Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lancia Thema 3,0 CRD – Corleone by ji chtěl

Diskuze (139)
Stojí před námi nová Lancia. Vlastně je to mafiánský Chrysler v evropském balení.

Působení Lancie ve vyšší střední třídě vedlo v posledních dvou desetiletích ne od desíti k pěti, ale rovnou od desíti k nule. Italská automobilka byla na vrcholu sil s původním modelem Thema, kterého se v letech 1984 až 1994 vyrobilo 336 tisíc kusů (a k tomu 21 tisíc kombi). Nástupce se jménem Kappa znamenal drobný ústup ze slávy (v letech 1994 až 2000 vzniklo 105 tisíc sedanů, 9 tisíc kombi a 3 tisíce kupé).

Tragédie jménem Thesis se do historických análů zapsala číslem 16 tisíc kusů. Extravagantní design úspěch nepřinesl, nakonec se za sedm let vyrobilo tolik aut, kolik chtěla Lancia prodávat každý rok. Výsledkem bylo vyklizení segmentu.

Recept na comeback přichází po spojení s Chryslerem. Nový zástupce Lancie mezi velkými sedany oživuje úspěšné jméno Thema a není ničím jiným než přeznačeným Chryslerem 300 – tedy tím novým, který je o notný kus lepší než původní model vzniklý v době spolupráce Chrysleru s Daimlerem.

Design v duchu rock’n‘rollu

Rozsáhlá modernizace zasáhla do tvarů velkého Chrysleru, dnes vlastně už vrcholné Lancie, víc, než je u faceliftu obvyklé. Design je komplexnější a v ještě větší míře parafrázuje retro prvky, od Art Deca po americký design 50tých let.

Příď dostala sebevědomější masku, výraznější prolisy a samozřejmě logo Lancie. Na vlně moderní doby se nesou adaptivní bi-xenonové světlomety s LED obloučky pro denní svícení.

Na bocích se změnilo umístění klik dveří a vedení prolisů, které v novém provedení zjemňují celkovou mohutnosti karoserie. O americkém původu spolehlivě svědčí masivní zadní sloupek a vysoká, krátká záď. A právě záď poněkud kazí výsledný dojem z exteriéru – zkosené, hladké zadní čelo bez výraznějších tvarů a s vertikálně orientovanými světly reprezentuje odvrácenou stranu amerického designu.

Vincenzo Lancia se možná obrací v hrobě, „kmotr“ Vito Andolini Corleone zase jásá.

O dvě generace lepší interiér

V interiéru se Lancia proměnila zdaleka nejvíce. Namísto laciného stylu původního Chrysleru nastupuje pečlivě sestavená kabina, která se nemusí strachovat o označení prémiová. A není to přitom jen o kůží obšité palubní desce nebo dvoubarevném provedení…

Designéři jakoby se shlédli v Jaguaru XJ, který připomíná světle modré podsvícení, široký středový tunel a rozměrná dotyková obrazovka ovládající téměř vše (navigace, vyhřívání /odvětrávání sedadel a volantu, pokročilé nastavení klimatizace, většina funkcí rádia). Celé je to však zabaleno v méně progresivním balení, které přesto díky promyšleným detailům vypadá moderně.

Módní dotykové ovládání není zrovna nejrychlejší, dá se na něj ale zvyknout. Pozitivní je, že konstruktérům zbyla invence i na pokročilé funkce. V zimě například oceníte, že se po nastartování automaticky spustí vyhřívání řidičova sedadla a volantu.

Efektní přístrojový štít je zase doslova nabitý informacemi. Vedle obvyklého ukazatele spotřeby a dojezdu se zobrazují pokyny z navigace a lze se doklikat i k ještě zajímavějším údajům. Přínos počítadla motohodin je zrovna diskutabilní, velmi užitečný je ale digitální teploměr motoru a ukazatel teploty převodovky.

Škoda, že při všech těch promyšlených postupech nezbyl čas nebo prostředky na návrh vlastní grafiky navigačního systému. Pohled na zvětšenou mapu od Garminu luxusnímu interiéru nesluší, přestože software navigace funguje dobře.

K zajímavým prvkům patří dva držáky na nápoje na středovém tunelu, respektive jejich vpravdě americká výbava. Dle libosti si totiž může řidič i spolujezdec nechat své pití chladit nebo vyhřívat. To podle toho, jestli si z drive-through odváží ledovou colu, nebo horké moccacino.

TEST Chrysler 300C CRD – Naftový agent (04/2006)

Nesmíme zapomenout ani na rozsáhlou bezpečnostní výbavu. Právě tady se v dnešní době láme chleba mezi mainstreamem a prémií – a Lancia s Chryslerem nechtějí zaostávat. Základem jsou adaptivní světlomety, nechybí ale ani radar s funkcí adaptivního tempomatu a varování před čelní srážkou. Kromě toho umí Lancia hlídat mrtvý úhel a nechybí ani parkovací kamera.

Vnitřní prostor na jedničku

Štědré vnější rozměry slibují prostorný interiér. V přední řadě sedadel je tomu tak bez jakýchkoliv výhrad. Vnitřní šířka 154 cm je víc než dostatečná, metr nad sedákem a velký podélný rozsah nastavení sedadla nabízí přehršel prostoru.

V zadní řadě sedadel ale nadšení trochu chladne. Nad sedadlem s pevnou opěrkou hlavy zbývá 88 do výšky cm, což není zrovna mnoho. Prostor v podélném směru odpovídá Pětkovému BMW. A co na tom, že si zadní pasažéři mohou užívat vyhřívaných sedadel a zadní elektricky ovládané sluneční clony – radost pořádně zkazí elektrické stahování oken bez automatického dojezdu. Tady by kmotr Corleone dvakrát spokojený nebyl.

3,0 CRD – italský comeback

Třílitrový dieselový motor je dnes v reprezentativním sedanu volbou číslo 1. S vědomím tohoto faktu Lancia od začátku nasazuje šestiválec 3,0 CRD od italského specialisty VM Motori, jen díky němu má Thema šanci na nějaký úspěch.

Podobný agregát se dodával už do evropské verze Chrysleru 300C, Lancia Thema ale dostala novou verzi se vstřikováním MultiJet II. Modernizace nepřinesla jen splnění normy Euro 5, ale také o 16 kW vyšší výkon (176 kW) a o 40 Nm více točivého momentu (550 Nm). Vedle toho existuje i podladěná verze se 140 kW a 440 Nm.

Lancia Thema: První jízdní dojmy (3,0 CRD 140 kW)

V reálném světě se italský třílitr projevuje jako dobře utlumený nízkootáčkový agregát. Překvapivé množství síly posílá na zadní kola dvoutunového sedanu už od nejnižších otáček. Nejčastěji ke slovu přichází spektrum 1000 až 2000 min-1, které díky citlivé práci měniče převodovky stačí i pro běžné pružné zrychlování.

Do necelých 3000 min-1 ještě motor pracuje smysluplně. Další vytáčení je už zbytečné trápení uší a prohánění nafty skrz válce. V nízkých otáčkách tichý šestiválec se postupně změní v poměrně hlučného slabocha.

Jak bývá u zámořských aut zvykem, skutečná spotřeba paliva se od té tabulkové příliš neliší. Konkrétně jsme při mimoměstských 100 km/h zjistili otáčky motoru 1800 min-1 a průměrnou spotřebu 6,6 l/100 km, při dálničních 130 km/h je to 2200 min-1 a 7,3 l/100 km.

Ani dosažení slibovaných 9,5 l/100 km ve městě není navzdory zimnímu provozu žádný problém.

Automat jen s pěti? I to stačí

Automatická převodovka se pyšní pouhými pěti převody. Na první pohled by to tak mohlo vypadat, ale – to, co stačí pro dvanáctiválcové Mercedesy a Maybachy, by snad mělo být v Lancii špatné? Opravdu to tak není.

Převodovka, která je ještě pamětníkem globálního koncernu DaimlerChrysler, schopnosti motoru nijak nesráží. Naopak dokáže díky dobře naladěné elektronice využít jeho předností. Velké přeskoky vyhlazuje citlivá práce měniče, a tak navzdory extrémní délce převodů není Lancia v žádném jízdním režimu brzdou provozu.

Ovládání robustní pákou připomíná starší Mercedesy. Nejlepší je ponechat páku v poloze D, snaha o manuální volbu převodů vyznívá naprázdno. Mimo jiné proto, že se nejedná o sekvenční řazení v pravém slova smyslu, ale jen o omezení rozsahu používaných převodů.

Mimochodem, pro turbodiesel se chystá osmistupňový automat ZF, který se ale zatím nabízí jen pro benzinový šestiválec.

20palcová kola, aneb zbytečný luxus

A co podvozek? Obří 20palcové disky v kombinaci leštěného kovu a černého laku hrají na efekt. A dokud se jede po hladké silnici, nelze mít k obřím kolům žádných námitek. Na táhlých vlnách se Thema mírně pohupuje a mírné nerovnosti suverénně filtruje.

Stačí ale opustit zánovní asfalt a o smyslu 20palcových kol začnete pochybovat. Lancia působí zbytečně tvrdě a v zadní řadě sedadel je překonávání typických českých výtluků doprovázeno tlumenými ránami od podvozku.

Naštěstí se řešení ukrývá přímo v ceníku. Levnější verze Gold a Platinum jezdí standardně na 18palcových kolech, pro testovaný Executive se 18tky nabízí formou negativní opce (sleva 9.100,- Kč).

V zatáčkách je Thema překvapivě schopná. Vše je laděno na komfortní notu, ale přední náprava, jejíž původ vede až do Mercedesu třídy S, a zadní zavěšení odvozené od starší třídy E se zatáček nezaleknou. Přirozenou brzdou dynamické jízdy jsou místo toho sedadla s minimalistickým bočním vedením a odtažité řízení, které je přesné, avšak laděné hlavně pro dálniční jízdu.

Obří vnější rozměry nemusí být každému po chuti. Půdorysem se Thema řadí k největším autům na trhu a za jízdy to dá pořádně pocítit. Karoserie pocitově vyplňuje celý jízdní pruh, a tak řidič nabývá dojmu, že ovládá pořádný kolos. Pocit, pro který mnozí kupují velká SUV, je zajímavou přidanou hodnotou, určitě se ale najdou tací, kteří právě kvůli tomu od čtyřdveřové Lancie utečou.

Závěr

Američan s italským logem to nebude mít jednoduché. Konkurence je silná, ale Lancia Thema je schopným soupeřem. Odpovídající motor, kvalitně provedený interiér a luxusní výbava jsou silnými přednostmi. Drobné přehmaty, jako je grafika navigace nebo méně komfortní podvozek se spojení s 20palcovými koly, vynahrazuje cena.

Třílitrová Lancia Thema totiž v plné výbavě stojí tolik, jako třeba průměrně vybavené Volvo S80 D5 nebo Mercedes E 300 CDI v základním provedení. Mimochodem, kdo by si chtěl stěžovat na pohon zadních kol, ať počká do léta. Dieselová Thema se dočká 4x4 i slibované osmistupňové převodovky.

JAKE.AUTO.CZ Lancia Thema – všechny testy a další články


Druhý pohled (Jiří Červenka)
Amerika a Itálie nejsou zrovna země, jejichž průmyslová produkce by vykazovala známky úzkostné pečlivosti, ale v tomto konkrétním případě vzešel ze spojení netrpělivého humpoláctví a povznesené ležérnosti nečekaně uhlazený produkt. (Než začnete v diskuzi horečně protestovat proti rozšiřování stereotypních předsudků, vezměte prosím na vědomí, že vlastním jak italské, tak americké vozidlo, takže obviňovat mě ze zaujatosti vůči oběma zemím postrádá smysl.) Jistě, komfort odpružení na špatném asfaltu není bezchybný, sedadla nemají žádné boční vedení a ten, koho napadlo umístit ovládání vyhřívání sedadel a volantu kompletně na dotykový displej, by měl být souzen za zločin proti lidskosti.

I přes dílčí nedostatky je ale celkový dojem z jízdy příjemně uklidňující a kombinace dlouhatánského rozvoru se zadním pohonem dává zimním pojížďkám i zábavný rozměr, pokud vás něco takového zajímá. Když si do rovnice dosadíte slušně nastavenou cenu, vychází Thema jako zajímavá nová možnost pro zákazníky, kteří rádi obětují kousek celkové dotaženosti za vydatnou porci autentické odlišnosti.

První cena vozu 999.900,- Kč (3,0 CRD 140 kW Gold)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.139.900,- Kč (3,0 CRD 176 kW Platinum)
Základní cena testovaného vozu 1.239.900,- Kč (3,0 CRD 176 kW Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.258.900,- Kč (3,0 CRD 176 kW Executive)

Plusy

  • Plnohodnotná luxusní výbava
  • Poměr cena/výbava
  • Vyspělá palubní elektronika (s výjimkou stahování zadních oken)
  • Ukazatel teploty převodovky usnadňuje ohleduplné používání
  • Výkon audiosoustavy

Minusy

  • 20palcová kola si nerozumí s kvalitou českých silnic
  • Grafika navigace shodná s přenosnými Garminy
  • Stahování zadních oken nemá automatický dojezd
  • Velký úhel otevření dlouhých dveří znesnadňuje jejich zavírání
  • Vadnoucí tah motoru ve vyšších otáčkách
Diskuze (139)
Lancia Thema 3,0 CRD
Cena základní sestavy 1 239 900 Kč
Výbava základní sestavy Driver Convenience Group Paket (zahrnuje zpětnou parkovací kameru Parkview, Blind Spot Detection - monitorování slepého úhlu, aut. sklopná zpětná zrcátka při zpětném chodu, link paměti na rádio/sedadlo řidiče/zpětná zrcátka), SAFETY TECH - bezpečnostní paket (zahrnuje FCS - Forward Collision Warning, adaptivní tempomat, el. sklopná zrátka s mutlifunkcí a směrovými světly, Blind Spot Detection - monitorování slepého úhlu), světlomety s funkcí Smartbeam - tlumení protijedoucím vozidlům, plnokožené čalounění interiéru PREMIUM - palubní deska a výplně dveří, prémiové dvoubarevné kožené čalounění sedadel, navigační systém GARMIN, ozvučení Alpine Sound Group + Media Center, 9 reproduktorů Alpine se Subwooferem, držáky nápojů s LED osvětlením v zadní řadě, el. ovládaná sluneční clona zadního okna, el. sklopná venkovní zrcátka s multifunkcí a pamětí, vyhřívání / chlazení držáku nápojů v konsoli přední řady sedadel, vyhřívaný volant, ventilace sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná sedadla ve 2. řadě, LED osvětlení odkládacích prostor přední a zadní řady sedadel, LED osvětlení prahů dveří řidiče a spolujezdce, LED osvětlení interiérových klik dveří, kůží potažený volant s kombinací pravého dřeva, el. nastavitelný volant všemi směry s pamětí, el. nastavitelné pedály s pamětí, USB port, UCONNECT handsfree komunikační systém, bezklíčový vstup a startování, dvouzónová klimatizace, kompas, ESP, čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag řidiče, 20‘‘ disky kol z lehkých slitin a další. Kč
Cena testované sestavy 1 258 900 Kč
Výbava testované sestavy Lak s perleťovým efektem (19.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1800 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.9 / 7.2
Emise CO2: 191
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 462 / 0
Objem nádrže (l): 72
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2117 / 355
Rozměr pneu: 245/45 R20
Lancia Thema 3,0 CRD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5066
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 3052
e) rozchod vpředu (mm): 1623
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 775 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 595 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 465
výška opěradla vpředu (mm): 615
výška opěradla vzadu (mm): 675
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Uhlik
26. 7. 2012 13:09
GM
bralo od Fiatu len zaklad, motory dalej upravovali, preto su rozdielne charakteristiky medzi podla teba zhodnymi motormi v Alfe/Opli(Saabe). Neviem o akch prevodovkach hovoris, upresni.

Fiat je statisticky vzdy na uplnom dne spolahliosti alebo spokojnosti zakaznikov. To je proste fakt. Ja vychadzam len z toho. V mojom okoli boli len 3 nove alfy, jednej po 2 mesiacoh odisla prevodovka, druha nema ani rok a uz bola v servise s radiom, tretia sa kazila pravidelne kazdy mesiac, ale zas bola 2x burana... Zbytok Fiatov a Alf v mojom okoli boli jazdene auta a vsetko to boli strasne sopy, na ktorych sa pokazilo snad uplne vsetko. Ale to davam za vinu tomu, ze si mladi chlapci proste kupili blbost z bazaru.

Kompletny agregat bez uprav v ziadnom GM aute od fiatu podla mna nenajdes.

Za to v 159 najdes dielov od GM vela, od podvozku az po motor.

Mimochodom, ja by som si Alfu dokazal kupit, keby mi ponukla za tu cenu nieco naviac nez hociktora ina znacka, alebo teda keby ma cenu zodpovedajucu tomu, co ponuka. (a aku ma povest).
Avatar -
anonym
26. 7. 2012 09:26
Re: Po krachu Saabu
To je dobrý, takže Saab sice používal kompletní agregáty od Fiatu (motory, převodovky - doporučuji se někdy ohnout a podívat se na auto nejen zvrchu, ale i zespoda), ale Fiat je nejhorší...
Myslím si, že by to chtělo trošku dřív myslet než psát... ale vím, že v ČR je právě toto dnes zcela běžné
Avatar - Uhlik
12. 7. 2012 11:25
Re: Po krachu Saabu
Ktory sucasny Saab stal na komponentoch Alfy ?

Pozri sa na to z pohladu, ze nechces take auto ako maju vsetci, ale chces mat doma nieco jedinecne, pricom nemienis robit vacsie ustupky v kvalite ci schopnostiach vozidla. A nemienis kupovat Cinske/Indicke veci, ked mas konkurenciu z EU/USA.

Cize alternativa voci nemeckej trojke bol prave Saab, Volvo, Jaguar, ale bohuzial uz vsetci su bud v Cine, alebo nie su vobec... Ano, zostava mi este Japonska konkurencia, ale tie auta dizajnovo nie su stravitelne, snad len Lexus sem-tam splodi pohladne auto.

No a este kratko k Alfe, ta je v sucasnosti ponukou motorov, modelov ci vybavou na tom horsie nez akakolvek stnadartna nepremiova znacka, takze nie je dovod priplacat za nu a uz vobec to nie je konkurencia pre premiovky.
11. 7. 2012 13:20
Re: neuvěřitelný
Nejsem potencionální zájemce o tento vůz, ale ukazatel teploty a tlaku oleje v motoru mi v mým autě náhodou chybí. Klidně bych si za to i připlatil, ale bohužel se nic takového nenabízí. Vzhledem k tomu, že každý řidič má jiné požadavky na auto nejde generelně říct, že majitel takového auta to nebude potřebovat.
Avatar -
anonym
11. 7. 2012 12:54
Re: Po krachu Saabu
Tomu nějak nerozumím... SAAB stál na komponentech AR. S MB nevidím žádnou spojitost. Místo Saaba koupím nějakou poslední Alfu 159, ne?