TEST Citroën Berlingo XTR 1,6 HDi – O centimetr navíc
Citroën Berlingo druhé generace se představil začátkem roku 2008 a v jarních měsících stejného roku začal spolu se svým dvojčetem ze stáje značky Peugeot pojmenovaným Partner dobývat evropský trh včetně toho českého.
Na auto.cz jsme tehdy měli možnost okusit bohatě vybavené osobní provedení Multispace. Sesterský Peugeot Partner jsme si vyzkoušeli v čistě užitkové verzi, v sedmimístném provedení Tepee Outdoor, s pohonem všech kol Tepee 4x4 Dangel a osobní Tepee jsme postavili proti tehdy rovněž zcela čerstvému Renaultu Kangoo.
V současnosti má za sebou Citroën Berlingo čtyři úspěšné roky na trhu, což dokazuje i statistika prodejů malých dodávek na českém trhu za rok 2011. V ní je tento model s celkem 1729 prodanými vozy všech verzí (osobní i užitkové) jednoznačně první před Volkswagenem Caddy s 1384 automobily.
Dobrodruh? Jen trochu.
Jistý status výjimečnosti má v nabídce verzí aktuálního Berlinga provedení XTR. Toto staronové označení v případě první generace označovalo verzi s velmi mírně odlišným vzhledem, vyšší světlou výškou, zesíleným odpružením, ochrannými kryty motoru i podvozku a diferenciálem se samosvornou uzávěrkou.
U druhé generace se XTR stalo při představení nejprve nositelem image a mělo Berlingo ještě více vzdálit jeho užitkovým kořenům, ale následně se například z českého trhu v tichosti vytratilo, aby se na něj na podzim roku 2010 vrátilo a opět začalo přitahovat pozornost.
Narozdíl od první generace XTR představuje u té druhé největší odlišnosti od ostatních verzí přední nárazník kombinující černé a stříbrné plasty, který doplňuje černá hrana kapoty motoru a bez laku jsou ponechány plastové nástavce prahů, boční ochranné lišty, kliky dveří i zadní nárazník. Z funkčních úprav, které u prvního XTR převažovaly je zde pouze zvýšení světlé výšky o 10 mm a ochranný kryt pod motorem.
Tyto informace jsou více než jasným znamením, že Berlingo XTR není žádnou alternativou k SUV s pohonem všech kol, ale díky provedeným úpravám si poradí i s rozbitou silnící a nějaké té polní nebo lesní cesty se rovněž nelekne. Nelakové plasty navíc přijdou vhod i v každodenním městském a příměstském provozu.
Kdo by přeci jen toužil po karoserii a interiéru Berlinga v kombinaci s výrazně vyšší světlou výškou a pohonem všech kol, ten má stále možnost volby díky již výše zmiňovanému Peugeotu Partner Tepee 4x4 Dangel.
Praktický a komfortní
Při pohledu do interiéru je všem odlišnostem od ostatních čistě osobních verzí Berlinga konec. Na dobrodružně laděný vzhled karoserie neodkazuje ani barevné provedení plastů nebo čalounění.
Ve své standardní podobě nabízí XTR prakticky stejný interiér jako provedení Multispace. Odlišnosti jsou pouze v detailech jako kožený volant, příčné nosníky s popruhy v úložném prostoru nad čelním sklem a 12V zásuvka s vyjímatelnou svítilnou v zavazadlovém prostoru.
Na posádku tak čeká interiér, u nějž jsme i ve starších testech ocenili poměrně robustní provedení palubní desky z pevných a dobře slícovaných plastů spolu se slušnou ergonomií všech ovládacích prvků a bohatou nabídkou vnitřního prostoru pro cestující i jejich zavazadla. K nalezení optimální řidičské pozice pomáhá výškově i podélně stavitelný volant a výškově stavitelné sedadlo. I přes svůj nezvyklý tvar jsou přední sedadla pohodlná a zádům poskytují dobrou oporu i při delších cestách, na čemž má podíl i jejich vzpřímená pozice.
Testovaný exemplář se díky příplatkovým paketům dostal nad úroveň vrcholného Berlinga Multispace Extra. Paket Modularita nahrazuje zadní dělené sedadlo trojící samostatných a vyjímatelných sedadel se stavitelným sklonem opěradel. K nim přidává výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, vertikální síť pro oddělení zavazadlového prostoru a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce.
Pod označením Modutop se ukrývá příplatková výbava v podobě atraktivního řešení střechy s čtveřicí oken, podélného stropního panelu s výdechy klimatizace pro druhou řadu sedadel, schránky o objemu 60 litrů umístěné pod stropem nad zavazadlovým prostorem a dvoupolohového střešního nosiče.
Spolu s automatickou dvouzónovou klimatizací se výbava rozšiřuje o automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel, otevíratelné zadní okno, termoreflexivní čelní sklo a zatmavená skla zadních oken.
Výbava daného vozu je tak vskutku bohatá. Na druhou stranu, příplatkové pakety zvyšují cenu o více než osmdesát tisíc, což je nejen na tuto kategorii vozu poměrně vysoká částka. Zákazník si navíc nemůže většinu prvků objednat samostatně, ale pouze ve zmíněných paketech.
Žádný divoch
Vedle upraveného designu je zásadní odlišností od ostatních provedení Berlinga zvýšení podvozku o jeden centimetr a použití krytu pod motorem. Pro drsnou offroadovou výpravu sice výbava naprosto nedostatečná, ale při výletu na polní cestu se budete bát přeci jen o něco méně než ve standardní verzi.
Zajímavý je ovšem rozdíl při jízdě po silnici. Berlingo XTR působí o něco komfortněji a sebejistěji než standardní verze. Samozřejmě při poklidném způsobu jízdy. Při snaze o dynamičtější styl jízdy o sobě dá vědět vyšší těžiště vozu a v zatáčkách se dostaví náklony, které jsou sice na přijatelné úrovni pro řidiče, ale nepříliš příjemné pro jeho spolucestující. Pokusy o jakékoliv sportovní výkony navíc zadusí již v zárodku značná nedotáčivost, pomalejší nástup brzdného účinku a řízení, které s řidičem nijak zvlášť nekomunikuje.
Citroën Berlingo je i ve verzi XTR především pohodlným rodinným kočárem upřednostňujícím výletnické tempo i na dálnici. Snahu o vyšší rychlostní průměr většinou zhatí aerodynamický hluk, který se nepříjemně zvyšuje při rychlostech nad 120 km/h.
Pro nižší rychlostní průměr na dálnicích hovoří i spotřeba paliva, na níž se významně odráží velká čelní plocha. Naše měření spotřeby paliva u vozu vybaveného vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi 90 s výkonem 68 kW probíhalo na přelomu ledna a února, kdy se rtuť v teploměru třásla zimou při -16° C. Při této teplotě na suché dálnici při ustálené rychlosti 100 km/h uváděl palubní počítač průměrnou spotřebu paliva 6,2 litru na 100 km a ručička otáčkoměru ukazovala hodnotu 2400 min-1. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýšily na 3100 za minutu a spotřeba stoupla na 9,2 litru nafty na 100 km.
Testovaný exemplář poměrně příjemně překvapil svou pětistupňovou manuální převodovkou. Ta patří k nejčastěji kritizovaným částem Berlinga. Tentokrát ovšem měla přesně vymezené dráhy řazení, v nichž byl pohyb řadící páky příjemně tuhý, ale přitom bez zbytečného odporu a zadrhávání. Z neduhů tak zůstaly pouze dlouhé dráhy řazení.
Závěr
Citroën Berlingo i po čtyřech letech na trhu představuje jednu z ekonomicky nejlepších cest k novému vozu s prostorným a poměrně variabilním interiérem, komfortním podvozkem a přijatelnými provozními náklady. Zájemce o atraktivnější vzhled a zvýšený podvozek v podobě verze XTR pak může uspokojit aktuální akční ceník, v němž je toto provedení s motorem 1.6 HDi 90 a cenou 364.900,- Kč jen o 10.000,-Kč dražší než nejrozšířenější výbava Multispace.
První cena vozu | 264.900,- Kč (X 1,6 VTi 95, 72 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 354.900,- Kč (Multispace 1,6 HDi 90, 68 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 364.900,- Kč (XTR 1,6 HDi 90, 68 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 450.900,- Kč (XTR 1,6 HDi 90, 68 kW) |
Plusy
- prostorný a solidně zpracovaný interiér
- dobré odhlučnění
- komfort odpružení
- objemný a snadno přístupný zavazadelník
- počet a přístupnost odkládacích prostor
- nastupování a vystupování
Minusy
- aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
- jízdní vlastnosti při ostřejší jízdě
- dlouhé dráhy řazení
- pomalý nástup brzd