25.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií

 

Nejprodávanější elektromobil světa díky novým bateriím dojede dále. Platí to však i v reálném provozu, nebo to jsou jen plané sliby?

Elektromobily se v tuto chvíli musí potýkat s mnoha slabinami, které případné zájemce odrazují od jejich koupě. Jednou z nich je krátký dojezd, což je oblast, na kterou se v nedávné modernizaci zaměřil i Nissan Leaf.

Právě větší dojezd je tím nejdůležitějším prvkem modernizovaného Leafu, který Nissan nazývá třetí generací. Zatímco dosud Leaf ujel dle homologačního cyklu 199 kilometrů, nová verze Leaf 30 kWh toto číslo navýšila na 250 kilometrů. Jinak je vylepšený Leaf až na detaily stejný jako dosud. Pouze nabídku laků obohatila nová bronzová a uvnitř se objevil inovovaný středový panel s novým multimediálním systémem.

Nissan se ale v nabídce rozhodl ponechat i stávající variantu Leafu s 24 kWh, což doslova vybízelo k zajímavému srovnání. Mají baterie s vyšší kapacitou opravdu smysl, nebo je to jen vábnička na zákazníky, která v reálném světě není zřetelná? Rozhodli jsme se to zjistit.

Video

Trocha teorie

Vyššího dojezdu Nissan dosáhl pomocí baterií s vyšší kapacitou. Navýšení kapacity se však nepodařilo použitím nového akumulátoru, ale pouze vylepšením stávajícího, lithium-iontového. Ten se skládá ze 48 modulů a 192 článků a je uložen v podlaze vozu.

Technici jen přepracovali jeho vnitřní konstrukci, na elektrody nově použili uhlík, dusík a hořčík a vyšší energetická hustota akumulátoru byla na světě. Baterie se díky tomu nemusely zvětšovat, a tak zabírají pořád stejně místa jako dosud. Došlo však ke zvýšení jejich hmotnosti – baterie Leafu 30 kWh jsou o 21 kilogramů těžší než ty stávající. S ohledem na pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny je to ale zanedbatelné číslo.

Výhodou přepracovaných baterií je to, že se v rychlonabíječce dobijí stejně rychle jako ty dosavadní. Při použití nabíječky o síle 50 kW se akumulátor na 80 % své kapacity dobije za půl hodiny. Takových rychlonabíječek je ale zatím na českých silnicích jen pár, byť Nissan její síť postupně rozšiřuje – objevují se u stále více jeho prodejních zastoupení. Škoda jen, že se zásuvka při dobíjení nezamyká, může tak hrozit, že nějaký vtipálek auto vypojí od zdroje energie.

Standardní nabíjení se ale prodloužilo, a to z dlouhých 12 na ještě delších 15 hodin. I proto Nissan nabízí hned dvě dobíjecí stanice – 3,3kW za 26.999 korun a silnější 6,6kW za 33.999 korun. Lepší z nich může zkrátit dobíjení na 5,5 hodiny (Leaf 24 kWh), respektive čtyři hodiny (Leaf 30 kWh).

Nissan Leaf – technická data a ceny
VerzeLeaf 24 kWhLeaf 30 kWh
Největší výkon [kW]8080
Točivý moment [N.m]254254
Kapacita baterií [kWh]2430
Komb. spotřeba [kWh/100 km]1515
Dojezd [km]199250
Doba dobíjení
Nabíječka 2,2 kWh1215
Nabíječka 3,6 kWh89,5
Nabíječka 6,6 kWh45,5
Rychlonabíječka 50 kWh [km/h]0,5*0,5*
Max. rychlost [km/h]144144
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,511,5
Pohotovostní hmotnost [kg]15111535
Cena Visia [Kč]730.000-
Cena Acenta [Kč]-858.000
Cena Tekna [Kč]-925.000
*Na 80 % kapacity

Modrý proti bílému

Proti sobě jsme postavili modrý a bílý Leaf. V útrobách modrého pracují silnější baterie, zatímco bílý je provedení s 24kWh akumulátorem. Bílý Leaf je starší kousek z loňského roku, a tak se jeho výbava proti dnes nabízenému Leafu 24 kWh odlišuje.

obrázek [600 x 299]

Zatímco v minulosti byl Leaf nabízen v jedné variantě, dnes jsou v prodeji tři stupně výbavy, s pro Nissan typickým označením Visia, Acenta a Tekna. Zatímco slabší baterie jsou k dispozici jen pro nejnižší stupeň, ty silnější jsou zase dodávány pouze pro dvě vyšší varianty.

V našem porovnání jde ale primárně o test baterií, které jsou u Leafu 24 kWh stále stejné, a tak odlišnou výbavu ponechme stranou. Kapacita baterií testovaného exempláře z roku 2015 by navíc neměla být nijak postižena. Nissan se chlubí tím, že za pět let se kapacita akumulátoru Leafu sníží v průměru jen o osm procent. Automobilka to zjistila na základě dat flotily taxikářských Leafů z Amsterdamu. Právě díky těmto zkušenostem Nissan dokonce prodloužil záruku na zachování kapacity baterií. U slabších nadále činí pět let, u těch silnějších je však hned osmiletá.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 
Technické údaje
Motor Nissan Leaf 24 kWhNissan Leaf 30 kWh
Typ motoru: elektrickýelektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 300880 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / - - 3008254 / - - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.511.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 15- / - / 15
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1511 / 3951535 / 395
Rozměr pneu:205/55 R16215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44454445
b) šířka (mm): 17701770
c) výška (mm): 15501550
d) rozvor (mm): 27002700
e) rozchod vpředu (mm): 15401540
f) rozchod vzadu (mm): 15351535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930
k) šířka vpředu (mm): 14201420
l) šířka vzadu (mm): 14101410
délka sedáku vpředu (mm): 460460
délka sedáku vzadu (mm): 450450
výška opěradla vpředu (mm): 640650
výška opěradla vzadu (mm): 630630
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Nissanu Leaf se daří po celé Evropě. V Norsku je nejprodávanějším autem vůbec! Nissanu Leaf se daří po celé Evropě. V Norsku je nejprodávanějším autem vůbec!

Na jaře se Nissan chlubil skvělými prodejními výsledky…

Nissan Leaf E-Plus: Posílený elektromobil dostane větší baterie a 200 koní Nissan Leaf E-Plus: Posílený elektromobil dostane větší baterie a 200 koní

Krátce po příjezdu druhé generace elektrického Nissanu…

 



 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend i na dovolenou

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend…

Jsou jako sousedé, kteří s plnými talíři zvou k bohatě prostřenému stolu. Sasko a jeho Drážďany servírují to…

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné pracovně Trump: Pocta, na kterou marně čeká i Zeman!

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné…

Svět stál v téhle místnosti na hraně jaderné války. Odsud se vydal pokyn vyrazit na Saddáma do Iráku, Nixon tady…

 

iSport.cz

Budějovická Sparta! Kladrubský a Křížek o postupovém snu i politice

Budějovická Sparta! Kladrubský a Křížek o postupovém…

Už nemají moc času. Pestré kariéry dvou jihočeských patriotů se blíží ke konci a oba chodí každý den do práce s…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…