Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 Comfort – Nejuniverzálnější crossover

Tomáš Dusil
Diskuze (112)
Druhá generace úspěšného Dusteru je na trhu od roku 2017. Testovaný vůz pak zdařile propojuje atraktivní vzhled se spolehlivým motorem a pohonem všech kol. A to vše za velmi dobrou cenu.


Design, interiér


Vzhledem k tomu, jaký prodejní úspěch zaznamenal původní Duster, vyráběný v letech 2010 až 2017, bylo jasné, že odchýlit se od původního zdařilého receptu na relativně levné, ale zároveň velmi zajímavé SUV by byla víc než chyba. Jistě právě z toho důvodu vypadá druhá generace modelu skoro stejně jako ta původní. Přesto o ní dacia mluví jako o zcela novém voze. Bližší zkoumání však odhalí, že řada technických celků je na druhé generaci minimálně obdobná, jako u původní verze, což ale nemusí být hned špatně.

Konečně jde nastavit

Usednutí za volant původního Dusteru v nás vždy vyvolávalo vzpomínku na 90. léta. Od prosté pozice za volantem, přes tvar palubní desky a použité materiály až po celkový feeling. Vůz se tak vracel řekněme k Renaultu Mégane nikoliv k druhé, přelomové generaci, ale k té původní, v níž ještě vanul duch R19.

Druhá generace přináší v kabině výrazný pokrok, byť označení „moderní“ si tak úplně nezaslouží. Stále je zde cítit závan starých časů, jen už to není tak výrazné jako dříve. Nicméně pravoúhlé a spíše jednoduché tvary palubní desky zůstaly zachovány, stejně jako tvrdé plasty palubní desky. Jenže to poslední vám sotva bude vadit, neboť jejich povrchová úprava je velmi zdařilá, v zásadě na úrovni některých japonských automobilů, například vozů značky Suzuki. Navíc to celé vypadá trochu jako z jednoho kusu, což je opět vítané.

Zlepšila se rovněž ergonomie. Klakson tak konečně ovládáte stlačením hlavy volantu, nikoliv mačkáním sdružené páčky jako ve staré škodovce s motorem vzadu. Novinkou je rovněž dvousměrné nastavování volantu. Dle Dacie lze tak jeho výšku měnit v rozsahu 40 mm, axiálně jej můžete posouvat až o 50 mm. Toto je standardem u všech verzí s výjimkou základní Access. Tlačítka elektricky ovládaných oken v zadních dveří, které jsou standardem od testované prostřední výbavy Comfort již nemají ovladače na podlaze uprostřed, tedy řešení, převzaté ze stařičkého Renaultu 21, ale moderně na dveřních výplních. Navíc řidič má nyní okna „pod kontrolou“ na panelu na loketní opěrce dveří, nikoliv na středním sloupku palubní desky. Jen ovladač zrcátek je stále “pod volantem”.

 

Prostřední výbava Comfort je z hlediska nabízených prvků tak akorát. Za cenu 367.900 korun, na kterou vyjde v základu zkoušený vůz, nechybí důležitá klimatizace, byť pouze manuální (samočinná je za příplatek 8000 korun i u nejvyšší výbavy Techroad), mlhové světlomety či kožený volant. Standardem je dále tempomat s omezovačem rychlosti či šest airbagů s možností deaktivovat airbag spolujezdce. Pokud se vám uvedená částka zdá přesto vysoká, stačí oželet pohon všech kol a rázem jste na ještě výrazně příznivějších 322.900 korunách. Ovšem nejlevnější Duster poháněný testovaným motorem 1.6 SCe vyjde na 259.900 korun, samozřejmě ve verzi s pohonem předních kol.

Motor, jízdní vlastnosti


Recept na dlouhověkost

Testovaný motor 1.6 SCe je zároveň nejslabším agregátem pod kapotou Dusteru. Kdo požaduje vyšší výkon a zároveň benzinový motor, může sáhnout po novém motoru 1.3 TCe, který je tady nabízen ve dvou výkonových verzích – s 96, respektive 110 kW. Dalším agregátem je motor Blue dCi, který s 85 kW překonává testovanou šestnáctistovku o pouhý 1 kW.

 

Motor 1.3 TCe je jízdně skvělý. V Dusteru se však pojí až se třetí výbavou Comfort, navíc jej ani v jedné verzi nelze kombinovat s pohonem všech kol. Čtyřkolka je tak nabízena jen s dieselem a testovaným motorem 1.6 SCe. Fakt, že se vrcholný benzínový agregát nedodává v kombinaci s pohonem všech kol je trochu zarážející. Patrně budou příčinou i technické důvody.

Jistě, TCe zde znamená přeplňování turbodmychadlem v kombinaci s přímým vstřikováním benzínu a také částicovým filtrem. Ale co SCe? Pod tímto označením se ukrývá motor s klasickým nepřímým vstřikem a atmosférickým plněním. Jedná se o motor H4M, který v předchozí generaci nahradil v roce 2015 starší šestnáctistovku K4M. Obě mají stejný zdvihový objem 1598 cm3. Dokonce i po otevření kapoty podobně vypadají a to zásluhou dobře viditelného výrazného sacího potrubí vedoucího k jednotlivým válcům. K4M je ještě původním produktem Renaultu, pamatující 90. léta. Tedy motor s ozubeným rozvodovým řemenem. To H4M má mnohem více z Nissanů, což prozrazuje třeba rozvodový řetěz. Nový motor je ale také výkonnější, když nabízí 84 kW místo 77 kW. Verze SCe s pohonem všech kol nabízí standardně šestistupňovou převodovku. Varianta s poháněnou pouze přední nápravou dostala „pětikvalt“. Na rozdíl od TCe se SCe přirozeně obejde bez částicového filtru.

Vyražte na hory

Po jízdní stránce bude motor SCe plně vyhovovat klidněji jezdícím povahám. Záběr z nízkých otáček je spíše vlažný, takže nějaká ta síla se dostaví až kolem 3000 otáček za minutu. Vzhledem k poměrně krátkým převodům je však „hluché“ pásmo velice rychle při akceleraci překonáno. Při jízdě může trochu vadit poněkud nelineární reakce na plyn. Přidáte jej a auto zrychluje očekávaným způsobem. Sešlápnete pedál plynu více, avšak očekávané zlepšení dynamiky se nedostaví. Motor se vytáčí pořád stejně a rovněž tak i táhne.

Spotřeba paliva ale zrovna střídmá není, zřejmě i z důvodu pohonu všech kol. Ten využívá aktivní lamelovou spojku, uloženou před diferenciálem zadní nápravy. Systém nabízí volbu mezi režimy 2WD (pohon předních kol), Auto (pohon všech kol) a Lock (neměnné rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravou). Problém je, že i v režimu 2WD motor stále točí kloubovým hřídelem pohonu zadní nápravy. To do jisté míry objasňuje poněkud vyšší spotřebu paliva 8,6 litrů na 100 km, kterou nám po týdnu ukázal informační ukazatel. Výrobce udává pro tuto verzi kombinovanou spotřebu 6,9 litru na 100 km. Mnohem výkonnější 1.3 TCe jezdí v praxi za méně a přitom je dynamičtější. Jenže mu chybí čtyřkolka...

 

A je to právě pohon všech kol, který je na Dusteru tolik lákavý. Se světlou výškou 210 mm a předním nájezdovým úhlem 30 stupňů se nemusíte bát ani drsnějšího terénu. Dokonce i mělčí vodní brod lze s Dusterem bez problému překonat. V terénu tak Duster umí až překvapivě hodně. Ale co na silnici?

S pohonem všech kol se pojí tak jako u první generace rovněž vyspělejší zadní náprava, využívající na každé straně tři ramena – dvě příčné a jedno podélné. Podvozek nastavený tak aby zvládal i jízdu terénem má ale poněkud tužší tlumiče a zároveň měkčí pružiny. Při jízdě se tak auto lehce pohupuje, zároveň ale přejetí výmolu prostě posádka pocítí. V zatáčkách byste pak uvítali o něco strmější řízení, které je ale přesto lepší, než u předchůdce. Však také současný Duster používá modernější elektromechanický posilovač řízení, nikoliv elektrohydraulický jako dosud.

Závěr


Závěr

I ve druhé generaci zůstává Duster vozem pro ty, kteří hledají robustní auto za velmi příznivou cenu. Ti, kteří potřebují dojet tam, kam se řada módních SUV dostane jen s obtížemi jsou tak u tohoto vozu na správné adrese. Pouze musí přijmout fakt, že na palubě nebudou nejmodernější prvky výbavy stejně jako je bude na cestách doprovázet jen průměrný komfort cestování zahrnující také vyšší hladinu mechanického i aerodynamického hluku. O nic drastického ale určitě nejde. Také celkový dojem z auta rozhodně neevokuje poslední výkřiky automobilové techniky. Jenže klasika má i své přednosti. Třeba motor 1.6 SCe nabízí spolehlivost, kterou přímovstřikové turbomotory obecně mohou sotva poskytnout. Když už nic, tak minimálně proto, že jsou takové agregáty prostě složitější. Záporem je vyšší spotřeba paliva a rovněž jen průměrná jízdní dynamika. Pohon všech kol je tady rovněž osvědčené konstrukce, navíc mimo zpevněné silnice vykazuje samé přednosti.

Auto rovněž dobře vypadá, dokonce ještě výrazněji než jeho předchůdce. Důležité je, že druhá generace modelu napravila zbytečné chyby předešlého vydání a sice až příliš laciný dojem, stejně jako v některých ohledech nevyhovující ergonomii ovládání. Na druhou stranu to čím si předchůdce získal řadu obdivovatelů v současné generaci nechybí. Nový Duster tak není luxusnější než jeho předchůdce. Je ale lepší snad úplně ve všem a to je mnohem důležitější.

 

Nejlevnější verze modelu259.900 Kč (1.6 Sce/84 kW 2WD Access)
Základ s testovaným motorem259.900 Kč (1.6 Sce/84 kW 2WD Access)
Testovaný vůz bez příplatků367.900 Kč (1.6 Sce/84 kW 4WD Comfort)
Testovaný vůz s výbavou406.600 Kč (1.6 Sce/84 kW 4WD Comfort)

Plusy

  • Zajímavý vzhled
  • Robustnost
  • Předpoklad spolehlivosti
  • Jízdní vlastnosti v terénu
  • Příznivá cena
  • Pohon všech kol
  • Výrazně lepší pozice za volantem než dříve

Minusy

  • Vyšší spotřeba paliva
  • Jen průměrná dynamika motoru
  • Vyšší hlučnost
  • Nenabízí samočinnou převodovku (Duster u nás obecně)

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (112)
Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 Comfort
Cena základní sestavy 367 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, šest airbagů, systém ISOFIX vzadu, kožený volant, palubní počítač (informační ukazatel), přední mlhové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, elektrické ovládání všech oken, dvousměrně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, LED denní svícení, asistent rozjezdu do kopce, atd. Kč
Cena testované sestavy 406 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 13.900,-), rezervní kolo (+ 1.800,-), manuálně nastavitelná bederní opěrka u sedadla řidiče (+ 2.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+ 6.000,-), Pack Look – obsahuje disky kol z lehké slitiny 16 palců, podélné střešní lišty v barvě chromu, zatmavená zadní okna, atd. (+ 15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.3 / 6.1 / 6.9
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1276 / 533
Rozměr pneu: 215/65 R16
Dacia Duster 1.6 SCe 4x4 Comfort
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1693
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
17. 11. 2020 23:57
Dacia Duster
Tož chlapci, za svůj poměrně dlouhý život jsem už vystřídal dost aut.
A od 2013 mám Dustříka 1600, 4x4., 1 generace, ještě s atmosféričákem.
Absolutní spokojenost, nenáročný, spolehlivý, pohodlný i pro mou výšku 186 cm. Jízdy na chatu v zimě, v kopcích, žádné větší problémy. A i delší jízdy nejsou žádný problém. Jak do rychlosti, hluku i pohodlí.
Ke srovnání mohu dát Jeep Cherokee své dcery, se kterým občas rovněž jezdím. Není špatný, ale raději volím svého Dustříka. :yes:
Avatar - Beefcake
8. 3. 2019 19:46
Re: Symbol neúspěchu
Auto len do mesta ? Menej rohypnolu by to chcelo.
Avatar - rohYpnol
8. 3. 2019 15:45
Re: Symbol neúspěchu
Jimny? Nechápu proč sem taháš Jimny?
Avatar - rohYpnol
8. 3. 2019 15:45
Re: Symbol neúspěchu
A já ti říkám že jsi mimo.

L-R nemá velikostně a hmotnostně obdobu Dustera. A s Evoque se můžeš jít v terén vycpat. To je auto do města.
Avatar - ZZ
8. 3. 2019 08:54
Re: Symbol neúspěchu
Nechápeš. Není to o egu. Jen prostě říkám, že Duster je volbou nutnou z důvodu ekonomických. Kazdej by si radši válel šunky v něčem od Land Roveru, než v Dacii. Kromě otázky peněz. A v tom to spočívá ;-)