Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 M50d – Triturbo

Aleš Jungmann
Diskuze (257)
Otestovali jsme tři trojky: třetí generaci SUV BMW X5 poháněnou třikrát přeplňovaným turbodieselovým třílitrem.

Technicky složitý turbodieselový agregát jsme již před časem otestovali pod kapotou BMW X6, nyní jsme chtěli zjistit, jak si rozumí s třetí generací modelu X5.

Pokrok jde stále kupředu. Zapomeňte na jedno či dvě turbodmychadla, inženýři v Mnichově před časem osadili třílitrový naftový šestiválec hned trojicí turbodmychadel.

Marketingové oddělení nelenilo a přispěchalo s ikonickým písmenem M, označujícím jen ty nejurozenější plnokrevníky z mnichovské stáje. Avšak pozor, ani náhodou nejde o turbodieselovou X5 M v pravém slova smyslu, do té chybí například speciálně vyvinutý podvozek s klasickými pneumatikami, který posouvá „emkové“ speciály zase o kus dál. A také skvělý benzinový vidlicový osmiválec pod kapotou.

Přesto rozhodně není důvod dívat se na X5 M50d skrz prsty. Už v podstatě od počátku historie kouzelného písmenka M u značky BMW byly vyráběny i méně ultimativní verze. A protože z předchozích setkání s tímto motorem víme, že auta jím vybavená jsou opravdu velmi rychlá, nemáme s (jistě velmi úspěšným) marketingovým označením problém. Pojďme si ale zopakovat, co že přesně ukrývá sněhobílá X5 ve své masivní přídi.

Jak to celé funguje?

Základem pro neobvyklou vznětovou jednotku je „běžný“ přeplňovaný šestiválec, známý například z 535d. Cesta ke třem turbodmychadlům však nevedla přes relativně triviální přidání turba třetího, M50d kombinuje dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké turbodmychadlo.

První malé turbodmychadlo se roztáčí hned nad volnoběhem. Díky kompaktním rozměrům a variabilní geometrii lopatek má malou setrvačnost a tomu odpovídá rychlá odezva. Velké turbo se připojuje v 1500 min-1. Součinnost jednoho malého a jednoho velkého turbodmychadla se stará o dosažení maxima točivého momentu 740 N.m od 2000 min-1.

suv bmw testy suv bmw testy  

Třetí turbodmychadlo se k akci dostane o poznání méně často. Nachází se v samostatném kanálu výfukových svodů, který se otevírá podtlakově ovládanou klapkou. Tento kanál obchází první (malé) a míří přímo na druhé (velké) turbo. Třetí turbodmychadlo je opět malé a vybavené proměnnou geometrií lopatek.

Klapka se otevírá při výrazném stisknutí pedálu plynu v otáčkách nad 2700 min-1. Kompaktní konstrukce a stavitelné lopatky přispívají k nízké setrvačnosti a tedy rychlému a hladkému připojení turbodmychadla. Celý systém funguje v těchto chvílích paralelně – nestejně velká dvojice pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do sání, avšak s rostoucími otáčkami už nedokáže využít všechnu energii výfukových plynů, protože první turbodmychadlo dosáhlo maximálního přetlaku. Proto malému turbu pomáhá třetí, které dodává další porce stlačeného vzduchu.

Jízda

Díky výkonu 381 koní a hlavně s ohledem na obrovský točivý moment 740 N.m je už při letmém pohledu na jízdní výkony jasné, že ono kouzelné M v názvu si tohle auto nezasloužilo pro nic za nic. No jenom posuďte sami; stovkou můžete uhánět za 5,3 sekundy a na německé dálnici vás omezovač zastaví až na 250 km/h.

Agregátu v nižších otáčkách chviličku trvá, než se „nafouká“, zhruba půl sekundy si na plný zátah musíte počkat i kolem dvou tisíc otáček. Od tohoto okamžiku však točivý moment, přenášený na všechna čtyři kola díky osmistupňovému automatu, žene automobil rychle kupředu. Nástup síly je velmi plynulý a její gradace opravdu působivá.

Teoreticky jde motor vytáčet i k pěti tisícům, nemá to však příliš smysl. Po přeřazení na další stupeň je totiž jasně cítit (a na rychloměru vidět), že ve středních otáčkách mezi třemi a čtyřmi tisíci auto zrychluje přece jenom lépe. Zvuk motoru je i díky umělému soundtracku z reproduktorů překvapivě pěkný; jako diesel zní v podstatě jen na volnoběh či pod patnácti sty otáčkami. I zde má však tak razantní zátah, že mu to rádi odpustíte.

Mamutí točivý moment třemi turbodmychadly přeplňovaného šestiválce bere dech. Předjíždění je díky němu dílem okamžiku a pružné zrychlení lze bez uzardění přirovnat k opravdovým sportovním vozům. Díky použitým devatenáctipalcovým pneumatikám není jízda přehnaně tvrdá, byť přirovnání “jako na obláčku” rozhodně vypadá jinak.

suv bmw testy suv bmw testy  

Interiér je zase o kus lepší, hodnotnější a přívětivější. Skvělé sedačky příkladně obepínají tělo, prostorově výraznější řidiči však budou mít problém s pohodlným usazením. Ostatně z USA, kde se vůz taktéž prodává, už několik stížností přišlo.

A co spotřeba? Na papírových 6,7 litru se nemáte šanci dostat, leda byste se po českém venkově jenom ploužili. Dlouhodobá spotřeba se pohybovala mezi devíti a deseti litry nafty. Při využívání potenciálu motoru však spotřeba velmi rychle (možná až příliš benzinově) roste. Trochu dynamičtější jízdní styl znamená zhruba dvanáct litrů, pokud obsadíte levý pruh německé dálnice a využíváte potenciál motoru, počítejte minimálně s litry patnácti.

Hmotnost téměř 2,2 tuny vypadá na první pohled děsivě, společnou vlastností všech zástupců modelové řady X5 (a samozřejmě také X6)je však neuvěřitelně velký záběr na suchém asfaltu, kombinovaný s až fyziku popírajícím chováním v obloucích. Zvláště, máte-li v autě aktivní zadní diferenciál, který vás umí pod plynem doslova vytáhnout ze zatáčky a nasměrovat na následující rovinku. Zkrátka, podceňovat automobil se vzezřením barokního kostela se nevyplácí, a když jej dostane do rukou zkušený řidič, nebudete mít ve vašem hot-hatchi při stíhací jízdě příliš šancí.

suv bmw testy suv bmw testy  

Závěr

Jste rozhodnutí pro X5 a jde vám o nízký apetit? Pak si vyberte 30d, disponující sympatickou spotřebou a neméně sympatickou silou. Maximalisté si počkají na X5 M, případně pořídí X5 50i, no a ti, kteří by chtěli tak trochu něco od každého (a nemají hluboko do kapsy) sáhnou po X5 M50d. Nabídka BMW je opravdu pestrá a dá se říci, že si vybere každý. Dokonce i ten, kdo by chtěl X5 jako zadokolku.

Nejlevnější verze modelu 1.345.000 Kč (X5 sDrive 25d / 160 kW)
Základ s testovaným motorem 2.182.500 Kč (X5 M50d, 280 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.740.625 Kč (X5 M50d, 280 kW)

Plusy

  • Jízdní dynamika
  • Vynikající přední sedadla a posaz za volantem
  • Rychlá automatická převodovka
  • Schopnosti v zatáčkách
  • Užitečná hmotnost

Mínusy

  • Vysoko umístěná podlaha zavazadelníku
  • Vysoké ceny za samozřejmé prvky výbavy
  • Reálná spotřeba při svižné jízdě

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (257)
BMW X5 M50d – Triturbo
Cena základní sestavy 2 182 500 Kč
Výbava základní sestavy Dynamické řízení stability (DSC) včetně sportovního režimu (MDM), šest airbagů, elektrická parkovací brzda ovládaná tlačítkem na centrální konzole, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, filtr pevných částic, Dynamic Performance Control, aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, stálý pohon všech kol xDrive, mlhovky, parkovací čidla vpředu, bixenonové světlomety, úchyty dětských sedaček Isofix, kožený volant M s páčkami řazení, dvouzónová klimatizace, vyhřívání předních sedadel M, Start/Stop, autorádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přípojka AUX, barevný 6,5” displej, osm programovatelných tlačítek systému iDrive, bezplatný servis na 5 let/100.000 km, litá 19” kola 435 M, BMW Individual okenní lišty a strop atd. Kč
Cena testované sestavy 2 740 625 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+25.150,-), alarm (+12.325,-Kč), navigační systém Professional (+66.500,-Kč), USB Audio (+7.575,-), samostvívací zrcátka (+8.725,-), vak na lyže (+4.375,-), Hi-Fi systém (+12.575,-), bluetooth, USB a hlasové ovládání (+15.400,-), Speed limit info (+8.225,-), adaptivní světlomety (+15.400,-), samočinné dovírání dveří (+16.425,-), head-up displej (+35.675,-), Surround View (19.000,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 280 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 740 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 6.2 / 6.7
Emise CO2: 177
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1450
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2190 / 710
Rozměr pneu: 255/30 R 19, 285/45 R19
BMW X5 M50d – Triturbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4886
b) šířka (mm): 1938
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 4. 2014 16:31
Karlíku půjč mi žehličku...
Do nákupáku pro paničky jako dělaný.. ;-)
12. 4. 2014 17:13
Re: ...
Úplný nesmysl to zase nebude, spíš jenom (docela?) zkreslená statistika.
12. 4. 2014 10:53
Re: Elektrické turbo?
Je to zajímavé auto, pokud chceš 335i, ale trávíš třeba dost času ve městě a o okresky moc nestojíš, spíš cestuješ po dálnicích, když nejsi ve městě. Pak budeš těžit z nižší spotřeby a nebude ti vadit, že je auto těžší. Na M3 si podle mne ani nesáhne. Bude se pohybovat spíš na úrovni 335i.
11. 4. 2014 13:20
Re: ...
Pak ovšem údaj - průměrný stáří os aut v ČR - říká nesmyslný hodnoty. ;-\
Avatar - gld
11. 4. 2014 09:09
Re: ...
Mne minule jedno letelo z výfuku. Skoro som zrušil premávku na D1-tke. Všetky turba sa s*erú.