Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

Ondřej Šámal
Diskuze (252)

Aktuální generace Seatu Leon Cupra se stala nejrychlejší předokolkou na Nürburgringu. Očekávání tak vzbuzuje více než vysoká. Dokáže kromě rychlosti nabídnout i čistou zábavu za volantem?

Kategorie kompaktních hothatchů sice tvoří z celkových prodejů pouze zanedbatelné číslo, jedná se ale o silný marketingový nástroj. Dokáže alespoň virtuálně přenést kousek „sportovnosti“ i na běžné modely se stokoňovými dvanáctistovkami pod kapotou.

Výkonné hatchbacky jsou populární především kvůli kombinaci každodenní praktičnosti a jistého druhu zábavy. Díky cenové válce, která v tomto segmentu na českém trhu vypukla, se navíc dají silné a dobře vybavené verze pořídit za velmi podobné peníze jako jejich slabší sourozenci. To je například případ Octavie RS nebo námi testovaného Seatu Leon Cupra.

Španělský nováček vzbuzuje očekávání již od představení, modelová řada Leon byla totiž pasována do role zachránce Seatu. Zatím se jí to daří na výbornou, a to i díky praktické verzi kombi s přídomkem ST. Co si ale budeme povídat, nás primárně zajímá Cupra, jež má potenciál stát se legendou ještě během života.

Nenápadný atlet

Design Leonu je sám o sobě velmi povedený. Cupra se zdržela opulentních nárazníků s masivními nasávacími otvory a vsadila spíše na střídmost. Jako první tak přitáhnou oči devatenáctipalcová kola, za kterými se skrývají brzdy s obligátně červenými třmeny. V zadním nárazníku s decentním difuzorem si našly místo dvě oválné koncovky výfuku, pod inovovaným logem Seatu na pátých dveřích se tkví nápis Cupra. To aby za vámi jedoucí řidiči věděli, s čím mají vlastně tu čest.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Přehnaně „sportovně“ nepůsobí ani interiér, který dostal nový volant se zploštělým věncem nebo sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. V nabídce se později objeví také anatomická sedadla (budou stát 33.000 Kč), která kabině přece jenom dodají trochu španělské vášně. Standardní sedačky svou roli ale plní také dobře. Chválíme zejména boční vedení v oblasti zad, které tělo opravdu podrží.

V Česku se nabízí výhradně pětidveřové provedení v nejsilnější variantě. Ačkoliv oceňujeme jeho praktičnost a větší univerzálnost, „třídvířko“ SC by nám ke sportovnímu naturelu Cupry pasovalo více. Mírné zklamání ovšem napraví skutečnost, že u nás bude k dispozici výhradně verze s výkonem 206 kW a závěrem předního diferenciálu (VAQ), jejž najdeme ve Volkswagenu Golf GTI Performance.

Další stupeň downsizingu

K pohonu v současné době nejsilnějšího Seatu slouží nám již známý přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI s označením EA888. V Octavii RS nebo Golfu GTI produkuje 162 kW, respektive 169 kW v případě verze GTI Performance. Španělé ale dostali svolení a vydolovali z dvoulitru výkon 206 kW, přičemž točivý moment 350 N.m zůstal stejný, jako v případě slabších koncernových soukmenovců.

Shodou okolností jsme do testované Cupry přesedali z Peugeotu RCZ R s podobným výkonem (199 kW), takže se nám nabízí malé srovnání. Zatímco francouzův motor byl tak nějak „naštvaně“ hlučný, Leon poskytoval v tomto ohledu méně teatrální výstup (zejména v komfortním režimu). Nejprve jsme byli z tohoto faktu poněkud rozmrzelí, ale po několika tisících kilometrů nám decentnější projev přišel mnohem příjemnější. Ono poslouchat motor každý kilometr jízdy se brzy také omrzí…

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Oba zmiňované vozy jezdí na devatenáctipalcových kolech, ale jenom Cupra dokáže nerovnosti žehlit s přehledem. Disponuje totiž adaptivním podvozkem DCC, jenž ani v ostrých režimech Sport a Cupra nedělá z jízdy zážitek známý z „vejtřasky“. Inženýrům se podařilo naladit podvozek velmi příjemně - pokud budete s autem jezdit každý den po městě, nemusíte po týdnu navštívit fyzioterapeuta s rozdrcenými obratli. To Peugeot není tak poddajný, ba naopak.

Co nás ale nejvíce zajímá, je jízda, tak rychle k ní. Díky závěru diferenciálu přední nápravy jsou klikaté silnice (klidně i rozbitější) ideálním teritoriem ostrého španěla. Z Leonu Cupra se na okreskách stává lovec zvěře mnohem silnější a především dražší, než je on sám. Výkon motoru je k dispozici prakticky hned po sešlápnutí pedálu plynu, na nějaké čekání na Godota se tady nehraje. Někoho možná trochu zklame až přílišná linearita turbomotoru, ale hned v první utažené zatáčce všechny pochyby odplavou někam do dáli.

V komfortním nastavení je řízení možná až moc lehké, stačí ale zmáčknout jedno tlačítko, na displeji zvolit ikonku Cupra a volant ihned ztuhne. Posilovač s proměnným účinkem sice neposkytne tolik informací jako u sportovních automobilů z dob minulých, o jeho pozitivním přínosu ale nemůže být pochyb. Ostatně v mladoboleslavském rychlíku se znaky RS se nám řízení také líbilo.

Kde by se měl Leon Cupra chytit trochu za nos, je řazení. U auta s výkonem 206 kW člověk tak nějak očekává, že se bude s řadicí pákou trochu „prát“. V tomto případě jde všechno až moc zlehka. Převodovka by také snesla lepší vymezení drah, které není tak precizní jako u Golfu GTI, ale ani jako u ostré Octavie. Holt takový výkon za objektivně nízkou cenu se musel někde projevit, s tím se smiřme.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Když už je řeč o ceně, na českém trhu startuje Seat Leon Cupra 280 na částce 669.900 Kč (po slevě 26.000 Kč). Výkonově srovnatelný Opel Astra OPC je s cenou sice ještě o něco níže (643.900 Kč), objektivně ale musíme uznat, že obě částky jsou takřka bezkonkurenční nabídkou. Výhodou Cupry je bohatá standardní výbava, ke které stačí přidat pár drobností. Testovací exemplář nakonec stál lehce nad 760.000 korun, což je částka, za kterou si pořídíte dieselové kombi střední třídy s racionálně nakonfigurovanou výbavou. A upřímně, na jaké auto byste se ráno více těšili? Na nudného rodinného otloukánka, nebo Cupru s příchutí cayennského pepře? My máme zcela jasno!

Závěr

Seat Leon Cupra je jedním z nejlepších hot-hatchů na trhu. Vysoký výkon, atraktivní cena a vyvážené jízdní vlastnosti z něj dělají kandidáta na nejzábavnější automobil roku. Ostatně více než dvacet kilometrů dlouhá Severní smyčka Nürburgringu zajetá pod osm minut už o schopnostech tohoto vozu něco vypovídá.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu 299.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Basis)
Základ s testovaným motorem 669.900 Kč (2.0 TSI/206 kW Cupra)
Testovaný vůz s výbavou 762.300 Kč (2.0 TSI/206 kW Cupra)

Plusy

  • Vysoký výkon
  • Povedené jízdní vlastnosti
  • Atraktivní vzhled
  • Nízká pořizovací cena

Minusy

  • Horší řazení
  • Malé odlišení vzhledu od slabších verzí
  • Řízení bez zpětné vazby

Foto: Petr Homolka

Ondřej Šámal
Diskuze (252)
Seat Leon Cupra 280
Cena základní sestavy 669 900 Kč
Výbava základní sestavy Závěr diferenciálu přední nápravy (VAQ), litá 19“ kola v titanovém vzhledu, černá vnější zrcátka, diodové světlomety, světla pro denní svícení a zadní svítilny, střešní spoiler, vícebarevné podsvícení interiéru, Seat Drive Profile Cupra – individuální nastavení řízení a odezvy pedálu plynu a charakteristiky motoru, tlačítko pro deaktivaci ESP, sound actor, tempomat, top sportovní sedadla vpředu čalouněná alcantarou, specifický černý interiér Cupra, sportovní volant Cupra, adaptivní regulace podvozku DCC, sportovní podvozek Cupra snížený o 25 mm atd. Kč
Cena testované sestavy 762 300 Kč
Výbava testované sestavy Mapové podklady Evropy na kartě SD (0 Kč), navigační systém s barevným displejem o úhlopříčce 5,8” + CD/Media-in + slot na karty + kabel pro iPod a USB + bluetooth + osm reproduktorů + barevný displej palubního počítače (+22.000 Kč), paket Convenience (+3.000 Kč), paket Winter: vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů + ostřikovačů předních světlometů (11.000 Kč), panoramatické střešní okno (+20.200 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu + zobrazení na displeji (+12.500 Kč), prodloužená záruka výrobce o jeden rok nebo maximálně 60.000 km (+3.500 Kč), Seat systém: devět reproduktorů + subwoofer (135 W) (+7.000 Kč), metalíza Nevada bílá (+13.200 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 495
Rozměr pneu: 235/35 R 19
Seat Leon Cupra 280
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4271
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2631
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - positivemind
27. 4. 2014 11:21
Mé zkušenosti
S cuprou jsem včera projížděl okresky u prahy a mám pár (pro mě) důležitých zkušeností:

1) je fakt hodně hodně moc rychlá, ale nějak si to vůbec neužijete... prostě je rychlá, emocion ale neexistuje ;-\
2) má zbytečné pičovinky jako cupra nastavení čehosi - největší peklo je umělý zvuk z reproduktorů, ze kterého vás bude po 10 minutách opravdu bolet hlava (jakože opravdu bolet hlava). Ale asi se to u aut téhle kategorie vyžaduje
3) trpí golfitidou (sedíte uvnitř a vidíte, že je to auto za 300k a má jen lepší motor)
4) vypadá fantasticky nenápadně, za celou dobu si toho, že je tam něco víc papriček, všiml jeden chodec
5) řízení je fakt super strmé, jen takové... nechci to moc napsat, zní to jak novinářské klišé, odtažité. Možná to byla krátká doba na to naučit se na něj, ale den před jsem jezdil s 435i a tam to bylo poznat prostě hned. Třeba je to kvůli tomu výkonu
6) nepršelo, ale majitel říkal, že na vodě je to peklo

Jo a byl to manuál :-) do tohohle auta podle mě magořina
Avatar - white label
24. 4. 2014 20:29
Re: 1. na webu
Problém Miga je v tom, že pokud někdo Jandu neuctívá jako "autoboha" (podobně jako Mig), vidí v něm hned jeho velmi zaujatého kritika, přičemž mezi těmito dvěma extrémy je dostatečně velký prostor pro racionálně uvažující jedince.
Avatar - white label
24. 4. 2014 20:15
Re: 1. na webu
Nápodobně brouku... ;-)
Avatar - rohYpnol
24. 4. 2014 19:30
Re: 1. na webu
Problemem Jandy je to, ze nedokaze napsat test z realneho pohledu potencialniho zakaznika. Rozepsani se o jizdnich vlastnostech a popis jizdy na prasaka je sice fajn u vozu zamerenych na ridice, ale u vozu zamerenych treba na rodinu se dostava na zcela neorane pole. Jeho testy MPV ci SUV jsou zkratka pro me nezajimave. A dalsi veci je delka a ctivost. Testy dlouhe jak tyden pred vyplatou a napinave jak ordinace v ruzove zahrade obvykle zpusobuji to, ze testy ani nectu a podivam se na zaverecne shrnuti...
24. 4. 2014 16:32
Re: 1. na webu
jetli chceš vopruzovat, tak mi napiš SZ. nikdo tu na tebe není veřejně zvědavý.