Test Auto.cz

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už bylo na čase!

2.11. 2016
Verdikt
 

Optima je obecně velmi povedené auto, v boji s mainstreamovou konkurencí jí ale dosud chyběla karoserie kombi. Ta je nyní konečně tady, navíc ve sportovněji laděném provedení GT Line.

Automobilka Kia se mi v posledních letech čím dál více zamlouvá. V rámci svého mateřského koncernu plní roli sportovnější, dynamické značky, není tak nabubřelá jako luxusněji pojatý Hyundai, a s každým dalším novým modelem výrazně zvedá úroveň výroby, materiálů a designu. Nehodnotím přitom pouze subjektivně. Kupříkladu nové SUV Sportage, stěžejní model Kie, jezdí výborně, a těžko byste hledali excentričtější crossover než Soul. Přesto ale ještě do letošního ženevského autosalonu v jinak dobře rozjetém plánu něco chybělo – kombi střední třídy, které značka přináší do tohoto segmentu vůbec poprvé.

Řada z vás si jistě vzpomene na model Clarus (nabízel se jako sedan a kombi), který svými vnějšími rozměry do střední třídy zapadal, Kia ale tvrdí, že právě Optima SW je její historicky první kombi v tomto segmentu. Vychází z úžasného konceptu Sportspace představeného loni v Ženevě, přičemž ještě tou dobou automobilka o předobrazu nového modelu hovořila celkem opatrně. Ale co si budeme povídat – Kia už velké kombi potřebovala jako sůl.

Zatímco ještě před příchodem „es-véčka“ jste si mohli optimu druhé generace koupit pouze se čtyřválcem 1.7 CRDi o výkonu 104 kW, dnes je všechno jinak. Nově přibyla ostrá verze GT s dvoulitrovým turbomotorem se 180 kilowatty, a dokonce i plug-in hybrid, my ale pro dnešek zůstaneme u toho, co zákazníci v tomto segmentu chtějí ze všeho nejvíce – turbodiesel, v lepším případě spárovaný s automatickou převodovkou. Takto nakonfigurovaný vůz pořídíte už za 724.980 korun (verze Business Line určená hlavně pro firemní zákazníky), tu si ale necháme na jindy. Novinkou je totiž také sportovněji laděná linie GT Line za bezmála 900.000 Kč.

Sportovní jen na pohled

GT Line na vás zapůsobí na první pohled. Má doširoka rozšklebený přední nárazník, který se neliší od dvoulitrové verze GT, osmnáctipalcová kola už v základu, dvě koncovky výfuku a zadní difuzor. Je to takový lehce naštvaný kombík, rozhodně hned každému nedává okatě najevo, jak je přehnaně sportovní. Bílá barva (stojí 18.000 Kč) mu pasuje jako zadek na hrnec, osobně bych ale okamžitě vyhodil přední a zadní zástěrky, které působí jako pěst na oko. Vezmu-li to do důsledku, po vzhledové stránce se GT Line liší od GT vlastně jenom označením na zádi, stříbrnými třmeny brzd místo červených, a prahovými nástavci v barvě karoserie (GT je má černé). Jinak od sebe vozy nemáte šanci rozeznat.

Moje rostoucí obliba nových vozů Kia pramení hlavně z čím dál lepší úrovně interiérů, přičemž v případě Optimy si po stránce vzhledu, materiálů a zpracování vlastně není nač stěžovat. Drtivá většina použitých plastů je krásně měkoučká a příjemná na dotek, kožené čalounění dostanete v rámci výbavy GT Line už ve standardu, stejně jako sportovně tvarovaný volant s plochou spodní částí a vyhříváním. Sedadla jsou nejenom vyhřívaná, ale také odvětrávaná, všechny ovládací prvky jsou hezky na dosah a líbí se mi i jejich povrchová úprava. Uvnitř si připadám trochu jako v BMW, a to je v případě mainstreamového auta co říct!

Celý ten pozitivní pocit něco kazí – posaz za volantem. Přední sedadla jsou pohodlná i na dlouhých cestách, standardně dodávané elektrické ovládání se však z části podepsalo na zbytečně vysokém posazu. Vždyť se alespoň za volant dobře nastupuje, řeknete si, jenže optima není nafukovací a nad hlavou mi proto nezbývalo téměř žádné místo. Při klasické pozici se vzpřímenými zády bych to ještě toleroval, kontakt hlavy se sklopným stínítkem a občas i předním sloupkem při vyklánění na křižovatkách (z pozice řidiče vlevo vzad) ale opomenout nelze. Stačilo by přitom posunout sedadlo o tři centimetry níže a bylo by po problému, jenže to už nejde.

obrázek [600 x 375]  

Je to škoda, protože v příčném a zejména podélném směru nabízí optima nadbytek místa. Měřím 190 centimetrů a za sebe si sednu s nejméně deseticentimetrovou rezervou před koleny, usedání a vysedání navíc ulehčuje skutečně bohatý nástupní prostor s nízkými prahy. Nad hlavou už mi ale žádné místo nezůstalo, tentokrát kvůli příplatkové prosklené střeše. Všechno se dá řešit, stačí se na sedáku trochu poposunout a více vystrčit kolena (ani tak jsem neměl šanci dotknout se zadní strany předního opěradla), to pak ale sedíte pouze „na půl zadku“ a bez větší opory stehen, což na delších trasách není příliš pohodlné.

SW je stejně dlouhé jako sedan (4855 milimetrů), má dokonce i stejný rozvor (2805 milimetrů) a zadní převis (1085 milimetrů), pouze se tedy zvedla střecha a přibyl další sloupek karoserie, který se mimo jiné podílí na zvýšení tuhosti karoserie. Elektrické ovládání pátých dveří má GT Line už ve standardu, k mému osobnímu potěšení se pod otevřené víko v pohodě vejdu a nákladová hrana leží v příjemné výšce 580 milimetrů (o 20 milimetrů níže než u Superbu Combi).

obrázek [600 x 403]  

Přístupnost kufru je špičková, líbí se mi přehledná ložná plocha a téměř rovina po sklopení zadních opěradel, a nakonec i základní objem 552 litrů. Na úhlavní konkurenci to sice nestačí (superb má v základu 660 a passat 650 litrů), na nedostatek prostoru si ale nešlo nestěžovat ani při plném obsazení auta. Optima SW má navíc už v základu zadní opěradlo rozdělené v poměru 40:20:40, stačí tedy sklopit prostřední díl a pohodlně převezete i více než dvoumetrové předměty. Ideální auto pro skokany na lyžích. Velice praktická je posuvná přepážka vedená v podélných kolejnicích. Pro zkoušenou výbavu se jedná o standard, lze ji snadno vyjmout nebo po odjištění pojistek využít šikovné samonavíjecí pásy.

Kia Optima Sportwagon - rozměry zavazadelníku
Délka [mm]1090
Délka po sklopená zadní opěradla[mm]1710
Šířka mezi podběhy/největší [mm]1040/1390
Výška po plato [mm]460
Výška po strop v místě vstupního otvoru [mm]710
Výška nákladové hrany [mm]580
Průchozí výška pod otevřeným víkem [mm]1860
Objem [l]552/1686

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line

Cena v základní výbavě: 899 980 Kč Cena v testované výbavě: 947 980 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent rozjezdu do kopce, full LED přední světlomety, LED zadní svítilny, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané víko zavazadelníku, solární čelní sklo, dvojitá chromovaná koncovka výfuku, litá 18“ kola, sada na lepení pneumatik, dvouzónová automatická klimatizace, bezklíčový vstup a startování, navigace s 8palcovým dotykovým displejem, audio Harman Kardon, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaná a přední sedadla, kožené čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, parkovací asistent pro příčné a podélné parkování, aktivní systém pro jízdu v pruzích, ukazatel rychlostních limitů, paket Easy – kolejnice v zavazadlovém prostoru, posuvná přepážka a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (18.000 Kč), panoramatické střešní okno (30.000 Kč).

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Technické údaje
Motor Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.2 / 4.6
Emise CO2:120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 552 / 1686
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 515
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1597
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Kia Optima SW 1.7 CRDi 7DCT GT Line – Už…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N

Jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výrobu dalších…

 



Kia Optima Sportswagon se stává plug-in hybridem. Levná ale není Kia Optima Sportswagon se stává plug-in hybridem. Levná ale není

Nejdražší varianta Optimy Sportswagon zrychlí z 0-100…

Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně! Svezli jsme se Kiou Optima Sportwagon GT. Hot-kombi jezdí perfektně!

Kia Optima Sportwagon přináší několik zajímavých novinek.…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…