reklama


Peugeot RCZ 2,0 HDI – Rakouský AudiTT

Peugeot RCZ 2,0 HDI – Rakouský AudiTT

 
 

Rakouská Magna dostala za úkol prověřit možnosti techniky stávajícího Peugeotu 308 a z fáze konceptu do malosériové výroby přivést atraktivní kupé, které okoření portfolio francouzské značky v roce 200. výročí založení firmy. Výsledkem je model RCZ.

Éru designu s výrazným nosem a velkým vstupním otvorem v nárazníku zakončuje Peugeot velkolepě. Designovou koncepci Audi TT povýšili designéři několika futuristickými prvky. Navíc jízdní vlastnosti, řízení, řazení i brzdy výrazně převyšují standard, na který jsou zákazníci Peugeotu zvyklí.

U Peugeotu už se asi nemohli dívat, jak jejich francouzský rival Renault posílá na trh jeden sportovně laděný model za druhým, a tak se vydávají podobnou, ale možná ještě vyhraněnější cestou. Vzali si na pomoc rakousko-kanadského partnera Magna-Steyr, který asistoval při vývoji RCZ a malosériově jej taky vyrábí. Plánovaná roční produkce čítá 17 tisíc vozů, jejichž rodištěm je Štýrský Hradec (Graz) na jihu Rakouska.

Poslední lev s velkým nosem

Recept na líbivé kupé nižší střední třídy má jasné ingredience, ale aby se dílo povedlo, je třeba to správné koření. Nízká karoserie by měla mít výraznou příď, ladnou boční siluetu, pokud možno velká kola a elegantní záď. To vše RCZ má. Oním kořením je efektní vizuální odlišení kabiny od spodní části karoserie stříbrně lakovanými oblouky a provedení střechy s navazujícím zadním oknem se dvěma nepřehlédnutelnými boulemi.

Zkraje letošního roku Peugeot představil novou vizuální image Motion & Emotion a taky evoluci designového stylu značky. RCZ je tak trochu pohrobek, protože výrazný nos na přídi už další nové Peugeoty mít nebudou. Zbytek auta působí neotřele, originálně a zadní část pak i futuristicky.

obrázek [555 x 343]
 

Z funkčního designu konkurenčního Audi TT si v Peugeotu vypůjčili jen základní koncept. RCZ je stejně vysoké a široké, ale přitom má delší rozvor i karoserii než podstatně dražší Audi, což vzhledu jednoznačně prospívá.

Vyboulení, začínající na střeše, se do maximálních rádiusů dostávají až na zadním skle. Kontrastní oblouky tvořící A a C-sloupek, spolu se zatmavením zadního skla, vytvářejí mimořádně elegantní klam. RCZ totiž na první pohled vypadá, jakoby měl celoskleněnou střechu.

HDI na cesty

Spojení dvoudveřového kupé s naftovým turbodieselem nevypadá na první pohled příliš optimisticky, ale Peugeot dokazuje, že taková kombinace může dávat smysl. Ano, nadšenci pro sportovní jízdu, kteří rádi poslouchají motor a využívají otáčky od 5000 výše, zvolí jistě některý z dvojice motorů 1,6 THP (115 kW nebo 147 kW). Racionálně založený zákazník, který bude navíc z frankofonní oblasti Evropy, ale pravděpodobně zvolí turbodiesel. Pomalý s takovým RCZ rozhodně nebude…

Známý dvoulitr HDI v nejnovějším provedení splňuje emisní normu Euro 5, dává 120 kW při 3750 min-1 a 340 Nm v 2000 min-1. Newtonmetry hrají v celkovém projevu tohoto kupé docela důležitou roli, protože naše verze je nejtěžší ze všech (1370 kg), ale proti základní 1,6 THP (1275 kg) má ve 2000 min-1 podstatně více síly (340 Nm proti 240 Nm). Rychlá gradace výkonu u turbodieselu tak nakonec může znamenat, že když nebudete držet zážehový agregát v optimálních otáčkách, bude jeho pružné zrychlení horší než u nesportovní nafty.

obrázek [555 x 249]
 

Kdo chce maximum sériového adrenalinu v RCZ, ten musí jít do silnější 1,6 THP (147 kW). Náš turbodiesel je nejvíce univerzální motorizací. Zrychluje sice z klidu na 100 km/h nejpomaleji (8,2 s), ale současně od řidiče vyžaduje nejméně úsilí k tomu, aby byl rychlý. Nástup turbodmychadla je plynulý, začíná někde kolem 1500 min-1, ale opravdové probuzení nastává až kolem 2000 min-1. Ačkoli výkonové maximum nastává už ve 3750 min-1, zejména na dálnici se občas vyplatí protáhnout motor až k 5000 min-1. Ve vyšších otáčkách i rychlostech totiž motor překvapivě ochotně spolupracuje.

Zvukový projev motoru 2,0 HDI není příliš vzrušující, ale posádka na druhou stranu není jeho chodem vůbec obtěžována.

Milým překvapením je spotřeba. I když se hodně snažíte, neroste spotřeba nad 10 l/100 km. Na dálnici, kam se hodí turbodiesel dokonale, zvládá RCZ jízdu s rychlostním průměrem 130 km/h se spotřebou 5,8 l/100 km. Při vyloženě úsporné jízdě mimo město není velkým problémem udržování spotřeby kolem 4,5 l/100 km.

It’s TT-time

Kdo zná styl naladění podvozků nejvíce rozšířených Peugeotů 207 a 308, ten asi od nového kupé příliš sportovní projev nečeká. Jenže vývojový tým dostal za úkol překvapit všechny škarohlídy a postavil na konstrukčně jednodušším podvozku třistaosmičky nové kupé, které je hodno duelu s prémiovým Audi.

RCZ sice zatím zůstává u koncepce vše vpředu (hybridní RCZ je již potvrzeno), ale proti výrazně vyšším hatchbackům 308 (s výše položeným těžištěm) dostal tužší podvozek s menší světlou výškou.

Na okreskách zůstává dlouho neutrální, nakonec však přeci jen přijde nedotáčivost, podpořená v našem případě těžkým turbodieselem nad přední nápravou. Zájemci o maximální vládu nad vozidlem ocení zcela vypínatelné ESP, ti ostatní jeho naladění, neboť zasahuje opravdu citlivě, a to až ve chvíli, kdy je to opravdu třeba.

obrázek [300 x 297] Hrozbou snadné ovladatelnosti většiny francouzských aut bývá kombinace měkkého odpružení, se kterým si nerozumí velká kola. To ale není případ Peugeotu. Podvozek je podle očekávání tužší, ale rázy od kol při přejezdu děr a jiných nerovností, s nimiž se denně potkáváme, se nekonají. Tuhý podvozek může fungovat jedině, když máte dostatečně tuhou karoserii a to je případ i tohoto vozu. Zadní náprava je jednoduchá vlečená, ale zásadní handicap, pro dosažení rychlých časů, to není. Peugeotu mnohem víc schází příplatková volba adaptivních tlumičů, které by lépe dokázaly spojit francouzské ležérní pohodlí s tuhým sportovním nastavením, které je lepší pro rychlou jízdu.

Všechny neduhy, které postihují řízení, řazení nebo brzdy lidových Peugeotů, jsou v RCZ zapomenuty. Řízení má překvapivě rychlý převod (2,75 otáček mezi krajními polohami), takže auto reaguje i na malé otočení volantu velmi rychle změnou směru jízdy. Posilovač dává dostatečnou zpětnou vazbu, je příjemně tuhý na dálnici a dokonce i na okreskách v nižších rychlostech. Snad jen průměr, jinak skvěle tvarovaného věnce volantu, by se mohl vrátit ke standardnímu rozměru 370 mm. Skutečných 385 mm je přeci jen o číslo více, než by interiéru a stylu tohoto vozu slušelo. Proto hledejte v položkách příplatkové výbavy…

Taky nepřesné řazení má utrum. Rychlosti jsou naskládány pěkně vedle sebe, řadička se pohybuje přesně a není přitom ani třeba, aby se v kulise klátila jako třtina ve větru. Výkonná brzdová soustava naprosto odpovídá potenciálu, který RCZ má. Je snadno ovladatelná při běžné jízdě, v kolonách se nepotkávají hlavy posádky s čelním sklem a naopak při rychlejší jízdě lze snadno, rychle a opakovaně předepsat velká zpomalení. Za velmi dobré brzdné schopnosti vděčí tento automobil i vysoce nadprůměrnému rozměru kol a pneumatik. V našem případě byly obuty skvělé Continentaly ContiSportContact3 s rozměrem 235/45 R18.

Pro Sarkozyho

RCZ je tzv. kupé 2+2, a to jako obvykle znamená, že dozadu se dospělý člověk běžného vzrůstu jednoduše nevejde. Ani přední místa nejsou určena dlouhánům, a tak jste-li například z třistaosmičky zvyklí jezdit v mimořádně vzdušném interiéru a s deseti centimetry volného místa nad hlavou, pak se připravte na menší šok. Sportovní kapkovitá klenba má zásluhu na téměř dokonalých proporcích, ale sportovně těsno je taky uvnitř. Dost místa je v podélném směru i do šířky, s prostorem nad sedadly je to takřka kritické.

Sedadla vypadají možná o něco lépe, než jaká ve skutečnosti jsou. I v nich se nejlíp budou cítit osoby velikostí podobné prezidentu Sarkozymu. Sedák s výrazným bočním vedením a délkou 500 mm lze výškově seřizovat jen v omezeném rozsahu, většinu z toho přitom tvoří zvedání zadní části sedáku. Jeho šířka je relativně malá, a tak osoby s větším pozadím budou boční polštáře svírat více, než bude příjemné. Opěradlo je integrováno s hlavovou opěrkou do jednoho celku, tělo podpíráno dobře, boční vedení by mohlo být v horní části výraznější.

obrázek [300 x 284] Atmosféra, která v interiéru panuje, je skoro prémiová. Oblouky tvořené A-sloupkem, krajem střechy a navazujícím C-sloupkem, si posádka stále uvědomuje, což jízdu v RCZ jednoznačně odlišuje od ” teď už nudných” hot-hatchů. Přístrojová deska obšitá kůží prozrazuje svůj neurozený původ jen způsobem obšití v místě spolujezdcova airbagu. Stylově působí centrálně umístěný ciferník palubních hodin, který nahradil třetí výdech, přítomný v interiérech Peugeotu 308.

Při jízdě si musíte zvyknout na to, že ve výhledu z vozidla překáží nejen nízká boční okna, ale taky vnitřní zpětné zrcátko, zabírající důležitou oblast výhledu skrze nízké čelní sklo šikmo vpřed. Ani výhled vzad vnitřním zrcátkem není stoprocentní, protože složitě tvarované zadní sklo obraz deformuje. Při parkování jsou nezbytná parkovací čidla vzadu (standard), doporučení hodná jsou taky vpředu (v sadě s další výbavou za 20 tisíc Kč).

Velký kufr v malém kupé

Milým překvapením, které podporuje tezi o dvoudveřové GT pro každodenní použití, je objem a přístupnost zavazadelníku. Jeho základních 321 l naprosto odpovídá potřebám dvoučlenné posádky, kterou tento vůz reálně může přepravovat. Navíc je tady prostor na zadních sedadlech, který jinak než uložením dalších zavazadel těžko využijete.

Když potřebujete převážet delší předměty, přijde vhod možnost sklopení zadních opěradel, vzniklý objem má podle výrobce hodnotu 639 l. Základní naměřené rozměry pravidelného zavazadlového prostoru jsou 1000 mm (délka u dna), 940 mm (nejmenší šířka mezi podběhy) a 340 mm (nejmenší výška).

Velké finále jako nový začátek

Menší příbuzný Peugeotu 407 Coupé je nejsportovnějším Peugeotem, jaký dnes můžete pořídit. Z minima dokázali konstruktéři vytěžit maximum, a tak i když pod úžasným kabátem nenajdete nic moc jiného, než co může být v obyčejné třistaosmičce, celek pracuje tak, jakoby šlo o zcela nový model.

Verze s motorem 2,0 HDI uspokojí nejvíce ty řidiče, kteří potřebují hodně jezdit a nepotřebují se tolik za volantem bavit. Cena je téměř stejná jako u špičkové verze 1,6 THP (147 kW), ale na rozdíl od ní, budete snadno jezdit se spotřebou kolem šesti litrů. Luxusní interiér je reálně dvoumístný a špičkově zpracovaný. Vyšší řidiči by si měli posaz za volantem obzvlášť pečlivě vyzkoušet, místa tu není - zejména do výšky - nazbyt. Tuhý podvozek vyvede z míry jen série nerovností, na rozdíl od běžné francouzské produkce zvládá šasi RCZ tlumení děr i v kombinaci s nadprůměrně velkými koly.

Peugeot je na začátku nové éry. Pokud má být RCZ příslibem lepších zítřků, pak je na co se těšit.

obrázek [555 x 335]
 

První cena vozu650.000,- Kč (RCZ, 1,6 THP, 115 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací715.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu715.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků851.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba
  • Hbité pružné zrychlování
  • Přesné řazení, přímé řízení, účinné brzdy
  • Tuhý podvozek s dobrým tlumením nerovností
  • Atraktivní ceny
  • Bohatá výbava
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Obtížný přenos hnacího momentu na silnici, zejména v zatáčkách
  • Nedostupnost hlavových airbagů
  • Horší výhled z vozidla
  • Pro dospělé osoby nepoužitelná zadní sedadla
  • Vysoký příplatek za naftovou verzi
  • Absence adaptivních tlumičů v příplatkové výbavě
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot RCZ 2,0 HDI

Cena v základní výbavě: 715 000 Kč Cena v testované výbavě: 851 000 Kč

Základní výbava:ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil REF, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + inteligentní protiprokluzový systém + pomoc při rozjezdu do svahu Hill Assist, airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, přední boční airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, indikace nezapnutých (vpředu) nebo odepnutých (vzadu) bezpečnostních pásů během jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem, elektronický imobilizér, zadní parkovací asistent (zvukový a grafický), hliníková kola 18” ORIGINAL, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná, impulsní směrová světla, vnitřní osvětlení (osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, stropní světélka, osvětlené prahy dveří a prostory pro nohy cestujících vepředu, osvětlení zavazadlového prostoru), Centrální zamykání + 2 dálkové ovládače s třemi tlačítky a selektivním otevíráním zavazadlového prostoru, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří a jejich automatické odemknutí v případě nárazu, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, vrstvené akustické čelní sklo, zatmavená zadní boční skla + zatmavené zadní sklo s dvojitým zaoblením, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová automatická klimatizace s uhlíkovým filtrem, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená a klimatizovaná, zásuvka 12 V vpředu, přední středová loketní opěrka, WIP Sound = rádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, Palubní počítač, Pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný výškově i osově, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spojler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+12.000,-Kč), navigační systém NG4 (WIP Com 3D) s výsuvnou barevnou obrazovkou a pevným diskem + Jukebox + servisní modul (zabudovaný telefon se SIM kartou klienta) (+49.000,-Kč), Pack Premium Nappa 2 = celokožené čalounění + přední vyhřívaná sedadla + elektrické nastavení sedadel vpředu + koberečky vpředu + Pack Easy Motion (= dešťový a světelný senzor + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko + indexace vnějších zpětných zrcátek při zařazení zpětného chodu + osvětlení pro přístup k vozu + přední parkovací asistent) (75.000,-Kč).

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
Technické údaje
Motor Peugeot RCZ 2,0 HDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 321 / 639
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 455
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4287
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1362
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1593
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 350 / 630
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):780
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 330
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 4490
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Peugeot RCZ 2,0 HDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Peugeot RCZ R Bimota: Speciální edice má výkon 305 koní Peugeot RCZ R Bimota: Speciální edice má výkon 305 koní

Peugeot ve spolupráci s výrobcem motocyklů Bimota…

Peugeot zeštíhluje modelovou řadu, druhá generace kupé RCZ ale bude Peugeot zeštíhluje modelovou řadu, druhá generace kupé RCZ ale bude

Peugeot RCZ udělal pro image značky opravdu hodně, a to…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl hranice 1000 bodů

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl…

Jaromír Jágr vstřelil v pátečním utkání NHL devátý gól v sezoně, Florida ale prohrála na ledě Vancouveru 1:2.…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama