Test Auto.cz

Smart Fortwo 1.0 (52 kW) – Skořápka do města

11.2. 2015
Verdikt
 

Smart Fortwo byl vždycky specialista na pohyb v hustém městském provozu. A na tom se ani po letech nic nezměnilo.

Smart Fortwo přijíždí ve třetí generaci. Vnější vzhled se sice proti předchůdcům výrazně proměnil, automobil si ale uchoval charakter ryze městského vozu. V rámci redakčního testu jsme zjišťovali, jak novinka jezdí, přičemž jsme usedli za volant exempláře s atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW.

Model Fortwo se v minulosti ukázal jako jeden z nejztrátovějších automobilových projektů. Z toho důvodu si u třetí generace koncern Daimler našel partnera v podobě aliance Renault-Nissan, která mu pomohla rozložit vývojové náklady. Výsledkem je použití mnohých komponent od Renaultu, jakož i návrat pětidveřového modelu Forfour, který tentokrát sdílí základy s Renaultem Twingo třetí generace (v minulosti stál na platformě Mitsubishi Colt). Forfour se navíc vyrábí ve slovinské továrně Renaultu v Novém Mestě, zatímco Fortwo zůstal osamocen v Hambachu na východě Francie.

Hravé tvary a prostorná kabina

Profil nového Fortwo se nedá splést s žádným jiným automobilem, tvar skořápky se zvýrazněným prostorovým rámem Tridion a rozměrnými bezrámovými dveřmi je pro vůz charakteristický od jeho první generace. Typickou siluetu u novinky lehce narušuje kapota, která již není tolik skloněná jako u předchůdců.

Pohled na příď a záď pak ukáže další výrazné designérské změny. Zatímco druhá generace byla vlastně jenom evolucí předchůdce, Fortwo III dostal zcela novou příď, navazující na koncepty ForstarsFor-us. Její součástí je výrazná maska chladiče a poměrně velké světlomety, které nahradily dřívější úzké.

Interiér sází na hravé detaily, ať už příplatkové čalounění palubní desky oranžovou tkaninou, nebo otáčkoměr (rovněž příplatkový) na vtipném tykadle trčícím vedle kapličky s přístroji. Kabina však dává najevo spřízněnost s vozy Renault – ostatně představitelé Smartu v minulosti přiznali, že Fortwo, Forfour a Twingo sdílejí 70 % komponent. Z Renaultu Twingo pochází mimo jiné hlavice řadicí páky, páčky pod volantem nebo rychloměr. Naopak grafika palubního počítače jasně odkazuje na vozy Mercedes-Benz, což spolu s kvalitním dílenským zpracováním dodává Smartu nádech luxusu.

obrázek [600 x 403]  

Kabina překvapuje prostorností. S místem nad hlavou pomáhá výška karoserie (1.555 mm), uvnitř Fortwo je i dostatek prostoru na šířku. Poloha za příplatkovým multifunkčním volantem není úplně špatná, silnější věnec se příjemně drží. Sedí se vcelku vysoko, což vylepšuje rozhled, místo pro levou řidičovu nohu ale ubírá podběh kola. Omezený prostor pro nohy trápí také spolujezdce.

Prostor na zavazadla je na poměry miniaut nadprůměrný. Objem zavazadelníku činí 260 litrů, což je o dost víc než ve spřízněném Twingu (219 l). Po strop kufru Fortwo lze naložit až 350 litrů bagáže. Žádným stěhovákem Smart samozřejmě není, na větší nákup nebo tašky na víkend to ale bohatě stačí. Zavazadlový prostor je dlouhý (nebo spíše krátký) 490 milimetrů, na šířku má 990 mm a po roletku je vysoký 320 mm.

Plato se dodává spolu s krytem zavazadelníku doplněným o praktické síťky za sedadly za příplatek 2.361 korun. Víko zavazadlového prostoru je dvojité, dolní část může sloužit jako pohodlná lavička, která unese až 100 kilogramů. Odkládací prostory v kabině se omezují vlastně jenom na malé schránky před spolujezdcem a ve středové konzoli, do kapes ve dveřích se však vejde 1,5litrová láhev.

Ve městě jede, v kopci se zadýchá

Testovaný Smart byl poháněn atmosférickým litrovým tříválcem o výkonu 52 kW a točivém momentu 91 N.m. Ten je aktuálně středem nabídky – pod ním leží slabší verze tohoto litru s 45 kW, nad ním stojí přeplňovaná devítistovka se 66 kW. Později nabídku obohatí také (u Smartu již tradiční) elektrická varianta.

Psali jsme: Smart Fortwo – Nabídku rozšiřuje základní tříválec s 45 kW

Agregát je uložen pod podlahou zavazadelníku, jak je pro Fortwo typické, poháněna jsou zadní kola. Litrový tříválec je nutné vytáčet, aby se řidič dočkal alespoň průměrné akcelerace – s ohledem na to musí být základní verze s 45 kW vskutku dýchavičná. Pro pohyb ve městě síla agregátu celkem stačí (byť rozjezdy jsou spíše pomalejšího rázu), na okresních silnicích ale motor ztrácí dech. I v mírných stoupáních je třeba podřazovat na čtyřku, v některých dokonce na trojku. Jednotka navíc poměrně silně vibruje a i ve městě je ve vyšších otáčkách vcelku hlučná, natožpak ve vysokých rychlostech.

Zatímco předchůdci standardně disponovali robotizovanou převodovkou, nové Fortwo přijíždí s pětistupňovým manuálem. Zájemcům o automat bude již brzy k dispozici šestistupňová dvouspojková převodovka s obchodním označením twinamic. K řazení nemáme větších výhrad, jednotlivé stupně jsou ale spíše delší, což neprospívá dynamice.

obrázek [600 x 409]  

Spotřebu ovlivňuje nutnost vytáčení agregátu. Kratší cesty po městě za chladných dnů znamenaly nejčastěji spotřebu kolem osmi litrů na 100 kilometrů, dalo se však dostat i k sedmi. Mimo město si Smart řekl o 5,5 litru, jízda na dálnici si vzala 6,5 litru na 100 kilometrů.

Ďábel ve městě, anděl na dálnici

Fortwo si zachovalo délku předchůdce, zůstalo dlouhé 2.695 milimetrů. Do podélného parkovacího místa se už napříč jako první generace sice nevejde, i přesto se dá s tímto Smartem zajet do mezer, do kterých se ani jiná miniauta nevejdou. Kapesní rozměry spolu s perfektním stopovým průměrem otáčení (jen 6,95 metru) a lehkým řízením znamenají, že se s Fortwo jednoduše manévruje i ve stísněných prostorech. V našem případě jsme si však museli zvyknout na to, že spojka zabírala až úplně nahoře.

Rozvor sice mezigeneračně narostl o šest milimetrů, s 1.873 mm je však nadále velice krátký. To je znát hlavně na nerovném povrchu - zvlášť problémy má Fortwo s dlažbou v centrech měst, kočičí hlavy odfiltrovat neumí. Alespoň že se karoserie na nerovnostech prakticky nenaklání. Podíl na tom měla i příplatková šestnáctipalcová kola a sportovní odpružení, které standardní podvozek snižuje o 10 milimetrů.

Psali jsme: Ojetý Smart ForTwo – Stvořený pro město

Fortwo je primárně městské vozítko, vyrazit mimo město se ale nebojí. Jízda po okresní silnici je vcelku příjemná, v zatáčkách je však nutné počítat s variabilním převodem řízení – řidič kvůli němu mnohdy neví, nakolik má volantem zatočit, aby zvolil vybranou stopu. Do zatáček se ale Fortwo vrhá srdnatě a na dálnici umí uhánět tachometrových 150 km/h.

Při jízdě na dálnici potěší standardně dodávaný asistent při poryvech bočního větru, který jako Crosswind Assist známe z některých modelů Mercedes-Benz. Systém pomocí snímačů elektronické stabilizace vyhodnocuje, zda automobilu nehrozí kvůli silnému větru opuštění jízdního pruhu, a pokud ano, začne přibrzďovat kola na návětrné straně, což pomáhá udržovat předem zvolený směr. V testu se ukázalo, že systém dobře funguje. Při rychlejší jízdě sice automobil s větrem urputně bojuje, zvolený směr ale drží obstojně a lehce rozhodit se nechá jenom při opravdu silných poryvech. Na dálnici posádku mnohem více obtěžuje aerodynamický hluk, způsobený vyšší stavbou karoserie a bezrámovými dveřmi.

obrázek [600 x 385]  

Vyšší cena

Pohled do českého ceníku ukazuje, že se Smart Fortwo snaží být luxusním zbožím. Nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká, základní cena ale vcelku vysoká. S testovaným motorem Fortwo začíná na 281.000 korun, přičemž základní výbava není nijak bohatá – chybí v ní například autorádio, otáčkoměr i výškově nastavitelný volant.

Psali jsme: Známe ceny vozů Smart Fortwo a Forfour

Díky množství nabízených barevných kombinací je možné si Fortwo naspecifikovat podle svých představ. Stejně tak se dá automobil vybavit prvky, které donedávna byly doménou jenom větších modelů – ať už se jedná o asistent pro jízdu v pruzích nebo zadní parkovací kameru. Na druhou stranu, konkurence z řad minivozů umí vlastně to samé.

Smart Fortwo – srovnání s konkurencí
ModelSmart FortwoFiat 500Škoda CitigoToyota Aygo
Karoserie3D3D3D3D
Motor1.01.2 8v1.0 MPI1.0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3]9991242999998
Válce/ventily3/44/23/43/4
Největší výkon [kW/min]52/600051/550055/620051/6000
Točivý moment [N.m/min]91/2850102/300095/3000-430095/4300
Převodovka5M5M5M5M
Max. rychlost [km/h]151160171160
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,912,913,214,2
Komb. spotřeba [l/100 km]4,15,14,74,1
Základní cena [Kč]281.000281.300260.900209.900

Závěr

Smart Fortwo je automobil určený pro velkoměsta, takže zatímco třeba do ulic Paříže se hodí ideálně, v českém prostředí dává smysl vlastně jenom v Praze a možná v Brně. Ve městě řidič ocení mrštnost vozu a jeho kompaktní rozměry, které spolu se skvělým poloměrem otáčení dovolí s Fortwo zaparkovat i v místech, kde by jiné minivozy měly velké potíže.

Na druhou stranu je třeba počítat s horším tlumením nerovností, které vadí především na tradičních kočičích hlavách. Fortwo si navíc stejně jako předchůdci ponechalo vyšší pořizovací cenu, což zamrzí zvlášť u tak jednoúčelně zaměřeného auta. Ne že by se Smart okresních silnic nebo dálnic výrazně bál, na častějších výletech mimo město ale jiná miniauta udělají větší parádu a navíc za nižší cenu.

Video

Nejlevnější verze modelu277.000 Kč (1,0 l/45 kW)
Základ s testovaným motorem281.000 Kč (1,0 l/52 kW)
Testovaný vůz s výbavou441.895 Kč (1,0 l/52 kW Passion)

Plusy

  • Kompaktní vnější rozměry
  • Mrštnost v městských ulicích
  • Prostorný interiér
  • Skvělý poloměr otáčení
  • Široké možnosti dovybavení

Minusy

  • Tlumení příčných nerovností
  • Vyšší pořizovací cena
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
  • Jenom symbolický zavazadelník

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Smart Fortwo na auto.cz


Foto: Josef Dvořák
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Smart Fortwo 1.0 (52 kW)

Cena v základní výbavě: 281 000 Kč Cena v testované výbavě: 441 895 Kč

Základní výbava:Plechová 15“ kola, pět airbagů, diody denního svícení, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, systém Start/stop, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat atd.

Výbava testovaného vozu:Linie Passion – přístrojová deska a výplně dveří v oranžové tkanině, multifunkční volant s koženým věncem, palubní počítač (+35.000,-), paket Sport – litá 16“ kola v černé barvě, sportovní odpružení se sníženým podvozkem o 10 mm, chromovaná koncovka výfuku, nerezové kryty pedálů (+15.084,-), paket LED a senzor – koncová diodová světla, mlhová světla, dešťový a světelný senzor (+13.379,-), paket Komfort – výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný sloupek řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka (+7.083,-), paket Cool a media – autorádio s bluetooth a funkcí streamování hudby, navigace, automatická klimatizace (+44.597,-), oranžový metalický lak Lava (+9.444,-), panoramatické střešní okno (+9.182,-), uzamykatelná schránka před spolujezdcem (+1.181,-), velurové koberečky (+1.023,-), ambientní osvětlení (+3.935,-), vyhřívaná sedadla (+6.821,-), přídavné přístroje – hodiny a otáčkoměr (+3.935,-), zadní parkovací čidla (+7.870,-), kryt zavazadelníku (+2.361,-).

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman Putin mě pozval do Soči, libuje si Zeman

Ruský prezident Vladimir Putin pozval Miloše Zemana na…

 

Štítky Smart Testy Minivozy

Technické údaje
Motor Smart Fortwo 1.0 (52 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Emise CO2:93
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / -
Objem nádrže (l):28
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 880 / 270
Rozměr pneu:185/50 R 16, 205/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1663
c) výška (mm): 1555
d) rozvor (mm): 1873
e) rozchod vpředu (mm): 1469
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1090
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1320
délka sedáku vpředu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
 

Přidat názorDiskuse: Smart Fortwo 1.0 (52 kW) – Skořápka do města







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Smart Maybach od Peisert Design: Vize elektrického luxusu Smart Maybach od Peisert Design: Vize elektrického luxusu

Smart sice není levný, ale do města je jako dělaný. Někdo…

Brabus Ultimate 125 je pěkně ostrý Smart Fortwo s cenou daleko přes milion Brabus Ultimate 125 je pěkně ostrý Smart Fortwo s cenou daleko přes milion

Brabus si jako dvorní úpravce vozů značky Smart připravil…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Dnes 18:59

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Živý Ken: Jen můj penis je pravý! Možná se ale stanu ženou

Podstoupil téměř 60 plastických operací a utratil spoustu peněz, aby se celý proměnil a líbil se sám sobě.…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli tenisáky, hráči fotili selfie

Tenisové hvězdy v Praze! Federer a spol. házeli…

Tenisová akce roku v Praze je oficiálně zahájena! Na Staroměstském náměstí se ve středu odpoledne fanouškům…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…