Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva 1,7 CDTI (74 kW) – Praktická tradice

Ondřej Šuch
Nenápadné kompaktní MPV Opel Meriva už očekává novou generaci a to je čas pro nejvýhodnější ceny. Má průkopník třídy stále ještě dost ostruh ve stále početnější konkurenci?

Vnějším designem patří, zvláště po boku například Škody Roomster nebo Citroenu C3 Picasso, k zastáncům nenápadnosti. Není ostatně divu: před sedmi lety se u nově zaváděné třídy hledělo hlavně na praktičnost a čistotu tvarů, dnes jsou povoleny i designové výstřelky, zhusta vydávané za inovace. Meriva je zde etalonem nenápadnosti: na parkovišti snad jen výškou napovídá, že nejde o běžný kompaktní hatchback a boční pohled upoutá dnes už opět se vracející koncepcí „v každém rohu jedno kolo“. Rozvor 2630mm u čtyřmetrového auta je výjimkou i dnes.

V interiéru se étos neurážlivé jednoduchosti rozvíjí ještě výrazněji. Nekomplikovaná přístrojová deska a především specificky uspořádaný středový panel nemusí vyhovovat každému zvláště svou občas nízkou intuitivností, vše je ale kvalitně zpracováno a výběr materiálů odpovídá třídě. Volant je ovšem nastavitelný pouze výškově.

Jediným, zato podstatným záporem je výhled šikmo vpřed: rozdvojený A-sloupek je schopen zakrýt jak chodce před přechodem, tak protijedoucí auto v levé zatáčce. I přes snahu konstruktérů o minimalizaci slepého úhlu jde o jev, se kterým jsme se setkávali po celou dobu testu a nikdy jsme jej nebyli s to zcela odfiltrovat.

MPV ale lidé kupují především kvůli prostornosti a tady je Meriva stále na špičce. Čtyři cestující naleznou v autě dostatek místa ve všech směrech, na předních sedadlech je navíc čeká i relativní jistota v podobě náznaku bočního vedení. Zadní sedačky sice vypadají poněkud dvojrozměrně, cestování na nich ale neuráží ani nezraňuje jakoukoli část těla.

Zajímavým prvkem je odkládací schránka umístěná ze zadní strany prostřední sedačky ve druhé řadě. Schránka může po překlopení středního dílu sloužit jako loketní opěrka s úložným prostorem a dvěma držáky na nápoje.

opel testy mpv opel testy mpv  

Bezmála obří páté dveře umožňují přístup k prostoru pro zavazadla, který v základním uspořádání nabídne solidních 360 litrů. Hodnota možná nevypadá oslnivě, je ale třeba si uvědomit, že na kolena cestujících vzadu zbývá ještě přes 20 cm. Systém Flex Organizer umožňuje postupným sklápěním sedadel a opěradel vytvořit zcela rovnou plochu, na niž lze naskládat zavazadla o objemu až 1410 litrů. Námi testovaný vůz umožňoval za příplatek 3500,-Kč lze sklápět také přední sedadlo spolujezdce, díky čemuž lze do Merivy vměstnat i předmět dlouhý až 2,4 m.

Letitý i když průběžně aktualizovaný turbodiesel 1,7 l je poněkud hlučný a jeho turbodmychadlo reaguje trochu letargicky, tím ale výhrady končí. Maximum točivého momentu s hodnotou 240 Nm je pro dynamiku vozu relativně dostatečné, kvůli úzkému rozsahu využitelných otáček je ale potřeba dobře volit převodové stupně. Nejlepší překvapení ukrývá Meriva u pumpy: Ať je řidičova noha sebetěžší, o moc větší než šestilitrovou spotřebu auto nevykáže. Mimoměstský provoz znamená zcela běžně spotřebu okolo 5 l/100 km, ve městě jsme se kupodivu (a ve shodě s údaji výrobce) nedostali nad sedm litrů. Ve vyšších rychlostech přitom vozu citelně chybí šestý převodový stupeň, kromě spotřeby by měl mít vliv hlavně na již zmíněnou hlučnost.

opel testy mpv opel testy mpv  

Kompaktní Meriva kompenzuje výšku tvrdším odpružením. V zatáčkách se tak příliš nenaklání a podvozek nezlobí ani při náhlých změnách směru, na druhou stranu ale posádce nabídne seznámení i s nerovnostmi, které jiné vozy odfiltrují.

Pokud není potenciální majitel zaměřen na design a dynamiku motoru, je pro něj kompaktní Opel Meriva vhodnou alternativou. Akční ceny českého zastoupení značky lze už považovat za trvalé a tedy zajímavé, takže ta takto změněné sumy můžeme vůz považovat za velmi dobrý. Malé MPV je zde malým MPV a má potenciál dobré služby. Nástupce, kterého výrobce ukáže pravděpodobně na podzim ve Frankfurtu, na tom nic nezmění.

opel testy mpv opel testy mpv  

Plusy

  • Využití vnitřního prostoru
  • Skvělá spotřeba
  • Solidní výbava
  • Variabilní zavazadlový prostor
  • Poměr cena/výkon
  • Trvanlivé materiály

Minusy

  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Hlučný motor
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Horší jízdní pohodlí

První cena vozu269.900,- (1.4 16V 66 kW Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací400.900,- (1.7 CDTI 74 kW Enjoy)
Základní cena testovaného vozu401.900,- (1.7 CDTI 74 kW Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků409.900,- (1.7 CDTI 74 kW Cosmo)

Ondřej Šuch
Opel Meriva 1,7 CDTI (74 kW)
Cena základní sestavy 401 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, čelní airbagy, posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna předních dveří, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, manuální klimatizace, kola z lehkých slitin 6J x 15, pneu 185/60 R15, rádio CD30 s CD přehrávačem, 6 reproduktorů, multifunkční displej, ovládání rádia na volantu, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, volant potažený kůží, pevný kryt zavazadlového prostoru, systém Flex Organizer, systém ISOFIX pro zadní krajní sedadla, kliky dveří v barvě karoserie, světlomety s funkcí "ode dveří ke dveřím", přední mlhová světla, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, sklopná loketní opěrka sedadla řidiče. Kč
Cena testované sestavy 409 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (4.500,- Kč), sklopné opěradlo předního spolujezdce (3.500,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 178
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.4 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1410
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1330 / 455
Rozměr pneu: 185/60 R15
Opel Meriva 1,7 CDTI (74 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4052
b) šířka (mm): 1694
c) výška (mm): 1624
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1499
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 520
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano