Test Auto.cz

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už bylo na čase!

2.11. 2016
Verdikt
 

Optima je obecně velmi povedené auto, v boji s mainstreamovou konkurencí jí ale dosud chyběla karoserie kombi. Ta je nyní konečně tady, navíc ve sportovněji laděném provedení GT Line.

Automobilka Kia se mi v posledních letech čím dál více zamlouvá. V rámci svého mateřského koncernu plní roli sportovnější, dynamické značky, není tak nabubřelá jako luxusněji pojatý Hyundai, a s každým dalším novým modelem výrazně zvedá úroveň výroby, materiálů a designu. Nehodnotím přitom pouze subjektivně. Kupříkladu nové SUV Sportage, stěžejní model Kie, jezdí výborně, a těžko byste hledali excentričtější crossover než Soul. Přesto ale ještě do letošního ženevského autosalonu v jinak dobře rozjetém plánu něco chybělo – kombi střední třídy, které značka přináší do tohoto segmentu vůbec poprvé.

Řada z vás si jistě vzpomene na model Clarus (nabízel se jako sedan a kombi), který svými vnějšími rozměry do střední třídy zapadal, Kia ale tvrdí, že právě Optima SW je její historicky první kombi v tomto segmentu. Vychází z úžasného konceptu Sportspace představeného loni v Ženevě, přičemž ještě tou dobou automobilka o předobrazu nového modelu hovořila celkem opatrně. Ale co si budeme povídat – Kia už velké kombi potřebovala jako sůl.

Zatímco ještě před příchodem „es-véčka“ jste si mohli optimu druhé generace koupit pouze se čtyřválcem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW, dnes je všechno jinak. Nově přibyla ostrá verze GT s dvoulitrovým turbomotorem se 180 kilowatty, a dokonce i plug-in hybrid, my ale pro dnešek zůstaneme u toho, co zákazníci v tomto segmentu chtějí ze všeho nejvíce – turbodiesel, v lepším případě spárovaný s automatickou převodovkou. Takto nakonfigurovaný vůz pořídíte už za 724.980 korun (verze Business Line určená hlavně pro firemní zákazníky), tu si ale necháme na jindy. Novinkou je totiž také sportovněji laděná linie GT Line za bezmála 900.000 Kč.

Sportovní jen na pohled

GT Line na vás zapůsobí na první pohled. Má doširoka rozšklebený přední nárazník, který se neliší od dvoulitrové verze GT, osmnáctipalcová kola už v základu, dvě koncovky výfuku a zadní difuzor. Je to takový lehce naštvaný kombík, rozhodně hned každému nedává okatě najevo, jak je přehnaně sportovní. Bílá barva (stojí 18.000 Kč) mu pasuje jako zadek na hrnec, osobně bych ale okamžitě vyhodil přední a zadní zástěrky, které působí jako pěst na oko. Vezmu-li to do důsledku, po vzhledové stránce se GT Line liší od GT vlastně jenom označením na zádi, stříbrnými třmeny brzd místo červených, a prahovými nástavci v barvě karoserie (GT je má černé). Jinak od sebe vozy nemáte šanci rozeznat.

Moje rostoucí obliba nových vozů Kia pramení hlavně z čím dál lepší úrovně interiérů, přičemž v případě Optimy si po stránce vzhledu, materiálů a zpracování vlastně není nač stěžovat. Drtivá většina použitých plastů je krásně měkoučká a příjemná na dotek, kožené čalounění dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu, stejně jako sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním. Sedadla jsou nejenom vyhřívaná, ale také odvětrávaná, všechny ovládací prvky jsou hezky na dosah a líbí se mi i jejich povrchová úprava. Uvnitř si připadám trochu jako v BMW, a to je v případě mainstreamového auta co říct!

Celý ten pozitivní pocit něco kazí – posaz za volantem. Přední sedadla jsou pohodlná i na dlouhých cestách, standardně dodávané elektrické ovládání se však z části podepsalo na zbytečně vysokém posazu. Vždyť se alespoň za volant dobře nastupuje, řeknete si, jenže optima není nafukovací a nad hlavou mi proto nezbývalo téměř žádné místo. Při klasické pozici se vzpřímenými zády bych to ještě toleroval, kontakt hlavy se sklopným stínítkem a občas i předním sloupkem při vyklánění na křižovatkách (z pozice řidiče vlevo vzad) ale opomenout nelze. Stačilo by přitom posunout sedadlo o tři centimetry níže a bylo by po problému, jenže to už nejde.

obrázek [600 x 375]  

Je to škoda, protože v příčném a zejména podélném směru nabízí optima nadbytek místa. Měřím 190 centimetrů a za sebe si sednu s nejméně deseticentimetrovou rezervou před koleny, usedání a vysedání navíc ulehčuje skutečně bohatý nástupní prostor s nízkými prahy. Nad hlavou už mi ale žádné místo nezůstalo, tentokrát kvůli příplatkové prosklené střeše. Všechno se dá řešit, stačí se na sedáku trochu poposunout a více vystrčit kolena (ani tak jsem neměl šanci dotknout se zadní strany předního opěradla), to pak ale sedíte pouze „na půl zadku“ a bez větší opory stehen, což na delších trasách není příliš pohodlné.

SW je stejně dlouhé jako sedan (4855 milimetrů), má dokonce i stejný rozvor (2805 milimetrů) a zadní převis (1085 milimetrů), pouze se tedy zvedla střecha a přibyl další sloupek karoserie, který se mimo jiné podílí na zvýšení tuhosti karoserie. Elektrické ovládání pátých dveří má GT Line už ve standardu, k mému osobnímu potěšení se pod otevřené víko v pohodě vejdu a nákladová hrana leží v příjemné výšce 580 milimetrů (o 20 milimetrů níže než u Superbu Combi).

obrázek [600 x 403]  

Přístupnost kufru je špičková, líbí se mi přehledná ložná plocha a téměř rovina po sklopení zadních opěradel, a nakonec i základní objem 552 litrů. Na úhlavní konkurenci to sice nestačí (superb má v základu 660 a passat 650 litrů), na nedostatek prostoru si ale nešlo nestěžovat ani při plném obsazení auta. Optima SW má navíc už v základu zadní opěradlo rozdělené v poměru 40:20:40, stačí tedy sklopit prostřední díl a pohodlně převezete i více než dvoumetrové předměty. Ideální auto pro skokany na lyžích. Velice praktická je posuvná přepážka vedená v podélných kolejnicích. Pro zkoušenou výbavu se jedná o standard, lze ji snadno vyjmout nebo po odjištění pojistek využít šikovné samonavíjecí pásy.

Kia Optima Sportwagon - rozměry zavazadelníku
Délka [mm]1090
Délka po sklopená zadní opěradla[mm]1710
Šířka mezi podběhy/největší [mm]1040/1390
Výška po plato [mm]460
Výška po strop v místě vstupního otvoru [mm]710
Výška nákladové hrany [mm]580
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]1860
Objem [l]552/1686

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line

Cena v základní výbavě: 899 980 Kč Cena v testované výbavě: 947 980 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, full LED přední světlomety, LED zadní svítilny, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané víko zavazadelníku, solární čelní sklo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, litá 18“ kola, sada na lepení pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startování, navigace s 8palcovým dotykovým displejem, audio Harman Kardon, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná a přední sedadla, kožené čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, parkovací asistent pro příčné a podélné parkování, aktivní systém pro jízdu v pruzích, ukazatel rychlostních limitů, paket Easy – kolejnice v zavazadlovém prostoru, posuvná přepážka a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (18.000 Kč), panoramatické střešní okno (30.000 Kč).

EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 
Technické údaje
Motor Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.2 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 552 / 1686
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 515
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 




Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr? Kia Optima Sportwagon dorazila do Česka. Kolik stojí větší kufr?

Vedle cen provedení Sportwagon zveřejnilo české…

 



 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat jinak, aby neumírali nevinní?

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat…

Slovenští politici a policisté diskutují o tom, jak při policejních akcích bezpečně zastavovat auta. Debatu…

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

 

iSport.cz

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku. Chtějí trest pro Hapala

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku.…

Trenér italské fotbalové reprezentace do jednadvaceti let Luigi Di Biagio požaduje pro kouče slovenského týmu…

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s kapitánem Zenitu Petrohrad

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s…

V Praze je v posledních desítkách hodin veselo. Sparta má před oficiálním oznámením příchodů Tala Ben Haima a…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…