Toyota iQ 1,0 (50 kW) – Má pod čepicí

Toyota iQ 1,0 (50 kW) – Má pod čepicí

 
 

Sháníte malé auto, co nezná bezpečnostní kompromisy? Musí mít méně než tři metry, ale zároveň čtyři sedadla? Dost těžké zadání, viďte. Toyota iQ si s ním ale dokáže poradit.

S městskými minivozy je potíž. Doposud jsme měli na výběr pouze mezi dvoumístným Smartem a čtyřmístnými vozy například z Kolína, mezi kterými „zeje“ propastný délkový rozdíl téměř 75 centimetrů. Co když je ale Smart příliš malý a takové Aygo zase zbytečně velké? Co když jezdíte téměř pořád po městě, nejvýše ve třech lidech a máte častý problém s parkováním? Pak nezbývá než zapojit... iq.

Laciný oslí můstek nás přivádí k samotnému představení Toyoty iQ: Měří na délku bez 15 milimetrů rovné 3 (ano tři) metry. Je o 290 mm delší než Smart ForTwo a o 425 mm kratší než Aygo. I když má jen jeden pár dveří, vejdou se do něj čtyři lidé. Tedy, papírově. V praxi je to tak, že za řidiče se může posadit leda dítě v autosedačce, za spolujezdcem je ale - i díky tenkým opěradlům - místa překvapivě dostatek i pro nohy dospělého pasažéra. Už chápeme reklamní slogan 3+1.

Své udělá i nadprůměrná šířka vozu (vpředu v úrovni loktů jsme naměřili 1490 mm, a to mívají nejlepší auta v nižší střední třídě), takže si jednu nebo rovnou obě nohy může zadní cestující dát do poměrně širokého prostoru za středovým tunelem. Srovnání se Smartem ba dokonce i s delším Aygem vyhrává iQ na celé čáře – zatímco vpředu mají cestující v iQ k dispozici v oblasti loktů výše zmíněných 1490 mm, u Smartu jsme naměřili jen 1260 mm a v Aygu 1370 mm. Pro představu – iQ nabídne v tomto ohledu jen o centimetr méně než nová třída E.

Výška nad zadním sedadlem ani délka zadního sedáku pochopitelně nemůže na delších cestách normálně rostlému dospělému člověku stačit, když je ovšem třeba, převezete kohokoliv kamkoliv – a to je rozhodně dobrá zpráva.

obrázek [555 x 397]  

Máte-li smysl pro humor, nechte si u dealera Toyoty ukázat zavazadlový prostor. Ten má totiž objem přesně stejný jako nádrž na benzin – 32 litrů. Po otevření víka kufru opravdu téměř každý vyprskne smíchy či pronese vtipnou poznámku, nezapomínejme ale na fakt, že před námi stojí vysloveně městský, třímetrový automobil pro 4, resp. 3 pasažéry. Můžeme být vlastně nakonec rádi, že nějaký ten prostor pro zavazadla v Toyotě iQ zbyl. Během testu jsme se stejně naučili jezdit se sklopenou levou částí zadního opěradla, čímž vznikne už poměrně přijatelné místo na tašky či větší nákup.

Interiér nás velmi potěšil. Přední pasažéři mají dostatek místa ve všech směrech a i jeho dílenské zpracování a výběr materiálů je výborný. Až na jednu výjimku. Nechápeme užití náchylného fialového plastu na hodně exponovaná místa interiéru (například na velké části dveří či palubní desky) – vypadá kvalitně a na dotek je i přes svou tvrdost příjemný, i sebemenší kontakt s ostřejším předmětem (včetně dámského nehtu) ale končí neopravitelným vrypem.

V základní výbavě najdete mimo jiné i rádio s CD a MP3 přehrávačem, šest reproduktorů, jenže informace o naladěné stanici, či přehrávané skladbě, jakož i jeho veškerá obsluha je určena pouze a jen řidiči. Informační displej je sdružen s displejem palubního počítače, nacházejícím se vlevo od řízení. To ostatním cestujícím nemusí paradoxně příliš vadit, protože ovládací prvky rádia jsou také mimo jejich dosah – nacházejí se pouze na volantu. Jakoby vše vycházelo z průměrného obsazení průměrného auta: 1,2 osobou…

iQ znamená bezpečí

obrázek [250 x 415] Malé auto nemusí nutně znamenat méně bezpečné auto. Inženýři z Toyoty vytvořili karoserii vykazující vysoké parametry pevnosti. Ta byla vyvinuta na principu vícenásobné distribuce zatížení (‘Multi load path’) a je navržena tak, aby účinně pohlcovala a rozptylovala energii čelního nárazu. Když k tomu připočteme standardně montované ABS, kotoučové zadní brzdy, stabilizační systém a téměř neuvěřitelných 11 airbagů (všechny jsou součástí sériové výbavy), nepřekvapí suverénních pět hvězd v nárazovém testu EuroNCAP.

Zůstaňme ale ještě chvíli u airbagů. Světovou premiéru zde totiž má zadní okenní airbag, chránící hlavy pasažérů ve druhé řadě před nárazy zezadu. Kromě dvou předních a bočních airbagů se pak v autě kromě zmiňovaného zadního hlavového bagu vyskytují ještě airbagy hlavové (pro všechny pasažéry), kolenní airbag řidiče a protiponořovací airbag v sedáku spolujezdce. Tolik airbagů v základní výbavě a dokonce v miniautě? Nedivili bychom se, kdyby Toyota tento model byla bývala začala prodávat pod značkou Lexus. Však i z designového hlediska se současným Lexusům docela podobá a mnohem lépe by se zákazníkům vysvětlovala výsledná vyšší cena.

Na silnici o třídu dospělejší

S rozvorem rovných 2000 milimetrů, jen o 133 mm více než má Smart, jsme takové jízdní vlastnosti opravdu nečekali. Avšak spíše než jízdním výkonům Smartu se svým chováním na silnici blíží iQ novému Fiatu 500. Do táhlých zatáček se vozu přirozeně moc nechce, i zde je ovšem v rámci možností dostatečně stabilní. Při svižnější jízdě na vodě ale musí čas od času do řízení promluvit stabilizace, iQ je zde ve srovnání s klasickými automobily poměrně hodně náchylné na smyk. Na nerovnostech podvozek poměrně logicky znervózní, jízdní komfort je ovšem až překvapivě dobrý.

Oproti německému dvoumístnému minivozu je v kabině příjemná akustická pohoda, plně srovnatelná s moderními vozy nižší střední třídy. Výška posazu není naštěstí tak velká jako u některých jiných malých aut, chyběla však možnost podélného seřízení volantu. Ten se výborně drží, má správnou velikost a na jeho povely iQ reaguje úžasně hbitě a bezprostředně. I s vysokým iQ může být docela zábava, příliš citu od řízení ale nečekejte. Někdy je až problém udržet své tělo na místě, protože měkká sedadla termín „boční vedení“ považují zřejmě za nežádoucí.

Velkou pochvalu zaslouží iQ za schopnost manévrovat ve velmi stísněných prostorech. Díky v podstatě obdélníkovému půdorysu vozu víte přesně, kde vaše iQ končí a vzhledem k naprosto špičkovému rejdu (poloměr otáčení má hodnotu jen 3,9 metru!) je parkování i do těch nejmenších míst doslova hračkou.

Pětistupňová manuální převodovka je na miniauto opravdu velmi povedená. Řazení je přesné, krátké a hlavice řadicí páky se v ruce dobře drží. Jednotlivé rychlosti jsou dobře odstupňované.

Motor samotný příliš nenadchl v žádné části spektra otáček, jako základní motorizace ale funguje poměrně dobře. Na volnoběh do interiéru pronikly lehké tříválcové vibrace a při vytočení zní stále jako rozzlobené komáří hejno. V nejpoužívanějších středních otáčkách je však utlumen dobře.

I se dvěma pasažéry se na dálnici obvykle daří atakovat udávanou maximální rychlost 150 km/h, na pohodové cestování je ale vhodnější tempo o nějakých 40 km/h volnější. Trochu zbytečná je zástavba ukazatele správné doby změny rychlostního stupně. Pokud ji respektujete, malý litrový tříválec se často dusí, spotřeba podle palubního počítače ale opravdu klesá.

obrázek [555 x 344]  

Celý test jsme zakončili průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km, úseky bez rychlých dálničních vložek a hlavně bez pasažérů se dají v rozumném tempu zajet i více než o litr úsporněji. Největší problém u malých motorů je pochopitelně absence točivého momentu, a tak když chcete někoho předjet či vyrazit svižněji z křižovatky, musíte jej točit. Hodně točit. A spotřeba narůstá. Těšíme se na test stokoňové motorizace 1,33 l, se kterou se možná dostaví i trocha adrenalinu.

Vysoká cena, bohatá výbava

Toyota má našlápnuto na roli světové jedničky a tomu odpovídají také netradiční automobilové realizace. Hybridní Prius si cestu do srdcí zákazníků už dávno proklestil a teď je čas na miniaturizaci, která Japoncům vždy dobře šla.

iQ nebude (přinejmenším na českém trhu) trhat prodejní rekordy, přesto je pro skupinu obyvatel vyžadujících vždy to nejlepší velmi zajímavým produktem. Evropské aglomerace, které dnes sedlají Smarty, dostávají snad ještě stylovější ikonu, navíc s takřka prémiovým nádechem.

V testovaném voze je za základních 339.900,- Kč naprosto vše, co si může zhýčkaný motorista v městském autě přát: manuální klimatizace, elektrický posilovač řízení, litá kola, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, či kožený volant a hlavice řadicí páky.

Ve vyšších stupních výbav sice naleznete třeba automatickou klimatizaci, kůží čalouněná a vyhřívaná sedadla či Stop & Start systém, pořizovací cena se ale ve spojení se silnějšími motorizacemi dostane do poněkud odvážných čísel.

Větší Aygo se stejným motorem je o zhruba 40 tisíc levnější, musíte ale vzít v potaz absenci koženého volantu a řadicí páky, zadních kotoučových brzd, řady airbagů, patnáctipalcových litých kol i výrazně subtilnější konstrukci, lacině vyhlížející interiér a méně jisté jízdní vlastnosti Kolíňana.

Za 340 tisíc Kč je iQ cenově rovnocenné menšímu a hůře vybavenému Smartu, takže se nakonec výsledná cenovka nejmenší Toyoty zase tak přehnaná nezdá.

obrázek [555 x 385]  

Plusy

  • Prostorný interiér pro přední pasažéry
  • Dobré jízdní vlastnosti, výborná manévrovatelnost
  • Excelentní bezpečnostní výbava
  • Zajímavý design
  • Minimální vnější rozměry
  • Rozsáhlá základní výbava
  • Přesné řazení, výborný volant

Mínusy

  • Vysoká základní cena
  • Horší výhled vzad
  • Malý zavazadlový prostor
  • Plasty v interiéru náchylné k poškrábání
  • Sedadla s nevýrazným bočním vedením
  • Pouze výškově stavitelný volant
První cena vozu339.900,- (1.0 VVT-i 50 kW, Luna)
První cena vozu s testovanou motorizací339.900,- (1.0 VVT-i 50 kW, Luna)
Základní cena testovaného vozu339.900,- (1.0 VVT-i 50 kW, Luna)
Cena testovaného vozu vč. příplatků350.900,- (1.0 VVT-i 50 kW, Luna)
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota iQ 1,0 (50 kW)

Cena v základní výbavě: 339 900 Kč Cena v testované výbavě: 350 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + BA, čelní, boční a hlavové airbagy, zadní hlavový airbag, kolenní airbag řidiče, protiponořovací airbag v sedadle spolujezdce, elektricky ovládaná okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, manuální klimatizace, rádio s CD a MP3 + 6 reproduktorů, ovldání na volantu, otáčkoměr, lakované kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek, dělené zadní opěradlo 50:50, výškově stavitelný volant, litá kola o rozměru 175/65 R15, palubní počítač, optitronové přístroje, systém denního svícení, sada na opravu pneumatik, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ISOFIX.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+11.000,-Kč)

Vyšetřovatelé z GIBS zasahují u advokátů Vyšetřovatelé z GIBS zasahují u advokátů

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) zasahuje…

Investiční společnost Coast2Coast Capital otevřela v Praze svou kancelář Investiční společnost Coast2Coast Capital otevřela v Praze svou kancelář

Mezinárodní investiční společnost Coast2Coast Capital,…

V Rakousku explodoval plynový terminál V Rakousku explodoval plynový terminál

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Začala nová éra bitcoinu s vlky z Wall Street Začala nová éra bitcoinu s vlky z Wall Street

Impozantní nástup měly kontrakty na bitcoin, s nimiž se…

 
Technické údaje
Motor Toyota iQ 1,0 (50 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.9 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 32 / 238
Objem nádrže (l):32
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 845 / 365
Rozměr pneu:175/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2985
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2000
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 380 / 680
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 149
l) šířka vzadu (mm): 125
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 370
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 500
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota iQ 1,0 (50 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 2
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,27
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Toyota iQ EV míří do sériové výroby Toyota iQ EV míří do sériové výroby

Toyota se stane další velkou automobilkou, která do své…

Toyota iQ City Racer: Maličký závodník do města Toyota iQ City Racer: Maličký závodník do města

Smart ForTwo můžete mít patřičně vyladěný a vyšperkovaný…

 



 
Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Britové staví revoluční zavěšení kol. Je podstatně lehčí a vydrží až milion kilometrů

Dnes 09:52

Automobilky se při stavbě nových vozů snaží ušetřit hmotnost, jak jen to jde. Zlomovým řešením této problematiky může být zavěšení vznikající pod britským konsorciem.




Blesk.cz

Fronta na jedle v Ikee a dražší smrk nebo borovice: Kolik stojí vánoční stromky?

Fronta na jedle v Ikee a dražší smrk nebo borovice:…

Už máte koupený vánoční stromeček, nebo ještě váháte? Prodejci už čekají na zákazníky od konce listopadu a na…

Štíbrová ztrapnila polonahou Kristelovou! Opravdu nevědomky?

Štíbrová ztrapnila polonahou Kristelovou! Opravdu nevědomky?

Aniž by to Nikol Štíbrová (31) tušila, pořádně si rýpla do moderátorky Kateřiny Kristelové (38). A zrovna ve…

 

iSport.cz

Čtyři roky a konec. Příště kandidovat nebudu, slibuje Berbr odchod

Čtyři roky a konec. Příště kandidovat nebudu,…

Kontroverzní Roman Berbr (63) přiznal, že pomýšlí na funkcionářský důchod a vyklizení pozic ve vrcholovém…

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal se s Čechy i koučem

Napětí ve Slovanu! Hološka vyřadili z kádru, hádal…

Pohoda v bratislavském Slovanu rozhodně nepanuje. Důkazem je dění během posledních dvou kol slovenské Fortuna…

 

Reflex.cz

Kam na dovolenou? Zkuste tu mateřskou, radí moderní fotr

Kam na dovolenou? Zkuste tu mateřskou, radí moderní fotr

„Mateřská, ale ne dovolená.“ Tohle je poslední dobou zaklínadlo nejedné matky, která je na mateřské dovolené.…

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…