25.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií

 

Nejprodávanější elektromobil světa díky novým bateriím dojede dále. Platí to však i v reálném provozu, nebo to jsou jen plané sliby?

Elektromobily se v tuto chvíli musí potýkat s mnoha slabinami, které případné zájemce odrazují od jejich koupě. Jednou z nich je krátký dojezd, což je oblast, na kterou se v nedávné modernizaci zaměřil i Nissan Leaf.

Právě větší dojezd je tím nejdůležitějším prvkem modernizovaného Leafu, který Nissan nazývá třetí generací. Zatímco dosud Leaf ujel dle homologačního cyklu 199 kilometrů, nová verze Leaf 30 kWh toto číslo navýšila na 250 kilometrů. Jinak je vylepšený Leaf až na detaily stejný jako dosud. Pouze nabídku laků obohatila nová bronzová a uvnitř se objevil inovovaný středový panel s novým multimediálním systémem.

Nissan se ale v nabídce rozhodl ponechat i stávající variantu Leafu s 24 kWh, což doslova vybízelo k zajímavému srovnání. Mají baterie s vyšší kapacitou opravdu smysl, nebo je to jen vábnička na zákazníky, která v reálném světě není zřetelná? Rozhodli jsme se to zjistit.

Video

Trocha teorie

Vyššího dojezdu Nissan dosáhl pomocí baterií s vyšší kapacitou. Navýšení kapacity se však nepodařilo použitím nového akumulátoru, ale pouze vylepšením stávajícího, lithium-iontového. Ten se skládá ze 48 modulů a 192 článků a je uložen v podlaze vozu.

Technici jen přepracovali jeho vnitřní konstrukci, na elektrody nově použili uhlík, dusík a hořčík a vyšší energetická hustota akumulátoru byla na světě. Baterie se díky tomu nemusely zvětšovat, a tak zabírají pořád stejně místa jako dosud. Došlo však ke zvýšení jejich hmotnosti – baterie Leafu 30 kWh jsou o 21 kilogramů těžší než ty stávající. S ohledem na pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny je to ale zanedbatelné číslo.

Výhodou přepracovaných baterií je to, že se v rychlonabíječce dobijí stejně rychle jako ty dosavadní. Při použití nabíječky o síle 50 kW se akumulátor na 80 % své kapacity dobije za půl hodiny. Takových rychlonabíječek je ale zatím na českých silnicích jen pár, byť Nissan její síť postupně rozšiřuje – objevují se u stále více jeho prodejních zastoupení. Škoda jen, že se zásuvka při dobíjení nezamyká, může tak hrozit, že nějaký vtipálek auto vypojí od zdroje energie.

Standardní nabíjení se ale prodloužilo, a to z dlouhých 12 na ještě delších 15 hodin. I proto Nissan nabízí hned dvě dobíjecí stanice – 3,3kW za 26.999 korun a silnější 6,6kW za 33.999 korun. Lepší z nich může zkrátit dobíjení na 5,5 hodiny (Leaf 24 kWh), respektive čtyři hodiny (Leaf 30 kWh).

Nissan Leaf – technická data a ceny
VerzeLeaf 24 kWhLeaf 30 kWh
Největší výkon [kW]8080
Točivý moment [N.m]254254
Kapacita baterií [kWh]2430
Komb. spotřeba [kWh/100 km]1515
Dojezd [km]199250
Doba dobíjení
Nabíječka 2,2 kWh1215
Nabíječka 3,6 kWh89,5
Nabíječka 6,6 kWh45,5
Rychlonabíječka 50 kWh [km/h]0,5*0,5*
Max. rychlost [km/h]144144
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,511,5
Pohotovostní hmotnost [kg]15111535
Cena Visia [Kč]730.000-
Cena Acenta [Kč]-858.000
Cena Tekna [Kč]-925.000
*Na 80 % kapacity

Modrý proti bílému

Proti sobě jsme postavili modrý a bílý Leaf. V útrobách modrého pracují silnější baterie, zatímco bílý je provedení s 24kWh akumulátorem. Bílý Leaf je starší kousek z loňského roku, a tak se jeho výbava proti dnes nabízenému Leafu 24 kWh odlišuje.

obrázek [600 x 299]

Zatímco v minulosti byl Leaf nabízen v jedné variantě, dnes jsou v prodeji tři stupně výbavy, s pro Nissan typickým označením Visia, Acenta a Tekna. Zatímco slabší baterie jsou k dispozici jen pro nejnižší stupeň, ty silnější jsou zase dodávány pouze pro dvě vyšší varianty.

V našem porovnání jde ale primárně o test baterií, které jsou u Leafu 24 kWh stále stejné, a tak odlišnou výbavu ponechme stranou. Kapacita baterií testovaného exempláře z roku 2015 by navíc neměla být nijak postižena. Nissan se chlubí tím, že za pět let se kapacita akumulátoru Leafu sníží v průměru jen o osm procent. Automobilka to zjistila na základě dat flotily taxikářských Leafů z Amsterdamu. Právě díky těmto zkušenostem Nissan dokonce prodloužil záruku na zachování kapacity baterií. U slabších nadále činí pět let, u těch silnějších je však hned osmiletá.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 
Technické údaje
Motor Nissan Leaf 24 kWhNissan Leaf 30 kWh
Typ motoru: elektrickýelektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 300880 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / - - 3008254 / - - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.511.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 15- / - / 15
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1511 / 3951535 / 395
Rozměr pneu:205/55 R16215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44454445
b) šířka (mm): 17701770
c) výška (mm): 15501550
d) rozvor (mm): 27002700
e) rozchod vpředu (mm): 15401540
f) rozchod vzadu (mm): 15351535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930
k) šířka vpředu (mm): 14201420
l) šířka vzadu (mm): 14101410
délka sedáku vpředu (mm): 460460
délka sedáku vzadu (mm): 450450
výška opěradla vpředu (mm): 640650
výška opěradla vzadu (mm): 630630
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

 



Nissan Leaf 2018: Nová generace se začíná odhalovat Nissan Leaf 2018: Nová generace se začíná odhalovat

Nissan pustil do světa první teaserový snímek nové…

Z Nissanu Leaf je rallyeový speciál! Z Nissanu Leaf je rallyeový speciál!

Z Británie vyrazí po vlastní ose do Mongolska speciálně…

 



 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Dnes 18:30

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu úspěšného a populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září bude jen 20 °C

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září…

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také…

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji: Agents of  Mayhem je klasický zástupce žánru městských akcí

Sprostí agenti likvidují neřády v Jižní Koreji:…

Když je svět v ohrožení, je zapotřebí superhrdinů nebo speciálních agentů vycvičených pro boj s padouchy.…

 

iSport.cz

Fillo sledoval parádní obrat Baníku, pak zachránil bod. Je to velká ztráta, uznal

Fillo sledoval parádní obrat Baníku, pak zachránil…

Na Martina Filla si chtěl Baník v utkání s Teplicemi především dávat pozor. Jakž takž se to Ostravanům dařilo,…

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na Baníku. Slaví Sparta i Zlín

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na…

V úvodních třech zápasech 4. kola fotbalové HET ligy nejvíce bavilo utkání v Ostravě, kam zavítaly Teplice.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…