Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 GT vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Lumber, nebo metro?

Michal Fokt
Diskuze (173)
Že už nikdo nechce klasické chlapácké off-roady, je jasná věc. Ale je lepší sáhnout po německém lumbersexuálovi ve flanelce a džínách, nebo nagelovaném francouzském metrosexuálovi?


Úvod, pořizovací náklady


Už se to probíralo mockrát – averze versus sympatie k SUV a crossoverům. Obě strany mají své silné argumenty, ale vše nasvědčuje tomu, že ty, které předkládají příznivci těchto aut, jsou silnější - esúvéček prostě neustále přibývá. Evropské prodeje pro někoho možná překvapivě vede crossover z Japonska a spolu s klonem od Renaultu patří letos qashqaii de facto čtvrtina trhu! Hned na druhém místě je však (už podle očekávání) klasické SUV Volkswagen Tiguan. Zatímco předešlá verze měla sexappeal syrové brambory v míse s ovocem, ta současná vsadila na ostré hrany a sebevědomý postoj a autu to sluší, i když vedle stojí třeba… prémiový model. Kdo by to do VW řekl…

Video se připravuje ...

Nemůže se tím pádem rozhodně stát, že se vedle něj postaví vůz stejné kategorie, který jej po vizuální stránce naprosto vymaže. Nebo může? My ho našli, říká si Peugeot 3008! Osobní setkání potvrdilo, že francouzská značka má nejen dobré fotografy, ale i designéry a nový kompaktní crossover vypadá naprosto fantasticky.

Ale je tu problém. Peugeot 3008 je spíše zvýšený hatchback než SUV, je na pohled menší a nelze ho pořídit s pohonem všech kol. Nevynese jej zjevně univerzálnější „tigi“ z ringu v zubech? To záhy zjistíme.

Pořizovací nákladyPeugeot 3008Volkswagen Tiguan
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy2.0 BlueHDI/133 kW GT/895.0002.0 TDI 4Motion/140 kW Comfortline/934.900
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Třízónová klimatizace [Kč]SS
El. bezdotykové otevírání 5. dveří [Kč]10.00010.200
Metalický lak [Kč]15.50015.000
Boční (a hlavové) airbagy vzadu [Kč]60008300
Panoramatické okno [Kč]30.00033.500
Parkovací 360stupňový systém [Kč]30.00025.000
LED světlomety [Kč]S25.100
Hifi audiosystém [Kč]25.00017.400
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/100.000 km = 6535 Kč4 roky/80.000 km = 8400 Kč

Zbude i na vinný sklep

Pokud bychom šli pragmaticky po ceně, ve výhodě je peugeot. Nejlevnější 3008 začíná na 510 tisících korun za 130koňový tříválec, zatímco za předokolkového tiguana dáte nejméně 570 tisíc a to má o pět koní méně. Pokud jdete spíše po dieselu, ten pořídíte se lvem za přídi za 570 tisíc a má z jednašestky výkon 120 koní, u VW dáte za 115k dvoulitr 626 tisíc.

Ale my jsme právě v úplně jiném světě. Testuji 3008 GT, tedy vrcholný model, jenž má dokonce svůj vlastní ceník, to aby dal jasně najevo, že je to vůz pro jinou sortu lidí. Však se podívejte – nejnadupanější výbavy a motorizace „normálního“ 3008 se pohybují kolem 700 tisíc, pak tu máme dvousettisícovou „díru“ a 3008 GT začíná na 895.000 Kč. A také končí, v nabídce je jediný motor a jediná převodovka, realizovat se můžete pouze zaškrtáním příplatkové výbavy, ale nebojte, nad hranici milionu se dostanete raz-dva.

U Volkswagenu top motorizace nelze mít s pohonem předních kol, nejdražší předokolkou je 150k verze, která je v top výbavě Highline o tři tisíce dražší než 3008 GT. Už asi chápete – vzhledem k tomu, že je výbava aut srovnatelná, ba dokonce u peugeotu o něco velkorysejší, v tomto ohledu Francouzi jasně vedou. A to tu právě máme Tiguan 2.0 TDI 4Motion s výkonem 190 koní za 1.025.900 Kč!

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮPeugeot 3008VW Tiguan
Základní cena87
Standardní výbava a příplatky87
Záruky87
Průměr8.007.00

Design, interiér


Nemá cenu chodit kolem horké kaše. Dám u aut hodně na emoce a do 3008 jsem se zamiloval. Má agresivní příď s ostře řezanými světlomety a výraznou maskou chladiče s negativním sklonem, elegantní profil s decentně vytaženými blatníky a moderní záď s plovoucím zadním sloupkem a moderně ztvárněnými svítilnami. Snad jen to dvoubarevné lakování karoserie si mohli odpustit, ale když nechcete, objednávat ho nemusíte. Každé auto, které jsem vlastnil, mě něčím oslovilo, muselo se mi líbit a musel jsem k němu mít kladný vztah.

Umíte si představit, že si vytvoříte nějaký citový vztah k ledničce (pokud tedy nejste Homer Simpson)? Design tiguanu je sice bez problémů, moderně hranatý, nekonfliktní, s výrazným bočním prolisem a velkými koly, ale myslíte si, že si jej někdo zamiluje a koupí v první řadě kvůli vzhledu? Není ani nijak zvlášť sympatický, ani sympaticky ošklivý, tím méně výstřední. Jeho úkolem je splynout s davem a to mu zase jde na výbornou.

HODNOCENÍ DESIGNUPeugeot 3008VW Tiguan
Vnější vzhled98
Vnitřní vzhled98
Zpracování88
Ergonomie109
Konektivita109
Průměr9.208.40

Kosmická loď vs vojenská ubikace

Jestli vás vzhled 3008 chytil, pak po usednutí do kabiny budete jako u vytržení. Vzpomínáte na Civic 8. generace? Ve své době to byl slušný úlet, ovšem tohle je tak zhruba jeho druhá mocnina. Vědeckofantastické filmy s kosmickými stroji všeho druhu už nikdy nebudou jako dřív, fantazie teď musí učinit výrazný skok kupředu, aby předčila realitu. Peugeotí i-Cockpit má malinkatý, futuristicky tvarovaný volant a velký displej s volitelnými režimy a efektním „bleším cirkusem“ při jejich změně.

Palubní systémy se ovládají displejem na středovém panelu poté, co dojde ke zvolení dané oblasti klávesami pod obrazovkou. Systém je velmi jednoduchý a přehledný, dle mého názoru jde o nejintuitivnější systém s dotykovým ovládáním současnosti. Ba co víc, přijde mi uživatelsky přívětivější, než kombinovaná „klasika“ u volkswagenu. Uznávám ale, že se ovládání volantu u kolen nemusí zamlouvat každému.

Systém je zakomponován do moderní palubní desky s masivním tunelem, nesoucím (jak jinak) futuristický volič automatu, před nímž je obří přihrádka a další prostor impozantních rozměrů najdete pod loketní opěrkou. Tunel je bohužel masivní až příliš a nedopřává řidičově pravé noze moc prostoru, ještě hůř je na tom ale spolujezdec.

Tiguan naproti tomu je typický volkswagen – spartánská palubní deska, u níž je největším odvazem lichoběžníkový tvar středového panelu, nese také dva displeje s pěknou grafikou a rozlišením, ale moc mi tu s ohledem na vyšší posaz nevyhovuje svislé umístění přístrojového displeje a ačkoli se to nezdá, pravá noha řidiče nemá dost místa ani zde. On Tiguan vůbec klame tělem. Kabina se zdá širší, vyšší i delší, ale ve skutečnosti je na tom stejně dobře (?) jako peugeot, vede pouze v podélné prostornosti a i tam je to takové malinko ošemetné... Ne každého potěší volant s oválným průřezem věnce, pochválit naopak musím sedadla, která jsou pohodlnější a mají lehké boční vedení.

Peugeot 3008 vs. Volkswagen Tiguan - srovnání rozměrů zavazadlových prostorů
ModelPeugeot 3008VW Tiguan
Objem zavazadelníku min/max [l]591/1670615/1655
Výška nákladové hrany [mm]670730
Šířka kufru v nejužším místě [mm]8901000
Délka kufru [mm]890800-980
Výška pod plato [mm]490460
Výška pod otevřeným zadním víkem [mm]18101890

To sedadla v 3008 jsou designérská lahůdka, ale sedí se v nich tak, jak vypadají – „designově“. Opěradlům chybí boční vedení a záda i zadek cítí jednotlivé prošívané polštáře. Asi jde o zvyk a možná se to bude hodit kvůli proudění vzduchu v létě, ale v listopadu to nadšení nevyvolává. To samé ostatně platí i o těch zadních. Jsou uchycena hodně nízko a sedák stehna moc nepodpírá, na rozdíl od tiguanu, jenž poskytuje mnohem pohodlnější posaz, ale zase na poněkud tuhém polstrování. Mají také v případě potřeby k dispozici o poznání více místa pro kolena, ale 3008 ho nemá málo, takže na tom asi příliš nesejde.

Předností volkswagenu je, že lze posouvat zadní lavici a upravením prostoru pro kolena ovlivnit místo pro bagáž. Papírově vypadá zavazadlový prostor německého auta výrazně větší, na pohled se však zdají být téměř stejné. VW totiž deklaruje 615 litrů, což je však hodnota pro nejzazší pozici lavice, kdy už vzadu pro kolena žádné místo není. A připočítává se i prostor pod podlahou. U 3008 je to jasně dané - má 520 litrů, potěší však průvlak na lyže v loketní opěrce. A když se upraví poloha lavice tiguanu tak, aby nabídla stejně místa jako u 3008, jsou kufry víceméně stejné, u volkswagenu je širší, u peugeotu vyšší a hlubší. A s ohledem na to, že si tiguan ještě trošku pomáhá nepravidelnými boky kufru, vychází to na remízu.

HODNOCENÍ INTERIÉRUPeugeot 3008VW Tiguan
Prostornost78
Přední sedačky78
Zadní sedačky79
Kufr88
Variabilita89
Průměr7.408.40

Motory, jízda


Auta v obou případech pohání dvoulitrové turbodiesely podobných parametrů, 3008 má 180 koní a 400 N.m, tiguan o deset koní víc. Přesto je mezi nimi dramatický rozdíl. Na to, že jde o nejsilnější nafťák Peugeotu, je dynamika poněkud rozpačitá. Ne že by byla špatná, označil bych ji jako příjemnou a adekvátní povaze auta, ale rozhodně nijak působivá, slabší nafťáky se možná s autem budou trošku trápit. Důvodem je šestistupňová převodovka s dlouhými kvalty, která sází spíše na spotřebu.

A tu 3008 umí, na dálnici točí jen 2000/min a vystačí si v zimním provozu se 7,7 l nafty, při devadesátce točí necelých 1500/min a spaluje 4,9 l nafty. Tiguan má kvaltů sedm a na nejvyšší točí na dálnici 2200/min. Tehdy má spotřebu 8,2 l, v 90km rychlosti si žádá 5,6 l nafty při 1650/min. Ale nejde jen o ustálenou jízdu, i v reálu byl během testu peugeot o šest desetin litru úspornější.

Německé SUV je však o poznání dynamičtější a změna rychlostních stupňů je rychlejší. Asi vás to překvapí, ale motor tiguanu má příjemnější zvuk a je také o něco tišší, což je ale dáno i tím, že rychle přeřazuje a drží otáčky častěji v nižším spektru. Tišší ovšem neznamená tichý, o jeho práci ví řidič víceméně neustále.

Co se rychlosti řazení a odezvy plynu týče, 3008 disponuje režimem Sport, v němž se tiguanu výrazněji přibližuje. Ale používat ho nejspíš nebudete, volí totiž vždy o kvalt nižší převod, než za běžných okolností a součástí „paketu“ je navíc také, kdoví proč, změna zvuku motoru. K horšímu. Ten „naboostovaný“ chrochtavý řev je opravdu bizarní, koho to asi napadlo…

HODNOCENÍ MOTORUPeugeot 3008VW Tiguan
Zrychlení910
Pružnost79
Spotřeba udávaná108
Spotřeba v testu108
Odhlučnění motoru68
Průměr8.408.60

Příliš mnoho kompromisů

Jak vypadá ideální podvozek pro rodinné SUV? Měl by být v první řadě pohodlný, a když je náhodou současně i schopný svižné jízdy, tím lépe. Bohužel tato charakteristika nesedí ani na jedno z testovaných aut.

Francouzský crossover je vcelku plavný a menší nerovnosti pohlcuje bez problémů, ale tlumiče při tom pracují dost nahlas a výsledný efekt je tak trošku rozpačitý. A to tím spíš, že na větších nerovnostech mlátí opravdu nevybíravě. Tiguan na dvacítkách má však k optimu ještě dál. Plavnost nezná, na nerovnostech se neustále natřásá a malé nerovnosti nepohlcuje s takovým přehledem. Jenže tlumiče zase pracuji tišeji, což rozhodně potěší. Co se velkých nerovností týče, nemají si auta co vyčítat, v obou případech je to martyrium.

Jenže tiguan se za tvrdé nastavení odvděčí znamenitými jízdními vlastnostmi, patří ke špičce ve třídě. Naklání se jen lehce, je překvapivě málo nedotáčivý a při výjezdu je cítit asistence zadních kol. Dát si v ostrém tempu okresku je prostě s „tigim“ radost. Řízení je navíc dobře vyvážené, i když poněkud lehké. Sportovní mód adaptivního podvozku je však na našich silnicích téměř nepoužitelný a schopnosti auta o mnoho nezlepšuje.

Peugeot 3008 vs Volkswagen Tiguan - dynamické měření na letišti
ModelPeugeot 3008VW Tiguan
Pneumatiky225/55 R 18255/40 R 20
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h)/ (80-120 km/h) 6. RS [s]6.5/9.5/16.65.8/8.3/11.5
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h2000 min-12200 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47/86/12648/87/126
Brzdná dráha ze 100 km/h [m]45.750.3

U 3008 člověk očekává, že bude podvozek „něco za něco“ a s drobnými rezervami v oblasti jízdních vlastností se počítá. Ale Peugeot překvapil. Podobně překvapen jsem byl, když jsem před lety usedl poprvé do dynamicky střiženého Hyundaie Veloster a zjistil, že podvozek tak nějak …chybí. U 3008 je to dost podobné, už dlouho jsem neřídil auto s tak špatně vyladěným šasi, jsem zvědavý, jak si s platformou EMP2 poradí u Opelu. Auto je v ostrých zatáčkách citelně nedotáčivé, zadní náprava nezřídka znervózní i na nerovnostech při jízdě v přímém směru, v zatáčkách pak velmi často a výrazně odskakuje a přední kola co chvíli ztrácí trakci. Ikonka stabilizace se může umrkat. Obstojně se auto chová pouze v táhlých obloucích na kvalitním asfaltu, v klikatějších pasážích se musí natáčet volant více, než jaký je poloměr zatáčky. Na to, jak špatné 3008 jízdně je, by tedy mělo být o poznání komfortnější, kupříkladu menší 2008 je sladěno výrazně lépe.

V jedné jízdní disciplíně ale peugeot volkswagena poráží – při brzdění. Nejen že má kratší brzdnou dráhu, ale soustava se také zdála odolnější. Zatímco (mnohem zajetějším) tiguanem se po šesti brzdných pokusech linul puch pálících se destiček smíchaný s odérem namáhaných pneumatik, u 3008 byly cítit pouze gumy. Osmnáctipalcové dunlopky u peugeotu však při opakovaném brzdění odcházely mnohem rychleji než continentaly na VW.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍPeugeot 3008VW Tiguan
Ovladatelnost59
Komfort odpružení86
Odhlučnění podvozku78
Řízení78
Řazení99
Brzdy97
Průměr7.507.83

Závěr


Při výměně aut v redakci jsem potkal kolegu ze spřáteleného týmu a prohodili jsme pár slov, co že to právě chystám. Svěřil jsem se a odpovědí mi bylo: „Tak tohle bude vcelku jednoznačné, ne?“ Pokrčil jsem rameny, nebyl jsem si totiž jistý, jak to bylo myšleno a nechtěl jsem být za mimoně. A jak je vidět, bylo to totiž vše, jen ne jednoznačné. Vítězem je Peugeot 3008, ale bylo to o prsa korejské sprinterky. Můžete namítnout, že je to díky mému subjektivnímu pocitu, že je peugeot hezčí uvnitř i zvenku. Jenže pokud bych body srovnal, zvítězil by taktéž minimálním rozdílem tiguan, dva body jsou v celkovém počtu zanedbatelné. A pochvalu za design i odvahu si Francouzi určitě zaslouží.

Rozdíly mezi oběma vozy jsou prostě zanedbatelně malé a rozhodnou spíše osobní preference. Pokud odhlédnu od designu i nějakým způsobem sestavené hodnotící tabulky, stejně vyhrálo auto, kterému bych z této dvojice dal přednost. Jsem přesvědčen, že rodinné SUV by mělo být v první řadě pohodlné a prostorné. Co se nabídky místa týče, je to de facto remíza a s tvrdým tiguanem bychom kamarádi určitě nebyli. Možná s nějakým, co nemá 20“ kola... Sice nepopírám, že se rád svezu svižně a to je něco, co podvozek 3008 neumožňuje, ale asi bych se s tím naučil žít. Na druhou stranu pokud potřebujete pohon všech kol, dynamický motor a jistý podvozek, na showroom Peugeotu vůbec nechoďte.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ
MODELPeugeot 3008VW Tiguan
POŘIZOVACÍ NÁKLADY8.007.00
DESIGN9.208.40
INTERIÉR7.408.40
MOTOR8.408.60
JÍZDNÍ VLASTNOSTI7.507.83
CELKOVÝ PRŮMĚR8.18.05

Peugeot 3008 GT

Nejlevnější verze modelu510.000 Kč (1.2 PureTech/96 kW Access)
Základ s testovaným motorem895.000 Kč (2.0 BlueHDI/133 kW GT)
Testovaný vůz bez příplatků895.000 Kč (2.0 BlueHDI/133 kW GT)
Testovaný vůz s výbavou1.108.000 Kč (2.0 BlueHDI/133 kW GT)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Komfortnější podvozek
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Agilita podvozku
  • Jen průměrná dynamika
  • Chybí pohon všech kol

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Nejlevnější verze modelu560.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem934.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4Motion Comfortline)
Testovaný vůz bez příplatků1.016.900 (2.0 TDI/140 kW DSG 4Motion Highline)
Testovaný vůz s výbavou1.276.300 (2.0 TDI/140 kW DSG 4Motion Highline)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Hladce řadicí převodovka
  • Prostorná a variabilní kabina

Minusy

  • Horší tlumení větších nerovností
  • Málo místa pro řidičovu pravou nohu
  • Tenký věnec volantu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (173)
Model Peugeot 3008 Volkswagen Tiguan
Cena základní sestavy 895 000 Kč 1 016 900 Kč
Cena testované sestavy 1 098 000 Kč 1 276 300 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 3750 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 400 / 1900 - 3300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.4 / 4.8 6.5 / 5.2 / 5.7
Emise CO2: 124 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 591 / 1670 615 / 1655
Objem nádrže (l): 53 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 550 1723 / 612
Rozměr pneu: 225/55 R18 255/40 R20
Peugeot 3008
Volkswagen Tiguan
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4447 4486
b) šířka (mm): 1841 1839
c) výška (mm): 1623 1673
d) rozvor (mm): 2675 2677
e) rozchod vpředu (mm): 1579 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1587 1566
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 580 / 1100 630 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 800 / 900 850 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 930
k) šířka vpředu (mm): 1490 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510 500
délka sedáku vzadu (mm): 490 480
výška opěradla vpředu (mm): 610 650
výška opěradla vzadu (mm): 610 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
Avatar - MANDALORIAN 66
6. 2. 2017 16:41
peugeot 3008gtvs volkswagen
Peugeot dělá strašná auta od 207 po současnost a proto je 3008 strašné auto.Tiguan celkem ujde. ;-)
Avatar - Sumi2000
9. 12. 2016 18:01
Re: Dětská pojistka
>:D :yes:
Avatar - Beefcake
7. 12. 2016 21:40
Re: Dětská pojistka
"Horní uložení levé zadní pružiny může prasknout nebo se deformovat. Dojde pak k negativnímu ovlivnění jízdních vlastností vozidla a zhoršení jeho ovladatelnosti."
Jak problem ? Pri P3008 predsa na jazdnych vlastnostiach nezalezi.
7. 12. 2016 21:39
Re: Dětská pojistka
Jenže to je starý Tiguan, jen tak mimochodem. K tomuto článku se to tedy moc nevztahuje.
7. 12. 2016 20:35
Dětská pojistka
Tiguan má problém ;-\

[odkaz]

A 3008 nakonec taky ;-)

[odkaz]