Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic – Obroušené hrany

Ondřej Chamilla
Diskuze (46)
Do třídy středně velkých luxusních SUV přichází nový hráč a chce útočit na vrchol. Mercedes-Benz GLC jsme vyzkoušeli v základní naftové variantě 220d.


Design, interiér


Chcete si koupit SUV od Mercedesu? Pak počítejte s tím, že v názvu budou písmena GL. Stuttgartská značka totiž zjednodušila názvosloví, okamžitě je tedy jasné, o jak velký vůz se v kontextu k tradičním modelům značky jedná. GLC je tedy SUV stojící v hierarchii výrobce na stejné úrovni jako třída C, zatímco kupříkladu GLS je SUV varianta S-klasse.

Matoucí může být pouze skutečnost, že GLC nahrazuje vůz známý jako GLK. To byl z našeho pohledu velmi zajímavý automobil už jen svým vzhledem, díky svým hranám totiž vypadal masivně, tak jak se nám to u podobných automobilů líbí. Připomínal zmenšené „géčko“ v modernějším hávu se stále poměrně kompaktními rozměry.

Z tohoto pohledu nové GLC tak trochu ztrácí charakter, místo toho svými zaoblenými tvary lépe zapadá mezi současnou paletu vozů Mercedes. Doufejme však, že nezapadne až příliš. Dle automobilky se jedná o vozidlo se solidním a přesto atletickým vzhledem, my si však plakát s tímto SUV na stěnu nedáme.

Onen pomyslný krok zpět, co vůz v našich očích udělal v oblastní vnějšího vzhledu, je nahrazen dvěma kroky vpřed uvnitř. Vůz je totiž citelně prostornější v příčném směru, má výrazně více místa na zadních sedadlech, která jsou pohodlnější než kupříkladu u konkurenčního Audi Q5.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Pochválit je třeba i samotnou palubní desku, která byla v našem případě vylepšena paketem „interiér“ a jasanovým dřevem. Zatímco zpočátku jsme byli z nového designového směru palubních desek Mercedesu mírně rozpačití, zdály se nám být zaměřeny až příliš na východní trhy, zde je podobné téma dotaženo do více evropského výsledku a člověk se ve voze cítí okamžitě příjemně a útulně. Snad jen onen „tablet“ na středu by se nám více líbil zakomponován, zejména když je to jediné místo, odkud můžete při jízdě zaslechnout nežádoucí zaskřípění. Jinak jsou materiály i jejich zpracování na vysoké úrovni, kladně hodnotíme rovněž dobrou pozici za volantem a pohodlná sedadla.

Zavazadlový prostor má papírově objem 505 litrů, po sklopení zadních sedadel až šestnáct set. Pod jeho podlahou se navíc nachází opravdu velký prostor k úschově dalších zavazadel. Celkově je uvnitř vozu dostatek odkládacích míst a auto působí praktičtějším a větším dojmem než předchůdce.

Motor


Hvězdná klasika

Pod kapotou nového GLC můžete mít zatím jeden ze tří čtyřválcových agregátů, dva naftové a jeden benzinový. Časem však mají přijít i šestiválce, minimálně ten dieselový. Standardem všech v současnosti prodávaných variant je stálý pohon všech kol 4Matic a devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic. Nejlevnější variantou je dle ceníku benzinová dvěstěpadesátka, my však měli k testu základní turbodiesel a nejslabší motor v nabídce, verzi 220d.

Jedná se o tradiční, dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu 2,1 litru, který má výkon 125 kW a točivý moment 400 N.m. Nutno říci, že ani s tímto pohonem není SUV žádný lenoch, vůz dosprintuje z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,3 sekundy a jede 210 km/h. To zní jako více než důstojný základ.

V praxi jde o jednotku s vyváženými vlastnostmi – příliš mnoho nedostatků zde nenajdete. Zmínit je potřeba snad jen skutečnost, že devítikvalt nechává padat otáčky dosti nízko, takže zejména při jízdě nižšími rychlostmi mohou dovnitř pronikat nelibé dunivé zvuky a vibrace. Vyjeďte však za město a objevíte slušně odhlučněnou motorizaci, která vás na delších cestách neruší.

Díky dvěma turbodmychadlům je maximum točivého momentu dostupné již od 1400 otáček, čemuž odpovídá rovněž příjemná pružnost jednotky. Chcete však výraznější zrychlení? Pak vězte, že se jej dočkáte zejména v pásmu okolo 3000 otáček. Dynamika vozu je odpovídající, snad jen v dálničních rychlostech se začne projevovat větší čelní plocha a automobil již zrovna svižně nezrychluje, ale to samé se dá říci o konkurentech s podobnými motory.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Nejslabším článkem celého pohonného ústrojí je tak ve výsledku trochu překvapivě nová převodovka. Pořád patří k tomu lepšímu, co automobilový svět nabízí, nicméně ve srovnání s přímými konkurenty se objevují drobné, ale o to více iritující nedostatky.

Po většinu času pracuje devítistupňová skříň hladce, ve specifických případech se ale objevují cuknutí, kupříkladu, když jedete ustáleně nízkými rychlostmi a pustíte plyn. Samotná změna stupňů je pak vždy spíše pomalejší – ručička otáčkoměru již dávno spadne, ale vy slyšíte a cítíte, že je převodovka ještě v procesu řazení. Výjimkou je manuální řazení ve sportovním režimu, které probíhá již adekvátně rychle a na rozdíl od dřívějšího sedmikvaltu je na úrovni i rychlost odezvy pádel pod volantem.

Zatím se bavíme o specifických situacích, běžný řidič však zařadí „D“ a více řešit nebude. Pak lze v pravděpodobně nejčastěji používaném režimu „comfort“ očekávat převodovku, které vyhovuje spíše klidnější jízdní styl. V porovnání s konkurencí, např. s brilantním osmikvaltem od ZF používaným automobilkou BMW, se však projeví méně inteligentní a pomalejší reakce skříně na změnu jízdních režimů a rovněž citelnější změnu stupňů. Nemáme na mysli cukání, spíš rozvážnou práci převodovky.

S novým devítikvaltem se také připravte na to, že řadit se bude pořád. Převodovka má nutkání neustále posílat motor do co nejnižších otáček, běžná jízda ustálenou rychlostí kopcovitým terénem tak může být přehlídkou hned tří různých rychlostních stupňů – z kopce vyšších, do kopce nižších. Na dálnici pak vůz na devítku při 130 km/h točí zhruba 1600 ot./min, opět ale platí, že již při pouhém náznaku akcelerace či jízdy do kopce dochází k okamžitému přeřazení. To vše by nebyl problém, kdyby změny stupňů probíhaly neznatelně a okamžitě, jak jsme si však řekli výše, není tomu tak. Ve výsledku tak bylo často příjemnější řadit si manuálně a nehnat motor neustále do co nejnižších otáček.

Papírově by mělo tohle 1845 kg těžké SUV jezdit za rovných pět litrů, jak již ale asi tušíte, realita je někde jinde. Mercedes si však nevede zle, po městě jsme jezdili za 8,5 litrů na sto kilometrů, na dálnici za 7,5 a mimo obec za 6,5 l/100 km, což jsou hodnoty odpovídající velikosti vozu a použité technice při jízdě bez vyložené snahy o úspornost.

Jízdní vlastnosti, závěr


Tiše a pokojně

Testované GLC bylo vybaveno standardním podvozkem Agility control, který dostanete bez příplatku, a jehož součástí jsou rovněž adaptivní tlumiče, které se dají přepínat ovladačem na středovém tunelu. Za příplatek můžete mít buďto sportovní nastavení (nedoporučujeme), nebo dražší vzduchové odpružení.

Již standardní podvozek ale nabízí velmi slušný komfort, alespoň tedy na osmnáctipalcových kolech s vysokým profilem pneumatiky. Vůz není přehnaně houpavý, poddajně však filtruje většinu nerovností. Výjimkou jsou ostré a krátké předěly, které se přenášejí do kabiny i s výraznější ránou.

Na slušné úrovni není jen komfort, ale i ovladatelnost, zejména v mírně tužším režimu sport. Vůz má dobrou přilnavost na přední nápravě, na svou velikost umí najet do zatáčky až překvapivě ostře a zvládne i na zakroucené silnici držet svižné tempo bez nechtěného dramatu. Celkově je tedy nastavení vhodným kompromisem.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Doménou GLC jsou však delší cesty, na kterých vynikne velmi dobré odhlučnění kabiny a celkově konejšivý charakter auta. Člověk tak vystupuje i po několika stovkách kilometrů svěží. Pokud tedy toužíte po robustnosti SUV a zároveň jezdíte zejména delší trasy, mohlo by vám auto vyhovovat.

Mercedes pro GLC používá stálý systém pohonu všech kol, který mírně upřednostňuje zadní nápravu, kam posílá 55% točivého momentu. Vůz jsme již měli možnost vyzkoušet i na sněhu, kde se projevil nezáludný charakter a slušná vyváženost v zatáčkách bez sklonů k brzké nedotáčivosti. Omezení stabilizačního systému pak umožní i trochu zábavy, ESP je však háklivé na rozkývání vozu, kdy začíná brzy pracovat, aby omezilo jakýkoliv zárodek možného převrácení.

Závěr

Možná již nemá tak osobitý vzhled, podle Mercedesu si ale zaoblený design zákazníci sami vyžádali. Ve všech zbývajících (a dá se říci, že podstatnějších) ohledech je však GLC oproti svému předchůdci lepším vozem. Má prostornější (to byla jedna z nejvýraznějších slabin předchůdce) a výrazně povedenější interiér, líbí se nám rovněž nastavení podvozku s adaptivními tlumiči kombinující komfort s ovladatelností i celkové velmi dobré odhlučnění vozu.

I základní jednotka 220d potěší solidním výkonem a také přiměřenou spotřebou, byli bychom však radši, kdyby se pojila s o kousek dotaženější převodovkou. Na devítistupňový automat by se Mercedes ještě měl zaměřit, jeho nastavení není v tuto chvíli ideální. I tak nás ale Mercedes-Benz GLC přesvědčil, že patří k těm nejlepším v dané třídě.

suv mercedesbenz testy suv mercedesbenz testy  

Nejlevnější verze modelu1.157.970 Kč (GLC 250 4Matic/155 kW)
Základ s testovaným motorem1.170.070 Kč (GLC 220d 4Matic/125 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.170.070 Kč (GLC 220d 4Matic/125 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.496.154 Kč (GLC 220d 4Matic/125 kW)

Plusy

  • Odhlučnění
  • Solidní dynamika
  • Komfort podvozku
  • Prostornost kabiny
  • Příjemná ovladatelnost

Minusy

  • Pomalejší, občas cukavá převodovka
  • Dunění motoru v nízkých otáčkách
  • Rázy na některých nerovnostech

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Ondřej Chamilla
Diskuze (46)
Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic
Cena základní sestavy 1 170 070 Kč
Výbava základní sestavy Osm airbagů, ESP, elektronická parkovací brzda, dynamic select, servisní paket 6 let/125000 km, zadní svítilny LED, sedmnáctipalcová litá kola, senzor stěračů, komfortní podvozek Agility Control s adaptivními tlumiči, tempomat, řízení s proměnnou charakteristikou posilovače, větší palivová nádrž. Kč
Cena testované sestavy 1 496 154 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza hnědá Citrine (+20.319 Kč), interiér Exclusive (+28.655 Kč), exteriér Exclusive (+22.143 Kč), sada parkovacích asistentů (+26.832 Kč), sada komfortních funkcí zrcátek (+11.723,-), sada komfortního nastavení sedadel (+5.210,-), osmnáctipalcová litá kola (+1.303,-), sada asistentů jízdy v pruzích (+20.319,-), vak na lyže (+5.731,-), mediální systém command online (+66.428,-), diodové čelní světlomety (37.773,-), jasanové výplně dveří (+4.950,-), determální tmavá skla (+9.639,-), vyhřívání předních sedadel (+8.466,-), ceny bez DPH Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.7 / 5
Emise CO2: 129
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1600
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 655
Rozměr pneu: 235/60 R18
Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1639
d) rozvor (mm): 2873
e) rozchod vpředu (mm): 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 12. 2015 20:59
Re: SUV a jak dál?
no, ale zase ruku na srdce - v praze zije tak petkrat tolik lidi co na vysocine, v krkonosich a beskydech dohromady... a esuvecek tam bude tak dvacetkrat tolik... takze tech (podle tebe) etohonicskych lesticu bude nesrovnatelne vice ;-).

ja ziju na malem meste, jedno suv jsem mel a musim rici, ze neni lepsiho auta do mestske dzungle. do opravdoveho terenu to opravdu neni.
Avatar - happy_driver
2. 12. 2015 11:05
****
Jediné, čo mi zatiaľ prekáža je pomerne malý objem palivovej nádrže. Dúfam, že s príchodom väčších motorizácii sa bude dať doobjednať aj väčší objem. GLK malo 59/66 litrov, čo tiež nebolo terno, ale aspoň o málo lepšie.
Avatar - happy_driver
2. 12. 2015 10:58
Re: SUV a jak dál?
Presne tak, ako píšeš. Súhlasím do bodky. :yes:
Avatar - happy_driver
2. 12. 2015 10:52
Re: SUV a jak dál?
Ani ho tak nikto nepoužíva? Ale nehovorte? To jako o-p-r-a-v-d-u nikto? :no: Musím sa smiať, čo všetko si dokáže taký redaktůrek vymyslieť, len aby zakryl svoju nemohúcnosť.
Avatar - happy_driver
2. 12. 2015 10:50
Re: SUV a jak dál?
Kecy, kecy, kecy... Kde vyskúšate, čo vyskúšate?! To bude rovnaká obdoba tých trapasov, čo ste nazvali testom, viď naposledy výtvor Fokta, keď "akože" testoval Land Cruiser?! Úbohé, biedne, hlboký podpriemer.
Keď nie ste schopný v redakcii vyjsť s SUV, alebo dokonca s normálnym offroadom mimo cestu do terénu - nie, terén nie je poľná cesta k chalupe - tak aspoň preberte hodnotnejší test z iných médií, či už nemeckých ,alebo slovenských.