25.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií

 

Nejprodávanější elektromobil světa díky novým bateriím dojede dále. Platí to však i v reálném provozu, nebo to jsou jen plané sliby?

Elektromobily se v tuto chvíli musí potýkat s mnoha slabinami, které případné zájemce odrazují od jejich koupě. Jednou z nich je krátký dojezd, což je oblast, na kterou se v nedávné modernizaci zaměřil i Nissan Leaf.

Právě větší dojezd je tím nejdůležitějším prvkem modernizovaného Leafu, který Nissan nazývá třetí generací. Zatímco dosud Leaf ujel dle homologačního cyklu 199 kilometrů, nová verze Leaf 30 kWh toto číslo navýšila na 250 kilometrů. Jinak je vylepšený Leaf až na detaily stejný jako dosud. Pouze nabídku laků obohatila nová bronzová a uvnitř se objevil inovovaný středový panel s novým multimediálním systémem.

Nissan se ale v nabídce rozhodl ponechat i stávající variantu Leafu s 24 kWh, což doslova vybízelo k zajímavému srovnání. Mají baterie s vyšší kapacitou opravdu smysl, nebo je to jen vábnička na zákazníky, která v reálném světě není zřetelná? Rozhodli jsme se to zjistit.

Video

Trocha teorie

Vyššího dojezdu Nissan dosáhl pomocí baterií s vyšší kapacitou. Navýšení kapacity se však nepodařilo použitím nového akumulátoru, ale pouze vylepšením stávajícího, lithium-iontového. Ten se skládá ze 48 modulů a 192 článků a je uložen v podlaze vozu.

Technici jen přepracovali jeho vnitřní konstrukci, na elektrody nově použili uhlík, dusík a hořčík a vyšší energetická hustota akumulátoru byla na světě. Baterie se díky tomu nemusely zvětšovat, a tak zabírají pořád stejně místa jako dosud. Došlo však ke zvýšení jejich hmotnosti – baterie Leafu 30 kWh jsou o 21 kilogramů těžší než ty stávající. S ohledem na pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny je to ale zanedbatelné číslo.

Výhodou přepracovaných baterií je to, že se v rychlonabíječce dobijí stejně rychle jako ty dosavadní. Při použití nabíječky o síle 50 kW se akumulátor na 80 % své kapacity dobije za půl hodiny. Takových rychlonabíječek je ale zatím na českých silnicích jen pár, byť Nissan její síť postupně rozšiřuje – objevují se u stále více jeho prodejních zastoupení. Škoda jen, že se zásuvka při dobíjení nezamyká, může tak hrozit, že nějaký vtipálek auto vypojí od zdroje energie.

Standardní nabíjení se ale prodloužilo, a to z dlouhých 12 na ještě delších 15 hodin. I proto Nissan nabízí hned dvě dobíjecí stanice – 3,3kW za 26.999 korun a silnější 6,6kW za 33.999 korun. Lepší z nich může zkrátit dobíjení na 5,5 hodiny (Leaf 24 kWh), respektive čtyři hodiny (Leaf 30 kWh).

Nissan Leaf – technická data a ceny
VerzeLeaf 24 kWhLeaf 30 kWh
Největší výkon [kW]8080
Točivý moment [N.m]254254
Kapacita baterií [kWh]2430
Komb. spotřeba [kWh/100 km]1515
Dojezd [km]199250
Doba dobíjení
Nabíječka 2,2 kWh1215
Nabíječka 3,6 kWh89,5
Nabíječka 6,6 kWh45,5
Rychlonabíječka 50 kWh [km/h]0,5*0,5*
Max. rychlost [km/h]144144
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,511,5
Pohotovostní hmotnost [kg]15111535
Cena Visia [Kč]730.000-
Cena Acenta [Kč]-858.000
Cena Tekna [Kč]-925.000
*Na 80 % kapacity

Modrý proti bílému

Proti sobě jsme postavili modrý a bílý Leaf. V útrobách modrého pracují silnější baterie, zatímco bílý je provedení s 24kWh akumulátorem. Bílý Leaf je starší kousek z loňského roku, a tak se jeho výbava proti dnes nabízenému Leafu 24 kWh odlišuje.

obrázek [600 x 299]

Zatímco v minulosti byl Leaf nabízen v jedné variantě, dnes jsou v prodeji tři stupně výbavy, s pro Nissan typickým označením Visia, Acenta a Tekna. Zatímco slabší baterie jsou k dispozici jen pro nejnižší stupeň, ty silnější jsou zase dodávány pouze pro dvě vyšší varianty.

V našem porovnání jde ale primárně o test baterií, které jsou u Leafu 24 kWh stále stejné, a tak odlišnou výbavu ponechme stranou. Kapacita baterií testovaného exempláře z roku 2015 by navíc neměla být nijak postižena. Nissan se chlubí tím, že za pět let se kapacita akumulátoru Leafu sníží v průměru jen o osm procent. Automobilka to zjistila na základě dat flotily taxikářských Leafů z Amsterdamu. Právě díky těmto zkušenostem Nissan dokonce prodloužil záruku na zachování kapacity baterií. U slabších nadále činí pět let, u těch silnějších je však hned osmiletá.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble opět podrobil…

Jak se Irák vloží do cenotvorby ropy v OPEC? Neví, ale chce být aktivní Jak se Irák vloží do cenotvorby ropy v OPEC? Neví, ale chce být aktivní

Irák je odhodlán sehrát v rámci kartelu OPEC aktivní roli…

Bude Merkelová znovu kandidovat? Jasno bude až na jaře Bude Merkelová znovu kandidovat? Jasno bude až na jaře

Německá kancléřka Angela Merkelová chce až příští rok na…

The Telegraph: Mayová hodlá jednat o brexitu bez parlamentu The Telegraph: Mayová hodlá jednat o brexitu bez parlamentu

Britská premiérka Theresa Mayová nehodlá počkat se…

 
Technické údaje
Motor Nissan Leaf 24 kWhNissan Leaf 30 kWh
Typ motoru: elektrickýelektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 300880 / 3008
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 254 / - - 3008254 / - - 3008
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.511.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 15- / - / 15
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 720370 / 720
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1511 / 3951535 / 395
Rozměr pneu:205/55 R16215/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44454445
b) šířka (mm): 17701770
c) výška (mm): 15501550
d) rozvor (mm): 27002700
e) rozchod vpředu (mm): 15401540
f) rozchod vzadu (mm): 15351535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930
k) šířka vpředu (mm): 14201420
l) šířka vzadu (mm): 14101410
délka sedáku vpředu (mm): 460460
délka sedáku vzadu (mm): 450450
výška opěradla vpředu (mm): 640650
výška opěradla vzadu (mm): 630630
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf 24 kWh vs. 30 kWh – Souboj baterií






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy

Hlavní hvězdou moskevského autosalonu je pro automobilku…

Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb

Jeremy Clarkson proslul především svými neotesanými…

 




Elektromobily Nissanu budou i sportovní a zábavné Elektromobily Nissanu budou i sportovní a zábavné

Jeden za šéfů Nissanu dává naději, že příští…

Video: Test dvou Nissanů Leaf. Dojede novější dál? Video: Test dvou Nissanů Leaf. Dojede novější dál?

Nissan Leaf se v rámci modernizace dočkal baterií s vyšší…

 

Související články
Spy video: Premiéra nového Nissanu Micra se blíží Spy video: Premiéra nového Nissanu Micra se blíží

Prototypy páté generace Nissanu Micra už zamířily na…

Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993) Evropské Automobily roku: Nissan Micra (1993)

Nissan přišel v roce 1992 s druhou generací Micry. Stala…

 



 
Co budeme tankovat po roce 2018? Co udělá 10 % biolihu?

Co budeme tankovat po roce 2018? Co udělá 10 % biolihu?

Dnes 08:00

Stará auta, motorky a zahradní technika mohou mít problém schroupat už současných pět procent biolihu v benzinu. Za tři roky ho bude dvojnásobek, a ještě si za to připlatíme.




Blesk.cz

300 metrů zábavy: Nejdelší skluzavka Česka nadchla Pražany a ucpala ulici

300 metrů zábavy: Nejdelší skluzavka Česka nadchla…

Kdo by neměl rád skluzavku? V sobotu 27. srpna se mohli Pražané vyřádit dokonce na té nejdelší v Česku. Ulice na…

Prsten Johanky z Arku zůstane Francouzům: Pomohl zásah britské královny

Prsten Johanky z Arku zůstane Francouzům: Pomohl…

Prsten, který údajně patřil legendární francouzské světici Johance z Arku, nakonec zůstane v zemi galského…

 

iSport.cz

Exploze univerzála. Sýkoru chtěla Plzeň i Bordeaux, ale řádí v Liberci

Exploze univerzála. Sýkoru chtěla Plzeň i Bordeaux,…

Za tři trefy inkasuje pět tisíc korun, hattrick Jana Sýkory do sítě Larnaky (3:0) je však mnohem cennější. Je…

Hráči United kritizují hvězdu. Místo tréninku fandí ženě na tenise

Hráči United kritizují hvězdu. Místo tréninku fandí…

S jeho kariérou to jde z kopce. Většinu minulé sezony promarodil a před nedávnem mu nový trenér Manchesteru…

 

Reflex.cz

Jak Tereza Spencerová odhalila, že George Soros má peníze a financuje revoluce

Jak Tereza Spencerová odhalila, že George Soros má…

Záhadná bytost Tereza Spencerová je celkem nezakrytě aktivistkou ruské hybridní propagandy u nás. Dění…

Polský koulař vydražil svou stříbrnou medaili. Aby pomohl chlapci s rakovinou

Polský koulař vydražil svou stříbrnou medaili. Aby…

Polský sportovec, který na olympijských hrách v Riu vybojoval ve vrhu koulí stříbrnou medaili, se rozhodl svého…