Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot RCZ 2,0 HDI – Rakouský AudiTT

Ondřej Láník
Rakouská Magna dostala za úkol prověřit možnosti techniky stávajícího Peugeotu 308 a z fáze konceptu do malosériové výroby přivést atraktivní kupé, které okoření portfolio francouzské značky v roce 200. výročí založení firmy. Výsledkem je model RCZ.

Éru designu s výrazným nosem a velkým vstupním otvorem v nárazníku zakončuje Peugeot velkolepě. Designovou koncepci Audi TT povýšili designéři několika futuristickými prvky. Navíc jízdní vlastnosti, řízení, řazení i brzdy výrazně převyšují standard, na který jsou zákazníci Peugeotu zvyklí.

U Peugeotu už se asi nemohli dívat, jak jejich francouzský rival Renault posílá na trh jeden sportovně laděný model za druhým, a tak se vydávají podobnou, ale možná ještě vyhraněnější cestou. Vzali si na pomoc rakousko-kanadského partnera Magna-Steyr, který asistoval při vývoji RCZ a malosériově jej taky vyrábí. Plánovaná roční produkce čítá 17 tisíc vozů, jejichž rodištěm je Štýrský Hradec (Graz) na jihu Rakouska.

Poslední lev s velkým nosem

Recept na líbivé kupé nižší střední třídy má jasné ingredience, ale aby se dílo povedlo, je třeba to správné koření. Nízká karoserie by měla mít výraznou příď, ladnou boční siluetu, pokud možno velká kola a elegantní záď. To vše RCZ má. Oním kořením je efektní vizuální odlišení kabiny od spodní části karoserie stříbrně lakovanými oblouky a provedení střechy s navazujícím zadním oknem se dvěma nepřehlédnutelnými boulemi.

Zkraje letošního roku Peugeot představil novou vizuální image Motion & Emotion a taky evoluci designového stylu značky. RCZ je tak trochu pohrobek, protože výrazný nos na přídi už další nové Peugeoty mít nebudou. Zbytek auta působí neotřele, originálně a zadní část pak i futuristicky.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe
 

Z funkčního designu konkurenčního Audi TT si v Peugeotu vypůjčili jen základní koncept. RCZ je stejně vysoké a široké, ale přitom má delší rozvor i karoserii než podstatně dražší Audi, což vzhledu jednoznačně prospívá.

Vyboulení, začínající na střeše, se do maximálních rádiusů dostávají až na zadním skle. Kontrastní oblouky tvořící A a C-sloupek, spolu se zatmavením zadního skla, vytvářejí mimořádně elegantní klam. RCZ totiž na první pohled vypadá, jakoby měl celoskleněnou střechu.

HDI na cesty

Spojení dvoudveřového kupé s naftovým turbodieselem nevypadá na první pohled příliš optimisticky, ale Peugeot dokazuje, že taková kombinace může dávat smysl. Ano, nadšenci pro sportovní jízdu, kteří rádi poslouchají motor a využívají otáčky od 5000 výše, zvolí jistě některý z dvojice motorů 1,6 THP (115 kW nebo 147 kW). Racionálně založený zákazník, který bude navíc z frankofonní oblasti Evropy, ale pravděpodobně zvolí turbodiesel. Pomalý s takovým RCZ rozhodně nebude…

Známý dvoulitr HDI v nejnovějším provedení splňuje emisní normu Euro 5, dává 120 kW při 3750 min-1 a 340 Nm v 2000 min-1. Newtonmetry hrají v celkovém projevu tohoto kupé docela důležitou roli, protože naše verze je nejtěžší ze všech (1370 kg), ale proti základní 1,6 THP (1275 kg) má ve 2000 min-1 podstatně více síly (340 Nm proti 240 Nm). Rychlá gradace výkonu u turbodieselu tak nakonec může znamenat, že když nebudete držet zážehový agregát v optimálních otáčkách, bude jeho pružné zrychlení horší než u nesportovní nafty.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe
 

Kdo chce maximum sériového adrenalinu v RCZ, ten musí jít do silnější 1,6 THP (147 kW). Náš turbodiesel je nejvíce univerzální motorizací. Zrychluje sice z klidu na 100 km/h nejpomaleji (8,2 s), ale současně od řidiče vyžaduje nejméně úsilí k tomu, aby byl rychlý. Nástup turbodmychadla je plynulý, začíná někde kolem 1500 min-1, ale opravdové probuzení nastává až kolem 2000 min-1. Ačkoli výkonové maximum nastává už ve 3750 min-1, zejména na dálnici se občas vyplatí protáhnout motor až k 5000 min-1. Ve vyšších otáčkách i rychlostech totiž motor překvapivě ochotně spolupracuje.

Zvukový projev motoru 2,0 HDI není příliš vzrušující, ale posádka na druhou stranu není jeho chodem vůbec obtěžována.

Milým překvapením je spotřeba. I když se hodně snažíte, neroste spotřeba nad 10 l/100 km. Na dálnici, kam se hodí turbodiesel dokonale, zvládá RCZ jízdu s rychlostním průměrem 130 km/h se spotřebou 5,8 l/100 km. Při vyloženě úsporné jízdě mimo město není velkým problémem udržování spotřeby kolem 4,5 l/100 km.

It’s TT-time

Kdo zná styl naladění podvozků nejvíce rozšířených Peugeotů 207 a 308, ten asi od nového kupé příliš sportovní projev nečeká. Jenže vývojový tým dostal za úkol překvapit všechny škarohlídy a postavil na konstrukčně jednodušším podvozku třistaosmičky nové kupé, které je hodno duelu s prémiovým Audi.

RCZ sice zatím zůstává u koncepce vše vpředu (hybridní RCZ je již potvrzeno), ale proti výrazně vyšším hatchbackům 308 (s výše položeným těžištěm) dostal tužší podvozek s menší světlou výškou.

Na okreskách zůstává dlouho neutrální, nakonec však přeci jen přijde nedotáčivost, podpořená v našem případě těžkým turbodieselem nad přední nápravou. Zájemci o maximální vládu nad vozidlem ocení zcela vypínatelné ESP, ti ostatní jeho naladění, neboť zasahuje opravdu citlivě, a to až ve chvíli, kdy je to opravdu třeba.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe Hrozbou snadné ovladatelnosti většiny francouzských aut bývá kombinace měkkého odpružení, se kterým si nerozumí velká kola. To ale není případ Peugeotu. Podvozek je podle očekávání tužší, ale rázy od kol při přejezdu děr a jiných nerovností, s nimiž se denně potkáváme, se nekonají. Tuhý podvozek může fungovat jedině, když máte dostatečně tuhou karoserii a to je případ i tohoto vozu. Zadní náprava je jednoduchá vlečená, ale zásadní handicap, pro dosažení rychlých časů, to není. Peugeotu mnohem víc schází příplatková volba adaptivních tlumičů, které by lépe dokázaly spojit francouzské ležérní pohodlí s tuhým sportovním nastavením, které je lepší pro rychlou jízdu.

Všechny neduhy, které postihují řízení, řazení nebo brzdy lidových Peugeotů, jsou v RCZ zapomenuty. Řízení má překvapivě rychlý převod (2,75 otáček mezi krajními polohami), takže auto reaguje i na malé otočení volantu velmi rychle změnou směru jízdy. Posilovač dává dostatečnou zpětnou vazbu, je příjemně tuhý na dálnici a dokonce i na okreskách v nižších rychlostech. Snad jen průměr, jinak skvěle tvarovaného věnce volantu, by se mohl vrátit ke standardnímu rozměru 370 mm. Skutečných 385 mm je přeci jen o číslo více, než by interiéru a stylu tohoto vozu slušelo. Proto hledejte v položkách příplatkové výbavy…

Taky nepřesné řazení má utrum. Rychlosti jsou naskládány pěkně vedle sebe, řadička se pohybuje přesně a není přitom ani třeba, aby se v kulise klátila jako třtina ve větru. Výkonná brzdová soustava naprosto odpovídá potenciálu, který RCZ má. Je snadno ovladatelná při běžné jízdě, v kolonách se nepotkávají hlavy posádky s čelním sklem a naopak při rychlejší jízdě lze snadno, rychle a opakovaně předepsat velká zpomalení. Za velmi dobré brzdné schopnosti vděčí tento automobil i vysoce nadprůměrnému rozměru kol a pneumatik. V našem případě byly obuty skvělé Continentaly ContiSportContact3 s rozměrem 235/45 R18.

Pro Sarkozyho

RCZ je tzv. kupé 2+2, a to jako obvykle znamená, že dozadu se dospělý člověk běžného vzrůstu jednoduše nevejde. Ani přední místa nejsou určena dlouhánům, a tak jste-li například z třistaosmičky zvyklí jezdit v mimořádně vzdušném interiéru a s deseti centimetry volného místa nad hlavou, pak se připravte na menší šok. Sportovní kapkovitá klenba má zásluhu na téměř dokonalých proporcích, ale sportovně těsno je taky uvnitř. Dost místa je v podélném směru i do šířky, s prostorem nad sedadly je to takřka kritické.

Sedadla vypadají možná o něco lépe, než jaká ve skutečnosti jsou. I v nich se nejlíp budou cítit osoby velikostí podobné prezidentu Sarkozymu. Sedák s výrazným bočním vedením a délkou 500 mm lze výškově seřizovat jen v omezeném rozsahu, většinu z toho přitom tvoří zvedání zadní části sedáku. Jeho šířka je relativně malá, a tak osoby s větším pozadím budou boční polštáře svírat více, než bude příjemné. Opěradlo je integrováno s hlavovou opěrkou do jednoho celku, tělo podpíráno dobře, boční vedení by mohlo být v horní části výraznější.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe Atmosféra, která v interiéru panuje, je skoro prémiová. Oblouky tvořené A-sloupkem, krajem střechy a navazujícím C-sloupkem, si posádka stále uvědomuje, což jízdu v RCZ jednoznačně odlišuje od ” teď už nudných” hot-hatchů. Přístrojová deska obšitá kůží prozrazuje svůj neurozený původ jen způsobem obšití v místě spolujezdcova airbagu. Stylově působí centrálně umístěný ciferník palubních hodin, který nahradil třetí výdech, přítomný v interiérech Peugeotu 308.

Při jízdě si musíte zvyknout na to, že ve výhledu z vozidla překáží nejen nízká boční okna, ale taky vnitřní zpětné zrcátko, zabírající důležitou oblast výhledu skrze nízké čelní sklo šikmo vpřed. Ani výhled vzad vnitřním zrcátkem není stoprocentní, protože složitě tvarované zadní sklo obraz deformuje. Při parkování jsou nezbytná parkovací čidla vzadu (standard), doporučení hodná jsou taky vpředu (v sadě s další výbavou za 20 tisíc Kč).

Velký kufr v malém kupé

Milým překvapením, které podporuje tezi o dvoudveřové GT pro každodenní použití, je objem a přístupnost zavazadelníku. Jeho základních 321 l naprosto odpovídá potřebám dvoučlenné posádky, kterou tento vůz reálně může přepravovat. Navíc je tady prostor na zadních sedadlech, který jinak než uložením dalších zavazadel těžko využijete.

Když potřebujete převážet delší předměty, přijde vhod možnost sklopení zadních opěradel, vzniklý objem má podle výrobce hodnotu 639 l. Základní naměřené rozměry pravidelného zavazadlového prostoru jsou 1000 mm (délka u dna), 940 mm (nejmenší šířka mezi podběhy) a 340 mm (nejmenší výška).

Velké finále jako nový začátek

Menší příbuzný Peugeotu 407 Coupé je nejsportovnějším Peugeotem, jaký dnes můžete pořídit. Z minima dokázali konstruktéři vytěžit maximum, a tak i když pod úžasným kabátem nenajdete nic moc jiného, než co může být v obyčejné třistaosmičce, celek pracuje tak, jakoby šlo o zcela nový model.

Verze s motorem 2,0 HDI uspokojí nejvíce ty řidiče, kteří potřebují hodně jezdit a nepotřebují se tolik za volantem bavit. Cena je téměř stejná jako u špičkové verze 1,6 THP (147 kW), ale na rozdíl od ní, budete snadno jezdit se spotřebou kolem šesti litrů. Luxusní interiér je reálně dvoumístný a špičkově zpracovaný. Vyšší řidiči by si měli posaz za volantem obzvlášť pečlivě vyzkoušet, místa tu není - zejména do výšky - nazbyt. Tuhý podvozek vyvede z míry jen série nerovností, na rozdíl od běžné francouzské produkce zvládá šasi RCZ tlumení děr i v kombinaci s nadprůměrně velkými koly.

Peugeot je na začátku nové éry. Pokud má být RCZ příslibem lepších zítřků, pak je na co se těšit.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe
 

První cena vozu 650.000,- Kč (RCZ, 1,6 THP, 115 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 715.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu 715.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 851.000,- Kč (RCZ, 2,0 HDI, 120 kW)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba
  • Hbité pružné zrychlování
  • Přesné řazení, přímé řízení, účinné brzdy
  • Tuhý podvozek s dobrým tlumením nerovností
  • Atraktivní ceny
  • Bohatá výbava
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Obtížný přenos hnacího momentu na silnici, zejména v zatáčkách
  • Nedostupnost hlavových airbagů
  • Horší výhled z vozidla
  • Pro dospělé osoby nepoužitelná zadní sedadla
  • Vysoký příplatek za naftovou verzi
  • Absence adaptivních tlumičů v příplatkové výbavě
Ondřej Láník
Peugeot RCZ 2,0 HDI
Cena základní sestavy 715 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil REF, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, systém kontroly stability ESP + inteligentní protiprokluzový systém + pomoc při rozjezdu do svahu Hill Assist, airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace airbagu spolujezdce, přední boční airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, indikace nezapnutých (vpředu) nebo odepnutých (vzadu) bezpečnostních pásů během jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem, elektronický imobilizér, zadní parkovací asistent (zvukový a grafický), hliníková kola 18” ORIGINAL, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná, impulsní směrová světla, vnitřní osvětlení (osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, stropní světélka, osvětlené prahy dveří a prostory pro nohy cestujících vepředu, osvětlení zavazadlového prostoru), Centrální zamykání + 2 dálkové ovládače s třemi tlačítky a selektivním otevíráním zavazadlového prostoru, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří a jejich automatické odemknutí v případě nárazu, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, vrstvené akustické čelní sklo, zatmavená zadní boční skla + zatmavené zadní sklo s dvojitým zaoblením, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová automatická klimatizace s uhlíkovým filtrem, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená a klimatizovaná, zásuvka 12 V vpředu, přední středová loketní opěrka, WIP Sound = rádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, Palubní počítač, Pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný výškově i osově, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spojler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Kč
Cena testované sestavy 851 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+12.000,-Kč), navigační systém NG4 (WIP Com 3D) s výsuvnou barevnou obrazovkou a pevným diskem + Jukebox + servisní modul (zabudovaný telefon se SIM kartou klienta) (+49.000,-Kč), Pack Premium Nappa 2 = celokožené čalounění + přední vyhřívaná sedadla + elektrické nastavení sedadel vpředu + koberečky vpředu + Pack Easy Motion (= dešťový a světelný senzor + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko + indexace vnějších zpětných zrcátek při zařazení zpětného chodu + osvětlení pro přístup k vozu + přední parkovací asistent) (75.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 321 / 639
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 455
Rozměr pneu: 235/45 R18
Peugeot RCZ 2,0 HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4287
b) šířka (mm): 1845
c) výška (mm): 1362
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1593
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 350 / 630
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 780
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 330
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 4490
místo vzadu pod předním sedadlem: ano