Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen T6 Multivan Generation Six 2.0 BiTDI 4Motion – VIP servis pro šest

Tomáš Dusil
Diskuze (57)
Letos Volkswagen představil šestou generaci svého legendárního „téčka“. Ve snaze zdůraznit, o kolikáté vydání se jedná, uvedl hned na začátku luxusní edici příznačně pojmenovanou Generation Six. Vyzkoušeli jsme verzi s nejvýkonnějším...

Příchod nové generace řady T vyvolal nejen u odborné veřejnosti jisté rozpaky. Ač ji Volkswagen vydává za šestou, zároveň se netají tím, že vůz participuje na technickém základě předchozí, tedy páté série. To ostatně pozná snad každý, neboť základní tvarové rysy se s příchodem novinky prakticky nezměnily. Pátá generace modelu se vyráběla od roku 2002 a modernizována byla o osm let později. Zmíněný přístup ale není u Volkskwagenu rozhodně ničím novým, příkladů z minulosti můžeme uvést hned několik. Třeba Passaty B6 a B7 také využívají identickou platformu, stejně jako jejich předchůdci B3 a B4. To stejné můžeme tvrdit o Golfech páté a šesté generace a rovněž o prvních třech vydáních Volkswagenu Polo, vyráběných do roku 1994.

V rámci generační obměny se Volkswagen zaměřil na techniku, která přímo souvisí s emisemi a také bezpečností. Pod veskrze známými tvary se tak ukrývají zcela nové pohonné jednotky. Také výbava kabiny je bohatší a k tomu vůz doznal i některé úpravy na podvozku.

Nápravy jsou však původní. Ta přední i nadále využívá modifikovaný McPherson s robustním trojúhelníkovým ramenem, vyrobeným z litiny, vzadu je uplatněna kyvadlová úhlová náprava s charakteristickými trojúhelníkovými rameny. Ty používá řada T již od dob T4, tedy od roku 1990. Posilovač řízení zůstává i nadále hydraulický. S převodem 15,8:1 je řízení na poměry dodávek nezvykle strmé. Mezi plnými rejdy tak stačí pouze 3,3 otáčky.

Luxusní dodávka

I díky tomu se s vozem velice dobře jezdí. Pravdou sice je, že i přes veškerou modernu svůj „dodávkovský“ původ nezapře. Vše začíná už pozicí za volantem. Je sice dvousměrně stavitelný, avšak i v nejnižší poloze stále poněkud „naplocho“. Navíc se sedí vysoko a vzpřímeně. Vedle pedálu spojky sice lze odložit levou nohu, uvítali bychom ale opěrku nohy poněkud více utopenou. Takhle jsme měli stehno levé nohy trochu ve vzduchu.

Předchozí T5 byla v době uvedení velebena pro perfektní umístění řadicí páky. Ta už nebyla dlouhá, trčící z rovné podlahy, nýbrž kraťoučká na přístrojové desce. Řidič ji tak měl skvěle po ruce, kladem byl i krátký chod. Toto se s příchodem T6 nezměnilo.

vw testy mpv vw testy mpv  

Pochvalu zaslouží velké množství odkládacích míst. Některé jsou nesporně využitelné, o jiných už můžeme diskutovat. Do druhé skupiny patří velké kapsy ve dveřích. Sice pojmou obligátní pet láhev, avšak vedle širokého sedáku předních sedadel budete mít trochu problém ji ze dveří vytáhnout.

Verze Generation Six nabízí velice bohatou výbavu. Ta byla dále zušlechtěna některými příplatkovými položkami. Sem patří například navigace „Discover media Plus“ za 44.901 korun. Součástí navigačního balíčku je dotykový 6,3palcový displej, osm reproduktorů a také dva sloty na USB a Aux.

Výbavou, nepříliš obvyklou u vozů této třídy, byly elektricky nastavitelná přední sedadla. U řidiče dokonce s pamětí pro tři polohy. Pokud tento prvek chcete, znamená to nejen obětovat navíc 36.906 korun, zároveň se však budete muset vzdát otočných sedadel.

Prostor pro život

Osobní verze dodávek asi příliš častou nebudou sloužit rodinám. Spíše je uvidíme coby vozidla přepravních společností. A tomuto účelu je Multivan uzpůsoben opravdu skvěle. Jak už uvádíme výše, sedadla v první řadě nebylo možno v našem případě otáčet. Ta ve druhé řadě však tímto vybavena byla. Stačilo zatáhnout za páku zepředu pod sedadlem a mohli jsme se začít točit. Jak holub na báni ovšem ne, neboť sedadla jsou vybavena pojistkou, které je při otočení 180 stupňů vždy zaaretuje. To však není vše.

Pravé sedadlo druhé řady bylo navíc vybaveno integrovanou dětskou sedačkou. Něco podobného jsme nedávno viděli v Seatu Alhambra. V jeho případě bylo možné nejen zvednout sedák, nýbrž i vyklopit jeho boky. V Multivanu jsme se museli spokojit jen se sedákem.

vw testy mpv vw testy mpv  

V Generation Six je ovšem k dispozici ještě třetí řada sedadel. Jedná se o lavici pro trojici cestujících. Podobně jako u samostatných sedadel druhé řady lze i tady polohovat opěradlo, případně jej sklopit vpřed a tedy položit na sedák. Pokud to stejné uděláte u sedadel druhé řady, vznikne rovná ložná plocha solidních rozměrů. V případě potřeby tu lze ve dvou bez problému i přespat.

A stejně jako sedadla druhé řady, lze i zadní lavici podélně posouvat. A to jak z kabiny, tak i ze zavazadlového prostoru.

Podlaha Multivanu je zcela rovná, a to i vpředu. Žádný středový tunel, jak to známe z osobních aut. Mezi jednotlivými řadami tak lze pohodlně přecházet.

První svého druhu

A jak vlastně takový Multivan jezdí? Pokud jste někdy měli tu čest řídit předchozí T5, ihned vám bude vše povědomé. Šesté vydání tak jezdí prakticky stejně. Zda je to dobře či špatně, to záleží na úhlu pohledu. Když byla T5 nová, šlo jednoznačně i jízdně nejlepší vůz své třídy. Doby se však mění a třeba současný Ford Transit se také řídí velice dobře.

Ve snaze nabídnout něco navíc, přichází T6 jako první užitkový vůz s adaptivním podvozkem. V Multivanu Generation Six je dokonce standardním vybavením. Jeho přítomnost ve voze prozradí řidiči tlačítko s nápisem DCC na palubní desce. A stejně jako u jiných koncernových vozů, lze jeho stlačováním měnit tuhost tlumičů ve třech přednastavených režimech. Od komfortního přes normální, až po sportovní. Na rozdíl třeba od Passatu však není jeho funkce zdvojena na multifunkčním rozhraní.

V Hlavním smyslem celého systému tady není poskytnout řidiči lepší podmínky pro rychlou sportovní jízdu. To od vozu této třídy opravdu nikdo nechce. Jde spíše o to vylepšit jízdní vlastnosti bez ohledu na aktuální zatížení vozu.

vw testy mpv vw testy mpv  

Možná i proto jsme při jízdě sólo případně s jedním spolujezdcem nepociťovali nijak velké rozdíly mezi jednotlivými módy. Pravdou je, že v komfortním režimu bylo houpání těžké karoserie trochu výraznější.

Ať tak či onak, podvozek a potažmo tlumiče Multivanu jsou stavěné na určitou zátěž. Pokud jedete s prázdným vozem, budete se muset vypořádat s citelnými rázy, ozývajícími se od zadu při přejíždění rozličných nerovností. S tím adaptivní tlumiče moc nezmůžou. Jiné to však je, pokud auto trochu zatížíte. Najednou začne podvozek nerovnosti žehlit o poznání lépe, takže jízda se stane mnohem komfortnější. U tohoto vozu se holt nepředpokládá, že bude jezdit prázdný.

Poměrně vyspělý podvozek (viz výše) se však stará o to, abyste i točitou okresní silnici mohli svižně projet bez toho, aniž by vůz kladl na řidiče nějaké mimořádné nároky.

V našem případě navíc pomáhal stálý pohon všech kol 4Motion realizovaný známou aktivní lamelovou spojkou Haldex páté generace. A kdybychom se náhodou chtěli s vozem vydat mimo zpevněné cesty, byl na palubě rovněž asistent pro sjíždění prudkých kopců. Za 2533 korun.

Jeden ze dvou

K pohonu Multivanu Generation Six vybral Volkswagen dva vznětové motory. Jednak základní dvoulitr TDI s výkonem 110 kW a pak ještě výkonnější verzi, kterou je tentýž motor, avšak přeplňovaný dvojicí nestejně velkých turbodmychadel. A právě ten dělal společnost nám. V našem případě byl agregát spojený se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativou může být sedmistupňové DSG DQ500 vybavené funkcí plachtění.

Aby motor splnil normu Euro6, využívá výhod technologie AdBlue. Její plnicí hrdlo najdete šikovně pod víčkem hrdla palivové nádrže. Na displeji palubního počítače si můžete najít nejen na kolik vám ještě kapalina AdBlue vydrží (v našem případě při najetí asi 2500 km zbývalo ještě 4500 km), nýbrž i údaj o tom, jaké minimální či naopak maximální množství máte dolívat. Většina uživatelů ale beztak tento úkon jistě svěří autorizovanému servisu.

Dvakrát přeplňovaný agregát z řady EA288 nabízí zejména ukrutný točivý moment vrcholící hodnotou 450 N.m dostupnou od 1400 do 2400 otáček za minutu. To je o celých 110 N.m více než u slabšího dvoulitru TDI.

vw testy mpv vw testy mpv  

Dvě nestejně velká turbodmychadla pak mají za následek nezvykle točivou charakteristiku tohoto čtyřválce. Tah si tak lze užívat až do opravdu vysokých otáček. Ještě ve 4000/min je totiž k dispozici stále 350 N.m. momentu.

Užitkové vozy vynikají poměrně velkou čelní plochou karoserie. Z toho vyplývá slabší aerodynamika. Když se k tomu přidá vysoká hmotnost vozu v kombinaci s odpory pohonu všech kol, nelze se divit, že celkové zpřevodování je vzhledem k výkonu motoru nezvyklé lehké. I na dlouhou šestku tak motor ve 130 km/h rychlosti točí asi 2500 otáček za minutu. Být to v osobním voze, bylo by to jistě o dobrých 300 možná i 400 otáček méně.

Přesto vůz udivuje schopností razantně zrychlovat i daleko za hranicí tuzemského dálničního limitu. To asi nejlépe svědčí o potenciálu tohoto opravdu úžasného čtyřválce.

Jeho součástí jsou navíc nejen dva vyvažovací hřídele v bloku, nýbrž i pokročilejší verze dvouhmotového setrvačníku. Také to jistě stojí za nevšední kultivovaností a tichým projevem zkoušeného motoru.

Během testu ukázal palubní počítač spotřebu paliva 9,2 litru na 100 km, což je vzhledem k typu vozu, jeho hmotnosti a nabízeným výkonům vcelku příznivá hodnota. S vozem jsme se navíc moc neloudali.

Závěr

Volkswagen Multivan T6 není od základu novou konstrukcí, při jízdě to sotva budete vnímat. Dílčí technika je totiž stále na vrcholu své třídy a je jedno, zda mluvíme o pohonu všech kol, testovaném motoru, nebo plejádě asistentů zvyšujících bezpečnost jízdy. Zbývá odpovědět na otázku, pro koho vlastně je určena zkoušená verze Generation Six, jejíž cena se už pohybuje v hladině dobře vybavených sedanů prestižní německé trojky. Napadá nás snad jenom dopravce, který se živí převozem VIP klientely.

vw testy mpv vw testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 771.075 Kč (Caravelle 2.0 TDI Trendline/75 kW)
Základ s testovaným motorem 1.319.520 Kč (Caravelle 2.0 TDI 4MOT Highline/150 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.522.581 Kč (Multivan 2.0 TDI 4MOT Generation Six /150 kW)

Plusy

  • Prostornost a variabilita
  • V dané třídě takřka bezpříkladné zpracování a úroveň kabiny
  • Ergonomie
  • Atraktivní vzhled (Generation Six)
  • Silný a plynule táhnoucí motor
  • Bohatá výbava
  • Zpřevodování

Minusy

  • Vzhledem k ceně chybí některé prvky výbavy
  • Lehce toporné rozjezdy
  • Průměrná pozice za volantem
  • Tlumení nerovností (bez ohledu na nastavení odpružení)

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (57)
Volkswagen T6 Multivan Generation six 2.0 BiTDI 4Motion
Cena základní sestavy 1 319 520 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, asistent rozpoznání únavy řidiče, ESP včetně brzdového asistenta, multikolizní brzda, systém stop-start, centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Pneumatiky 255/45 R18, barva bílá Candy v kombinaci s červenou Kirsch, prodloužená záruka importéra 2+2 roky, maximálně ale 180 000 km, čalounění sedadel kůže/Alcantara, dvakrát slot pro USB, adaptivní podvozek DCC, příprava pro tažné zařízení včetně stabilizace přívěsu, elektricky stavitelná bederní opěrka vpředu, multifunkční kožený volant, třízónová samočinná klimatizace, dešťový senzor, front assist a adaptivním tempomatem do 210 km/h, asistent pro změnu jízdního pruhu, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 522 581 Kč
Výbava testované sestavy Hlasové ovládání „Drive DVE“ a elektronické zesílení zvuku – komunikační systém pro interiér s použitím mikrofonu bez manuálního ovládání (+ 3198,-), Navigace „Discover Media Plus“ 6,3palcový barevný dotykový displej atd. (+ 44 901,-), boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu a vzadu (+ 13 072,-), light assist + paket „Světla a výhled“ (+ 3997,-), offroad asistent pro sjezd z kopce (+ 2533,-), servodovírání pravých bočních posuvných dveří (+ 4191,-), servodovírání levých posuvných bočních dveří (+ 4191,-), elektricky nastavitelná přední sedadla u řidiče s pamětí (+ 36 906,-), kola z lehkých slitin „Disc“ 8J x 18 stříbrné (+ 18 835,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 6.1 / 6.7
Emise CO2: 176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 4600 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2183 / 897
Rozměr pneu: 255/45 R 18
Volkswagen T6 Multivan Generation six 2.0 BiTDI 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5006
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1970
d) rozvor (mm): 3000
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 1400
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1600
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 9. 2015 15:39
Re: test
Souhlas
10. 9. 2015 17:33
Hezky
Co dodat.Propracovaný,střízlivý,neskutečně osobity,charismatiský...Všechna Tečka,jsou kultovní..Neřikám že by nemohl být někdo lepší,ale nikdo mě nenapadá...Kdyby ta nova generace vydržela takové miliardy kilometru jako nepokonaná T4 s nejlepšíma motorama na světě TDI,bylo by to unikum.Jenže dnešní inženyři a strojaři už nemaj valečnou a povalečnou školu a neumí to co jejich předci..Jsou to IT a to není dobře,..Ale i tak vypadá to auto skvěle...
9. 9. 2015 21:37
Re: VIP .....no ani ne
lancia to řeší sklopením sedaček do podlahy,otázka jestli by to místo na výšku stačilo, opravdu doporučuju prohlídnout :yes:
Avatar - martas2005
9. 9. 2015 11:47
Skvělý vůz s nádherným designem
Asi si jel v jinem Vcku nez ja. A vsichni ostatni? Komfortem jsem mel pocit jak v Ecku (resp lepsi nez Ccko, ktery jsem mel).
Avatar - martas2005
9. 9. 2015 11:33
Skvělý vůz s nádherným designem
Ja jel jen Vcko a byla to parada. U MB je treba u ceny proti katalogu odecist 15%. A tim, alespon u me, nema VW rozumnou sanci.