Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz G 500 – Pořád stejný, a to je dobře!

David Bureš
Diskuze (31)
Legendární géčko přijíždí v nové generaci. Změnilo se mnohé, celkový charakter robustního offroadu ale zůstal. A to je jen dobře!


Desing, interiér


Mercedes-Benz G patří mezi legendy automobilového světa. Vyrábí se už od roku 1979, přičemž za svoji bohatou kariéru se z offroadu primárně určeného pro vojáky či zemědělce stalo hlavně luxusním zbožím lákajícím boháče nejen z Blízkého východu a Ruska. Těm se přizpůsobila i nová generace, která letos vstoupila na trh. Vyzkoušeli jsme ji s benzinovým osmiválcem pod kapotou.

Letos uvedená generace s interním označením W463 je v pořadí vlastně už třetí. Původní G-Klasse (460) se vyrábělo do roku 1990 (armádní a pracovní verze 461 však pokračovala), kdy bylo nahrazeno inovovanou variantou 463 s luxusnějším interiérem a trvalým pohonem všech kol se třemi elektronicky uzamykatelnými diferenciály. Vzhled však zůstal prakticky shodný, byť byl v průběhu let postupně modifikován.

Pořád hrany, kam se podíváš

A na první pohled se design nezměnil ani tentokrát, G-Wagen pořád zůstává tou hranatou krabicí jako v roce 1979, kdy se na aerodynamiku nebo ochranu chodců rozhodně nedbalo tolik jako v dnešní době. Jinak to ale ani nešlo, hranaté tvary géčka jsou legendární, a tak se designéři mohli zaměřit jen na detaily. Bez charakteristických odhalených klik dveří, plochého čelního skla, směrových světel na vrchu kapoty (při nárazu se kvůli bezpečnosti chodců zasunou) nebo rezervního kola na pátých dveřích to zkrátka nešlo.

Přesto ale k některým změnám došlo, hlavně kvůli zamaskování nárůstu rozměrů, G-Wagen je s délkou 4.817 mm o 53 milimetrů delší a šířkou 1931 mm o 64 milimetrů širší než dosavadní provedení. Právě tím se vůz přizpůsobil dnešní době, prodloužený přední převis je tu kvůli deformační zóně, zatímco rozšíření karoserie a s tím související rozšířený rozchod kol pomáhá stabilitě i vnitřnímu prostoru. Auto je pak přece jen o něco zaoblenější než dosud a nové jsou taktéž svítilny – pásky diod denního svícení už nejsou potřeba, nově jsou zakomponovány do hlavních světlometů. Naopak tmavě zelený lak designo olive zkoušeného exempláře je vhledem do historie, Mercedes naposledy tento odstín nabídnul před 20 lety.

Uvnitř se toho změnilo vícero, byť si povšimnete, že základní koncepce využívající jednoduchých tvarů nakreslených podle pravítka zůstala. Před spolujezdcem je dokonce stále zachováno madlo, které pomůže nejen při krkolomném nastupování (světlá výška 270 mm znamená hodně vysokou karoserii), ale třeba i v terénu, aby se spolujezdec lépe udržel na svém místě.

Jinak je to ale kabina podle posledních trendů. V základu sice najdete před řidičem analogové ciferníky, za příplatek tu je ale jako v případě testovaného exempláře širokoúhlý digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, který opticky navazuje na stejně velký displej multimediálního systému, tedy řešení známé i z jiných mercedesů. Do účelně řešené kabiny géčka dvě obrazovky pasují, multimediální systém Command Online (novější mercedesy využívají nové MBUX) ale má pár chybek. Reakce bývají pomalejší, ovládání navigace je pak méně intuitivní než u konkurence. Líbí se nám ale ovládání pomocí dotykových plošek na volantu, kdy levá obsluhuje obrazovku přímo před řidičem a pravá displej na vrchu středového panelu.

Použité materiály jsou to nejvybranější, co v automobilovém světě najdete. V tomto ohledu si rozhodně neřeknete, že G-Wagen byl původně pracovní nástroj. Vynikající jsou též příplatková aktivní ortopedická přední sedadla s masážní funkcí, která mimo dalších režimů evokují i masáž lávovými kameny. Chválíme též držení těla nebo měkoučké hlavové opěrky.

Video se připravuje ...

Sedí se opravdu vysoko, za což může primárně vysoký podvozek. Pomáhá to skvělému výhledu z auta, díky jednoduše tvarované karoserii a umístění směrových světel navíc skvěle rozeznáte její přední rohy. Zadní sklo je ale kvůli masivním C sloupkům menší, výhled dále omezuje rezerva na pátých dveřích. I výhled zpětné kamery je poněkud omezen komponenty na zádi, obraz má ale detailní rozlišení, výhodou je přitom fakt, že je vodotěsná, a tak zvládne i hrátky ve vodě. To nám ale spíše vadí, že vyšší řidiči (v mém konkrétním případě se 185 cm) už sedí na úrovni B sloupků. To jednak omezuje šířku v loktech, jednak výhled třeba na křižovatkách – když si z vedlejší ulice najedete a hledíte přes rameno, sloupek mnohdy brání výhledu.

Výstup na zadní sedadla je podobně krkolomný jako na ta přední, v tomto případě je navíc nutné počítat s omezením v podobě zadních podběhů. Když už se ale dovnitř vyšplháte a zavřete za sebou dveře s charakteristickou ránou, objevíte slušná sedadla s dlouhými sedáky, které díky vysoce posazené lavici skvěle podpírají stehna. Nad hlavou je víc než dostatek místa, podobně jako vpředu, až si říkáte, proč tolik vzduchu musíte vozit s sebou. Naopak s prostorem v podélném směru to není žádný zázrak, před koleny mám jen minimální rezervu, byť k mezigeneračnímu vylepšení v tomto ohledu přece jen došlo. Zachování rámové konstrukce je v tomto případě stále znát.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Zavazadelník je přístupný do strany otevíranými dveřmi, což v praxi možná není úplně ideální řešení – stačí, když se někdo při podélném parkování postaví rovnou za vás. K tomuto mercedesu to ale tak nějak patří. Výhodou zavazadlového prostoru jsou naprosto jednoduché tvary, za to objem už takový zázrak není. Mercedes sice uvádí hodnotu 621 litrů, to je ale objem po zadní opěradla. Roletka kryjící zavazadelník je ale umístěna o 17 centimetrů níž, pod ní se tak nachází prostor velký zhruba 480 litrů (podle našeho přeměření), což už tolik nenadchne. Převoz velkých předmětů pak může omezit fakt, že po sklopení zadních sedadel vznikne vysoký schod, a to přestože je sedáky nutné vyklopit dopředu.

Motor, jízdní vlastnosti


Vynikající osmiválec

Mercedes-Benz G je v dnešní podobě hlavně luxusní zboží, s čímž souvisí také aktuální nabídka motorů, která zahrnuje výhradně zážehový osmiválec, jehož dvě výkonové verze poskytují 310 kW (testované G 500), respektive 430 kW (AMG G 63). S turbodieselem se však také počítá, na konci roku má dorazit šestiválec G 350 d s výkonem okolo 210 kW.

Čtyřlitrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly a v tomto případě už i filtrem pevných částic dobře známe z jiných modelů Mercedesu, a tak s ohledem na dřívější pozitivní dojmy tolik nepřekvapí, že ho budeme chválit také v případě géčka. Se svými 310 kW dostupnými v 5250-5500 otáčkách a 610 N.m v širokém pásmu 2000 až 4750 otáček má síly opravdu na rozdávání, že si i s takovou krabicí vážící přes 2,4 tuny umí odpovídajícím způsobem poradit. Opravdu nemáte pocit, že by čtyřlitr někdy ztrácel dech, záplavu síly má už od nízkých otáček lehce nad volnoběhem. Akceleraci navíc doprovází příjemný brumlavý tón, který je však decentně utlumen, aby posádku zbytečně nerušil.

Spárován je standardně s devítistupňovým automatem, který nám v mercedesech ne vždy sedl, v tomto případě ale není nic, co bychom měli kritizovat. Převodovka řadí naprosto hladce a logicky, neřadí tu zběsile sem a tam jako jiné devítikvalty. Snad jen rozjezdy bývají občas cukavé, to už ale souvisí s takovou sílou v útrobách, kterou je i pro sebelepší techniku občas těžké ukočírovat. Líbí se nám i manuální režim, který hbitě reaguje na povel. Do terénu je pak určena redukce.

Převodovka sice nabízí funkci plachtění a motor umí vypínat polovinu svých válců (2., 3., 5. a 8.) , spotřebě paliva to ale zase tak výrazně nepomáhá. Silný motor v útrobách v kombinaci s vysokou hmotností a aerodynamikou krabice znamenají, že pod 15 litrů na 100 kilometrů se budete dostávat horko těžko. Spíše jsme se pohybovali kolem osmnáctilitrové hranice, a to jak na okreskách, tak na dálnici. Ve městě byla spotřeba nižší, okolo 16 litrů, což souvisí právě s horší aerodynamikou, která se více projevuje až ve vyšších rychlostech. Díky nádrži o objemu 85 litrů je však dojezd stále relativně slušný, na druhou stranu předchůdce pojal dokonce 96 litrů...

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo


Fantastický podvozek

Spotřebu však cílová klientela řešit nebude, ostatně už předchůdce byl všechno jen ne úsporný, to spíše budou zákazníky zajímat jízdní schopnosti vozu. A v tomto ohledu máme dobrou zprávu, nové géčko jezdí lépe než předchůdce.

Nová generace geländewagenu si sice zachovala rámovou konstrukci, vývojáři se však zaměřili na rozsáhlé odlehčování při zajištění tuhosti karoserie. Rám je zkonstruovaný z vysokopevnostní ocele, samotná karoserie kombinuje vysokopevnostní ocel s hliníkem, z něhož je vyrobena třeba kapota nebo dveře. Výsledkem je mezigenerační snížení hmotnosti o 170 kilogramů, zároveň však došlo ke zvýšení torzní tuhosti rámu o zhruba 55 %.

Při jízdě byste však rámovou konstrukci zřejmě ani nepoznali. Jestliže auta s takovým základem většinou bývají při běžné jízdě uskákaná, v géčku nic takového nehrozí. Při jízdě budete žasnout nad tím, jak pohlcuje jednotlivé nerovnosti. Může za to nová konstrukce podvozku. Vzadu sice zůstává tuhá náprava, nově však ustanovena pěti prvky místo tří, vpředu je však nová lichoběžníková náprava. V kombinaci s elektronicky řízenými tlumiči to znamená neskutečný komfort.

Jestliže tak s jinými vozy se po Praze raději vyhýbáte větším výtlukům, abyste si s autem náhodou něco neudělali, s géčkem se naopak klidně vrháte do těch největších děr a divíte se tomu, jak hladce mercedes takovou nerovnost vyhladil. Nijak výrazně neřešíte ani zpomalovací prahy. Výhodou je i fakt, že se od podvozku neozývají žádné hlučné rány.

Za vysoké rychlosti ale uslyšíte silný svist větru. Přestože novinka má v tomto směru lepší těsnění než předchůdce, fyziku neoblafnete, a tak hranatá karoserie dělá své. Šum okolního vzduchu na dálnici zkrátka uslyšíte, ve 160 km/h vám už při dlouhé jízdě bude vyloženě vadit.

A jak je na tom Mercedes na okresních silnicích? Pravdou je, že vzhledem k vysoké stavbě se G-Klasse v oblouku dosti naklání. Ne že by nesedělo, přesto ale máte při svižném průjezdu zatáčkou pocit, že se musíte převrátit, a tak budete do oblouku najíždět raději opatrněji. Přece jen musíte myslet na to, v jak velkém a těžkém autě vlastně sedíte. A při takové citlivé práci se vám géčko odmění perfektním svezením.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Stejně jako předchůdce se odmění také v terénu, v němž exceluje. Jen málokde najdete terén, který by géčko nezvládlo, tedy pokud budete mít odpovídající pneumatiky, běžné silniční obutí je samozřejmě logicky omezujícím faktorem. Jinak ale tradiční kombinace uzávěrky předního, zadního i středního diferenciálu, redukce nebo úctyhodné světlé výšky (270 mm) umožní projet kde co.

Závěr


Závěr

Jestli jste se před příchodem nové generace Mercedesu G báli, že novinka ztratí něco ze své osobitosti, můžeme po prvním testu prohlásit, že důvod k takovým obavám rozhodně není. Nové géčko se sice v mnoha ohledech změnilo, jeho charakter ale zůstal naprosto stejný jako u předchůdce, na něhož vzpomíná nejen svojí krabicovitou karoserií, ale také třeba nutností třísknout dveřmi při nastupování nebo hlasitými zámky dveří.

Mercedes ale nezapomněl na vylepšení, a tak se nové géčko v něčem přizpůsobilo dnešní době. Je prostornější než minulá generace, pohodlnější a ještě luxusnější. Ne vše šlo ale vylepšit, zachování hranaté karoserie logicky znamená kompromis v podobě špatné aerodynamiky, která zvyšuje hluk na dálnici i spotřebu paliva. Pod 15 l/100 km se v tomto stroji budete dostávat jen málokdy.

suv mercedesbenz testy video redakcnivideo suv mercedesbenz testy video redakcnivideo

Nad tím ale cílová klientela mávne rukou, stejně jako nad doslova nesmyslnou cenovkou, základ za 2.954.820 korun je opravdu hodně. Vždyť Mercedes GLS 500, se starším 4,7litrovým osmiválcem o výkonu 335 kW, přijde na 2.478.080 korun. Géčko ale nikdy nebylo levné a ani se cenou podbízet nemusí. Nová generace je jednoduše skvělá, a tak za to stojí. Nebudeme se tak divit, když překoná loňský rekord minulé generace, které se prodalo nejvíce v celé její historii, přes 22.000 kusů za jediný rok. Novinka na to kvality rozhodně má!

Nejlevnější verze modelu2.954.820 Kč (G 500/310 kW)
Základ s testovaným motorem2.954.820 Kč (G 500/310 kW)
Testovaný vůz bez příplatků2.954.820 Kč (G 500/310 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.682.613 Kč (G 500/310 kW)

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Schopnosti v terénu
  • Prostor nad hlavou
  • Superluxusní výbava
  • Silný motor se skvělým zvukem

Minusy

  • Závratná cenovka
  • Aerodynamický hluk
  • Vysoká spotřeba paliva

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (31)
Mercedes-Benz G 500
Cena základní sestavy 2 954 820 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, sada pro parkování se zpětnou kamerou, 18palcová kola z lehkých slitin, kožené čalounění, multimediální systém, diodové světlomety, tempomat, přední sedadla s paměťovou funkcí, rezervní kolo, multifunkční volant, elektricky nastavitelný sloupek řízení. Kč
Cena testované sestavy 3 682 613 Kč
Výbava testované sestavy Zelená metalíza designo olive (+60.464,-), podvozek s adaptivnímu tlumiči (+41.370,-), digitální příjem rádia (+16.230,-), sada jízdních asistentů – adaptivní tempomat, aktivní hlídání mrtvého úhlu (+42.961,-), hudební systém Burmester (+41.370,-), ambientní osvětlení interiéru (+12.729,-), elektricky ovládané střešní okno (+48.053,-), nezávislé topení a větrání (+43.598,-), digitální sdružený přístrojový štít (+27.050,-), diodové světlomety Multibeam (+36.596,-), sada Exteriér – boční ochranné lišty, nerezový kryt rezervního kola, nástupní prahy (+55.054,-), sada pro parkování s 360° kamerou a aktivním parkovacím asistentem (+27.368,-), aktivní ortopedická sedadla s masážní funkcí (+96.902,-), Linie Exclusive interiér – bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, čalounění stropu mikrovláknem Dinamica, palubní deska potažená kůží, velurové koberečky s lemováním z nappa kůže (+158.956,-), ozdobné výplně interiéru černý jasan (+19.094,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 610 / 2250 - 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.5
Emise CO2: 263
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 621 / 1941
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2429 / 721
Rozměr pneu: 275/55 R19
Mercedes-Benz G 500
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4817
b) šířka (mm): 1931
c) výška (mm): 1969
d) rozvor (mm): 2980
e) rozchod vpředu (mm): 1638
f) rozchod vzadu (mm): 1638
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 11. 2018 15:21
Re: Štýlo
poskoč si at ti neuniká sranda, ty psychologu ;-)
20. 11. 2018 23:05
Re: Štýlo
tvoje mindráky? stačí trochu dobré vůle.
20. 11. 2018 17:49
Re: Štýlo
asi nerozumim reci tvého jmene, navíc si nejsem jistej, jeslti to pujde léčit :-(
19. 11. 2018 12:43
Re: Štýlo
jj dobře situovanej lesník si koupí géčko, to dá přece rozum.
těžký frajer v centru s malým penisem, velké penisy mají řidiči Renault Megane. musím říct kamarádkám, ať se po takových dívají :yes:
Avatar - Hammunasakra
19. 11. 2018 00:12
Re: G
Nevyrovná ale pro takový to běžný ježdění [odkaz] a zvládne to i holka [odkaz] :-)

A je to benzín = jezdí i v -22°C ruský zimě [odkaz] >:-[]