TEST Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 140 kW – Otupený vrchol
Interiér
Škoda Superb třetí generace je už dobře známým vozem, přesto se najdou verze, které jsme k testu ještě neměli. Kupříkladu Combi v nejvyšší výbavě Laurin & Klement s nejsilnějším turbodieselem o výkonu 140 kW, převodovkou DSG a pohonem pouze předních kol. Je tohle model, který byste měli chtít?
V prvé řadě je potřeba říci, že vrcholná výbava neznamená pouze samá pozitiva. Vůz z venku vypadá pěkně, ostatně jako všechny Superby Combi, má pouze specifická tmavší kola, vevnitř se však objevují sice vyhřívaná a za příplatek i odvětrávaná sedadla, nejsou však příliš pohodlná a sedí se na nich dosti vysoko. Křesla v běžnějších výbavách nebyla tak honosná, ale vyhovovala nám více. Alespoň, že palubní deska je oživena jinak barevnými plasty, budíky s grafikou podobnou první Octavii RS si ale již mohli mladoboleslavští odpustit.
Malá rekapitulace dojmů z interiéru rozhodně neuškodí – očekávejte tedy slušné zpracování, mraky prostoru ve všech směrech, přehlednou palubní desku, ale také poněkud strohé a lacinější výplně dveří.
V čem plně vybavený Superb opravdu vládne, je množství příjemných maličkostí, které se sice můžou hodit jen jednou za čas, ale v tu chvíli oceníte, že je máte. Mluvím kupříkladu o dvojici deštníků, úchytech na suchý zip v kufru, přenosné svítilně či zadním držáku na tablet, kde můžete pouštět filmy dětem. Naopak velkou prosklenou střechu bych si osobně odpustil, v zimě přes ni táhne a proniká nadbytečný hluk do interiéru.
skoda superb testy strednitrida
Motor
Vrchol jen na papíře
Nejsilnější turbodiesel pod kapotou Superbu má 140 kW, 400 N.m a pouze jedno turbo. Poslední zvěsti hovoří o tom, že by se v tomto roce mohl objevit i motor BiTDI z Passatu, který má výrazně zajímavější parametry. My bychom se za to přimlouvali, taková jednotka by Superbu sedla a navíc by šlo o plnohodnotný naftový vrchol.
Testovaný diesel se totiž projevoval trochu rozpačitě. Nedá se mu upřít dobré odhlučnění, až na dunění v nízkých otáčkách, i živost u červeného pole či příjemný cestovní charakter, kdy auto jede nenuceně i vyššími dálničními rychlostmi a naložené, kopec nekopec.
Problémem je spíše chování v běžném provozu. V nízkých otáčkách se dvoulitru do ničeho nechce, první výraznější zátah přichází až okolo 1800 otáček. Šestistupňová automatická převodovka DSG však tento charakter příliš nereflektuje a snaží se stále držet otáčky co nejníže, a to i když šlápnete na plyn již poměrně důrazně. Druhým problémem je „tupost“ zátahu ve středních otáčkách, což se projeví zejména při předjíždění. Výrazněji se auto opět rozjede až okolo 3000 otáček, do té doby jede tak ležérně, až byste přísahali, že sedíte spíše ve slabší variantě se 110 kW. Řidiče zvyklé na atmosférické benzinové motory by však podobný charakter s nutností jednotku točit mohl potěšit.
Výhodou jednotky tedy budiž alespoň nízká reálná spotřeba. Musíte sice doplňovat močovinu, při běžné jízdě se ale spotřeba pohybuje jen lehce nad pěti litry, ve městě okolo sedmi, na dálnici jsme se dostali k šesti. I při svižném přesunu s častým vytáčením motoru se pak udržíte u osmi litrů.
Jak už jsme naznačili, sladění motoru s převodovkou není hvězdné, kvůli charakteru pohonné jednotky jsou i rozjezdy pomalejší. Pak už řazení funguje v rámci možností dobře, přičemž převodovka výborně reaguje na manuální povely a řadí hladce.
Opravdovým vrcholem motorizací Superbu je ale pro nás jednoznačně benzinový dvoulitr TSI s výkonem 280 koní. Pro dlouhé přesuny vyšším tempem s rozumnou spotřebou je však TDI ideální.
skoda superb testy strednitrida
Jízdní vlastnosti, závěr
Vždy komfortní
O podvozku již bylo rovněž napsáno mnohé, pro připomenutí je však třeba říci, že naladění kombíku je příjemnější než u liftbacku, jehož podvozek však projde rovněž úpravami ve stylu kombíku. Auto se i v komfortním režimu méně houpe, byť stále je jízda velmi plavná. Ani ve „sportu“ pak ale nejde o tvrdé auto, vůz je tuhý, ale poddajný, v tomto režimu jen trochu více duní od náprav. Bavíme se samozřejmě o voze s nastavitelným podvozkem DCC, který tento Superb měl.
Ovladatelnost vozu pak do značné míry závisí na aktuálně nastaveném módu. Ve sportu si můžete dovolit na danou třídu hodně, auto je jisté a poměrně schopné, příliš však nekomunikuje, takže si to příliš neužijete. Přesto naladění podvozku potěší, není zbytečně nedotáčivé ani rozevláté, prostě slušný standard. Zajímavým detailem budiž tlačítko vypínání stabilizace, které u Superbu s pohonem pouze předních kol vidíme poprvé.
V komfortním nastavení se pak autu do oblouku příliš nechce, nakonec se však nechá přemluvit a stále je chování slušné. Poslední režim normal se jeví jako ideální pro běžné jezdění.
Z hlediska cestování funguje Superb velmi příjemně, odhlučnění sice nedosahuje nejlepších ve třídě, ale dá se označit za nadprůměrné. Auto je stabilní i ve vyšších rychlostech a není únavné v něm jet na delší cestu.
Jakožto rodinný přepravník i druhý dům manažera bude Superb fungovat velmi dobře, aniž by nutil k zásadnějším kompromisům.
skoda superb testy strednitrida
Závěr
Nejsilnější turbodiesel pod kapotu Superbu nás zrovna dvakrát nepřesvědčil, jeho koně se projeví až ve vysokých otáčkách a sladění s automatickou převodovkou také není nejlepší, alespoň že spotřeba se drží nízko. Odpustili bychom si možná i výbavu Laurin & Klement kvůli ne tak dobrým sedadlům, byť palubní deska v této verzi trochu ožije.
Celkově nás však Superb utvrdil v tom, že se jedná o dobré auto – chytře navržené, velmi pohodlné, maximálně prostorné a příjemné na řízení. My bychom se však spokojili i se slabší variantou se 110 kW, případně si raději vzali nejsilnější dvoulitrový benzinový motor, který přesvědčí svou dynamikou.
skoda superb testy strednitrida
Nejlevnější verze modelu | 644.900 Kč (Active 1.4 TSI ACT/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 796.900 Kč (Ambition 2.0 TDI DSG/140 kW) |
Testovaný vůz | 986.900 Kč (Laurin a Klement 2.0 TDI DSG/140 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.196.000 Kč (Laurin a Klement 2.0 TDI DSG/140 kW) |
Plusy
- Kultivovaný a úsporný motor
- Komfort podvozku
- Prostornost kabiny
- Chytré detaily ve voze
Minusy
- Levnější výplně dveří
- Průběh výkonu motoru
- Občas pokulhávající sladění jednotky s automatickou převodovkou
Foto: Petr Homolka