Test Auto.cz

Fisker Karma – Karma do každé rodiny

12.3. 2014
Verdikt
 

Nebojte, nezavítali jste omylem na stránky o průtokových ohřívačích vody. Naše redakce měla jedinečnou možnost otestovat sportovní automobil 21. století.

Vzdorovat nemá cenu, elektrická budoucnost se blíží mílovými kroky. Asi to nebude zítra nebo pozítří, ale dnes narozené děti si řidičáky udělají na hybridu. Nevěříte? Stačí se podívat na stále přísnější emisní normy a (nejen) automobilkám to musí být jasné: klasická auta se spalovacím motorem nemají šanci. Řada jich přežije, snad se podaří vyrábět nějaké „speciální“ série pro nadšence, ale nové si už v showroomu dost možná nekoupíte. Za volantem nuda nebude, byť se forma zábavy trochu změní: charakterní šestiválce vyměníme za příval točivého momentu, kterého mají elektromotory na rozdávání. Nebo vám 1300 N.m nestačí?

Fisker Karma je bez přehánění přelomový model. Spojuje totiž sportovní plug-in elektromobil s výhodami klasického spalovacího motoru, který však není spojen s koly, ale slouží jako „benzinový generátor“. Čistě na elektřinu je díky lithium-iontovým akumulátorům s kapacitou 20,1 kWh vůz schopen ujet až 83 kilometrů. Jednotlivým jízdním režimům i tomu, za kolik vlastně takové auto ve výsledku jezdí, se budeme věnovat později. Nejdříve je potřeba pohodlně se usadit.

Interiér

Fisker není zajímavý pouze zvenku, ale také zevnitř. Po usednutí do mohutných sedadel se ocitnete v semišové říši, pevně obklopeni mohutným středovým tunelem na jedné straně a masivními dveřmi na straně druhé. V interiéru takřka nenarazíte na obyčejný plast, kromě například tlačítek na volantu (mimo motor jde o další lehkou připomínku koncernu GM) je vše pečlivě čalouněno látkou či již zmíněným semišem. Ekologicky zaměření milionáři se uvnitř budou cítit naprosto skvěle, žádný materiál totiž není živočišného původu a například dřevěné obložení (mimochodem svou kresbou jedno z nejhezčích, jaké můžete u dnešních aut vidět) pochází ze zachráněného dřeva z kalifornských požárů. Před futuristickým voličem automatické převodovky, který tak trochu připomíná ovládání klingonské lodi ve Star Treku, je další odkaz na ekologii: takzvaný EcoLucent laminát s autentickým dekorem lístků magnólie. Škoda, že jde v podstatě o zabité místo, kde klidně mohla být odkládací schránka na mobil. Takhle jen přes průhledný laminát sledujete světelné znázornění toku energie.

obrázek [600 x 359]  

Téma lístků se opakuje i ve dveřích, kde je laminát umístěn vedle tlačítek pro jejich otevření. Žádné staromódní kličky, lehce zmáčknete tlačítko a dveře poslušně odskočí. Podobně elegantně je vyřešeno i ovládání všech palubních systémů na sdruženém barevném displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Jeho jednotlivé stránky se při prvním spuštění sice načítají o něco déle, pak však už všechno běhá rychle. Displej má nejen u hybridů klasickou stránku se znázorněním toku energií, ale přes obrazovku je ovládána i klimatizace. Výsledkem je sice trochu méně rychlé a méně intuitivní ovládání, na druhou stranu však kabina působí uhlazeným a „čistým“ dojmem. Podobně vypadá i přístrojový panel, byť i zde je design trochu na úkor čitelnosti, zejména rychloměru. Raději tak budete aktuální tempo kontrolovat pomocí digitálního tachometru.

Rozhovor s Lucií Groene o příběhu značky Fisker: Historie se opakuje

Poloha za volantem je velmi nízká a sportovní. Řidič krásně zapadne za volant a nechá se obklopit interiérem, na druhou stranu jenom těžko se odhaduje, kde auto v tu chvíli končí. Dobrým pomocníkem je proto nejen parkovací kamera, ale také přední parkovací čidla. Volant má příjemný průměr a velmi dobře se drží. Zavazadlový prostor nabízí necelých 200 litrů, co je však pro cílovou skupinu hlavní, měly by se do něj pohodlně vejít dva golfové bagy. Zadní sedadla mají výrazně skloněné sedáky a jsou pocitově ještě hlouběji „zapuštěna“ do vozu, na nedostatek místa či pohodlí si není proč stěžovat.

Otevírání kapoty směrem vpřed připomíná staré dobré BMW E34, pod ní najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 156 kW. Ten, jak už bylo řečeno, funguje jako generátor elektrického proudu a podobně jako třeba u dieselových lokomotiv není pevně spojen s koly. Výfuk je vyveden hned za přední kola, stříbrné elementy na zádi proto nejsou futuristicky pojatými koncovkami, ale reproduktory, upozorňující chodce na jízdu v elektrickém režimu.

Jízda

Fisker Karma nabízí dva hlavní jízdní režimy a oba dva jsou velmi zajímavé. Ke Sportu se dostaneme za chvíli, první na paškál si vezměme čistě elektrický mód Stealth. V něm se auto pohybuje (takřka) neslyšně pouze díky elektromotorům, spalovací agregát je vypnutý a čeká na svou šanci. Při plném nabití akumulátorů, buď ze sítě, nebo teoreticky také za pomoci dobíjecího režimu Hill, má být auto schopno ujet s nulovými emisemi až 83 kilometrů, což se v praxi téměř potvrdilo: i při nikterak šetřivé jízdě po Praze vystačily akumulátory na více než 70 kilometrů.

obrázek [600 x 275]  

A není to žádné loudání, z klidu na 100 km/h to Karma v tomto módu zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost činí 153 km/h. Je však nesmysl si elektrický režim zapínat třeba na dálnici, odběr energie z baterií je při vysokých rychlostech obrovský (solární panely na střeše vám v tuhle chvíli moc nepomohou) a tak si cennou zásobu rychle vyplýtváte. Pak se do hry automaticky zapojí spalovací motor a 39litrová nádrž, která stačí na kombinovaný dojezd téměř 500 kilometrů.

Výroba Fiskeru Karma se rozběhne ještě letos, v plánu je i další vývoj modelu Atlantic

Karma však není „obyčejným“ autem pro šetřílky, to rozhodně ani omylem. Pokud si páčkou pod volantem aktivujete režim Sport, máte na povel čtyřmístný vůz schopný sprintovat na 100 km/h za 5,9 sekundy. To zní hodně zajímavě, jenže co když přijdou zatáčky?

V tiskových materiálech najdete zmínku o lehké hlinkové karoserii, jenže hmotnost karoserie v tomto případě opravdu není to hlavní. Dva elektromotory, nabíjecí zařízení, akumulátory, spalovací motor… to všechno něco váží a tak je Karma mezi sportovními auty tak trochu sumistou: provozní hmotnost činí 2,5 tuny a užitečné zatížení je (včetně řidiče) pouhých 337 kilogramů. To opravdu není moc, při obsazení čtyřmi osobami už tuto hodnotu nebezpečně atakujete a to máte zatím prázdný zavazadelník.

obrázek [600 x 402]  

V praxi se auto, i díky zavěšení náprav pomocí dvojitých lichoběžníků a širokým pneumatikám o průměru 22 palců, sveřepě drží asfaltu, v zatáčkách je však jeho hmotnost jasně cítit. Díky dlouhatánskému rozvoru, mimochodem o více než deset centimetrů delšímu než má třeba Mercedes-Benz S, je však veškerá hmota usazena mezi koly a nízká Karma netrpí na náklony ani pocitové „přelévání“ zleva doprava v rychle projetých esíčkách. Ostatně, na podvozku prý pracovali i inženýři, kteří se podíleli na projektu supersportovního Fordu GT.

U tak velkého a rychlého auta jsou brzdy velmi důležitou součástí celkového obrazu a Fisker se rozhodl nic neponechat náhodě. Přední šestipístky od Bremba se zakusují do kotoučů o průměru 370 milimetrů, zadní nápravu krotí čtyřpístky a kotouče o průměru 365 mm. Na papíře to vypadá impozantně, avšak nezapomínejte na celkovou hmotnost; celkový výkon soustavy je proto jen „dobrý“ a nikoliv „vynikající“. Také z řízení je cítit velká hmota, k lehkonohosti opravdových sporťáků má však daleko. Pochválit musíme dobře pracující a nerušící variabilní převod řízení (od 14:5 do 16:1) a sportovně naladěný elektrohydraulický posilovač, díky kterému máte příjemný pocit vlády nad autem.

Závěr

Celková spotřeba vozu po dobu testu nepřekročila sedm litrů naturalu, což je vzhledem k tomu, že jsme auto rozhodně nešetřili, velmi zajímavá hodnota. Jenom těžko si však představit, že člověku, který dá za automobil tři miliony korun jde opravdu o co nejnižší spotřebu. Nejde.

obrázek [600 x 379]  

Takový člověk může mít téměř cokoliv na čtyřech kolech a touží se odlišit od podobně zajištěných přátel. Pořízením Karmy se odliší opravdu výrazně a tiché proplouvání městem bude pouze milým bonusem a tématem ke kávě po obchodním jednání. Můžete namítnout, že mu možná přece jenom jde o ekologii. Samozřejmě, jenže kolik asi energie (a zplodin) stojí za výrobou akumulátorů, přeplňovaného turbomotoru nebo hliníkového šasi? Nebylo by ekologičtější jezdit třeba ve Škodě Citigo?

Problém je, že Citigo rozhodně nejezdí a už vůbec nevypadá tak úžasně, jako Karma. Nyní, když se automobilku Fisker podařilo zachránit a nový čínský majitel plánuje znovuobnovení výroby a časem i představení druhé modelové řady Atlantic, tak úspěšné budoucnosti Fiskeru (snad?) nestojí nic v cestě.

Rozhovor s Lucií Groene o příběhu značky Fisker: Historie se opakuje

Video

Nejlevnější verze modelu3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Základ s testovaným motorem3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Testovaný vůz s výbavou3.406.494 Kč (300 kW EcoChic)

Plusy

  • Rozsáhlá sériová výbava
  • Nízká spotřeba paliva
  • Solidní dojezd na elektřinu

Minusy

  • Obtížné parkování
  • Špatný výhled vzad
  • Malý zavazadelník
  • Menší zásoba paliva
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fisker Karma

Cena v základní výbavě: 3 000 592 Kč Cena v testované výbavě: 3 406 494 Kč

Základní výbava:Osm airbagů včetně kolenních pro řidiče a spolujezdce, bixenonové světlomety, vnější zpětná zrcátka samočinně sklopná a s automatickou clonou, bezklíčové odemykání Smart Entry, parkovací čidla vpředu a vzadu, externí reproduktory pro jízdu na elektřinu, kontrola tlaku v pneumatikách, stabilizační systém, barevný dotykový 10,2“ displej, audiosystém s osmi reproduktory, zadní parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, semišem obšitý multifunkční volant, solární střecha, tempomat, „eko“ semišové čalounění, vyhřívaná přední sedadla, litá 22” kola, diodové denní světlomety atd.

Výbava testovaného vozu:základní

Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
Technické údaje
Motor Fisker Karma
Typ motoru: elektrický
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1300 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 195 / -
Objem nádrže (l):36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2430 / 337
Rozměr pneu:255/35 R 22, 285/35 R 22
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4889
b) šířka (mm): 1985
c) výška (mm): 1330
d) rozvor (mm): 3160
e) rozchod vpředu (mm): 1695
f) rozchod vzadu (mm): 1717
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 800
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fisker Karma – Karma do každé rodiny







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Henrik Fisker se elektrických sporťáků nevzdá, připravuje návrat Henrik Fisker se elektrických sporťáků nevzdá, připravuje návrat

Henrik Fisker už si jeden elektrický sen splnil.…

Fisker Karma se vrací jako Revero Karma. Změnilo se vůbec něco? Fisker Karma se vrací jako Revero Karma. Změnilo se vůbec něco?

Fisker Karma se vrací s novým jménem. Vypadá stejně, nový…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…