Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus IS 200t F Sport – Neprávem přehlížený

Jan Mička
Diskuze (127)
Sedan střední třídy od Lexusu zanevřel na charakterní vidlicový šestiválec a nově vsadil na přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. Funguje výborně, má ovšem jednu drobnou vadu…


Design, interiér


Potkat na českých silnicích Lexus IS je docela vzácnost. Podle informací Svazu dovozců automobilů si jej u nás loni pořídilo pouze šestnáct zákazníků (24.-25. pozice v segmentu střední třídy, pět benzinových a jedenáct hybridních verzí), což je například ve srovnání s trojkovým BMW tristní – toho se totiž prodalo o 700 kusů více. Důvodem rozhodně není cena, protože základní Lexus IS 200t (180 kW, osmistupňový automat ve standardu) je ve srovnání s podobně výkonným BMW 3 (330i/185 kW AT, 1.105.108 Kč) o 116.108 Kč levnější. Tohle auto si zkrátka kupují zákazníci, kteří prahnou po luxusu, ale nechtějí zapadnout v davu. A o tom se „vítězům tendrů“ může jenom zdát.

Lexus IS třetí generace ale více než dva a půl roku po uvedení na český trh netestujeme proto, abychom si posteskli nad jeho menším výskytem na českých silnicích. Stejně jako sedan vyšší střední třídy GS totiž přišel o atmosférický šestiválec s objemem 2,5 litru a výkonem 153 kW, a s tím bohužel nastalo i zdražování. Zatímco na konci prosince 2013 jste mohli provedení IS 250 pořídit za 859.00 Kč (tehdy byste šestiválcový sedan střední třídy za lepší peníze hledali marně), dvoulitrový přeplňovaný náhradník dnes stojí téměř milion (přesně 989.000 Kč).

Hlavní důvod zdražení je velmi prostý: české zastoupení Lexusu nakupuje vozy pro náš trh za eura, a když se změní kurz měny vůči koruně, je třeba adekvátně zareagovat. Například jako ve zmíněném prosinci 2013, kdy IS 250 skokově zdražilo o 60.000 Kč (ještě v květnu 2013 stálo 799.000 Kč). Cenový rozdíl nicméně dovozce zmírňuje lepší výbavou – nyní v základu (IS 200t Entry) dostanete například 17“ litá kola (dříve za 22.000 Kč), tempomat (dříve v paketu Comfort Plus za 54.000 Kč), o výrazně modernějším motoru a převodovce ani nemluvě…

Hlavně nezapadnout!

Lexus IS jsem si již v jeho minulé generaci zamiloval pro jeho neotřelý styl kombinující moderní prvky karoserie s místy archaickými detaily v interiéru. Můžete si o tom myslet cokoliv, ale já se při pohledu na tlačítka u levého řidičova kolene či ovládání vytápění sedadel pod středovou loketní opěrkou vždycky jenom trochu pousmál. Třetí generace je na tom celkově o poznání lépe a má jednu vlastnost k dobru – zvenku fantasticky vypadá! Jistě, zkoušené provedení F Sport Navi Leather Top s příplatkovou metalízou (takhle složitě se výbava opravdu jmenuje) za 1.454.000 Kč už snad více „vyšňořené“ být nemůže, postavte však vedle něj „trojkové“ BMW nebo konzervativní Mercedes-Benz C a nechejte mladou přítelkyni, ať si jedno z nich vybere. Osobně bych si vsadil na Lexus.

IS je po vzhledové stránce dynamicky naladěno už v základu, ke kterému, když přidáte masivní přední nárazník s obrovitou maskou chladiče, nástavce prahů stočené do spirály, dvě koncovky výfuku a osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozdílném rozměru (225/40 vpředu, 255/35 vzadu), je o obdivné pohledy okolí postaráno. Koncept skvěle doplňuje příplatková „samoopravná“ metalíza (dokáže sama zahladit menší rýhy), více než když jindy ale platí, že tohle auto musíte vidět naživo. Buď se zamilujete, nebo ne.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Podobné je to i v interiéru, který už ve srovnání s předchozí generací IS nepřipomíná luxusněji vybavenou Toyotu Avensis. Přiznávám, že strmě koncipovaná středová konzola s množstvím malých tlačítek může napoprvé působit chaoticky, nakonec ale stejně přijdete na to, že drtivou většinu funkcí lze ovládat přes infotainment prostřednictvím zařízení Remote Touch. Orientaci v softwaru usnadňuje komunikace v českém jazyce a především samotná „myška“, kterou IS ještě nestihlo vyměnit za touch pad jako kupé RC a crossover NX. Stačí si pouze zvyknout na rychlé přeskoky mezi jednotlivými tlačítky a především složitější zadávání dat do navigace. To je ale problém, kterým trpí všechny Lexusy vybavené tímto zařízením.

Přiznám se, že červené provedení interiérů ve mně nikdy moc radost nevzbuzovalo, zkoušené „í-eso“ je ale světlou výjimkou. Jednak to uvnitř s krvavě rudým odstínem nepřehání, a v kombinaci se sportovními sedadly jde tahle barva tak nějak lépe „na oko“. Ovšem pozor – stačí první usednutí a hned víte, že sportovnost je ryze optická. Klidně bych se posadil ještě o tři centimetry níž (za to může elektrické ovládání předních sedadel) a k dokonalosti měl daleko také rozsah nastavení volantu. Minimálně pět centimetrů blíž k tělu by se hodilo, volant by mohl být také výš. To bych pak nemusel soukat dlouhé nohy pod subtilní přístrojovou desku a měl lepší výhled na optitronové přístroje. Ty se totiž nechaly inspirovat u božského supersportu LFA, mohou měnit barvu osvětlení a při ovládání palubního počítače se centrální prstenec mechanicky posouvá stranou.

A jak je na tom Lexus střední třídy s posazem vzadu? Zhruba stejně jako trojkové BMW. Před koleny zbyla rezerva asi jenom na „dva prstíčky“, při rychlejším přejezdu příčného prahu bych téměř jistě třísknul hlavou o strop. Ovšem v oblasti loktů je na tom mnichovský sok o poznání lépe. Stoupající spodní linie zadních bočních oken navíc trochu omezuje proudění světla do interiéru a znesnadňuje výhled šikmo vzad. Kdo se bojí tmy, nesmí do „í-esa“!

Motor, jízdní vlastnosti


S manuálem by nebyl?

Bylo by hloupé, kdybych znova omílal ohranou písničku o nahrazení vidlicového šestiválce dvoulitrovým turbomotorem, protože jak jsem se nedávno přesvědčil v kupé RC, přijdete spíš jen o pocitovou stránku věci - tedy, že prostě máte „velký“ motor, chybět samozřejmě bude pobrukování v nízkých otáčkách. Zvuk čtyřválcového turbomotoru není strhující, jinak ale pro novinku hovoří snad úplně všechno – výkonem 180 kW v 5800 otáčkách počínaje, hmotností 160 kilogramů díky kompaktní hliníkové konstrukci konče. Agregát je přeplňován jedním dvoukomorovým turbodmychadlem, má vodou chlazenou hlavu válců s integrovaným výfukovým potrubím a pracuje s inteligentním proměnným časováním ventilů VVT-iW na straně sání (na straně výfuk je VVT-i). Toto řešení by mělo zajistit potřebný výkon při plném otevření škrticí klapky a zároveň optimalizovat točivý moment v širším pásmu otáček. Výsledkem je 350 N.m vrcholících ve 4800 otáčkách za minutu, což je srovnatelné s BMW 330i (před modernizací se jmenovalo 328i) a výrazně lepší než u dvoulitrového Mercedesu třídy C (155 kW) a Jaguaru XE 2.0 Turbo.

Lexus IS 200t - srovnání s vybranou konkurencí
ModelLexus IS 200tAudi A4 2.0 TSIBMW 330iJaguar XE 2.0 TurboMercedes-Benz C 250
Zdvihový objem [cm3]19981984199819991991
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]180/5800185/5000-6000185/5200-6500177/5500155/5500
Točivý moment [N.m/min]350/4800370/1600-4500350/1450-4800340/1750-4000350/1200-4000
Převodovka8A7A8A8A7A
Max. rychlost [km/h]230250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,06,35,86,86,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,25,75,87,55,6
Základní cena [Kč]989.0001.139.9001.105.108*1.090.465**1.030.920
*Obsahuje poplatek 9.000 Kč za dopravu a předprodejní servis**cena přepočtena podle kurzu ČNB k 15.2.2016

Pouze novým motorem to ale nekončí. Lexus jej totiž spároval s osmistupňovou automatickou převodovkou Sport Direct Shift (výrobcem je Aisin), kterou původně vyvinul pro brutální kupé RC F. Použití konstrukce s hydrodynamickým měničem v této třídě nikoho nepřekvapí (z výše vybraných modelů má „dvouspojku“ pouze Audi A4), systém regulace G Al-Shift však ano. Krátce jsme si jej popsali už v rámci prvních jízdních dojmů s RC 200t, přičemž princip je stále stejný – stačí aktivovat režim Sport, převodovka bude při prudkém brzdění v nájezdu do zatáčky automaticky podřazovat, v průběhu oblouku nechá zařazený nižší rychlostní stupeň a pro výjezd vybere převod vhodný pro nejlepší odezvu na povely plynovým pedálem. Řazení můžete kdykoliv ovlivnit páčkami pod volantem, je ale zajímavé sledovat, jak do sebe všechno hezky automaticky zapadá.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

V podstatě jediným větším úskalím, které můžete zaregistrovat při procházení tabulky srovnání s vybranými konkurenty, je spotřeba paliva. Audi a BMW umějí být s dokonce o něco výkonnějšími motory úspornější až o litr a půl na sto kilometrů, a to rozhodně není málo. Notabene když jsou převody Lexusu IS 200t tak dlouhé, že na dálnici motor při 130 km/h točí pouze 2.250 otáček. To je teritorium spíše dvoulitrových turbodieselů, které jsou však se spotřebou někde jinde. Nám palubní počítač ukazoval okamžitých 8,8 l/100 km, a když budete chtít držet krok s dopravou, vyjde vám „desítka“ jako vyšitá. V tu chvíli už se vyplatí uvažovat, zda nebylo lepší sáhnout po hybridu IS 300h – na dálnici je totiž skoro o litr úspornější a průměrných šesti litrů ve městě nedosáhne turbo už vůbec. Nám se na displeji neukázalo méně než 9,7 l/100 km.

Přes den kliďas, večer divoch

Jedna věc se Lexusu musí nechat – i když zanevřel na sametový atmosférický šestiválec se strohým označením 250, stále si zachoval dokonale klidnou atmosféru na palubě. Zabouchnout za sebou dveře znamená téměř dokonale odizolovat vnější ruchy, zanořit se do pohodlných sedadel a nasávat atmosféru, kterou umí vytvořit pouze tato značka. Čtyřválec po nastartování jemně vrní, převodovka necuká ani při poskakování v kolonách, a díky skvělému utlumení podvozku, jakožto i překvapivě dobrému filtrování nerovností navzdory osmnáctipalcovým kolům se spíše „formálními“ pneumatikami, se cítíte podobně jako ve větším sedanu GS. A to je co říci – adaptivní odpružení má totiž k dispozici pouze hybridní verze.

Jde o ideální manažerský sedan pro všední den. Skvěle reprezentuje svého majitele, v provedení F Sport dokonale rozbije každodenní šeď, a když dojde na cestu z práce, umí to, co by všechny vozy s pohonem zadních kol a podélně uloženým motorem měly umět ze všeho nejlépe – bavit svého majitele. Pouze o výkonu nebo bezhlavé jízdě to ale opravdu není. Na jednu stranu totiž máte k dispozici 180 kW, což rozhodně není málo, na druhou stranu se ale v automatickém režimu potýkáte s hodně dlouhými převody osmistupňové skříně a její snahou za všech okolností udržovat co nejnižší otáčky motoru. Občas máte pocit, že snad ani nevyužijete veškerý potenciál motoru, všechno je to ale pouze o komunikaci mezi řidičem a autem.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Stačí totiž přepnout do režimu Sport (hybridní verze má i režim Sport+), pořádně šlápnout na plyn a nechat pracovat systém monitoringu gravitačního zrychlení. Dosud hodně seriózní, někdy až trochu ospalý Lexus výrazně ožije a řadí přesně tak, jak popisovala výše zmíněná teorie. Občas neuškodí převzít situaci do svých rukou a řadit páčkami pod volantem nebo samotným voličem s (bohužel) obrácenou logikou (nahoru od sebe, dolů k sobě), tento malý nešvar ale dokáže umazat velmi tuhá karoserie a vyvážený podvozek s přední lichoběžníkovou nápravou a zadním víceprvkovým zavěšením vycházejícím ze sedanu GS. V přímém směru je Lexus dokonale stabilní a v zatáčkách se nestydí pohodit „zadkem“. Pravda, nepůsobí tak komunikativně a obratně jako „trojkové“ BMW na menších kolech a ničemu by neuškodil ani samosvorný diferenciál, ten ale může mít pouze odvozené kupé RC 200t. Za příplatek 120.000 Kč…

Velmi často jsem se neubránil myšlence, jestli by mohla být jízda ještě o něco lepší, a vždycky došel ke stejnému závěru – ano, s manuální převodovkou. Jenže ta to v „í-esu“ zabalila s minulou generací, kratší zpřevodování měla pouze v silnější vznětové verzi 220d a nikdy nešlo o etalon spolehlivosti. Manuál by v každém případě byl cestou, jak udělat jízdu ještě o kus zábavnější, takovou skříní ale Lexus nedisponuje. A to je přesně ta kaňka, o které jsem psal v úvodu.

Závěr


Závěr

Řekněme si to na rovinu: Lexus IS je u nás neprávem přehlížen. Základní cena blížící se milionu korun je ve srovnání s uvedenými konkurenty zdaleka nejnižší a výsledných 1,45 milionu korun za zkoušený exemplář je téměř absolutní strop. Dražší může bát pouze IS 300h Luxury Safety s metalízou (25.000 Kč) a střešním oknem (30.000 Kč) – vyšlo by na rovných 1,5 milionu korun. Je to hodně, nebo málo?

Hodnocení dost záleží na úhlu pohledu. Koupí Lexusu IS dostanete skutečně neobvyklý vůz s téměř dokonale odhlučněným interiérem, skvěle vyváženým podvozkem a chutí řezat zatáčky, když jej k tomu vyzvete. Na druhou stranu ale vždycky budete mít maximálně přeplňovaný čtyřválec s výkonem atmosférického šestiválce o objemu 3,5 litru (americké 300 AWD má 190 kW, 350 dokonce 228 kW), který v české nabídce zoufale chybí. V tomto segmentu už nejde až tak moc o cenu, ale především o prestiž, a ta je v současnosti i přes stále větší rozmach plug-in hybridů stále ještě udržovaná velkoobjemovými mohykány.

lexus testy strednitrida lexus testy strednitrida  

Nejlevnější verze modelu989.900 Kč (IS 200t Entry/180 kW)
Základ s testovaným motorem989.900 Kč (IS 200t Entry/180 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.429.000 Kč (IS 200t F Sport Navi Leather Top/180 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.454.000 Kč (IS 200t F Sport Navi Leather Top/180 kW)

Plusy

  • Téměř dokonalé odhlučnění interiéru
  • Bezproblémová práce systému G Al-Shift
  • Perfektně vyvážený podvozek
  • Luxusní zpracování

Minusy

  • Zbytečně dlouhé převodové stupně
  • Vyšší reálná spotřeba
  • Horší výhled šikmo vzad
  • Menší rozsah nastavení volantu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (127)
Lexus IS 200t F Sport
Cena základní sestavy 1 429 000 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, aktivní kapota motoru, dvojité zamykání dveří, xenonové světlomety, samoopravný lak karoserie, litá 18“ kola F Sport, sportovní kožená sedadla F Sport, vnější a vnitřní stylistické prvky F-Sport, hlídání slepého úhlu, elektronický kartový klíč, adaptivní tempomat, přednárazový bezpečnostní systém PCS s mikrovlnným radarem, systém varování při opuštění jízdního pruhu, paket Mark Levinson Premium Audio, systém 5.1 Surround, vrtané hliníkové sportovní pedály a další. Kč
Cena testované sestavy 1 454 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+25.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7
Emise CO2: 167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1680 / 455
Rozměr pneu: 225/45 R18, 255/35 R18
Lexus IS 200t F Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4665
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 2. 2018 16:43
Re: Na horské dráze
ISF neni v hybridu :-) Je Lexus ISF a Lexus IS F Sport(paket) to je rozdil :-) F sport paket maji 250, 200t, 300, 300H (hybrid), 350 :-) ISF je 8 valec 5 litru 423 koni, Nove RCF a GSF maji 477 koni :-) Lexus IS 300 od roku 2005 je limitovana edice, pak 350 se 306 konma se prodava mimo evropu (avsak v evrope jsou vyjimky, kde se da objednat primo u dealera Nemecko, Anglie atd..)
Avatar - drack2
23. 7. 2016 17:27
Proc se neprodava?
Stejny duvod jako vse mimo VW a PSA: firemni vozy.
Ono tech novych superbu co si koupi soukroma osoba je jako safranu taktez.
21. 2. 2016 12:07
nabidka
Je to zaklad, slusny zaklad, snad na vse dostatecny. S touto konstrukci zadny problem neni, stejne tak neni ani v pripade RC.

To so ale tady tak trosku chybi, a o to vic chybi u RC je silnejsi 6valcovy motor s vykonem nekde na urovni 300-350 koni, zrychleni za cca 6, a maximalka limitovana na 250. Proste slusny sportovnejsi stred, nad kterym je uz jen F. Proste propast mezi timto zakladem a 480 konovym topem je obrovska...
21. 2. 2016 11:56
Re: Na horské dráze
Skodovku tahat do srovnavania s cimkolvek, v akomkolvek ohladu je take obmedzene... Superb je o kategoru vacsie auto, proste rozmerovo je skoro na urovni A6ky, je to mainstream, a ma 1 motor, ktory na papieri produkuje lepsie hodnoty ako vyvazeny zaklad od IS...
Bravo, tlieskam im, ale jablka s jablkami prosim a hrusky s hruskami.

Vsetko, co si napisal potvrdzuje, ze kym Superbovsky dvojliter je na honenie papieroveho ega, IS vsadi na vyvazenost a snad vacsiu trvanlivost.
Avatar - praděda7
19. 2. 2016 23:33
Re: skoda toho
Ať se to vezme jak vezme, je to holt pořád usrraný čtyřhrnek........ ;-)