Test Auto.cz

Fisker Karma – Karma do každé rodiny

12.3. 2014
Verdikt
 

Nebojte, nezavítali jste omylem na stránky o průtokových ohřívačích vody. Naše redakce měla jedinečnou možnost otestovat sportovní automobil 21. století.

Vzdorovat nemá cenu, elektrická budoucnost se blíží mílovými kroky. Asi to nebude zítra nebo pozítří, ale dnes narozené děti si řidičáky udělají na hybridu. Nevěříte? Stačí se podívat na stále přísnější emisní normy a (nejen) automobilkám to musí být jasné: klasická auta se spalovacím motorem nemají šanci. Řada jich přežije, snad se podaří vyrábět nějaké „speciální“ série pro nadšence, ale nové si už v showroomu dost možná nekoupíte. Za volantem nuda nebude, byť se forma zábavy trochu změní: charakterní šestiválce vyměníme za příval točivého momentu, kterého mají elektromotory na rozdávání. Nebo vám 1300 N.m nestačí?

Fisker Karma je bez přehánění přelomový model. Spojuje totiž sportovní plug-in elektromobil s výhodami klasického spalovacího motoru, který však není spojen s koly, ale slouží jako „benzinový generátor“. Čistě na elektřinu je díky lithium-iontovým akumulátorům s kapacitou 20,1 kWh vůz schopen ujet až 83 kilometrů. Jednotlivým jízdním režimům i tomu, za kolik vlastně takové auto ve výsledku jezdí, se budeme věnovat později. Nejdříve je potřeba pohodlně se usadit.

Interiér

Fisker není zajímavý pouze zvenku, ale také zevnitř. Po usednutí do mohutných sedadel se ocitnete v semišové říši, pevně obklopeni mohutným středovým tunelem na jedné straně a masivními dveřmi na straně druhé. V interiéru takřka nenarazíte na obyčejný plast, kromě například tlačítek na volantu (mimo motor jde o další lehkou připomínku koncernu GM) je vše pečlivě čalouněno látkou či již zmíněným semišem. Ekologicky zaměření milionáři se uvnitř budou cítit naprosto skvěle, žádný materiál totiž není živočišného původu a například dřevěné obložení (mimochodem svou kresbou jedno z nejhezčích, jaké můžete u dnešních aut vidět) pochází ze zachráněného dřeva z kalifornských požárů. Před futuristickým voličem automatické převodovky, který tak trochu připomíná ovládání klingonské lodi ve Star Treku, je další odkaz na ekologii: takzvaný EcoLucent laminát s autentickým dekorem lístků magnólie. Škoda, že jde v podstatě o zabité místo, kde klidně mohla být odkládací schránka na mobil. Takhle jen přes průhledný laminát sledujete světelné znázornění toku energie.

obrázek [600 x 359]  

Téma lístků se opakuje i ve dveřích, kde je laminát umístěn vedle tlačítek pro jejich otevření. Žádné staromódní kličky, lehce zmáčknete tlačítko a dveře poslušně odskočí. Podobně elegantně je vyřešeno i ovládání všech palubních systémů na sdruženém barevném displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Jeho jednotlivé stránky se při prvním spuštění sice načítají o něco déle, pak však už všechno běhá rychle. Displej má nejen u hybridů klasickou stránku se znázorněním toku energií, ale přes obrazovku je ovládána i klimatizace. Výsledkem je sice trochu méně rychlé a méně intuitivní ovládání, na druhou stranu však kabina působí uhlazeným a „čistým“ dojmem. Podobně vypadá i přístrojový panel, byť i zde je design trochu na úkor čitelnosti, zejména rychloměru. Raději tak budete aktuální tempo kontrolovat pomocí digitálního tachometru.

Rozhovor s Lucií Groene o příběhu značky Fisker: Historie se opakuje

Poloha za volantem je velmi nízká a sportovní. Řidič krásně zapadne za volant a nechá se obklopit interiérem, na druhou stranu jenom těžko se odhaduje, kde auto v tu chvíli končí. Dobrým pomocníkem je proto nejen parkovací kamera, ale také přední parkovací čidla. Volant má příjemný průměr a velmi dobře se drží. Zavazadlový prostor nabízí necelých 200 litrů, co je však pro cílovou skupinu hlavní, měly by se do něj pohodlně vejít dva golfové bagy. Zadní sedadla mají výrazně skloněné sedáky a jsou pocitově ještě hlouběji „zapuštěna“ do vozu, na nedostatek místa či pohodlí si není proč stěžovat.

Otevírání kapoty směrem vpřed připomíná staré dobré BMW E34, pod ní najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 156 kW. Ten, jak už bylo řečeno, funguje jako generátor elektrického proudu a podobně jako třeba u dieselových lokomotiv není pevně spojen s koly. Výfuk je vyveden hned za přední kola, stříbrné elementy na zádi proto nejsou futuristicky pojatými koncovkami, ale reproduktory, upozorňující chodce na jízdu v elektrickém režimu.

Jízda

Fisker Karma nabízí dva hlavní jízdní režimy a oba dva jsou velmi zajímavé. Ke Sportu se dostaneme za chvíli, první na paškál si vezměme čistě elektrický mód Stealth. V něm se auto pohybuje (takřka) neslyšně pouze díky elektromotorům, spalovací agregát je vypnutý a čeká na svou šanci. Při plném nabití akumulátorů, buď ze sítě, nebo teoreticky také za pomoci dobíjecího režimu Hill, má být auto schopno ujet s nulovými emisemi až 83 kilometrů, což se v praxi téměř potvrdilo: i při nikterak šetřivé jízdě po Praze vystačily akumulátory na více než 70 kilometrů.

obrázek [600 x 275]  

A není to žádné loudání, z klidu na 100 km/h to Karma v tomto módu zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost činí 153 km/h. Je však nesmysl si elektrický režim zapínat třeba na dálnici, odběr energie z baterií je při vysokých rychlostech obrovský (solární panely na střeše vám v tuhle chvíli moc nepomohou) a tak si cennou zásobu rychle vyplýtváte. Pak se do hry automaticky zapojí spalovací motor a 39litrová nádrž, která stačí na kombinovaný dojezd téměř 500 kilometrů.

Výroba Fiskeru Karma se rozběhne ještě letos, v plánu je i další vývoj modelu Atlantic

Karma však není „obyčejným“ autem pro šetřílky, to rozhodně ani omylem. Pokud si páčkou pod volantem aktivujete režim Sport, máte na povel čtyřmístný vůz schopný sprintovat na 100 km/h za 5,9 sekundy. To zní hodně zajímavě, jenže co když přijdou zatáčky?

V tiskových materiálech najdete zmínku o lehké hlinkové karoserii, jenže hmotnost karoserie v tomto případě opravdu není to hlavní. Dva elektromotory, nabíjecí zařízení, akumulátory, spalovací motor… to všechno něco váží a tak je Karma mezi sportovními auty tak trochu sumistou: provozní hmotnost činí 2,5 tuny a užitečné zatížení je (včetně řidiče) pouhých 337 kilogramů. To opravdu není moc, při obsazení čtyřmi osobami už tuto hodnotu nebezpečně atakujete a to máte zatím prázdný zavazadelník.

obrázek [600 x 402]  

V praxi se auto, i díky zavěšení náprav pomocí dvojitých lichoběžníků a širokým pneumatikám o průměru 22 palců, sveřepě drží asfaltu, v zatáčkách je však jeho hmotnost jasně cítit. Díky dlouhatánskému rozvoru, mimochodem o více než deset centimetrů delšímu než má třeba Mercedes-Benz S, je však veškerá hmota usazena mezi koly a nízká Karma netrpí na náklony ani pocitové „přelévání“ zleva doprava v rychle projetých esíčkách. Ostatně, na podvozku prý pracovali i inženýři, kteří se podíleli na projektu supersportovního Fordu GT.

U tak velkého a rychlého auta jsou brzdy velmi důležitou součástí celkového obrazu a Fisker se rozhodl nic neponechat náhodě. Přední šestipístky od Bremba se zakusují do kotoučů o průměru 370 milimetrů, zadní nápravu krotí čtyřpístky a kotouče o průměru 365 mm. Na papíře to vypadá impozantně, avšak nezapomínejte na celkovou hmotnost; celkový výkon soustavy je proto jen „dobrý“ a nikoliv „vynikající“. Také z řízení je cítit velká hmota, k lehkonohosti opravdových sporťáků má však daleko. Pochválit musíme dobře pracující a nerušící variabilní převod řízení (od 14:5 do 16:1) a sportovně naladěný elektrohydraulický posilovač, díky kterému máte příjemný pocit vlády nad autem.

Závěr

Celková spotřeba vozu po dobu testu nepřekročila sedm litrů naturalu, což je vzhledem k tomu, že jsme auto rozhodně nešetřili, velmi zajímavá hodnota. Jenom těžko si však představit, že člověku, který dá za automobil tři miliony korun jde opravdu o co nejnižší spotřebu. Nejde.

obrázek [600 x 379]  

Takový člověk může mít téměř cokoliv na čtyřech kolech a touží se odlišit od podobně zajištěných přátel. Pořízením Karmy se odliší opravdu výrazně a tiché proplouvání městem bude pouze milým bonusem a tématem ke kávě po obchodním jednání. Můžete namítnout, že mu možná přece jenom jde o ekologii. Samozřejmě, jenže kolik asi energie (a zplodin) stojí za výrobou akumulátorů, přeplňovaného turbomotoru nebo hliníkového šasi? Nebylo by ekologičtější jezdit třeba ve Škodě Citigo?

Problém je, že Citigo rozhodně nejezdí a už vůbec nevypadá tak úžasně, jako Karma. Nyní, když se automobilku Fisker podařilo zachránit a nový čínský majitel plánuje znovuobnovení výroby a časem i představení druhé modelové řady Atlantic, tak úspěšné budoucnosti Fiskeru (snad?) nestojí nic v cestě.

Rozhovor s Lucií Groene o příběhu značky Fisker: Historie se opakuje

Video

Nejlevnější verze modelu3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Základ s testovaným motorem3.000.592 Kč (300 kW EcoStandard)
Testovaný vůz s výbavou3.406.494 Kč (300 kW EcoChic)

Plusy

  • Rozsáhlá sériová výbava
  • Nízká spotřeba paliva
  • Solidní dojezd na elektřinu

Minusy

  • Obtížné parkování
  • Špatný výhled vzad
  • Malý zavazadelník
  • Menší zásoba paliva
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Fisker Karma

Cena v základní výbavě: 3 000 592 Kč Cena v testované výbavě: 3 406 494 Kč

Základní výbava:Osm airbagů včetně kolenních pro řidiče a spolujezdce, bixenonové světlomety, vnější zpětná zrcátka samočinně sklopná a s automatickou clonou, bezklíčové odemykání Smart Entry, parkovací čidla vpředu a vzadu, externí reproduktory pro jízdu na elektřinu, kontrola tlaku v pneumatikách, stabilizační systém, barevný dotykový 10,2“ displej, audiosystém s osmi reproduktory, zadní parkovací kamera, dvouzónová klimatizace, semišem obšitý multifunkční volant, solární střecha, tempomat, „eko“ semišové čalounění, vyhřívaná přední sedadla, litá 22” kola, diodové denní světlomety atd.

Výbava testovaného vozu:základní

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip

KSČM s Andrejem Babišem jedná o toleranci menšinové vlády…

 
Technické údaje
Motor Fisker Karma
Typ motoru: elektrický
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1300 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 195 / -
Objem nádrže (l):36
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2430 / 337
Rozměr pneu:255/35 R 22, 285/35 R 22
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4889
b) šířka (mm): 1985
c) výška (mm): 1330
d) rozvor (mm): 3160
e) rozchod vpředu (mm): 1695
f) rozchod vzadu (mm): 1717
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 800
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Fisker Karma – Karma do každé rodiny







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 



Henrik Fisker se elektrických sporťáků nevzdá, připravuje návrat Henrik Fisker se elektrických sporťáků nevzdá, připravuje návrat

Henrik Fisker už si jeden elektrický sen splnil.…

Fisker Karma se vrací jako Revero Karma. Změnilo se vůbec něco? Fisker Karma se vrací jako Revero Karma. Změnilo se vůbec něco?

Fisker Karma se vrací s novým jménem. Vypadá stejně, nový…

 



 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Dnes 18:34

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Los French Open: Serenu Williamsovou v 1. kole vyzve Kristýna Plíšková

Los French Open: Serenu Williamsovou v 1. kole vyzve…

Kristýna Plíšková se v prvním kole French Open utká s bývalou světovou jedničkou Serenou Williamsovou z USA,…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby, které vás možná inspirují

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby,…

Michal Cihlář je všeobecně známý jako ten, který dal tvář pražské zoo (a udělal to skvěle). Jeho oborem ovšem…