TEST Mercedes-Benz E 500 Coupé - Staro-nová škola
Schválně si zkuste na svých známých, optimálně s chybějící diagnózou automobilového šílence, otestovat reakce na Mercedes-Benz E 500 Coupé. Už sama značka Mercedes-Benz posune debatu do roviny, ve které leckterá slabší povaha ztratí půdu pod nohama, ale co teprve, pokud obecenstvu rozšifrujete označení E 500. Auto s 5,5litrovým atmosférickým osmiválcem o maximálním výkonu 285 kW v 6000 min-1 a jenom třemi dveřmi a to všechno v době, kdy se o globálním oteplování přednáší už v mateřské školce?
Ekolog zakřičí zhýralost a s představou Nizozemí coby velkého rybníku a hladovějících ledních medvědů vás prokleje (a to ještě chudák neviděl těch nejméně 250g CO2 na km). Rozhodně nechci zlehčovat téma globálního oteplování, nicméně všichni tušíme, že pokud má něco ochladit planetu, ani úplný zákaz spalovacích motorů to nebude. Ekolog tedy spojencem ve vaší vášni a zálibě v pětistovkovém kupé nebude. Šance, že vás podpoří majitel auta s litrovým tříválcem, bude tak 50:50, ale od vyšších objemů máte celkem slušnou pravděpodobnost získat nového kámoše, či dokonce obdivovatele.
O obdiv tady ovšem vůbec nejde. Zajímají nás reakce na ono kouzelné spojení slov – benzinový – osmiválec – 285 kW – objem 5,5 litru – spotřeba 11 litrů.
Abych to zbytečně nenatahoval. Většina lidí vás v duchu buďto odsoudí, bude vám k smrti závidět, nebo propadne pocitu, že v tomhle autě si to můžete na okruhu klidně rozdat s Ferrari. No, a když souboj s Ferrari, tak podvozek tvrdý jako týden stará bageta, převodovka nervní jak duševně chorý pitbul a řízení přenášející informace stejně rychle a efektivně jako optické kabely. Zkrátka a jednoduše auto na hranici supersportu a jasný vyzyvatel například BMW M3. No ale právě tady se to láme.
Poslední mohykán?
Emtrojka má za prvé o 24 kW vyšší výkon, ale na tom v konečném důsledku vůbec nesejde. Coupé od Mercedesu, pokud to tedy není dílo hochů z AMG, totiž i s monstrózním benzinovým motorem míří úplně jinam. Coupé od Mercedesu na sebe nechce zbytečně strhávat pozornost, nekapou mu sliny, kdykoliv zaslechne zmínku o závodním okruhu a určitě nemá ambice trhat rychlostní a jiné rekordy kdekoliv a kdykoliv. A upřímně, tohle na E 500 Coupé obdivuji nejvíc.
Mercedes mohl naladit podvozek na úroveň zuhelnatělé topinky a nacpat řidiče do skořepin, ze kterých ho budou muset páčit heverem. Místo toho ovšem pánové z Mercedesu upřednostnili komfort, ponechali kupátku plavnost a lehkost, nebáli se zhoupnutí na nerovnostech a celou sportovní parádu vyřešili jediným tlačítkem Sport.
mercedesbenz testy vyssistredni kupe
Dokud toto tlačítko necháte na pokoji, E 500 Coupé překonává nerovnosti svým typickým, lehce nadřazeným způsobem, nenechá se rozhodit ani sérií příčných nerovností. I když jednou se mi přední nápravu do úzkých dostat podařilo, což vyústilo v nechutnou ránu. Nicméně dostat na českých silnicích jakoukoliv nápravu do úzkých a vykoledovat si bubnování podvozku není problém v žádném autě.
Zkrátka platí, že v tomhle kupé si na nerovnostech jazyk neukousnete a i duše zůstane na svém místě (ať je to místo kdekoliv). Mercedes-Benz E 500 Coupé naopak pokračuje v tradici komfortních mercedesů, ve kterých se nespěchá, i když se vlastně spěchat může, a to zatraceně rychle.
Tlačítko Sport upravuje především nastavení tlumičů, čímž auto velice rychle ztrácí houpavý charakter a přechází do režimu sice většího drncání, ale zároveň vynikající stability a hlavně čitelnosti. Drift machine sice z téhle pětistovky neudělá ani tlačítko „supersport,“ ale chce vůbec někdo v tomhle autě driftovat? Myslím, že ne.
No, a kdyby někoho extrémně svědily prsty: Jde to a není to špatné. Ale pojďme dál. Pokud přijmete za své filozofii E 500 Coupé coby stylového, luxusního, velmi silného a hlavně v přímce sebevědomého „přibližovadla“, bude vám celkem fuk, že ani z vylepšeného řízení příliš informací nevytáhnete, a že sedmistupňová převodovka najde v rychlosti řazení hned několik přemožitelů. Pokud se pětistovka nevidí na závodním okruhu, nemusí mít z těchto drobností těžkou hlavu.
Motor nad zlato
V běžném provozu a onom komfortním, zážitkovém režimu řadí 7G-Tronic rychle až dost a řízení předá řidiči přesně tolik informací, kolik potřebuje. Jestliže máte v tomto kupé na chvíli ztratit dech, tak to určitě nebude kvůli tuhému podvozku, ale několikrát zmíněnému atmosférickému osmiválci.
Mám rád velkoobjemové atmosférické motory. Jde z nich totiž cítit přirozená autorita, vrozená síla, kterou nebylo potřeba složitě dolovat, uměle probouzet s pomocí turbodmychadel nebo kompresoru. Ano, zátah odspodu obvykle nepoškozuje krční páteř, střední a vysoké otáčky se ovšem rovnají extázi.
A přesně tohle sedí i na V8 klasiku Mercedesu. Nedá se říct, že by otáčky a výkon nabíhaly nějak pomalu, turbo to ovšem není. Co si ale můžete dovolit okolo omezovače, to nevymáčkněte ani z turbomotorového šampióna. Neuvěřitelná agilita, lehkost a konečně zase silný pocit, že tenhle motor si otáčky neuvěřitelně užívá (z mnoha turbomotorů cítím pravý opak) a vy s ním.
A to jsem ještě nezmínil zvuk. Slova mohou jenom vzdáleně přiblížit to, co vycházelo z pod kapoty a také výfuků, ale nikdy to přesně nevystihnou. Doslova famózní, hluboký, bublavý, majestátný a hlavně návykový zvuk, na který se nedá zapomenout.
Když se nad tím zamyslím, tak mi v době psaní tohoto testu z celého auta schází nejvíc právě asi ten zvuk. Prostě nádhera.
mercedesbenz testy vyssistredni kupe
Spotřebu nemá u takového motoru asi smysl příliš řešit, tak jen v rychlosti. Klidná dálniční jízda okolo limitu srazí spotřebu k deseti litrům, mimo město můžete z osmiválce dostat dokonce méně než 10 litrů, ve městě samozřejmě spotřeba raketově roste a klidně se usadí okolo 17 litrů. V kombinovaném cyklu budete v rámci zážitkového režimu cestovat za 14–15 litrů na sto v závislosti na škádlení plynového pedálu.
Interiér s ohledem na starší testy ode mě pouze v krátkosti. Je samozřejmě velmi kvalitní s potřebným nádechem luxusu, ve srovnání s minulostí nicméně kvůli úzké a celkově spíše kompaktní palubní desce působí hodně, na mě až příliš minimalistickým dojmem.
Naopak maximalistické byly v testované verzi sedačky. Vyhřívané, odvětrávané, anatomicky velice dobře tvarované a vzduchem tvarovatelné. No a k tomu navíc designové. Proti rozsahu nastavení i postavení sedačky vůči volantu nebo středové konzole nemám námitek.
Berte, dokud jsou
Mercedes-Benz E 500 Coupé je auto, které v sobě spojuje prvky ze staré i nové školy. Nová škola a směr se postarala o design vnějšku a i vnitřku (minimálně za ten vnějšek tleskám) a stará škola přidala komfortní naladění podvozku a hlavně naprosto úžasný 5,5litrový benzinový osmiválec. Celé bych to asi ukončil oblíbenou větou trhovce: Přátelé berte, dokud jsou.
mercedesbenz testy vyssistredni kupe
První cena vozu | 1.030.800,- Kč (E 200 CGI Coupé, 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.690.800,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.690.800,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.197.500,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW) |
Plusy
- Silný a krásně znějící benzinový osmiválec
- Komfortní naladění s možností změny pomocí tlačítka Sport
- Snadný přístup do zavazadlového prostoru
- Vynikající příplatkový audiosystém
Minusy
- Vyšší spotřeba
- Méně komunikativní řízení