TEST Smart Fortwo 1.0 (52 kW) – Skořápka do města
Smart Fortwo přijíždí ve třetí generaci. Vnější vzhled se sice proti předchůdcům výrazně proměnil, automobil si ale uchoval charakter ryze městského vozu. V rámci redakčního testu jsme zjišťovali, jak novinka jezdí, přičemž jsme usedli za volant exempláře s atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW.
Model Fortwo se v minulosti ukázal jako jeden z nejztrátovějších automobilových projektů. Z toho důvodu si u třetí generace koncern Daimler našel partnera v podobě aliance Renault-Nissan, která mu pomohla rozložit vývojové náklady. Výsledkem je použití mnohých komponent od Renaultu, jakož i návrat pětidveřového modelu Forfour, který tentokrát sdílí základy s Renaultem Twingo třetí generace (v minulosti stál na platformě Mitsubishi Colt). Forfour se navíc vyrábí ve slovinské továrně Renaultu v Novém Mestě, zatímco Fortwo zůstal osamocen v Hambachu na východě Francie.
Hravé tvary a prostorná kabina
Profil nového Fortwo se nedá splést s žádným jiným automobilem, tvar skořápky se zvýrazněným prostorovým rámem Tridion a rozměrnými bezrámovými dveřmi je pro vůz charakteristický od jeho první generace. Typickou siluetu u novinky lehce narušuje kapota, která již není tolik skloněná jako u předchůdců.
Pohled na příď a záď pak ukáže další výrazné designérské změny. Zatímco druhá generace byla vlastně jenom evolucí předchůdce, Fortwo III dostal zcela novou příď, navazující na koncepty Forstars a For-us. Její součástí je výrazná maska chladiče a poměrně velké světlomety, které nahradily dřívější úzké.
Interiér sází na hravé detaily, ať už příplatkové čalounění palubní desky oranžovou tkaninou, nebo otáčkoměr (rovněž příplatkový) na vtipném tykadle trčícím vedle kapličky s přístroji. Kabina však dává najevo spřízněnost s vozy Renault – ostatně představitelé Smartu v minulosti přiznali, že Fortwo, Forfour a Twingo sdílejí 70 % komponent. Z Renaultu Twingo pochází mimo jiné hlavice řadicí páky, páčky pod volantem nebo rychloměr. Naopak grafika palubního počítače jasně odkazuje na vozy Mercedes-Benz, což spolu s kvalitním dílenským zpracováním dodává Smartu nádech luxusu.
Kabina překvapuje prostorností. S místem nad hlavou pomáhá výška karoserie (1.555 mm), uvnitř Fortwo je i dostatek prostoru na šířku. Poloha za příplatkovým multifunkčním volantem není úplně špatná, silnější věnec se příjemně drží. Sedí se vcelku vysoko, což vylepšuje rozhled, místo pro levou řidičovu nohu ale ubírá podběh kola. Omezený prostor pro nohy trápí také spolujezdce.
Prostor na zavazadla je na poměry miniaut nadprůměrný. Objem zavazadelníku činí 260 litrů, což je o dost víc než ve spřízněném Twingu (219 l). Po strop kufru Fortwo lze naložit až 350 litrů bagáže. Žádným stěhovákem Smart samozřejmě není, na větší nákup nebo tašky na víkend to ale bohatě stačí. Zavazadlový prostor je dlouhý (nebo spíše krátký) 490 milimetrů, na šířku má 990 mm a po roletku je vysoký 320 mm.
Plato se dodává spolu s krytem zavazadelníku doplněným o praktické síťky za sedadly za příplatek 2.361 korun. Víko zavazadlového prostoru je dvojité, dolní část může sloužit jako pohodlná lavička, která unese až 100 kilogramů. Odkládací prostory v kabině se omezují vlastně jenom na malé schránky před spolujezdcem a ve středové konzoli, do kapes ve dveřích se však vejde 1,5litrová láhev.
Ve městě jede, v kopci se zadýchá
Testovaný Smart byl poháněn atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW a točivém momentu 91 N.m. Ten je aktuálně středem nabídky – pod ním leží slabší verze tohoto litru s 45 kW, nad ním stojí přeplňovaná devítistovka se 66 kW. Později nabídku obohatí také (u Smartu již tradiční) elektrická varianta.
Agregát je uložen pod podlahou zavazadelníku, jak je pro Fortwo typické, poháněna jsou zadní kola. Litrový tříválec je nutné vytáčet, aby se řidič dočkal alespoň průměrné akcelerace – s ohledem na to musí být základní verze s 45 kW vskutku dýchavičná. Pro pohyb ve městě síla agregátu celkem stačí (byť rozjezdy jsou spíše pomalejšího rázu), na okresních silnicích ale motor ztrácí dech. I v mírných stoupáních je třeba podřazovat na čtyřku, v některých dokonce na trojku. Jednotka navíc poměrně silně vibruje a i ve městě je ve vyšších otáčkách vcelku hlučná, natožpak ve vysokých rychlostech.
Zatímco předchůdci standardně disponovali robotizovanou převodovkou, nové Fortwo přijíždí s pětistupňovým manuálem. Zájemcům o automat bude již brzy k dispozici šestistupňová dvouspojková převodovka s obchodním označením twinamic. K řazení nemáme větších výhrad, jednotlivé stupně jsou ale spíše delší, což neprospívá dynamice.
Spotřebu ovlivňuje nutnost vytáčení agregátu. Kratší cesty po městě za chladných dnů znamenaly nejčastěji spotřebu kolem osmi litrů na 100 kilometrů, dalo se však dostat i k sedmi. Mimo město si Smart řekl o 5,5 litru, jízda na dálnici si vzala 6,5 litru na 100 kilometrů.
Ďábel ve městě, anděl na dálnici
Fortwo si zachovalo délku předchůdce, zůstalo dlouhé 2.695 milimetrů. Do podélného parkovacího místa se už napříč jako první generace sice nevejde, i přesto se dá s tímto Smartem zajet do mezer, do kterých se ani jiná miniauta nevejdou. Kapesní rozměry spolu s perfektním stopovým průměrem otáčení (jen 6,95 metru) a lehkým řízením znamenají, že se s Fortwo jednoduše manévruje i ve stísněných prostorech. V našem případě jsme si však museli zvyknout na to, že spojka zabírala až úplně nahoře.
Rozvor sice mezigeneračně narostl o šest milimetrů, s 1.873 mm je však nadále velice krátký. To je znát hlavně na nerovném povrchu - zvlášť problémy má Fortwo s dlažbou v centrech měst, kočičí hlavy odfiltrovat neumí. Alespoň že se karoserie na nerovnostech prakticky nenaklání. Podíl na tom měla i příplatková šestnáctipalcová kola a sportovní odpružení, které standardní podvozek snižuje o 10 milimetrů.
Fortwo je primárně městské vozítko, vyrazit mimo město se ale nebojí. Jízda po okresní silnici je vcelku příjemná, v zatáčkách je však nutné počítat s variabilním převodem řízení – řidič kvůli němu mnohdy neví, nakolik má volantem zatočit, aby zvolil vybranou stopu. Do zatáček se ale Fortwo vrhá srdnatě a na dálnici umí uhánět tachometrových 150 km/h.
Při jízdě na dálnici potěší standardně dodávaný asistent při poryvech bočního větru, který jako Crosswind Assist známe z některých modelů Mercedes-Benz. Systém pomocí snímačů elektronické stabilizace vyhodnocuje, zda automobilu nehrozí kvůli silnému větru opuštění jízdního pruhu, a pokud ano, začne přibrzďovat kola na návětrné straně, což pomáhá udržovat předem zvolený směr. V testu se ukázalo, že systém dobře funguje. Při rychlejší jízdě sice automobil s větrem urputně bojuje, zvolený směr ale drží obstojně a lehce rozhodit se nechá jenom při opravdu silných poryvech. Na dálnici posádku mnohem více obtěžuje aerodynamický hluk, způsobený vyšší stavbou karoserie a bezrámovými dveřmi.
Vyšší cena
Pohled do českého ceníku ukazuje, že se Smart Fortwo snaží být luxusním zbožím. Nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká, základní cena ale vcelku vysoká. S testovaným motorem Fortwo začíná na 281.000 korun, přičemž základní výbava není nijak bohatá – chybí v ní například autorádio, otáčkoměr i výškově nastavitelný volant.
Díky množství nabízených barevných kombinací je možné si Fortwo naspecifikovat podle svých představ. Stejně tak se dá automobil vybavit prvky, které donedávna byly doménou jenom větších modelů – ať už se jedná o asistent pro jízdu v pruzích nebo zadní parkovací kameru. Na druhou stranu, konkurence z řad minivozů umí vlastně to samé.
Smart Fortwo – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Smart Fortwo | Fiat 500 | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Karoserie | 3D | 3D | 3D | 3D |
Motor | 1.0 | 1.2 8v | 1.0 MPI | 1.0 VVT-i |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 1242 | 999 | 998 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/2 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 52/6000 | 51/5500 | 55/6200 | 51/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 91/2850 | 102/3000 | 95/3000-4300 | 95/4300 |
Převodovka | 5M | 5M | 5M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 151 | 160 | 171 | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 | 12,9 | 13,2 | 14,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 5,1 | 4,7 | 4,1 |
Základní cena [Kč] | 281.000 | 281.300 | 260.900 | 209.900 |
Závěr
Smart Fortwo je automobil určený pro velkoměsta, takže zatímco třeba do ulic Paříže se hodí ideálně, v českém prostředí dává smysl vlastně jenom v Praze a možná v Brně. Ve městě řidič ocení mrštnost vozu a jeho kompaktní rozměry, které spolu se skvělým poloměrem otáčení dovolí s Fortwo zaparkovat i v místech, kde by jiné minivozy měly velké potíže.
Na druhou stranu je třeba počítat s horším tlumením nerovností, které vadí především na tradičních kočičích hlavách. Fortwo si navíc stejně jako předchůdci ponechalo vyšší pořizovací cenu, což zamrzí zvlášť u tak jednoúčelně zaměřeného auta. Ne že by se Smart okresních silnic nebo dálnic výrazně bál, na častějších výletech mimo město ale jiná miniauta udělají větší parádu a navíc za nižší cenu.
Nejlevnější verze modelu | 277.000 Kč (1,0 l/45 kW) |
Základ s testovaným motorem | 281.000 Kč (1,0 l/52 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 441.895 Kč (1,0 l/52 kW Passion) |
Plusy
- Kompaktní vnější rozměry
- Mrštnost v městských ulicích
- Prostorný interiér
- Skvělý poloměr otáčení
- Široké možnosti dovybavení
Minusy
- Tlumení příčných nerovností
- Vyšší pořizovací cena
- Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
- Jenom symbolický zavazadelník
Foto: Josef Dvořák