reklama


Test Auto.cz

Suzuki Kizashi 2.4 VVT – Proč ho ještě nemáte?

11.6. 2014
Verdikt
 

Ambiciozní plán o vstupu Suzuki do střední třídy se jmenuje Kizashi. Kvalitní vůz s výbornými jízdními vlastnostmi však veřejnost dost přehlíží.

Samotný záměr Suzuki vstoupit do střední třídy měl velmi zdravé jádro – lidé si oblíbili Volkswagen Passat, Ford Mondeo nebo i domácí Škodu Superb a na pomyslný kousek koláče si proto mysleli také Japonci. Ani dnes však Kizashi na našich silnicích prakticky nevidíme, což je vzhledem k jeho prokazatelným kvalitám velká škoda.

Ačkoliv firma investovala do vývoje nemalé peníze, v Americe se vůz nestihl skoro ani ohřát a v Evropě si jej většinou koupí pouze pravověrní příznivci. Důvod je přitom jednoduchý – jediná výbava, jediný motor (navíc zážehový s větším objemem) a pohon všech kol pouze ve spojení s méně oblíbenou bezestupňovou převodovkou CVT. Na druhou stranu však za svoje peníze dostanete absolutní maximum a příplatková výbava se tím pádem zredukovala pouze na navigaci Clarion (32.000 Kč) a metalízu (11.000 Kč).

obrázek [600 x 362]  

Další neopomenutelnou vlastností je charakter – toho má Suzuki Kizashi na rozdávání. Tvary 4.650 milimetrů dlouhé karoserie se nestihly okoukat ani po bezmála pěti letech od uvedení na americký trh, osmnáctipalcová kola (ve standardu stejně jako xenonové světlomety) vozu pasují jako ulitá a celý koncept působí neuvěřitelně robustním dojmem. Výhodou navíc je, že automobil nepodléhá vlivům „garážových“ tunerů - každá další změna designu totiž není žádoucí.

Test 2010: Suzuki Kizashi 2,4 VVT 4x4 – Nová štika v rybníce


Uvnitř jako v pokojíčku

Připlácet za kožené čalounění vyhřívaných sedadel a startování tlačítkem? Ve světě Kizashi naprosto nepřípustná věc. Ať už se bavíme o takřka ideální pozici za volantem, kterou si díky jeho širokému rozsahu nastavení najde prakticky kdokoliv, nebo měkoučkých sedadlech s dostatečným bočním vedením, nikde nevidíme zásadní nedostatky. Jistě, tlačítka u levého řidičova kolene vypadají jako z učebnice automobilové historie a horní měkčená část přístrojové desky by si zasloužila atraktivnější texturu, to je ale pouze věcí vkusu.

obrázek [600 x 402]  

Pro Evropany by tedy mělo být důležité, že je uvnitř dostatek prostoru pro čtyři dospělé (na Passat a Superb to ale nestačí) a zavazadelník o objemu 461 litrů vyhovuje každodenní potřebě. Přístup do něj je kvůli menšímu vstupnímu otvoru lehce omezen, charismatické linie zádi si však svou daň někde vybrat musely.

Vysokou spotřebu nečekejte

Suzuki Kizashi je (společně s Mazdou 6) ukázkovým příkladem negativního postoje k downsizingu. Japonci se zkrátka nevzdávají a místo toho, aby u benzinových motorů snížili objem a výkonový deficit dohnali přeplňováním, zůstávají u poctivé kubatury a zároveň neméně atraktivních provozních nákladů. V takovém případě se může i čtyřválec 2.4 VVT o výkonu 131 kW v 6.500 otáčkách za minutu ukázat jako ideální společník na dlouhé cesty i dynamickou jízdu mimo město.

Jednoho z atmosférických mohykánů bychom si měli vážit už díky jeho nezaměnitelnému charakteru. V nízkých otáčkách o něm prakticky nevíte, výkon narůstá lineárně (nikoliv však pomalu) a po překročení 4000 min-1, kdy naplno nastoupí 230 N.m točivého momentu, vystrčí růžky. Je přitom až překvapivé, jak rychle agregát reaguje na povely pedálu plynu a ochotně roztáčí přední kola k dosažení maximální možné dynamiky.

obrázek [600 x 337]  

Je logické, že po přitlačení na pilu budete muset tankovací pistoli přidržet v hrdle nádrže o něco déle, výsledných 9 litrů na 100 km ve „fun“ režimu nám ale stejně nepřipadá příliš. Škoda jenom, že motoru chybí znatelná výkonová špička a výraznější zvuková kulisa ve vyšších otáčkách. Překážkou nakonec není ani manuální šestistupňová převodovka, která je jedinou možností, pokud preferujete předních pohon. S agregátem si totiž velmi dobře rozumí, a ačkoliv dráhy řazení nepatří k nejpřesnějším (okolo neutrální polohy se páka docela zadrhává), ostudu rozhodně neudělá.

Všeobecně rozšířené moudro, že na dlouhé trasy je stejně nejlepší turbodiesel, dostává v případě Kizashi řádně na frak. Sedmilitrové spotřebě se totiž při dálniční rychlosti (motor v tu chvíli točí 2.900 otáček) občas neubrání ani tolik opěvované 2.0 TDI koncernu Volkswagen a pro mimoměstských 6,5 litru se nemusíte za každou cenu hlídat. Velké atmosférické benzinové motory zkrátka fungují v širším spektru otáček, nepolevují, a je s nimi ve většině případů mnohem větší zábava. Proč tedy Suzuki Kizashi nestojí na každém rohu?

Kizashi mluví do řízení

Je jenom málo mainstreamových vozů střední třídy, které by řidiči nabídly skutečný požitek z řízení. Suzuki Kizashi však společně s Mazdou 6 stojí na pomyslném vrcholu. Nastavení podvozku představuje i navzdory použitým 18“ kolům ideální kompromis mezi komfortem a sportovností, což přesně potvrzuje dvě odvrácené tváře vozu. A upřímně řečeno – tak dobře jsem se za volantem „středního“ sedanu už dlouho nepobavil.

Test 2011: Suzuki Kizashi – Skvělý i bez downsizingu


Jezdit přesně a ostře se Suzuki Kizashi není náročné. Posilovač řízení nemá přehnaný účinek, měkčí pedály neunaví ani po celodenním „šlapání“ a čitelnost podvozku je přímo ukázková. Skrze konečky prstů a sedadlo řidiče se k vám navíc dostává až překvapivé množství informací, které dopomohou k co nejlepším jízdním zážitkům. Je sice pravda, že motor musíte pro rychlejší tempo více vytáčet a nenechat spadnout otáčky pod 4000 min-1, automobil pak ale působí až překvapivě hravým dojmem (vždyť také váží jenom 1420 kg) a na limitu má neutrální, až lehce přetáčivé tendence. Opět tedy musíme položit zásadní otázku: Proč nestojí Suzuki Kizashi na každém rohu?

Závěr

Při hledání důvodů menšího prodejního neúspěchu Suzuki Kizashi na českém trhu (2013: 19 kusů, 2012: 27 kusů) bychom jako skupina pravděpodobně došli k několika rozdílným názorům. Jako nejschůdnější se zřejmě jeví jediná pohonná jednotka a výbavová linie (byť velmi bohatá). Evropský zákazník zkrátka potřebuje širší škálu možností. Musí zvažovat, kalkulovat, spekulovat, a ačkoliv konečná konfigurace kýženého vozu obvykle přeroste předpokládaný finanční rámec, volba stejně nakonec padne na jednu z „prestižnějších“ značek. Bohužel...

Suzuki přitom vymyslelo takřka snovou nabídku – dá vám totiž všechno za velmi atraktivní cenu. Co z toho, že se spotřeba atmosférického motoru občas přibližuje k deseti litrům, to “umějí” i některé turbodiesely o podobném výkonu. Ušetřené peníze za drahou příplatkovou výbavu však zafungují jako skvělá náplast.

obrázek [600 x 272]  

Vše o Suzuki Kizashi na jednom místě


Nejlevnější verze modelu679.900 Kč (2.4 VVT/131 kW)
Základ s testovaným motorem679.900 Kč (2.4 VVT/131 kW)
Testovaný vůz s výbavou690.900 Kč (2.4 VVT/131 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Výborná pozice za volantem
  • Výkon a charakter atmosférického motoru
  • Přiměřená spotřeba
  • Bezkonkurenční základní cena

Minusy

  • Méně přesná kulisa řazení
  • Materiál horní části přístrojové desky
  • Horší přístup do zavazadelníku
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Kizashi 2.4 VVT

Cena v základní výbavě: 679 900 Kč Cena v testované výbavě: 690 900 Kč

Základní výbava:ESP, sedm airbagů, bezklíčové vstup, startování tlačítkem, dvouzónová klimatizace, vyhřívání předních sedadel, autorádio s CD/MP3/USB a bluetooth, elektricky nastavitelná přední sedadla, kožené čalounění, xenonové světlomety, mlhovky, dešťový senzor, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické střešní okno, sportovní chromovaný paket exteriéru, litá 18“ kola, kožené čalounění volantu, tempomat, přední a zadní parkovací čidla.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+11.000 Kč).

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Tykačovým firmám Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Tykačovým firmám

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má…

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla…

Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana

Za rok bude Česko volit novou hlavu státu. Úvahy o tom,…

Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu

Zítra začíná rallye Monte-Carlo. Od svých prvních ročníků…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Kizashi 2.4 VVT
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2393
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 131 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 461 / -
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 580
Rozměr pneu:235/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4650
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Kizashi 2.4 VVT – Proč ho ještě nemáte?



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Suzuki Kizashi a Grand Vitara končí, Celerio nastupuje Suzuki Kizashi a Grand Vitara končí, Celerio nastupuje

Žádné auto se nemůže vyrábět věčně. Modelovou nabídku…

Suzuki v USA svolává model Kizashi, přitahuje totiž pavouky Suzuki v USA svolává model Kizashi, přitahuje totiž pavouky

Suzuki Kizashi přitahuje pavouky. Ti mohou svými…

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Potomci Jana Amose Komenského (†78): Předávají si jeho prsten!

Potomci Jana Amose Komenského (†78): Předávají si…

Od smrti Jana Amose Komenského (†78) uplynulo 347 let, ale jeho potomci stále žijí. Posledním z nich je Petr…

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta oslavila 102 let

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta…

Jedna z nejstarších obyvatelek metropole žije v Praze 10. V pátek 13. ledna oslavila své 102. narozeniny. Paní…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Nejlepší evropské ligy se vrhly do posilování po otevření přestupového okna, také české kluby se chystají…

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela. Postup má i Štěpánek

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela.…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN |  Radek Štěpánek po úspěšně zvládnuté kvalifikaci porazil v 1. kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Kauza Jana Nečasová: Když soudce nevěří vlastnímu rozsudku

Kauza Jana Nečasová: Když soudce nevěří vlastnímu rozsudku

Zatím nepravomocný rozsudek, v němž za údajné vyzrazení utajované zprávy BIS uložil pražský městský soud Janě…

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela na neobvykle rezistentní infekci

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela…

70letá žena z Nevady přišla v srpnu loňského roku do nemocnice se zdánlivě banálním otokem u pravé kyčle.…

 
 
reklama