotek, ale i co do prostoru. Při délce 5238 mm, šířce 1902 mm a rozvoru 3210 mm se ani není čemu divit. Spíše než na nedostatek místa uvnitř počítejte se zvýšenou opatrností při parkovacích manévrech, kterou už takové rozměry vyžadují. Pokud si ale moc nevěříte, nezoufejte. Samočinný parkovací asistent je součástí standardní výbavy a funguje spolehlivě. Měl-li bych najít v pracovišti řidiče nějaké mínus, byla by to asi jen lesklá stříbrná tlačítka na volantu a kolem ovládání čtyřzónové klimatizace. Opět je to ale čistě záležitost vkusu.

Zadní lavice je uzpůsobena pro dva cestující, disponuje širokými sedáky a hlavně extrémně příjemnými opěrkami hlavy. Několikrát jsem si v průběhu testovacího týdne postesknul, že si tohle místo vychutnám pořádně jen na zahradě před domem, protože jindy musím sedět za volantem. Slušná rezerva zůstává nad hlavou figurantovi s výškou 190 centimetrů i s příplatkovou panoramatickou střechou Sky Lounge (+56.914 Kč). Tu lze, stejně jako sluneční clonu zadního okna, ovládat elektronicky a hlavně dálkově.

Motor, jízdní vlastnosti


Dvanáctiválce? Svět je potřebuje

V dobách neustále protěžovaného downsizingu a vyhlídkách na všechno elektrické působí poctivý dvanáctiválec skoro jako zjevení. Velké německá trojka jej naštěstí nezařízla a minimálně ve svých vlajkových limuzinách jej nabízí, případně brzy nabídne. V případě bavorského výrobce hovoříme o motoru s objemem 6,6 litru, dvou řadách válců svírajících úhel šedesáti stupňů a dvojici klasických turbodmychadel. Jednotka disponuje výkonem 448 kW v 5500 otáčkách a obrovským točivým momentem 800 N.m v širokém pásmu od 1550 do 5000 otáček. Stovka za 3,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h, kterou ale lze vymontováním omezovače zvýšit na rovných 300 km/h.

Stejný dvanáctiválec (s interním označením N74) byste našli už v předchozí generaci, pro tu současnou však prošel úpravami pro minimalizaci vibrací a hluku. Blok motoru closed-deck je celohliníkový, stejně jako písty. Vstřikovače disponují tlakem 200 barů a nechybí ani plynule proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu (Double-VANOS).

Pohonná jednotka kooperuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou Steptronic Sport… a nemyslete si, že je to jen označení parazitující na atraktivitě slovíčka sport (zdravím Ford EcoSport). Naladění programů řazení má totiž specifika M Performance a je přizpůsobeno tak, aby hravě zkrotilo i 610 koní pod kapotou. Součástí je i funkce Launch Control pro svižnou akceleraci, zároveň se BMW chlubí kompaktními rozměry a malou hmotností celého ústrojí. Sílu motoru přenáší na vozovku stálá čtyřkolka se stoprocentní variabilitou rozdělování točivého momentu.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

A stačí pár úvodních kilometrů na pochopení toho, proč zarputilí petrolheadi nedají na vysokoobjemové motory a počet válců dopustit. Vlastně to celé začíná už v podzemních garážích, kdy do auta usedám poprvé. Vážně už je nastartováno? Motor běží tiše a sametově hladce. Že to není jen dílo perfektního odhlučnění kabiny dokazuje stažení okének. To pravé nadšení ale přichází při akceleraci. Při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze si dá převodovka malinko času na rozvahu, posléze bleskurychle podřadí a auto vystřelí jako šíp. Chvilku máte pocit, že se snad chystá zvednout na zadní.

A je úplně jedno, jestli zrychlujete za obcí z padesátky na stovku, nebo začnete ždímat motor ve 200 km/h na německé dálnici. Zátah je vždycky naprosto famózní. Častěji než kde jinde však musíte hlídat rychlost v budících či na head-up displeji. Od okolních vlivů jste izolováni opravdu citelně, takže zatímco byste pocitově hádali předpisovou devadesátku, dost možná jedete 150 km/h. Odpich auto má, o tom žádná, dost možná vám ale bude chybět takové to pohlazení po duši, které nabídnou čistokrevné sporťáky. Ale zpátky na zem, sedmička je přeci velká reprezentativní limuzína, tohle jí těžko mohu vyčítat. A kdyby si chtěl někdo k ostřejšímu projevu pomoci alespoň akustikou, může sáhnout po druhé verzi prodloužené sedmičky, která je vybavena aktivní výfukovou klapkou.

K fungování převodovky nemám výhrad. Při klidné jízdě řadí hladce a s rozvahou, nezačne ale tápat ani pod plným plynem. Řidič může prostřednictvím pádel pod volantem sázet jednotlivé stupně sám. Samočinné ústrojí mu do toho nezačne nikdy žvatlat a klidně motor potrápí v omezovači.

Plave, ale občas kopne

Sedmička je vybavena lichoběžníkovou nápravou vpředu a víceprvkem vzadu. Nechybí elektrický posilovač řízení, standardně dodávané vzduchové odpružení, natáčení zadní nápravy či aktivní stabilizátory, které jsou u sedmičky vůbec poprvé řešeny elektromechanicky. Podvozek obou variant prodloužené sedmičky je shodný, rozdílné ladění pro sportovnější verzi nečekejte.

Pneumatické pérování je třeba na dálnici neocenitelné, přes záplaty a drobné nerovnosti se vůz jen ladně přenese, sem tam maličko zhoupne a jede se dál. Při řezání hladkých zatáček zase pocítíte zapojení elektronických pomocníků. Není to nijak násilné, spíše chvályhodné, jak decentně a zároveň efektivně dokážou s řízením takového kolosu vypomoci. O náklonech karoserie nemůže být řeč. Úplně bezchybné to ale také není. Když totiž sjedete na rozbitou okresku, na velkých výmolech už nějakou tu tupou ránu od podvozku pocítíte. Opět je ale třeba vyzdvihnout výtečně odhlučněnou kabinu, která tyto jevy eliminuje, byť o nich víte.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Řízení má tužší a sportovnější charakter, zároveň si ale při manipulaci s velkým vozem neukroutíte ruce. Vlastně vás až překvapí, s jakou lehkostí se auto proplétá zatáčkami na úzkých silnicích a jak snadno drží předem volenou stopu. A poskládání se do pravoúhlé zatáčky? Žádný problém, tady se zase přihlásí o slovo natáčecí zadní kola, takže se sedmička otáčí skoro jako na pětníku.

Při popojíždění v ulicích Prahy oceníte, že ukazatel spotřeby paliva informuje maximálně do dvaceti litrů. Stačí se ale dostat ven z města, aby apetit začal rychle klesat. Svižnějším tempem se bavíme o spotřebě okolo 16 litrů, s lehkou nohou dokážete hodnotu stlačit někam k 13,5 litrům. Testovací týden, ve kterém jsem svištil převážně po dálnicích, si nakonec vyžádal průměrný apetit rovných čtrnáct litrů. Na dvanáctiválec s automatem a čtyřkolkou? Velmi dobrá práce!

Závěr


Závěr

Fialovou sedmičku považuji za jedno z nejlepších aut, kterými jsem se kdy svezl. Proč tedy nedostala plný počet hvězd? Není to ani tolik vysokou pořizovací cenovkou. BMW je sice ještě o chlup dražší než konkurence, ale ve finále dostáváte auto, které lze už v základu považovat za ryze luxusní stroj. Všechny naše příplatkové položky jsou věci, bez kterých se obejde i náročný byznysmen. Půlhvězdu nakonec ukrojil hlavně podvozek. Ten na hladkých cestách a dálnicích funguje skvěle, od auta za bezmála 5,8 milionu bych ale očekával, že tomu tak bude téměř všude… není to ani tak čtyři a půl hvězdy. Spíše čtyři a třičtvrtě!

Samotný motor, spolupráce s převodovkou a řízení si zaslouží velkou pochvalu. BMW se podařilo stvořit stroj, který nejenže vzadu v luxusu a pohodlí převeze movitého majitele, ale když na to přijde, i on sám si sem tam s radostí sedne za volant a užije si vlastnosti bavorské limuzíny s dvanáctiválcem plnými doušky. A pokud nechává řízení jen na svých lidech, může si užívat vykroucené krky kolemjdoucích, kteří budou na auto vyšperkované od BMW Individual koukat jako na zjevení z jiného světa.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Nejlevnější verze modelu2.476.500 Kč (730d/195 kW)
Základ s testovaným motorem4.791.800 Kč (M760Li xDrive/448 kW)
Testovaný vůz bez příplatků4.791.800 Kč (M760Li xDrive V12 Excellence/448 kW)
Testovaný vůz s výbavou5.762.902 Kč (M760Li xDrive V12 Excellence/448 kW)

Plusy

  • Dvanáctiválec plný života
  • Výborná spolupráce s převodovkou
  • Luxusní interiér
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Na rozbitých cestách podvozek nestíhá

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (56)
BMW M760Li xDrive V12 Excellence
Cena základní sestavy 4 791 800 Kč
Výbava základní sestavy 20“ lesklá kola z lehké slitiny, aktivní stabilizátory, integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, komfortní přístupový systém, plynulé dovírání dveří, tepelně izolační skla v šech oken, zadní kamera, chytrý klíč, sluneční clony zadních bočních oken a elektricky ovládaná sluneční clona zadního okna, vyhřívaná, ventilovaná a elektronicky nastavitelná sedadla s masážní funkcí vpředu a vzadu, čtyřzónová automatická klimatizace, ambientní osvětlení, laserové světlomety, bezpečnostní Driving Assistant Plus, samočinný parkovací asistent, telefon v zadní středové konzole, ovládání vybraných funkcí gesty, head-up displej atd. Kč
Cena testované sestavy 5 762 902 Kč
Výbava testované sestavy Lak BMW Individual Purple Silk (+180.594 Kč), kožené čalounění BMW Individual Smoke White/Black (+198.094 Kč), panoramatické skleněné a elektricky ovládané střešní okno (+56.914 Kč), nezávislé topení (+38.220 Kč), audiosystém Bowers & Wilkins (+120.588 Kč), noční vidění s rozpoznáváním osob (+59.618 Kč), paket Executive Lounge (+154.180 Kč), modul pro příjem digitálního TV vysílání (+33.878 Kč), čalounění stropu alcantarou (+5.408 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 6592
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 448 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 1550 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.4 / 9.6 / 12.8
Emise CO2: 294
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 0
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2255 / 660
Rozměr pneu: 245/40 R20, 275/35 R20
BMW M760Li xDrive V12 Excellence
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5238
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3210
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Beefcake
2. 11. 2018 17:48
Re: Bycharina
Aurus, omg. To fakt beries ako standardne auto ?
Voci jeho dostupnosti a servisu bude aj sedy dovoz Lady ako vlhky sen.
Avatar - Barrichello
31. 10. 2018 13:20
Re: Bycharina
Tak V12 už moc firem nedělá. Jediné co přibylo nového je vlastně ruský Aurus....jinak dlouhá léta nic.

Kdo V12 nepotřebuje, tak smao za 6 mega se daj koupit i zajímavější věci.
Avatar - Dinar
31. 10. 2018 10:16
Re: plky plky
Esko s V8 je proti tomuhle odvar, dvanáctiválec je prostě dvanáctiválec, Pája zmiňuje tu zkoušku na SKRingu, tam jsme 760li jeli proti X5M a jakkoliv ta je sama o sobě impresivní, tak 760i ji sfoukne jako svíčku, a to za nádherného soundracku V12. Pokud jde o jízdní vlastnosti, se současnou eskládou jsem něco najel, proti 7er, jedno v jaké verzi, je to (s výjimkou amg) jako řídit loď, a to při srovnatelném jízdním komfortu, jinými slovy, podvozek akt. 7er je lepší.
Avatar - Dinar
31. 10. 2018 10:09
Re: Barva
My jsme tu barvu na této sedmě v longu s Pájou viděli, ale auto mělo mpaket, což znamená hlavně bez chromu, lišty v high gloss černé, s bílou kůží uvnitř to vypadalo naprosto parádně, a to nejsem moc fanda do fialové. Jinými slovy, u 7er mám problém s chromem, ale chápu, že pro některé trhy je to prostě mus. ;-)
30. 10. 2018 19:28
Re: plky plky
nepředstavuj si handru z nějakého základního modelu, buď to byla alcantara nebo nějaký úplet i individual programu, bohužel konfigurátor už dlouho nefunguje, abych se podíval