Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už bylo na čase!

Jan Mička
Diskuze (75)
Optima je obecně velmi povedené auto, v boji s mainstreamovou konkurencí jí ale dosud chyběla karoserie kombi. Ta je nyní konečně tady, navíc ve sportovněji laděném provedení GT Line.


Design, interiér


Automobilka Kia se mi v posledních letech čím dál více zamlouvá. V rámci svého mateřského koncernu plní roli sportovnější, dynamické značky, není tak nabubřelá jako luxusněji pojatý Hyundai, a s každým dalším novým modelem výrazně zvedá úroveň výroby, materiálů a designu. Nehodnotím přitom pouze subjektivně. Kupříkladu nové SUV Sportage, stěžejní model Kie, jezdí výborně, a těžko byste hledali excentričtější crossover než Soul. Přesto ale ještě do letošního ženevského autosalonu v jinak dobře rozjetém plánu něco chybělo – kombi střední třídy, které značka přináší do tohoto segmentu vůbec poprvé.

Řada z vás si jistě vzpomene na model Clarus (nabízel se jako sedan a kombi), který svými vnějšími rozměry do střední třídy zapadal, Kia ale tvrdí, že právě Optima SW je její historicky první kombi v tomto segmentu. Vychází z úžasného konceptu Sportspace představeného loni v Ženevě, přičemž ještě tou dobou automobilka o předobrazu nového modelu hovořila celkem opatrně. Ale co si budeme povídat – Kia už velké kombi potřebovala jako sůl.

Zatímco ještě před příchodem „es-véčka“ jste si mohli optimu druhé generace koupit pouze se čtyřválcem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW, dnes je všechno jinak. Nově přibyla ostrá verze GT s dvoulitrovým turbomotorem se 180 kilowatty, a dokonce i plug-in hybrid, my ale pro dnešek zůstaneme u toho, co zákazníci v tomto segmentu chtějí ze všeho nejvíce – turbodiesel, v lepším případě spárovaný s automatickou převodovkou. Takto nakonfigurovaný vůz pořídíte už za 724.980 korun (verze Business Line určená hlavně pro firemní zákazníky), tu si ale necháme na jindy. Novinkou je totiž také sportovněji laděná linie GT Line za bezmála 900.000 Kč.

Sportovní jen na pohled

GT Line na vás zapůsobí na první pohled. Má doširoka rozšklebený přední nárazník, který se neliší od dvoulitrové verze GT, osmnáctipalcová kola už v základu, dvě koncovky výfuku a zadní difuzor. Je to takový lehce naštvaný kombík, rozhodně hned každému nedává okatě najevo, jak je přehnaně sportovní. Bílá barva (stojí 18.000 Kč) mu pasuje jako zadek na hrnec, osobně bych ale okamžitě vyhodil přední a zadní zástěrky, které působí jako pěst na oko. Vezmu-li to do důsledku, po vzhledové stránce se GT Line liší od GT vlastně jenom označením na zádi, stříbrnými třmeny brzd místo červených, a prahovými nástavci v barvě karoserie (GT je má černé). Jinak od sebe vozy nemáte šanci rozeznat.

Moje rostoucí obliba nových vozů Kia pramení hlavně z čím dál lepší úrovně interiérů, přičemž v případě Optimy si po stránce vzhledu, materiálů a zpracování vlastně není nač stěžovat. Drtivá většina použitých plastů je krásně měkoučká a příjemná na dotek, kožené čalounění dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu, stejně jako sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním. Sedadla jsou nejenom vyhřívaná, ale také odvětrávaná, všechny ovládací prvky jsou hezky na dosah a líbí se mi i jejich povrchová úprava. Uvnitř si připadám trochu jako v BMW, a to je v případě mainstreamového auta co říct!

Celý ten pozitivní pocit něco kazí – posaz za volantem. Přední sedadla jsou pohodlná i na dlouhých cestách, standardně dodávané elektrické ovládání se však z části podepsalo na zbytečně vysokém posazu. Vždyť se alespoň za volant dobře nastupuje, řeknete si, jenže optima není nafukovací a nad hlavou mi proto nezbývalo téměř žádné místo. Při klasické pozici se vzpřímenými zády bych to ještě toleroval, kontakt hlavy se sklopným stínítkem a občas i předním sloupkem při vyklánění na křižovatkách (z pozice řidiče vlevo vzad) ale opomenout nelze. Stačilo by přitom posunout sedadlo o tři centimetry níže a bylo by po problému, jenže to už nejde.

kia testy strednitrida kia testy strednitrida  

Je to škoda, protože v příčném a zejména podélném směru nabízí optima nadbytek místa. Měřím 190 centimetrů a za sebe si sednu s nejméně deseticentimetrovou rezervou před koleny, usedání a vysedání navíc ulehčuje skutečně bohatý nástupní prostor s nízkými prahy. Nad hlavou už mi ale žádné místo nezůstalo, tentokrát kvůli příplatkové prosklené střeše. Všechno se dá řešit, stačí se na sedáku trochu poposunout a více vystrčit kolena (ani tak jsem neměl šanci dotknout se zadní strany předního opěradla), to pak ale sedíte pouze „na půl zadku“ a bez větší opory stehen, což na delších trasách není příliš pohodlné.

SW je stejně dlouhé jako sedan (4855 milimetrů), má dokonce i stejný rozvor (2805 milimetrů) a zadní převis (1085 milimetrů), pouze se tedy zvedla střecha a přibyl další sloupek karoserie, který se mimo jiné podílí na zvýšení tuhosti karoserie. Elektrické ovládání pátých dveří má GT Line už ve standardu, k mému osobnímu potěšení se pod otevřené víko v pohodě vejdu a nákladová hrana leží v příjemné výšce 580 milimetrů (o 20 milimetrů níže než u Superbu Combi).

kia testy strednitrida kia testy strednitrida  

Přístupnost kufru je špičková, líbí se mi přehledná ložná plocha a téměř rovina po sklopení zadních opěradel, a nakonec i základní objem 552 litrů. Na úhlavní konkurenci to sice nestačí (superb má v základu 660 a passat 650 litrů), na nedostatek prostoru si ale nešlo nestěžovat ani při plném obsazení auta. Optima SW má navíc už v základu zadní opěradlo rozdělené v poměru 40:20:40, stačí tedy sklopit prostřední díl a pohodlně převezete i více než dvoumetrové předměty. Ideální auto pro skokany na lyžích. Velice praktická je posuvná přepážka vedená v podélných kolejnicích. Pro zkoušenou výbavu se jedná o standard, lze ji snadno vyjmout nebo po odjištění pojistek využít šikovné samonavíjecí pásy.

Kia Optima Sportwagon - rozměry zavazadelníku
Délka [mm]1090
Délka po sklopená zadní opěradla[mm]1710
Šířka mezi podběhy/největší [mm]1040/1390
Výška po plato [mm]460
Výška po strop v místě vstupního otvoru [mm]710
Výška nákladové hrany [mm]580
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]1860
Objem [l]552/1686

Motor, jízdní vlastnosti


Bude sedmnáctistovka stačit?

Optimu SW GT Line pořídíte pouze se vznětovým motorem 1.7 CRDi a automatickou sedmistupňovou převodovkou s dvojicí spojek. Mezigeneračně se jedná o změnu, protože předchůdce (nabízený pouze jako sedan) pojil motor se šestistupňovým měničovým automatem. Možná si řeknete, že do sedanu a kombi střední třídy přece patří i něco většího než pouhá sedmnáctistovka, zástavbové možnosti optimy ale větší vznětový motor ze současné produkce nedovolují. Třeba dvoulitr CRDi z SUV Sportage se pod kapotu prostě nevejde.

Tahle „jedna-sedmička“ nicméně patří k nejpohodovějším turbodieselům současnosti. Při ranním studeném startu se neoklepe, rychle se prohřívá a pod nízkou zátěží vrní jako spokojená kočka. Výkon 104 kW ve čtyřech tisících otáčkách za minutu a točivý moment 340 N.m v rozmezí 1750 až 2500 otáček nepůsobí špatně, je ale potřeba si uvědomit, že plně vybavená Kia Optima SW není žádný střízlík a může vážit téměř 1800 kilogramů. To když si v rámci příplatkové výbavy navymýšlíte třeba zmíněnou prosklenou střechu. Ostatně už dynamické parametry napovídají, že sportovnost je u verze GT Line hlavně vizuální – z klidu na stovku totiž zrychlí za 11,1 sekundy, a to vám dech rozhodně nevyrazí.

kia testy strednitrida kia testy strednitrida  

Pravdou nicméně zůstává, že pokud nebudete bazírovat na nějaké sekundě, kterou v běžném provozu stejně nepoznáte, zjistíte, že sedmnáctistovka pro běžné denní použití plně dostačuje. Nejživější je okolo 2200 otáček za minutu, na nízkou spotřebu nastavená dvouspojková převodovka, která svou jemností připomíná spíše měničový automat, ale obvykle stejně zařadí dříve, než ručička otáčkoměru doputuje k číslovce 2500. To se pak nelze divit, že vám tam ve městě klidně „šoupne“ šestku, motor ale naštěstí neduní a z nízkých otáček se sbírá velmi statečně. Rozvážnější reakce převodovky mi vzhledem k jejímu „měničovému“ charakteru nevadí, vadí mi ale delší setrvání motoru ve vysokých otáčkách i po povolení pedálu. Například když při předjíždění zadupnete plyn až do kick downu a po dokončení manévru jej zase odstavíte. Nad tři tisíce otáček už totiž zvuk není tak příjemný jako v nižším pásmu.

Spotřeba paliva není špatná, „zhruba“ zajetá optima uměla jezdit i za méně než šest litrů, nebylo to ale na denním pořádku. Jednak je to dáno tím, že motor nemá tak velký objem, při předjíždění je nutné ho dost vytáčet a naloženému autu může v táhlých stoupáních docházet dech, svůj podíl viny ale nese také absence vstřikování močoviny do výfukového systému. Většinou jsem tak jezdil zhruba za 7,2 l/100 km, ve městě počítejte spíše s osmi litry, a na dálnici, kdy motor při 130 km/h točí asi jenom 2200 otáček, potřeboval motor 7,4 l/100 km. Z hlediska dojezdu to problém není, se sedmdesátilitrovou nádrží vystačíte klidně na 1000 kilometrů, s močovinou by se ale dala spotřeba srazit klidně o litr.

Limuzína ve sportovním

Během prvního svezení s Kiou Optima SW v rámci mezinárodní prezentace v okolí Mnichova jsem si nemohl vynachválit přirozeně komfortní podvozek a takřka bezchybné filtrování běžných nerovností. Jenže tím pravým ukazatelem jsou až typické české okresky s vybrzděnými roletami, vyjetými kolejemi a výmoly, které znejistí i takového mistra plavnosti, jakým je Mercedes-Benz třídy S na vzduchovém podvozku. Jsem rád, že si testovaná Kia zachovala zažitý charakter i navzdory absenci nastavitelných tlumičů, které dostanete v rámci paketu Tech za 55.000 Kč (GT je má standardně).

Optima je opravdu příjemné a nenáročné auto. Dokonce i na osmnáctipalcových kolech perfektně tlumí nerovnosti, nebouchá ani neuskakuje, samotný podvozek je navíc velmi dobře odhlučněný, takže byl v kabině při běžných rychlostech až překvapivý klid. Už sedan je na tom s tuhostí karoserie velmi dobře, kombi s dalším sloupkem je ale ještě o fous tužší a v zatáčkách se navzdory měkčímu podvozku přehnaně nenaklání. Hezky drží zvolenou stopu, je spíše neutrální než nedotáčivé, a když už hrozí problém, nastoupí rozumně nastavený stabilizační systém preferující spíše mírné sklouznutí přídě než okamžité srovnání směru i za cenu větší agresivity.

kia testy strednitrida kia testy strednitrida  

Velká snaha přinést bezproblémové jízdní vlastnosti se však podepsala na tom, že si jízdu prostě neužijete. Optima nekomunikuje ani skrze řízení, které je ve všech režimech (vůz nabízí volby Eco, Normal a Sport) zbytečně odtažité, skoro až virtuální a celkově moc nekoresponduje s povedeným, sportovněji laděným vzhledem.

Dokonce i s takto konfigurovaným kombíkem můžete jet na okreskách docela svižně, nemáte z toho ale radost. Dokážu to pochopit u běžných verzí, které více sedí k luxusnímu obleku než mikině, šortkám a běžecké obuvi, GT Line by ale z mého pohledu mělo přinést více než jenom hezká osmnáctipalcová kola, volant s plochou spodní částí, dvě koncovky výfuku a difuzor. A je úplně jedno, že má pod kapotou pouze vznětovou sedmnáctistovku. Obzvláště když z dřívějška vím, o kolik bezprostřednější dovede být plnotučné GT s benzinovým dvoulitrem, výkonem 180 kW a progresivnějšími brzdami testovanými na Grossglockneru….

Závěr


Závěr

Není moc oblastí, ve kterých by se dalo Kie Optima Sportwagon GT Line něco vytýkat. Design karoserie se z mého pohledu mimořádně povedl, snad jenom ten zadní difuzor, který u dieselového auta působí trochu nepatřičně, mohl být decentnější, to je ale věcí vkusu. Do nového modelu se krásně zrcadlí snaha Korejců zlepšovat úroveň materiálů a zpracování, a už z toho důvodu mi vadí některé přešlapy, které zbytečně ovlivňují celkový dojem – třeba nedostatek místa nad hlavou daný vysokým ukotvením předních sedadel, a jako v našem případě instalací prosklené střechy. Někdo menší než já tento problém možná nepocítí, dvoumetroví čahouni ale budou trpět.

Přiznávám, že když už musí být pod kapotou verze GT Line pouze turbodiesel párovaný s automatem, preferoval bych raději větší objem a hutnější zátah, z uživatelského hlediska ale pocítíte jistá omezení snad jenom s plně obsazeným vozem v táhlých kopcích. Auto toho v každém případě spolyká spoustu, a nemluvím přitom jenom o prostoru pro posádku. Kufr sice v litrovém srovnání na konkurenci ztrácí, osobně jej ale považuji za plně dostatečný a hlavně perfektně přístupný, což je důležitější než honba za každým litrem. Příplatek oproti sedanu navíc činí vcelku běžných 30.000 Kč, z mého pohledu tedy není co řešit.

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT - srovnání s konkurencí
ModelKia Optima SWRenault Talisman GrandtourŠkoda Superb CombiVolkswagen Passat Combi
Motor1.7 CRDi 7DCTEnergy dCi 160 EDC*2.0 TDI DSG2.0 TDI DSG
Zdvihový objem [cm3]1685159819681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Převodovka7A6A6A6A
Největší výkon [kW/min-1]104/4000118/4000110/3500-4000110/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]340/1750-2500380/1750340/1750-3000340/1750-3000
Max. rychlost [km/h]200213216216
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,19,69,08,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,64,54,64,5
Základní cena [Kč]724.980794.900768.900835.900
*slabší verzi s 96 kilowatty nelze pořídit s automatickou převodovkou

Optima SW se snaží dělat všechno dobře a docela se jí daří, navzdory sportovněji laděné karoserie však trochu pozapomněla na radost z jízdy. Je příliš odtažitá, všechno si nechává pro sebe a řidiči nezbude, než se na ni stoprocentně spoléhat. Není to až takový problém, protože dokonce ani v mezních situacích se nechová nepředvídatelně, občas si ale připadáte spíše jako v simulátoru než skutečném automobilu. Možná jsem ale filozofii GT Linu jenom špatně pochopil…

Základní cena téměř 900.000 Kč může na první pohled vypadat hrozivě, je ale potřeba si uvědomit, že se bavíme o téměř plně vybaveném automobilu. Verzi GT Line ve standardu nechybí automatická převodovka, navigace, kožené čalounění, osmnáctipalcová kola, plně diodové přední světlomety, praktické příslušenství v zavazadelníku, elektricky ovládané zadní víko, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, pro řidiče a spolujezdce dokonce odvětrávaná, prémiové audio Harman Kardon a spousta dalšího. Není divu, že se příplatková výbava zkoušeného exempláře omezila pouze na metalízu a prosklenou střechu...

kia testy strednitrida kia testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu669.980 Kč (1.7 CRDi Business Line/104 kW)
Základ s testovaným motorem669.980 Kč (1.7 CRDi Business Line/104 kW)
Testovaný vůz bez příplatků899.980 Kč (1.7 CRDi 7DCT GT Line/104 kW)
Testovaný vůz s výbavou947.980 Kč (1.7 CRDi 7DCT GT Line/104 kW)

Plusy

  • Povedený design karoserie
  • Spousta místa v podélném a příčném směru
  • Mimořádně pohodlný podvozek
  • Tuhá karoserie
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Méně místa nad hlavou vpředu i vzadu
  • Necitlivé řízení
  • Občas váhavější převodovka

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (75)
Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line
Cena základní sestavy 899 980 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, full LED přední světlomety, LED zadní svítilny, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané víko zavazadelníku, solární čelní sklo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, litá 18“ kola, sada na lepení pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startování, navigace s 8palcovým dotykovým displejem, audio Harman Kardon, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná a přední sedadla, kožené čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, parkovací asistent pro příčné a podélné parkování, aktivní systém pro jízdu v pruzích, ukazatel rychlostních limitů, paket Easy – kolejnice v zavazadlovém prostoru, posuvná přepážka a další. Kč
Cena testované sestavy 947 980 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (18.000 Kč), panoramatické střešní okno (30.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.2 / 4.6
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 552 / 1686
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 515
Rozměr pneu: 235/45 R18
Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 11. 2016 22:26
Re: Podivné hodnocení
"Prostě i přes to kritické hodnocení byla natolik dobrá, že dostala čtyřhvězdičkové hodnocení." >:D >:D >:D "Je to dál, ale za to horší cesta." >:D
5. 11. 2016 09:52
Re: Podivné hodnocení
Řešíš pi.čoviny prostě i přes to kritické hodnocení byla natolik dobrá že dostala čtyřhvězdičkové hodnocení. Pokud to nechápeš tak je to tvůj problém.
5. 11. 2016 00:34
Re: Podivné hodnocení
Jasně, a proto dostal 4hvězdičkové hodnocení, viď? >:D >:D >:D
5. 11. 2016 00:28
Re: Podivné hodnocení
Tak ještě jednou a doufám, že už naposled: neřeším, jestli tato Kia dostala málo nebo moc hvězdiček (absolutně), ale pouze to, že na čtyřhvězdičkovou známku má až moc kritické finální hodnocení. Toto nepovažuji za dobrou vizitku autora testu,ať už se jedná o jakoukoliv značku. Jseš schopen tento triviální poznatek pochopit,nebo mi tady budeš opět nesmyslně spílat ohledně protežování produkce koncernu VW? >:-[] >:-[] >:-[]
P.S. Tvůj předchozí příspěvek je o to absurdnější, že se tady bavíme o jednotestu, a ne o srovnáváku! :-)
4. 11. 2016 20:47
Re: Podivné hodnocení
Jdu projít diskuse... takových testů už tu bylo >:D