Test Auto.cz

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo – Reklama na ticho!

27.12. 2017
Verdikt
 

Country Tourer existoval v insignii už v minulé generaci. Ten současný sází tak jako dosud na zvýšenou světlou výšku v kombinaci s přidanými plastovými doplňky karoserie. Ale pozor, to není všechno!

Ještě před masivním nástupem třídy SUV a crossoverů zkoušeli automobiloví výrobci zájem zákazníků o „terénní“ verze svých běžných modelů. Prostě vzali obyčejné auto dané třídy, navěsili na něj plastové doplňky, trochu prodloužili péra a tlumiče za účelem zvětšení světlé výšky a vše okořenili bohatou výbavou. Pokud navíc daný model nabízel také pohon všech kol, dostala jej zvýšená „off-roadová“ verze samozřejmě také. Vždyť co kdyby se ta polňačka k chatě změnila v bahnotok…

Jak se zdá, terénní image napříč běžnými modely dodnes funguje, a to i přes nabídku SUV či crossoverů. Ne každý totiž chce vysoké auto, které má navíc kdekdo. Škoda Superb tak má svůj Scout, Volkswagen Passat zase Alltrack a u Opela Insignia se to jmenuje Country Tourer.

„Do terénu“ v luxusu

Čím se tedy Country Tourer liší od běžné insignie kombi neboli Sport Tourer? Jak už jsem předeslal v úvodu, technicky zvětšenou světlou výškou, a sice o 25 mm. Testovanou verzi dále navenek prozradí plastové lemy blatníků, a to je zvenku asi vše.

Country Tourer však zároveň označuje také výbavu vozu. A ta je patřičně bohatá, byť v našem případě byla dále zušlechtěna o celou řadu příplatkových položek, které základní akční cenu 879.900 korun dále navýšily. Za všechny zmíním například hnědé kožené čalounění, které včetně vyhřívání předních a zadních sedadel, odvětrávání předních, masážní funkce předních sedadel, velurových koberečků a elektricky stavitelných sedadel vpředu u řidiče s pamětí polohy vyjde na 90.000 korun. Sedadla s certifikátem německých odborníků na záda AGR nabízela skutečně prvotřídní pohodlí, stejně jako téměř sportovní tvarování, které ale současně nijak neomezovalo. Dlouhonozí řidiči pak uvítají možnost prodloužit si sedák, což se dělá manuálně. Insignia dále nabízela takzvané inteligentní sedadlo řidiče. Pokud tuto funkci zvolíte zaškrtnutím v palubním menu rozhraní, dojde při otevření dveří k odsunutí sedadla úplně vzad, což usnadní vystupování a následně i nastupování. V našem případě se však sedadlu nějak nechtělo zpátky do původní polohy…

Opel Insignia Country Tourer odhaluje české ceny. Zvýšenému kombi v základu chybí čtyřkolka

Ve zmíněném rozhraní si lze vůz opravdu přizpůsobit svým potřebám. V chladném ránu tak může automaticky aktivovat vyhřívání sedadel či volantu nebo zapnout vyhřívané čelní a zadní sklo.

Jinak se pracoviště řidiče nijak neliší od ostatních verzí insignie. Ergonomie je velmi dobrá, výhled ovšem trochu omezený vinou širokých sloupků A. Je to o překvapivější, když víte, že pod povrchem se ukrývá zcela nová architektura E2, která přinesla mezigeneračně výrazné snížení hmotnosti o více než 140 kg oproti předchůdci v případě testované motorizace. Vzhledem k tomu bych čekal použití tenčích sloupků. Tyhle jsou svoji šíří plus mínus stejné jako v první generaci. A třeba z takového Passatu B8 či Superba III je vidět lépe.

Můj obdiv naopak zaslouží přístrojový štít, který mistrně kombinuje „analogové“ ukazatele s digitálními a „ručičkovými“, ovšem tvořeným LCD displeji. Rychlost je zobrazována digitálně, naopak otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a také palivoměr mají klasickou mechanickou rafičku. Naopak elektronickou ručičku používá voltmetr a teploměr motorového oleje. Oboje dnes již v autech málo vídané.

Výbavu si tedy v Country Toureru zvolit nemůžete. Pouze pohonnou jednotku. Na výběr jsou tři výhradně přeplňované čtyřválce. Zážehový motor 1.5, testovaný vrcholný dvoulitr a dále vznětový dvoulitr CDTi nabízený ve verzi s jedním i dvěma turbodmychadly. Motor 1.5 se pojí vždy pouze s pohonem předních kol, ostatní lze mít se stálým pohonem všech kol. Testovaný dvoulitr (stejně jako BiTurbo CDTi) ani v jiné verzi nabízen není. To samé platí také o převodovce, které je v obou případech vždy samočinná osmistupňová s měničem momentu.

obrázek [600 x 345]

Opel ji označuje AF50-8 a jedná se o ústrojí od japonského specialisty Aisin (převodovka AWF8G45). Vyrábí se už od roku 2012, o čtyři roky později prošla inovací ve snaze zvýšit její mechanickou účinnost. V případě testovaného přeplňovaného zážehového dvoulitr přenáší maximální moment 400 N.m dostupný od 2500 do 4000 otáček za minutu. Pro úplnost, maximální výkon dvoulitru, který Opel označuje B 20 NHT, činí 191 kW. Více mít zatím v insignii nemůžete.

Diferenciál? Na co?

Už z našich dřívějších článků jistě víte, že insignia s pohonem všech kol využívá velmi pokrokový systém Twinster vyvinutý britskou firmou GKN. Jedná se v principu o stejnou techniku, jakou je vybaven ostrý Ford Focus RS a dále vozy Range Rover Evoque. Zásadní odlišností oproti jiným pohonům všech kol je chybějící diferenciál zadní nápravy a také mezinápravový diferenciál, dnes běžně suplovaný některou s aktivních lamelových spojek.

Celé zařízení si tak vystačí pouze s transferem s úhlovým převodem a dále s dvojicí elektrohydraulicky ovládaných lamelových spojek na výstupu z úhlového převodu pohonu zadní nápravy k jednotlivým zadním kolům. O rozdělení hnací síly mezi obě zadní kola a současně také přední a zadní nápravu se v tomto případě starají opravdu pouze a jen zmíněné třecí spojky.

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Techničtěji orientovaným automobilovým nadšencům to může trochu připomínat systém Honda SH-AWD (Super Handlig All Wheel Drive), v Evropě použitý na zatím poslední a již nevyráběné generaci modelu Legend. Systém pohonu všech kol od Hondy je však o poznání složitější, když využívá jednak urychlovací převod pohonu zadní nápravy a dále dva planetové převody spolu s elektromagnetickými spojkami u obou zadních kol. SH-AWD tak lamelovými spojkami pouze připojuje planetový převod, zatímco u systému Twinster se lamelové spojky aktivně účastní přenosu točivého momentu. Ten je v případě lamelových spojek Twinsteru násobně vyšší, než jaký musejí přenášet spojky systému SH-AWD. Opravdu by nás zajímalo, jak je to celé řešeno z hlediska opotřebení a dlouhověkosti, neboť právě fakt, že spojky SH-AWD pracují s velmi malými momenty, znamená také jejich velmi malé opotřebení. Hlavní tíhu hnací síly tady totiž přenášejí zmíněné planetové převody, což u Twinsteru není.

V praxi se však Twinster chová subjektivně velmi podobně jako SH-AWD. Tím, že je hnací síla rozdělována aktivně mezi levé a pravé zadní kolo, lze velmi snadno docílit dodatečného stáčivého momentu v zatáčce pouhým rozpojením spojky vnitřního kola a naopak spojením spojky vnějšího kola.

V menu palubního rozhraní si navíc můžete zvolit, zda chcete standardní pohon všech kol nebo sportovní. V prvně jmenovaném není účinek aktivního rozdělení hnací síly tolik patrný jako ve sportovním nastavení, v němž jsem jezdil prakticky po celou dobu.

Pokud do zatáčky najedete tak, že před ní uberete plyn a vůz do ní lidově řečeno „zvrhnete“, bude se insignia chovat jako dobře jezdící velké auto s koncepcí vše vpředu. Prostě s lehkou nedotáčivostí. Překvapení nastává, pokud v zatáčce, nejlépe táhlé, projížděné vyšší rychlostí, uděláte něco, co byste za normálních okolností vůbec neměli. A sice přidáte plyn. V tu chvíli se začnou dít věci. Namísto očekávaného zvyšování nedotáčivosti vinou zvýšení záběrové síly na předních kolech na úkor schopnosti přenášet boční sílu a současně také z důvodu vzniku setrvačné síly, která přední část auta odlehčí (při akceleraci se působí setrvačná síla pro síle pohybu), auto přejde k více neutrálnímu chování. Prostě jako kdyby někdo v danou chvíli vzal přední část vozu a přitáhl ji více k vrcholu zatáčky. Jde o jasný účinek pohonu Twinster, který dokáže navodit vznik dodatečného stáčivého momentu vozidla, které mu pomůže projet zatáčku neutrálněji. A to bez potřeby používat brzdy, které tudíž nejsou tolik namáhány, nemluvě o mnohem vyšším účinnosti systému Twinster. Opravdu je to opojné a teprve přesednutí do insignie pouze s pohonem předních kol ukáže, jak velký je to rozdíl.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 879 900 Kč

Základní výbava:Zvýšený podvozek o 25 mm, adaptivní odpružení FlexRide, asistent pro rozjezd do kopce, bezklíčové ovládání PEPS, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění LSCMB, LED pro denní svícení, LED zadní svítilny, automatická dálková světla, automatická dvouzonová klimatizace, 7palcový dotykový audiosystém 4.0 IntelliLink, čalounění v kombinaci kůže/látka, palubní počítač, elektricky ovládaná všechna skla dveří, elektricky ovládaná zrcátka, elektrická bederní opěrka řidiče, ISOFIX, velurové koberečky, atd.

Výbava testovaného vozu:Sada snadné řízení II – zahrnuje světlomety Matrix, parkovací asistent, rozpoznávání dopravních značek atd. (+ 80.000,-), panoramatické střešní okno (+ 31.000,-), Zimní sada zahrnuje vyhřívané čelní sklo, vyhřívání volantu a předních sedadel (+ 17.000,-), navigace (+ 25.000,-), Kožené perforované čalounění Brownstone, hnědé Brown, s ergonomickými předními sedadly AGR, ventilace předních sedadel, vyhřívání předních i zadních sedadel, sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí, černé velurové koberečky, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (+ 90.000,-), head-up display (+ 25.000,-), řazení „pod volantem“ (+ 5.000,-), metalický lak (+17.000,-).

Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 
Technické údaje
Motor Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 40 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.4 / 8.9
Emise CO2:203
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1665
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1624 / 581
Rozměr pneu:245/35 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5004
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1607
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 560
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 






 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan (ne)vzal jeho sedmičku

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan…

Vždycky jsem chtěl hrát za váš klub, je to můj sen od dětství... Hloupá PR fráze, která je nutným zlem každého…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…