Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW) – Terénní MPV

Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW) – Terénní MPV

 
 

Když povýšíte obyčejné SUV do role velkoprostorového rodinného dostavníku s pohonem 4x4, je dost dobře možné, že vznikne Koleos.

Francouzské pokusy o přivedení dobrého a dostupného SUV na evropský trh se zatím míjí účinkem. Nejdál v této disciplíně došel Renault, který má velkorysé zdroje terénní techniky v japonské dceřiné automobilce Nissan. Není proto divu, že Koleos – první asijský Renault – čerpá právě z jeho odkazu. Teď, po první velké modernizaci, je tady Koleos s novou tváří a novou nadějí na lepší prodejní výsledky.

Ani nejnovější stylistické retuše neudělaly z Koleose univerzálně přijímaného krasavce v kategorii SUV, přesto považujeme nová menší světla a honosnější bohatě chromovanou masku za krok správným směrem. Testovaný vůz v módní perleťové metalíze (příplatek 13.000,-Kč) navíc obouval 18palcová kola AUSTRAL z lehké slitin, takže nic moc lepšího po vzhledové stránce už dostat nemůžete. Snad jedině změna odstínu barvy na velmi efektní rezavou (ve slovníku Renaultu červenou) Maple by celkový dojem posunula k lepšímu.

obrázek [300 x 228] To podstatné se však ukrývá uvnitř. Renault je znám svými velkoprostorovými modely, a tak zřejmě usoudil, že by nebylo špatné leccos z těchto zkušeností přenést na SUV vlastní konstrukce. Ostatně není to poprvé, pamětníci jistě vzpomínají na hodně odvážný Scénic RX4. Koleos je méně ortodoxní, ale o to více praktickou konstrukcí.

Začít musíme odzadu, protože dvoudílným víkem přístupný zavazadelník patří k chloubám tohoto Renaultu. Je dost široký (1080 mm), dlouhý (940 mm) i vysoký (470 mm po kryt) na to, aby uspokojil běžné rodinné potřeby. Nadstandardem ve třídě je ale variabilita, kterou konkuruje nejen mnoha kombi nižší střední třídy, ale taky vlastním MPV řady Scénic.

obrázek [300 x 216] Jednoduchým pohybem odjišťovací páky lze sklopit zadní sedadla a opakováním tohoto pohybu i zadní opěradla – to vše, aniž byste museli něčemu pomáhat nebo dokonce přistupovat k zadním sedadlům bočními dveřmi. Když je vše na místě, dostáváte zcela rovnou ložnou plochu s délkou 1500 mm, nad kterou je velkorysá výška pro přepravu obzvláště objemných předmětů. Když ani to nestačí, zůstává v záloze možnost sklopení opěradla předního spolujezdce.

Život na palubě zpříjemňuje množství odkládacích prostor, možnost umístit i velkou láhev do dveřní výplně nebo tajné schránky na drobnosti v podlaze. V dnešní době „sportovních SUV“ je příjemné zjištění, že kabina Koleose je bohatě prosklená, a tak umožňuje dobrý výhled řidiči i malým pasažérům na zadních místech. Z rodinných aut přišla do Koleose možnost nastavení sklonu zadních míst v několika úrovních.

obrázek [300 x 261] Abychom jen nechválili, je tu odstavec negativní kritiky: Na zadních místech se nesedí příliš pohodlně. Konstrukce připravená pro snadné sklápění znamená, že sedák je nízko nad podlahou (340 mm, jako v MPV) a je krátký podobně jako opěradlo. Přední sedáky mají dostatečné rozměry, ale v kombinaci s čalouněním kůží příliš nedrží tělo.

Koleos s turbodieselem má celkově trochu potíže s temperováním objemného interiéru. Automatická klimatizace nastavená na 25 °C se v zimním období při dálniční jízdě na tuto teplotu nedostane ani po delší době.

Zavazadelník je sice objemný a snadno prakticky využitelný, ale jeho dvoudílné víko je dvoudílné trochu zbytečně, ztěžuje přístupnost k zavazadlům v přední části kufru. Práh zavazadelníku je sice v rovině s dnem, obojí je ale úctyhodných 750 mm nad vozovkou.

Hnací ústrojí nedává mnoho důvodů ke kritice. Důvěrně známý dvoulitrový turbodiesel s plynule nastupující hnací silou (max. 360 Nm ve 2000 min-1), kultivovaným projevem a s tolerantní spojkou je ideálním rodinným společníkem na cesty. Jeho spotřeba nedosahuje s ohledem na výšku a další jízdní odpory auta zázračně nízkých hodnot, ale průměr kolem 7 l/100 km je akceptovatelný. Na dálnici budete s tempomatem na 130 km/h jezdit za 8 l/100 km (s 2750 min-1), mimo město není problém skončit na 6 l/100 km.

obrázek [300 x 254] Chování Koleose na silnici koresponduje s prostorově-rodinnou koncepcí interiéru. Řízení není příliš přímé, sklon volantu připomíná spíše mikrobus a podle toho se Koleos taky řídí. K agilnímu chování Yetiho nebo Countrymana má hodně daleko, ale k pohodlí Tiguanu to až tak daleko nemá.

Řadicí páka má navzdory své autobusové délce přesně vymezené a blízko u sebe poskládané dráhy. V lehkém terénu přichází ke slovu technika Nissanu 4x4. Jednoduché elektronicky řízené rozdělování hnací síly motoru zvládá ve spolupráci s přidruženými funkcemi stabilizačního systému všechny obvyklé nástrahy, rovnoměrnější rozdělení hmotnosti mezi nápravy se projevuje i vyšší stabilitou třeba na dálnici.

Z průměru třídy chce dovozce Koleose dostat bohatou výbavou a relativně příznivou cenou. Klapnout by to mohlo hlavně u těch zákazníků, kteří hledají auto s prostorným a variabilním interiérem.

obrázek [600 x 368]

První cena vozu499.900,- Kč (2,0 dCi, 110 kW, 4x2, Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Black Edition)
Základní cena testovaného vozu719.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků732.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný, ale výkonný motor
  • Výborný výhled všemi směry
  • Objem, využitelnost a variabilita zavazadelníku
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Obtížnější přístup do zavazadelníku, vysoko nad vozovkou umístěný práh
  • Slabší výkon topné soustavy v zimě
  • Horší komfort sedění na zadních sedadlech
  • Sklon volantu, poloha řidiče za volantem
  • Velký průměr otáčení (11,6 m)
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW)

Cena v základní výbavě: 719 900 Kč Cena v testované výbavě: 732 900 Kč

Základní výbava:Disky kol z lehké slitiny 18" „AUSTRAL“, ABS s EBV s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, 6 airbagů: pro řidiče a spolujezdce, boční na předních sedadlech a hlavové, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, s předpínačem a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovačem síly, výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu a vzadu, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, automatické uzamykání dveří za jízdy s možností odpojení, automatickým odemknutím a přerušením přívodu paliva v případě nárazu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním s kartou Renault s funkcí Follow Me Home, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti (s funkcemi HSA-asistence při rozjezdu ve svahu a HDC-systém kontroly rychlost v prudkém klesání), xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, el. sklopná, vyhřívaná (asférické na straně řidiče), elektro-chromatické vnitřní zrcátko, kontrolní zrcátko pro zadní sedadla, dešťový a světelný senzor, dvě protisluneční záclonky na oknech zadních dveří, parkovací senzory vpředu a vzadu, palubní počítač v angličtině, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, poloautomatická parkovací brzda, hands-free karta Renault, elektrické ovládání předních a zadních oken (impulzní vpředu), zatmavená zadní skla, přenosný popelník/zapalovač, protisluneční clony řidiče a spolujezdce se zrcátky / s osvětlenými zrcátky, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, osvětlení zavazadlového prostoru, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné zadní sedačky 1/3–2/3, systém EASYBREAK (možnost sklopení zadních sedadel do rovné podlahy jedním tahem), vyhřívaná přední sedadla, kožené čalounění, kapsy na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, sklopné stolečky na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, automatická dvouzónová klimatizace (s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce), odkládací schránka spolujezdce, úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, úložný prostor ve středové loketní opěrce vpředu (s praktickým košíkem a osvětlením) a vzadu (typ zásuvka), otvor v zadní loketní opěrce (otvor pro lyže) pro přepravu dlouhých předmětů, úložné prostory v podlaze před zadními sedadly a před sedadlem spolujezdce, úložné prostory a držáky na nápoje v předních a zadních dveřích, audiosystém Premium BOSE®, navigační a komunikační systém Carminat TomTom® (pokrytí celá Evropa).

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.000,-).

Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy Zápasy hokejové NHL se po šesti letech vrací do Evropy

 Zámořská hokejová NHL se letos po šesti letech vrátí do…

Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina Komentář Lukáše Kovandy: Na českém nemovitostním trhu se přifukuje bublina

Proticyklická kapitálová rezerva byla v rámci Evropské…

Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory Blížící se konec intervencí dopadá už i na drobné investory

Vidina silnější koruny se již začala projevovat v chování…

Globální řetězec Telepizza přichází do Česka Globální řetězec Telepizza přichází do Česka

Největší rozvozce pizzy mimo Spojené státy vstupuje na…

 
Technické údaje
Motor Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.7 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1380
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 545
Rozměr pneu:225/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2690
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 6
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi

Druhá generace koleosu pokračuje v současném designovém…

Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily

Největší SUV v nabídce Renaultu je 4.670 mm dlouhým…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka mluví o žalobě

Češi budou na německých dálnicích platit. Sobotka…

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného v pátek…

 

iSport.cz

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o křišťálový glóbus

Skvělá Samková! Ovládla kvalifikaci a pojede o…

Snowboardcrossařka Eva Samková potvrdila, že je královnou kvalifikací. Olympijská vítězka ovládla i eliminaci ve…

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům chybí pokora

Hamza o gestu Koukalové: Závodníky neumlčí, Rusům…

Gabriela Koukalová a spol. už plánují zaslouženou dovolenou. To na biatlonovém svazu se nezastaví. Šéf Jiří…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…