TEST Škoda Superb TDI 4x4 – Prezidentský facelift
Facelift přinesl hlavně modifikovanou přední a zadní část, které teď lépe zapadají do nového designového pojetí značky. Však je pod nimi podepsaný šéfdesignér Jozef Kabaň. Při bližším průzkumu si všimneme širší masky chladiče a ostřeji tvarovaných mlhovek. Omlazené škodovácké logo je umístěno na nově tvarované kapotě, jiné jsou také nárazníky a blatníky. Poprvé u Superbu se objevují bixenonové světlomety s integrovanými diodami denního svícení.
Možná zajímavější (a hezčí) je však přepracovaná záď. Zde i naprostý laik faceliftovanou verzi lehce identifikuje a to díky svítilnám s trojúhelníkovým motivem. Tradiční písmeno C ve tmě lépe vynikne, tvoří jej hned tři pásky světelných diod. Přibyly dvě metalízy a jiná litá kola. Ani v interiéru nenajdeme žádné revoluční změny, pouze poklidně evoluční nové volanty, potahové látky a dekory. Ovládání víka pátých dveří Twindoor je nyní oddělené – tlačítkem uprostřed odjistíte pouze kufr (sedan), druhým tlačítkem více vpravo pak otevíráte celé dveře (liftback).
Klidná síla
Technicky se nezměnilo takřka nic. Kdo čekal zástavbu nových motorů z rodiny EA211 nebo EA288, bude zklamaný. Agregáty nové generace, známé například z Octavie III, jsou totiž určeny pro automobily, s jejichž výrobou se počítá i po roce 2015 a nástupu emisní normy Euro 6. A protože Superb třetí generace se s největší pravděpodobností představí již na jarním autosalonu v Ženevě, nebyl důvod lámat si s novými motory hlavu. Alespoň nyní dávno zaplacená technika o něco zvýší ziskovost vozu.
Pokud máte zálusk na vrcholnou šestiválcovou verzi, neměli byste příliš otálet: v Mladé Boleslavi se už testuje Superb s výkonným čtyřválcem TSI, který by měl za V6 zaskočit. A je klidně možné, že se ukáže i v současné generaci – přece jenom poctivý benzinový šestiválec produkuje příliš mnoho CO2, což se nelíbí úředníkům z Bruselu, i když planetě Zemi je to podle posledních studií jedno.
skoda superb testy vyssistredni
Se spasením světa pomocí pár ušetřených litrů benzinu, popřípadě nafty, pomůže i nově instalovaný systém start-stop. Tedy alespoň na papíře, v reálném provozu je úspora přímo odvislá na denní době, ve které centrem města projíždíte. Systém start-stop se hodí i jindy: když motor vinou zbrklé manipulace se spojkou chcípne, elektronika sama nastartuje. To se hodí, protože dvoulitrové TDI se nechtěnému zhasnutí příliš nebrání a někdy se zdá, že má s velkým liftbackem v nízkých otáčkách až překvapivě hodně práce.
Superb 2.0 TDI/103 kW s pohonem všech kol není na osmnáctipalcových kolech žádná raketa, když mu však dovolíte nadýchnout se, odvděčí se plynulým zátahem bez výrazného turboefektu. Ideální je pracovat s ním mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček, což díky přesné šestistupňové převodovce není problém. Její dráhy nejsou přehnaně dlouhé, chod řadicí páky je však poněkud mrtvolný. Ale to je obecná vlastnost většiny koncernových převodovek. Díky dvěma vyvažovacím hřídelům a poctivému utlumení proniká do kabiny typické rušivé dunění jenom občas. Ve srovnání s modernější generací turbodieselů od Volkswagenu však testovaný motor zřetelně prohrává.
Spotřeba Superbu 2.0 TDI 4x4 je nadmíru dobrá, vždyť považte, že přes 1,5 tuny vážící vůz s pohonem všech kol umí bez problémů jezdit za méně než pět litrů! Je to sice výsledek defenzivní jízdy po okreskách, nicméně i tak můžeme inženýry pochválit. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst apetitu k 6,5 litrům na 100 kilometrů, městem se budete proplétat zhruba za sedm.
Osmnáctipalcová kola sice o něco oddálí přirozenou nedotáčivost turbodieselového Superbu, je však cítit, že jde o kompromisní řešení. Na sedmnáctkách byl jízdně podobně suverénní (stabilita v přímém směru je díky velkému rozvoru parádní) a s nástrahami českých cest, hlavně krátkými příčnými nerovnostmi, si poradil o něco lépe. Ne že by z vás Superb na osmnáctkách vymlátil duši, tlumiče fungují účinně, ale úplné pohodlíčko to rozhodně není.
Jako prezident
Jakoby ve Škodovce tušili, kdo vyhraje prezidentské volby (a čím se tedy bude na hradě jezdit), zařadili mladoboleslavští do nabídky Superbu vrcholnou výbavu Laurin&Klement. Tou se dlouhá léta pyšnívala pouze menší Octavia, Superb tenhle nejvyšší stupeň výbavy dostal až na začátku minulého roku s blížícím se koncem životního cyklu.
skoda superb testy vyssistredni
Na rozdíl od jiných po zuby vyzbrojených Superbů jej poznáte na první pohled díky chromované masce chladiče na přídi a nápisu Laurin&Klement. Specialitou jsou i dvoubarevná leštěná kola Sirius, vyhrazená pouze pro toto provedení. Zadní svítilny liftbacku tvoří standardně diody.
Při nástupu vás Superb Laurin&Klement přivítá ozdobnými prahovými lištami z ušlechtilé oceli. Verze Executive kombinuje pravou kůži s umělou, přičemž pouze pro toto nejdražší provedení si můžete přikoupit také ventilaci předních sedadel. Když už jsme u sedadel, standardem je rovněž ovládání posuvu pravého předního sedadla ze zadního místa či logo Laurin&Klement vyražené do čalounění opěradel a zadní středové loketní opěrky.
Interiér můžete doplnit o dekorativní lišty s imitací dřeva, vyšší míru komfortu na zadních sedadlech pak zajišťují mechanické roletky zadního okna a bočních skel. Standardem je čtyřramenný kožený multifunkční volant s ovládáním autorádia a mobilního telefonu, audiosystém Sound System s deseti reproduktory a digitálním ekvalizérem nebo vyhřívané čelní sklo. Metalíza je zdarma, popelníček je nutno za 600 korun dokoupit.
Kolik za to všechno zaplatíte? Příplatek proti výbavě Elegance činí 90.000 korun, což je vzhledem k image automobilu v Česku dobrá nabídka. Navíc tímto vozem jezdí hlava státu, což má svou váhu.
Omlazený jezevčík
Superb zase dostal šťávu, hodně se povedlo hlavně přepracování koncových svítilen. Ani po lehké změně vizáže a výbavy však nezmizela jistá disproporce dlouhé a úzké karoserie. Vnitřní šířka interiéru je sice přinejlepším průměrná, zadní cestující si však mohou užívat přímo královského prostoru, i když před nimi sedí třeba basketbalista. Škoda, že omlazený Superb nedostal nové agregáty, holt to ten zhruba rok bude muset doklepat bez nich.
skoda superb testy vyssistredni
První cena vozu | 539.900 Kč (1.4 TSI/92 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 599.900 Kč (2.0 TDI/103 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 904.900 Kč (2.0 TDI/103 kW 4x4 L+K) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 958.700 Kč (2.0 TDI/103 kW 4x4 L+K) |
Plusy
- Úsporný turbodiesel
- Prostorný zavazadelník
- Rychle reagující pohon všech kol
- Podélné místo na zadních sedadlech
Mínusy
- Hlučnější motor
- Design volantu
- Nižší komfort jízdy na 18“ kolech
Foto: Petr Homolka