SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

 
 

Výběr rodinného auta nemusí být jen o objemu a velikosti. Ibiza ST hraje hodně na emoce! Na rodiny útočí barvou, motorem i podvozkem.

Malé kombi od španělské automobilky Seat má v kolonkách rodného listu loňský březen a Ženevu. Přesně tam se totiž Ibiza ST poprvé veřejnosti představila. Od té doby naší redakční garáží prošly již dva kousky – ten první poháněla atmosférická šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW, druhé setkání proběhlo s naftovou novinkou se jménem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW.

A nachlup stejný výkon poskytoval agregát i při našem třetím setkání. “Nekulturní“ spalování nafty však vystřídalo “urozenější“ spalování benzinu, turbodmychadlo dodávající vzduch do spalovacích komor zůstalo – asi již je vám jasné, že naši červenou Ibizu poháněl malý, ale (a nebo právě proto) skvělý, čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW.

Nic rychlejšího (alespoň prozatím) pod kapotu malého španělského kombíku nedostanete. Dostál Seat i v tomto případě svému heslu “auto emoción“?

Známý a oblíbený siláček

Motor o objemu 1197 cm3 produkuje s pomocí turbodmychadla a přímého vstřikování benzinu velmi sympatických 77 kW při 5000 min-1 a dává k dispozici točivý moment 175 Nm v rozmezí 1550 až 4100 min-1 – data či popis agregátu jsou poměrně známá věc, zopakovat si je můžete například v testu Golfu 1,2 TSI. A pokud stačí na auto typu Golf či Altea, pak v menší Ibize má šanci excelovat.

obrázek [600 x 351]  

Po nastartování (mimochodem poslední čtvrtina otočení klíčem ve spínací skříňce jde pěkně ztuha) agregát bezproblémově se sympatickým zavrčením naskočí a po ustálení na volnoběh o něm vlastně nevíte. Stejné ticho a klid panuje když například zastavíte na křižovatce na červenou – příznivce nafťáků takové ticho může mírně vyvádět z míry, nejsou si totiž jistí, zda motor opravdu běží.

Rozjezdy jsou hladké a plynulé, spojka jde sice lehce sportovně ztuha a zabírá až nahoře, ale motor se nezakuckává, takže ti šikovnější se dokáží rozjet i na volnoběh. Pohyb ve městě nečiní problémy, motůrek poskytuje malému vozu dostatečnou dynamiku a spotřeba při běžném stylu jízdy osciluje kolem hodnoty 7,5 l/100 km. Pokud se rozhodnete, že to na křižovatkách všem “natřete“ počítejte s odběrem přes 10 l/100 km, naopak nejklidnější řidiči se budou usmívat nad hodnotou o tři litry nižší – stejně jako u jiných benzinových turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy a intenzitě šlapání na plynový pedál.

Kulturní a lineární

Motor zabírá postupně už od 1500 min-1, kousek před 2000 min-1 přijde opravdu malý turbokopanec a pak si již můžete užívat příval síly s lineární charakteristikou až do téměř 6000 min-1. O pět set otáček výše utne motor v rozletu omezovač.

Do 3000 min-1 motor nevnímáte, je tichý a jeho chod je velmi kulturní, takže jej lehce přehluší veškeré ostatní šumy. Až nad 4500 min-1 začne motor výrazněji ječet, ve vydávaném zvuku lze slyšet malý objem motoru, který se snaží o nadprůměrné výkony. A daří se mu to na výbornou. I mimo město panovala s nabízenou dynamikou velká spokojenost, brzdou provozu rozhodně nebudete a když se naučíte využívat možnosti motoru, budete naopak více než dostatečně rychlí.

obrázek [600 x 430]  

Při reálné rychlosti 100 km/h “té-es-íčko“ na pětku točí těsně pod 2500 min-1 a vystačí si s 5,2 l/100 km. Se stejnou hodnotou budete jezdit i mimo město, když se budete kochat krajinou. Možná to bude znít úsměvně, ale celý vůz podporuje v řidiči závodnické choutky a nutí jej protahovat se zatáčkami co nejrychleji. Lehká příď a na kombi celkem krátká záď podporují minimální nedotáčivost, řízení je přesné a strmé.

Podvozek je tužší než u konkurence a lehce ztrácí v předmětu „komfort jízdy,“ takže ani plně obsazený vůz či vyšší profil pneumatik z něj neudělá to nejpohodlnější auto. Odměnou vám však bude radost z pohybu a možnost projet se alespoň o trochu rychleji než s „konfekční konkurencí.“

Proto zřejmě nebudete jezdit za námi naměřené hodnoty spotřeby, když jsme na oblíbené okresce “autu šlápli na krk“ spotřeba se vyšplhala lehce přes 10 l/100 km.

I nedostatky se najdou

Kulisa řazení je poněkud rozevlátá, ale rychlosti zapadají přesně a lehce a ani jednou za celý test jsme na řazení nenadávali. Brzdy v běžném provozu obstojí se ctí, při ostrém zacházení cítíte, že jim brzy dochází dech. Navíc mají umělý tupý chod, takže přesné dávkování v jejich slovníku rozhodně nenaleznete. Volant má správný průměr a je jednoduchý – ovládání audia najedete vlevo pod volantem a tempomatu na levé páčce směrových světel. Horní a dolní část je z perforované kůže, což je skvělé. Ale přesně v tom místě kde jej držíte je pouze hladká část, která je navíc ještě zúžená, což je velká škoda.

obrázek [600 x 428]  

Na dálnici motor na pětku točí 3200 min-1 a vyžaduje 6,5 litru benzinu na ujetí sta kilometrů. I z reálné rychlosti 130 km/h auto po sešlápnutí plynu celkem svižně zrychluje (samozřejmě v rámci své kubatury), takže český dálniční limit nevystaví červenému kombíku stopku. Stále cítíte tužší naladění podvozku, o motoru víte, že je pod kapotou, ale nijak vás neobtěžuje, takže o největší ruchy se stará aerodynamický šum přicházející zvenčí. Převodovka je pouze pětistupňová, šestý stupeň bychom uvítali hlavně na dálnici, jinak jsme jej kupodivu v provozu nijak nepostrádali. Dosažená cestovní spotřeba na dálnici ale ukazuje, že to jde i bez šestky!

Co jsme ale postrádali byla signalizace zapnutých světel na přístrojové desce – tam se zobrazují pouze dálková světla a zadní mlhovky. Potkávací světla tam nenajdete a signalizace předních mlhovek se rozsvítí dokonce pouze vedle spínače vlevo od volantu, což není dvakrát praktické.

Závěr

Seat Ibiza ST je dynamické a pohledné auto, jehož “emócion“ ještě podtrhuje zářivá červená barva. Má sice menší zavazadlový prostor než zástupce ze stáje Škoda, ale tu překonává výbornými jízdními vlastnostmi a radostí, kterou dokáže řidiči z jízdy poskytnout. Motor 1,2 TSI, který se osvědčil v celé další řadě jiných vozů, celé dílo ještě korunuje – umí jezdit za málo, ale umí poskytnout i dostatek dynamiky, když je to po něm žádáno. SEAT to celé nijak nekazí ani cenou.

Jake.auto.cz: Seat Ibiza (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 339]  

První cena vozu234.900,- Kč (Basis 1.2 12V 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Základní cena testovaného vozu315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků342.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)

Plusy

  • Tichý a kulturní chod motoru
  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba při ustálených rychlostech
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Dobrá přední sedadla
  • Radost z jízdy

Mínusy

  • Spotřeba více záleží na stylu jízdy
  • Volná kulisa řazení
  • Méně komfortu na horších površích
  • Absence šestého převodového stupně
  • Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadící páku
  • Absence signalizace rozsvícených světel na palubní desce
Spolupracujeme s TipCars.com

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI

Cena v základní výbavě: 315 900 Kč Cena v testované výbavě: 342 900 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, signalizace nezapnutých pásů, zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, nárazníky v barvě vozu, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě vozu, elektrohydraulický posilovač řízení, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), rádio s přehrávačem CD/MP3, ovládání pod volantem + vstup pro externí přehrávač AUX-in, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, 3ramenný sportovní volant a řadicí páka obšitá kůži, podélné střešní nosiče - chromované, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, tempomat, multifukční ukazatel MFA (palubní počítač), elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, ukazatel venkovní teploty, automatické rozsvěcení světel, funkce Coming home, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná.

Výbava testovaného vozu:Kola z lehkých slitin - "Ibia" 15" (+12.000,-Kč), automatická klimatizace Climatronic + chlazená schránka u spolujezdce (+9.000,-Kč), lak emoción červená (+6.000,-Kč),

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
Technické údaje
Motor SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1460
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1070 / 515
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 545
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 

Přidat názorDiskuse: SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude dohánět, ví Šilhavý

Slavia ztrácí na Plzeň už 11 bodů. Těžko se to bude…

Rekordní ligová série bez prohry je u konce – Slavii po 36 zápasech, v nichž sešívaní v domácí soutěži bodovali,…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…