Test Auto.cz

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW – Základu se nebojte, ale…

2.8. 2017
Verdikt
 

Škoda Rapid Spaceback dostala v rámci modernizace pár designových vylepšení a zcela nový základní motor. Je 70 kW skutečně více než 66? To jsme zjišťovali v dnešním testu!

Doby, kdy jste pod kapotou základní Škody Rapid našli atmosférickou dvanáctistovku MPI, jsou už nějaký ten rok pryč. Takto vybavený vůz jsme otestovali před více než čtyřmi lety v tehdy jediném nabízeném provedení liftback, a přestože motor vycházel ze známého „há-té-péčka“, doznal v poslední evoluci řadu změn, které se podepsaly hlavně na kultivovanosti běhu. Tento agregát dostalo později téhož roku i provedení Spaceback, kde vydržel až do 20. dubna 2015. K tomuto datu vypadnul z nabídky a roli výkonově nejslabší benzinové verze celé nabídky převzal čtyřválec TSI 66 kW.

Tenkrát bylo potěšující, že škodovka učinila tento krok downsizingu navzdory, šlo ale o dočasné řešení pro následující necelé dva roky. Těsně před letošním autosalonem v Ženevě totiž vyrazily do světa první snímky modernizovaného rapidu a s ním i informace o očekávaném litrovém tříválci TSI coby náhrady za z mého pohledu nesmírně provedenou čtyřválcovou dvanáctistovku. Škoda Auto uvádí, že nový litrový tříválec TSI dvanáctistovku předčí výkonem, spotřebou i dynamikou, přičemž v minulosti se nám na příkladu Škody Octavia několikrát ukázalo, že tohle přesvědčení není daleko od pravdy. Bude to tak i v případě Rapidu Spaceback?

Proč tak smutně?

Jasná odpověď na otázku, zda na ulici míjíte Škodu Rapid Spaceback před, či po modernizaci, hodně záleží na úhlu pohledu. Zezadu se auto vlastně vůbec nezměnilo – hatchback si na rozdíl na liftbacku musí i v nejdražší verzi vystačit se zadními svítilnami sestavenými z klasických žárovek (liftback Style má za 3000 Kč LEDky, Monte Carlo je má standardně), zadní sklo protažené až k zadní registrační značce také známe z dřívějška a nezměnil se ani tvar zadního nárazníku.

Drobné změny najdeme až v přední části, a to hlavně u vybavenějších verzí, jako je například naše testovaná Style. Na rozdíl od octavie nenadělila škodovka rapidu plně diodové přední světlomety, ale bi-xenony se sníženou svítivostí, které jsou u linií Ambition a Style za příplatek 12.600 korun a jako standard u linií Monte Carlo a Scoutline (provedení před faceliftem mělo maximálně xenony). Mají integrované diodové pásy denního svícení, velmi podobné těm, které už v roce 2013 dostal koncept Rapid Sport pro GTI Treffen. Sériové ztvárnění však není tak „ostré“ a rapidu propůjčuje trochu posmutnělý výraz.

TEST 2013: Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – 1 : 0 pro hatchback


Svítivost úsporných světlometů není špatná, o posun ve srovnání s xenony se však nejedná. Jde o takzvaná 25wattová světla se světelným tokem menším než 2000 lumenů, pro které legislativa nenařizuje autonivelaci, ostřikovače (za ty si můžete připlatit 3600 korun) a jejich rozdílem oproti dosud používaným xenonům je jediný segment pro „dálky“ i potkávačky. Zájemcům pak hraje do karet zmíněná cena 12.600 korun, která je oproti „plnotučným“ bi-xenonům zhruba poloviční.

Drobných designových změn doznal také interiér, ne vždy se ale z mého pohledu jedná o krok tím správným směrem. Zatímco novému tvaru středových ventilačních průduchu a „zalomené“ dekorační liště přístrojové desky nelze z funkčního ani estetického hlediska nic vytknout, o ukazatelích v přístrojovém štítu totéž říci nemohu. Před modernizací byly budíky jednoduché a skvěle čitelné, bílý podklad stupnic v modernizovaném rapidu na přehlednosti sice výrazně neubírá, ale rozhodně ani nepřidává. Palubní počítač Maxi Dot je součástí standardní výbavy už od linie Ambition a zůstává černobílý, přestože Škoda umí nabídnout i barevné provedení.

obrázek [600 x 403]  

Rapid Spaceback svými vnějšími rozměry zapadá mezi krátké verze fabie a octavie, jenže zatímco rozvorem náprav 2602 milimetrů má blíže k větší sestřičce (ta má rozvor 2680 mm), šířkou karoserie jej trumfuje i fabia (1732 vs. 1706 mm) a uvnitř jsou na tom oba vozy v příčném směru téměř stejně. Neříkám, že je v rapidu v loktech nějak zvlášť těsno, pokud ale do vozu přesednete z octavie, těch pět centimetrů rozdílu poznáte okamžitě po zabouchnutí dveří.

Posaz za volantem se nezměnil, nesedíte příliš nízko ani zbytečně vysoko, co to ale škodovka udělala s polstrováním stále docela krátkých předních sedáků (na délku měří pouze 440 milimetrů)? Přijdou mi docela tvrdé a vždycky mi nějakou dobu trvalo, než jsem si našel takovou polohu, aby to na delších cestách neodnesla kostrč. Ocenil bych také možnost nastavení sklonu opěradla kolečkem jako u fabie, protože napružená páka rapidu neumožňuje tak jemné doladění potřebného úhlu. Novinkou je čalounění sedadel kombinující látku a kůži, které dostanete u linií Style a Scoutline za 12.300 Kč, případně v rámci paketu Style Comfort za 20.000 Kč (dále obsahuje bezklíčové odemykání a startování Kessy a zadní parkovací kameru s ostřikovačem).

Rapid Spaceback z určitých úhlů pohledu vypadá jako takový jezevčík, je poměrně dlouhý a má velmi krátký zadní převis, který samozřejmě nahrává prostoru pro posádku. Za sebe se navzdory výšce 190 centimetrů posadím se zhruba pěticentimetrovou rezervou před koleny, do kontaktu hlavy se stropem mi zbývají tři centimetry, a krajní zadní sedadla mohou být vyhřívaná, což je také vymoženost spojená s faceliftem (v rámci Zimního paketu II, pro Ambition za 11.800 Kč, od linie Style výš za 4800 Kč). Na tisícovku vás pak vyjdou dvě nabíjecí USB zdířky a sedmnáct stovek dáte za možnost ovládání vrcholného infotainmentu Amundsen ze zadních sedadel prostřednictvím mobilní aplikace Media Command.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 415 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, sada na opravu pneumatik, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tříramenný kožený multifunkční volant, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, zadní kotoučové brzdy, dvoutónová houkačka, Maxi Dot, autorádio Swing s 5palcovým dotykovým displejem, USB a Aux konektivitou, litá 16palcová kola, ambientní osvětlení interiéru, světelný a dešťový senzor, přední mlhovky s funkcí Corner, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, zadní loketní opěrka, Škoda Surround, vkládané tkané koberečky, Image paket, Zimní paket I – vyhřívaná přední sedadla ostřikovačů čelního skla a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Comfort - Kessy, Rear View Camera, potah sedadel kůže/látka (+20.000 Kč), paket Interiér - kapsy na vnitřních stranách opěradel předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, držák na multimediální přístroje (+1400 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2000 Kč), Low bixenonové světlomety (+12.600 Kč), Sunset (+5200 Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+3600 Kč), barva červená Corrida (+4400 Kč), Zimní paket II (vyhřívaní přední a zadní sedadla a trysky ostřikovačů čelního skla (+4800 Kč), infotainment Amundsen s navigací a 6,5palcovým displejem (+12.000 Kč).

KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na sobotní mimořádný sjezd…

Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oznámil, že KLDR s…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Emise CO2:103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1381
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 460
Rozměr pneu:215/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4304
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW –…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 






 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v Šanghaji devátí, celkově jsou třetí

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v…

Prague Lions znovu skončili v Top desítce. Na třetím podniku série Global Champions League v parkurovém skákání,…

 

Reflex.cz

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

BSA - Software Alliance - má program pro zvýšení ochoty lidí udávat. Za udání neoprávněného užití software…