Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 500 Coupé - Staro-nová škola

Libor Zezulka
Diskuze (99)
Myslíte si, že něco, co vozí pod kapotou 5,5litrový osmiválec musí z člověka vytřást duši? Díkybohu ne. Je tady E 500 Coupé.

Schválně si zkuste na svých známých, optimálně s chybějící diagnózou automobilového šílence, otestovat reakce na Mercedes-Benz E 500 Coupé. Už sama značka Mercedes-Benz posune debatu do roviny, ve které leckterá slabší povaha ztratí půdu pod nohama, ale co teprve, pokud obecenstvu rozšifrujete označení E 500. Auto s 5,5litrovým atmosférickým osmiválcem o maximálním výkonu 285 kW v 6000 min-1 a jenom třemi dveřmi a to všechno v době, kdy se o globálním oteplování přednáší už v mateřské školce?

Ekolog zakřičí zhýralost a s představou Nizozemí coby velkého rybníku a hladovějících ledních medvědů vás prokleje (a to ještě chudák neviděl těch nejméně 250g CO2 na km). Rozhodně nechci zlehčovat téma globálního oteplování, nicméně všichni tušíme, že pokud má něco ochladit planetu, ani úplný zákaz spalovacích motorů to nebude. Ekolog tedy spojencem ve vaší vášni a zálibě v pětistovkovém kupé nebude. Šance, že vás podpoří majitel auta s litrovým tříválcem, bude tak 50:50, ale od vyšších objemů máte celkem slušnou pravděpodobnost získat nového kámoše, či dokonce obdivovatele.

Jake.auto.cz: Mercedes-Benz E

O obdiv tady ovšem vůbec nejde. Zajímají nás reakce na ono kouzelné spojení slov – benzinový – osmiválec – 285 kW – objem 5,5 litru – spotřeba 11 litrů.

Abych to zbytečně nenatahoval. Většina lidí vás v duchu buďto odsoudí, bude vám k smrti závidět, nebo propadne pocitu, že v tomhle autě si to můžete na okruhu klidně rozdat s Ferrari. No, a když souboj s Ferrari, tak podvozek tvrdý jako týden stará bageta, převodovka nervní jak duševně chorý pitbul a řízení přenášející informace stejně rychle a efektivně jako optické kabely. Zkrátka a jednoduše auto na hranici supersportu a jasný vyzyvatel například BMW M3. No ale právě tady se to láme.

Poslední mohykán?

Emtrojka má za prvé o 24 kW vyšší výkon, ale na tom v konečném důsledku vůbec nesejde. Coupé od Mercedesu, pokud to tedy není dílo hochů z AMG, totiž i s monstrózním benzinovým motorem míří úplně jinam. Coupé od Mercedesu na sebe nechce zbytečně strhávat pozornost, nekapou mu sliny, kdykoliv zaslechne zmínku o závodním okruhu a určitě nemá ambice trhat rychlostní a jiné rekordy kdekoliv a kdykoliv. A upřímně, tohle na E 500 Coupé obdivuji nejvíc.

Mercedes mohl naladit podvozek na úroveň zuhelnatělé topinky a nacpat řidiče do skořepin, ze kterých ho budou muset páčit heverem. Místo toho ovšem pánové z Mercedesu upřednostnili komfort, ponechali kupátku plavnost a lehkost, nebáli se zhoupnutí na nerovnostech a celou sportovní parádu vyřešili jediným tlačítkem Sport.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

Dokud toto tlačítko necháte na pokoji, E 500 Coupé překonává nerovnosti svým typickým, lehce nadřazeným způsobem, nenechá se rozhodit ani sérií příčných nerovností. I když jednou se mi přední nápravu do úzkých dostat podařilo, což vyústilo v nechutnou ránu. Nicméně dostat na českých silnicích jakoukoliv nápravu do úzkých a vykoledovat si bubnování podvozku není problém v žádném autě.

Zkrátka platí, že v tomhle kupé si na nerovnostech jazyk neukousnete a i duše zůstane na svém místě (ať je to místo kdekoliv). Mercedes-Benz E 500 Coupé naopak pokračuje v tradici komfortních mercedesů, ve kterých se nespěchá, i když se vlastně spěchat může, a to zatraceně rychle.

Tlačítko Sport upravuje především nastavení tlumičů, čímž auto velice rychle ztrácí houpavý charakter a přechází do režimu sice většího drncání, ale zároveň vynikající stability a hlavně čitelnosti. Drift machine sice z téhle pětistovky neudělá ani tlačítko „supersport,“ ale chce vůbec někdo v tomhle autě driftovat? Myslím, že ne.

No, a kdyby někoho extrémně svědily prsty: Jde to a není to špatné. Ale pojďme dál. Pokud přijmete za své filozofii E 500 Coupé coby stylového, luxusního, velmi silného a hlavně v přímce sebevědomého „přibližovadla“, bude vám celkem fuk, že ani z vylepšeného řízení příliš informací nevytáhnete, a že sedmistupňová převodovka najde v rychlosti řazení hned několik přemožitelů. Pokud se pětistovka nevidí na závodním okruhu, nemusí mít z těchto drobností těžkou hlavu.

Motor nad zlato

V běžném provozu a onom komfortním, zážitkovém režimu řadí 7G-Tronic rychle až dost a řízení předá řidiči přesně tolik informací, kolik potřebuje. Jestliže máte v tomto kupé na chvíli ztratit dech, tak to určitě nebude kvůli tuhému podvozku, ale několikrát zmíněnému atmosférickému osmiválci.

Mám rád velkoobjemové atmosférické motory. Jde z nich totiž cítit přirozená autorita, vrozená síla, kterou nebylo potřeba složitě dolovat, uměle probouzet s pomocí turbodmychadel nebo kompresoru. Ano, zátah odspodu obvykle nepoškozuje krční páteř, střední a vysoké otáčky se ovšem rovnají extázi.

A přesně tohle sedí i na V8 klasiku Mercedesu. Nedá se říct, že by otáčky a výkon nabíhaly nějak pomalu, turbo to ovšem není. Co si ale můžete dovolit okolo omezovače, to nevymáčkněte ani z turbomotorového šampióna. Neuvěřitelná agilita, lehkost a konečně zase silný pocit, že tenhle motor si otáčky neuvěřitelně užívá (z mnoha turbomotorů cítím pravý opak) a vy s ním.

A to jsem ještě nezmínil zvuk. Slova mohou jenom vzdáleně přiblížit to, co vycházelo z pod kapoty a také výfuků, ale nikdy to přesně nevystihnou. Doslova famózní, hluboký, bublavý, majestátný a hlavně návykový zvuk, na který se nedá zapomenout.

Když se nad tím zamyslím, tak mi v době psaní tohoto testu z celého auta schází nejvíc právě asi ten zvuk. Prostě nádhera.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

Spotřebu nemá u takového motoru asi smysl příliš řešit, tak jen v rychlosti. Klidná dálniční jízda okolo limitu srazí spotřebu k deseti litrům, mimo město můžete z osmiválce dostat dokonce méně než 10 litrů, ve městě samozřejmě spotřeba raketově roste a klidně se usadí okolo 17 litrů. V kombinovaném cyklu budete v rámci zážitkového režimu cestovat za 14–15 litrů na sto v závislosti na škádlení plynového pedálu.

Interiér s ohledem na starší testy ode mě pouze v krátkosti. Je samozřejmě velmi kvalitní s potřebným nádechem luxusu, ve srovnání s minulostí nicméně kvůli úzké a celkově spíše kompaktní palubní desce působí hodně, na mě až příliš minimalistickým dojmem.

Naopak maximalistické byly v testované verzi sedačky. Vyhřívané, odvětrávané, anatomicky velice dobře tvarované a vzduchem tvarovatelné. No a k tomu navíc designové. Proti rozsahu nastavení i postavení sedačky vůči volantu nebo středové konzole nemám námitek.

Berte, dokud jsou

Mercedes-Benz E 500 Coupé je auto, které v sobě spojuje prvky ze staré i nové školy. Nová škola a směr se postarala o design vnějšku a i vnitřku (minimálně za ten vnějšek tleskám) a stará škola přidala komfortní naladění podvozku a hlavně naprosto úžasný 5,5litrový benzinový osmiválec. Celé bych to asi ukončil oblíbenou větou trhovce: Přátelé berte, dokud jsou.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

První cena vozu 1.030.800,- Kč (E 200 CGI Coupé, 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.690.800,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.690.800,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.197.500,- Kč (E 500 Coupé, 285 kW)

Plusy

  • Silný a krásně znějící benzinový osmiválec
  • Komfortní naladění s možností změny pomocí tlačítka Sport
  • Snadný přístup do zavazadlového prostoru
  • Vynikající příplatkový audiosystém

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Méně komunikativní řízení
Libor Zezulka
Diskuze (99)
Mercedes-Benz E 500 Coupé
Cena základní sestavy 1 690 800 Kč
Výbava základní sestavy ATTENTION ASSIST (asistent bdělosti řidiče, varuje řidiče před mikrospánkem), boční a pánevní airbagy vpředu a kolenní pro řidiče, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, E-Call nouzový systém telefonního volání v Evropě, indikace stavu provozních kapalin - motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX- úchyty na upevnění dětských sedaček vzadu s přídavnými úchyty na opěradlech, opěrky hlavy 4ks, vpředu nastavitelné aktivní NECK-PRO, vzadu 2ks integrované, PRE-SAFE® System, tříbodové bezpečnostní pásy v barvě čalounění, 4ks vč.komfortního automatického nastavení vpředu, ukazatel vnější teploty, varovná signalizace pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, při aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních světlometech při opuštění vozu, vícestupňové airbagy vpředu; okenní airgaby vpředu a pro zadní pasažéry, vratné bezpečnostní pásy s PRE-SAFE® nastavením vpředu a vnější vzadu s omezovači upínací síly, Aux-in-vstup pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, integrovaná handsfree sada spojení přes Bluetooth, rádio Audio 20 CD s 5,8“- s barevným displejem,dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč. mp3, Bluetooth, telefonním připojením, 8 reproduktory, integrovanou anténou, automatický podavač bezpečnostních pásů vpředu, s přídavným ovládáním, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč.vývodů pro zadní cestující, Easy-Entry pro snadnější přistup na zadní sedadla, el.ovládání oken 4x, s komfortním ovládáním vpředu, ochranou proti přivření vpředu a funkcí PRE-SAFE, elektrické nastavení výšky a opěradla předních sedadel s mechanickým nastavením náklonu, indikace nedostatku kapaliny v ostřikovačích, kombinované čalounění látka/umělá kůže Artico, loketní opěrky vpředu s přihrádkou a ve středové konzoli, multifunkční volant s 12 ovladači, odkládací přihrádka mezi zadními sedadly s integrovaným dvojitým držákem nápojů, odkládací přihrádka s 12-V zásuvkou pod středovým panelem, odvětrávání vzadu pomocí vývodů ze středové konzole, osvětlení Ambiente pro střední loketní opěrku, prostoru nohou vpředu a dveřních madel, osvětlení vzadu, palubní počítač v multifunkčním displeji (ovládání na volantu), přístrojová deska s tubusy pro 5 analogových kruhových přístrojů, otáčkoměr a analogové hodiny, sada vnitřního osvětlení obsahuje: aktivaci vnitřního osvětlení při dálkovém otevření vozu, čtecí lampičky vpředu, síťová kapsa u nohou spolujezdce, síťové kapsy na zadních stranách předních sedadel, sluneční clony s make-up zrcátkem bočně výklopné, směrovky s komfortní dotekovou aktivací, světla ve dveřích při výstupu, ukazatel servisních intervalů ASSYST PLUS, volant v kůži Nappa proložený s perforovanou kůží a chromovanými pásky a řadící/volící páka v kůži, volant výškově a podélně mechanicky nastavitelný, zadní dělená opěradla, alu disky 4 ks, 9-dvouloukoťové s kryty nábojů s vavřínovým dekorem, 7,5Jx17 ET45 pneu 235/45 R17, denní svícení a mlhovky v nárazníku v dvojitém kruhovém provedení, chromovaná lišta na víku zavazadlového prostoru, integrovaná hvězda Mercedes-Benz Stern do dvoulamelové mřížky chladiče, koncová světla LED, madla dveří v barvě vozu, projektorové reflektory s H7 žárovkami, zadní nárazník s integrovaným difusorem, ADAPTIVE BRAKE - brzdový systém s funkcí HOLD-asistent rozjezdu a vysoušení brzd za mokra, Adaptivní brzdová světla - přerušované svícení při panickém brzdění, AGILITY CONTROL sada podvozku s dynamickým tlumením a posilovačem řízení, aktivní přední kapota, vratná (systém ochrany chodců), asistenti bezpečné jízdy: protiblokovací brzdový systém (ABS); brzdový asistent BAS; elektronický stabilizační program ESP s deaktivací v palubním počítači a protiprokluzový systém (ASR), CARE SAFE - informační systém pro záchrannou službu, centrální zamykání s automatickou aretací při rozjezdu (programovatelné) s nouzovým odblokováním při nehodě, centrální zamykání s možností ovládání z místa řidiče včetně otevírání víka zavazadlového prostoru, s optickou a akustickou signalizací funkce a s nárazovým senzorem, imobilizér s plovoucím kódem »ELCODE« integrovaný do dálkového ovladače centrálního zamykání s chromovaným, dekorem a optickou signalizací zamknutí, indikace nízkého tlaku v pneu, indikace opotřebení brzdového obložení, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, lékárnička, mlhovky s denním svícením a koncová mlhová světla, nářadí, nivoregulace světel, světelný senzor (automatická aktivace osvětlení např.v jízda tunelu), světla ve dveřích při výstupu vč.reflexních světlel 2x, TEMPOMAT a variabilní omezovač rychlosti >>SPEEDTRONIC<< s využitím brzd TIREFIT - sada na opravu pneu vč.kompresoru, úchyty pro upevnění zavazadel - 4 oka, vnější zrcátka vyhřívaná, el.nastavitelná v barvě vozu s integrovanými směrovkami, vyhřívané zadní okno s časovým spínačem pro deaktivaci, jednovrstvé bezpečnostní sklo, výstražný trojúhelník, automatická 7st.převodovka 7G-TRONIC s možností řazení DIRECT SELECT řadícími pádly, determální skla, zadní jednovrstvé bezpečnostní, dvouramenné stěrače s aerodynamickým tvarem, dotekovou aktivací a dvourychlostním dešťovým senzorem, sítě pro uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, sklápění zadních opěradel 1/3 - 2/3 a se signalizací jejich aretace, vyhřívaná nádobka ostřikovače, alu disky 5-loukoťové (k. R32) vpředu: 8J x 18 ET 45, pneu 235/40 R18, vzadu: 8,5J x 18 ET 49, pneu 255/35 R18, parametrické řízení, sada jízdní dynamiky (se sportovním modusem), sedadlo řidiče, volant a vnější zrcátka el.nastavitelná s pamětí vč. 4-cestné bederní opěrky, sedadlo spolujezdce el.ovladatelné s pamětí vč. 4-cestné bederní opěrky, 3-zónová komfortní klimatizace THERMOTRONIK. Kč
Cena testované sestavy 2 197 500 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+84.000,-Kč), interiér čalouněný jemnou kůží v dvoubarevném provedení (+101.000,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 285 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 5530 / 2800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.1 / 7.8 / 10.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 465
Rozměr pneu: 235/40 R18, 255/35 R18
Mercedes-Benz E 500 Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4698
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1397
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 890
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - eniel lorien
8. 12. 2011 11:38
..
ANO... :-!
1. 6. 2011 12:46
Re: Nerozumim
Kompas je tam zřejmě kvůli prodejům v USA, kde máš uspořádání silnic sever-jih, východ-západ, takže podle kompasu se tam dá dobře orientovat ;-)
Avatar - Ji/Ri
12. 11. 2010 18:23
Re: Spotřeba se neřeší, ale ve slabých stránkách je!
911 997S - průměr 13,5.... :-) jízda podle předpisů -pod 8lt. - normální použití 10,5....občas koncert - 11,8-12,5..... ;-) cesta Konopiště - ostrava - 2x tankování...... no ale 200....250.....306...
Avatar - Johny.Rico
12. 11. 2010 16:29
Re: Spotřeba se neřeší, ale ve slabých stránkách je!
Nehodlám se tady hádat. s tebou je to fakt bez konce, když to prostě něpochopíš.

Mimoň
12. 11. 2010 15:19
Re: Spotřeba se neřeší, ale ve slabých stránkách je!
To teda sedi --> :yes: