TEST Toyota Avensis 2,0 D-4D vs VW Passat 2,0 TDI – Ave Passat?
Obě dnes testovaná auta prošla nedávno modernizací. Passat, uvedený na trh před rokem, se na pohled změnil víc, dokonce se vydává za novou generaci. Avensis po faceliftu je čerstvou novinkou a i on zřetelně omládl.
Japonské automobilky mají ve zvyku měnit design svých aut skokově, bez větších zásahů v průběhu modelového cyklu. O to víc potěší, jak Avensis prokoukl. Viditelně se změnily oba konce karoserie a Toyota vsadila na pár efektních prvků – tmavá kola, černé pozadí světlometů a diody pro denní svícení.
Volkswagen ale stále víc sází na design a tým jeho stylistů se nenechá zahanbit ani u půlgenerace s pořadovým číslem sedm. Passat má věcnější tvary, obzvlášť v bílé barvě ale vypadá neméně zajímavě. Německému kombíku to v novém kabátu sekne.
toyota vw passat testy srovnavacitesty strednitrida
Jestliže zvenku Toyota i Volkswagen měnily vzhled poměrně výrazně, uvnitř se ladily jen drobné nuance. V případě Passatu to ničemu nevadí, u Avensisu se promarnila příležitost.
Interiér
Interiér Toyoty je taková šedá, pardon, béžovo-černá myš. Stárnoucí tvary by snesly nějaké oživení a když ne to, tak bychom uvítali alespoň modernější přístrojový štít a lepší grafiku palubního počítače. Místo toho musíme akceptovat design, který už před lety nepůsobil nějak moderně.
Funkční stránka je ovšem jiná písnička. V Toyotě se žije příjemně a vše je hezky po ruce. Musíte se jen smířit s čistě dotykovým ovládáním navigace a překousnout absenci trojbliku. Jinak ale slabá místa nejsou – nic nevrže, prostoru je dostatek, sedadla čalouněná kůží a Alcantarou jsou pohodlná. Akorát ten design…
toyota vw passat testy srovnavacitesty strednitrida Passat vyznává jiné principy, ale dosahuje podobného výsledku. Jeho interiér každopádně působí hodnotnějším dojmem, což vynikne zvlášť, kdyby se rozsahem konfigurace srovnal s Avensisem. A i když nepatří k vizuálně nejpřitažlivějším kabinám ve střední třídě, proti Toyotě je designovým vítězem.
Výhrady se hledají stejně těžko jako u Avensisu. Evergreenem se už staly hodiny uprostřed palubní desky a přesun tlačítka varovných světel na méně viditelné místo. Ale jinak? Nic. Leda snad, že středový tunel v Toyotě má přívětivější tvar, VW ale zase nabídne o jeden držák na pití víc.
Smůlou ale je, že interiér v Passatu před spolujezdcem povrzával. Možná je to náhoda, ještě spíš smůla, ale faktem je, že jsem jezdil pěti Avensisy a žádný z nich nevrzal.
Rozměry zavazadlového prostoru | Toyota Avensis | VW Passat |
Délka u dna [mm] | 1100 | 1120 |
Délka - sklopená sedadla [mm] | 1970 | 1920 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 990 | 1000 |
Výška pod roletou [mm] | 450 | 490 |
Nakládací hrana [mm] | 640 | 630 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1820 | 1930 |
Udávaný objem [l] | 543 | 603 |
Motor a převodovka
Pod kapotou obou aut najdeme nejoblíbenější motory – naftové dvoulitry. V případě Avenisu se jedná o trochu slabší kalibr: 2,0 D-4D má 91 kW. Jeho 310 Nm ale snese přímou konfrontaci s 2,0 TDI CR o výkonu 103 kW (má 320 Nm).
Toyota místo vysokého výkonu vsadila na nízkootáčkový charakter. Běžné provozní pásmo leží mezi 1200 a 2000 min-1. Níž motor příliš netáhne, výš je nezbytné vytáčet jen v rychlostech od 130 km/h dál. Optimalizace na tyto otáčky je dobrou volbou, při běžné jízdě je charakter motoru jasnou výhodou.
toyota vw passat testy srovnavacitesty strednitrida TDI působí zpočátku silným dojmem. Nabízí totiž lepší zátah při mírném stlačení plynu v nízkých otáčkách. Při velké zátěži se ale projeví turbodíra, která škrtí motor až do 1600 min-1. Potenciál v nízkých otáčkách zhoršují i hůře optimalizované přeskoky převodovky, které motor často tlačí do slabé zóny. Ani reálný výkon ve výsledku o moc lepší není – rozdíl je až v otáčkách před omezovačem.
Rozdílné naladění motoru dále podporují naprosto protikladné spojky. Ta v Toyotě je měkká, ale zabírá zostra ve zřetelně vymezené poloze pedálu. Už po chvilce zvykání se toto řešení zdá jednoznačně lepší než gumový a nepřesný chod spojkového pedálu ve Volkswagenu.
Řazení je naopak lepší ve Volkswagenu, byť jen o příslovečný chlup. Dojem zlepšuje také lépe tvarovaná řadicí páka.
Odečtená spotřeba paliva | Toyota Avensis 2,0 D-4D | VW Passat 2,0 TDI | VW Passat 2,0 TDI 4Motion |
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1] | 4,3 / 1600 | 4,0 / 1800 | 4,3 / 1800 |
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1] | 5,7 / 2050 | 6,0 / 2400 | 7,1 / 2400 |
V otázce spotřeby máme ukázkovou remízu. Tedy přesněji Passat dorazil k testu ve verzi 4Motion, která má větší nároky na palivo než Avensis s pohonem předních kol. Proto ale přidáváme hodnoty spotřeby z loňského testu Passatu. A ty se od Avensisu liší opravdu minimálně.
Jízda
Jiný charakter, podobný výkon a navlas stejná spotřeba. Rozhodne podvozek? Ano! Toyota pečlivě ladila a podařilo se ji Avensis pěkně přitvrdit při zachování rozumné úrovně komfortu. V zatáčkách drží oba modely stejně statečně a zvládnou toho mnohem víc, než od nich bude běžný uživatel kdy žádat.
Passat jezdí tvrdě na kanálech a výtlucích, zato je hezky měkký na větších terénních vlnách. Pak ale přijde tuhé dosednutí, když je příčná nerovnost větší nebo rychlost jízdy vyšší. To Avensis se chová konzistentněji – tlumí lépe, neumí se pohupovat, ale jeho tlumiče se nenechají dohnat do úzkých na rozbité cestě, ani při rychlé jízdě.
Rezervy jsou jen v řízení. Přes výrazné zlepšení reaguje Passat na pokyny volantem stále o trochu lépe, byť naprosto odtažitě.
Ceny
Vyvrcholením dnešního testu je jako obvykle pohled do ceníku. Jak už jsme na Auto.cz mnohokrát zmínili, výbava Sol je nejvýhodnější verzí Avensise. A právě takový vůz jsme vyzkoušeli. Když výbavu doplníme o navigaci, metalízu a alarm, dostaneme u kombi cenu 680 tisíc korun.
To je téměř přesně cena dvoulitrového Passatu v základním provedení Comfortline. A co na tom, že paket Business (bi-xenony, automatická klimatizace, kožený volant, tempomat) dostanete zdarma, Passat i tak na Avensis rozsahem výbavy nestačí.
Máme-li být důslední, dorovnáme výbavu Avensisu až s verzí Highline. Rozšíření výbavy o všechny položky znamená, že Passat je o 156 tisíc korun dražší než Avensis. Stejná konfigurace vystavená na základech Comfortline znamená proti Avensisu Sol o 122 tisíc vyšší cenu, musíme však oželet čalounění kůže/Alcantara.
Toyota Avensis kombi vs VW Passat Variant - srovnání cen | |||
Model | Toyota Avensis | VW Passat | VW Passat |
Motor | 2,0 D-4D 91 kW | 2,0 TDI 103 kW | 2,0 TDI 103 kW |
Výbava | Sol, kombi | Highline Business, Variant | Comfortline Business, Variant |
Základní cena [Kč] | 643.900,- | 754.800,- | 682.900,- |
Airbagy čelní, boční, okenní | S | S | S |
Airbag kolenní | S | - | - |
Alarm | 6.050,- | 9.200,- | 9.200,- |
Bezklíčové startování | S | 13.200,- | 13.200,- |
Bi-xenon. adaptivní světla s LED | S | S | S |
Čalounění kůže/Alcantara | S | S | - |
El. parkovací brzda | S | S | S |
El. sklopná zrcátka | S | 4.000,- | 4.000,- |
Klimatizace dvouzónová | S | S | S |
Kola litá, 17 palců | S | S | 12.300,- |
Kožený multifunkční volant | S | S | S |
Metalický lak | 15.000,- | 14.700,- | 14.700,- |
Multimédia - Bluetooth | S | 10.500,- | 10.500,- |
Multimédia - navigace | 15.000,- | 17.100,- | 17.100,- |
Parkovací kamera | S | 9.200,- | 9.200,- |
Parkovací senzory P/Z | - | S | 13.300,- |
Přední mlhovky | S | S | 4.400,- |
Rádio CD/MP3 | S | S | S |
Rádio s USB | S | 4.200,- | 4.200,- |
Sedadla - P vyhřívaná | S | S | 7.200,- |
Tempomat | S | S | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 679.950,- | 836.900,- | 802.200,- |
Pohon 4x4 | - | 45.500,- | 45.500,- |
Závěr
A vítězem je… Toyota! Passat je dobré auto bez zjevných slabin, Avensis mě ale přesvědčil víc. Tento závěr ovšem platí pro testované dvoulitry. Nebudu zastírat, že kdyby proti sobě stály 125kW 2,0 TDI s DSG od Volkswagenu a 2,2 D-CAT s automatem od Toyoty, Avensis ztratí polovinu argumentů.
Důležitou roli vedle podvozku, motoru a srovnatelné spotřeby hraje samozřejmě i cena. Kdyby byl Passat o tolik levnější, mohl by si vítězství nárokovat on.
V obecnějším kontextu je poselství tohoto testu také jasné. Avensis patří po faceliftu do širší špičky střední třídy. Kdybychom ho přidali k loňské trojici Mondeo-Superb-Passat (srovnávací test Manažerská kombinatorika – 01/2011), Toyota se neztratí a dokáže silné trio pěkně potrápit.
Druhý pohled (Aleš Jungmann) |
Potrápit testované trio by sice Avensis mohl, avšak podle mého spíše jen poškrábáním zad Mondeu. O jeho vyšší kvalitě než v případě koncernového dua úplně přesvědčen nejsem.
Na rozdíl od Lukáše bych vítězství Avensisu neviděl tak jednoznačně, i když je pravda, že Avensis si v mých očích den ode dne polepšoval. Unyle seniorskému béžovému interiéru jsem však na chuť nepřišel ani trochu. Za sebe bych se nerozpakoval vyhlásit remízu a poslat vás k dealerům vyjednávat o ceně. |
toyota vw passat testy srovnavacitesty strednitrida
Toyota Avensis 2,0 D-4D | |
+ | Poměr cena/výbava Rozsáhlá standardní výbava Úsporný a živý základní dieselový motor Stabilní chování v přímém směru i v zatáčkách Dobré odhlučnění podvozku a oken |
- | Minimální možnosti příplatkové výbavy Absence funkce komfortního blikání (trojblik) Grafika přístrojového štítu, design interiéru Hluk motoru při studeném startu |
JAKE.AUTO.CZ Toyota Avensis – všechny testy a další články
Volkswagen Passat 2,0 TDI | |
+ | Možnost pohonu 4x4 nebo samočinné převodovky Vyváženější, evropštější design Pravidelný zavazadelník Vyšší zůstatková hodnota |
- | Horší komfort odpružení Výrazně vyšší akční ceníkové ceny Nelogický přesun tlačítka varovných světel Slabší zátah v nízkých otáčkách Kratší převody, hůř zvolené „přeskoky“ převodovky |