Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon ST FR 2.0 TDI 4WD – Všechno v jednom

Ondřej Chamilla
Diskuze (201)

Dobře vypadající praktické kombi s naftovým motorem a pohonem všech kol? Český národ chatařů má dost možná svou novou modlu.

Třetí generace Seatu Leon není na stránkách Auto.cz žádným nováčkem. Když se podíváme zpět, najdeme hned několik testů tohoto španělského vozu. Bez výjimky všechny vyznívají kladně. Lidé ze Seatu se totiž opravdu snažili a vytvořili velmi atraktivní mix přitažlivého designu, solidní techniky a nepřemrštěné ceny. Ještě jsme však nedostali do rukou verzi, která by mohla vkusu českých zákazníků vyhovovat nejvíce, tedy kombi s turbodieselem a pohonem všech kol. Až nyní...


Kdybychom pořádali soutěž krásy pro kombi nižší střední třídy, Leon ST by byl naším horkým favoritem. Zejména ve výbavě FR na osmnáctipalcových kolech a v červené barvě, tedy v testované specifikaci. Nejde jenom o atraktivní linky karoserie, vzhledu pomáhá i diodové osvětlení celého vozu. Potřeba je pak pochválit výkon světlometů, které svítí lépe než jiné diodové systémy v této třídě, kupříkladu od Nissanu či Peugeotu.


Nadšení z vizuální stránky exteriéru se do interiéru nepřenáší, byť vyloženě zklamáni jsme nebyli. Přístrojová deska je spíše strohá a celému vnitřku dominuje tmavá barva. Líbil by se nám zde nějaký rozjasňující prvek, jakož i materiály jiné než černé barvy. Rozhodně to ale není nic, co by vyloženě vadilo. Stejná věc se však nedá říct o centrálním dotykovém displeji, který velikostí i grafikou evokuje dobu dávno minulou. Není to ale případ pouze Leonu, takovou obrazovku můžete mít i ve VW Golf či Škodě Octavia.


seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Pochválit musíme pozici za volantem. I řidič, který chce v autě sedět sportovněji, tedy co nejníže s volantem spíše blízko těla, nemá díky širokým možnostem nastavení problém ideální pozici najít. Na zadních sedadlech je pak možná o trochu méně prostoru než v Octavii, která se na tuto disciplínu specializuje, ale trpět nedostatkem místa rozhodně nebudou ani dospělí cestující.

Zavazadlový prostor má základní objem 587 litrů, což nám přijde dostačující. Objem zavazadelníku neomezuje vyspělejší zadní náprava Multilink ani pohon všech kol řešený pomocí mezinápravové spojky Haldex páté generace.

V interiéru se líbí ještě jedna věc, a to systém Seat drive profil, kdy se dá na displeji nastavit charakteristika vozu. Není to žádná novinka a mají to i vozy s Leonem příbuzné, stejně ale vždycky oceníme možnost upravit si vůz podle sebe v režimu Individual. Nám totiž nejvíce v každodenním provozu vyhovují méně otupělé reakce motoru při módu Sport, ale zároveň řízení nastavené na Comfort, kdy není zbytečně tuhé. Milá je také přítomnost klasické mechanické ruční brzdy.

Motor a převodovka – Dokonalost ne, přesto spokojenost

Koncernová technika nemá šanci nikoho překvapit. V hlavní roli zde figuruje notoricky známý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW a točivém momentu 320 N.m. Není to hladce běžící jednotka, která si jenom tak brumlá jako třeba v Mazdě, ale pro vozy patřící pod Volkswagen typický tvrdě klapající motor. Při vytáčení nepůsobí lehkonoze, jako byste jej museli trochu přemlouvat, ale přesto nakonec neodmítne a ještě překvapí tím, jak do otáček vyletěl rychle. Přitom silně zatahuje i nad volnoběhem, běžně mu nevadí jezdit okolo 1200 otáček za minutu. 


Potěší reakce agregátu, které jsou bryskní i přesné, stejně jako malá prodleva turbodmychadla. Přidejte si k tomu poměrně širokou oblast, ve které jednotka předvádí citelný zátah, a máte zde uživatelsky velmi příjemný motor, se kterým je překvapivá radost spolupracovat.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Motor je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou, která běhá v kulise snadno, ale s dobře nastaveným odporem. Řazení je přesné a dokonale vystihuje charakter celého pohonného ústrojí. Nejedná se o nic, z čeho byste si měli sednout na zadek, ale nějakým zvláštním způsobem je to vyladěno tak, aby se vám s autem příjemně jezdilo – všechno působí nadprůměrně dobře. Když si shrneme pozici za volantem, chod pedálů a řadicí páky, odezvu a zátah motoru či řízení, tak není nic, co by mělo jízdu znechutit.


Pochválit musíme navíc odstupňování převodovky, které není zbytečně dlouhé. Zcela jistě i proto je dynamika vozu vzhledem k udávanému výkonu a pohonu všech kol nadprůměrná.


Ve městě Leon ST spotřeboval trochu více, ostatně jako každý diesel, který nemá rád kratší trasy, navíc s pohonem všech kol - jezdili jsme za osm litrů. Jenže stačí se vydat mimo město a rázem je všechno snad i lepší, než byste čekali. Dostat se k pěti litrům není žádný problém, na dálnici pak automobil spotřebuje 5,8 l na 100 km. I když se na delší trase nebudete hlídat, stále nepojedete za více než 6,5 litru. Náš výsledný průměr po týdenním testu činil rovných šest litrů.

Sprintuji, občas lehce zakopnu

Tenhle Leon ST má sice pohon všech kol, nejedná se však o auto do terénu - jeho zaměření je zcela silniční. To lze vidět na světlé výšce i na použitých pneumatikách. Odpovídá tomu i spíše tužší nastavení podvozku – komfortní pohupování nečekejte, tady se přesně kopíruje povrch, byť kvalita jízdy není nikterak špatná.

Pokud bychom měli Seatu něco vytknout, tak možná trochu vyšší hlučnost od kol. Zcela určitě pak musíme zmínit dunění náprav při přejezdu nerovností, což je nectnost snad všech vozů na platformě MQB, zejména když mají větší kola. A do třetice, když v zatáčce na okresce potkáte nerovnosti, často se ozvou již výraznější rázy od zavěšení. Svůj podíl na tom mají také osmnáctipalcové ráfky, v tomto ohledu ustoupila krása praktičnosti.


seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Jinak ale tužší podvozek zvládá velmi dobře kontrolovat pohyby karoserie a chování auta je příjemně čitelné i při ostré jízdě. Haldex páté generace umí výrazněji předvídat prokluz kol, což se pozitivně projevuje i na jízdních vlastnostech. Řidič cítí, že síla putuje i na zadní kola a automobil projíždí zatáčky velmi efektivně a neutrálně. Díky dobré přilnavosti přední nápravy si pak může řidič dovolit velmi slušné tempo na kluzkém povrchu, případně ti zkušenější objeví možnost hrát si za limitem. Jistota z vozu čiší neustále a přesné ovládací prvky celému dojmu jenom pomáhají.

Závěr

Jakožto atraktivnější i jízdně zajímavější alternativa k všudypřítomné Škodě Octavia funguje Leon ST skvěle. Letmý pohled do ceníku navíc prozradí, že můžete mít zajímavé verze za ceny zpravidla nižší než u konkurence. Ostatně jedná se o jediné kombi nižší střední třídy, které umí s turbodieselem a pohonem všech kol stát méně než půl milionu korun, byť půjde o slabou šestnáctistovku v chudší výbavě. Za sedm set tisíc korun máte testovanou variantu, což nám přijde jako stále poměrně rozumná cena vzhledem ke specifikaci a výbavě.

Leon ST je navíc automobil, který ve většině ohledů funguje nadprůměrně dobře. Nedělá nic dokonale, ale celkový mix schopností je velmi přesvědčivý. Často se stává, že na autech hledáme to dobré v záplavě menších či větších věcí, které nás iritují, ale v tomto případě tomu bylo naopak. Nakonec se jako nejvýraznější minus ukázalo dunění od podvozku a představovali bychom si i zajímavější interiér s lepším centrálním displejem, byť jinak kvalita vnitřku není vůbec špatná. Pochválit musíme ve všech ohledech dobrý turbodiesel 2,0 l/110 kW, ovladatelnost Leonu i jeho praktickou stránku. Španělům se v tomto případě prostě povedl po všech stránkách dobrý mix.

 

Video se připravuje ...

 

Nejlevnější verze modelu 341.900 Kč (1.2 TSI Basis/63 kW)
Základ s testovaným motorem 549.900 Kč (2.0 TDI Style/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 710.500 Kč (2.0 TDI 4WD FR/110 kW)

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Plusy

  • Živý a úsporný turbodiesel

 

  • 
Prostorný interiér

 

 

  • 
Celkově sportovnější projev vozu

 

 

  • 
Velmi přesné řazení


 

 

  • Pozice za volantem


 

Minusy

  • Grafika displeje


 

  • Dunění od náprav

 

 

  • 
Zvládání některých nerovností

 

Ondřej Chamilla
Diskuze (201)
Seat Leon ST FR 2.0 TDI 4WD
Cena základní sestavy 549 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, ESP, elektrické stahování bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, palubní počítač, střešní ližiny, dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, přední mlhovky, bluetooth, autorádio Entry Plus, Seat Drive profile - individuální nastavení odezvy řízení a pedálu plynu, ambientní osvětlení interiéru, sportovní sedadla, specifický design FR, 17” kola atd. Kč
Cena testované sestavy 710 500 Kč
Výbava testované sestavy Paket Convenience (+3.000,-), paket Schránky (+1.800,-), paket Winter (+11.000,-), panoramatické střešní okno (+22.000,-), parkovací čidla vzadu (+7.700,-), diodové světlomety (+30.800,-), litá 18” kola (+10.000,-), příprava pro tažné zařízení (+3.600,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.2 / 4.8
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 570
Rozměr pneu: 225/40 R18
Seat Leon ST FR 2.0 TDI 4WD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4543
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - dal
11. 11. 2014 22:22
Re: interiér
Nevím o hnědých plastech v Referenci. Větráky z Favorita ?
Vidíš a já patřím mezi ty kterým se Leon vevnitř líbí a dokonce více než z venku.
Kdyby měl lepší materiály zejména na dveřích, tak strčí architekturou i celkovým dojmem většinu konkurence do kapsy.
Avatar - Delfin2
11. 11. 2014 22:20
Šampión môjho srdca..
Kráľ triedy.. :yes: Zaobišiel by som sa bez štvorkolky, pod kapotu by som si vzal 1,8TSI a bol by to ideál a veselý kamarát na cestách necestách naprieč rozbitým slovenskom >:-[]
11. 11. 2014 21:39
Re: Tři testovací trefy mimo
jen k bodu 1. Já jsem to v poslední době od zákazníků, kteří se teď přezouvali slyšel taky, že si na to dunění stěžují. nebylo jich mnoho, ale tak pět jich určitě bylo, zajímavé bylo, že všichni měli 15" kola. u 16" a 17" to neříkal nikdo a 3 měli Golfa a po jednom octavii a leona.
Avatar - 3_diamanty
11. 11. 2014 20:30
Re: Redakci - děláte si s těmi raklamami už srandu?
skus si nainstalovat adblock plus.... mne nic nevyskakuje
11. 11. 2014 19:54
Redakci - děláte si s těmi raklamami už srandu?
Redakci - vy už opravdu nechcete, aby se četli vaše články? Otevřu tenhle článek a místo SEATu na mě vyskočí reklama na pneumatiky :no: Otevřu galerii a pominu-li ten hnusný prostřední banner, tak při otevření obrázku na mě vyskočí hvězdička s reklamou od Sazky?????

Opravdu už s tím děte někam nebo z tohoto webu děláte ČISTĚ reklamní server? Je to ještě vůbec o autech? OPRAVDU chcete vaše čtenáře tak znechutit? Je to bída :no:

Chápu, že je reklama vaše obživa, ale dá se to dělat decentně a ne takto agresivně.