Infiniti FX30d GT – Stylové úspory

Infiniti FX30d GT – Stylové úspory

 
 

Líbí se vám Infiniti FX, ale bojíte se velkých zážehových motorů? Dieselové FX30d je elegantní řešení.

Silný benzinový motor je obvykle příslibem příjemných zážitků za volantem a nejinak je tomu i ve sportovně střiženém SUV Infiniti FX. Jenže ať by byl benzinový motor sebelepší a auto s ním dokonale sladěné, většina zákazníků si jej stejně nekoupí – výsledky průzkumů ukazují, že 4 z 5 majitelů velkých SUV při nákupu ani neuvažuje o jiném palivu než naftě.

U Infiniti se rozhodli přizpůsobit tomuto trendu a po dvou letech představili model FX s třílitrovým turbodieselem. FX30d se s výkonem 175 kW řadí na spodní okraj nabídky, což potvrzuje i nejvyšší rychlost 212 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. Výměnou za to dosahuje turbodiesel nejnižší kombinované spotřeby z trojice dostupných motorů.

S novým motorem jsme se poprvé seznámili loni v létě v okolí Barcelony. Členitý terén a klikaté silnice v okolí katalánské metropole byly k FX30d až příliš kruté – obvyklý týdenní test ukázal tuto motorizaci v lepším světle.

obrázek [300 x 240]  

Nezvyklou konstrukci motoru jsme podrobně představili v článku Infiniti FX30d – Dieselová ofenziva, zaměříme se proto rovnou na praktické poznatky.

Agregát má aktivní uložení, které je při studeném startu měkké, aby pohlcovalo vibrace motoru. Při rychlejší jízdě naopak ztuhne, aby pohyby agregátu neovlivňovaly jízdní vlastnosti.

Dieselový pohon se prozradí jen zvukem při studeném startu. I to je ale v kabině dobře odhlučněno. Jediný akustický projev, který se dostane k řidiči, je šestiválcové dunění výfukové soustavy, která se chlubí nezvykle velkým průměrem potrubí a rozměrnými tlumiči.

Motor FX30d ale rezignuje na sportovní charakter svých benzinových souputníků. Maximum výkonu 175 kW je položeno do relativně nízkých 3750 min-1, už v pásmu od 3000 min-1 je ale projev motoru v kombinaci s 2150 kg pohotovostní hmotnosti vcelku nevýrazný. Motor postrádá v horní polovině spektra otáček jakoukoliv gradaci výkonu – přeplňování je jednoznačně naladěno na provoz v nižších otáčkách. S tím ztrácí smysl vytáčení motoru nebo kickdowny.

Naopak zátah v nízkých otáčkách je nečekaně dobrý. Pochvalu zaslouží především okamžitá dostupnost deklarovaných newtonmetrů. Už při mírném sešlápnutí plynového pedálu začíná FX30d okamžitě akcelerovat. Druhou stranou mince je, že na plný plyn už toho motor o moc víc předvést nedokáže.

TEST Infiniti FX37S – Famózní X-over

S motorem spolupracuje sedmistupňová automatická převodovka. Standardně disponuje efektními a ergonomicky dobře navrženými hořčíkovými pádly pro manuální řazení, rozumnější je ale nechat starost o volbu převodu a řídicí jednotce převodovky. Chová se spíš rozvážně a změnu převodu vyhlazuje pomocí měniče. Navzdory vysoké porci přenášených newtonmetrů proto nehrozí škubání. Jízda v automatickém režimu je tak velmi komfortní.

První tři převody jsou relativně dlouhé (čtyřku lze řadit až po překročení 40 km/h) a naopak pátý, šestý a sedmý převod jsou seřazeny krátce za sebou. Při 130 km/h proto motor na sedmičku točí 2300 min-1, přičemž dosahuje průměrné spotřeby 9,2 l/100 km. Rychlost 100 km/h snižuje otáčky motoru přesně do pásma maxima točivého momentu – pohonná jednotka pracuje při 1700 min-1 nejefektivněji a dosahuje spotřeby 6,4 l/100 km.

Spotřeba paliva je hlavním argumentem pro volbu dieselového motoru, proto se na ni zaměříme podrobněji. Výborný je zejména výsledek ve městě, kde si FX30d vystačí s 11 litry, a to v ročním období, kdy motor podstatnou část jízdy pracuje ve studeném režimu. Nejvyšším extrémem bylo 13 l/100 km při několikahodinovém popojíždění v kolonách. Naopak mimo město spálí FX30d v závislosti na stylu jízdy mezi 8 a 9 l/100 km.

Navzdory zimním podmínkám a tomu odpovídajícím pneumatikám se tedy Infiniti FX30d v silničním provozu příliš nevzdálilo od výrobcem deklarovaných hodnot v normovaném cyklu, navíc bez výrazného rozdílu spotřeby při defenzivní a dynamické jízdě.

GT znamená cestovní komfort

Obě dosud testovaná Infiniti FX měla sportovněji pojatou výbavu S. FX30d jsme naopak převzali v levnější a komfortněji laděné verzi GT. Rozdíly v exteriéru jsou na první pohled minimální (pětipaparsková 20palcová kola místo šestipaprskových 21palcových a čiré přední světlomety místo kouřových u S), interiér má jednodušší sedadla s méně výrazným bočním vedením, pevně nastavenými bočnicemi a neměnnou délkou sedáku.

TEST Infiniti FX50S – Mr. Muscle

Dvě verze, které se vizuálně příliš neliší, ale mají zásadní rozdíly v jízdním projevu. Vyšší profil pneumatik a měkčí uložení náprav přispívají k lepšímu tlumení nerovností a nic na tom nemění ani instalace konvenčních tlumičů místo adaptivních u S. Podvozek GT spolehlivě pohltí všechny nerovnosti kromě velkých výtluků a retardérů – podobnou úroveň komfortu na 20palcových kolech byste u konkurence hledali jen obtížně.

Ani v této konfiguraci ale FX nepřichází o dobrou ovladatelnost, která patří k hlavním přednostem značky Infiniti. I když se o něco víc naklání, v počáteční fázi průjezdu zatáčkou má menší ochotu zatáčet a proti verzi S mu také chybí řízení zadních kol, stále patří svým podvozkem na špičku mezi velkými SUV. Naopak 20palcová kola s vyšším profilem na rozbitém povrchu možná i lépe vedou stopu, pro zodpovědný verdikt bychom ale potřebovali přímé srovnání.

obrázek [600 x 337]  

Kromě komfortnějšího jízdního projevu se dieselové FX od dosud testovaných modelů s benzinovými motory liší také světlým interiérem. Místo efektního, avšak stísněněji působícího celočerného provedení (včetně černého stropu a dekoru v lesklém černém laku) má zkoušené FX30d GT krémové čalounění, palubní desku a volant ve stejné barvě a javorovou výdřevu.

Interiér v této konfiguraci působí vzdušnějším dojmem, obzvlášť v zadní řadě sedadel. Nedostatkem je méně praktická barva koberců a někomu může vadit také pestrost použitých odstínů. Obě barevné varianty (stejně jako třetí možnost – hnědá kůže) jsou rovnocenné alternativy bez příplatku.

Aktivní bezpečnost především

Důležitým aspektem Infiniti FX je pohon všech kol ATTESA-ETS a u dieselové verze tomu není jinak.

Ke stálému pohonu zadních kol se podle potřeby připojují přední, a to až do poměru 50:50. Výsledkem je mírně přetáčivé chování auta, které přispívá k řidičskému prožitku za volantem. 4x4 se ale stará o dobrou trakci při výjezdu ze zatáček nebo při rozjezdu na sněhu.

ESP řidiči leccos dovolí, pokud manévr vyhodnotí jako záměrně provedený. Naopak krizové situace řeší okamžitě a razantně. Stabilizační systém lze navíc vypnout krátkým stisknutím tlačítka, i v takovém případě ale zůstává aktivní kontrola trakce. Ta opět do řízení vozidla zasahuje co nejméně, ale jen do té doby, než elektronika vyhodnotí, že řidič dosáhl fyzikálních limitů auta.

Novinkou zatím dostupnou jen pro FX30d (a obě verze sedanu M) je trojice dalších bezpečnostních systémů. FCW (Forward Collision Warning) je rozšířením funkcí inteligentního tempomatu – i při deaktivovaném tempomatu vyhodnocuje bezpečný odstup a řidiče varuje, pokud se příliš přiblíží k autu před ním. Do řízení vozidla ale nijak nezasahuje, pouze připraví brzdovou soustavu pro případné kritické brzdění.

S FCW je spojen systém LDW (Lane Departure Warning, varování před opuštěním jízdního pruhu), které zvukovým signálem upozorňuje na neúmyslné vybočení z jízdního směru. Oba systémy se aktivují společným tlačítkem. Zajímavým, ale v praxi vhodným řešením je, že při nastartování motoru jsou FCW a LDW neaktivní, řidič si tyto systémy zapne sám, když chce využívat jejich asistence.

obrázek [600 x 418]  

Nejlépe se osvědčil aktivní pomocník LDP (Lane Departure Prevention). Pracuje se stejnými vstupy jako LDW, avšak může být aktivní nezávisle na něm. Při akutní hrozbě vybočení z jízdního pruhu přibrzděním protilehlých kol auto usměrňuje do původního směru, což přijde zejména v noci vhod – obzvlášť při extrémní šířce Infiniti FX.

Všechny jmenované systémy (včetně inteligentního tempomatu) jsou součástí příplatkového balíčku Premium. V něm je obsažena také HDD navigace s dotykovým displejem, audio Bose a systém čtyř kamer, který značně usnadňuje parkování.

Závěr

Infiniti FX30d potvrdilo své poslání – být pohodlným cestovním autem s příznivou spotřebou paliva a sportovním pojetím odpovídajícím filozofii značky. Verzi GT s balíčkem Premium považujeme za plně dostačující a to samé platí pro třílitrový turbodiesel. Infiniti navíc již tradičně nabízí dobrý poměr výkonu a ceny vůči výbavě.

FX30d se nemůže charakterem vyrovnat mnohem výkonnějšímu a návykovějšímu benzinovému šestiválci FX37, spalované palivo ale u většiny zákazníků znamená automaticky preferenci FX30d.

FX37 ale také stojí za zvážení, rychlejší a charismatičtější verze téhož modelu jezdí se spotřebou benzinu o 2 až 3 litry vyšší. Osmiválcové FX50 s rozdílem v apetitu ještě jednou takovým se už do úvah zájemců o dieselové SUV nejspíš nevejde.

Každopádně v tom, kterou motorizaci budeme na českých silnicích v Infiniti FX potkávat nejčastěji, je již předem jasno. A chybu budoucí majitelé FX30d určitě neudělají, jedná se totiž o velmi dobré auto.

obrázek [600 x 309]  

JAKE.AUTO.CZ: INFINITI FX (přehled testů a dalších článků)

První cena vozu1.452.000,- Kč (FX37 GT)
První cena vozu s testovanou motorizací1.500.000,- Kč (FX30d GT)
Základní cena testovaného vozu1.658.500,- Kč (FX30d GT Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.681.500,- Kč (FX30d GT Premium)

Plusy

  • Spotřeba paliva jen málo závislá na stylu jízdy
  • Udávané hodnoty spotřeby se téměř shodují s praxí
  • Komfort tlumení nerovností s 20palcovými koly
  • Na kategorii SUV nízký posaz
  • Přesné řízení, ovladatelnost při běžném použití
  • Atraktivní design a image
  • Poměr cena/hodnota
  • Bohatá výbava a kvalita zpracování

Mínusy

  • Pomalé řazení v manuálním režimu
  • Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
  • Ovládání palubního počítače
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Infiniti FX30d GT

Cena v základní výbavě: 1 658 500 Kč Cena v testované výbavě: 1 681 500 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, couvací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat a omezovač rychlosti, audiosystém (rádio/CD, konektor pro externí přehrávač, 2GB harddisk, barevný displej), připojení Bluetooth, inteligentní klíč, dvouzónová klimatizace, kůže potažený volant s řazením hořčíkovými pádly, hliníkové pedály, dekor z javorového dřeva, kožené čalounění, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sedadla, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zatmavená zadní skla, hliníkové střešní ližiny, adaptivní bi-xenonové světlomety, přední mlhovky, lak odolný proti poškrábání, sedmistupňová automatická převodovka, 20palcová kola (pneumatiky 265/50 R20) Paket Premium: 30GB HDD navigační systém s průvodci Michelin, přehrávač CD/DVD kompatibilní s MP3 WMA DivX, 10GB Infiniti Music Box s podporou databáze hudby Gracenote, systém rozpoznávání hlasu pro navigaci

Výbava testovaného vozu:Metalická barva karoserie (23.000,- Kč)

Reforma povolenek vyjde oceláře na šestnáct miliard Reforma povolenek vyjde oceláře na šestnáct miliard

České hutě varují, že je vyšší náklady na emisní…

Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur Výrobce čipů Qualcomm dostal od Evropské komise pokutu dosahující miliardy eur

Evropská komise dnes udělila americkému výrobci čipů…

 

Štítky SUV Infiniti Testy

Technické údaje
Motor Infiniti FX30d GT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 175 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7.8 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1305
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / -
Rozměr pneu:265/50 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Hodnocení Infiniti FX30d GT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,72
 

Přidat názorDiskuse: Infiniti FX30d GT – Stylové úspory







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8 Infiniti QX70 2015: Bye bye, V8

Víte, co odlišuje nejvíc evropskou verzi Infiniti QX70 od…

Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design Příští Infiniti FX bude větší, ponechá si ale agresivní design

Současné Infiniti FX není tak úplně SUV, hlavně to "U"…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

4 rozpory ve výpovědi proti Tereze! Chci ji Simona potopit?

Doplatila na naivitu, způsob života, nebo chtivost po penězích? Pašeračka Tereza H. (21), která byla na letišti…

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na maděru! Skučící arénu si pustily 2,2 milionu diváků

Prezidentská debata rozdrtila televizní zábavu na…

Prezidentská debata mezi stávajícím prezidentem Milošem Zemanem (73) a profesorem Jiřím Drahošem (68), která…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak srovnal kapitána

138 minut v Dallasu! Faksa to schytal od rváče, pak…

Šest vstřelených gólů, šest rvaček a celkem 138 trestných minut. Zábava potexasku. Hodně divoký zápas viděli…

 

Reflex.cz

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak volit ve 2. kole prezidentské volby i bez nich

Nepřišly vám volební lístky domů? Podívejte se, jak…

Řadu lidí po celé republice zachvátila panika, že ještě nedostali volební hlasovací lístky pro druhé kolo…

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum o Zemanovi

Bohumil Pečinka: Tohle nejsou volby, ale referendum…

První prezidentská debata na TV Prima znovu ukázala jedno: to nejsou volby, kde by šlo o střet pravice/levice,…