TEST Mercedes-Benz S 500 L 4Matic – Jízda pánů
Za první pololetí letošního roku zvládl Mercedes-Benz prodat 177 vozů třídy S, druhé Audi A8 našlo jenom 33 zákazníků. Jak je to vůbec možné? Zejména když mnozí zájemci žehrají, že Mercedes v současné době nenabízí silnější turbodiesel než ten se 190 kW, zatímco BMW 750d má 280 kW a Audi A8 4.2 TDI dokonce 283 kW, přičemž naftové motory jsou i v této třídě nejžádanější. Odpověď jsme hledali za volantem verze S 500 s prodlouženým rozvorem a pohonem všech kol.
Je nutno říci, že absence silnějšího turbodieselu není u Mercedes-Benzu takový problém. Benzinová verze S 500 má zvuk a dlouholetou tradici a zejména zákazníci z Východu o ní stále mají enormní zájem, přičemž ani u nás se neprodává špatně. Vidlicový osmiválec je holt věc, která se pod kapotu takovéhoto luxusního vozu hodí zcela ideálně.
A když říkáme luxusního, tak myslíme opravdu, ale opravdu luxusního. Mercedes-Benz vlastně nabízí model S ve třech velikostech, přičemž my vyzkoušeli prostřední s názvem L. Nad ní ale stojí ještě delší varianta Maybach, která již míří na horních deset tisíc a na ty, jenž se spokojí pouze s tím absolutně nejlepším.
mercedesbenz video testy luxusni redakcnivideo
- Přiznám se narovinu, že nejsem příznivec vnějšího vzhledu současné generace S. Díky rozměrům vůz vypadá majestátně, ale jeho celkové tvary příbuzné s ostatními modely značky na mě nepůsobí dostatečně výjimečně a exkluzivně, byť hlavní konkurenti na tom nejsou o mnoho lépe. Jde spíše o to, že vůz se při jízdě zdá být natolik luxusní a propracovaný, až vlastně míří do teritoria třeba Bentley, i když na to tak na první pohled nemusí vypadat. Na druhou stranu, jak stříbrná barva v poslední době ustoupila do pozadí, tak tomuto vozu velmi sluší, stejně jako devatenáctipalcová kola AMG.
Chytám za kliku a… ok, tohle mohlo být lepší. Pamatuji si na „mamuta“, pradědu tohoto eska, který při chycení za kliku, otevírání a zavírání dveří dělal nejvytříbenější zvuky, tady je to prostě „jen“ dobré. Na druhou stranu můžete využít automatického dovírání dveří, a když se již usadíte uvnitř, rychle na to zapomenete. Palubní deska má lehce barokní tvary a orámování dvou velkých displejů mohlo být spíše ze skla než z černě lakovaného plastu, ale to jsou vážně jediná negativa, na která můžete vůbec pomyslet, natož je vyslovit.
Zpracování vnitřku vozu je jednoduše prvotřídní. Řidič sedí v masážních, odvětrávaných a vyhřívaných komfortních kožených sedadlech s automatickým dofukováním bočnic v zatáčkách (chvíli jsem si zvykal, ale nakonec je to výtečná věc!), drží krásný, tentokrát již tříramenný volant na rozdíl od dřívějšího dvouramenného a kochá se detaily, jako je kupříkladu umělecky ztvárněný reproduktor audiosystému Burmester ve dveřích nebo černý alcantarový strop.
Mnohem lepší je však v tomto voze cestovat „na krále“, tedy vzadu. Plně nastavitelná sedadla dovolují uvelebit se do extrémně pohodlné polohy, přičemž nechybí ani měkoučký polštář pod hlavu. Prostoru v prodloužené verzi je opravdu hodně, člověk si klidně přehodí nohu přes nohu. Tlačítky na dveřích lze ovládat roletky či střešní okno, pro nastavení systémů a přehrávání filmů nechybí dálkové ovládání. Prostě dokonalé místo k cestování. Největší otloukánek ve voze je spolujezdec vpředu. S křeslem pro bodyguarda totiž může posouvat tlačítky na jednotlivých dveřích jak cestující vpravo vzadu, tak samotný řidič.
Kašlete na spotřebu, berte V8
Pod kapotou verze S 500 se nachází dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválec objemu 4,6 litru, který disponuje skvělým výkonem 335 kW a točivým momentem 700 N.m. Automobil, který měl v našem případě pohotovostní hmotnost 2070 kg, se s tímto agregátem dokáže rozjet z klidu na stovku za 4,8 sekundy, přičemž čas je totožný také u verze s pohonem pouze zadní nápravy. Chcete pobavit? I s těmito výkony se jedná o „pouhý“ střed nabídky – v nabídce totiž najdete jak tři slabší, tak zároveň tři silnější agregáty!
Upřímně, tohle je střed jako víno a musím říci, že pohonnému ústrojí se téměř nedá nic vytknout. V první řadě se mi stávalo, že jsem najezdil stovky kilometrů běžným tempem a přes autorádio na normální hlasitosti jsem ani jednou nezaslechl běžící motor. Osmiválec je fantasticky utlumený, normálně mu při běžném zrychlování stačí ne více než 2000 otáček, při ustálené jízdě se spokojí i s méně než tisícem a nemáte šanci ucítit jakoukoliv vibraci či nepěkný zvuk.
mercedesbenz video testy luxusni redakcnivideo
Naopak, zašlápněte plyn do podlahy a najednou uslyšíte líbeznou, byť vzdálenou hudbu osmi válců, jako když rozzlobíte britského gentlemana, který vám dá rázně, ale decentně najevo, zač je toho loket. Zároveň i při plném zrychlování zůstává na palubě přítomna atmosféra luxusní, perfektně odizolované kajuty. Samotné zrychlení je sice důrazné, ale jenom málokdy převodovka dovolí, aby bylo náhlé, naopak, téměř vždycky zátah narůstá s takovou jemností, že si jeho přítomnost uvědomíte, až když náhle uberete a celé posádce cukne hlava vpřed.
Maskování rychlosti, to je to, v čem je S 500 mistrem. Až vás bude podobný automobil předjíždět, nemějte mu to za zlé, jeho řidič pravděpodobně vůbec netuší, že se na běžné silnici nepohybuje předepsanou devadesátkou, ale rychlostí klidně o 50 km/h vyšší. Všechno umocňuje ještě jaderný reaktor pod kapotou. Osobně se obvykle snažím dokončit předjížděcí manévr co nejrychleji, abych zase mohl jet ve svém pruhu, v tomto případě je to však ošemetné. Jedete sedmdesátkou za třemi jiným auty, rozhodnete se je předjet, sešlápnete plný plyn, bez jediného náznaku dramatu dokončíte manévr a…proboha, vždyť svištíme 180!
Samotný agregát, ačkoliv táhne v jakýchkoliv otáčkách a s dlouhými převody nemusíte nikdy v životě překročit hranici 2000 otáček (vůz točí 1900 ot/min při stotřicítce), jeho síla umí ve vysokých otáčkách příjemně gradovat a automobil vás tak postupně více a více tlačí do sedačky, než všechno začne velmi mírně uvadat před červeným polem. Obrovská vlna síly navíc způsobuje to, že i ve vyšších rychlostech je dynamika auta fenomenální, do omezovače rychlosti pak vůz přímo naráží a zajímavostí je také fakt, že v maximálních 250 km/h auto na sedmičku točí pouze zhruba 3700 otáček za minutu.
Jak už jsme si vyzkoušeli při testu varianty S 350 Bluetec, s turbodieselem umí být tento vůz příjemně úsporný. Tady je myslím ale každému jasné, že s osmiválcem a pohonem všech kol tomu tak být nemůže. Přesto hodnoty spotřeby nakonec vzhledem k velikosti a výkonům auta nebyly tak špatné. Po městě, kam se vůz příliš nehodí, jsme se pohybovali za šestnáct litrů na sto kilometrů, na dálnici počítejte zhruba s dvanácti. Pokud se ale vydáte na delší trasu, pak se dá jet i za méně než deset a když si užíváte skvělé dynamiky auta, tak za třináct, což vůbec není zlé.
Sedmistupňová automatická převodovka se k charakteru vozu hodí perfektně. Řadí s důrazem na neznatelnou změnu stupňů, takže sice není nejrychlejší, ale hladkost by mohla rozdávat a chybějící švih dohání ochota motoru zrychlovat z jakýchkoliv otáček. Vadilo snad jenom, že i když člověk řadí tlačítky pod volantem, tak stejně má převodovka tendenci přepínat se zpět do automatického režimu, když jí několik sekund nedáte povel.
Jezdí téměř dokonale
Vydat se s S 500 L na dlouhou cestu je opravdovým balzámem na duši a zážitkem, přesto nemůžeme říci, že by auto jezdilo dokonale. Ano, po většinu času filtruje vzduchový podvozek téměř veškeré nerovnosti, a to v naprosté tichosti, bohužel při přejezdu propadlého kanálu či jiného ostřejší přechodu má auto tendenci bouchnout více, než bychom čekali. Holt i vzduchové odpružení má limity, které jsou v kontrastu ke zbytku vozu cítit o to bolestněji. Navíc jsme měli pocit, že na trochu zvlněné silnici s typickými českými záplatami se vůz mírně otřásal ze strany na stranu, jako by snad karoserie prodloužené verze nebyla natolik tuhá. Na větších nerovnostech jsme to však nezaznamenali.
Tím jsme si špatné zprávy odbyli a můžeme se zaměřit na to, v čem tento Mercedes-Benz vyniká. Jedná se o jedno z mála aut, ze kterého po dlouhé cestě vystupuje posádka snad ještě odpočatější než před jízdou. Odhlučnění je prvotřídní, nejvíce obtěžuje hluk od okolních aut a motorek, výtečný je rovněž audiosystém. A kdybyste již začali pociťovat únavu, pomůže jeden ze šesti masážních programů.
Jak už jsem naznačil, pohodlí je až na výjimky velmi dobré. Vůz jezdí v komfortním režimu vláčně a houpavě, což je příjemné zejména v nižších rychlostech a na kvalitnějších silnicích. Když přepnete do režimu Sport, tak vůz stále téměř stejně dobře filtruje nerovnosti, akorát mnohem lépe kontroluje pohyby karoserie, což se hodí při jízdě po typické české silnice.
mercedesbenz video testy luxusni redakcnivideo
Než jsem se dostal na svou oblíbenou okresku, považoval jsem verzi S 500 L jenom za pohodlný cestovatelský parník nabízející maximální luxus, o to překvapivější ale bylo to, co mi auto předvedlo v zatáčkách. Když začnete tlačit na pilu, jen tak neztratí rovnováhu. Pohon všech kol zajišťuje nezdolnou trakci i se 700 N.m točivého momentu, na rovinkách je vůz velmi rychlý a účinné brzdy jej vždycky solidně zpomalí pro průjezd obloukem. Pak však zatočíte, auto se pocitově semkne kolem vás a proletí zatáčkou rychleji, než jste si mysleli, že je fyzikálně vůbec možné.
Může za to přesné řízení i skvělé vyvážení v zatáčkách, navíc S 500 L je otevřeno i možnostem na opravdu ostrou jízdu, takže když už cítíte, že by v táhlém oblouku mohla utíkat příď, stačí ťuknout do brzd a opět zašlápnout plný plyn a auto se nahrbí, zadní kola zkopírují stopu těch předních a celek vystřelí směrem k horizontu. Pohon všech kol pak preferuje zadní nápravu, což poznáte v utažené zatáčce na jedničku, ze které lze vyjet v mírné přetáčivosti. Více než kdy jindy zde platí pravidlo pomalu dovnitř, rychle ven, ale i tak nás opravdu překvapilo, jak rychlé a obratné tohle auto umí být.
Závěr
Mercedes-Benzu se povedl mistrovský kousek. Dle mého názoru je třída S jedním z vůbec nejlepších automobilů světa. Luxusní, ale ne vyloženě opulentní, perfektně utlumený a technicky téměř špičkový stroj, který umí zvládnout všechny typy silnic a je skvělý, ať už jede napříč Evropou nebo jenom o dvě ulice vedle do obchodu. Ve své třídě tak tento vůz suverénně vládne, a to nejen v prodejích.
Nejsme si pouze jisti, zda bychom volili verzi s prodlouženým rozvorem. Pokud se totiž chcete vozit vzadu, je zde varianta Maybach, zatímco řidiči pravděpodobně stejně dobře či lépe poslouží klasické esko s krátkým rozvorem. Rozhodně se však líbil osmiválec pod kapotou, který je velmi silný i nesmírně kultivovaný. Turbodiesel možná dává větší smysl, do tohoto vozu je ale klasická V8 jako stvořená.
mercedesbenz video testy luxusni redakcnivideo
Nejlevnější verze modelu | 2.139.280 Kč (S 300h/170 kW) |
Základ s testovaným motorem | 2.819.300 Kč (S 500/335 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.119.139 Kč (S 500 L 4Matic/335 kW) |
Plusy
- Silný a velmi kultivovaný motor
- Luxusní a prostorný interiér
- Pozornost věnovaná detailům
- Prvotřídní cestovní komfort a odhlučnění
- Nejmodernější prvky výbavy
Minusy
- Rázy od kol na větších nerovnostech
- Komplikované ovládání klimatizace
Foto: Petr Homolka