Test Auto.cz

Smart Fortwo 1.0 (52 kW) – Skořápka do města

11.2. 2015
Verdikt
 

Smart Fortwo byl vždycky specialista na pohyb v hustém městském provozu. A na tom se ani po letech nic nezměnilo.

Smart Fortwo přijíždí ve třetí generaci. Vnější vzhled se sice proti předchůdcům výrazně proměnil, automobil si ale uchoval charakter ryze městského vozu. V rámci redakčního testu jsme zjišťovali, jak novinka jezdí, přičemž jsme usedli za volant exempláře s atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW.

Model Fortwo se v minulosti ukázal jako jeden z nejztrátovějších automobilových projektů. Z toho důvodu si u třetí generace koncern Daimler našel partnera v podobě aliance Renault-Nissan, která mu pomohla rozložit vývojové náklady. Výsledkem je použití mnohých komponent od Renaultu, jakož i návrat pětidveřového modelu Forfour, který tentokrát sdílí základy s Renaultem Twingo třetí generace (v minulosti stál na platformě Mitsubishi Colt). Forfour se navíc vyrábí ve slovinské továrně Renaultu v Novém Mestě, zatímco Fortwo zůstal osamocen v Hambachu na východě Francie.

Hravé tvary a prostorná kabina

Profil nového Fortwo se nedá splést s žádným jiným automobilem, tvar skořápky se zvýrazněným prostorovým rámem Tridion a rozměrnými bezrámovými dveřmi je pro vůz charakteristický od jeho první generace. Typickou siluetu u novinky lehce narušuje kapota, která již není tolik skloněná jako u předchůdců.

Pohled na příď a záď pak ukáže další výrazné designérské změny. Zatímco druhá generace byla vlastně jenom evolucí předchůdce, Fortwo III dostal zcela novou příď, navazující na koncepty ForstarsFor-us. Její součástí je výrazná maska chladiče a poměrně velké světlomety, které nahradily dřívější úzké.

Interiér sází na hravé detaily, ať už příplatkové čalounění palubní desky oranžovou tkaninou, nebo otáčkoměr (rovněž příplatkový) na vtipném tykadle trčícím vedle kapličky s přístroji. Kabina však dává najevo spřízněnost s vozy Renault – ostatně představitelé Smartu v minulosti přiznali, že Fortwo, Forfour a Twingo sdílejí 70 % komponent. Z Renaultu Twingo pochází mimo jiné hlavice řadicí páky, páčky pod volantem nebo rychloměr. Naopak grafika palubního počítače jasně odkazuje na vozy Mercedes-Benz, což spolu s kvalitním dílenským zpracováním dodává Smartu nádech luxusu.

obrázek [600 x 403]  

Kabina překvapuje prostorností. S místem nad hlavou pomáhá výška karoserie (1.555 mm), uvnitř Fortwo je i dostatek prostoru na šířku. Poloha za příplatkovým multifunkčním volantem není úplně špatná, silnější věnec se příjemně drží. Sedí se vcelku vysoko, což vylepšuje rozhled, místo pro levou řidičovu nohu ale ubírá podběh kola. Omezený prostor pro nohy trápí také spolujezdce.

Prostor na zavazadla je na poměry miniaut nadprůměrný. Objem zavazadelníku činí 260 litrů, což je o dost víc než ve spřízněném Twingu (219 l). Po strop kufru Fortwo lze naložit až 350 litrů bagáže. Žádným stěhovákem Smart samozřejmě není, na větší nákup nebo tašky na víkend to ale bohatě stačí. Zavazadlový prostor je dlouhý (nebo spíše krátký) 490 milimetrů, na šířku má 990 mm a po roletku je vysoký 320 mm.

Plato se dodává spolu s krytem zavazadelníku doplněným o praktické síťky za sedadly za příplatek 2.361 korun. Víko zavazadlového prostoru je dvojité, dolní část může sloužit jako pohodlná lavička, která unese až 100 kilogramů. Odkládací prostory v kabině se omezují vlastně jenom na malé schránky před spolujezdcem a ve středové konzoli, do kapes ve dveřích se však vejde 1,5litrová láhev.

Ve městě jede, v kopci se zadýchá

Testovaný Smart byl poháněn atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW a točivém momentu 91 N.m. Ten je aktuálně středem nabídky – pod ním leží slabší verze tohoto litru s 45 kW, nad ním stojí přeplňovaná devítistovka se 66 kW. Později nabídku obohatí také (u Smartu již tradiční) elektrická varianta.

Psali jsme: Smart Fortwo – Nabídku rozšiřuje základní tříválec s 45 kW

Agregát je uložen pod podlahou zavazadelníku, jak je pro Fortwo typické, poháněna jsou zadní kola. Litrový tříválec je nutné vytáčet, aby se řidič dočkal alespoň průměrné akcelerace – s ohledem na to musí být základní verze s 45 kW vskutku dýchavičná. Pro pohyb ve městě síla agregátu celkem stačí (byť rozjezdy jsou spíše pomalejšího rázu), na okresních silnicích ale motor ztrácí dech. I v mírných stoupáních je třeba podřazovat na čtyřku, v některých dokonce na trojku. Jednotka navíc poměrně silně vibruje a i ve městě je ve vyšších otáčkách vcelku hlučná, natožpak ve vysokých rychlostech.

Zatímco předchůdci standardně disponovali robotizovanou převodovkou, nové Fortwo přijíždí s pětistupňovým manuálem. Zájemcům o automat bude již brzy k dispozici šestistupňová dvouspojková převodovka s obchodním označením twinamic. K řazení nemáme větších výhrad, jednotlivé stupně jsou ale spíše delší, což neprospívá dynamice.

obrázek [600 x 409]  

Spotřebu ovlivňuje nutnost vytáčení agregátu. Kratší cesty po městě za chladných dnů znamenaly nejčastěji spotřebu kolem osmi litrů na 100 kilometrů, dalo se však dostat i k sedmi. Mimo město si Smart řekl o 5,5 litru, jízda na dálnici si vzala 6,5 litru na 100 kilometrů.

Ďábel ve městě, anděl na dálnici

Fortwo si zachovalo délku předchůdce, zůstalo dlouhé 2.695 milimetrů. Do podélného parkovacího místa se už napříč jako první generace sice nevejde, i přesto se dá s tímto Smartem zajet do mezer, do kterých se ani jiná miniauta nevejdou. Kapesní rozměry spolu s perfektním stopovým průměrem otáčení (jen 6,95 metru) a lehkým řízením znamenají, že se s Fortwo jednoduše manévruje i ve stísněných prostorech. V našem případě jsme si však museli zvyknout na to, že spojka zabírala až úplně nahoře.

Rozvor sice mezigeneračně narostl o šest milimetrů, s 1.873 mm je však nadále velice krátký. To je znát hlavně na nerovném povrchu - zvlášť problémy má Fortwo s dlažbou v centrech měst, kočičí hlavy odfiltrovat neumí. Alespoň že se karoserie na nerovnostech prakticky nenaklání. Podíl na tom měla i příplatková šestnáctipalcová kola a sportovní odpružení, které standardní podvozek snižuje o 10 milimetrů.

Psali jsme: Ojetý Smart ForTwo – Stvořený pro město

Fortwo je primárně městské vozítko, vyrazit mimo město se ale nebojí. Jízda po okresní silnici je vcelku příjemná, v zatáčkách je však nutné počítat s variabilním převodem řízení – řidič kvůli němu mnohdy neví, nakolik má volantem zatočit, aby zvolil vybranou stopu. Do zatáček se ale Fortwo vrhá srdnatě a na dálnici umí uhánět tachometrových 150 km/h.

Při jízdě na dálnici potěší standardně dodávaný asistent při poryvech bočního větru, který jako Crosswind Assist známe z některých modelů Mercedes-Benz. Systém pomocí snímačů elektronické stabilizace vyhodnocuje, zda automobilu nehrozí kvůli silnému větru opuštění jízdního pruhu, a pokud ano, začne přibrzďovat kola na návětrné straně, což pomáhá udržovat předem zvolený směr. V testu se ukázalo, že systém dobře funguje. Při rychlejší jízdě sice automobil s větrem urputně bojuje, zvolený směr ale drží obstojně a lehce rozhodit se nechá jenom při opravdu silných poryvech. Na dálnici posádku mnohem více obtěžuje aerodynamický hluk, způsobený vyšší stavbou karoserie a bezrámovými dveřmi.

obrázek [600 x 385]  

Vyšší cena

Pohled do českého ceníku ukazuje, že se Smart Fortwo snaží být luxusním zbožím. Nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká, základní cena ale vcelku vysoká. S testovaným motorem Fortwo začíná na 281.000 korun, přičemž základní výbava není nijak bohatá – chybí v ní například autorádio, otáčkoměr i výškově nastavitelný volant.

Psali jsme: Známe ceny vozů Smart Fortwo a Forfour

Díky množství nabízených barevných kombinací je možné si Fortwo naspecifikovat podle svých představ. Stejně tak se dá automobil vybavit prvky, které donedávna byly doménou jenom větších modelů – ať už se jedná o asistent pro jízdu v pruzích nebo zadní parkovací kameru. Na druhou stranu, konkurence z řad minivozů umí vlastně to samé.

Smart Fortwo – srovnání s konkurencí
ModelSmart FortwoFiat 500Škoda CitigoToyota Aygo
Karoserie3D3D3D3D
Motor1.01.2 8v1.0 MPI1.0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3]9991242999998
Válce/ventily3/44/23/43/4
Největší výkon [kW/min]52/600051/550055/620051/6000
Točivý moment [N.m/min]91/2850102/300095/3000-430095/4300
Převodovka5M5M5M5M
Max. rychlost [km/h]151160171160
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,912,913,214,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,15,14,74,1
Základní cena [Kč]281.000281.300260.900209.900

Závěr

Smart Fortwo je automobil určený pro velkoměsta, takže zatímco třeba do ulic Paříže se hodí ideálně, v českém prostředí dává smysl vlastně jenom v Praze a možná v Brně. Ve městě řidič ocení mrštnost vozu a jeho kompaktní rozměry, které spolu se skvělým poloměrem otáčení dovolí s Fortwo zaparkovat i v místech, kde by jiné minivozy měly velké potíže.

Na druhou stranu je třeba počítat s horším tlumením nerovností, které vadí především na tradičních kočičích hlavách. Fortwo si navíc stejně jako předchůdci ponechalo vyšší pořizovací cenu, což zamrzí zvlášť u tak jednoúčelně zaměřeného auta. Ne že by se Smart okresních silnic nebo dálnic výrazně bál, na častějších výletech mimo město ale jiná miniauta udělají větší parádu a navíc za nižší cenu.

Video

Nejlevnější verze modelu277.000 Kč (1,0 l/45 kW)
Základ s testovaným motorem281.000 Kč (1,0 l/52 kW)
Testovaný vůz s výbavou441.895 Kč (1,0 l/52 kW Passion)

Plusy

  • Kompaktní vnější rozměry
  • Mrštnost v městských ulicích
  • Prostorný interiér
  • Skvělý poloměr otáčení
  • Široké možnosti dovybavení

Minusy

  • Tlumení příčných nerovností
  • Vyšší pořizovací cena
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
  • Jenom symbolický zavazadelník

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Smart Fortwo na auto.cz


Foto: Josef Dvořák
Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Fortwo 1.0 (52 kW)

Cena v základní výbavě: 281 000 Kč Cena v testované výbavě: 441 895 Kč

Základní výbava:Plechová 15“ kola, pět airbagů, diody denního svícení, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém Start/stop, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat atd.

Výbava testovaného vozu:Linie Passion – přístrojová deska a výplně dveří v oranžové tkanině, multifunkční volant s koženým věncem, palubní počítač (+35.000,-), paket Sport – litá 16“ kola v černé barvě, sportovní odpružení se sníženým podvozkem o 10 mm, chromovaná koncovka výfuku, nerezové kryty pedálů (+15.084,-), paket LED a senzor – koncová diodová světla, mlhová světla, dešťový a světelný senzor (+13.379,-), paket Komfort – výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný sloupek řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka (+7.083,-), paket Cool a media – autorádio s bluetooth a funkcí streamování hudby, navigace, automatická klimatizace (+44.597,-), oranžový metalický lak Lava (+9.444,-), panoramatické střešní okno (+9.182,-), uzamykatelná schránka před spolujezdcem (+1.181,-), velurové koberečky (+1.023,-), ambientní osvětlení (+3.935,-), vyhřívaná sedadla (+6.821,-), přídavné přístroje – hodiny a otáčkoměr (+3.935,-), zadní parkovací čidla (+7.870,-), kryt zavazadelníku (+2.361,-).

V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole V Česku unijní bankovní agentura nebude, Praha vypadla v prvním kole

Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) nebude po brexitu v…

USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu USA opět zařadí KLDR na seznam podporovatelů terorismu

Spojené státy opět zařadí KLDR na seznam zemí…

Glosa Tomáše Stingla: Africké jaro Glosa Tomáše Stingla: Africké jaro

Snad čerta nevystřídá ďábel. Tančící lidé na ulicích…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor Smart Fortwo 1.0 (52 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Emise CO2:93
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / -
Objem nádrže (l):28
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 880 / 270
Rozměr pneu:185/50 R 16, 205/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1663
c) výška (mm): 1555
d) rozvor (mm): 1873
e) rozchod vpředu (mm): 1469
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1090
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1320
délka sedáku vpředu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
 

Přidat názorDiskuse: Smart Fortwo 1.0 (52 kW) – Skořápka do města







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

 



Smart Maybach od Peisert Design: Vize elektrického luxusu Smart Maybach od Peisert Design: Vize elektrického luxusu

Smart sice není levný, ale do města je jako dělaný. Někdo…

Brabus Ultimate 125 je pěkně ostrý Smart Fortwo s cenou daleko přes milion Brabus Ultimate 125 je pěkně ostrý Smart Fortwo s cenou daleko přes milion

Brabus si jako dvorní úpravce vozů značky Smart připravil…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem: Vdova prozradila datum a místo pohřbu

Poslední rozloučení s legendárním Wabim Daňkem:…

Poslední rozloučení s folkovým písničkářem Wabim Daňkem (†70) se uskuteční 23. listopadu od 12 hodin v Praze ve…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší starostlivá matka, nebo striptérka?

Kouč z Lajny jde dělat rozhovor: Je lepší…

V dalším díle hokejového seriálu Lajna vyráží trenér druholigového Havířova Luboš Hrouzek, kterého hraje Jiří…

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu Jana Novotná (†49)

Rána pro český tenis! Zemřela vítězka Wimbledonu…

Smutná zpráva jako blesk z čistého nebe zasáhla nejen český tenis. V neděli po těžké nemoci zemřela legendární…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…