Test Auto.cz

Volkswagen T6 Multivan Generation Six 2.0 BiTDI 4Motion – VIP servis pro šest

7.9. 2015
Verdikt
 

Letos Volkswagen představil šestou generaci svého legendárního „téčka“. Ve snaze zdůraznit, o kolikáté vydání se jedná, uvedl hned na začátku luxusní edici příznačně pojmenovanou Generation Six. Vyzkoušeli jsme verzi s nejvýkonnějším turbodieselem, pohonem všech kol a manuální převodovkou s kratším rozvorem náprav.

Příchod nové generace řady T vyvolal nejen u odborné veřejnosti jisté rozpaky. Ač ji Volkswagen vydává za šestou, zároveň se netají tím, že vůz participuje na technickém základě předchozí, tedy páté série. To ostatně pozná snad každý, neboť základní tvarové rysy se s příchodem novinky prakticky nezměnily. Pátá generace modelu se vyráběla od roku 2002 a modernizována byla o osm let později. Zmíněný přístup ale není u Volkskwagenu rozhodně ničím novým, příkladů z minulosti můžeme uvést hned několik. Třeba Passaty B6 a B7 také využívají identickou platformu, stejně jako jejich předchůdci B3 a B4. To stejné můžeme tvrdit o Golfech páté a šesté generace a rovněž o prvních třech vydáních Volkswagenu Polo, vyráběných do roku 1994.

V rámci generační obměny se Volkswagen zaměřil na techniku, která přímo souvisí s emisemi a také bezpečností. Pod veskrze známými tvary se tak ukrývají zcela nové pohonné jednotky. Také výbava kabiny je bohatší a k tomu vůz doznal i některé úpravy na podvozku.

Nápravy jsou však původní. Ta přední i nadále využívá modifikovaný McPherson s robustním trojúhelníkovým ramenem, vyrobeným z litiny, vzadu je uplatněna kyvadlová úhlová náprava s charakteristickými trojúhelníkovými rameny. Ty používá řada T již od dob T4, tedy od roku 1990. Posilovač řízení zůstává i nadále hydraulický. S převodem 15,8:1 je řízení na poměry dodávek nezvykle strmé. Mezi plnými rejdy tak stačí pouze 3,3 otáčky.

Luxusní dodávka

I díky tomu se s vozem velice dobře jezdí. Pravdou sice je, že i přes veškerou modernu svůj „dodávkovský“ původ nezapře. Vše začíná už pozicí za volantem. Je sice dvousměrně stavitelný, avšak i v nejnižší poloze stále poněkud „naplocho“. Navíc se sedí vysoko a vzpřímeně. Vedle pedálu spojky sice lze odložit levou nohu, uvítali bychom ale opěrku nohy poněkud více utopenou. Takhle jsme měli stehno levé nohy trochu ve vzduchu.

Předchozí T5 byla v době uvedení velebena pro perfektní umístění řadicí páky. Ta už nebyla dlouhá, trčící z rovné podlahy, nýbrž kraťoučká na přístrojové desce. Řidič ji tak měl skvěle po ruce, kladem byl i krátký chod. Toto se s příchodem T6 nezměnilo.

obrázek [600 x 346]  

Pochvalu zaslouží velké množství odkládacích míst. Některé jsou nesporně využitelné, o jiných už můžeme diskutovat. Do druhé skupiny patří velké kapsy ve dveřích. Sice pojmou obligátní pet láhev, avšak vedle širokého sedáku předních sedadel budete mít trochu problém ji ze dveří vytáhnout.

Verze Generation Six nabízí velice bohatou výbavu. Ta byla dále zušlechtěna některými příplatkovými položkami. Sem patří například navigace „Discover media Plus“ za 44.901 korun. Součástí navigačního balíčku je dotykový 6,3palcový displej, osm reproduktorů a také dva sloty na USB a Aux.

Výbavou, nepříliš obvyklou u vozů této třídy, byly elektricky nastavitelná přední sedadla. U řidiče dokonce s pamětí pro tři polohy. Pokud tento prvek chcete, znamená to nejen obětovat navíc 36.906 korun, zároveň se však budete muset vzdát otočných sedadel.

Prostor pro život

Osobní verze dodávek asi příliš častou nebudou sloužit rodinám. Spíše je uvidíme coby vozidla přepravních společností. A tomuto účelu je Multivan uzpůsoben opravdu skvěle. Jak už uvádíme výše, sedadla v první řadě nebylo možno v našem případě otáčet. Ta ve druhé řadě však tímto vybavena byla. Stačilo zatáhnout za páku zepředu pod sedadlem a mohli jsme se začít točit. Jak holub na báni ovšem ne, neboť sedadla jsou vybavena pojistkou, které je při otočení 180 stupňů vždy zaaretuje. To však není vše.

Pravé sedadlo druhé řady bylo navíc vybaveno integrovanou dětskou sedačkou. Něco podobného jsme nedávno viděli v Seatu Alhambra. V jeho případě bylo možné nejen zvednout sedák, nýbrž i vyklopit jeho boky. V Multivanu jsme se museli spokojit jen se sedákem.

obrázek [600 x 402]  

V Generation Six je ovšem k dispozici ještě třetí řada sedadel. Jedná se o lavici pro trojici cestujících. Podobně jako u samostatných sedadel druhé řady lze i tady polohovat opěradlo, případně jej sklopit vpřed a tedy položit na sedák. Pokud to stejné uděláte u sedadel druhé řady, vznikne rovná ložná plocha solidních rozměrů. V případě potřeby tu lze ve dvou bez problému i přespat.

A stejně jako sedadla druhé řady, lze i zadní lavici podélně posouvat. A to jak z kabiny, tak i ze zavazadlového prostoru.

Podlaha Multivanu je zcela rovná, a to i vpředu. Žádný středový tunel, jak to známe z osobních aut. Mezi jednotlivými řadami tak lze pohodlně přecházet.

První svého druhu

A jak vlastně takový Multivan jezdí? Pokud jste někdy měli tu čest řídit předchozí T5, ihned vám bude vše povědomé. Šesté vydání tak jezdí prakticky stejně. Zda je to dobře či špatně, to záleží na úhlu pohledu. Když byla T5 nová, šlo jednoznačně i jízdně nejlepší vůz své třídy. Doby se však mění a třeba současný Ford Transit se také řídí velice dobře.

Ve snaze nabídnout něco navíc, přichází T6 jako první užitkový vůz s adaptivním podvozkem. V Multivanu Generation Six je dokonce standardním vybavením. Jeho přítomnost ve voze prozradí řidiči tlačítko s nápisem DCC na palubní desce. A stejně jako u jiných koncernových vozů, lze jeho stlačováním měnit tuhost tlumičů ve třech přednastavených režimech. Od komfortního přes normální, až po sportovní. Na rozdíl třeba od Passatu však není jeho funkce zdvojena na multifunkčním rozhraní.

V Hlavním smyslem celého systému tady není poskytnout řidiči lepší podmínky pro rychlou sportovní jízdu. To od vozu této třídy opravdu nikdo nechce. Jde spíše o to vylepšit jízdní vlastnosti bez ohledu na aktuální zatížení vozu.

obrázek [600 x 315]  

Možná i proto jsme při jízdě sólo případně s jedním spolujezdcem nepociťovali nijak velké rozdíly mezi jednotlivými módy. Pravdou je, že v komfortním režimu bylo houpání těžké karoserie trochu výraznější.

Ať tak či onak, podvozek a potažmo tlumiče Multivanu jsou stavěné na určitou zátěž. Pokud jedete s prázdným vozem, budete se muset vypořádat s citelnými rázy, ozývajícími se od zadu při přejíždění rozličných nerovností. S tím adaptivní tlumiče moc nezmůžou. Jiné to však je, pokud auto trochu zatížíte. Najednou začne podvozek nerovnosti žehlit o poznání lépe, takže jízda se stane mnohem komfortnější. U tohoto vozu se holt nepředpokládá, že bude jezdit prázdný.

Poměrně vyspělý podvozek (viz výše) se však stará o to, abyste i točitou okresní silnici mohli svižně projet bez toho, aniž by vůz kladl na řidiče nějaké mimořádné nároky.

V našem případě navíc pomáhal stálý pohon všech kol 4Motion realizovaný známou aktivní lamelovou spojkou Haldex páté generace. A kdybychom se náhodou chtěli s vozem vydat mimo zpevněné cesty, byl na palubě rovněž asistent pro sjíždění prudkých kopců. Za 2533 korun.

Jeden ze dvou

K pohonu Multivanu Generation Six vybral Volkswagen dva vznětové motory. Jednak základní dvoulitr TDI s výkonem 110 kW a pak ještě výkonnější verzi, kterou je tentýž motor, avšak přeplňovaný dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. A právě ten dělal společnost nám. V našem případě byl agregát spojený se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativou může být sedmistupňové DSG DQ500 vybavené funkcí plachtění.

Aby motor splnil normu Euro6, využívá výhod technologie AdBlue. Její plnicí hrdlo najdete šikovně pod víčkem hrdla palivové nádrže. Na displeji palubního počítače si můžete najít nejen na kolik vám ještě kapalina AdBlue vydrží (v našem případě při najetí asi 2500 km zbývalo ještě 4500 km), nýbrž i údaj o tom, jaké minimální či naopak maximální množství máte dolívat. Většina uživatelů ale beztak tento úkon jistě svěří autorizovanému servisu.

Dvakrát přeplňovaný agregát z řady EA288 nabízí zejména ukrutný točivý moment vrcholící hodnotou 450 N.m dostupnou od 1400 do 2400 otáček za minutu. To je o celých 110 N.m více než u slabšího dvoulitru TDI.

obrázek [600 x 338]  

Dvě nestejně velká turbodmychadla pak mají za následek nezvykle točivou charakteristiku tohoto čtyřválce. Tah si tak lze užívat až do opravdu vysokých otáček. Ještě ve 4000/min je totiž k dispozici stále 350 N.m. momentu.

Užitkové vozy vynikají poměrně velkou čelní plochou karoserie. Z toho vyplývá slabší aerodynamika. Když se k tomu přidá vysoká hmotnost vozu v kombinaci s odpory pohonu všech kol, nelze se divit, že celkové zpřevodování je vzhledem k výkonu motoru nezvyklé lehké. I na dlouhou šestku tak motor ve 130 km/h rychlosti točí asi 2500 otáček za minutu. Být to v osobním voze, bylo by to jistě o dobrých 300 možná i 400 otáček méně.

Přesto vůz udivuje schopností razantně zrychlovat i daleko za hranicí tuzemského dálničního limitu. To asi nejlépe svědčí o potenciálu tohoto opravdu úžasného čtyřválce.

Jeho součástí jsou navíc nejen dva vyvažovací hřídele v bloku, nýbrž i pokročilejší verze dvouhmotového setrvačníku. Také to jistě stojí za nevšední kultivovaností a tichým projevem zkoušeného motoru.

Během testu ukázal palubní počítač spotřebu paliva 9,2 litru na 100 km, což je vzhledem k typu vozu, jeho hmotnosti a nabízeným výkonům vcelku příznivá hodnota. S vozem jsme se navíc moc neloudali.

Závěr

Volkswagen Multivan T6 není od základu novou konstrukcí, při jízdě to sotva budete vnímat. Dílčí technika je totiž stále na vrcholu své třídy a je jedno, zda mluvíme o pohonu všech kol, testovaném motoru, nebo plejádě asistentů zvyšujících bezpečnost jízdy. Zbývá odpovědět na otázku, pro koho vlastně je určena zkoušená verze Generation Six, jejíž cena se už pohybuje v hladině dobře vybavených sedanů prestižní německé trojky. Napadá nás snad jenom dopravce, který se živí převozem VIP klientely.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu771.075 Kč (Caravelle 2.0 TDI Trendline/75 kW)
Základ s testovaným motorem1.319.520 Kč (Caravelle 2.0 TDI 4MOT Highline/150 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.522.581 Kč (Multivan 2.0 TDI 4MOT Generation Six /150 kW)

Plusy

  • Prostornost a variabilita
  • V dané třídě takřka bezpříkladné zpracování a úroveň kabiny
  • Ergonomie
  • Atraktivní vzhled (Generation Six)
  • Silný a plynule táhnoucí motor
  • Bohatá výbava
  • Zpřevodování

Minusy

  • Vzhledem k ceně chybí některé prvky výbavy
  • Lehce toporné rozjezdy
  • Průměrná pozice za volantem
  • Tlumení nerovností (bez ohledu na nastavení odpružení)
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen T6 Multivan Generation six 2.0 BiTDI 4Motion

Cena v základní výbavě: 1 319 520 Kč Cena v testované výbavě: 1 522 581 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, asistent rozpoznání únavy řidiče, ESP včetně brzdového asistenta, multikolizní brzda, systém stop-start, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Pneumatiky 255/45 R18, barva bílá Candy v kombinaci s červenou Kirsch, prodloužená záruka importéra 2+2 roky, maximálně ale 180 000 km, čalounění sedadel kůže/Alcantara, dvakrát slot pro USB, adaptivní podvozek DCC, příprava pro tažné zařízení včetně stabilizace přívěsu, elektricky stavitelná bederní opěrka vpředu, multifunkční kožený volant, třízónová samočinná klimatizace, dešťový senzor, front assist a adaptivním tempomatem do 210 km/h, asistent pro změnu jízdního pruhu, atd.

Výbava testovaného vozu:Hlasové ovládání „Drive DVE“ a elektronické zesílení zvuku – komunikační systém pro interiér s použitím mikrofonu bez manuálního ovládání (+ 3198,-), Navigace „Discover Media Plus“ 6,3palcový barevný dotykový displej atd. (+ 44 901,-), boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu a vzadu (+ 13 072,-), light assist + paket „Světla a výhled“ (+ 3997,-), offroad asistent pro sjezd z kopce (+ 2533,-), servodovírání pravých bočních posuvných dveří (+ 4191,-), servodovírání levých posuvných bočních dveří (+ 4191,-), elektricky nastavitelná přední sedadla u řidiče s pamětí (+ 36 906,-), kola z lehkých slitin „Disc“ 8J x 18 stříbrné (+ 18 835,-).

Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky Volkswagen Testy MPV

Technické údaje
Motor Volkswagen T6 Multivan Generation six 2.0 BiTDI 4Motion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 6.1 / 6.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 4600 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2183 / 897
Rozměr pneu:255/45 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5006
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1970
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 1400
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen T6 Multivan Generation Six 2.0…

Tomas Dusil, auto.czTomas Dusil, auto.cz
moderoval 7.9.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem

Multivan kromě plejády vznětových jednotek obdržel také…

První spací dojmy: Kempování s volkswageny První spací dojmy: Kempování s volkswageny

V kempu nedaleko Děčína jsem si na vlastní, luxusními…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…