Test Auto.cz

Dacia Logan MCV 1.5 dCi – Pracant z východu

6.11. 2013
Verdikt
 

Stane se velké, levné kombi od Dacie hvězdou českých silnic? Vyzkoušeli jsme jej s naftovým motorem.

Zeď se sama neomítne, střecha nepokryje a plynový kotel také jenom tak z ničeho topit nezačne. Aby se tak stalo, musí k vám přijet šikovný živnostník a postarat se o to. Asi těžko bude potřebné vybavení vozit autobusem nebo taxi, potřebuje auto - velké a levné. Doma na něj pak čeká rodina, toužící po výletech, nebo návštěvách příbuzných. Nechce jezdit v ojetinách ani dodávkách, navíc peněz není nikdy nazbyt, takže by se hodila i tovární záruka. A ideálně co nejdelší.

Když se nad tím zamyslíte, jde o velmi obtížný úkol. Živnostník nebo malý podnikatel potřebuje levné „pracovní“ auto, navíc je pro něj pořizování druhého „nepracovního“ vozu často mimo ekonomickou realitu. Střetávají se zde proto většinou protichůdné požadavky, ze kterých čím dál častěji vychází jako vítěz zástupce od Dacie. A právě její superlevné kombi Logan MCV nové generace má velkou šanci ukousnout další velký kus prodejního koláče.

Veliký tvrďák

Automobil oproti minulé generaci viditelně zcivilněl a přišel o svou dodávkovistost. Líbivý design doplňuje výrazně kvalitnější a hezčí interiér, v našem případě doplněný o barevnou dotykovou obrazovku. Rovnou vedle ní je zdířka pro USB, takže flashdisk bude trčet z palubní desky. Ale zaplaťpánbůh za ní, USB není samozřejmostí ani u Bentley Flying Spur.

obrázek [600 x 402]  

Tvrdé plasty hrají výraznou přesilovku, potěší však například příplatková loketní opěrka (+ 2500 Kč) s náznakem polstrování. Doposud byly jedinou možností pro odložení lokte dveře s tvrdou výplní. Levnost provedení je patrná z celé řady detailů a to ani nemusíte bouchat nápadně tenkými dveřmi. Tak například vnitřní zpětné zrcátko je uchyceno na poddimenzovaném kloubu, takže když jej přepínáte do „nočního režimu“, zjistíte, že odpor páčky je mnohem větší, než dokáže kloub snést a vy si tak zrcátko vždy musíte nastavovat znovu. Zajímavostí (a dnes už vlastně téměř raritou) je tlačítko klaksonu na levé páčce pod volantem, nesklopný klíček či nezakryté kosmetické zrcátko ve stínítku. Víko motorového prostoru, podpírané plynokapalinovou vzpěrou, vypadá v této souvislosti trochu jako by se na Loganu MCV objevilo omylem.

Dacia Sandero Stepway 1.6 – Dobrodružství jako životní standard

Ovládání oken zůstalo u klasického konceptu „všechno ve středu“, tedy jak cestující vpředu tak vzadu najdou ovladače uprostřed vozu na středovém panelu, respektive tunelu. Dvoupolohové ovladače a tedy i automatický dojezd oken se (podle očekávání) nekoná. Interiér se může pochlubit výbornou prostorností, což není při pohledu na siluetu vozu žádným překvapením.

Odkládací prostory nejsou sice nikterak vystlány, zato jich je celá řada. Líbí se nám měkké zadní části opěradel v první řadě, navíc doplněné o kapsy na dokumenty. Místo háčků na kabáty najdeme ve střeše v prostoru zadních sedadel čtyři zakrytá oka, sloužící k lepšímu uchycení nákladu v kufru. Místa je ve všech ohledech dostatek, proti vyšší předchozí generaci ubylo několik centimetrů nad hlavou. Přesto jsme nad zadním sedákem naměřili stále slušných 970 mm. Když už jsme u sedáků: jejich polstrování je velmi měkké, což nemusí být každému příjemné.

Velmi důležitou částí vozu je zavazadlový prostor a proto se u něj chvíli zdržíme. V klasickém uspořádání má největší využitelnou délku (tedy nejen koberec, ale i část plastové ochrany) 109 centimetrů, šířka mezi podběhy činí 99 cm. Ve výklencích za koly jsme naměřili maximální šířku 134 centimetrů, umístění nákladu zde však může komplikovat nekrytý hever, tažné oko a klíč. Výška nakládacího otvoru je 80 centimetrů, mezi platem a podlahou jsme naměřili 53 centimetrů. Nakládací hrana je u nenaloženého vozu ve výšce 60 centimetrů nad zemí, což se při nakládání těžkých břemen hodí. Nosnost vozu 662 kilogramů je velkorysá.

obrázek [600 x 402]  

Jízda a spotřeba

Pod kapotou pracuje přeplňovaná vznětová patnáctistovka 1.5 dCi o výkonu 66 kW. V ceníku najdete i o 11 kW a 20 N.m slabší verzi, cenový rozdíl pět tisíc korun je však tak malý, že o ní nemá smysl ani uvažovat. Dacia zde těží z povedené konstrukce motoru, který sice není kdovíjak utlumen, ve své kategorii se však jedná o nadprůměrnou techniku (jinak by si ji Mercedes-Benz asi těžko vybral) a tak na palubě není při volnoběhu nadměrný hluk. Pečlivější utlumení motoru i podvozku by cenu zvýšilo, Logan proto nikdy nebude automobil na pohodlné cestování. Tato nevýhoda se projeví hlavně v dešti, kdy odstřikující voda bubnuje na spodek vozu.

Dacia Lodgy 1.5 dCi – Levná, obrovská, dieselová

Dynamický projev motoru nás potěšil už dříve v testu Sandera Stepway, až se nám nechtělo uvěřit, že pod kapotou „žije“ jenom 66 kW. Turboefekt existuje pouze v malé míře, kousek pod dvěma tisíci se motor nadechuje, přičemž uvadat začne o dva tisíce otáček výš. Omezovač jej zastaví na 4.800 min-1, otáčkoměr sdílený s benzinovými verzemi je cejchován do sedmi tisíc. Ve stokilometrové rychlosti jste na pátý, nejvyšší převodový stupeň přesně na otáčkách špičkového momentu 220 N.m. Co se týče spotřeby, nevěřte udávaným hodnotám, jezdit dlouhodobě pod čtyři litry na 100 km opravdu nejde. Ekojízda po okresce znamená čtyřlitrovou spotřebu, ve městě jsme jezdili za šest litrů a průměrně počítejte se zhruba pěti, pěti a půl litry nafty.

Automobilu by slušela šestistupňová převodovka, přece jenom pětistupňový manuál má jednotlivé rychlosti poměrně daleko od sebe a tak ve městě musíte jezdit na trojku a na pětku se vůz při 90 km/h ještě trochu dusí. Samotná mechanická stránka je v pořádku, páka se v kulise pohybuje sice trochu strnule, ale alespoň nekvrdlá.

obrázek [600 x 324]  

Podvozek je na patnáctipalcových kolech s vysokým profilem velmi měkký a poddajný, při rychlých změnách směru prázdný Logan MCV znatelně znervózní a má tendenci k „roztancování“. Zde se standardně dodávané ESP opravdu může hodit. Velmi nám vadil výkon hlavních světlometů (xenony či dokonce bixenony Dacia nenabízí), které i v nejvyšší poloze, které manuální nastavení umožňuje, svítí jenom pár metrů před auto a světelný kužel je velmi nerovnoměrný a slabý. Bez jakékoliv nadsázky lze říci, že kdejaká ojetina svítí v porovnání s novou Dacií lépe.

Ano, ale...

Ať vám je Logan MCV sympatický nebo ne, musíte uznat, že vzhledem k pořizovací ceně již od 179.900 Kč jde o velmi dobrou nabídku. Na druhou stranu, testovaný exemplář se s částkou 332.900 Kč nebezpečně blíží dvojnásobku této hodnoty. Pravda, za stejné peníze žádné jiné velké kombi s turbodieselem nepořídíte (leda sesterské Lodgy), oproti výborné nabídce základní verze to už ale nevypadá tak lákavě.

Dacia Logan 1.6 16V - Malý velký vrchol (2006)

I když... nestali jsme se opět obětí marketingových triků? Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že k autu za 180.000 korun s benzinovou dvanáctistovkou o výkonu 54 kW nelze přikoupit klimatizaci nebo autorádio. Ty jsou k mání až o výbavu výš, tedy k ceně 194.900 Kč je nutné připočíst ještě 20.000 korun za paket Cool Music s manuální klimatizací a rádiem. Výsledných 214.900 Kč je proto zřejmě nejnižší myslitelná částka, kterou budete muset zaplatit, pokud nekupujete Logan MCV vysloveně jenom jako pracanta do firmy. Pro srovnání, Clio Grandtour s motorem 1,2 l/54 kW vyjde na 245.000 Kč, za klimatizaci a autorádio připlatíte dalších 25.000 korun.

obrázek [600 x 292]  

Není sporu o tom, že Logan MCV bude mít úspěch. Díky přepracovanému designu a novým prvkům v interiéru totiž už nevypadá, na rozdíl od předchozí verze, jednoznačně užitkově. Na druhou stranu přišel o 700litrový zavazadelník, přes „gigantické záležitosti“ má Dacia nyní již zmíněné užitkověji zaměřené MPV Lodgy. Logan MCV zkrátka dospěl…

Video

Nejlevnější verze modelu179.900 Kč (1.2 16V / 55 kW Access)
Základ s testovaným motorem284.900 Kč (1.5 dCi / 66 kW Arctica)
Testovaný vůz s výbavou332.900 Kč (1.5 dCi / 66 kW Arctica)

Plusy

  • Nízká pořizovací cena
  • Prostorný interiér i zavazadelník
  • Standardně tříletá záruka

Minusy

  • Lacině působící interiér
  • Nízký výkon světlometů
  • Horší jízdní vlastnosti
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Logan MCV 1.5 dCi

Cena v základní výbavě: 284 900 Kč Cena v testované výbavě: 332 900 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě vozu, plechová 15“ kola, airbag řidiče, posilovač řízení, palubní počítač, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná boční okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, výškově stavitelný volant, autorádio s CD, USB a MP, bluetooth atd.

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+ 10.500,-), litá kola (+9.000,-), tempomat + kožený paket (+9.000,-), elektrické ovládání bočních oken vzadu (+3.000,-), loketní opěrka (+2.500,-), zadní parkovací čidla (+6.000,-), navigace (+6.500,-), rezerva (+1.500,-).

Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
Technické údaje
Motor Dacia Logan MCV 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.5 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 573 / 1518
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1033 / 662
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4492
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Logan MCV 1.5 dCi – Pracant z východu







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe? Dacia Logan MCV je novodobá Felicia. Je robustní, ale vydrží? A co motor 1.0 SCe?

Logan MCV s litrovým motorem láká základní cenou podobnou…

Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život Dacia Logan driftuje v ruské reklamě jako o život

Dá se s předokolkou vybavenou ESP driftovat? Ale jistě!…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to, nebudeme se  vymlouvat

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to,…

Ve fázi tvrdých tréninků a nabírání objemů nejsou výsledky zas tolik důležité. Jenže sobotní prohra 0:5 v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…