Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Soul 1.6 CVVT– Krutihlav

Michal Fokt
Žádný kabriolet, žádný supersport, žádný hummer. Jestli chcete být středem zájmu, kupte si Kiu Soul. Dokud ji nebudou mít všichni...

Budu se opakovat, protože jsem to už psal posledně, když jsem se seznamoval se Soulem na mezinárodní prezentaci – Kii se povedlo udělat velmi stylové auto, takové by snad nikdo od dosud poměrně nesmělých korejských značek ani nečekal. Nepamatujeme, kdy naposledy jsme byli v takovém obležení kolemjdoucích prakticky všude, kde jsme zastavili. Chtělo by se vyseknout poklonu panu Schreyerovi, kdyby se tenhle koncept neobjevil ještě před jeho příchodem do čela designérského oddělení... V našem případě výrazný styling karoserie umocňoval ještě nepřehlédnutelný lak v barvě slonové kosti a osmnáctipalcová kola – standard testované vrcholné verze Exclusive.

kia testy malevozy kia testy malevozy
 

Větší, než se zdá

Ne, že by byl Soul nějaký prcek, působí opravdu jako kus auta, ale i přesto prostorové poměry v kabině překvapí. Na všech sedadlech je dost místa na výšku, na šířku i na délku. Pochopitelně v případě, že cestujete ve čtyřech, ale to platí u drtivé většiny aut obecně. A tentokrát to kupodivu neodnesl ani kufr, 340 litrů je hodnota, která nemá příliš daleko ke kompaktním hatchbackům. Jednoduchá zadní náprava uvolnila místo alespoň do šířky – 112 cm mezi podběhy neumí v této třídě asi nikdo jiný.

Vnější vzhled maskuje dokonale své skutečné rozměry i určení. V mohutné přídi, která nejvíce připomíná styl SUV, je nízko utopen čtyřválec 1,6 CVVT. V zámoří se na stejném místě nachází podstatně větší dvoulitr.

Ale pojďme zpět do kabiny. Pracoviště řidiče má vyšší, esúvéčkový posaz, doprovázený výrazněji odkloněným volantem, pozice se ale hledá dobře. Volant má dobrou velikost i tloušťku věnce, sedadla vypadají skvěle, tělo ale už vedou o něco méně, než na pohled slibují. Tato ale udělají radost příjemně tuhým polstrováním. Ovladače na středovém panelu jsou v dobrém dosahu a nemáme výhrady ani k jejich funkčnosti. Hračíčkové si v nejdražší výbavě Soulu užijí. Reproduktory mohou světelně pulsovat do rytmu hudby, skoro jako na diskotéce.

kia testy malevozy kia testy malevozy
 

Rozměry interiéru překonávají standardní hranice čtyřmetrové třídy. Vnitřní šířka ve výši loktů 1450/1440 mm odpovídá spíše nižší střední třídě, vzpřímená poloha sezení je přirozenější a pohodlná i na delších cestách, a to i v případě, že vaše rozměry jsou mírně nadstandardní.

Poklidné cestování

Pro sportovně-užitková auta, jako je Soul, jsou ideální silné motory s masivním točivým momentem, které poskytují dobrou dynamiku i bez nutnosti vytáčet motor. To ale vcelku pochopitelně není případ atmosférické benzinové šestnáctistovky. Ta má sice slibné papírové výkony 93 kW a 156 Nm, ale pokud od něj chcete dynamiku, musíte se pohybovat nad 4000 otáčkami, což je spojeno s větší hlučností jednotky. Pohodové cestování ale zvládají i nízké a střední otáčky, v nichž čtyřválec akusticky rozhodně neobtěžuje.

Pětistupňová manuální převodovka má příjemné dlouhé dráhy a je přesná, vůle v kulise jsou jen malé, jen rychlejší řazení je doprovázeno kostrbatým překonáváním neutrální polohy. Ale jak už bylo řečeno, Soul si určitě nedělá ambice být sporťákem, ale stylovkou.

kia testy malevozy kia testy malevozy
 

Neboj se

Pokud byste snad měli obavy, že bude Soul trpět v duchu starších korejských aut strašidelnými náklony v zatáčkách a nepředvídatelným chováním, tak se ošklivě pletete. Kia neponechala nic náhodě a svěřila naladění podvozku a řízení Lotusu. A je to poznat. Náklony v zatáčkách jsou minimální, překvapí i na tak vysoké auto překvapivě malá tendence k nedotáčivosti a příchod smyku je snadno předvídatelný. Zadní náprava se nedá vyvést z klidu, takže lze očekávat ztrátu adheze výhradně přední nápravy. Svůj podíl na tom mají nepochybně i 18“ kola s pneumatikami 225/45, která patří ke standardu nejvyšší verze Exclusive. V této specifikaci se ale už je třeba smířit s poněkud omezeným komfortem pérování. Soul má už sám o sobě dost tuhé pérování, které velká kola ještě umocňují. Na druhou stranu musíme ale říci, že jsme čekali, že to bude horší, schopnost tlumit rázy tedy spíš mírně potěšila.

Dobrý pocit zanechalo i řízení, které je ostré a přesné, s dobře nastaveným účinkem posilovače. Soul se sice nevyhnul lehce umělémupocitu v řízení, ale na to, že jde o auto s charakterem SUV, je to rozhodně chvályhodný výsledek.

„In“ za pár korun

Pokud vám učaroval vzhled crossoveru, měli byste vědět, že nejde jen o pozlátko. Soul k němu nabídne prostorný interiér, dobrý motor, překvapivě dobré jízdní vlastnosti a v neposlední řadě i sympatickou cenu. Snad jen tvrdé nastavení pérování by mohlo někoho odradit. To ale nemění nic na tom, že jde o velmi zdařilé autíčko.

kia testy malevozy kia testy malevozy
 

První cena vozu299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací299 980,- Kč (1.6 CVVT Base, 93 kW)
Základní cena testovaného vozu449 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků459 980,- Kč (1.6 CVVT Exclusive, 93 kW)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Prostorný interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • 5letá záruka do 150 tisíc km

Mínusy

  • Tvrdé pérování
  • Hlučnější motor ve vyšších otáčkách
  • Kostrbatější řazení

Michal Fokt
Kia Soul 1.6 CVVT
Cena základní sestavy 449 980 Kč
Výbava základní sestavy Mlhovky, tónovaná skla, zatmavená zadní a boční okna, střešní ližiny, hliníková 18“ kola, klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, audio s CD a MP3, USB a AUX port, ovládání audia na volantu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední a zadní sedadla, parkovací kamera, elektrické ovládání předních a zadních oken, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, kosmetická zrcátka, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, reproduktory s barevnou odezvou, subwoofer, 6x airbag, aktivní opěrky hlavy vpředu, 4x kotoučové brzdy, ABS s EBD, ESP, imobilizér, Kč
Cena testované sestavy 459 980 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (10 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.7 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 818
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1329 / 351
Rozměr pneu: 225/45 R18
Kia Soul 1.6 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4105
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2550
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano