TEST Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?
Aktuální generace Seatu Leon Cupra se stala nejrychlejší předokolkou na Nürburgringu. Očekávání tak vzbuzuje více než vysoká. Dokáže kromě rychlosti nabídnout i čistou zábavu za volantem?
Kategorie kompaktních hothatchů sice tvoří z celkových prodejů pouze zanedbatelné číslo, jedná se ale o silný marketingový nástroj. Dokáže alespoň virtuálně přenést kousek „sportovnosti“ i na běžné modely se stokoňovými dvanáctistovkami pod kapotou.
Výkonné hatchbacky jsou populární především kvůli kombinaci každodenní praktičnosti a jistého druhu zábavy. Díky cenové válce, která v tomto segmentu na českém trhu vypukla, se navíc dají silné a dobře vybavené verze pořídit za velmi podobné peníze jako jejich slabší sourozenci. To je například případ Octavie RS nebo námi testovaného Seatu Leon Cupra.
Španělský nováček vzbuzuje očekávání již od představení, modelová řada Leon byla totiž pasována do role zachránce Seatu. Zatím se jí to daří na výbornou, a to i díky praktické verzi kombi s přídomkem ST. Co si ale budeme povídat, nás primárně zajímá Cupra, jež má potenciál stát se legendou ještě během života.
Nenápadný atlet
Design Leonu je sám o sobě velmi povedený. Cupra se zdržela opulentních nárazníků s masivními nasávacími otvory a vsadila spíše na střídmost. Jako první tak přitáhnou oči devatenáctipalcová kola, za kterými se skrývají brzdy s obligátně červenými třmeny. V zadním nárazníku s decentním difuzorem si našly místo dvě oválné koncovky výfuku, pod inovovaným logem Seatu na pátých dveřích se tkví nápis Cupra. To aby za vámi jedoucí řidiči věděli, s čím mají vlastně tu čest.
Přehnaně „sportovně“ nepůsobí ani interiér, který dostal nový volant se zploštělým věncem nebo sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. V nabídce se později objeví také anatomická sedadla (budou stát 33.000 Kč), která kabině přece jenom dodají trochu španělské vášně. Standardní sedačky svou roli ale plní také dobře. Chválíme zejména boční vedení v oblasti zad, které tělo opravdu podrží.
V Česku se nabízí výhradně pětidveřové provedení v nejsilnější variantě. Ačkoliv oceňujeme jeho praktičnost a větší univerzálnost, „třídvířko“ SC by nám ke sportovnímu naturelu Cupry pasovalo více. Mírné zklamání ovšem napraví skutečnost, že u nás bude k dispozici výhradně verze s výkonem 206 kW a závěrem předního diferenciálu (VAQ), jejž najdeme ve Volkswagenu Golf GTI Performance.
Další stupeň downsizingu
K pohonu v současné době nejsilnějšího Seatu slouží nám již známý přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI s označením EA888. V Octavii RS nebo Golfu GTI produkuje 162 kW, respektive 169 kW v případě verze GTI Performance. Španělé ale dostali svolení a vydolovali z dvoulitru výkon 206 kW, přičemž točivý moment 350 N.m zůstal stejný, jako v případě slabších koncernových soukmenovců.
Shodou okolností jsme do testované Cupry přesedali z Peugeotu RCZ R s podobným výkonem (199 kW), takže se nám nabízí malé srovnání. Zatímco francouzův motor byl tak nějak „naštvaně“ hlučný, Leon poskytoval v tomto ohledu méně teatrální výstup (zejména v komfortním režimu). Nejprve jsme byli z tohoto faktu poněkud rozmrzelí, ale po několika tisících kilometrů nám decentnější projev přišel mnohem příjemnější. Ono poslouchat motor každý kilometr jízdy se brzy také omrzí…
Oba zmiňované vozy jezdí na devatenáctipalcových kolech, ale jenom Cupra dokáže nerovnosti žehlit s přehledem. Disponuje totiž adaptivním podvozkem DCC, jenž ani v ostrých režimech Sport a Cupra nedělá z jízdy zážitek známý z „vejtřasky“. Inženýrům se podařilo naladit podvozek velmi příjemně - pokud budete s autem jezdit každý den po městě, nemusíte po týdnu navštívit fyzioterapeuta s rozdrcenými obratli. To Peugeot není tak poddajný, ba naopak.
Co nás ale nejvíce zajímá, je jízda, tak rychle k ní. Díky závěru diferenciálu přední nápravy jsou klikaté silnice (klidně i rozbitější) ideálním teritoriem ostrého španěla. Z Leonu Cupra se na okreskách stává lovec zvěře mnohem silnější a především dražší, než je on sám. Výkon motoru je k dispozici prakticky hned po sešlápnutí pedálu plynu, na nějaké čekání na Godota se tady nehraje. Někoho možná trochu zklame až přílišná linearita turbomotoru, ale hned v první utažené zatáčce všechny pochyby odplavou někam do dáli.
V komfortním nastavení je řízení možná až moc lehké, stačí ale zmáčknout jedno tlačítko, na displeji zvolit ikonku Cupra a volant ihned ztuhne. Posilovač s proměnným účinkem sice neposkytne tolik informací jako u sportovních automobilů z dob minulých, o jeho pozitivním přínosu ale nemůže být pochyb. Ostatně v mladoboleslavském rychlíku se znaky RS se nám řízení také líbilo.
Kde by se měl Leon Cupra chytit trochu za nos, je řazení. U auta s výkonem 206 kW člověk tak nějak očekává, že se bude s řadicí pákou trochu „prát“. V tomto případě jde všechno až moc zlehka. Převodovka by také snesla lepší vymezení drah, které není tak precizní jako u Golfu GTI, ale ani jako u ostré Octavie. Holt takový výkon za objektivně nízkou cenu se musel někde projevit, s tím se smiřme.
Když už je řeč o ceně, na českém trhu startuje Seat Leon Cupra 280 na částce 669.900 Kč (po slevě 26.000 Kč). Výkonově srovnatelný Opel Astra OPC je s cenou sice ještě o něco níže (643.900 Kč), objektivně ale musíme uznat, že obě částky jsou takřka bezkonkurenční nabídkou. Výhodou Cupry je bohatá standardní výbava, ke které stačí přidat pár drobností. Testovací exemplář nakonec stál lehce nad 760.000 korun, což je částka, za kterou si pořídíte dieselové kombi střední třídy s racionálně nakonfigurovanou výbavou. A upřímně, na jaké auto byste se ráno více těšili? Na nudného rodinného otloukánka, nebo Cupru s příchutí cayennského pepře? My máme zcela jasno!
Závěr
Seat Leon Cupra je jedním z nejlepších hot-hatchů na trhu. Vysoký výkon, atraktivní cena a vyvážené jízdní vlastnosti z něj dělají kandidáta na nejzábavnější automobil roku. Ostatně více než dvacet kilometrů dlouhá Severní smyčka Nürburgringu zajetá pod osm minut už o schopnostech tohoto vozu něco vypovídá.
Nejlevnější verze modelu | 299.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Basis) |
Základ s testovaným motorem | 669.900 Kč (2.0 TSI/206 kW Cupra) |
Testovaný vůz s výbavou | 762.300 Kč (2.0 TSI/206 kW Cupra) |
Plusy
- Vysoký výkon
- Povedené jízdní vlastnosti
- Atraktivní vzhled
- Nízká pořizovací cena
Minusy
- Horší řazení
- Malé odlišení vzhledu od slabších verzí
- Řízení bez zpětné vazby
Foto: Petr Homolka