TEST Nissan X-Trail 2.0 dCi All Mode 4x4-i Tekna – Nenápadně!
Design, interiér
Nejenže je X-Trail celosvětově nejprodávanějším modelem automobilky Nissan, ale taktéž zákazníky nejžádanějším vozem v segmentu SUV. Zatímco v jiných zemích je absolutním bestsellerem, prodeje u nás jsou střízlivější. I tak si ale model meziročně polepšil. Zatímco v roce 2016 se podle Svazu dovozců automobilů registrovalo 410 kusů, jen za prvních osm měsíců roku letošního jich bylo o 69 více. V dané kategorii to tvoří lehce přes jedno procento všech registrací.
Třetí generace X-Trailu je na trhu třetím rokem, což je ideální čas pro oživení modelu faceliftem. A vzhledem k popularitě modelu na něj Japonci šli velice opatrně. Zásadní změna se však odehrála ještě před omlazením, a to pod kapotou. Nissan totiž motorovou paletu obohatil o vznětový dvoulitr dCi, jenž se stal novou špičkou agregátové nabídky. V úvodu letošního roku jsme jednotku testovali ve spolupráci s variátorem, tentokrát přišla na řadu šestistupňová manuální převodovka v kombinaci s pohonem všech kol.
Změny decentní, přesto viditelné
Omlazovací procedura Nissanu X-Trail se nese v decentním duchu, přesto jsou změny patrné na první pohled. Příď dostala přepracovanou masku ve stylu písmene V a jiný je i nárazník. Světlomety jsou plně diodové a adaptivní funkce umožňují svícení do zatáček i úpravu výšky světelného kužele. Na zadních partiích už se změn událo podstatně méně, všimnout si můžeme upraveného nárazníku a taktéž diodových svítilen. Ve srovnání s předchozí generací na mě nejnovější X-Trail působí svěžejším a malinko agresivnějším dojmem.
Japonská automobilka vám SUV dodá v sedmimístném provedení. Jedná se však o volitelnou výbavu, za kterou zaplatíte 50.000 Kč ve výbavě N-Connecta, případně 30.000 Kč při volbě nejvyššího výbavového stupně Tekna. Námi testovaný exemplář však zůstal autem pro pět cestujících, díky čemuž neutrpěl zavazadlový prostor. V základu pojme 565 litrů (v rámci faceliftu si o 15 litrů polepšil), což je o 120 litrů více než sedmimístný sourozenec. Ono tu třetí řadu sedaček je holt potřeba někam poskládat… Složením opěradel ve druhé řadě vzniká bohatý prostor o téměř dvou kubících, ve kterém nalezneme příčky na jeho rozdělení i skrytou schránku na cenné drobnosti. S víkem zavazadlového prostoru lze manipulovat „kopnutím“ pod zadním nárazníkem.
Seznam omlazovacích úprav interiéru čítá volant se zploštělou spodní částí a nové materiály, zejména kvalitnější čalounění sedaček. Nutno říct, že v X-Trailu se sedí opravdu pohodlně. S výškou 176 centimetrů mi nad hlavou zůstala luxusní rezerva a středová konzola nezavazí kolenům při pohodlnějším rozvalení. Snad jen vnitřní obložení dveří s poměrně velkým madlem může být v jistých chvílích na obtíž.
Na zadní lavici mi pak za sebou zůstává dostatek prostoru před koleny i nad hlavou, tady je však místa přeci jenom méně. Důvodem je, že Nissan jednotlivé řady sedaček sází po vzoru kinosálu výš a výš. Pokud sedíte za spolujezdcem, vůbec nemusíte „natahovat krk“, abyste řidiče pokárali za vysokou rychlost. Zezadu máte dokonalý přehled.
X-Trail je nabízen ve čtyřech výbavových stupních, vzestupně se jmenují Visia, Acenta, N-Connecta a konečně Tekna, jímž náš vůz disponoval. S ním už se mnoha dalšími příplatky zaobírat nemusíte. Kromě již zmiňovaného sedmimístného provedení, metalického laku (+15.000 Kč) a sedaček z hnědé kůže s prošíváním (+30.000 Kč) je vše součástí výbavy. Na rozdíl od nižších provedení tak nemusíte doplácet za navigační systém NissanConnect (+41.600 Kč) či sadu bezpečnostních asistentů (+18.000 Kč) s detekcí chodců, upozorněním na opuštění jízdního pruhu či rozpoznáváním dopravních značek.
Vzpomínaný infotainment by možná zasloužil modernější vzhled, ale funkcionalitou a ovládáním je dostatečně intuitivní. Drobnou patálií je snad jen poměrně necitlivý displej, na který je někdy dotyk potřeba zopakovat. To ale budete v drtivé většině případů řešit jen při zadávání adresy do navigace, veškeré další důležité funkce obsloužíte prostřednictvím tradičních mechanických tlačítek. Taktéž nastavování teploty zůstává věrné tradičním ovladačům se sekundárním displejem.
Velkým lákadlem nového X-Trailu může být i autonomní systém ProPILOT, jenž při dálniční jízdě dokáže držet směr, akcelerovat a brzdit. Novinku byste ale v testovaném voze hledali marně, protože Nissan ji do svého SUV začne montovat až v průběhu příštího roku.
Motor, jízdní vlastnosti
Nový? Ne tak docela
Konečně! Vznětový dvoulitr dCi přivítala veřejnost v útrobách X-Trailu v minulém roce s nadšením. Nejedná se tedy o novinku přicházející ruku v ruce s omlazeným provedením modelu, automobilka motor do útrob SUV montovala ještě před faceliftem. Do té doby byly dostupným maximem dvě šestnáctistovky: naftové dCi 130 (96 kW) či zážehové DIG-T 160 (120 kW).
Agregát v testovaném voze je sice novinkou splňující emisní normu Euro 6 a Nissan X-Trail je v Evropě prvním modelem, ve kterém je zasazen, avšak o zcela nový motor nejde. Je to totiž důkladně přepracovaný dvoulitrový čtyřválec, který dříve poháněl třeba druhou generaci Renaultů Mégane nebo Laguna. Aby výrobci sázející na dieselové motory dokázali zpřísňující se normy kolem emisí splnit, aplikují stále častěji technologii AdBlue. To sice znamená pravidelné doplňování močoviny a hrozící nebezpečí v případě, že dojde (vůz v takovém případě již nenastartujete), ale pozitivně se to odráží ve spotřebě paliva a hlavně emisích. Přesto touto cestou aliance Renault-Nissan se zmiňovaným motorem nejde. Namísto toho sází na lacinější provedení se zásobníkovým katalyzátorem oxidu dusíku.
A to je možná největší kámen úrazu. Ono na papíře to všechno vypadá skvěle: dvoulitrový čtyřválec poskytuje výkon 130 kW při 3.750 otáčkách a točivý moment avizuje 380 N.m při 2.000 otáčkách. Jenže projev motoru je z důvodu snížení oxidů dusíku dosti nevýrazný a na nějaké sportování to rozhodně nebude. Za volantem tak člověk nejživější projev jednotky zaregistruje mezi dvěma a třemi tisíci otáček. Níže či naopak výše je znatelně znát, že autu se prostě „nechce“.
Pro pohodáře
X-Trail je s dvoulitrem nabízen ve třech různých konfiguracích. Základ kombinuje pohon předních kol a samočinnou převodovku Xtronic. Dále je v nabídce čtyřkolka se šestistupňovým manuálem (obě varianty startují na 795.500 Kč) či zmiňovaným variátorem, za nějž se připlácí 50.000 Kč.
Páka manuální převodovky v testovaném voze žádné výrazné nedostatky neprojevila. Dráhy jsou přesné a poměrně krátké, řazení jednotlivých stupňů nedoprovází žádná nezdravá akustika a nedochází ani k nepříjemnému zadrhávání. Na středové konzole pak kromě řadičky samotné nalezneme i volič pohonu kol. X-Trail totiž nemusí být čtyřkolkou vždy, ale jen když je potřeba. Na výběr jsou tři jízdní režimy: pohon předních kol, automatické volení reagující na aktuální potřeby a konečně Lock, jenž sílu rozděluje rovnoměrně mezi obě nápravy.
Osobně mě překvapilo, jak statečný je projev auta s pěti cestujícími na palubě. Rozdíly mezi takovou jízdou a chvílemi, kde jsem ve voze cestoval sám, byly skutečně minimální. Navíc disponuje dostatečným komfortem, přičemž běžné silniční nerovnosti tlumí podvozek s devatenáctipalcovými koly zdařile. Při rychlosti kolem 90 km/h už jsou velké výmoly v kabině cítit a někdy je doprovází i nepříjemné rány. Při maximální povolené rychlosti na dálnici jsem zase vnímal hluk motoru a svist kolem předních sloupků.
Řízení se charakterizuje lehkým chodem, ani při ostřejších manévrech se auto nezačne kymácet ze strany na stranu jak vzteklé, ale spíše jen tak pohodově pohupuje. Navíc se s takovým naladěním velice dobře manipuluje v omezených prostorech, kupříkladu podzemních parkovištích.
Trochu rozpačitý jsem ze spotřeby paliva. Že výrobcem avizovaná kombinovaná spotřeba 5,6 litru na sto kilometrů nemá s reálnou hodnotou kromě desetinné čárky nic společného, je jasné. Při snaze o ekonomickou jízdu okreskami a městem bylo maximem stlačení lehce nad šest litrů. Normálním stylem jízdy se dostaneme na hodnotu o zhruba litr a půl vyšší, a když auto dostávalo víc zabrat, atakovalo hranici devíti litrů. Do práce dojíždím přes sto kilometrů a většinu trasy tvoří dálnice a mnohdy i popojíždění rušnou Prahou. V takových podmínkách se hodnota po týdenním soužití a několika stovkách kilometrů ustálila na 8,1 litrech. Upřímně jsem čekal méně.
Závěr
Závěr
X-Trail je autem, kterému byste po uživatelské stránce mohli jen máloco vytknout. Vnější design je moderní, zároveň ale neurazí žádnými extravagantními výstřelky. Totéž platí pro interiér, jenž sází na starou známou školu a obohacuje ji o pohodlné a nezvykle strukturované sezení. A když to rozvětvenost vaší rodiny vyžaduje, za příplatek z něj můžete mít sedmimístné SUV se stále dostačujícím zavazadlovým prostorem.
S vrcholným motorem 2.0 dCi, manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol se v nejbohatší výbavě Tekna dostáváme lehce pod jeden milion korun. Na rozdíl od jiných výrobců už tu ale nepřiplácíte za řadu dalších rozmazlení, drtivá většina položek je již součástí. Ve spojení s X-Trailem mi utkvělo v paměti slovo nenápadnost. Nenápadné jsou změny, které Nissan v rámci omlazovací procedury učinil, což je dobře. Jenže nenápadný zůstává taktéž projev pohonné jednotky, což je u špičky nabídky velká škoda. Zejména když si uvědomíme, že s pohonem všech kol světlou výškou 21 centimetrů jde o čistokrevné a všestranné SUV.
Nejlevnější verze modelu | 552.400 Kč (DIG-T 160/120 kW Visia) |
Základ s testovaným motorem | 795.500 Kč (2.0 dCi/130 kW Acenta) |
Testovaný vůz bez příplatků | 987.100 Kč (2.0 dCi/130 kW Tekna) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.002.100 Kč (2.0 dCi/130 kW Tekna) |
Plusy
- Chod manuální převodovky
- Komfortní jízdní projev
- Minimum příplatků pro vrcholnou variantu
- Výše posazené zadní sedačky
- Prostorný zavazadelník
Minusy
- Nevýrazný motor
- Nevyzpytatelná spotřeba
- Sedm míst jen za příplatek
Foto: Ondřej Kroutil