19.2. 2016 Michal Fokt

Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev?

 

Zeptejte se kohokoli, jaký malý hot hatch by chtěl. Nejspíš odpoví, že Fiestu ST. Není to na Peugeot 208 GTi s poněkud problematickou minulostí trošku velké sousto?

Oldschool, nebo moderna?

Po asi kilometru jízdy městem rovně s 208 GTi zastavuji na parkovišti vedle Honzy Mičky, stahuji okénko a hned to ze mě vypadlo: „Už teď to auto nemám rád“. Teprve před pár minutami jsem totiž vylezl z Fordu Fiesta ST a ta změna ve mně vyvolala menší šok. Jako by v Peugeotu bylo všechno špatně – posaz, volant, přístroje v kapličce, obestavění prostoru, zvuk motoru, převodovka. Pozitivní je snad jen to, že si nepřipadám, že sedím na odstřeďující automatické pračce, což je zase velký problém Fordu. Prostě to asi dopadne tak, jak jsme si v minulých letech zvykli.

Kam se dnes ubírá segment malých hot-hatchů? Bohužel nám trošku degeneruje. Pokud ne přímo král, tak určitě korunní princ poslední dekády nepochopitelně vyměkl a nahradil manuál divně fungující dvouspojkou, další aspirant na špičku jako by zapomněl, že Evropa nejsou jen silnice rovné jako zrcadlo, jiný ze schopných hot-hatchů stojí dvojnásobek toho, co je hranice slušnosti. A kdo by chtěl jezdit malým hot-hatchem bez koulí? Ford Fiesta ST prostě přijel, viděl a zvítězil. To ví každý, dílem díky pozitivním recenzím v českých testech a dílem zásluhou testů v britských médiích, milujících Fordy. Má to ale i háček – očekávání mohou být větší než realita.

Naproti tomu Peugeot nemá co ztratit. Jeho image výrobce sportovně laděných aut od dob 205 GTi a 306 S16 padlo někam k absolutní nule a RCZ R je přece jen trošku jiný svět. Očekávaní nejsou kdovíjaká, ale Francouzi zase mohou jen překvapit.

Na prvním dojmu určitě záleží a Ford podle očekávání vyhlíží jako Clint Eastwood, drsňák, který nejdříve střílí a pak se ptá, zatímco se mu na tváři podepsal zub času. Naproti tomu Peugeot je takový Jean Marais v nejlepších letech, atletický elegán v obleku a se širokým úsměvem. Ještě více pak rozdíly mezi auty vyniknou v interiéru.

HODNOCENÍ DESIGNUFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Vnější vzhled89
Vnitřní vzhled68
Zpracování88
Ergonomie86
Konektivita88
Průměr7,607,80

Tady už Fiesta ST tuplem nezapře svůj věk. Palubní deska před lety vypadala až futuristicky, teď už je spíš divná a volant se sice výborně drží, ale svými rozměry nebezpečně připomíná kormidlo. Posaz není úplně nízký, ale nevadí to, protože řidičova pozice je znamenitá, navíc interiér příjemně obklopuje a vyvolává dojem, že si auto „oblékáte“. Šestistupňový manuál má krátké, přesné dráhy a do ruky dobře padnoucí hlavici, odpory na neutrálu se drží v rozumných mezích, takže je řazení vcelku rychlé a rozložení pedálů umožňuje dávat meziplyny. Mám ale problém se sedadly, tady se Recaro moc nepředvedlo. Jsou příliš úzká, takže ve střední části sice podrží, ale tlačí a jako by se mě pokoušela vystrčit ven. Ideálně není tvarovaná ani ramenní oblast. Copak je to auto pro japonský trh?

Peugeot 208 GTi je uvnitř tak o dvě generace novější, ale zdaleka ne tak útulný. Palubní deska je někde daleko vepředu, volant směšně malý, přístroje nad věncem působí dost nezvykle, kulisa má delší a gumovější dráhy a fakt mi vadil sloupek čelního skla – umístěním i tloušťkou. Ale dejte tomu čas a možná pozměníte názor. S volantem jak ze závoďáku se výborně pracuje, řazení je sice trošku „guma“, ale lépe se vypořádává s odporem na neutrálu a sedadla sice trup tak nesevřou, ale drží velmi příjemně. A pokud rádi sedíte nízko, budete také spokojeni. Jenže určitá negativa tu přece jen jsou. Výhodu budíků v zorném poli „vyváží“ jejich miniaturní rozměry, víceméně nutností je nastavení digitálního rychloměru na středovém displeji a ukazuje se také, že nízký posaz není vše, v 208 se sedí trochu na krátké nohy a dlouhé ruce.

HODNOCENÍ INTERIÉRUFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Prostornost66
Přední sedačky78
Zadní sedačky77
Kufr77
Variabilita77
Průměr6,807,00
Pořizovací nákladyFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavyST+/134 kW/483.990GTi/153 kW/ 475.000
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Metalický/strukturovaný lak [Kč]16.00017.000
Parkovací asistent [Kč]74006000
Tempomat [Kč]4900S
Vyhřívaná přední sedadla [Kč]S8000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]12.521/319135.120/3054
Přední/zadní nárazník [Kč]10.709/91789441/8615
Přední blatník [Kč]35283148
Čelní sklo [Kč]831610.649
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]1943 + 5082735 + 560
Hodinová sazba v servisu [Kč]726700
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]16.00012.150
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/125/3/12
Prodloužená záruka [Kč]9000 (5/120.000 km)-

Problémem 208 GTi byla zpočátku cena, za částku přes 540 tisíc korun už bylo třeba se důkladně rozmýšlet. Ale časem šla automobilka do sebe a gétéíčko nyní lze pořídit už za 475.000 korun, tedy dokonce laciněji, než od počátku velmi agresivně „vyceněnou“ Fiestu ST. Ta se v našem případě dostavila v top verzi ST+ za 483.990 a dá se říci, že vrcholným výbavám nic zásadního nechybí a jsou téměř identické. Takový cenový rozdíl asi nebude při rozhodování hrát příliš velkou roli.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Základní cena88
Standardní výbava a příplatky89
Servis88
Záruky79
Průměr7,758,50

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu Vědci varují: do konce století přijdou alpské skiareály až o 70 procent sněhu

Alpské skiareály čelí nepříjemné skutečnosti. Podle…

Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují Jaké jsou Češky řidičky? Jezdí bezpečněji, ale zmatkují

Ženy-řidičky jsou stále častým terčem stereotypů a vtipů,…

 
Technické údaje
Motor Ford Fiesta STPeugeot 208 GTi
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15961598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700153 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5000300 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.96.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.8 / 5.97 / 4.5 / 5.4
Emise CO2:138125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 985285 / 1076
Objem nádrže (l):4250
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 3791190 / 460
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 39753962
b) šířka (mm): 17091739
c) výška (mm): 14951471
d) rozvor (mm): 24892538
e) rozchod vpředu (mm): 14921480
f) rozchod vzadu (mm): 14811485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990880
k) šířka vpředu (mm): 14501390
l) šířka vzadu (mm): 14001405
délka sedáku vpředu (mm): 530520
délka sedáku vzadu (mm): 480470
výška opěradla vpředu (mm): 610630
výška opěradla vzadu (mm): 580570
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev?







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu přijde 25 tisíc věřících

Papež zakončí návštěvu Egypta v Káhiře. Na mši mu…

Papež František na závěr své dvoudenní návštěvy Egypta povede v Káhiře mši, na které se v sobotu očekává účast…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl, Vatajelu je za hrdinu

CELÝ SESTŘIH: Příbram – Sparta 1:2. Šural rozhodl,…

To bylo těsné! Fotbalisté Sparty ve 26. kole ePojisteni.cz ligy vyhráli na půdě Příbrami 2:1, rozhodující gól…

 

Reflex.cz

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl z becherovky a toniku návštěvníci Světové výstavy v Montrealu

Beton slaví padesátiny. Poprvé pili koktejl…

I něco takového, co považujeme za naprosto běžné, musel někdo vymyslet. Becherovku a tonik nalil do jedné…

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Můžou nevládní organizace více podporovat duševně choré?

Nevládní neziskové organizace (NGOs), nezřizované státem a na státu nezávislé, slouží k obecně prospěšné…