Test Auto.cz

Fiat 124 Spider – Opravdu jen dražší MX-5?

19.6. 2017
Verdikt
 

Fiat po 31 letech oprášil slavný model 124 Spider. Chytře se při tom spojil s japonskou mazdou, která v podobě čtvrté generace MX-5 dodala kompletní hardware atraktivního sporťáku. Obě auta se však v lecčem liší.

Fiat 124, evropské Auto roku 1967, je Čechům velmi dobře znám díky ruskému VAZu 2101 a jeho následovníkům. Ač se toto auto při cestě z Itálie do ruského Toljatti dost změnilo, italský základ vlastně nezapřelo nikdy. Co už ruskou paralelu nemělo, byla dvojice sportovních modelů, odvozených ze 124. Kromě kupé, karosovaného Bertonem, to byl právě Spider, jenž vznikl pro změnu u Pininfariny. Když mateřská automobilka výrobu 124 Spider v roce 1982 odpískala, přesunula se montáž auta ke zmíněnému karosáři. Ten jej následně nabízel coby Pininfarina Spider zejména po sportovních vozech hladovém severoamerickém trhu. A to až do roku 1985. V 90. letech se objevil Fiat Barchetta s technikou prvního Punta (řada 176), avšak v porovnání se 124 Spiderem se jednalo o menší automobil, navíc nikdy nenabízený v USA.

Rychle a snadno

Že nový 124 Spider není zase tak moc fiatem, je jasné už po prvním usednutí za volant. Tedy těm, kteří s fiaty někdy v minulosti jezdili. Kabina kompletně kopíruje výchozí Mazdu MX-5, což je patrné od ovladačů, přístrojového štítu či audia, až po celkovou ergonomii pozice řidiče za volantem. Ten je stejně jako u předchozí generace MX-5 (NC) stavitelný pouze výškově v relativně malém rozsahu. Vzhledem k velmi nízké pozici sezení to však v praxi příliš nevadí. Kabina je na délku relativně malá, takže osoby vyššího vzrůstu budou mít problém s tím, kam složit při řízení nohy. Už lidé s výškou 182 cm by uvítali možnost posunout si sedadlo řidiče tak o dvě rozteče více vzad, aby se jim pohodlně řídilo. Bohužel to 124 Spider neumožňuje. Na jistá omezení narazí také spolujezdec, jehož prostor pro nohy je částečně omezen nezbytným vyosením výfukového potrubí, což v prostoru nohou spolujezdce vytváří poměrně výraznou bouli.

A zatímco nad stísněným vnitřním prostorem budou lamentovat pouze vzrostlejší jedinci, na chronický nedostatek odkládacích míst v kabině si postěžují asi všichni. Chybí nejen klasická schránka v palubní desce před spolujezdcem, ale také kapsy v bočních dveřích. Jediným místem na odložení drobností je tak schránka uprostřed za sedadly před prostorem, do něhož skládáte plátěnou střechu, a dále malá uzamykatelná prohlubeň na středovém tunelu. Je však mělká a ke všemu tvarovaná tak, že třeba kartu od vjezdu do garáže tam musíte uložit naprosto precizně, jinak schránka nepůjde zavřít.

obrázek [600 x 403]  

Fiat si 124 Spider cení na částku začínající na 709.900 korunách, což je o citelných 80.000 korun víc, než na kolik vyjde v základu sesterská Mazda MX-5. Testovaný vůz byl však oděn do vyšší výbavy Lusso, což znamená přihodit k uvedené ceně dalších 60.000 korun. Získáte za ně navíc třeba rám čelního skla ve stříbrném provedení, dvě chromované koncovky výfuku či samočinnou klimatizaci. Za příplatek 5.500 korun jsou k dispozici vyhřívaná sedadla, které u základní verze nemůžete objednat vůbec. Nejdražší příplatkovou položkou, kterou lze mít taktéž pouze ve verzi Lusso a jíž byl obdařen testovaný vůz, je paket Visibility. Zahrnuje kupříkladu senzor deště či plně diodové přední světlomety. Vyjde na 40.500 korun.

S nebem nad hlavou

Z hlediska užívání auta se nám velmi zamlouvalo řešení skládací plátěné střechy. To je výhradně manuální a upřímně vůbec ničemu to nevadí. Systém sklápění je vyřešen doslova geniálně. Ke složení stačí odjistit jediný „zámek“ uprostřed rámu čelního skla a jednoduchým pohybem vzad střechu složit. K dokončení celé „operace“ ji musíte ještě zajistit ve složeném stavu, k čemuž je třeba na ni zatlačit, aby se uzamknul zámek. Vše jde snadno a bez zvýšené síly.

obrázek [600 x 264]  

Před vytažením je pak nutné střechu nejprve odjistit a následně ji lze jednoduše vytáhnout nahoru. U předchozí generace MX-5 (NC) se to autorovi článku z místa řidiče nedařilo, takže musel vystoupit. V testovaném fiatu to zvládl z místa řidiče, což zásadně zvyšuje flexibilitu celé operace. Kupodivu nasazovací pevnou střechu, takzvaný hardtop, mít 124 Spider vůbec nemůže, neboť chybí čepy, k nimž se hardtop ve své zadní části k vozu upíná. Z pohledu kupujícího je to trochu škoda, neboť dnes lidé tato auta provozují celoročně a pevná střecha je za tímto účelem mnohem vhodnější. Sesterská MX-5 nabízí variantu RF s elektrohydraulicky ovládanou pevnou střechou, což ale fiat v tuto chvíli neumí.

Hra o centimetry

Fiat 124 Spider sice vychází z MX-5, avšak z hlediska vzhledu se obě auta liší až překvapivě hodně. S rozvorem náprav Italové hýbat nemohli, takže ten zůstává u obou aut shodný 2310 mm. Spider je však delší, což nezjistíte pouze při exaktním srovnání rozměrů, ale už na první pohled. Pokud chcete čísla, tak na délku měří 124 Spider 4054 mm, zatímco MX-5 pouhých 3915 mm. Uvedená změna je docílena výhradně prodloužením převisů karoserie. Zatímco MX-5 má s nadsázkou v každém rohu kolo, tak 124 Spider je naopak „velkým autem na malém podvozku“. Vždyť přední převis činí u fiatu značných 834 mm (bez registrační značky), vzadu pak dokonce 910 mm. Srovnatelné hodnoty jsou u MX-5 760, respektive 845 mm. Je jasné, že uvedené rozdíly jdou na vrub zejména nárazníkům, samozřejmě v kombinaci s kapotami a blatníky. Čistě laicky bychom řekli, že z vnějších karosářských dílů budou mít obě auta shodné tak nanejvýš boční dveře, vnější kliky a možná čelní sklo.

Shodná je samozřejmě podlahová plošina, která je zcela nová a tedy se liší od předchozí MX-5 (NC). Smyslem této poměrně výrazné inovace bylo snížit hmotnost auta při zachování solidní torzní tuhosti skeletu. To je u otevřených vozidel vždycky velmi obtížné. Důležité je, že se to tady veskrze podařilo, byť subjektivně vzato se nejen autorovi článku zdála karoserie minulé MX-5 tužší.

S MX-5 sdílí Fiat také konstrukční řešení podvozku. Vpředu je použita lichoběžníková náprava, vzadu víceprvkové zavěšení. Oboje se navenek podobá tomu v předchozí MX-5. Co dále zůstává, je takzvaný rám poháněcí soustavy PPF (Power Plant Frame), který používá MX-5 už od první generace. Jde o tuhý nosník tvaru písmene „U“, jenž se nachází mezi převodovkou a diferenciálem. Smyslem PPF je zamezit vzniku parazitních sil v hnacím řetězci.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 124 Spider

Cena v základní výbavě: 769 900 Kč Cena v testované výbavě: 848 900 Kč

Základní výbava:Automatická klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant, 4 airbagy, bezklíčové ovládání (Keyless go), palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, výškově stavitelný volant, přední mlhové světlomety, autorádio s CD a MP3, protikolizní systém detekce chodců, atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.500,-), vyhřívaná sedadla (+ 5.500,-), paket Premium – zahrnuje například navigaci GPS (+ 20.500,-), paket Visibility – senzor deště, diodové přední světlomety (+ 40.500,-).

Štítky Fiat Testy Roadster

Technické údaje
Motor Fiat 124 Spider
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.1 / 6.4
Emise CO2:147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 140 / -
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1050 / -
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4054
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1233
d) rozvor (mm): 2310
e) rozchod vpředu (mm): 1496
f) rozchod vzadu (mm): 1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1140
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 630
výška opěradla vpředu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 124 Spider – Opravdu jen dražší MX-5?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124! Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z…

Fiat 124 Spider: Sexy roadsteru je už padesát! Fiat 124 Spider: Sexy roadsteru je už padesát!

Fiat 124 známe my Češi hlavně v sovětské licenci.…

 



 
Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Dnes 08:00

Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu výjimečných automobilů. Mezi ty nejdůležitější rozhodně patří zástupci modelové řady T 815.




Blesk.cz

Zpěvák a idol žen Cristovao před ostrou otázkou: Jsi gay, Bene?

Zpěvák a idol žen Cristovao před ostrou otázkou: Jsi…

Pyšní se Českým slavíkem za nejstreamovanější českou skladbu, vyprodal Forum Karlín a jeho videoklipy mají téměř…

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Rodinu z bytu v Praze 2 vyhnal požár: Dvě osoby se zranily

Bezesná noc v Praze 2. Tu zažila rodina z ulice Salmovské, kterou v neděli  20. srpna po desáté hodině večerní…

 

iSport.cz

Kapitán Jihlavy: o faulech, které se „nevidí“, i padajícím Krmenčíkovi

Kapitán Jihlavy: o faulech, které se „nevidí“, i…

Po zápase s Plzní (1:2) mu bylo mizerně. Není divu. „Cítíme křivdu,“ přiznal kapitán Vysočiny Lukáš Vaculík…

Jihlava chtěla penaltu, červenou a klíčový faul. Po Plzni zvažuje protest

Jihlava chtěla penaltu, červenou a klíčový faul. Po…

Fotbalisté Jihlavy byli ve 4. kole HET ligy blízko tomu, aby obrali minimálně o dva body favorita z Plzně. Jenže…

 

Reflex.cz

Mohl by se dnes promítat film „Potomci lidí“? Je v něm koncentrák pro uprchlíky a povstání muslimů v Británii

Mohl by se dnes promítat film „Potomci lidí“? Je v…

Když v listopadu 2006 v českých kinech promítali americko-britský thriller dnes už oscarového režiséra Alfonso…

Východní Německo 70. let: Jak se žilo za Berlínskou zdí?

Východní Německo 70. let: Jak se žilo za Berlínskou zdí?

Nejznámější symbol studené války rozdělil v roce 1961 německou metropoli na dvě části. Jak se žilo v té východní…