SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

 
 

Výběr rodinného auta nemusí být jen o objemu a velikosti. Ibiza ST hraje hodně na emoce! Na rodiny útočí barvou, motorem i podvozkem.

Malé kombi od španělské automobilky Seat má v kolonkách rodného listu loňský březen a Ženevu. Přesně tam se totiž Ibiza ST poprvé veřejnosti představila. Od té doby naší redakční garáží prošly již dva kousky – ten první poháněla atmosférická šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW, druhé setkání proběhlo s naftovou novinkou se jménem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW.

A nachlup stejný výkon poskytoval agregát i při našem třetím setkání. “Nekulturní“ spalování nafty však vystřídalo “urozenější“ spalování benzinu, turbodmychadlo dodávající vzduch do spalovacích komor zůstalo – asi již je vám jasné, že naši červenou Ibizu poháněl malý, ale (a nebo právě proto) skvělý, čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW.

Nic rychlejšího (alespoň prozatím) pod kapotu malého španělského kombíku nedostanete. Dostál Seat i v tomto případě svému heslu “auto emoción“?

Známý a oblíbený siláček

Motor o objemu 1197 cm3 produkuje s pomocí turbodmychadla a přímého vstřikování benzinu velmi sympatických 77 kW při 5000 min-1 a dává k dispozici točivý moment 175 Nm v rozmezí 1550 až 4100 min-1 – data či popis agregátu jsou poměrně známá věc, zopakovat si je můžete například v testu Golfu 1,2 TSI. A pokud stačí na auto typu Golf či Altea, pak v menší Ibize má šanci excelovat.

obrázek [600 x 351]  

Po nastartování (mimochodem poslední čtvrtina otočení klíčem ve spínací skříňce jde pěkně ztuha) agregát bezproblémově se sympatickým zavrčením naskočí a po ustálení na volnoběh o něm vlastně nevíte. Stejné ticho a klid panuje když například zastavíte na křižovatce na červenou – příznivce nafťáků takové ticho může mírně vyvádět z míry, nejsou si totiž jistí, zda motor opravdu běží.

Rozjezdy jsou hladké a plynulé, spojka jde sice lehce sportovně ztuha a zabírá až nahoře, ale motor se nezakuckává, takže ti šikovnější se dokáží rozjet i na volnoběh. Pohyb ve městě nečiní problémy, motůrek poskytuje malému vozu dostatečnou dynamiku a spotřeba při běžném stylu jízdy osciluje kolem hodnoty 7,5 l/100 km. Pokud se rozhodnete, že to na křižovatkách všem “natřete“ počítejte s odběrem přes 10 l/100 km, naopak nejklidnější řidiči se budou usmívat nad hodnotou o tři litry nižší – stejně jako u jiných benzinových turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy a intenzitě šlapání na plynový pedál.

Kulturní a lineární

Motor zabírá postupně už od 1500 min-1, kousek před 2000 min-1 přijde opravdu malý turbokopanec a pak si již můžete užívat příval síly s lineární charakteristikou až do téměř 6000 min-1. O pět set otáček výše utne motor v rozletu omezovač.

Do 3000 min-1 motor nevnímáte, je tichý a jeho chod je velmi kulturní, takže jej lehce přehluší veškeré ostatní šumy. Až nad 4500 min-1 začne motor výrazněji ječet, ve vydávaném zvuku lze slyšet malý objem motoru, který se snaží o nadprůměrné výkony. A daří se mu to na výbornou. I mimo město panovala s nabízenou dynamikou velká spokojenost, brzdou provozu rozhodně nebudete a když se naučíte využívat možnosti motoru, budete naopak více než dostatečně rychlí.

obrázek [600 x 430]  

Při reálné rychlosti 100 km/h “té-es-íčko“ na pětku točí těsně pod 2500 min-1 a vystačí si s 5,2 l/100 km. Se stejnou hodnotou budete jezdit i mimo město, když se budete kochat krajinou. Možná to bude znít úsměvně, ale celý vůz podporuje v řidiči závodnické choutky a nutí jej protahovat se zatáčkami co nejrychleji. Lehká příď a na kombi celkem krátká záď podporují minimální nedotáčivost, řízení je přesné a strmé.

Podvozek je tužší než u konkurence a lehce ztrácí v předmětu „komfort jízdy,“ takže ani plně obsazený vůz či vyšší profil pneumatik z něj neudělá to nejpohodlnější auto. Odměnou vám však bude radost z pohybu a možnost projet se alespoň o trochu rychleji než s „konfekční konkurencí.“

Proto zřejmě nebudete jezdit za námi naměřené hodnoty spotřeby, když jsme na oblíbené okresce “autu šlápli na krk“ spotřeba se vyšplhala lehce přes 10 l/100 km.

I nedostatky se najdou

Kulisa řazení je poněkud rozevlátá, ale rychlosti zapadají přesně a lehce a ani jednou za celý test jsme na řazení nenadávali. Brzdy v běžném provozu obstojí se ctí, při ostrém zacházení cítíte, že jim brzy dochází dech. Navíc mají umělý tupý chod, takže přesné dávkování v jejich slovníku rozhodně nenaleznete. Volant má správný průměr a je jednoduchý – ovládání audia najedete vlevo pod volantem a tempomatu na levé páčce směrových světel. Horní a dolní část je z perforované kůže, což je skvělé. Ale přesně v tom místě kde jej držíte je pouze hladká část, která je navíc ještě zúžená, což je velká škoda.

obrázek [600 x 428]  

Na dálnici motor na pětku točí 3200 min-1 a vyžaduje 6,5 litru benzinu na ujetí sta kilometrů. I z reálné rychlosti 130 km/h auto po sešlápnutí plynu celkem svižně zrychluje (samozřejmě v rámci své kubatury), takže český dálniční limit nevystaví červenému kombíku stopku. Stále cítíte tužší naladění podvozku, o motoru víte, že je pod kapotou, ale nijak vás neobtěžuje, takže o největší ruchy se stará aerodynamický šum přicházející zvenčí. Převodovka je pouze pětistupňová, šestý stupeň bychom uvítali hlavně na dálnici, jinak jsme jej kupodivu v provozu nijak nepostrádali. Dosažená cestovní spotřeba na dálnici ale ukazuje, že to jde i bez šestky!

Co jsme ale postrádali byla signalizace zapnutých světel na přístrojové desce – tam se zobrazují pouze dálková světla a zadní mlhovky. Potkávací světla tam nenajdete a signalizace předních mlhovek se rozsvítí dokonce pouze vedle spínače vlevo od volantu, což není dvakrát praktické.

Závěr

Seat Ibiza ST je dynamické a pohledné auto, jehož “emócion“ ještě podtrhuje zářivá červená barva. Má sice menší zavazadlový prostor než zástupce ze stáje Škoda, ale tu překonává výbornými jízdními vlastnostmi a radostí, kterou dokáže řidiči z jízdy poskytnout. Motor 1,2 TSI, který se osvědčil v celé další řadě jiných vozů, celé dílo ještě korunuje – umí jezdit za málo, ale umí poskytnout i dostatek dynamiky, když je to po něm žádáno. SEAT to celé nijak nekazí ani cenou.

Jake.auto.cz: Seat Ibiza (přehled testů a dalších článků)

obrázek [600 x 339]  

První cena vozu234.900,- Kč (Basis 1.2 12V 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Základní cena testovaného vozu315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků342.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)

Plusy

  • Tichý a kulturní chod motoru
  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba při ustálených rychlostech
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Dobrá přední sedadla
  • Radost z jízdy

Mínusy

  • Spotřeba více záleží na stylu jízdy
  • Volná kulisa řazení
  • Méně komfortu na horších površích
  • Absence šestého převodového stupně
  • Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadící páku
  • Absence signalizace rozsvícených světel na palubní desce
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI

Cena v základní výbavě: 315 900 Kč Cena v testované výbavě: 342 900 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, signalizace nezapnutých pásů, zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, nárazníky v barvě vozu, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě vozu, elektrohydraulický posilovač řízení, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), rádio s přehrávačem CD/MP3, ovládání pod volantem + vstup pro externí přehrávač AUX-in, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, 3ramenný sportovní volant a řadicí páka obšitá kůži, podélné střešní nosiče - chromované, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, tempomat, multifukční ukazatel MFA (palubní počítač), elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, ukazatel venkovní teploty, automatické rozsvěcení světel, funkce Coming home, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná.

Výbava testovaného vozu:Kola z lehkých slitin - "Ibia" 15" (+12.000,-Kč), automatická klimatizace Climatronic + chlazená schránka u spolujezdce (+9.000,-Kč), lak emoción červená (+6.000,-Kč),

Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
Technické údaje
Motor SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1460
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1070 / 515
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 545
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 

Přidat názorDiskuse: SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má…






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Dnes 19:45

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dortmund znovu ztratil, na Herthě jen remizoval. Darida nastoupil v závěru

Dortmund znovu ztratil, na Herthě jen remizoval.…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…