TEST Renault Clio Grandtour 1,5 dCi – La mode nouvelle
Obliba malých kombi se napříč Evropou výrazně liší. Celkově sice představují jen 5 % celého segmentu B (také můžete vybírat mezi modely pouhých tří značek), ale některé trhy z tohoto průměru výrazně vybočují – třeba ten náš, kde se jako kombi kupuje každé páté malé auto. U samotného Renaultu je poměr ještě větší, v předchozí generaci Clia zvolilo tuto karoserii hned 43 % zákazníků!
Není proto žádný div, že se francouzská automobilka rozhodla pokračovat v tomto segmentu stejnou cestou (na rozdíl od konkurenčního Peugeotu). U nás Renault dokonce zůstává věrný osvědčenému názvu Clio Grandtour, zatímco na západ od Německa kombi přejmenoval na nejrůznější způsoby – Clio Estate, Sporter i Sport Tourer jsou různá jména téhož auta.
Renault se dušuje, že kombi designéři navrhovali společně s hatchbackem. Proto jde Grandtour do prodeje jen pár měsíců po hatchbacku a ne až po dvou letech jako u předchozí generace.
Komplexní přístup je znát i přímo na designu, karoserie má tentokrát mnohem ladnější tvary a dokonce je promyšlenější než Clio hatchback. Kombi se natáhlo o rovných 20 cm na 4262 mm, karoserie je o tři centimetry delší než u předchůdce. Rozvor je na rozdíl od Méganu a Laguny stejný s hatchbackem, a to je trochu škoda. I díky tomu ale může být příplatek za kombi velmi lákavých 16 tisíc.
Vlastní kombi-styl
Od B sloupků směrem vzad je Clio Grandtour svébytným vozem. Střecha se trochu narovnala, nad zadními sedadly je o 15 mm výš. Zadní převis vypadá úplně jinak než u hatchbacku – nese větší koncová světla a hlavně rozměrné páté dveře, které se pořádně zakusují do nárazníku. Nakládací hrana leží o 11 cm níž!
Elegantní, ale extrémně nepraktické malé okénko v zadním sloupku karoserie zůstalo vyhrazeno hatchbacku, kombi má plnohodnotné třetí boční okno. Výhled šikmo vzad je podstatně lepší než u předchůdce a ve skromné konkurenci malých kombi ho můžeme označit za nejlepší. Renault navíc jako jediný v segmentu umí nabídnout za 13 tisíc parkovací kameru, její objednání je ovšem podmíněno přítomností lepší navigace R-Link za dalších 15 tisíc.
Interiér je identický s hatchbackem. To znamená na jedné straně moderní a velmi povedený design, ale na druhé straně pocit subjektivní stísněnosti. Příčina je jasná: nízká prosklená plocha dělá kabinu temnější. Ve skutečnosti je ale uvnitř místa dost, do Clia se pohodlně umístí čtyři dospělé osoby. Jen ty dvě vzadu mohou mít výhrady – zadní dveře jsou krátké, takže trochu ztěžují nastupování, a ze slušného rozvoru připadá na prostor před zadním sedadlem jen malá porce. Dostatečná, ale zřetelně menší než ve Fabii nebo Ibize.
Za Fabií i Ibizou zaostává také velikost zavazadlového prostoru. Za zadní sedadla naložíte 443 litrů bagáže, prostor má na délku 80 cm a mezi podběhy velmi dospělých 102 cm. Když základní objem nestačí, stačí sklopit zadní sedadla. Vznikne téměř rovná plocha, kterou je možné dále prodloužit sklopením spolujezdcova sedadla (standard pro Dynamique, u Expression za příplatek 5 tisíc Kč), Clio pak uveze předměty dlouhé až 2,48 metru.
Superúsporný diesel
Zatímco jsme v prvním testu nového Clia vyzkoušeli benzinový turbo-tříválec 0,9 Energy TCe o výkonu 66 kW, u kombi jsme sáhli po dieselovém motoru. Čtyřválec 1,5 Energy dCi má stejný výkon, místo 135 ovšem dává 220 Newtonmetrů, má lepší dynamické schopnosti a měl by spotřebovat o litr méně – v kombinovaném cyklu 3,6 l/100 km.
Motor má na dnešní dobu trochu atypický projev. Jako osmiventil v nízkých otáčkách kdovíjak nejede. Přemluvit se sice nechá, mnohem lépe se ale cítí až mezi 1500 a 2500 otáčkami, což dokládá i palubní počítač – v takovém režimu má 1,5 dCi menší spotřebu než při podtáčení. Navzdory malému objemu ale motor nevyplivne všechnu sílu najednou a s rostoucími otáčkami auto zrychluje stále víc a víc.
Co znamená Energy dCi? |
V ceníku najdeme dva dieselové motory o objemu 1,5 litru, jen jeden z nich ale má přívlastek Energy. Co to konkrétně znamená – kromě vyššího výkonu? Silnější varianta 66 kW je standardně vybavena systémem start/stop a k tomu přidává pokročilé řízení teploty motoru a olejové čerpadlo s variabilním průtokem. Zejména poslední dvě inovace by měly pomoci snižovat spotřebu paliva, protože zlepšují účinnost motoru. |
A pak je tu spotřeba. Clio to opravdu umí pod čtyři litry, na mimoměstské testovací trase jsme při klidné jízdě dosáhli podle palubního počítače průměru 3,6 l/100 km. V městě si Clio vystačí přibližně s pěti litry, jen s malou dávkou nadsázky je cesta dieselovým Cliem levnější než MHD. Ani opravdu ostrá jízda nevyvolala vír v nádrži – turbodiesel si v takovém případě řekl o symbolických sedm litrů! Jediný režim, kdy se dieselové Clio nemůže pochlubit zázračně nízkou spotřebou, je jízda po dálnici. Pětistupňová převodovka má staromódně krátkou pětku, motor je při 130 km/h rozvášněný na 2700 min-1 a spotřebuje v průměru 5,7 l/100 km.
Zástavba turbodieselu do malého auta navíc přinesla nečekanou kultivovanost. Vibrace motoru jsou dokonale izolovány, ani za studena se nepřenáší do podlahy, volantu nebo řadicí páky. Bohužel už to ale neplatí pro zvukový projev, který je hlučný a velmi neobvyklý – spíš než dieselové motory připomíná víc turbovrtulová letadla jako ATR 72 nebo Dash-8. Hlasitý a pronikavý zvuk motoru je z pohledu jízdy jedinou věcí, kterou lze Cliu vytknout.
Nečekaně dobrý podvozek
Jízdní vlastnosti totiž u dieselového kombi patří na špičku segmentu, jsou dokonce o kousek lepší než u benzinového hatchbacku. Konstruktéři si dali na naladění podvozku opravdu záležet – verze dCi zatěžuje přední nápravu dalšími 64 kilogramy a přesto to není znát. Setup dosáhl takové úrovně, že se objede bez pomoci stabilizačního systému. Ten se ocitá v roli nejvyšší instance, která běžně nemusí zasahovat do řízení ani při ostrém jízdním stylu.
Clio Grandtour dostalo náročný úkol, muselo obstát na stejné náročně trase přes Vysočinu, kde zazářilo Audi A3. Renault ale neznervózněl a předvedl se v tom nejlepším možném světle. Karoserie se v zatáčkách nenaklání, Clio se snadno a přesně vede ze zatáčky do zatáčky. Velmi pomáhá přesné řízení s mimořádně strmým převodem a výrazným poklesem účinku posilovače – ve městě jde volantem otáčet jedním prstem, ve vyšších rychlostech je potřeba za něj trochu zabrat. Příjemným doplňkem jsou vhodně rozmístěné pedály a dobře odstupňovaná převodovka, která pomáhá dostat z motoru maximum.
Možná Cliu pomohlo i to, že podvozek nové generace konstrukčně vychází přímo z té předchozí, takže inženýrům zbylo více prostředků na finální ladění. Výsledek je každopádně nečekaně dobrý – malému Renaultu neodskakují kola, auto pohotově následuje natočení volantu a komfort tlumení je i na 16palcových kolech stále velmi dobrý. Tlumiče nestíhají svoji práci pouze v nízkých rychlostech na dlažebních kostkách nebo ostrých nerovnostech, jakmile však rychlost překročí nějakých 30 km/h, podvozek se dostane do pracovního tempa. Clio proto dosahuje nadprůměrného pohodlí i v nechvalně známém pravém pruhu D1.
Ceny a výbava
Dieselový motor sice nebude typickou volbou zájemce o Clio Grandtour, přesto přidáváme stručný pohled do ceníků. Renault se totiž snaží zaujmout poměrem cena/výbava. Výsledkem je na pohled vyšší cena provedení Dynamique, standardem je ale téměř vše – navigace, Bluetooth, tempomat nebo litá kola.
U Seatu stejně silné TDI pořídíte levněji, ovšem s výrazně chudší výbavou. Provedení Reference i s výhodným paketem Summer (klimatizace, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem) totiž leccos chybí – stačí doplnit tempomat a ESP a cena se hned dostane na úroveň Renaultu. Další možností je výbava Style, která znamená automaticky silnější motor se 77 kW.
Dieselová Škoda Fabia Combi svoji cenou přesahuje teritorium obou konkurentů, ve výbavě podobné Cliu Grandtour Dynamique stojí přes 450 tisíc, a to nemá (resp. nemůže mít) vestavěnou navigaci. Škoda ale v tomto případě ztrácí hlavně kvůli omezení akční nabídky – výbava Fresh je dostupná jen s benzinovými motory, které jsou o více než 100 tisíc levnější. To u Renaultu a Seatu činí odstup mezi dieselovým a stejně silným benzinovým motorem 60 tisíc.
Renault Clio Grandtour - srovnání s konkurenty | ||||
Model | Renault Clio | Seat Ibiza | Seat Ibiza | Škoda Fabia |
Motor | 1,5 dCi/66 kW | 1,6 TDI/66 kW | 1,6 TDI/77 kW | 1,6 TDI/66 kW |
Výbava | Dynamique | Reference | Style | Ambition |
+ pakety | - | Summer | - | Plus, Sport II |
Základní cena [Kč] | 385.900,- | 368.900,- | 379.900,- | 405.200,- |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S |
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka | S | S | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S | S | S |
Klimatizace manuální | S | S | S | S |
Litá kola | S | 11.800,- | 12.200,- | 12.400,- |
Metalický lak | 12.000,- | 10.600,- | 10.600,- | 10.100,- |
Navigace+Bluetooth+USB | S | 10.000,- | 10.000,- | - |
Palubní počítač | S | S | S | |
Parkovací senzory | 9.000,- | - | 6.300,- | 9.300,- |
Přední mlhovky | S | S | 3.800,- | S |
Rádio s CD/MP3 | S | S | S | S |
Stabilizační systém | S | 6.700,- | 6.700,- | S |
Střešní ližiny | S | S | S | 5.600,- |
Tempomat | S | 11.900,- | 4.400,- | 9.300,- |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 406.900,- | 419.900,- | 433.900,- | 451.900,- |
Výhodnost Clia Grandtour se trochu vytrácí ve srovnání s Méganem Grandtour. Proti většímu kombi z vlastní stáje má totiž druhá generace praktického Clia výhodu pouhých deseti tisíc korun. Zde se ale sluší zmínit, že Clio je úplnou novinkou, zatímco Mégane současné generace slouží už pátou sezónu. Navíc je Clio pro ostatní malá auta výrazným a silným konkurentem, to Mégane patří v nižší střední třídě do šedi průměru a bojuje hlavně cenou.
Renault Clio Grandtour - srovnání s Méganem Grandtour | ||
Model | Renault Clio | Renault Mégane |
Motor | 1,5 dCi/66 kW | 1,5 dCi/66 kW |
Výbava | Dynamique | Advantage Confort |
Základní cena [Kč] | 385.900,- | 377.100,- |
Centrální zamykání s DO | S | S |
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S |
Klimatizace automatická | 9.000,- | S |
Klimatizace manuální | S | - |
Litá kola | S | 10.000,- |
Metalický lak | 12.000,- | 13.700,- |
Navigace | S | 15.500,- |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory | 9.000,- | 10.100,- |
Přední mlhovky | S | S |
Rádio s CD/MP3/USB/Bluetooth | S | S |
Stabilizační systém | S | S |
Střešní ližiny | S | S |
Světelný a dešťový senzor | 1.000,- | S |
Tempomat | S | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 416.900,- | 426.400,- |
Závěr
S novým designem přichází nové pojetí Clia Grandtour. Renault nalezl novou úroveň kvality, o které přesvědčuje každým okamžikem – moderní výbavou za příznivé ceny, mimořádně úsporným dieselovým motorem, špičkovými jízdními vlastnostmi a slušným komfortem tlumení. Vynikající celek kazí jen zbytečné chyby: rozmáchlý design zplýtval cenné centimetry v podélném směru, motor 1,5 dCi je hlučný a zasloužil by si šestistupňovou převodovku. K dokonalosti tedy jedna hvězdička chybí, jestli Francouzům vydrží stejné nasazení i při vývoji dalších modelů, dokáže se Renault opět zařadit na špičku evropského automobilového průmyslu.
Pohled čtenáře – Ronault (Roman P.) |
Nový malý kombík od Renaultu by si zasloužil přízvisko SportTourer více než jeho předchůdce, odhodil ošklivý batoh na zádech a přikrčil se více k vozovce. V interiéru si najde díky (pro Renault až netypicky) širokému rozsahu nastavení volantu a sedadla příjemný posaz nejen křehká řidička sedící u čelního skla, ale i muž s dlouhýma rukama. Bonusem je ČESKY mluvící R-link, který je hbitý, ergonomicky asi nejlépe umístěný, intuitivní a hračičkové ocení velké spektrum dat a nastavení. Ze zadní řady se však tolik jásotu neozývá, vysoký ponton umocňuje pocit stísněnosti, já, 183 cm vysoký, mám nad hlavou sotva pár centimetrů a za sebe se posadím jen tak tak, na pověstnou Grandtúru čtyř manažérů do Paříže to není. Oproti Lukášovi jsem v hodnocení motoru opatrný. 700 km na počítadle je na definitivní závěry málo, zvuk a výkon teprve ukáže. Již nyní však oplývá (i proti konkurenčnímu 1,6 HDi) minimem vibrací v nízkých otáčkách a širokým spektrem použitelných otáček. Zároveň mu ale chybí výraznější vrchol točivého momentu, což někteří dieseloví nadšenci nemusí ocenit. Jízda je díky nekroutící se karoserii, nešetření na silentblocích a dlouhému ladění naprostá špička třídy. Na mém oblíbeném testovacím úseku, kde po zimě přibyla řada nových opravdu děsivých výmolů, se Clio chovalo vzorně. I ty největší nástrahy překonává bez houpání, tupých ran, poskakování a s elegancí blížící se o třídu větším a podvozkově dospělejším konkurentům a to na 16“ kolech. Zároveň ve vlásenkách neztrácí jistotu a ani malý diesel v přídi není na nedotáčivosti téměř znát. Je jisté, že nové Clio Grandtour je více oním SpotrTourerem než rodinným dostavníkem. Úlohu rodinného kombíku Renault nadále přenechává Meganu, ten však do příští generace doufejme od Clia převezme mnoho vlastností, které nám automobilka s diamantem ve znaku zatím jaksi tajila. |
První cena vozu | 245.900 Kč (Authentique 1,2/54 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 365.900 Kč (Expression 1,5 dCi/66 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 385.900 Kč (Dynamique 1,5 dCi/66 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 460.400 Kč (Dynamique 1,5 dCi/66 kW) |
Plusy
- Mimořádně úsporný a kultivovaný motor
- Stylový design
- Vstřícná cenová politika, bohatá výbava
- Špičková ovladatelnost, jízdní komfort
- Pětiletá záruka
Minusy
- Pronikavý zvuk motoru 1,5 dCi
- Krátká pětka znamená vysoké otáčky motoru na dálnici
- Prostor v podélném směru, stísněný interiér
- Nejmenší zavazadlový prostor mezi konkurenty
- Chybí možnost silnějšího dieselového motoru
Foto: Petr Homolka