Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C1 – Tříválcové Furio

Diskuze (25)
Nejlevnější Citroën stojí „v plné výbavě“ 185 tisíc korun.

Jako první z kolínských trojčat se do redakčního testu Auto.cz dostal Citroën C1. V pořadí už druhé omlazení přišlo letos na jaře a má za úkol povzbudit prodeje tří miniaut, která na trhu slouží už sedmou sezónu.

Citroën se vzhledově proměnil ze všech nejvíc. Má zkrácenou kapotu, radikálně přepracovanou masku, integrovanou do předního nárazníku, a nové logo automobilky. Výbavy Tendance a Furio se navíc chlubí módními diodami pro denní svícení, které našly místo na krajích předního nárazníku.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy

Změny na zádi jsme žádné nezaznamenali, C1 z tohoto pohledu vypadá celých sedm let stále stejně. Vlastně je na zadních partiích přece jen jeden rozdíl, opět to nové logo. A kreativitou Citroën příliš nehýřil ani v interiéru. I uvnitř byste změny hledali těžko, pomineme-li logo na volantu a kulatější hlavici řadicí páky.

Však taky přednosti stárnoucího miniauta jsou jinde než v designu. Základní cena 164.900,- Kč je jedna z nejnižších na českém trhu. Za tuto částku dostanete chudě vybavenou verzi Attraction s trojicí dveří. Přidejte ale 5 tisíc za druhý pár dveří a dalších 15 tisíc za nejlépe vybavenou verzi Furio…

Za 184.900,- Kč Citroën prodává auto, které má klimatizaci, rádio, přední mlhovky, elektrické stahování předních oken a centrální zamykání s dálkovým ovladačem. To zní jako vynikající nabídka pro nenáročné řidiče.

Na rozdíl od skutečných lowendových aut se navíc u C1 už od základního provedení automaticky počítá s posilovačem řízení a dvojicí airbagů. Mimo akční model Furio lze navíc připlácet i za boční, případně okenní, airbagy a ESP.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy

Skromný vnitřní prostor se daří celkem slušně využít díky subtilní konstrukci sedadel a vzpřímené pozici s relativně vyšším umístěním sedáků nad podlahou. Kabina však dost ukusuje ze zavazadlového prostoru – za prosklenou výklopnou stěnou zůstává jen 139 litrů, a tak přijde sklápění zadních sedadel ke slovu asi při každém větším nákupu. Alespoň, že se plato díky šňůrce zvedá společně s pátými dveřmi…

citroen testy minivozy citroen testy minivozy Co se jízdy týká, je C1 zástupcem staré školy. 905 kg provozní hmotnosti nepředstavuje pro litrový tříválec původem od Daihatsu výraznější zátěž. A tak trojlístek výrobců nasadil na tento tříválec opravdu těžké převody.

Pětistupňová manuální převodovka, která mimochodem rozhodně neoslní přesností řazení, ve městě pracuje nejčastěji na první dva převody, občas i na trojku. Třetí stupeň totiž při rychlosti 50 km/h znamená pouhých 1900 otáček!

Točivý moment ale vrcholí už ve středních otáčkách (93 Nm při 3600 min-1), navíc mezi 1700 a 6000 min-1 dává stále alespoň 80 Nm. Těžké převody proto běžné jízdě ve skutečnosti příliš nevadí. Stejně tak se není potřeba bát jízdy mimo město a dokonce ani na dálnici – přestože při 100 km/h motor točí jen 2500 min-1 a při 130 km/h 3250 min-1, energický tříválec statečně žene C1 vpřed. Případný nedostatek sil snadno vyřeší podřazení.

Podvozek po faceliftu trochu zvláčněl, trio Citroën-Peugeot-Toyota se rozhodlo vsadit víc na komfort. C1 je proto pohodlnější a nečekaně snadno si poradí s výraznějšími nerovnostmi. A zůstává přesné řízení, díky němuž se kolínský prcek snadno ovládá.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy

Limity podvozku nejsou nikterak štědře dimenzované, na druhou stranu je jejich dosažení snadno předvídatelné. C1 dokáže tuto vlastnost zužitkovat hned dvakrát – bezpečně se ovládá a v běžných rychlostech dokáže nabídnout trochu té řidičské zábavy.

Na každý pád jsou v segmentu minivozů auta s vytříbenějším chováním – tím máme na mysli v prvé řadě nový Fiat Panda, v druhém sledu pak například Kiu Picanto nebo Škodu Citigo.

V kontextu současné ceny ale lze mít pro jednoduchost mini-Citroënu pochopení. Však před třemi lety byla srovnatelná verze ještě o 50 tisíc dražší, dnes se naopak vyspělejší konkurenti v odpovídající výbavě ceně 185 tisíc korun ani nepřiblíží.

citroen testy minivozy citroen testy minivozy

Plusy

  • Příznivá cena
  • Vynikající poměr cena/výbava
  • Vzhledem k velikosti prostorný interiér
  • Relativně silný a úsporný motor

Minusy

  • Malý zavazadlový prostor
  • Kvalita zpracování, laciný design
  • Dlouhé dráhy řazení
  • Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka)

Diskuze (25)
Citroën C1
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce s možností odpojení, ABS + EBD + EBA, CSC (systém řízení jízdní stability při brzdění v zatáčce), elektrický posilovač řízení + výškově nastavitelný volant, manuální klimatizace, elektrický paket (centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna), rádio s přehrávačem CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 4 x repro, digitální hodiny), přední mlhové světlomety, přídavná LED diodová světla v předním nárazníku, vnější zpětná zrcátka nastavitelná z interiéru vozu, zadní sedadlo se sklopným opěradlem děleným v poměru 50/50, kryt zavazadlového prostoru, ocelová kola 4,5 J x 14, pneumatiky 155/65 R14, celoplošné kryty kol "Notus", plnohodnotné náhradní ocelové kolo, nárazníky lakované v barvě karoserie, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v černé barvě, nárazníky lakované v barvě karoserie s chromovaným dekorem, kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 139 / 751
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 905 / 360
Rozměr pneu: 155/65 R14
Citroën C1
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3440
b) šířka (mm): 1630
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
1. 1. 2013 18:04
C1
O těchto malých autíčkách se moc konkrétních údajů sehnat nedá a tak jsem vycházel z údajů,které popisuje pan Vaverka.Koupil jsem Aygo,které nemělo
otáčkoměr.Po jeho koupení a namontování jsem zjistil úplně jiné hodnoty rychlosti a ot. motoru než jsou psané v testu.Pro ujištění jestli není něco špatně jsem požádal majitele stejných vozů o porovnání údajů.Nevím kolik ukazuje ot. na
C1,ale u ayga jsou tyto naměřené hodnoty:pátý r.s. 90km-2500 rpm,130km-3800rpm.Tyto údaje jsou podle tachometru,neznám přesné parametry honoty u C1,ale takový rozdíl v obou vozech se mě snad ani nechce věřit.

9. 5. 2012 19:37
Re: Žebrák
Ano, ano.

Za 180 tisíců opravdu asi už je třeba uvážit, jestli není lepší mírně jetá nižší střední nebo dokonce střední než kulhající mikrožebrák byť nový. Ale nový je jen velmi krátce, asi tak do přihlášení na DI a dojetí domů. ;-\
9. 5. 2012 16:15
Re: tato trojica 107 C1 a aygo
Nemám pocit, že by si jak Up, tak Citigo na něco hrály. Jsou to alternativy k C1 a nutno říct, že lepší, v případě Citigo za o něco málo vyšší cenu, z malých aut je schopné se jim postavit jen Picanto.
9. 5. 2012 15:24
Re: tato trojica 107 C1 a aygo
Len ta 106ka tiez nevyzera priebojne na svoju dobu, kedze take interiery sa robili este davnejsie, napr. Delta HF, co ma interier z roku cca 1985: [odkaz]

Tato C1 ma fakt zufaly interier, uz tak vela penazi by ich to nestalo, dat vymenit u dodavatela zopar plastov (i ked to nie je ziadna sranda dat nieco nove do vyroby, ako sa moze na prvy pohlad zdat)

Z vonku je to vsak velmi pekne auto a vyzera tak, ake v skutocnosti je, na nic sa nehra, na rozdiel od NSF, kde najma shitygo a up sa hraju na auta o dve triedy vacsie a umerne s tym aj podivne vyzeraju.
Skoda interieru tejto C1, lebo je to velmi podarena nakupna taska.
Avatar - dr.biker
9. 5. 2012 13:39
Re: Žebrák
V dnešní době se všude šetří, ani tu kapotu pořádně nenalakují. Myslím, že nějaký uživatel na moje. auto měl dokonce problémy s odlupováním laku na kapotě a následnou korozí. V této kategorii, kde se hledí až v první řadě na cenu, si musíš plno věcí dodělat např. obložit podběhy v kufru Citiga nebo dolakovat a ošetřit určitá kritická místa na karoserii a podvozku nebo se na to úplně vykašlat a chovat se k autu jako ke spotřebnímu zboží – až doslouží, tak ho vyměníš.
Ono to není o moc lepší i o kategorii výš, máme Punto z roku 2003, kapota je sice nalakovaná a karoserie nerezaví, ale nápravy a uchycení kol bylo z výroby opatřeno pouze základním nátěrem a po dvou letech to začalo rezavět. Teď se to musí vždycky jednou za čas natřít, jinak to zrezaví.
Za to ve střední třídě aut je to lepší, tátova bývalá služební Laguna rv 1999 s najetými 250 tisíci km není vůbec rezavá ani na podvozku, a to každý den jezdila v zimě v soli, nikde nic nevrže, zkrátka jako nová.