Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru BRZ – Každodenní dávka emocí

Diskuze (118)
Konečně je tady, sportovní kupé s pohonem zadních kol a znáčkem Subaru. BRZ, jinými slovy jednovaječné dvojče Toyoty GT86.

Zatímco Toyotu GT86 jsem poprvé vyzkoušel loni v květnu a Aleš ji důkladně otestoval loni na podzim, na sesterský model Subaru jsme si museli chvilku počkat. Kupé BRZ se totiž napřed vrhlo do Ameriky, kde je o něj velký zájem. Až po uspokojení prvotního náporu se ve výrobním plánu našla kapacita také pro evropské trhy. Nám to ale nevadí, na Toyotu jsme si už dobře zvykli a teď se můžeme se stejným nadšením podívat na zoubek Subaru.

Oficiálně se jedná o první Subaru s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol. Znalci automobilové historie možná vzpomenou na vůbec první Subaru, model P-1 z roku 1954, tento kompaktní sedan ale vznikl v pouhých dvaceti exemplářích, a tak ho sama automobilka nepočítá. Nakonec značku Subaru máme neodmyslitelně spojenou s pohonem všech kol, takže BRZ představuje opravdu krok novým směrem.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Od sesterské Toyoty se Subaru liší jiným uspořádáním přídě. Šestiúhelník v masce chladiče se obrátil a zvětšil – takovou masku napříště ponesou všechna Subaru. Mimochodem, na předním nárazníku se nacházejí hned dva otvory pro tažné oko. Jak praktické! Přední světla mají stejný tvar, ale jiné uspořádání. Diodový rámeček kolem xenonového projektoru slouží jenom jako obrysové světlo, funkci denního svícení plní pásky LED v přepracovaném nárazníku. Do hlavních světel se naopak přesunuly směrovky. Když pomineme označení modelu, tak tím vnější rozdíly končí, dokonce i design litých kol je stejný.

Co uvnitř? Interiér jakoby u Subaru schválně ošidili… jak jinak si vysvětlit, že zajímavý dekor před spolujezdcem nahradil laciný šedý (rádoby stříbrný) plast? Taky zmizelo autorádio s barevnou dotykovou obrazovkou a Bluetooth – místo něj z hlubin skladů u Subaru vyšlo na světlo světa stařičké rádio se zeleným displejem. A všechno ostatní v interiéru přitom svítí červeně… Vedle toho je absence bezrámového zrcátka nepodstatným detailem, stejně jako nemožnost zvolit dvoubarevný interiér (Toyota vedle celočerného nabízí i černo-červený).

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Podvozek, aneb Toyota jezdí trochu jinak

Ale dost bylo zkoumání detailů, důležitější než tvary nárazníků a rozmístění znáčků je to, jak auto jezdí. I když tady to bude spíše takové opáčko. Nebo ne? První dojem z natáčení videa v Motorlandu v Bělé pod Bezdězem byl takový, že Subaru jezdí více méně jako Toyota. Bez možnosti přímého porovnání by se na trati bez rychlých zatáček těžko daly určit zásadnější rozdíly mezi BRZ a GT86. Další stovky kilometrů na českých okreskách ale ukázaly, že by mezi sportovními dvojčaty přece jenom mohl být rozdíl.

Ať už má BRZ jen přitvrzené přední zavěšení, nebo zároveň o trošku měkčí naladění zadní nápravy (různé zdroje se v tomto rozcházejí), ve světle této skutečnosti přiznávám, že se Subaru chová o kousek jinak. Pevnější vedení předních kol znamená ostřejší odezvu na natočení volantu, ještě přesnější zpětnou vazbu řízení (a to má tolik odsuzovaný elektromechanický posilovač!) a dokonale neutrální chování. Nedotáčivost je pro BRZ neznámým pojmem, dočkal jsem se jí jen jednou, když zimní Nokiany na mokré silnici odmítly poslušnost.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Proti pevnějšímu předku stojí hravější zadek. Výraznější rozdíl v ladění náprav ovlivňuje ochotu zadních kol jít do přetáčivého smyku. Zatímco utrhnout Toyotu na suchém asfaltu prakticky nejde, Subaru se nechá pobídnout plynem k powerslidu. Když výkon nestačí, není nic jednoduššího než stará dobrá drifterská technika – rychlé sešlápnutí spojky, tzv. clutch kick.

Záď se pak umí hezky sklouznout a dokonce nemá daleko k tomu, aby se docela čitelně rozhoupala. Na rychlejší a širší silnici, než je Motorland v Bělé, stačí i to nejjednodušší – škubnout volantem a BRZ se nádherně sune bokem. Na druhou stranu při čisté jízdě v rychlých zatáčkách ale hrozí zaklekávání na vnější zadní kolo, které dodává průjezdu neoprávněný nádech nervozity.

Puristé proto mohou vybírat mezi stabilnější Toyotou a driftovatelnějším Subaru. Faktem ale je, že rozdíly jsou tak delikátní, že je při běžné testovací jízdě nejspíše vůbec nepoznáte.

Motor, aneb jde to i bez turbodmychadla

Motor FA20, tedy atmosférický dvoulitr s protilehlými válci, je ten samý jako v Toyotě. Automobilky u nového boxeru spojily své síly – Subaru dodalo například blok boxeru nebo variabilní časování ventilů AVCS, Toyota nabídla kombinaci přímého a nepřímého vstřikování D4-S, které spojuje výhody obou systémů. Motor je výrazně jiný než dvoulitr FB20, dodávaný například do Subaru XV. Díky čtvercové koncepci (vrtání i zdvih shodně 86 mm) a vysokému kompresnímu poměru 12,5:1 dosahuje extrémního výkonu 147 kW při 7000 min-1 a maxima točivého momentu 205 N.m o šest set otáček dříve.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Malé kupé váží 1305 kg, a tak si s ním silný motor hravě poradí i v nižších otáčkách. Když ale chcete Subaru trochu vydráždit, jsou nutností nějaké čtyři tisíce a pořádného svezení se dočkáte jen při důsledném vytáčení k omezovači, kdy kabinu prostupuje sytý a poctivý mechanický zvuk motoru. Častější řazení ale ničemu nevadí, naopak práce s převodovkou dělá radost. Díky trojité synchronizaci zapadávají jednotlivé převody naprosto samozřejmě. Řadicí páka se v kulise pohybuje přesně, bez zadrhávání a na krátkých drahách.

Šestistupňový manuál, původem z Lexusu, má dobře poskládané převody. Dvojka stačí přesně do 100 km/h, další rychlosti se řadí při 140, 180 a 210 km/h. Ani šestka motor zbytečně nezadusí – BRZ snadno udrží tachometrových 230 km/h, kdy točí šest tisíc otáček a spálí v průměru 24 l/100 km. Jízda v nižších otáčkách a nižších rychlostech samozřejmě nepředstavuje problém, tempo 130 km/h znamená hodnoty 3500 min-1 a 7,3 l/100 km.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

S dvousetkoňovým sporťákem se dá opravdu jezdit denně a s přijatelnými provozními náklady. V tom spočívá velká část jeho kouzla – i pomalá jízda je příjemná a navíc úsporná, což se o takovém WRX STI bohužel říct nedá. Přitom stačí málo: meziplyn, podřadit a zašlápnout plyn do podlahy. A nebo vypnout stabilizační systém a jemně škubnout volantem. V obou případech je výsledkem neředěná radost z řízení. Bravo Subaru!

Mohl bych si ještě postěžovat na drobný nedostatek výkonu, protože do kopce, a zvlášť v rychlostech nad 100 km/h, BRZ kdovíjak přesvědčivě nezrychluje. Ale toto téma se už probralo ze všech možných úhlů a spojenci Toyota-Subaru snad brzy představí odpověď. Navíc upřímně… musel bych nádrží prolít ještě pěkných pár hektolitrů benzinu, abych se naučil BRZ dokonale ovládat jak leží a stojí. Teprve potom by byl požadavek na vyšší výkon skutečně oprávněný.

Cenové srovnání

Jsem toho názoru, že nakonec si každý zvolí tu svoji značku, ale pro pořádek se sluší porovnat cenovou politiku, když na trhu operují dvě skoro identická auta. Toyota na to jde jednoduše, GT86 nabízí v jediném stupni výbavy, kde prakticky nic nechybí. K základní ceně 809.900 Kč se připlácí akorát za navigaci, metalízu, automatickou převodovku nebo Aero Pack, naopak nechybí třeba xenony nebo kožené čalounění.

To Subaru nabízí dvě úrovně a levnější Active vypadá velmi sympaticky, z osekaného seznamu výbavy doopravdy chybí snad jenom autorádio (aspoň si můžete koupit lepší, než je originální). To je ale pouze první dojem, protože verze Active zároveň znamená menší průměr brzdových kotoučů, otevřený diferenciál místo samosvorného, prodloužený stálý převod a vyšší světlou výšku.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Takže pokud to myslíte se sportovním svezením vážně, nezbývá, než si připlatit 100 tisíc korun za verzi Sport a společně s lepší technikou koupit (možná) zbytečnou výbavu. A nebo investovat podobnou, či vyšší sumu do výkonnějších brzd, okruhového diferenciálu a úprav podvozku.

Cena BRZ ve výbavě Sport je skoro stejná jako u Toyoty, Subaru je o 900 korun levnější. Za kožené čalounění ale vyžaduje další příplatek a parkovací senzory, které jsou u auta s omezeným výhledem vzad velmi užitečným doplňkem. Takže čistě finančně se GT86 jeví jako výhodná koupě. Ještě že u sportovních aut nejde jen o tabulková srovnání výkonů, výbav a cen...

Subaru BRZ - srovnání cen s Toyotou GT86
Model Subaru BRZ Subaru BRZ Toyota GT86
Verze Active Sport Premium
Cena [Kč] 709.000,- 809.000,- 809.900,-
Bezklíčový vstup - S S
Klimatizace dvouzónová - S S
Klimatizace manuální S - -
Lakované kliky a zrcátka - S S
LED denní svícení S S S
Litá kola R16 R17 R17
Parkovací senzory - - S
Přední mlhovky - S S
Rádio 2DIN - S S
Samosvorný diferenciál - S S
Tempomat - S S
Xenonové světlomety S S S
Aero Pack - - 30.000,-
Automatická převodovka 40.000,- 40.000,- 40.000,-
Kožené čalounění + vyhřívání sedadel - 55.000,- S
Metalíza S S 15.000,-
Navigace - - 15.000,-

Závěrem, aneb buďme rádi, že existuje

Zaprvé, Subaru BRZ je povedené auto. Má všechno, co správnému sporťáku nesmí chybět, takže si vysoké hodnocení právem zaslouží. Zadruhé, tandem Subaru a Toyota si zaslouží obrovský respekt za realizaci takového projektu, zvlášť v dnešní době. Kdo jiný, než největší automobilka na světě by měl občas dělat auta jen tak pro radost, bez důsledného sledování ekonomických ukazatelů.

Přesto se ta odvaha musí ocenit. A konečně zatřetí, nebojte se aut s pohonem zadních kol! Toto lehké dvousetkoňové kupé je hravé, snadno ovladatelné a s pomocí elektroniky stoprocentně nezáludné.

Teď je na nás všech, abychom ukázali, že takové auto má v dnešní době ještě svůj smysl. Když bude zájem o BRZ a GT86 dost velký, určitě se přidají i další automobilky a dočkáme se více dostupných, zábavných a možná ještě lepších aut.

PS: Tak si říkám, jestli se s Golfem GTI Cabriolet nenadělá více parády… ale ne, bez pohonu na zadek to prostě není ono!

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

První cena vozu 709.000 Kč (BRZ Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 709.000 Kč (BRZ Active)
Základní cena testovaného vozu 809.000 Kč (BRZ Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 864.000 Kč (BRZ Sport)

Plusy

  • Dokonalá pozice za volantem, výhled z vozu
  • Přesné a citlivé řízení se slabým účinkem posilovače – nejlepší ze všech Subaru
  • Ukázková synchronizace převodovky, přesné řazení s krátkými dráhami
  • Vyvážené jízdní vlastnosti, perfektní ovladatelnost, hravý podvozek

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Výkon v nižších a středních otáčkách
  • Méně vybavené než GT86, nemůže mít parkovací senzory

Foto: Petr Homolka

Diskuze (118)
Subaru BRZ Sport
Cena základní sestavy 809 000 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, zadní spojler, sada na opravu pneumatik, mlhovky, spojler, automatická duální klimatizace, ABS, VSC, TRC, přední, bočná a hlavové airbagy, kolenní airbag, zadní diferenciál LSD, tempomat, volant a řadicí páka v kůži, systém smart entry a další. Kč
Cena testované sestavy 864 000 Kč
Výbava testované sestavy Kožené čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel (+55.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 365
Rozměr pneu: 215/45 R17
Subaru BRZ Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - curwasportiva
10. 4. 2013 06:35
Re: s Alfou 4C?
Pro srovnání s 4C asi stačí poukázat na skoro 500kg váhový rozdíl, to si myslím hovoří za vše... Ale takový Golf GTi Cabrio, to je jiná >:-[]
Avatar - curwasportiva
10. 4. 2013 06:32
Golf GTI?? a Cabrio????
Slovy klasika "je to taková pěkná tečka, za tím naším představením".
Jako sorry,ale tohle autor ani nemohl myslet vážně. Golf GTI a navic kabriolet, který nemá se sportovním autem, ale vůbec nic společného.
S tím můžete dělat parádu, tak u Vás před Kauflandem pane Vaverka, tam by ho mnozi zcela jistě ocenili. Ale prosím na "auto" webu, si takové poznámky nechte od cesty. Děkuji.
Avatar - Bully_
7. 4. 2013 23:21
Re: 147kW z dvoulitru jako extrémní výkon?
S2000 JDM i 250k. Ano, bylo to "kdysi". A to nepocitam wankely, tam je pomer obsah/vykon jeste uplne jinde, i kdyz tam zase nejde o klasickou koncepci motoru a navic slo o trosku neefektivni slepou ulicku. I kdyz nikdy nerikej nikdy >:D
Avatar - petr164
7. 4. 2013 21:05
s Alfou 4C?
Jsem zvědav na srovnání s Alfou 4C. Účel týž, parametry trochu jiné, cena nesrovnatelná - přesto ale by to bylo zajímavé. Mimochodem, výkon a krouťák japonských dvojčat je stejný jako u legendárního Busso motore V6 TB...
7. 4. 2013 20:16
Re: 147kW z dvoulitru jako extrémní výkon?
Existoval japonský CTR, tuším 1997, kdy z 1.6 dávali 185HP