TEST Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW) – Terénní MPV
Francouzské pokusy o přivedení dobrého a dostupného SUV na evropský trh se zatím míjí účinkem. Nejdál v této disciplíně došel Renault, který má velkorysé zdroje terénní techniky v japonské dceřiné automobilce Nissan. Není proto divu, že Koleos – první asijský Renault – čerpá právě z jeho odkazu. Teď, po první velké modernizaci, je tady Koleos s novou tváří a novou nadějí na lepší prodejní výsledky.
Ani nejnovější stylistické retuše neudělaly z Koleose univerzálně přijímaného krasavce v kategorii SUV, přesto považujeme nová menší světla a honosnější bohatě chromovanou masku za krok správným směrem. Testovaný vůz v módní perleťové metalíze (příplatek 13.000,-Kč) navíc obouval 18palcová kola AUSTRAL z lehké slitin, takže nic moc lepšího po vzhledové stránce už dostat nemůžete. Snad jedině změna odstínu barvy na velmi efektní rezavou (ve slovníku Renaultu červenou) Maple by celkový dojem posunula k lepšímu.
renault testy mpv To podstatné se však ukrývá uvnitř. Renault je znám svými velkoprostorovými modely, a tak zřejmě usoudil, že by nebylo špatné leccos z těchto zkušeností přenést na SUV vlastní konstrukce. Ostatně není to poprvé, pamětníci jistě vzpomínají na hodně odvážný Scénic RX4. Koleos je méně ortodoxní, ale o to více praktickou konstrukcí.
Začít musíme odzadu, protože dvoudílným víkem přístupný zavazadelník patří k chloubám tohoto Renaultu. Je dost široký (1080 mm), dlouhý (940 mm) i vysoký (470 mm po kryt) na to, aby uspokojil běžné rodinné potřeby. Nadstandardem ve třídě je ale variabilita, kterou konkuruje nejen mnoha kombi nižší střední třídy, ale taky vlastním MPV řady Scénic.
renault testy mpv Jednoduchým pohybem odjišťovací páky lze sklopit zadní sedadla a opakováním tohoto pohybu i zadní opěradla – to vše, aniž byste museli něčemu pomáhat nebo dokonce přistupovat k zadním sedadlům bočními dveřmi. Když je vše na místě, dostáváte zcela rovnou ložnou plochu s délkou 1500 mm, nad kterou je velkorysá výška pro přepravu obzvláště objemných předmětů. Když ani to nestačí, zůstává v záloze možnost sklopení opěradla předního spolujezdce.
Život na palubě zpříjemňuje množství odkládacích prostor, možnost umístit i velkou láhev do dveřní výplně nebo tajné schránky na drobnosti v podlaze. V dnešní době „sportovních SUV“ je příjemné zjištění, že kabina Koleose je bohatě prosklená, a tak umožňuje dobrý výhled řidiči i malým pasažérům na zadních místech. Z rodinných aut přišla do Koleose možnost nastavení sklonu zadních míst v několika úrovních.
renault testy mpv Abychom jen nechválili, je tu odstavec negativní kritiky: Na zadních místech se nesedí příliš pohodlně. Konstrukce připravená pro snadné sklápění znamená, že sedák je nízko nad podlahou (340 mm, jako v MPV) a je krátký podobně jako opěradlo. Přední sedáky mají dostatečné rozměry, ale v kombinaci s čalouněním kůží příliš nedrží tělo.
Koleos s turbodieselem má celkově trochu potíže s temperováním objemného interiéru. Automatická klimatizace nastavená na 25 °C se v zimním období při dálniční jízdě na tuto teplotu nedostane ani po delší době.
Zavazadelník je sice objemný a snadno prakticky využitelný, ale jeho dvoudílné víko je dvoudílné trochu zbytečně, ztěžuje přístupnost k zavazadlům v přední části kufru. Práh zavazadelníku je sice v rovině s dnem, obojí je ale úctyhodných 750 mm nad vozovkou.
Hnací ústrojí nedává mnoho důvodů ke kritice. Důvěrně známý dvoulitrový turbodiesel s plynule nastupující hnací silou (max. 360 Nm ve 2000 min-1), kultivovaným projevem a s tolerantní spojkou je ideálním rodinným společníkem na cesty. Jeho spotřeba nedosahuje s ohledem na výšku a další jízdní odpory auta zázračně nízkých hodnot, ale průměr kolem 7 l/100 km je akceptovatelný. Na dálnici budete s tempomatem na 130 km/h jezdit za 8 l/100 km (s 2750 min-1), mimo město není problém skončit na 6 l/100 km.
renault testy mpv Chování Koleose na silnici koresponduje s prostorově-rodinnou koncepcí interiéru. Řízení není příliš přímé, sklon volantu připomíná spíše mikrobus a podle toho se Koleos taky řídí. K agilnímu chování Yetiho nebo Countrymana má hodně daleko, ale k pohodlí Tiguanu to až tak daleko nemá.
Řadicí páka má navzdory své autobusové délce přesně vymezené a blízko u sebe poskládané dráhy. V lehkém terénu přichází ke slovu technika Nissanu 4x4. Jednoduché elektronicky řízené rozdělování hnací síly motoru zvládá ve spolupráci s přidruženými funkcemi stabilizačního systému všechny obvyklé nástrahy, rovnoměrnější rozdělení hmotnosti mezi nápravy se projevuje i vyšší stabilitou třeba na dálnici.
Z průměru třídy chce dovozce Koleose dostat bohatou výbavou a relativně příznivou cenou. Klapnout by to mohlo hlavně u těch zákazníků, kteří hledají auto s prostorným a variabilním interiérem.
První cena vozu | 499.900,- Kč (2,0 dCi, 110 kW, 4x2, Expression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 649.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Black Edition) |
Základní cena testovaného vozu | 719.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 732.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Kultivovaný, ale výkonný motor
- Výborný výhled všemi směry
- Objem, využitelnost a variabilita zavazadelníku
- Bohatá výbava
Minusy
- Obtížnější přístup do zavazadelníku, vysoko nad vozovkou umístěný práh
- Slabší výkon topné soustavy v zimě
- Horší komfort sedění na zadních sedadlech
- Sklon volantu, poloha řidiče za volantem
- Velký průměr otáčení (11,6 m)