Test Auto.cz

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už bylo na čase!

2.11. 2016
Verdikt
 

Optima je obecně velmi povedené auto, v boji s mainstreamovou konkurencí jí ale dosud chyběla karoserie kombi. Ta je nyní konečně tady, navíc ve sportovněji laděném provedení GT Line.

Automobilka Kia se mi v posledních letech čím dál více zamlouvá. V rámci svého mateřského koncernu plní roli sportovnější, dynamické značky, není tak nabubřelá jako luxusněji pojatý Hyundai, a s každým dalším novým modelem výrazně zvedá úroveň výroby, materiálů a designu. Nehodnotím přitom pouze subjektivně. Kupříkladu nové SUV Sportage, stěžejní model Kie, jezdí výborně, a těžko byste hledali excentričtější crossover než Soul. Přesto ale ještě do letošního ženevského autosalonu v jinak dobře rozjetém plánu něco chybělo – kombi střední třídy, které značka přináší do tohoto segmentu vůbec poprvé.

Řada z vás si jistě vzpomene na model Clarus (nabízel se jako sedan a kombi), který svými vnějšími rozměry do střední třídy zapadal, Kia ale tvrdí, že právě Optima SW je její historicky první kombi v tomto segmentu. Vychází z úžasného konceptu Sportspace představeného loni v Ženevě, přičemž ještě tou dobou automobilka o předobrazu nového modelu hovořila celkem opatrně. Ale co si budeme povídat – Kia už velké kombi potřebovala jako sůl.

Zatímco ještě před příchodem „es-véčka“ jste si mohli optimu druhé generace koupit pouze se čtyřválcem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW, dnes je všechno jinak. Nově přibyla ostrá verze GT s dvoulitrovým turbomotorem se 180 kilowatty, a dokonce i plug-in hybrid, my ale pro dnešek zůstaneme u toho, co zákazníci v tomto segmentu chtějí ze všeho nejvíce – turbodiesel, v lepším případě spárovaný s automatickou převodovkou. Takto nakonfigurovaný vůz pořídíte už za 724.980 korun (verze Business Line určená hlavně pro firemní zákazníky), tu si ale necháme na jindy. Novinkou je totiž také sportovněji laděná linie GT Line za bezmála 900.000 Kč.

Sportovní jen na pohled

GT Line na vás zapůsobí na první pohled. Má doširoka rozšklebený přední nárazník, který se neliší od dvoulitrové verze GT, osmnáctipalcová kola už v základu, dvě koncovky výfuku a zadní difuzor. Je to takový lehce naštvaný kombík, rozhodně hned každému nedává okatě najevo, jak je přehnaně sportovní. Bílá barva (stojí 18.000 Kč) mu pasuje jako zadek na hrnec, osobně bych ale okamžitě vyhodil přední a zadní zástěrky, které působí jako pěst na oko. Vezmu-li to do důsledku, po vzhledové stránce se GT Line liší od GT vlastně jenom označením na zádi, stříbrnými třmeny brzd místo červených, a prahovými nástavci v barvě karoserie (GT je má černé). Jinak od sebe vozy nemáte šanci rozeznat.

Moje rostoucí obliba nových vozů Kia pramení hlavně z čím dál lepší úrovně interiérů, přičemž v případě Optimy si po stránce vzhledu, materiálů a zpracování vlastně není nač stěžovat. Drtivá většina použitých plastů je krásně měkoučká a příjemná na dotek, kožené čalounění dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu, stejně jako sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním. Sedadla jsou nejenom vyhřívaná, ale také odvětrávaná, všechny ovládací prvky jsou hezky na dosah a líbí se mi i jejich povrchová úprava. Uvnitř si připadám trochu jako v BMW, a to je v případě mainstreamového auta co říct!

Celý ten pozitivní pocit něco kazí – posaz za volantem. Přední sedadla jsou pohodlná i na dlouhých cestách, standardně dodávané elektrické ovládání se však z části podepsalo na zbytečně vysokém posazu. Vždyť se alespoň za volant dobře nastupuje, řeknete si, jenže optima není nafukovací a nad hlavou mi proto nezbývalo téměř žádné místo. Při klasické pozici se vzpřímenými zády bych to ještě toleroval, kontakt hlavy se sklopným stínítkem a občas i předním sloupkem při vyklánění na křižovatkách (z pozice řidiče vlevo vzad) ale opomenout nelze. Stačilo by přitom posunout sedadlo o tři centimetry níže a bylo by po problému, jenže to už nejde.

obrázek [600 x 375]  

Je to škoda, protože v příčném a zejména podélném směru nabízí optima nadbytek místa. Měřím 190 centimetrů a za sebe si sednu s nejméně deseticentimetrovou rezervou před koleny, usedání a vysedání navíc ulehčuje skutečně bohatý nástupní prostor s nízkými prahy. Nad hlavou už mi ale žádné místo nezůstalo, tentokrát kvůli příplatkové prosklené střeše. Všechno se dá řešit, stačí se na sedáku trochu poposunout a více vystrčit kolena (ani tak jsem neměl šanci dotknout se zadní strany předního opěradla), to pak ale sedíte pouze „na půl zadku“ a bez větší opory stehen, což na delších trasách není příliš pohodlné.

SW je stejně dlouhé jako sedan (4855 milimetrů), má dokonce i stejný rozvor (2805 milimetrů) a zadní převis (1085 milimetrů), pouze se tedy zvedla střecha a přibyl další sloupek karoserie, který se mimo jiné podílí na zvýšení tuhosti karoserie. Elektrické ovládání pátých dveří má GT Line už ve standardu, k mému osobnímu potěšení se pod otevřené víko v pohodě vejdu a nákladová hrana leží v příjemné výšce 580 milimetrů (o 20 milimetrů níže než u Superbu Combi).

obrázek [600 x 403]  

Přístupnost kufru je špičková, líbí se mi přehledná ložná plocha a téměř rovina po sklopení zadních opěradel, a nakonec i základní objem 552 litrů. Na úhlavní konkurenci to sice nestačí (superb má v základu 660 a passat 650 litrů), na nedostatek prostoru si ale nešlo nestěžovat ani při plném obsazení auta. Optima SW má navíc už v základu zadní opěradlo rozdělené v poměru 40:20:40, stačí tedy sklopit prostřední díl a pohodlně převezete i více než dvoumetrové předměty. Ideální auto pro skokany na lyžích. Velice praktická je posuvná přepážka vedená v podélných kolejnicích. Pro zkoušenou výbavu se jedná o standard, lze ji snadno vyjmout nebo po odjištění pojistek využít šikovné samonavíjecí pásy.

Kia Optima Sportwagon - rozměry zavazadelníku
Délka [mm]1090
Délka po sklopená zadní opěradla[mm]1710
Šířka mezi podběhy/největší [mm]1040/1390
Výška po plato [mm]460
Výška po strop v místě vstupního otvoru [mm]710
Výška nákladové hrany [mm]580
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]1860
Objem [l]552/1686

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line

Cena v základní výbavě: 899 980 Kč Cena v testované výbavě: 947 980 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, full LED přední světlomety, LED zadní svítilny, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané víko zavazadelníku, solární čelní sklo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, litá 18“ kola, sada na lepení pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startování, navigace s 8palcovým dotykovým displejem, audio Harman Kardon, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná a přední sedadla, kožené čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, parkovací asistent pro příčné a podélné parkování, aktivní systém pro jízdu v pruzích, ukazatel rychlostních limitů, paket Easy – kolejnice v zavazadlovém prostoru, posuvná přepážka a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (18.000 Kč), panoramatické střešní okno (30.000 Kč).

Autobusový tendr Ústeckého kraje prověří ÚOHS. Podle SOR je dodávka předražená Autobusový tendr Ústeckého kraje prověří ÚOHS. Podle SOR je dodávka předražená

Výrobce autobusů SOR Libchavy žádá Úřad pro ochranu…

Jančurův RegioJet hlásí nejlepší výsledek od vstupu na železnici Jančurův RegioJet hlásí nejlepší výsledek od vstupu na železnici

Dálkové vlaky RegioJetu loni přepravily 5,9 milionu…

 
Technické údaje
Motor Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.2 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 552 / 1686
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 515
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 



Omlazená Kia Optima vstupuje na český trh. Se dvěma novými motory Omlazená Kia Optima vstupuje na český trh. Se dvěma novými motory

Kia Optima se v rámci modernizace dočkala nového…

Omlazená Kia Optima míří do Ženevy. I se dvěma novými motory Omlazená Kia Optima míří do Ženevy. I se dvěma novými motory

Kia Optima prošla faceliftem, což se kromě drobných změn…

 



 
Nová Škoda Fabia vyroste a dostane tvary od nového šéfdesignéra. Jak to ale bude s kombi?

Nová Škoda Fabia vyroste a dostane tvary od nového šéfdesignéra. Jak to ale bude s kombi?

Dnes 11:53

Čtvrtá generace Škody Fabia je připravována pro rok 2021. Základem bude platforma MQB A0 po vzoru koncernových sourozenců.




Blesk.cz

Na stěrače ponožky, na brýle se zubní pastou! Tohle jsou nejlepší vychytávky do zimy

Na stěrače ponožky, na brýle se zubní pastou! Tohle…

Do konce zimy ještě zbývají minimálně dva měsíce a pro leckoho je tohle období už hodně dlouhé... Prozradíme,…

Úchyl v pražském metru! Mával penisem a napodoboval kopulační pohyby, „áčkem“ tak jezdil tři hodiny

Úchyl v pražském metru! Mával penisem a napodoboval…

Pohled, který by si raději odpustili, se naskytl cestujícím ve stanici Muzeum pražského metra. Muž tam bez…

 

iSport.cz

Jágr se nenechá odradit, chce hrát! Ulehl s chřipkou, ale o konci neuvažuje

Jágr se nenechá odradit, chce hrát! Ulehl s…

Může vám to připadat jako sága s nejistým koncem. Pochyby zaznívají: vrátí se vůbec ještě Jaromír Jágr na led?…

Famózní Kvitová je v semifinále Australian Open. Čeká ji senzace z USA

Famózní Kvitová je v semifinále Australian Open.…

Petra Kvitová má formu jako hrom! Ve čtvrtfinále Australian Open přejela domácí Ashleigh Bartyovou za hodinu a…

 

Reflex.cz

Medaile od Zemana byl opravdu polibek smrti. Berou mi smysl života a bolí to, důkaz je realita, říká historik

Medaile od Zemana byl opravdu polibek smrti. Berou…

Státní vyznamenání od prezidenta Zemana jako polibek smrti? Historik Michal Macháček říká, že u něj to platí.…

Rocker Jon Bon Jovi nabízí jídlo zdarma americkým státním zaměstnancům

Rocker Jon Bon Jovi nabízí jídlo zdarma americkým…

Rocker Jon Bon Jovi je další z řady celebrit, jež nabízejí pomoc státním zaměstnancům, kteří kvůli nynější…