Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 435d xDrive – Na míru zákazníkovi

Ondřej Chamilla
Diskuze (249)
Automobilový nadšenec by si kupé od BMW s pohonem všech kol, turbodieselem a automatem asi nekoupil. Většina reálných zákazníků však právě tuto kombinaci vyžaduje.

Dívej, BMW M4! Tohle si pomyslí mnozí lidé, kteří se alespoň trochu orientují v automobilovém světě, při pohledu na testované BMW 435d xDrive, minimálně tedy zepředu. Vůz totiž dostal v rámci programu BMW Individual zcela totožnou barvu jako má nejsilnější model řady, přičemž o zbytek vizuálního dramatu se postaral M paket spolu s karbonovými doplňky M Performance.

Zezadu už to tak žhavé není, hlavní nápovědou jsou dvě koncovky výfuku na jedné straně. To je trochu s podivem, předchozí generace kupé s tímto dvouturbovým naftovým šestiválcem měla koncovky na obou stranách, ale možná za to může skutečnost, že dříve byl tento model výhradně s pohonem zadních kol, zatímco nyní naopak vždycky roztáčí všechna čtyři kola.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Otázkou je, jestli je žádoucí, aby si lidé váš naftový automobil pletli s výkonným sportovním náčiním, ale berte tenhle model jako takovou výkladní skříň toho, co všechno můžete na čtyřce mít. Lidem se vůz rozhodně líbí a mnohokrát se stávalo, že si auto někdo fotil. Ostatně 435d je druhý nejrychlejší model v nabídce, takže se rozhodně nemusíte obávat, že by vůz dynamikou nedostál svému vzhledu.

Přiznám se, že jsem do tohoto auta přesedl z Audi TT, jehož inovativní minimalistický interiér s navigací pomocí Google Maps se mi opravdu líbil, takže na mě zpočátku interiér bavoráku nepůsobil zrovna zajímavě. Klasická architektura, tradiční prvky, slušný informační systém, ale nic, co by vás vzalo za srdce. S postupem času mi došlo, že se vlastně jedná o příjemně přehledný, kvalitně zpracovaný vnitřek, který při každodenním používání nedává mnoho možností k připomínkám. Řidič má v komfortních sedadlech s dofukováním bočnic pohodlnou pozici za volantem, palubní deska je precizně zpracovaná, byť už jsme viděli i hezčí materiály, rozměry jsou dimenzovány tak, že vpředu nemají ani větší lidé žádné problémy a zadní místa jsou opravdu použitelná.

I uvnitř se nacházejí různé prvky z programu M Performance, třeba karbonové obložení palubní desky a voliče automatu či alcantarový volant a nápis před spolujezdcem. Vedle pravého kolena řidiče pak najdete tlačítka pro změnu jízdních režimů, k dispozici je Eco Pro, ve kterém automobil působí letargicky, ale šetří palivo, a dále Comfort, Sport a Sport+. V tomto případě ale nevidíme důvod proč opouštět režim Comfort – jenom u něj jde plně vypnout stabilizace a ve Sportu se auto nijak zázračně nezmění.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

BMW 4 pak boduje zejména tím, čím bodovali již předchůdci. Jedná se o sportovněji vypadající model, ale praktičnost je téměř na úrovni klasické trojky, ať už se jedná o slušný zavazadlový prostor s 455 litry či o zadní sedadla, na která se posadí i dospělý.

Motor a převodovka – Nejlepší z nejlepších

Jak už jsme avizovali na začátku, pravověrný fanoušek BMW se při pohledu na specifikaci tohoto modelu pravděpodobně osype. Kupé, které má pohon všech kol, turbodiesel a automat? To snad ne?! Jenže ono to celé funguje, a to až překvapivě dobře - máme zde totiž zcela špičkové pohonné ústrojí. Dvakrát přeplňovaný naftový šestiválec využívá malé a velké turbodmychadlo, přičemž ty pracují sekvenčně – menší se zapojí hned v nízkých otáčkách, větší až posléze v těch vysokých. Co se týče čísel, pak počítejte s výkonem 230 kW a točivým momentem 630 N.m.

Výsledkem je podle našeho názoru jeden z nejlepších naftových motorů světa. Tohle není agregát, který si člověk kupuje z nutnosti – není to 320d, které máte jenom proto, že je úsporné a živit 335i nezvládáte. Vlastnosti téhle jednotky jsou tak příjemné, že zcela chápu zákazníky, kteří motor prostě chtějí bez ohledu na racionální stránku věci.

Začíná to reakcemi, které jsou ostré a bezprostřední, dokonce i prodleva roztočení turbodmychadel je minimální. Pokračuje to zvukem, kdy motor slyšíte v podstatě neustále, ale má zajímavý tón. Snad jenom za studena v nízkých otáčkách si budete říkat, že je to trochu lomoz, ale později při vytáčení k omezovači prostě slyšíte melodický šestiválec. Vrcholem je pak dynamika motoru - táhne ve všech otáčkách, neustále a intenzivně.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Osm stupňů převodovky navíc umí zajímavě využít pružnosti motoru. Kupříkladu pokud si zvolíte manuální režim řazení, můžete přeřazovat na další stupeň již v 1500 otáčkách a díky výraznému zátahu od 1200 ot./min bude auto i v tomto jízdním režimu hbitější, než většina ostatních. Zároveň pokud se zapomenete, objevíte agregát, který silně táhne i výrazně přes 5000 otáček, přičemž omezovač jej utne ještě o 800 otáček výše. A pak je zde ten zbytek – drtivé střední pásmo, ale stále citelná gradace výkonu s otáčkami, která poleví až před pětitisícovou hranicí.

BMW nabízí ještě silnější verzi tohoto třílitru, a to se třemi turbodmychadly třeba v modelu M550d. Osobně jsem však vždy preferoval spíše dvouturbovou variantu. M550d má možná silnější zátah ve středních otáčkách, v mých očích však má také méně charakteru, postrádá onu gradaci a přitom je spotřeba výrazně vyšší.

Ostatně poměr výkonu a spotřeby patří k další ohromující věci na 435d. Po městě jsme jezdili za 8,5 litru, při dálničních výletech rychlostmi zpravidla mezi 150 a 180 km/h činil výsledný průměr velmi dobrých 7,9 litru. Pokud zpomalíte na 130 km/h, kdy agregát na osmičku točí 1800 ot./min, klesne odběr paliva na 6,5 litru. Mimo město se pak dá jezdit i pod šest litrů, naopak když se nekrotíte, jenom výjimečně pojedete za více než deset. Výsledný průměr v testu včetně zkoušení dynamiky činil 8,6 l na 100 km.

Zapomenout nesmíme ani na příplatkový sportovní osmistupňový automat ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Ten je potřeba pochválit za nadmíru inteligentní, hladké a rychlé řazení i v běžném režimu, stejně jako za okamžité reakce na zmáčknutí tlačítek pod volantem, správnou kulisu manuálního řazení s podřazováním pohybem od sebe či za to, že sám neodřazuje ani v omezovači. Myslím si, že i při sportovní jízdě funguje lépe, než drtivá většina dvouspojkových skříní, při běžném stylu pak lépe než všechny dvouspojky. V současné době je to vrchol mezi automatickými převodovkami.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Rychlé ano, zábavné jen trochu

Někteří kolegové si u tohoto vozu stěžovali na komfort na letních dvacetipalcových kolech, my však auto dostali již na zimních osmnáctkách a byli jsme mile překvapeni. Ano, vůz má M paketový podvozek a rozhodně je tužší, zároveň však poddajný. Auto navíc na nerovnostech nedělá rány, jenom decentně žuchne, jako by snad říkalo „jo, opravdu jsi na to najel, ale já to už vyřešil.“

Jízda je tedy tuhá, ale nikoli prkenná, jak bylo u BMW s M paketem a pneumatikami runflat zvykem. Zajímavé je, že automobil skvěle zvládá retardéry, a to jak ty nejmenší, tak ty vyšší zarovnané s okolním chodníkem. Takový nadhled, precizní tlumení a lehkost, s jakou vůz překážku překoná, by člověk nečekal. Nestane se přitom ani na těch vyšších zpomalovacích prazích, že by vůz škrtal karbonovým podnárazníkem, jež je nízko nad zemí. Pozor je však potřeba dávat při parkování.

Jak jsme již říkali, nyní se dělá nejsilnější turbodieselová čtyřka (i trojka) jenom s pohonem všech kol xDrive. Puristy to nepotěší, ale nemůžeme se automobilce divit, zejména na horším povrchu či na mokru již bylo obtížnější přenést točivý moment motoru přes jednu nápravu na silnici. Ano, pohon všech kol i přes upřednostňování zadní nápravy tlumí zábavu za volantem, to všechno ale jen trochu. S vypnutou stabilizací si lze stále užívat rozevlátější jízdu.

Milé je, že zejména v počátcích smyku se automobil stále chová jako zadokolka, tedy přišlápnete v zatáčce plyn a velmi jemně začne ujíždět záď. Pokud chcete, můžete si snadno užívat tohoto přechodu do smyku, aniž byste potřebovali dávat volantem kontra – dá se jemně balancovat na hranici přetáčivosti.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida  

Sešlápněte ale pedál plynu ještě ostřeji a vůz se začne sunout zádí výrazněji, přičemž v tu chvíli již čtyřka potřebuje pevnou ruku. Začíná být totiž trochu nečitelná, protože systém pohonu všech kol najednou přesune točivý moment na přední nápravu a ta začne auto ze smyku vytahovat. Je tomu potřeba přizpůsobit pohyby volantem a trochu nelogicky znovu lehce zatočit po směru zatáčky, jinak hrozí „kopnutí“ na druhou stranu a přechod do opačného smyku. Přesto je tato čtyřkolka k jízdě bokem překvapivě svolná, a to i na suchém povrchu.

Zábavu však kazí průměrně řízení, které je navíc bez citu. Bude vám tedy chvíli trvat, než se s autem sžijete a začnete mu důvěřovat. Alespoň že se alcantarové kormidlo velmi příjemně drží, i když preferujeme spíše méně tlusté věnce volantu. Pokud budete chtít jezdit čistě, objevíte v zatáčkách stroj s dobrou přilnavostí na přední nápravě a vyváženým podvozkem. Navíc abyste podle našeho názoru před pár lety dosáhli s autem na okresce takové rychlosti jako s tímto turbodieselem, potřebovali byste minimálně aspoň trochu poladěné Evo.

Jestli se tedy ptáte, zda je tento vůz se zrychlením z nuly na stovku za 4,7 sekundy sportovní, odpovídáme i tak ne. Není to překvapivě kvůli naftovému motoru, pohotovostní hmotnosti 1700 kg či pohonu všech kol, spíše s vámi úplně nekomunikuje tak, jak by sportovní auto mělo, nedokáže vás vtáhnout do děje – od toho je zde M4. Mnohem více se jedná o vůz kategorie GT, tedy rychlý cestovní automobil schopný příjemného a svižného přesunu na všech typech silnic. Jediná věc, která by na delších tratích mohla vadit, je hluk větru od bezrámových oken.

Závěr

Čistě z hlediska techniky je BMW 435d xDrive vozem, kterému se jenom těžko dá něco vytknout. Má úžasně silný, charakterní, skvěle reagující a zároveň úsporný motor, stejně jako téměř zcela neomylnou automatickou převodovku, která se v manuálním režimu oddaně a okamžitě řídí pokyny řidiče. Pohon všech kol se stará o spolehlivý přenos 630 N.m na silnici, přitom ale dovolí i slušné množství nekorektního chování a nijak zásadně nezvyšuje nedotáčivost vozu ve srovnání s pohonem jen zadní nápravy.

Čtyřka navíc vypadá úžasně, byť některé doplňky tohoto konkrétního vozu mohou působit trochu teatrálně, zároveň je poměrně praktická a plnohodnotně čtyřmístná. Pokud máme hovořit o nedostatcích, napadají nás jenom dvě věci. V první řadě cena, která je včetně M Performance doplňků tak vysoká, že již můžete mít slušně vybavenou M4. Trochu rovněž zklamaly necitlivé ovládací prvky, zejména řízení, které sice slušně plní poslání nasměrovat auto tam, kam chcete, ale to je všechno, o přilnavosti přední nápravy se již nerozpovídá a na důvěře nedodá. I přesto je BMW 435d xDrive vozem, který rozhodně stojí za to minimálně vyzkoušet, v mnohém se totiž řadí na špičku.

Nejlevnější verze modelu 997.600 Kč (420i/135 kW)
Základ s testovaným motorem 1.450.800 Kč (435d xDrive/230 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.201.061 Kč (435d xDrive M Performance/230 kW)

Plusy

  • Velmi silný, charakterní a úsporný šestiválec
  • Nastavení podvozku na osmnáctipalcových kolech
  • Kvalitně provedený interiér
  • Reálná rychlost
  • Obratnost v zatáčkách

Minusy

  • Pouze průměrné řízení
  • Vyšší základní cena

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (249)
BMW 435d xDrive
Cena základní sestavy 1 450 800 Kč
Výbava základní sestavy Litá 17“ kola, velurové koberečky, dvouzónová klimatizace, světelný paket, elektrické nastavení sedadel, šest airbagů, záruka 5 let/100.000 km, bixenonové světlomety, tempomat, mlhovky, čtyřmístné provedení, autorádio se šesti reproduktory a MP3, bluetooth, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 201 061 Kč
Výbava testované sestavy Kůže Dakota (42.875,-), sportovní automatická převodovka (60.325,-), alarm (12.325,-), komfortní přístupový systém (15.150,-), sportovní paket M (79.600,-), podvozek M (18.225,-), zadní kamera (10.775,-), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (15.150,-), průchozí nakládací systém (5.125,-), elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce (7.950,-), odkládací paket 12V zásuvky (4.100,-), vyhřívání předních sedadel (9.500,-), kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) i vzadu (20.275,-), dešťový senzor a automatická aktivace snížené viditelnosti (3.350,-), adaptivní diodové světlomety (48.775,-), M sportovní brzdy (18.694,-), asistent dálkových světel (3.850,-), aktivní ochrana (8.975,-), driving assistant (13.350,-), hi-fi systém (10.025,-), internet (2.575,-), příprava pro mobilní telefon bluetooth, USB, hlasové ovládání, konektivita (2.575,-), BMW ConnectedDrive Advanced Plus (22.325,-), navigační systém Professional (63.925,-), doplňky M Performance, barva Individual. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 630 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.9 / 5.4
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 0
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1700 / 520
Rozměr pneu: 255/45 R 18
BMW 435d xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1409
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1556
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 570
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 730
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 12. 2014 14:48
Re: Smysl
Presne tak.
Kupci BMW rady 1 moc dobre vedeli, ktera naprava je pohanena, nebot to byla jedna z prvnich informaci, kterou jim prodejce vmetl do tvare, spolecne s recmi o dokonalem vyvazeni a perfektnim podvozku a klasicke koncepci.
Nebo je tu snad opravdu nekdo tak hloupy, kdo si mysli, ze se zakos zepta, proc ma BMW 1 tak malej kufr a prodejce mu to "neprozradi"?
5. 12. 2014 14:38
Re: viac sa mi pacila tato kombinacia auta aj motora
Moc rad bych vedel, kdes vzal tu informaci o te necitlivosti rizeni ala Kia Soul, kdyz ani jedno z tech aut jsi nevidel bliz, nez na deset metru a pres sklo showroomu (a v pripade toho BMW se i o tom da pochybovat)...
5. 12. 2014 14:09
Re: Staré pravidlo říká:
Spatne je uz samotne spojeni sportovni kupe.
Kupe je designovka, soliter. O sportovnosti to nevypovida zhola nic.
Kupe muze byt klidne i GT a v tomto pripade to tak i je.
Kdyby nevypadalo tak cirkusove, je to idealni kombinace dynamiky, spotreby, vzhledu, designu a uzitkovosti.
Avatar - Dinar
3. 12. 2014 14:00
Re: Staré pravidlo říká:
O ničem to je, protože ty časy jsou nesmysl, 18s z nuly na 200km/h není teritorium ani 335i ani 330d.

Nikde nepíšu, že o 50 koní slabší auto je rychlejší, říkám, že v rychlostech do 200km/h v reálu, tj. míněno hlavně pružné zrychlení, neujede bmw osazené 35i 225kW stejnému modelu s motorem 30d 190kW. Mám to ozkoušeno počínaje 3er konče X5 a nemyslím, že bys zrovna mně mohl podezírat z naddržování dýzlu nad 35i motorem. Prostě je to tak, 30d má sice o 35kW míň, ale o 160Nm víc.
3. 12. 2014 12:41
Re: Staré pravidlo říká:
kdyz neveris, tak vyzkousej