31.1. 2014 Ladislav Černý

Test: Peugeot Partner 4x4 Tepee Outdoor+ ESP - Více bezpečí

 

Skloubit elektronicky řízenou čtyřkolku se stabilizačním systémem ESP něco vyžaduje. Partner 4x4 už to umí.

Po oficiálním zahájení spolupráce Peugeotu s francouzským specialistou na vozy 4x4 firmou Dangel jsme přestavbáře navštívili (AutoProfi 11/2009). Tehdy se do sériové produkce chystal Partner 4x4, zatímco Expert a Boxer s pohonem všech kol již byly v prodeji. Jízda s prototypem Partneru 4x4 na zkušební dráze poblíž alsaského Sentheimu přinesla pozitivní dojem.

O pár měsíců později jsme v Česku prověřili produkční verzi Partneru s pohonem všech kol, kterému v rámci maximální bezpečnosti chyběl stabilizační systém ESP. Tehdy však šlo u většiny automobilů o příplatkový prvek, zatímco od roku 2014 tomu je zcela jinak. Proto také Dangel oslovil firmu Bosch, aby mu pomohla s elektronickým skloubením připojitelného pohonu všech kol se stabilizačním systémem ESP.

Outdoor+

V rámci zavedení stabilizace do modelu Partner 4x4 vznikly v ceníku další dvě okénka. Importér odlišil provedení s ESP znaménkem +. Testovaný vůz tedy používal výbavu Outdoor opatřenou vyvedením pohonu i na zadní kola, a navíc obdržel stabilizační systém. S testovaným motorem 1.6 HDI/84 kW šlo o top provedení Partneru 4x4 s cenovkou 518 925 Kč bez DPH.

Po silnici

Nejdříve jsme chtěli vyzkoušet činnost ESP, které se dalo tlačítkem vlevo pod volantem vypnout. Partner se zvýšeným podvozkem nedovoloval prudké průjezdy zatáčkami, proto jsme pro vyzkoušení stabilizace raději použili prašnou polní cestu. Zásah ESP přicházel po přechodu vozu do smyku jemně, což jsme u vozu s vyšší stavbou velmi ocenili. Prudké změny by mohly rozhoupat vůz, přestože na všech kolech používal vinuté pružiny. Proto také byla jízda na nezpevněném terénu mimořádně komfortní, přestože základ modelové řady Partner tvoří furgon.

Během jízdy po silnici jsme vnímali zástavbu 4x4 s viskózní spojkou a zadním diferenciálem. Od rychlosti 60 km/h byl i v případě volby 4x2 kruhovým ovladačem slyšet od zadní nápravy hluk. Zároveň jsme zaznamenali zvýšený jízdní odpor v klesání, které denně sjíždíme s testovacími vozy na volnoběh. Nahuštění pneumatik a funkčnost pohybu třecích segmentů jsme posléze zkontrolovali a nezjistili závadu. Vzhledem k zavedení ESP vozidlo samozřejmě nemělo uzávěrku zadního diferenciálu ani jeho zvýšenou svornost schopnost přenést na jedno zadní kolo až čtvrtinu točivého momentu motoru.

V terénu pohoda

Nárůst světlé výšky o 60 mm by pro jízdu v terénu udělal mnoho, i kdyby nebyl spojen s pohonem všech kol. Partner 4x4 již více než tři roky používá volič modifikací 4x2 nebo 4x4. Jedné drobnosti jsme si však všimli teprve nedávno, protože při jízdě v noci přední kola na schématu svítila zeleně a ta zadní žlutě. Šlo o noční dokreslení rozdílu v ekonomice provozu mezi 4x2 a 4x4, kterou u 4x2 vyjadřuje nápis Eco.

Běžný lesní terén zvládal Peugeot hravě i při volbě 4x2. To neznamená vyřazení viskózní spojky, ale připojení zadních kol až po prokluzu jednoho z předních. Na suchu to nebyl problém, protože prodleva mezi ztrátou adheze předního kola a pomocí těch zadních se udála během několika desetin sekundy. V bahně a na kluzkém povrchu by tato prodleva mohla způsobit postupný prokluz předních a posléze zadních kol. Pro společný záběr všech kol stačilo vyšlápnout spojku a otočit kolečkem vpravo od volantu do polohy 4x4.

Dvě výkonové verze

Partner 4x4 se světlou výškou i technikou pohonu 4x4 vyrovnává SUV. Ve srovnání s nimi však na kratší celkové délce nabízí mnohem větší nákladový prostor. Hranatá záď karoserie je ideální nejen pro užitková vozidla, ale také kvůli lepší pevnosti karoserie.

Kvůli zástavbě zadního pohonu se rezervní kolo přestěhovalo do zavazadlového prostoru. Vertikální uložení náhradního kola zachovává výšku ložného místa, který bylo možné zvětšit po sklopení zadních sedadel na 2400 litrů. Po jejich vyjmutí jsme dostali tři kubické metry.

Dva a pět

Turbodiesel 1.6 HDI lze volit ve dvou provedeních 66 nebo 84 kW. Přestože cenový rozdíl mezi nimi činí 12 397, resp. 16 529 korun bez daně dle stupně výbavy Active+ nebo Outdoor+, vybrali jsme ten silnější. Do náročných podmínek není ideální vstupovat se slabou jednotkou, je třeba využívat nízké otáčky motoru pro jemné dávkování točivého momentu a šetření spojkového obložení. Volba silnější jednotky se nám osvědčila zejména během přejezdu velkých nerovností v lese.

Při velmi pomalé jízdě přes hrboly dostávala spojka zabrat a postesklo se nám po redukční převodovce. Ta je součástí verzí Extréme+ (v tomto případě + neznamená ESP, nýbrž redukční převodovku s poměrem 0,68:1). Možná by pomohlo zavedení šestistupňové převodovky, ale tu model Partner dostal pouze jako automatizované ústrojí.

Proměna

Pro vyvedení spojovacího hřídele k zadním kolům bylo nutné rozdělit palivovou nádrž umístěnou pod předními sedadly. Po přestavbě zůstal její celkový objem na hodnotě 60 litrů, takže běžný uživatel tuto změnu v podvozku ani nepocítí.

Plusy

  • Rychlost připojení 4x4
  • Značná světlá výška
  • Možnost krycích plechů

Minusy

  • Hučení zadní nápravy
  • Pětistupňová převodovka

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDI
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 84/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 270/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon všech kol
Délka/šířka/výška (mm) 4380/1810/1865
Rozvor (mm) 2728
Světlá výška pod motorem (mm) 200
Světlá výška pod prahy (mm) 275
Nájezdový úhel P/Z (°) 27,7/42,7 (L2 29,3)
Přechodový úhel (°) 24,8
Provozní hmotnost (kg) 1671
Celková hmotnost (kg) 2150
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1300
Objem zavazadlového prostoru (m3)0,675/3,000
Nejvyšší rychlost (km/h) 169
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 14,0
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,5/5,3/5,7
Objem palivové nádrže (l) 60
Celková cena vozu (Kč bez DPH) 518 925
Cena za přestavbu na 4x4 (Kč bez DPH)175 950
Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Peugeot Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)

Model Partner v provedení Euro 6 prošel v naší redakci…

Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část) Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Převody a stav oleje – Dlouhodobý test (4.část)

Na spotřebu nafty má velký podíl převodování. Co nabízí…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Šampion Synek znovu kraluje! V Račicích slaví čtvrtý titul mistra Evropy

Šampion Synek znovu kraluje! V Račicích slaví čtvrtý…

Ondřej Synek se stal v Račicích počtvrté v kariéře mistrem Evropy na skifu. Ve finále zvítězil před obhájcem…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…