TEST Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i – Benzin, nebo hybrid?
V diskusi pod nedávným testem hybridní Toyoty Yaris se strhla vlna názorů nad tím, zda se vůz skutečně vyplatí nebo je lepší ušetřit a sáhnout po konvenční verzi se srovnatelně výkonným čtyřválcem. Ten v nabídce malé Toyoty nechybí a je o plných 80.000 korun levnější. Menší prvotní náklady jsou však pouze jedním aspektem, ve skutečnosti to tak jednoduché není.
Pro začátek malé opakování
Třetí generace Toyoty Yaris prošla modernizací přibližně v polovině životního cyklu. Podepsala se nejen na vnějším vzhledu s charakteristickým x-faktorem v přední části a diodovými světly, ale především novou torzní příčkou, měkčími zadními pružinami, delšími dorazy propružení a lepší tuhostí karoserie díky přepracování středového tunelu a většímu počtu bodových svarů.
Ani interiér nezůstal stranou zájmu – dostal hezčí materiály, lepší dílenské zpracování a multimediální systém Touch 2 se sedmipalcovým dotykovým displejem. To všechno už víme z minula, zbývá doplnit, že verze s konvenčním spalovacím motorem mají odlišné lamely masky chladiče, loga nejsou podbarvena blankytně modrým odstínem a na bocích karoserie nenajdeme plakety s typovým označením. Celkově je Toyota Yaris atraktivní městský hatchback, který zaujme vyzývavou karoserií.
I v případě červeného exempláře se objevily zápory, které vadily již u hybridu – patří mezi ně především zastaralé ovládání palubního počítače nebo absence tlumicích materiálů v odkládacích schránkách. Ústupky však nehledejte v praktičnosti a především pak v zavazadlovém prostoru o základním objemu 286 litrů, ten je totiž u všech verzí Toyoty Yaris shodný.
100 hybridních vs. 99 benzinových koní
Jádro tohoto testu spočívá v pohonných jednotkách. Hybridu s kombinovaným výkonem 74 kW v očích zákazníků konkuruje benzinový čtyřválec 1.33 Dual VVT-i s výkonem 73 kW v 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 125 N.m, který zasahuje o dva tisíce otáček dříve. Zatímco hybrid pořídíte pouze s méně oblíbenou převodovkou e-CVT, třináctistovka je standardně spojena se šestistupňovou skříní, čímž dává vale například motoru 1.2 TSI s šestašedesáti kilowatty pod kapotou Volkswagenu Polo – ten si totiž musí vystačit s pěti manuálními stupni, případně sedmistupňovým ústrojím DSG za příplatek 40.000 korun. I konvenční Toyota přitom může být vybavena variátorovou převodovkou Multidrive-S (za 30.000 Kč), ovšem pouze s testovaným motorem, pětidveřovou karoserií a od výbavy Active za 324.900 korun.
Ale zpátky ke třináctistovce. Ta v souvislosti s faceliftem prošla opatřením pro snížení hluku a vibrací, kterého Toyota dosáhla lepší izolací výfukové soustavy. Jednoduché, ale účinné řešení, což vzhledem ke spíše poklidnému charakteru čtyřválce zaručuje takřka neslyšný běh zhruba do 3000 otáček za minutu. Šestistupňová manuální převodovka je pak ideální volbou těch řidičů, kteří si potrpí na krátce a přesně vymezené dráhy řazení bez zadrhávání v neutrální poloze. Za to ostatně Toyotě patří veliká pochvala.
Toyota Yaris - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Toyota Yaris | Škoda Fabia II | Hyundai i20 | Volkswagen Polo |
Motor | 1.33 Dual VVT-i | 1.2 TSI | 1.2i | 1.2 TSI |
Převodovka | 6M | 5M | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1329 | 1197 | 1248 | 1197 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 73/6000 | 63/4800 | 62.5/6000 | 66/4800 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 125/4000 | 160/1500-3500 | 121/4000 | 160/1400-4000 |
Maximální rychlost [km/h] | 175 | 177 | 168 | 184 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11.7 | 11.7 | 12.7 | 10.8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5.1 | 5.2 | 4.9 | 4.7 |
Cena [Kč] | 284.900 | 245.900* | 259.900 | 311.900 |
*Akční model Tour Active |
Hlavním tématem diskuse pod prvním testem modernizovaného Yarisu bylo, zda se osmdesátitisícový příplatek za hybrid skutečně vyplatí. Zatímco v hybridu se pro čtyřlitrovou kombinovanou spotřebu musíte čas od času obrnit trpělivostí, využívat EV a Eco režimy a více brzdit motorem (s využitím rekuperačního módu převodovky), třináctistovka jezdí za 5,2 l na 100 km bez většího snažení. Motor si v poklidu přede i v oblasti okolo 1500 otáček, do sportování se však nijak zvlášť nehrne.
Při dynamičtějším stylu jízdy musíte častěji podřazovat a udržovat otáčky okolo 3000 min-1, jinak třináctistovka ztratí „šponu“. Jistě, ani hybridní verze není se zrychlením z klidu na stovku za 11,8 sekundy žádný sprinter, průběh akcelerace je však díky okamžitému nástupu elektromotoru lehce odlišný. V konečném součtu jsou na tom oba vozy prakticky stejně – benzinová Toyota je na stovce o desetinu sekundy rychleji, ovšem s větším vypětím i navzdory pohotovostní hmotnosti nižší o 73 kilogramů. A jaká je spotřeba při dynamické jízdě? Hybrid jezdí za 6,8 l na 100 km, třináctistovka spálí přibližně o litr benzinu více.
Tradiční zatěžkávací zkouškou je město, kde má hybridní Yaris oproti konvenčnímu zážehovému motoru navrch. Na výsledných 3,8 l na 100 km, ke kterým jsme se v městském provozu dostali díky čistě elektrickému provozu, se „sedmilitrová“ třináctistovka dívá se značným odstupem. Jsem dokonce přesvědčen, že by hybrid i navzdory vyšší pohotovostní hmotnosti svému protějšku na křižovatkách v prvních metrech ujel. Bleskovým reakcím elektromotoru s okamžitým nástupem točivého momentu se totiž jen tak něco nevyrovná.
Na dálnici jdou výhody hybridního ústrojí stranou, protože samotný akumulátor malou Toyotu při ustálené rychlosti neutáhne (třeba tak, jak to umí vozy Infiniti). V rychlosti 130 km/h si ekologičtější Yaris řekne o 6,3 l na 100 km, což je pouze o dva decilitry méně než testovaný model s konvenčním ústrojím. Rozdíl je však v hlučnosti jízdy – zatímco hybrid s převodovkou e-CVT během zrychlení nepříjemně hučí a po dosažení potřebné rychlosti naopak výrazně utichá (skříň si najde ideální převod a pro udržení rychlosti motor nežene do otáček), třináctistovka při maximálním dálničním limitu točí 3400 otáček a ozývá se o trochu více po celou dobu jízdy. Tento fakt však zaznamenáte pouze na silnicích s kvalitnějším povrchem, na dálnici D1 je rozdíl prakticky neznatelný.
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i vs. Hybrid - Srovnání reálné spotřeby | ||
Motor | 1.33 Dual VVT-i | Hybrid |
Spotřeba - město [l/100 km] | 7.0 | 3.8 |
Spotřeba - dálnice [l/100 km] | 6.5 | 6.3 |
Spotřeba - kombi [l/100 km] | 5.2 | 4.4 |
Otáčky motoru při 130 km/h | 3400/min-1 | -* |
Hybrid je klidnější, s třináctistovkou je legrace
Zlepšení jízdního komfortu díky zásahům do podvozku a zvýšení torzní tuhosti karoserie platilo již v testu hybridní Toyoty Yaris a jinak tomu není ani u třináctistovky. Nižší hmotnost a především absence akumulátoru pod zadními sedadly se však zasloužily o hravější projev. Přesné řízení zůstalo zachováno, a ačkoliv se vůz v zatáčkách pocitově více naklání, na kvalitním povrchu stále drží stopu velmi urputně. Pokud se povrch pod koly změní v cosi podobného „roletě“, začne automobil rozverně poskakovat a bavit svého řidiče.
Neberte to ale špatně, nemáme na mysli uskakování náprav způsobené třeba jejich vůlí. I Yaris s třináctistovkou vás zkrátka rozveselí, v otáčkách je příjemně svižný, podvozek výborně informuje o stavu silnice a solidní brzdy dobře funguji i v krizových situacích. Jenom ta bezpečnost by se nemusela řešit v takové míře – při každé ostřejší deceleraci se rozsvítí varovné blikače, které po chvíli naštěstí samy zhasnou.
Město je pak stejná písnička v podání ekologické, mírně rozmlsané Toyoty Yaris. Perfektní manévrovatelnost, široký výhled z kabiny nebo třeba zadní pakovací kamera u všech výbav kromě linie Power – to jsou aspekty, díky kterým je pohyb přecpanými uličkami příjemnější a jednodušší. Hybrid má v této disciplíně navrch díky skoro poloviční spotřebě paliva, automatické převodovce již v základu a pocitově lepší dynamice při rozjezdech. V obou případech však oceníte skvělý poloměr otáčení 4,7 metru – s Yarisem se dostanete takřka všude a otočíte „na pětníku“.
Benzin nebo hybrid?
Tvrzení, že je hybridní Toyota Yaris příliš drahá a ztrácí význam, není pravdivé. Jistě, ve srovnatelné výbavě je o 80.000 korun dražší než konvenční třináctistovka, odečíst si však musíte hodnotu automatické převodovky, kterou má hybrid v samotném základu. Plusové body navíc ekologičtější verze sbírá za jednodušší ovládání, nižší spotřebu ve všech režimech a lepší dynamiku při rychlých rozjezdech.
Ani benzinová třináctistovka však nepřichází zkrátka. Pokud si vůz objednáte s automatickou převodovkou Multridrive-S, cenový rozdíl při stejné výbavě činí 50.000 korun. Výhodou je takřka „univerzální“ pětilitrová spotřeba v kombinovaném cyklu a ani sedm litrů ve městě nepředstavuje proti nejbližší konkurenci větší nevýhodu. Z pohledu řidiče nejvíc zaujmou hravější jízdní vlastnosti třináctistovky, přičemž prvky jako přesné řízení nebo komfortně naladěný podvozek se u obou vozů shodují.
Teď jedna čistě hypotetická úvaha, která by mohla v úvodní otázce testu udělat jasno: Toyotu Yaris si s největší pravděpodobností koupí mladé rodiny nebo osoby v pokročilejším věku. Už díky malému rozdílu v kombinované spotřebě je tak pro první skupinu zákazníků výhodnější benzinová verze, protože po splacení úvěru či leasingu se patrně poohlédne po něčem větším.
Naopak důchodci v tom mají jasno – nový automobil si zpravidla nechávají déle, přičemž jízdy na kratší vzdálenosti a městský provoz zvládne hybrid lépe. K zahození není ani pětiletá záruka na prvky hybridního systému, tři roky nebo ujetí 100.000 kilometrů jsou pak standardem pro všechny nabízené verze Toyoty Yaris.
Z mého vlastního pohledu neexistuje univerzální důvod, pro který upřednostnit jednu verzi před druhou. I díky tomu si oba vozy z testu odnášejí stejné, tedy čtyřhvězdičkové hodnocení.
Nejlevnější verze modelu | 259.900 Kč (Power/1.0 VVT-i 51 kW) |
Základ s testovaným motorem | 284.900 Kč (Power/1.33 Dual VVT-i 73 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 359.500 Kč (Premium/1.33 Dual VVT-i 73 kW) |
Plusy
- Šestistupňová převodovka
- Dostatečný vnitřní prostor
- Solidní jízdní dynamika
- Přijatelná spotřeba
Minusy
- Zastaralé ovládání palubního počítače
- Absence tlumicích materiálů v odkládacích prostorech
- Hlučnější motor při jízdě na dálnici
Foto: Petr Homolka