Test Auto.cz

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW – Základu se nebojte, ale…

2.8. 2017
Verdikt
 

Škoda Rapid Spaceback dostala v rámci modernizace pár designových vylepšení a zcela nový základní motor. Je 70 kW skutečně více než 66? To jsme zjišťovali v dnešním testu!

Doby, kdy jste pod kapotou základní Škody Rapid našli atmosférickou dvanáctistovku MPI, jsou už nějaký ten rok pryč. Takto vybavený vůz jsme otestovali před více než čtyřmi lety v tehdy jediném nabízeném provedení liftback, a přestože motor vycházel ze známého „há-té-péčka“, doznal v poslední evoluci řadu změn, které se podepsaly hlavně na kultivovanosti běhu. Tento agregát dostalo později téhož roku i provedení Spaceback, kde vydržel až do 20. dubna 2015. K tomuto datu vypadnul z nabídky a roli výkonově nejslabší benzinové verze celé nabídky převzal čtyřválec TSI 66 kW.

Tenkrát bylo potěšující, že škodovka učinila tento krok downsizingu navzdory, šlo ale o dočasné řešení pro následující necelé dva roky. Těsně před letošním autosalonem v Ženevě totiž vyrazily do světa první snímky modernizovaného rapidu a s ním i informace o očekávaném litrovém tříválci TSI coby náhrady za z mého pohledu nesmírně provedenou čtyřválcovou dvanáctistovku. Škoda Auto uvádí, že nový litrový tříválec TSI dvanáctistovku předčí výkonem, spotřebou i dynamikou, přičemž v minulosti se nám na příkladu Škody Octavia několikrát ukázalo, že tohle přesvědčení není daleko od pravdy. Bude to tak i v případě Rapidu Spaceback?

Proč tak smutně?

Jasná odpověď na otázku, zda na ulici míjíte Škodu Rapid Spaceback před, či po modernizaci, hodně záleží na úhlu pohledu. Zezadu se auto vlastně vůbec nezměnilo – hatchback si na rozdíl na liftbacku musí i v nejdražší verzi vystačit se zadními svítilnami sestavenými z klasických žárovek (liftback Style má za 3000 Kč LEDky, Monte Carlo je má standardně), zadní sklo protažené až k zadní registrační značce také známe z dřívějška a nezměnil se ani tvar zadního nárazníku.

Drobné změny najdeme až v přední části, a to hlavně u vybavenějších verzí, jako je například naše testovaná Style. Na rozdíl od octavie nenadělila škodovka rapidu plně diodové přední světlomety, ale bi-xenony se sníženou svítivostí, které jsou u linií Ambition a Style za příplatek 12.600 korun a jako standard u linií Monte Carlo a Scoutline (provedení před faceliftem mělo maximálně xenony). Mají integrované diodové pásy denního svícení, velmi podobné těm, které už v roce 2013 dostal koncept Rapid Sport pro GTI Treffen. Sériové ztvárnění však není tak „ostré“ a rapidu propůjčuje trochu posmutnělý výraz.

TEST 2013: Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI – 1 : 0 pro hatchback


Svítivost úsporných světlometů není špatná, o posun ve srovnání s xenony se však nejedná. Jde o takzvaná 25wattová světla se světelným tokem menším než 2000 lumenů, pro které legislativa nenařizuje autonivelaci, ostřikovače (za ty si můžete připlatit 3600 korun) a jejich rozdílem oproti dosud používaným xenonům je jediný segment pro „dálky“ i potkávačky. Zájemcům pak hraje do karet zmíněná cena 12.600 korun, která je oproti „plnotučným“ bi-xenonům zhruba poloviční.

Drobných designových změn doznal také interiér, ne vždy se ale z mého pohledu jedná o krok tím správným směrem. Zatímco novému tvaru středových ventilačních průduchu a „zalomené“ dekorační liště přístrojové desky nelze z funkčního ani estetického hlediska nic vytknout, o ukazatelích v přístrojovém štítu totéž říci nemohu. Před modernizací byly budíky jednoduché a skvěle čitelné, bílý podklad stupnic v modernizovaném rapidu na přehlednosti sice výrazně neubírá, ale rozhodně ani nepřidává. Palubní počítač Maxi Dot je součástí standardní výbavy už od linie Ambition a zůstává černobílý, přestože Škoda umí nabídnout i barevné provedení.

obrázek [600 x 403]  

Rapid Spaceback svými vnějšími rozměry zapadá mezi krátké verze fabie a octavie, jenže zatímco rozvorem náprav 2602 milimetrů má blíže k větší sestřičce (ta má rozvor 2680 mm), šířkou karoserie jej trumfuje i fabia (1732 vs. 1706 mm) a uvnitř jsou na tom oba vozy v příčném směru téměř stejně. Neříkám, že je v rapidu v loktech nějak zvlášť těsno, pokud ale do vozu přesednete z octavie, těch pět centimetrů rozdílu poznáte okamžitě po zabouchnutí dveří.

Posaz za volantem se nezměnil, nesedíte příliš nízko ani zbytečně vysoko, co to ale škodovka udělala s polstrováním stále docela krátkých předních sedáků (na délku měří pouze 440 milimetrů)? Přijdou mi docela tvrdé a vždycky mi nějakou dobu trvalo, než jsem si našel takovou polohu, aby to na delších cestách neodnesla kostrč. Ocenil bych také možnost nastavení sklonu opěradla kolečkem jako u fabie, protože napružená páka rapidu neumožňuje tak jemné doladění potřebného úhlu. Novinkou je čalounění sedadel kombinující látku a kůži, které dostanete u linií Style a Scoutline za 12.300 Kč, případně v rámci paketu Style Comfort za 20.000 Kč (dále obsahuje bezklíčové odemykání a startování Kessy a zadní parkovací kameru s ostřikovačem).

Rapid Spaceback z určitých úhlů pohledu vypadá jako takový jezevčík, je poměrně dlouhý a má velmi krátký zadní převis, který samozřejmě nahrává prostoru pro posádku. Za sebe se navzdory výšce 190 centimetrů posadím se zhruba pěticentimetrovou rezervou před koleny, do kontaktu hlavy se stropem mi zbývají tři centimetry, a krajní zadní sedadla mohou být vyhřívaná, což je také vymoženost spojená s faceliftem (v rámci Zimního paketu II, pro Ambition za 11.800 Kč, od linie Style výš za 4800 Kč). Na tisícovku vás pak vyjdou dvě nabíjecí USB zdířky a sedmnáct stovek dáte za možnost ovládání vrcholného infotainmentu Amundsen ze zadních sedadel prostřednictvím mobilní aplikace Media Command.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 415 900 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, sada na opravu pneumatik, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, tříramenný kožený multifunkční volant, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, zadní kotoučové brzdy, dvoutónová houkačka, Maxi Dot, autorádio Swing s 5palcovým dotykovým displejem, USB a Aux konektivitou, litá 16palcová kola, ambientní osvětlení interiéru, světelný a dešťový senzor, přední mlhovky s funkcí Corner, automatická klimatizace Climatronic, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, zadní loketní opěrka, Škoda Surround, vkládané tkané koberečky, Image paket, Zimní paket I – vyhřívaná přední sedadla ostřikovačů čelního skla a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Comfort - Kessy, Rear View Camera, potah sedadel kůže/látka (+20.000 Kč), paket Interiér - kapsy na vnitřních stranách opěradel předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, držák na multimediální přístroje (+1400 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2000 Kč), Low bixenonové světlomety (+12.600 Kč), Sunset (+5200 Kč), výsuvné integrované ostřikovače světlometů (+3600 Kč), barva červená Corrida (+4400 Kč), Zimní paket II (vyhřívaní přední a zadní sedadla a trysky ostřikovačů čelního skla (+4800 Kč), infotainment Amundsen s navigací a 6,5palcovým displejem (+12.000 Kč).

Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte

Volby určily jednoznačného vítěze, ba přímo politického…

Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice Předsednictvo lidovců doporučilo straně jít do opozice

Předsednictvo KDU-ČSL dnes doporučilo, aby strana šla do…

Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09 Další oběť prohraných voleb: Kalousek skončí v čele TOP 09

Miroslav Kalousek nebude na listopadovém sněmu obhajovat…

Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína Světový trh s LNG prudce roste, zkapalněný plyn poptává hlavně Čína

Do konce roku se čeká spuštění zkapalňovacích terminálů,…

 
Technické údaje
Motor Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Emise CO2:103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 514 / 1381
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 460
Rozměr pneu:215/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4304
b) šířka (mm): 1706
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 70 kW –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu? Pomůžou i na sněhu. Znáte asistenční systémy a jejich funkce v terénu?

Na kluzkém povrchu mohou nejen s trakcí pomoci…

 






 
Sunbeam 1000 hp (1926-1927): Světový rekordman jel poprvé přes 200 mil v hodině

Sunbeam 1000 hp (1926-1927): Světový rekordman jel poprvé přes 200 mil v hodině

Dnes 08:00

Ve 20. letech minulého věku soupeřilo několik pilotů a vozů o absolutní rychlostní rekord. Prim hrála značka Sunbeam.




Blesk.cz

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní variantu zvažovali kvůli zvířatům

Novoroční ohňostroj v Praze nebude tichý: Radní…

Pražští radní už mají jasno. Tradiční novoroční ohňostroj v metropoli tichý nebude. Magistrát nad touto…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem na červenou

Kaya hrál za juniorku Sparty. Uvedl se ostrým faulem…

Turecký reprezentant měl být jedním z klíčových hráčů "nové" Sparty trenéra Andrey Stramaccioneho. Jenže obránce…

 

Reflex.cz

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát gay? A jak volily kyberfeministky?

Loupeživí Piráti okradli Zelené: Může být i pirát…

Je po volbách. Někdo jásá, jiný pláče. V českých médiích se mimo jiné též řeší obrovský neúspěch Zelených (1,46…