TEST Škoda Roomster 1,2 TSI (63 kW) – Velké tělo s malým srdcem
Škoda Roomster letos na jaře omládla, společně s Fabií a Fabií Combi. Nová příď osvěžila vzhled modelu, který přišel na trh přesně před čtyřmi roky jako první člen nové generace malých škodovek. Podstatnější změna ale nastala pod kapotou. Atmosférické zážehové čtyřválce, které stále tvoří drtivou většinu odbytu v kategorii malých vozů, nahradily u Škody malé přeplňované motory 1,2 TSI (63 nebo 77 kW).
Testy Fabie Combi 1,2 TSI (77 kW) s převodovkou DSG a Fabie 1,2 TSI (63 kW) už prozradily téměř vše o chování malých jednotek v praktickém provozu. Jenže Roomster je největší malou Škodou, která v originálním vydání trpěla relativně vysokou spotřebou atmosférických motorů nejvíce. Jaké je to tedy dnes?
Malé srdce pro Roomster
O malém TSI jsme toho napsali už mnoho, a tak jen zopakujme, že se jedná o moderní maloobjemový motor s přímým vstřikováním benzinu. Má celohliníkovou konstrukci, vystačí se dvěma ventily na válec, které ovládá jediná vačková hřídel, což snižuje ztráty. Motor je naladěn tak, aby podával vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách a umožnil tak spojit těžké zpřevodování s přijatelnou dynamikou a nízkou spotřebou.
V praxi je jednotka pod kapotou Roomsteru stejně tichá, jako ve Fabiích. Po startu o ní víte hlavně díky otáčkoměru, za jízdy se projevuje mimořádně kultivovaně ve všech běžných režimech, včetně dálniční jízdy. Vibrace jsou neznatelné.
Jízdní projev určuje charakteristika přeplňované jednotky. Maximum točivého momentu 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1 je něco, co dnes dokáží nabídnout až atmosférické dvoulitry. Dalším faktem ale je, že jak bylo nutné starší motory 1,4 16V hnát do otáček nad 4000 min-1, tak je pracně naučený zvyk u 1,2 TSI (63 kW) naprosto zbytečný.
Co to všechno znamená? Běžnému řidiči se s Roomsterem 1,2 TSI (63 kW), naloženým rodinou a jejími nezbytnými potřebami, bude jezdit příjemně. Motoru vůbec nevadí nízké otáčky, ke kterým svádí nejen ukazatel optimálního okamžiku řazení, ale i těžké zpřevodování přesné pětistupňové převodovky. Ve městě je potřeba si chvíli zvykat na to, že mezi volnoběhem a nástupem turbodmychadla existuje přeci jen jakási (asi půlsekundová) prodleva. Když dojde na pružné zrychlování v dálničních rychlostech, je to už mnohem horší. 63 kW zůstává stále jen 63 kW, turbo neturbo. Nad 4000 min-1 se už příliš velké divadlo nekoná, nad 120 km/h se navíc projevuje horší aerodynamika a větší čelní plocha Roomsteru, ve srovnání s Fabií. Řešením je přestup na 77kilowattovou verzi, která není tak přiškrcená v horní polovině otáčkového spektra. Příplatek činí v ceníkových cenách 25 tisíc korun, se započtením slevy TSI Start na 63kW verzi to je 35 tisíc Kč.
A spotřeba? Zázraky nečekejte, vždyť máme před sebou auto s délkou 4,2 m, výškou 1,6 m a pohotovostní hmotností 1150 kg poháněné základním čtyřválcem. Přesto lze mluvit o významném mezigeneračním posunu. Jízda na spotřebu s rychlostním průměrem 100 km/h skončila na 5,8 l/100 km, dálnice v režimu 130 km/h, kde motor již napíná síly, končí odběrem 7,9 l/100 km. Ve srovnání s odběrem daleko za 8 l/100 km u původní čtrnáctistovky, jde o slušný výsledek. Průměr za celý test činil 7,7 l/100 km, což je s uvážením velmi tichého běhu a uživatelské přívětivosti této jednotky velmi dobrá hodnota.
MiniMPV pro řidiče
Řidič této malé Škody možná má priority seřazeny jinak než budoucí majitelé Fabií RS, ale kupodivu se to na jízdním chování Roomsteru nijak dramaticky neprojevuje. Bez velké nadsázky lze ovladatelnost Roomsteru zařadit na špičku segmentu. Není tak komfortní jako jeho francouzský konkurent na českém trhu – Citroen C3 Picasso - ale současně jeho podvozek působí o trochu kultivovaněji, než u jinak velmi dobré Vengy. Brzdy jsou nyní ostřejší a vyžadují méně ovládací síly, než dříve.
Pracoviště doznalo několik změn. Podvolantový ovladací modul se odporoučel a dálkové ovládání nyní umožňuje multifunkční volant s tlačítky a rolovacími ovladači. Rádionavigace má barevný dotykový displej, který možná dostal hravější grafiku, než by bylo účelné, ale pravděpodobně si na ni zvyknete. Dobrou zprávou je, že za vestavěnou navigaci už nedáte celé jmění, ale jen jeho část, konkrétně 17.620,-Kč u výbavy Style a 9.420,-Kč u naší výbavy Atractive. Jako bonus proti přenosným přístrojům Škoda nabízí zobrazení pokynů i v přístrojovém štítu, nebo perfektní reprodukci hlasových pokynů v češtině přes vozidlovou audiosoustavu.
Přístrojový štít s novou grafikou vypadá luxusně, ladí s ním také monochromatický displej klimatizace Climatronic.
Koncepční neduhy ale přetrvávají. Pocit řízení běžné Fabie (místo skutečného řízení malého MPV) je vykoupen malou vnitřní šířkou na předních místech a horším výhledem šikmo vpřed i do stran. Vysoká a do interiéru zasahující přístrojová deska spolu s vyšším posazem by zasloužila zvýšení polohy řadicí páky, která je v současné poloze poněkud utopená. Evergreenem tohoto interiéru je pak těsný kontakt pravého kolena s rohem středové konzoly. Někteří řidiči tento problém mají, jiní ne. Zaleží na tom, jak jste zvyklí sedět.
Velké tělo pro rodiny
Karoserie Roomsteru omládla, ale prvotní cílení na rodinné použití se nemění. Za systém sklápění a vyjímání sedadel VarioFlex v zadní části karoserie se nic nepřiplácí a je tak jedním z hlavních prodejních argumentů Škody Roomster.
Kvalita sedění ve druhé řadě je závislá na vzrůstu pasažérů. Malé rozměry platformy nedovolily umístit tři plnohodnotná sedadla vedle sebe, ale když cestujete ve čtyřech na delší trase, vyplatí se prostřední sedadlo nechat doma a vytvořit tak plnohodnotný prostor pro dva dospělé. Vyšším postavám nemusí vyhovovat krátká opěradla, resp. omezený rozsah seřízení hlavových opěrek. Objemnější postavy si zase možná budou stěžovat na páčky, které poněkud nešťastně vystupují ze sedadel tam, kde se potkává sedák s opěradlem.
Roomster logicky cílí na rodiny i objemem zavazadelníku. Jeho aktuální rozměry závisí na poloze podélně posuvných sedadel druhé řady, možné je však i horizontální členění pomocí krytu, umístitelného do dvou poloh. Manipulace se sedadly je relativně snadná. Malé rozměry znamenají nízkou hmotnost (cca 16 kg), a tak po krátkém zácviku by to mohly zvládnout i maminky.
Nový standard pro každého
Soupeření s TSI nebude ani pro ty nejlepší atmosférické motory snadné. Překazit tento trend by mohla pouze technická závada, která by začala generovat z původně nadšených, jen zklamané zákazníky. Nic takového se ale zatím nestalo, a proto nezbývá než Roomster s motorem 1,2 TSI doporučit.
Jde o lidovou motorizaci, takže mimořádné výkony od ní opravdu nečekejte. Už za necelých 315 tisíc Kč Škoda nabízí malé velké rodinné MPV se zajímavou výbavou (4 airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizace) snadnou ovladatelností, slušnou dynamikou v nízkých a středních otáčkách a nízkou ztrátou hodnoty při dalším prodeji.
První cena vozu | 269.900,-Kč (Roomster 1,2 12V HTP, Easy) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 284.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, Easy) |
Základní cena testovaného vozu | 354.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, Atractive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 421.520,-Kč (Roomster 1,2 TSI, Atractive) |
Plusy
- Tichý motor s velkým točivým momentem v nízkých a středních otáčkách
- Přiměřená spotřeba paliva
- Nízká sazba povinného ručení
- Konkurenceschopná cena
- Velký a variabilní zavazadelník
- Široká škála možností individualizace výbavy
- Robustní stavba karoserie
Minusy
- Malá vnitřní šířka interiéru vpředu
- Překážející středová konzola
- Špatný výhled vpřed a do stran
- Slabý výkon ve vyšších otáčkách nekoresponduje s projevem v nízkých otáčkách