Test Auto.cz

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo – Reklama na ticho!

27.12. 2017
Verdikt
 

Country Tourer existoval v insignii už v minulé generaci. Ten současný sází tak jako dosud na zvýšenou světlou výšku v kombinaci s přidanými plastovými doplňky karoserie. Ale pozor, to není všechno!

Ještě před masivním nástupem třídy SUV a crossoverů zkoušeli automobiloví výrobci zájem zákazníků o „terénní“ verze svých běžných modelů. Prostě vzali obyčejné auto dané třídy, navěsili na něj plastové doplňky, trochu prodloužili péra a tlumiče za účelem zvětšení světlé výšky a vše okořenili bohatou výbavou. Pokud navíc daný model nabízel také pohon všech kol, dostala jej zvýšená „off-roadová“ verze samozřejmě také. Vždyť co kdyby se ta polňačka k chatě změnila v bahnotok…

Jak se zdá, terénní image napříč běžnými modely dodnes funguje, a to i přes nabídku SUV či crossoverů. Ne každý totiž chce vysoké auto, které má navíc kdekdo. Škoda Superb tak má svůj Scout, Volkswagen Passat zase Alltrack a u Opela Insignia se to jmenuje Country Tourer.

„Do terénu“ v luxusu

Čím se tedy Country Tourer liší od běžné insignie kombi neboli Sport Tourer? Jak už jsem předeslal v úvodu, technicky zvětšenou světlou výškou, a sice o 25 mm. Testovanou verzi dále navenek prozradí plastové lemy blatníků, a to je zvenku asi vše.

Country Tourer však zároveň označuje také výbavu vozu. A ta je patřičně bohatá, byť v našem případě byla dále zušlechtěna o celou řadu příplatkových položek, které základní akční cenu 879.900 korun dále navýšily. Za všechny zmíním například hnědé kožené čalounění, které včetně vyhřívání předních a zadních sedadel, odvětrávání předních, masážní funkce předních sedadel, velurových koberečků a elektricky stavitelných sedadel vpředu u řidiče s pamětí polohy vyjde na 90.000 korun. Sedadla s certifikátem německých odborníků na záda AGR nabízela skutečně prvotřídní pohodlí, stejně jako téměř sportovní tvarování, které ale současně nijak neomezovalo. Dlouhonozí řidiči pak uvítají možnost prodloužit si sedák, což se dělá manuálně. Insignia dále nabízela takzvané inteligentní sedadlo řidiče. Pokud tuto funkci zvolíte zaškrtnutím v palubním menu rozhraní, dojde při otevření dveří k odsunutí sedadla úplně vzad, což usnadní vystupování a následně i nastupování. V našem případě se však sedadlu nějak nechtělo zpátky do původní polohy…

Opel Insignia Country Tourer odhaluje české ceny. Zvýšenému kombi v základu chybí čtyřkolka

Ve zmíněném rozhraní si lze vůz opravdu přizpůsobit svým potřebám. V chladném ránu tak může automaticky aktivovat vyhřívání sedadel či volantu nebo zapnout vyhřívané čelní a zadní sklo.

Jinak se pracoviště řidiče nijak neliší od ostatních verzí insignie. Ergonomie je velmi dobrá, výhled ovšem trochu omezený vinou širokých sloupků A. Je to o překvapivější, když víte, že pod povrchem se ukrývá zcela nová architektura E2, která přinesla mezigeneračně výrazné snížení hmotnosti o více než 140 kg oproti předchůdci v případě testované motorizace. Vzhledem k tomu bych čekal použití tenčích sloupků. Tyhle jsou svoji šíří plus mínus stejné jako v první generaci. A třeba z takového Passatu B8 či Superba III je vidět lépe.

Můj obdiv naopak zaslouží přístrojový štít, který mistrně kombinuje „analogové“ ukazatele s digitálními a „ručičkovými“, ovšem tvořeným LCD displeji. Rychlost je zobrazována digitálně, naopak otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a také palivoměr mají klasickou mechanickou rafičku. Naopak elektronickou ručičku používá voltmetr a teploměr motorového oleje. Oboje dnes již v autech málo vídané.

Výbavu si tedy v Country Toureru zvolit nemůžete. Pouze pohonnou jednotku. Na výběr jsou tři výhradně přeplňované čtyřválce. Zážehový motor 1.5, testovaný vrcholný dvoulitr a dále vznětový dvoulitr CDTi nabízený ve verzi s jedním i dvěma turbodmychadly. Motor 1.5 se pojí vždy pouze s pohonem předních kol, ostatní lze mít se stálým pohonem všech kol. Testovaný dvoulitr (stejně jako BiTurbo CDTi) ani v jiné verzi nabízen není. To samé platí také o převodovce, které je v obou případech vždy samočinná osmistupňová s měničem momentu.

obrázek [600 x 345]

Opel ji označuje AF50-8 a jedná se o ústrojí od japonského specialisty Aisin (převodovka AWF8G45). Vyrábí se už od roku 2012, o čtyři roky později prošla inovací ve snaze zvýšit její mechanickou účinnost. V případě testovaného přeplňovaného zážehového dvoulitr přenáší maximální moment 400 N.m dostupný od 2500 do 4000 otáček za minutu. Pro úplnost, maximální výkon dvoulitru, který Opel označuje B 20 NHT, činí 191 kW. Více mít zatím v insignii nemůžete.

Diferenciál? Na co?

Už z našich dřívějších článků jistě víte, že insignia s pohonem všech kol využívá velmi pokrokový systém Twinster vyvinutý britskou firmou GKN. Jedná se v principu o stejnou techniku, jakou je vybaven ostrý Ford Focus RS a dále vozy Range Rover Evoque. Zásadní odlišností oproti jiným pohonům všech kol je chybějící diferenciál zadní nápravy a také mezinápravový diferenciál, dnes běžně suplovaný některou s aktivních lamelových spojek.

Celé zařízení si tak vystačí pouze s transferem s úhlovým převodem a dále s dvojicí elektrohydraulicky ovládaných lamelových spojek na výstupu z úhlového převodu pohonu zadní nápravy k jednotlivým zadním kolům. O rozdělení hnací síly mezi obě zadní kola a současně také přední a zadní nápravu se v tomto případě starají opravdu pouze a jen zmíněné třecí spojky.

Poprvé za volantem Opelu Insignia Country Tourer: Vypadá jako drsňák, jezdí jako baletka

Techničtěji orientovaným automobilovým nadšencům to může trochu připomínat systém Honda SH-AWD (Super Handlig All Wheel Drive), v Evropě použitý na zatím poslední a již nevyráběné generaci modelu Legend. Systém pohonu všech kol od Hondy je však o poznání složitější, když využívá jednak urychlovací převod pohonu zadní nápravy a dále dva planetové převody spolu s elektromagnetickými spojkami u obou zadních kol. SH-AWD tak lamelovými spojkami pouze připojuje planetový převod, zatímco u systému Twinster se lamelové spojky aktivně účastní přenosu točivého momentu. Ten je v případě lamelových spojek Twinsteru násobně vyšší, než jaký musejí přenášet spojky systému SH-AWD. Opravdu by nás zajímalo, jak je to celé řešeno z hlediska opotřebení a dlouhověkosti, neboť právě fakt, že spojky SH-AWD pracují s velmi malými momenty, znamená také jejich velmi malé opotřebení. Hlavní tíhu hnací síly tady totiž přenášejí zmíněné planetové převody, což u Twinsteru není.

V praxi se však Twinster chová subjektivně velmi podobně jako SH-AWD. Tím, že je hnací síla rozdělována aktivně mezi levé a pravé zadní kolo, lze velmi snadno docílit dodatečného stáčivého momentu v zatáčce pouhým rozpojením spojky vnitřního kola a naopak spojením spojky vnějšího kola.

V menu palubního rozhraní si navíc můžete zvolit, zda chcete standardní pohon všech kol nebo sportovní. V prvně jmenovaném není účinek aktivního rozdělení hnací síly tolik patrný jako ve sportovním nastavení, v němž jsem jezdil prakticky po celou dobu.

Pokud do zatáčky najedete tak, že před ní uberete plyn a vůz do ní lidově řečeno „zvrhnete“, bude se insignia chovat jako dobře jezdící velké auto s koncepcí vše vpředu. Prostě s lehkou nedotáčivostí. Překvapení nastává, pokud v zatáčce, nejlépe táhlé, projížděné vyšší rychlostí, uděláte něco, co byste za normálních okolností vůbec neměli. A sice přidáte plyn. V tu chvíli se začnou dít věci. Namísto očekávaného zvyšování nedotáčivosti vinou zvýšení záběrové síly na předních kolech na úkor schopnosti přenášet boční sílu a současně také z důvodu vzniku setrvačné síly, která přední část auta odlehčí (při akceleraci se působí setrvačná síla pro síle pohybu), auto přejde k více neutrálnímu chování. Prostě jako kdyby někdo v danou chvíli vzal přední část vozu a přitáhl ji více k vrcholu zatáčky. Jde o jasný účinek pohonu Twinster, který dokáže navodit vznik dodatečného stáčivého momentu vozidla, které mu pomůže projet zatáčku neutrálněji. A to bez potřeby používat brzdy, které tudíž nejsou tolik namáhány, nemluvě o mnohem vyšším účinnosti systému Twinster. Opravdu je to opojné a teprve přesednutí do insignie pouze s pohonem předních kol ukáže, jak velký je to rozdíl.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo

Cena v základní výbavě: 649 900 Kč Cena v testované výbavě: 879 900 Kč

Základní výbava:Zvýšený podvozek o 25 mm, adaptivní odpružení FlexRide, asistent pro rozjezd do kopce, bezklíčové ovládání PEPS, varování před čelní kolizí, protikolizní brzdění LSCMB, LED pro denní svícení, LED zadní svítilny, automatická dálková světla, automatická dvouzonová klimatizace, 7palcový dotykový audiosystém 4.0 IntelliLink, čalounění v kombinaci kůže/látka, palubní počítač, elektricky ovládaná všechna skla dveří, elektricky ovládaná zrcátka, elektrická bederní opěrka řidiče, ISOFIX, velurové koberečky, atd.

Výbava testovaného vozu:Sada snadné řízení II – zahrnuje světlomety Matrix, parkovací asistent, rozpoznávání dopravních značek atd. (+ 80.000,-), panoramatické střešní okno (+ 31.000,-), Zimní sada zahrnuje vyhřívané čelní sklo, vyhřívání volantu a předních sedadel (+ 17.000,-), navigace (+ 25.000,-), Kožené perforované čalounění Brownstone, hnědé Brown, s ergonomickými předními sedadly AGR, ventilace předních sedadel, vyhřívání předních i zadních sedadel, sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí, černé velurové koberečky, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (+ 90.000,-), head-up display (+ 25.000,-), řazení „pod volantem“ (+ 5.000,-), metalický lak (+17.000,-).

Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá

Před vyjednáváním o vládě se zástupci ANO a ČSSD nadále…

Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý

Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina…

 
Technické údaje
Motor Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 40 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.4 / 8.9
Emise CO2:203
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1665
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1624 / 581
Rozměr pneu:245/35 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5004
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1607
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 1010
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 560
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Vyzkoušeli jsme Opel Insignia GSi. Dieselová verze funguje lépe Vyzkoušeli jsme Opel Insignia GSi. Dieselová verze funguje lépe

Opel oživil legendární označení GSi. Sportování však…

 



 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Dnes 19:51

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce ovládnout slovenské MMA

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce…

Na slovenské hudební scéně nerezonuje žádné jméno, tak jako jeho. Patrik „Rytmus“ Vrbovský jako rapper dokázal,…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…