Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI BiTurbo – Když je MPV málo

Stanislav Kolman
Diskuze (27)
Vivaro patří mezi důležité články užitkových aut. Cílí provedení Tourer jen na přepravu početnějších skupin, nebo může být i běžným rodinným automobilem?


Design, interiér


Model Opel Vivaro se světu prvně představil v roce 2001. Už tehdy šlo o partnerské dílo tvořené ve spolupráci s automobilkami Renault a Nissan, přičemž sesterskými dodávkami byly vozy Trafic a Primastar. S drobnými retušemi a hlavně motorovými změnami vydržela první generace ve výrobě dlouhých třináct let. Roku 2014 ji nahradil pokračovatel, jenž technické základy znovu sdílí s Traficem, Nissanem NV300 a konečně i Fiatem Talento.

Nabídka jednotlivých provedení Vivara je vskutku pestrá. Sáhnout můžete po pracantovi v podobě čistokrevné dodávky, vozu kombinujícího pracovní nástroj a přepravník osob či provedení Life, které na dobrodružných cestách poslouží coby domov na čtyřech kolech. Nám však v redakční garáži dělala společnost varianta Tourer pro osm cestujících. A abychom z auta vyždímali maximum, naložili jsme jej až po okraj a vyrazili na cestu z Prahy do Nošovic a zpět.

Chcete-li Vivaro, nad nabídkou pohonných jednotek nebudete dlouho rozmýšlet. Model totiž seženete s jediným motorem, konkrétně se vznětovou šestnáctistovkou CDTI se dvěma turby, která poskytuje výkon 92, případně 107 kW. Testovaný exemplář disponoval silnější variantou, navíc šlo o delší karoserii s označením L2H1, kde prostornost v interiéru těží i z protáhlého rozvoru. A jak se ukázalo, taková konfigurace může být hodně sympatickým a hlavně všestranným společníkem…

Funkčnost především

Extravagantní světlomety, výrazné linky a interiér s minimálním množstvím tlačítek. To je jen hrstka prvků, kterými se v poslední době snaží charakterizovat osobní auta jednotlivých značek. Pracovní nástroje vstříc tomuto trendu nekráčí, což je jedině dobře. Takové vozy tu nejsou od toho, aby dobře vypadaly, ale mají hlavně fungovat. Vzpomeňme třeba nedávno testovaný Peugeot Traveller, který zcela zapomněl na i-Cockpit s ryze dotykovým infotainmentem a připomněl, že ve Francii stále ještě umí udělat nejen efektní, ale i efektivní pracoviště řidiče.

Obdobná je i filosofie Vivara. Ani ve vyšších výbavových provedeních to zrovna není auto, za nímž byste si mohli vykroutit krk, ale vlastně vás ani ničím neuráží. Tvary karoserie nezapřou partnerství s modely Renaultu a Nissanu, poznávacím znamením je tak zejména příď se širokou maskou a výraznými světlomety, které již v základu umí LED denní svícení. Auto lze pořídit ve dvou délkách. Kratší provedení L1H1 disponuje délkou 4998 mm a rozvorem 3098 mm, testovaný kousek L2H1 má na délku 5398 mm a rozvor o 400 mm delší. Hádáte správně, kombinace písmen a čísel prozrazuje variantu délky (L) a výšky (H), Vivaro Tourer se však nabízí jen coby 1971 mm vysoké vozidlo, v ceníku tudíž figuruje vždy jen jako H1.

opel testy dodavky opel testy dodavky  

Se základní výbavou dostanete 16“ ocelové ráfky, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin (s pneumatikami 215/60 R17) tvoří příplatkovou položku za 18.997 Kč. Vyplatí se vám však sáhnout po jedné ze zvýhodněných výbavových sad. Kupříkladu balíček Tourer stojí 24.200 Kč a kromě většího obutí vám poskytne i sedmipalcovou obrazovku s navigačním systémem, držák mobilního telefonu a zatmavená okna v zadní části vozu.

Jestli je příbuznost s Traficem zvenčí patrná až při bližším zkoumání, v interiéru vás praští do očí na první pohled. Volant, uspořádání tlačítek a ovladačů, výdechy topení či displej infotainmentu, to vše je v modelech zcela totožné. Dokonce i ovládání topení na středu palubovky ve tvaru osmičky zůstalo v obou autech zcela totožné. V kabině žádnou hru barev a měkčených materiálů nečekejte, i tady je vše přizpůsobeno maximální funkčnosti a zároveň bytelnosti, přeci jen stále jde o osobní verzi vycházejícího z užitkového modelu.

Vyšší posez dává řidiči nad 5,4 metru dlouhým kolosem slušný přehled. Sedačka řidiče je nastavitelná i výškově a dostala loketní opěrku, ideální pozici pak lze doladit výškově a podélně nastavitelným volantem. Pochvalu si zaslouží ergonomie. Na budíky v kapličce je dobře vidět, obrazovka multimédií není utopena zbytečně hluboko a základní funkce obsloužíte pomocí fyzických tlačítek, což je určitě velké plus. Ze středu palubovky vystupuje i páka šestistupňového manuálu. Řidiči tak zůstává při ruce, ale nezbývá tu mnoho místa v oblasti pravého kolene. Mezi sedačkami řidiče a spolujezdce pak naleznete jen ruční brzdu. Nic dalšího už by se sem nevešlo, jelikož Vivaro umí být i devítimístným automobilem s trojící míst v první řadě. Testovaný kousek disponuje osmi místy, takže na sebe cestující vpředu nemusí být nepohodlně nalepeni.

Velkým plusem je variabilita interiéru. Potřebujete-li převést delší předměty, lze druhou a třetí řadu sedaček sklopit, případně zcela vyjmout. Počítejte ale s tím, že lavice nejsou zrovna lehké, pomoc někoho dalšího se vám určitě bude hodit. My však Tourer použili k tomu, k čemu je určen především - cestování pro více osob. V sedmi lidech jsme se poskládali dovnitř, přičemž jsem si vyzkoušel zřejmě nejméně žádané místo – zcela vzadu a uprostřed. A pravda, tady už je třem dospělým poněkud těsněji. Smůlu jsme navíc měli v tom, že na rozdíl od míst vpředu se do poslední lavice dostává vůbec nejhůře, úzkou skulinkou po sklopení sedačky.

Naopak pozitivem jsou pohodlné sedačky ve všech řadách, z nichž nebudete zničení ani při přejezdu půlky republiky. To jsem si vyzkoušel na vlastní kůži, jelikož cesta Praha-Nošovice dá nějakých 350 kilometrů. Ve velkém autě kromě elektronické klimatizace vpředu nalezneme i manuální klimatizaci s vytápěním pro zadní lavice, přičemž jde o prvek standardní výbavy.

opel testy dodavky opel testy dodavky  

I se třetí řadou sedaček se dozadu vešla bagáž všech cestujících, včetně dvou plně vybavených fotografů. Základní objem činí 1800 litrů, sklopíte-li třetí řadu, dostanete rovných 3400 l. Na délku má zavazadelník 908 mm, v nejužším místě 1230 mm, v nejširším 1625 mm. Výška činí 1369 mm, přičemž nakládací hrana se nachází 552 mm od země. Menší trable může způsobit snad jen obrovské víko zavazadelníku, které se vyklápí nahoru a může bránit třeba naložení těžkých předmětů do kufru pomocí vysokozdvižného vozíku, jenž nedisponuje delšími “vidlemi”.

Motor, jízdní vlastnosti


Jedině biturbo

Jak jsem psal v úvodu, ať už se rozhodnete pro kteroukoliv variantu Vivara Tourer, vždy se co do pohonu musíte spolehnout na biturbo CDTI s objemem 1,6 litru, které dostanete s výkonem 92, nebo 107 kW. Testovaný exemplář je silnější, maximální výkon dodává v 3500 otáčkách a točivý moment 340 N.m je k dispozici při 1750 otáčkách. V obou případech se motor páruje se šestistupňovou manuální převodovkou, která adresuje sílu na přední kola. Máte-li ale o tento agregát zájem, pospěšte si. Škrty v motorových paletách kvůli zpřísňujícím se emisím se totiž nevyhnou ani tomuto modelu, kde bude šestnáctistovka nahrazena inovovaným provedením staršího vznětového dvoulitru s jedním turbem.

Agregát se vstřikováním common rail plní emisní normu Euro 6, čemuž pomáhá i technická berlička v podobě trojího režimu chlazení motoru. Ten po nastartování vypne vodní čerpadlo, takže se voda v oblasti hlavy a válců zahřeje co nejrychleji. Až poté se připojuje vodní pumpa v malém okruhu motoru, následně se (po dosažení provozní teploty) přidává termostat otevírající velký okruh.

opel testy dodavky opel testy dodavky  

Takové řešení nejenže rychleji ohřívá motor a eliminuje srážení nafty na studených stěnách válců, ale navíc přináší příjemně nízkou spotřebu. Když jsem s Vivarem jezdil sám, nebyl problém stlačit apetit pod sedm litrů ani na dálnicích. Ve městě už se na spotřebě podepisuje hmotnost auta, v opravdu hustém provozu si auto klidně řekne o osm až devět litrů.

Stěžejní zatěžkávací zkouškou však byla ona trasa do Nošovic, která se skládala především z okresek a dálnic. V sedmi lidech a s plným zavazadelníkem jsme se svižnému tempu rozhodně nebránili, sem tam někoho předjeli a výsledek činil 8,6 litru na sto kilometrů. S palivovou nádrží o objemu 80 litrů vás tak nebude trápit ani potřeba častého tankování.

Jedna-šest? Všechna čest!

Velkou pochvalu si nezaslouží jen spotřeba, ale zejména samotný motor. Ten totiž pod kapotou Vivara Tourer funguje jako pokropený živou vodou. Kdyby vám to nikdo neřekl, ani nepoznáte, že pod kapotou pracuje „jen“ šestnáctistovka. Agregát se hbitě zvedá z nízkých otáček, od 1300 min-1 je cítit nejsilnější zátah, jenž nezapře přítomnost dvou turbodmychadel. Motor je navíc příjemně odhlučněný, do kabiny proniká minimum hluku, až s hodnotami blížícími se k červenému pásmu začne jednotka hlasitěji protestovat.

Při běžném ježdění tak bude rušivějším prvkem jen aerodynamický svist kolem vysoké karoserie a velkých zrcátek, i ten ale zaznamenáte především na dálnicích. Tady počítejte i se zvýšenou citlivostí na boční vítr, zejména když si to v autě předpisovou stotřicítkou svištíte sami. To na okreskách auto funguje velmi dobře. Vůz s čilým motorem nejenže drží tempo se zbytkem provozu, ale po pár seznamovacích kilometrech se na přehledných úsecích nebudete bát ani nějakého toho předjížděcího manévru.

opel testy dodavky opel testy dodavky  

Vivaro je sice urostlé auto, ale v táhlých zatáčkách netrpí přílišnými náklony karoserie. Na hladkých silnicích se jeví jako dokonalý společník, rozbité okresky mu však dávají zabrat o něco více. Podvozek tady nezapře svůj užitkový původ a občas působí trochu prkenně. Po většině drobných výmolů se auto jen tak příjemně zhoupne, na opravdu rozbitých úsecích už ale odpružení nestíhá a do kabiny posílá citelné rázy. S naložením se jízdní vlastnosti auta podstatně zlepší, za volantem si najednou připadáte jistěji, auto drží volenou stopu a tolik neuskakuje.

Když před lety přijížděla druhá generace Vivara, Opel spekuloval o nasazení samočinné převodovky. Uběhly čtyři roky a v nabídce stále nalezneme jen šestistupňové manuální ústrojí. Páka je řidiči skvěle při ruce, počítejte ale s delšími drahami a drobnou vůlí v kulise, byť sázení jednotlivých kvaltů nakonec probíhá hladce.

Závěr


Závěr

Vivaro Tourer se (s cenami včetně DPH) jen těsně nevejde pod hodnotu tři čtvrtě milionu korun. Za základní provedení, tedy kratší L1H1 se slabší šestnáctistovkou o výkonu 92 kW, zaplatíte 772.451 Kč. Silnější provedení už je dražší o dvaadvacet tisíc korun a nějaké drobné, za delší karoserii si Němci účtují 31.800 Kč. Na užitkové vozy Opelu se navíc již v základu vztahuje pětiletá záruka.

Osobní varianta užitkového Vivara se během týdenního soužití ukázala jako všestranný společník. Nejenže svižně a pohodlně převeze až devět (v našem případě osm) cestujících, ale navíc to zvládá s velice slušnou spotřebou a hravým motorem. A když na to přijde, můžete vyjmout zadní lavice a z auta si udělat pracovní nástroj s parádním množstvím zavazadlového prostoru. Myslete ale na to, že jde stále o užitkáč, což na jízdních vlastnostech nezůstává bez povšimnutí. Pokud by vám ale ryzí rodinné MPV bylo málo, může být právě Vivaro Tourer hodně vábivou alternativou…

Nejlevnější verze modelu772.451 Kč (1.6 CDTI BiTurbo/92 kW Vivaro Tourer L1H1)
Základ s testovaným motorem794.945 Kč (1.6 CDTI BiTurbo/107 kW Vivaro Tourer L1H1)
Testovaný vůz bez příplatků826.745 Kč (1.6 CDTI BiTurbo/107 kW Vivaro Tourer L2H1)
Testovaný vůz s výbavou951.420 Kč (1.6 CDTI BiTurbo/107 kW Vivaro Tourer L2H1)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Velký zavazadelník
  • Hravý motor
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Chování podvozku na rozbitých cestách
  • Horší přístup do třetí řady sedadel

Foto: Ondřej Lilling, Zdeněk Sluka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (27)
Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI BiTurbo
Cena základní sestavy 826 745 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelová kola, plnohodnotná rezerva, kožený volant, tempomat, palubní počítač, elektronická klimatizace vpředu, manuální klimatizace vzadu s vytápěním, loketní opěrky ve 2. a 3. řadě sedadel, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, parkovací senzory vzadu, přední mlhovky, automatické ovládání světel a dešťový senzor, LED denní svícení atd. Kč
Cena testované sestavy 951 420 Kč
Výbava testované sestavy Kožená sada Leather (kožené čalounění, 7” dotykový displej s navigací, držák mobilních telefonů, 17” kola z lehkých slitin, zatmavená okna) (+81.070 Kč), metalická barva (+19.965 Kč), tažné zařízení (+6.534 Kč), alarm (+12.106 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 107 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 5.5 / 6
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1800 / 3400
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2061 / 969
Rozměr pneu: 215/60 R17
Opel Vivaro Tourer 1.6 CDTI BiTurbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5395
b) šířka (mm): 1956
c) výška (mm): 1971
d) rozvor (mm): 3498
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
2. 6. 2020 12:32
1.6 biturbo 115kw, trafic
100000 a stale jezdí bez problemu, jak jste vy na tom?
Avatar - mariov8
21. 5. 2018 16:12
Re: 1.6 do dodavky??
Je to jednoduché, aktuální emisní limity a jejich měření přejí spíše větším zdvihovým objemům s větší mírou vnitřní recirkulace výfukových plynů, než teoreticky účinnějším maloobjemovým jednotkám. Ty nabízejí lepší účinnost a lepší složení výfukových plynů jen při mírném zatížení, což nejde dohromady se stále těžknoucíma dodávkama a SUV s dodávkovou čelní plochou nebo dokonce nějakou variantou pohonu 4x4.
21. 5. 2018 11:22
Re: 1.6 do dodavky??
Náš Trafic s tímto motorem má SCR katalyzátor a zatím funguje bezvadně (50tis. km). Adblue se doplňuje normálně pod víčkem nádrže.
Avatar - Uhlik
16. 5. 2018 14:40
Re: .
Tipol by som, ze od Renaultu, ale istotu nemam.
15. 5. 2018 13:46
Re: 1.6 do dodavky??
Ono zalezi na tom, akym sposobom sa to auto bude vyuzivat. Ak na prepravu vacsieho poctu osob a dakej tej batoziny, ok. Ale ak v nom bude daky zasobovac lietat po dialniciach s tonou nakladu (ak to nepretazi a nenaladuje tam rovno dve tony), tak ten motor dostane poriadne zabrat, a zivotnost sa skrati...

Ono ani ten vykon ~100kW nie je vela na taketo velke auto, ak pojde plne nalozene.