Test Auto.cz

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech – Říkejte mi Off-road

20.1. 2015
Verdikt
 

Luxusní SUV od Volkswagenu s třílitrovým turbodieselem jsme již otestovali, tenhle exemplář je však v něčem jiný – směle jej můžete nazývat off-roadem!

Bílý lak karoserie poskytuje zkoušenému exempláři trochu nenápadné vzezření, a přestože je vybaven dvacetipalcovými litými disky Tarragona za „lidových“ 124.100 Kč, na parkovišti před obchodním domem byste jej pravděpodobně přehlédli. Pravdou ale zůstává, že jeho krása tkví v něčem úplně jiném – pohonu všech kol 4Motion Terrain Tech. Ten je dostupný pouze pro základní agregát 3.0 TDI a připlatíte za něj 47.100 Kč. Jedná se však o zcela odlišnou konstrukci, která schopnosti v terénu posunuje na mnohem vyšší úroveň.

Čtyřkolka pro náročné

Z historického hlediska Volkswagenu Touareg se nejedná o nic nového, protože systém nabízela již jeho první generace pod označením 4XMotion. Nuance však najdeme v rozdělení hnacích sil – zatímco dříve byly mezi nápravami přenášeny v poměru 50:50, dnes je to 38:62 s preferencí zadní nápravy. Naopak standardní pohon 4Motion posílá na zadní nápravu 60 % točivého momentu, v závislosti na podmínkách to však může být až 80 procent.

Volkswagen Touareg: Srovnání generací

Znamená to tedy, že bude Touareg se systémem Terrain Tech zábavnější? Do jisté míry ano, ale ne tak, jak si možná představuje početná komunita vyznavačů jízdy „dveřmi napřed“. Hlavním tématem je totiž těžký terén, ve kterém přijde vhod uzavíratelný planetový mezinápravový diferenciál (4Motion má Torsen), závěr zadního diferenciálu a redukční převod 2,7:1. Pro zákazníky je také důležité, že všechny procesy řídí elektronika, a v interiéru pouze přibyly další tři polohy (závěry diferenciálů a redukce) otočného ovladače pro výběr silničního nebo off-road režimu. Podobně „chlapáckou“ páku vedle voliče automatické převodovky jako v Jeepu Wrangler tedy nečekejte.

Omezení se přesto najdou

Výše zmíněná fakta o pohonu všech kol napovídají výrazné zlepšení při pohybu v terénu, nic ale není zadarmo. Přestože pod kapotou bílého exempláře trůnil stejný šestiválcový turbodiesel o výkonu 193 kW v rozmezí 3800-4400 otáček jako u dříve zkoušené varianty s pohonem 4Motion, technická data uvádějí zhoršení dynamiky a spotřeby.

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Bluemotion – To dobré zůstává

Maximální rychlost nižší o 5 km/h nebo deklarovaná průměrná spotřeba 6,9 l na 100 km (dříve 6,6 l) sice nikomu vrásky dělat nebudou, při pružném zrychlení však automobil působí trochu línějším a v zatáčkách méně obratným dojmem.

Zkrátka, jako by auto stále někdo držel za tričko. A to zůstal zachován masivní točivý moment 580 N.m, který nastupuje v 1750 min-1. Co se však neměnilo, je vytříbenost osmistupňové měničové převodovky Tiptronic, která nám již několikrát dokázala, že jde o jednu z nejlepších skříní svého druhu na světě.

Volkswagen Touareg Terrain Tech - srovnání s konkurencí
ModelVolkswagen TouaregRange Rover SportJeep Grand Cherokee
Motor3.0 TDI3.0 TDV63.0 Multijet
Zdvihový objem [cm3]296729932987
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min]193/3800-4400190/4000184/4000
Točivý moment [N.m/min]580/1750-2500600/2000570/2000
Převodovka8A8A8A
Pohon4x4 s redukcí4x44x4 s redukcí
Světlá výška [mm] až 300až 278až 270
Maximální rychlost [km/h]220210202
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.67.68.2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6.96.97.5
Pohotovostní hmotnost [kg]225121152522
Cena [Kč]1.451.0001.696.4201.390.500

Podíl viny na horší dynamice nese pohotovostní hmotnost vyšší o 66 kilogramů (Touareg Terrain Tech váží 2251 kg) a také mechanické odpory a setrvačnost samotných diferenciálů. Tak či onak ale platí, že zrychlení z 0-100 km/h trvá stále velmi slušných 7,6 s, a když už jsme v předchozím odstavci nakousli spotřebu, ta se ve skutečnosti takřka nemění.

Na dálnici při rychlosti 130 km/h a 2000 min-1 na osmý rychlostní stupeň naměříte 8,4 l na 100 km, přičemž reálnou desetinu litru k dobru Touaregu s jednodušším pohonem všech kol lze připočíst odlišným venkovním podmínkám. Zbývající cykly se lišily v podobných mezích, proto je uvádíme jenom velmi stručně – město 10,2 l, mimo město 7,5 l, kombinace 8,1 l na 100 km.

obrázek [600 x 402]  

Stejně jako v minulém testu, je i zde středobodem jízdních vlastností nastavitelný vzduchový podvozek za 107.700 korun. Jeho práci oceníte na silnici, kde se dokáže bez větších problémů (až na náhlé změny charakteru vozovky) poprat s většinou nerovností, dává jízdě mimořádně jemný charakter a například sám pozná, kdy je žádoucí snížit světlou výšku o 15 milimetrů pro lepší obtékání vzduchu. Pořízením paketu Terraint Tech se navíc maximální světlost zvedne na 300 milimetrů (bez něj 280 mm) a problém tak nepředstavují ani více než půlmetrové brody (maximálně však 580 mm).

Efektivní jízda vyžaduje zkušenosti

Není třeba posouvat hranice samotného vozu, ale především ty řidičovy. On je totiž Touareg velmi schopný už se základní čtyřkolkou, a když se ke všemu přidají závěry diferenciálů a redukce, běžný řidič jej neutahá. O tom ostatně vypovídá fakt, že zmíněné systémy přicházejí ke slovu až ve chvíli, kdy se povrch pod koly změní v cosi mazlavého, dokonale zakrývajícího hrubý dezén použitých pneumatik Bridgestone.

Tou dobou rovněž přichází na řadu přísné dodržování zásad jízdy v terénu, především pak znalosti povrchu pod vámi, co největším snížení světlosti při bočním náklonu (auto zvládne až 35°) a co nejrozvážnějších reakcích. Přece byste nechtěli, aby šel dvoumilionový vůz „přes střechu“…

Volkswagen Touareg - průchodnost v terénu
Přední nájezdový úhel [°]30
Zadní nájezdový úhel [°]30
Přechodový úhel [°]27
Boční náklon [°]35
Stoupavost [°]45
Brodivost [mm]580
Světlá výška [mm]až 300

Základem úspěchu je přepnutí vozu do off-road režimu, který aktivuje asistent sjíždění kopců, ukáže aktuální nadmořskou výšku, stav diferenciálů a úhel natočení předních kol. Šikovným pomocníkem je také příplatkový systém kamer Arena View za 26.600 Kč, díky němu vůz vidíte z ptačí perspektivy a můžete sledovat, co se aktuálně nachází v jeho bezprostřední blízkosti.

Rychlost pohybu ze svahu regulujete přidáním či ubráním plynu (asistent sjíždění kopce ji pak pouze udržuje), citlivou práci za vás tedy udělá sám Touareg. Je ale třeba dávat pozor na jednu věc, a tou je hmotnost vozidla, především pak při traverzování (šikmých výjezdech svahů). Další pasažér na palubě už totiž takřka stoprocentně navýší celkovou hmotnosti vozu na více než 2,3 tuny, což je v místech, kde byste občas nešli ani pěšky, klíčové.

Závěry diferenciálů rovněž používejte pouze v situacích, kdy dojde k protáčení jednotlivých kol, a při co možná nejpřímějším směru jízdy. Při otáčení na abrazivním povrchu totiž můžete poškodit poloosy nebo dokonce roztrhnout diferenciály.

obrázek [600 x 336]  

Vyspělý pohon všech kol funguje překvapivě dobře a nestydíme se jej přirovnat k systému Terrain Response 2, který za příplatek nabízí například Range Rover Sport. Nečekejte obratnost kamzíka, ale spíše promyšlené chování životem ošlehaného horala. Škoda jen, že při brodění musíte dávat velký pozor na hloubku vody, která by se mohla dostat do sání. Britové si s problémem poradili velmi efektivně - systém Wade Sensing Range Roveru Sport vám řekne, v jaké hloubce se právě nacházíte.

Volkswagen Touareg je také pořádný tahoun. Za příplatek 19.100 Kč pořídíte elektricky výsuvné tažné zařízení, které zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Problém pak nepředstavuje ani přeprava koní nebo stejně hmotného vozidla na podvalníku, a když dojde na odjezd z rozbahněné louky, opět se můžete spolehnout na silný motor a terénní schopnosti. Pozor však na celkovou hmotnost soupravy – řidičské oprávnění na skupinu B stačí pouze do 3,5 tuny.

Závěr

S receptem Volkswagenu, kterak udělat s vynaložením minimálního příplatku z výborného vozu ještě lepší, jsme se v nedávné minulosti již setkali. Tehdy šlo o Volkswagen Golf GTI Performance, jehož přední elektronicky řízený diferenciál VAQ posunuje schopnosti v zatáčkách o několik úrovní výš.

Příplatek 47.100 Kč za pohon všech kol 4Motion Terrain Tech je vzhledem k základní ceně Volkswagenu Touareg minimální, a přestože je již jeho základní verze mimořádně schopná, závěry diferenciálů a redukce uspokojí i náročné řidiče. Vůz sice není tak sofistikovaný jako například Range Rover Sport a nedokáže nabídnout stejnou míru luxusu, přesto se jej ale nebojíme nazývat skutečným off-roadem.

Video

Nejlevnější verze modelu1.403.900 Kč (3.0 TDI BMT/193 kW)
Základ s testovaným motorem1.451.000 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.108.700 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW)

Plusy

  • Ve zkoušené kombinaci nenápadný design
  • Silný a kultivovaný motor
  • Mimořádné schopnosti v terénu
  • Přijatelná spotřeba paliva
  • Vzduchový podvozek umocňuje jízdní komfort

Minusy

  • S Terrain Tech paketem mdlejší reakce na sešlápnutí plynu
  • Méně obratné chování v zatáčkách
  • Kvůli vyšší hmotnosti obezřetnost v terénu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech

Cena v základní výbavě: 1 451 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 108 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, systém sledování únavy řidiče, alarm se senzorem naklonění vozu, dvouzónová klimatizace Climatronic, pohon všech kol 4Motion, hydraulický posilovač řízení s proměnlivou účinností, přídavné elektrické vzduchové topení, autorádio RCD550 s dotykovou obrazovkou, tempomat, systém Start/stop s rekuperací kinetické energie, bixenonové světlomety, diodové denní svícení, multifunkční tříramenný volant s koženým potahem, litá 17“ kola, paket Chrom Exterier, látkové potahy sedadel a další.

Výbava testovaného vozu:Systém pro monitorování okolí - Arena View, parkovací kamera, pohled z ptačí perspektivy (+26.600 Kč), Lane Assist + Side Assist (+28.100 Kč), zatmavená zadní skla (+11.400 Kč), elektrické otevírání zádi (+21.800 Kč), čtení dopravních značek (+2.800 Kč), rozšíření klimatizace na čtyřzónovou + palivová nádrž na 100 litrů (20.200 Kč), vzduchové odpružení + palubní počítač Premium (+107.700 Kč), sound systém Dynaudio Confidence (+40.800 Kč), sedadlo řidiče s pamětí (+4.800 Kč), kožené čalounění sedadel Cricket (+75.600 Kč), bixenonové světlomety s regulací na směr jízdy a ostřikovači (+45.800 Kč), diodové zadní svítilny a osvětlení značky (+9.100 Kč), tažné zařízení částečně elektricky sklopné (+19.100 Kč), navigace RNS 850 s DAB (62.700 Kč), panoramatické střešní okno (+34.400 Kč), litá 20“ kola Tarragona (+124.100 Kč), kuřácké provedení (+500 Kč), klavírový lak (+22.200 Kč).

Bilance: Svátek fotbalu v Rusku vyhrály sázkovky, FIFA, a Francie Bilance: Svátek fotbalu v Rusku vyhrály sázkovky, FIFA, a Francie

Výsledky šampionátu udělaly čáru přes rozpočet většině…

Agentura S&P potvrdila rating České republiky Agentura S&P potvrdila rating České republiky

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podává dovolání…

Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest

Osmadvacetiletý Brit Khalid Ali, který plánoval…

 

Štítky SUV Volkswagen Testy

Technické údaje
Motor Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 193 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 6.3 / 6.9
Emise CO2:174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 697 / 1642
Objem nádrže (l):100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2251 / 649
Rozměr pneu:275/45 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4801
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1709
d) rozvor (mm): 2893
e) rozchod vpředu (mm): 1656
f) rozchod vzadu (mm): 1676
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech –…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 



Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Doplní úpravy softwaru naftových aut také změna techniky? Německo rozhodne do září

Doplní úpravy softwaru také změny techniky? Německo rozhodne do září

Včera

O nutnosti snížit emise oxidu dusičitého úpravou naftových aut se v Německu mluví kvůli tomu, že zhruba 70 německých měst loni překročilo maximální povolené hodnoty NO2.




Blesk.cz

Chystá svatbu? Bílá opět navlékla prsten od testosteronového anděla!

Chystá svatbu? Bílá opět navlékla prsten od…

Lucie Bílá (52) vyvedla staronového miláčka Radka Filipiho (36) do společnosti a navštívila s ním radnici. Kromě…

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské materiály. Nikdo je ale nechtěl

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské…

Že hackerům nestačí jen dokonalá znalost počítačů a internetu, ale musí ovládat i řemeslo prodeje, ukazuje…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Kauza Panarin pokračuje, hráč dal klubu ultimátum

Přestupy NHL ONLINE: Kauza Panarin pokračuje, hráč…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos konal v…

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou obratem

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

 

Reflex.cz

Stále více lidí „potřebuje“ titul z VŠ. Řada z nich ale na jeho poctivý zisk nemá čas nebo schopnosti

Stále více lidí „potřebuje“ titul z VŠ. Řada z nich…

Česká vláda začíná připomínat pouťovou střelnici. Od jejího jmenování ještě neuběhl ani měsíc a už z ní odpadli…

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…