19.2. 2016 Michal Fokt

Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev?

 

Zeptejte se kohokoli, jaký malý hot hatch by chtěl. Nejspíš odpoví, že Fiestu ST. Není to na Peugeot 208 GTi s poněkud problematickou minulostí trošku velké sousto?

Oldschool, nebo moderna?

Po asi kilometru jízdy městem rovně s 208 GTi zastavuji na parkovišti vedle Honzy Mičky, stahuji okénko a hned to ze mě vypadlo: „Už teď to auto nemám rád“. Teprve před pár minutami jsem totiž vylezl z Fordu Fiesta ST a ta změna ve mně vyvolala menší šok. Jako by v Peugeotu bylo všechno špatně – posaz, volant, přístroje v kapličce, obestavění prostoru, zvuk motoru, převodovka. Pozitivní je snad jen to, že si nepřipadám, že sedím na odstřeďující automatické pračce, což je zase velký problém Fordu. Prostě to asi dopadne tak, jak jsme si v minulých letech zvykli.

Kam se dnes ubírá segment malých hot-hatchů? Bohužel nám trošku degeneruje. Pokud ne přímo král, tak určitě korunní princ poslední dekády nepochopitelně vyměkl a nahradil manuál divně fungující dvouspojkou, další aspirant na špičku jako by zapomněl, že Evropa nejsou jen silnice rovné jako zrcadlo, jiný ze schopných hot-hatchů stojí dvojnásobek toho, co je hranice slušnosti. A kdo by chtěl jezdit malým hot-hatchem bez koulí? Ford Fiesta ST prostě přijel, viděl a zvítězil. To ví každý, dílem díky pozitivním recenzím v českých testech a dílem zásluhou testů v britských médiích, milujících Fordy. Má to ale i háček – očekávání mohou být větší než realita.

Naproti tomu Peugeot nemá co ztratit. Jeho image výrobce sportovně laděných aut od dob 205 GTi a 306 S16 padlo někam k absolutní nule a RCZ R je přece jen trošku jiný svět. Očekávaní nejsou kdovíjaká, ale Francouzi zase mohou jen překvapit.

Na prvním dojmu určitě záleží a Ford podle očekávání vyhlíží jako Clint Eastwood, drsňák, který nejdříve střílí a pak se ptá, zatímco se mu na tváři podepsal zub času. Naproti tomu Peugeot je takový Jean Marais v nejlepších letech, atletický elegán v obleku a se širokým úsměvem. Ještě více pak rozdíly mezi auty vyniknou v interiéru.

HODNOCENÍ DESIGNUFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Vnější vzhled89
Vnitřní vzhled68
Zpracování88
Ergonomie86
Konektivita88
Průměr7,607,80

Tady už Fiesta ST tuplem nezapře svůj věk. Palubní deska před lety vypadala až futuristicky, teď už je spíš divná a volant se sice výborně drží, ale svými rozměry nebezpečně připomíná kormidlo. Posaz není úplně nízký, ale nevadí to, protože řidičova pozice je znamenitá, navíc interiér příjemně obklopuje a vyvolává dojem, že si auto „oblékáte“. Šestistupňový manuál má krátké, přesné dráhy a do ruky dobře padnoucí hlavici, odpory na neutrálu se drží v rozumných mezích, takže je řazení vcelku rychlé a rozložení pedálů umožňuje dávat meziplyny. Mám ale problém se sedadly, tady se Recaro moc nepředvedlo. Jsou příliš úzká, takže ve střední části sice podrží, ale tlačí a jako by se mě pokoušela vystrčit ven. Ideálně není tvarovaná ani ramenní oblast. Copak je to auto pro japonský trh?

Peugeot 208 GTi je uvnitř tak o dvě generace novější, ale zdaleka ne tak útulný. Palubní deska je někde daleko vepředu, volant směšně malý, přístroje nad věncem působí dost nezvykle, kulisa má delší a gumovější dráhy a fakt mi vadil sloupek čelního skla – umístěním i tloušťkou. Ale dejte tomu čas a možná pozměníte názor. S volantem jak ze závoďáku se výborně pracuje, řazení je sice trošku „guma“, ale lépe se vypořádává s odporem na neutrálu a sedadla sice trup tak nesevřou, ale drží velmi příjemně. A pokud rádi sedíte nízko, budete také spokojeni. Jenže určitá negativa tu přece jen jsou. Výhodu budíků v zorném poli „vyváží“ jejich miniaturní rozměry, víceméně nutností je nastavení digitálního rychloměru na středovém displeji a ukazuje se také, že nízký posaz není vše, v 208 se sedí trochu na krátké nohy a dlouhé ruce.

HODNOCENÍ INTERIÉRUFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Prostornost66
Přední sedačky78
Zadní sedačky77
Kufr77
Variabilita77
Průměr6,807,00
Pořizovací nákladyFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavyST+/134 kW/483.990GTi/153 kW/ 475.000
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Metalický/strukturovaný lak [Kč]16.00017.000
Parkovací asistent [Kč]74006000
Tempomat [Kč]4900S
Vyhřívaná přední sedadla [Kč]S8000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]12.521/319135.120/3054
Přední/zadní nárazník [Kč]10.709/91789441/8615
Přední blatník [Kč]35283148
Čelní sklo [Kč]831610.649
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]1943 + 5082735 + 560
Hodinová sazba v servisu [Kč]726700
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]16.00012.150
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/125/3/12
Prodloužená záruka [Kč]9000 (5/120.000 km)-

Problémem 208 GTi byla zpočátku cena, za částku přes 540 tisíc korun už bylo třeba se důkladně rozmýšlet. Ale časem šla automobilka do sebe a gétéíčko nyní lze pořídit už za 475.000 korun, tedy dokonce laciněji, než od počátku velmi agresivně „vyceněnou“ Fiestu ST. Ta se v našem případě dostavila v top verzi ST+ za 483.990 a dá se říci, že vrcholným výbavám nic zásadního nechybí a jsou téměř identické. Takový cenový rozdíl asi nebude při rozhodování hrát příliš velkou roli.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮFord Fiesta STPeugeot 208 GTi
Základní cena88
Standardní výbava a příplatky89
Servis88
Záruky79
Průměr7,758,50

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Technické údaje
Motor Ford Fiesta STPeugeot 208 GTi
Typ motoru: přeplňovaný zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15961598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700153 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5000300 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.96.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.8 / 5.97 / 4.5 / 5.4
Emise CO2:138125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 985285 / 1076
Objem nádrže (l):4250
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 3791190 / 460
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 39753962
b) šířka (mm): 17091739
c) výška (mm): 14951471
d) rozvor (mm): 24892538
e) rozchod vpředu (mm): 14921480
f) rozchod vzadu (mm): 14811485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880590 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990880
k) šířka vpředu (mm): 14501390
l) šířka vzadu (mm): 14001405
délka sedáku vpředu (mm): 530520
délka sedáku vzadu (mm): 480470
výška opěradla vpředu (mm): 610630
výška opěradla vzadu (mm): 580570
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta ST vs Peugeot 208 GTi – Je král mrtev?










Video: Gymkhana 8 – Dubaj, souboj s Veyronem a spousta driftů Video: Gymkhana 8 – Dubaj, souboj s Veyronem a spousta driftů

Nové video z dílny Kena Blocka je nejen prezentací krás…

Ford Fiesta ST200: Výkonová injekce pro kapesní raketu Ford Fiesta ST200: Výkonová injekce pro kapesní raketu

Malá sportovní Fordka nám posílila. Ve verzi ST200 má…

 

Související články
Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967 Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967

Městský elektromobil není nová věc. Ford Comuta byl…

Video: Jak trénují závodní jezdci? Video: Jak trénují závodní jezdci?

Máme pro vás inspiraci. Podívejte se, jak ladí formu…

 



 
Seat Ateca zná české ceny. Tříválec 1.0 TSI stojí více než půl milionu korun

Seat Ateca zná české ceny. Tříválec 1.0 TSI stojí více než půl milionu korun

Dnes 09:05

Automobilka zatím zveřejnila ceny agregátů pro dvě vrcholné linie. Další budou následovat později.




Blesk.cz

ONLINE: Dahlgren měl jednu ze čtyř obětí umlátit kamenem, táta ho dál miluje

ONLINE: Dahlgren měl jednu ze čtyř obětí umlátit…

Detaily ze čtyř vražd, které měl spáchat Kevin Dahlgren, zazněly v úterý u Krajského soudu v Brně. Právě tam…

Nehoda jako z hororu: Opraváře spolkl eskalátor! Jako zázrakem přežil

Nehoda jako z hororu: Opraváře spolkl eskalátor!…

Nehoda jako z hororu! Čínského opraváře spolkl eskalátor ve městě Čchung-čching. Schody se prý zničehonic…

 

iSport.cz

Baník v druhé lize hlásí první posilu. Přichází bývalý obránce Slavie

Baník v druhé lize hlásí první posilu. Přichází…

Ostravský Baník hlásí první posilu. Druholigový klub posílí slovenský stoper Martin Dobrotka. Bývalý slávista a…

Chtěl být Dominátor! Furchovi se splnil sen a setkal se s Haškem

Chtěl být Dominátor! Furchovi se splnil sen a setkal…

Když ho šel v sedmi letech po Naganu vítat v tričku s nápisem „Budu Dominátor“, ještě netušil, že i on…

 

Reflex.cz

Katastrofa: Řecko je bez perspektivy i po šesti letech zachraňování

Katastrofa: Řecko je bez perspektivy i po šesti…

Jako každý rok také letos začala jednání o zmírnění dluhové zátěže Řecka. Proč ani jeden záchranný balík Řecko…

Německá velká koalice by ve volbách nezískala ani polovinu hlasů, Alternativa pro Německo výrazně posílila

Německá velká koalice by ve volbách nezískala ani…

Strany německé vládnoucí velké koalice by nyní ve volbách nedosáhly ani na polovinu hlasů. Ukázal to průzkum…