Test Auto.cz

Range Rover Sport SVR – Sportování s autobusem

31.12. 2018
Verdikt
 

Řada Range Rover už nesází jen na luxus a terénní schopnosti, ale prostřednictvím verze SVR také na sportovní styl. Jenže je Range Rover Sport SVR opravdu sportovcem?

Automobilka Land Rover byla vždy proslavená terénními schopnosti svých vozů, ke kterým v případě řady Range Rover přidala také luxus na palubě. V dnešní době to ale nestačí, skoro každé auto hlásá sportovní styl, a tak se Land Rover trendu přizpůsobil. V roce 2014 tak představil Range Rover Sport SVR, svůj zatím nejsportovnější model, kterým chtěl dokázat, že i takové auto umí.

Range Rover Sport SVR z dílny tehdy nové divize Special Vehicle Operations přijel na svět ve velkém stylu, ještě před oficiálním představením se jeho prototyp stal nejrychlejším SUV na Severní smyčce Nürburgringu, s časem 8 minut a 14 sekund. Auto navíc už v probíhající turboéře přišlo s osobitou technikou, kompresorem přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem o výkonu 410 kW.

Rok 2014 už je ale dávno pryč, a tak mezitím na trh dorazila modernizovaná verze. Ta si výkonově polepšila na 423 kW a dostala karbonovou kapotu nebo nový multimediální systém s dvěma dotykovými obrazovkami. Umí však loni modernizovaný Range Rover Sport SVR opravdu sportovat? To jsme zjišťovali v rámci týdenního redakčního testu.

Rozzuřené stádo nosorožců

Pokud bychom se měli zaměřit jen na samotný motor, tak bezesporu sportovat umí. Pětilitrový osmiválec přeplňovaný kompresorem možná na některé v dnešní době vícestupňového přeplňování turbodmychadly a elektrifikace bude působit jako dinosaurus, jenže on je zkrátka famózní a my jsme velice rádi, že ještě nějaká automobilka takovou staromilskou techniku vůbec nabízí.

Pětilitr s 413 kW a dech beroucími 700 N.m má neskutečný zátah, a to hned od nízkých otáček. Stačí sešlápnout pedál, počkat na reakci převodovky, záď auta si přidřepne a Range okamžitě vystřelí vpřed. Kompresor místo dnes tak typického turbodmychadla zajišťuje lineární charakter jak u atmosférického agregátu.

Takhle vypadá nový Range Rover Evoque. Evoluční design se inspiroval Velarem

Vše navíc doprovází naprosto neuvěřitelný zvuk, který dále zdůrazníte tlačítkem na středovém tunelu. To ale používejte opravdu jen v odlehlých místech, jinak se dočkáte pohoršených pohledů okolí nebo vyděšeného pobíhání divoké zvěře. Budete žasnout na tím, že něco takového mohlo být schváleno do sériové výroby, tak je auto hlučné. Zároveň si ale ty božské tóny bude každý milovník automobilové techniky užívat, a tak se kolikrát přistihnete při tom, jak jen lehce polechtáváte plyn, abyste se dočkali toho ďábelského práskání do výfuku, které přesně odpovídá drsňácké vizáži auta.

Zvuk SVR můžete popsat nekonečným množství klišé, jedni budou brumlavé tóny připodobňovat ke stádu rozzuřených nosorožců, jiní jej zase budou popisovat jako nakřáplý chraplák podobný Brianu Johnsonovi z AC/DC a jiní za hromobití blížící se apokalypsy. Buď jak buď, jsou tóny vyluzované mezi 4000 až 6000 otáčkami jedním z nejlepších zvuků automobilového světa, ne-li ten vůbec nejlepší. Ostatně posuďte sami na přiloženém videu, to řekne více než tisíc napsaných slov.

Video

Doplňme jen, že ho má na starosti nejen titanový výfuk s dvěma zdvojenými koncovkami, ale také samotný motor s charakteristickým hvízdáním kompresoru. Výhodou je přitom fakt, že při běžné jízdě agregát posádku neruší, to je příjemně tichý. Automobilka totiž v rámci faceliftu nastavení klapek výfuku upravila tak, aby se při běžné jízdě, ve výchozím jízdním režimu, otevíraly jen při pořádném sešlápnutí plynu. V dynamickém módu je to ale věc jiná...

Právě kompresor však vzhledem ke své fyzikální podstatě znamená, že spotřeba paliva je všechno, jen ne nízká. Na dálnici jsme se nedostali pod 12 litrů, svižné přesuny po okreskách apetit zvýšily k 30 litrům. Výsledkem byl průměr 15,2 l/100 km. Vzhledem k síle a velikosti 4.882 mm dlouhé, 2.073 mm širokého, 1.802 mm vysokého a 2.377 kilogramů vážícího automobilu se však s takovými hodnotami musí počítat. A navíc tu máte 104 litrů objemnou palivovou nádrž, abyste s tou závratnou spotřebou přece jen někam dojeli.

Jedinou možností k vidlicovému osmiválci je osmistupňová automatická převodovka. Řadí naprosto jemně a hladce, místy jí to ale trvá déle, než se ke změně převodu rozhodne. Na manuální pokyn přitom reaguje rychle, navíc dá na řidiče a při sepnutí sportovního režimu si sama nepřeřadí před omezovačem. Nedochází tak k situacím, kdy si přeřadíte ve stejné době jako automatika, a tak se omylem dostanete o dva stupně výše.

Návštěva lepší společnosti: Ve vodě i na okruhu jsme vyzkoušeli omlazené Range Rovery

Jako v autobusu

Právě zmíněné rozměry a hmotnost ale znamenají, že si stejně příliš za volantem Sportu SVR neužijete. Ne, že by auto jezdilo špatně, někdejší rekord na Ringu je bezpochyby důkazem schopností, přesto všechno se ale na běžné české okresce cítíte, jako byste se snažili sportovat s autobusem.

Za volantem s poněkud tenkým volantem sedíte neskutečně vysoko, skoro jako na židli, což je možná fajnový majestátní pocit u pohodlného SUV, ale poněkud děsivý zážitek, když se snažíte krouhat jednu zatáčku za druhou. To máte totiž hned pocit, že z té židle přece musíte spadnout. Vysoký posaz dokazuje už jen to, že když se na semaforech postavíte vedle takového Porsche 911, uvidíte leda tak jeho střechu, tak je Range vysoký! Šířka je pak taková, že byste ocenili, aby typická česká okreska byla jednosměrkou, vyhnout se protijedoucím automobilům je občas umění.

Navíc zjistíte, že je Range v oblouku přece jen už těžkopádný, jiná sportovně laděná SUV (Porsche Cayenne) si s nástrahami klikatých silnic umějí poradit s větším klidem. Pravdou ale je, že Brit umí být hravý, to když omezíte elektronické systémy AEB a DSC. Ukrotit takového obra ale už žádá hodně volného prostoru, pevnou ruku a především zkušeného řidiče, zvlášť kvůli nepříliš komunikativnímu řízení, které je až zbytečně tuhé.

Zřejmě je to tím, že konstruktéři nešli cestou plnohodnotného sportovce, ale spíše cestou univerzála. I v případě sportovní verze SVR si Range Rover Sport zachoval výtečné terénní schopnosti. Pořád má výškově nastavitelný podvozek, několik terénních režimů pro různé povrchy nebo redukční převodovku.

A navíc je neskutečně pohodlný. Ve městě, v pomalejší rychlosti možná na rozbitém povrchu trochu znervózní a dá najevo svoji tuhost i v základu obutá 21palcová kola, na okresních silnicích ale funguje naprosto parádně a s naprostou jistotou si zvládne poradit s jakoukoliv nerovností. Za tohle má Range Rover jasné plus.

Naopak trochu v rozpacích jsme z multimediálního systému Touch Pro Duo. Na ovládání dvěma obrazovkami si sice rychle zvyknete, navíc se vám bude líbit možnost naklonění horního displeje, práce systému je ale pomalejšího ražení. Už jen načtení systému po nastartování trvá nepříjemně dlouho. Konkurence z řad prémiových automobilek má tohle vyřešeno rozhodně lépe. Ani digitální přístrojový štít není zázrak poslední techniky, obraz není tak ostrý, jak bychom v této cenové relaci očekávali. Od auta se základní cenovkou 3.559.094 Kč zkrátka v tomto ohledu čekáte více.

Jinak ale interiéru vlastně není co vytknout. Použité materiály jsou kvalitní, sedadla s integrovanými opěrkami hlavy ideálně kombinují komfort s pevným držením těla a ani s tím místem to není špatné. Byť samozřejmě „plnotučný“ Range Rover nebo „rodinný“ Land Rover Discovery při podobné velikosti nabídnou místa více.

Závěr

Jen za ten famózní zvuk pětilitrového osmiválce by Range Rover Sport SVR zasloužil pětihvězdičkové hodnocení, tak se práce ladičů výfuku povedla. Jenže sportovní auto není jen o burácivých tónech, ale také o rychlosti a jízdní vlastnostech. A v tom se ukazuje, jak je tohle obří SUV absurdní, což výsledné hodnocení sráží.

V rychlosti problém není, 423 kW a 700 N.m, si s tímto Range Roverem umí poradit hravě, byť vůz váží 2.310 kilogramů, s těmi jízdními vlastnosti už ano. Range je na běžné silnice zkrátka už moc velký a těžkopádný, a tak si v kombinaci s nijak zázračnou jistotou s ním už moc zábavy neužijete. Je to jako byste chtěli sportovat s autobusem. Jiná SUV přitom dokazují, že i v této kategorii lze dosáhnout zajímavých jízdních zážitků.

obrázek [600 x 305]

Range Rover Sport SVR tak ukazuje, že výchozí kombinace pětilitrového osmiválce s osmistupňovým automatem je sice famózní, v takhle obrovském automobilu už ale trochu pozbývá smysl. Raději bychom tak v případě Range Roveru Sport volili nějakou slabší variantu, která více zdůrazní pohodlí a terénní schopnosti, o které jde ve vozech této řady vždy především.

Nejlevnější verze modelu1.778.579 Kč (2.0 Si4/221 kW S)
Základ s testovaným motorem3.559.094 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)
Testovaný vůz bez příplatků3.559.094 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)
Testovaný vůz s výbavou3.738.640 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)

Plusy

  • Charakteristický zvuk osmiválce
  • Silný motor
  • Komfortní podvozek
  • Stále skvělé terénní schopnosti

Minusy

  • Pomalý infotainment
  • Vlastně jen průměrné jízdní vlastnosti
Foto: Ondřej Lilling
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Range Rover Sport SVR

Cena v základní výbavě: 3 559 094 Kč Cena v testované výbavě: 3 738 640 Kč

Základní výbava:Adaptivní podvozek se vzduchovým odpružením, dvoustupňová rozdělovací převodovka, diodové světlomety, vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, se samostmívací funkcí, 21palcová kola, kožené čalounění, sportovní sedadla, elektricky nastavitelná v 16 směrech, vyhřívaná sedadla vpředu a vzadu, třízónová automatická klimatizace, ambientní osvětlení, elektricky nastavitelný sloupek řízení, sportovní kožený volant, bezklíčový vstup, elektricky ovládané víko kufru, zadní parkovací kamera, parkovací senzory, upozornění na opuštění jízdního pruhu, tempomat, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, hudební systém Meridian s 19 reproduktory o výkonu 825 W, sada na opravu pneumatik, atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak Estoril Blue (+61.212,-), panoramatické střešní okno posuvné (+62.924,-), zatmavená zadní skla (+13.639,-), vyhřívaný volant (+5.589,-), head-up displej (+36.182,-).

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem Babiš v Indii otevřel nové závody českých firem

Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen…

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

Americké dozorčí orgány zvažují, že uloží internetové…

Hitem vánoc byly stolní hry Hitem vánoc byly stolní hry

Nejčastějším dárkem pod stromečkem byly loni stolní hry,…

 
Technické údaje
Motor Range Rover Sport SVR
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 423 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 283
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12.7
Emise CO2:290
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 780 / -
Objem nádrže (l):104
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2377 / 690
Rozměr pneu:275/45 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4882
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1802
d) rozvor (mm): 2923
e) rozchod vpředu (mm): 1692
f) rozchod vzadu (mm): 1686
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 






 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21): Kolegové mi to přáli! Tedy někteří...

Mrazivá slova Dalibora Jandy o smrti syna (†21):…

Je slavný, vede spokojený rodinný život, na kontě má tři zlaté slavíky. Přesto se v životě Dalibora Jandy (65)…

 

iSport.cz

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou o osmifinále

Australian Open ONLINE: Plíškovou čeká boj s Italkou…

Tenistka Karolína Plíšková hraje o osmifinále grandslamového Australian Open na centrkurtu v Areně Roda Lavera.…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské Kampě vodou z Čertovky

Kora et le Mechanix pokřtí své nové album na pražské…

Pražsko-liberecká skupina Kora et le Mechanix 24. ledna v pražském klubu Besední 3 na Kampě pokřtí své otevřené…