Test: Peugeot Partner 4x4 Tepee Outdoor+ ESP - Více bezpečí
Po oficiálním zahájení spolupráce Peugeotu s francouzským specialistou na vozy 4x4 firmou Dangel jsme přestavbáře navštívili (AutoProfi 11/2009). Tehdy se do sériové produkce chystal Partner 4x4, zatímco Expert a Boxer s pohonem všech kol již byly v prodeji. Jízda s prototypem Partneru 4x4 na zkušební dráze poblíž alsaského Sentheimu přinesla pozitivní dojem.
O pár měsíců později jsme v Česku prověřili produkční verzi Partneru s pohonem všech kol, kterému v rámci maximální bezpečnosti chyběl stabilizační systém ESP. Tehdy však šlo u většiny automobilů o příplatkový prvek, zatímco od roku 2014 tomu je zcela jinak. Proto také Dangel oslovil firmu Bosch, aby mu pomohla s elektronickým skloubením připojitelného pohonu všech kol se stabilizačním systémem ESP.
Outdoor+
V rámci zavedení stabilizace do modelu Partner 4x4 vznikly v ceníku další dvě okénka. Importér odlišil provedení s ESP znaménkem +. Testovaný vůz tedy používal výbavu Outdoor opatřenou vyvedením pohonu i na zadní kola, a navíc obdržel stabilizační systém. S testovaným motorem 1.6 HDI/84 kW šlo o top provedení Partneru 4x4 s cenovkou 518 925 Kč bez DPH.
Po silnici
Nejdříve jsme chtěli vyzkoušet činnost ESP, které se dalo tlačítkem vlevo pod volantem vypnout. Partner se zvýšeným podvozkem nedovoloval prudké průjezdy zatáčkami, proto jsme pro vyzkoušení stabilizace raději použili prašnou polní cestu. Zásah ESP přicházel po přechodu vozu do smyku jemně, což jsme u vozu s vyšší stavbou velmi ocenili. Prudké změny by mohly rozhoupat vůz, přestože na všech kolech používal vinuté pružiny. Proto také byla jízda na nezpevněném terénu mimořádně komfortní, přestože základ modelové řady Partner tvoří furgon.
Během jízdy po silnici jsme vnímali zástavbu 4x4 s viskózní spojkou a zadním diferenciálem. Od rychlosti 60 km/h byl i v případě volby 4x2 kruhovým ovladačem slyšet od zadní nápravy hluk. Zároveň jsme zaznamenali zvýšený jízdní odpor v klesání, které denně sjíždíme s testovacími vozy na volnoběh. Nahuštění pneumatik a funkčnost pohybu třecích segmentů jsme posléze zkontrolovali a nezjistili závadu. Vzhledem k zavedení ESP vozidlo samozřejmě nemělo uzávěrku zadního diferenciálu ani jeho zvýšenou svornost schopnost přenést na jedno zadní kolo až čtvrtinu točivého momentu motoru.
V terénu pohoda
Nárůst světlé výšky o 60 mm by pro jízdu v terénu udělal mnoho, i kdyby nebyl spojen s pohonem všech kol. Partner 4x4 již více než tři roky používá volič modifikací 4x2 nebo 4x4. Jedné drobnosti jsme si však všimli teprve nedávno, protože při jízdě v noci přední kola na schématu svítila zeleně a ta zadní žlutě. Šlo o noční dokreslení rozdílu v ekonomice provozu mezi 4x2 a 4x4, kterou u 4x2 vyjadřuje nápis Eco.
Běžný lesní terén zvládal Peugeot hravě i při volbě 4x2. To neznamená vyřazení viskózní spojky, ale připojení zadních kol až po prokluzu jednoho z předních. Na suchu to nebyl problém, protože prodleva mezi ztrátou adheze předního kola a pomocí těch zadních se udála během několika desetin sekundy. V bahně a na kluzkém povrchu by tato prodleva mohla způsobit postupný prokluz předních a posléze zadních kol. Pro společný záběr všech kol stačilo vyšlápnout spojku a otočit kolečkem vpravo od volantu do polohy 4x4.
Dvě výkonové verze
Partner 4x4 se světlou výškou i technikou pohonu 4x4 vyrovnává SUV. Ve srovnání s nimi však na kratší celkové délce nabízí mnohem větší nákladový prostor. Hranatá záď karoserie je ideální nejen pro užitková vozidla, ale také kvůli lepší pevnosti karoserie.
Kvůli zástavbě zadního pohonu se rezervní kolo přestěhovalo do zavazadlového prostoru. Vertikální uložení náhradního kola zachovává výšku ložného místa, který bylo možné zvětšit po sklopení zadních sedadel na 2400 litrů. Po jejich vyjmutí jsme dostali tři kubické metry.
Dva a pět
Turbodiesel 1.6 HDI lze volit ve dvou provedeních 66 nebo 84 kW. Přestože cenový rozdíl mezi nimi činí 12 397, resp. 16 529 korun bez daně dle stupně výbavy Active+ nebo Outdoor+, vybrali jsme ten silnější. Do náročných podmínek není ideální vstupovat se slabou jednotkou, je třeba využívat nízké otáčky motoru pro jemné dávkování točivého momentu a šetření spojkového obložení. Volba silnější jednotky se nám osvědčila zejména během
přejezdu velkých nerovností v lese.
Při velmi pomalé jízdě přes hrboly dostávala spojka zabrat a postesklo se nám po redukční převodovce. Ta je součástí verzí Extréme+ (v tomto případě + neznamená ESP, nýbrž redukční převodovku s poměrem 0,68:1). Možná by pomohlo zavedení šestistupňové převodovky, ale tu model Partner dostal pouze jako automatizované ústrojí.
Proměna
Pro vyvedení spojovacího hřídele k zadním kolům bylo nutné rozdělit palivovou nádrž umístěnou pod předními sedadly. Po přestavbě zůstal její celkový objem na hodnotě 60 litrů, takže běžný uživatel tuto změnu v podvozku ani nepocítí.
Plusy
- Rychlost připojení 4x4
- Značná světlá výška
- Možnost krycích plechů
Minusy
- Hučení zadní nápravy
- Pětistupňová převodovka
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 HDI |
Typ | přepl. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1560 |
Chlazení | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 84/3600 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 270/1750 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | všech kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4380/1810/1865 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Světlá výška pod motorem (mm) | 200 |
Světlá výška pod prahy (mm) | 275 |
Nájezdový úhel P/Z (°) | 27,7/42,7 (L2 29,3) |
Přechodový úhel (°) | 24,8 |
Provozní hmotnost (kg) | 1671 |
Celková hmotnost (kg) | 2150 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,675/3,000 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 169 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 14,0 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5/5,3/5,7 |
Objem palivové nádrže (l) | 60 |
Celková cena vozu (Kč bez DPH) | 518 925 |
Cena za přestavbu na 4x4 (Kč bez DPH) | 175 950 |