Test Auto.cz

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech – Říkejte mi Off-road

20.1. 2015
Verdikt
 

Luxusní SUV od Volkswagenu s třílitrovým turbodieselem jsme již otestovali, tenhle exemplář je však v něčem jiný – směle jej můžete nazývat off-roadem!

Bílý lak karoserie poskytuje zkoušenému exempláři trochu nenápadné vzezření, a přestože je vybaven dvacetipalcovými litými disky Tarragona za „lidových“ 124.100 Kč, na parkovišti před obchodním domem byste jej pravděpodobně přehlédli. Pravdou ale zůstává, že jeho krása tkví v něčem úplně jiném – pohonu všech kol 4Motion Terrain Tech. Ten je dostupný pouze pro základní agregát 3.0 TDI a připlatíte za něj 47.100 Kč. Jedná se však o zcela odlišnou konstrukci, která schopnosti v terénu posunuje na mnohem vyšší úroveň.

Čtyřkolka pro náročné

Z historického hlediska Volkswagenu Touareg se nejedná o nic nového, protože systém nabízela již jeho první generace pod označením 4XMotion. Nuance však najdeme v rozdělení hnacích sil – zatímco dříve byly mezi nápravami přenášeny v poměru 50:50, dnes je to 38:62 s preferencí zadní nápravy. Naopak standardní pohon 4Motion posílá na zadní nápravu 60 % točivého momentu, v závislosti na podmínkách to však může být až 80 procent.

Volkswagen Touareg: Srovnání generací

Znamená to tedy, že bude Touareg se systémem Terrain Tech zábavnější? Do jisté míry ano, ale ne tak, jak si možná představuje početná komunita vyznavačů jízdy „dveřmi napřed“. Hlavním tématem je totiž těžký terén, ve kterém přijde vhod uzavíratelný planetový mezinápravový diferenciál (4Motion má Torsen), závěr zadního diferenciálu a redukční převod 2,7:1. Pro zákazníky je také důležité, že všechny procesy řídí elektronika, a v interiéru pouze přibyly další tři polohy (závěry diferenciálů a redukce) otočného ovladače pro výběr silničního nebo off-road režimu. Podobně „chlapáckou“ páku vedle voliče automatické převodovky jako v Jeepu Wrangler tedy nečekejte.

Omezení se přesto najdou

Výše zmíněná fakta o pohonu všech kol napovídají výrazné zlepšení při pohybu v terénu, nic ale není zadarmo. Přestože pod kapotou bílého exempláře trůnil stejný šestiválcový turbodiesel o výkonu 193 kW v rozmezí 3800-4400 otáček jako u dříve zkoušené varianty s pohonem 4Motion, technická data uvádějí zhoršení dynamiky a spotřeby.

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Bluemotion – To dobré zůstává

Maximální rychlost nižší o 5 km/h nebo deklarovaná průměrná spotřeba 6,9 l na 100 km (dříve 6,6 l) sice nikomu vrásky dělat nebudou, při pružném zrychlení však automobil působí trochu línějším a v zatáčkách méně obratným dojmem.

Zkrátka, jako by auto stále někdo držel za tričko. A to zůstal zachován masivní točivý moment 580 N.m, který nastupuje v 1750 min-1. Co se však neměnilo, je vytříbenost osmistupňové měničové převodovky Tiptronic, která nám již několikrát dokázala, že jde o jednu z nejlepších skříní svého druhu na světě.

Volkswagen Touareg Terrain Tech - srovnání s konkurencí
ModelVolkswagen TouaregRange Rover SportJeep Grand Cherokee
Motor3.0 TDI3.0 TDV63.0 Multijet
Zdvihový objem [cm3]296729932987
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min]193/3800-4400190/4000184/4000
Točivý moment [N.m/min]580/1750-2500600/2000570/2000
Převodovka8A8A8A
Pohon4x4 s redukcí4x44x4 s redukcí
Světlá výška [mm] až 300až 278až 270
Maximální rychlost [km/h]220210202
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.67.68.2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6.96.97.5
Pohotovostní hmotnost [kg]225121152522
Cena [Kč]1.451.0001.696.4201.390.500

Podíl viny na horší dynamice nese pohotovostní hmotnost vyšší o 66 kilogramů (Touareg Terrain Tech váží 2251 kg) a také mechanické odpory a setrvačnost samotných diferenciálů. Tak či onak ale platí, že zrychlení z 0-100 km/h trvá stále velmi slušných 7,6 s, a když už jsme v předchozím odstavci nakousli spotřebu, ta se ve skutečnosti takřka nemění.

Na dálnici při rychlosti 130 km/h a 2000 min-1 na osmý rychlostní stupeň naměříte 8,4 l na 100 km, přičemž reálnou desetinu litru k dobru Touaregu s jednodušším pohonem všech kol lze připočíst odlišným venkovním podmínkám. Zbývající cykly se lišily v podobných mezích, proto je uvádíme jenom velmi stručně – město 10,2 l, mimo město 7,5 l, kombinace 8,1 l na 100 km.

obrázek [600 x 402]  

Stejně jako v minulém testu, je i zde středobodem jízdních vlastností nastavitelný vzduchový podvozek za 107.700 korun. Jeho práci oceníte na silnici, kde se dokáže bez větších problémů (až na náhlé změny charakteru vozovky) poprat s většinou nerovností, dává jízdě mimořádně jemný charakter a například sám pozná, kdy je žádoucí snížit světlou výšku o 15 milimetrů pro lepší obtékání vzduchu. Pořízením paketu Terraint Tech se navíc maximální světlost zvedne na 300 milimetrů (bez něj 280 mm) a problém tak nepředstavují ani více než půlmetrové brody (maximálně však 580 mm).

Efektivní jízda vyžaduje zkušenosti

Není třeba posouvat hranice samotného vozu, ale především ty řidičovy. On je totiž Touareg velmi schopný už se základní čtyřkolkou, a když se ke všemu přidají závěry diferenciálů a redukce, běžný řidič jej neutahá. O tom ostatně vypovídá fakt, že zmíněné systémy přicházejí ke slovu až ve chvíli, kdy se povrch pod koly změní v cosi mazlavého, dokonale zakrývajícího hrubý dezén použitých pneumatik Bridgestone.

Tou dobou rovněž přichází na řadu přísné dodržování zásad jízdy v terénu, především pak znalosti povrchu pod vámi, co největším snížení světlosti při bočním náklonu (auto zvládne až 35°) a co nejrozvážnějších reakcích. Přece byste nechtěli, aby šel dvoumilionový vůz „přes střechu“…

Volkswagen Touareg - průchodnost v terénu
Přední nájezdový úhel [°]30
Zadní nájezdový úhel [°]30
Přechodový úhel [°]27
Boční náklon [°]35
Stoupavost [°]45
Brodivost [mm]580
Světlá výška [mm]až 300

Základem úspěchu je přepnutí vozu do off-road režimu, který aktivuje asistent sjíždění kopců, ukáže aktuální nadmořskou výšku, stav diferenciálů a úhel natočení předních kol. Šikovným pomocníkem je také příplatkový systém kamer Arena View za 26.600 Kč, díky němu vůz vidíte z ptačí perspektivy a můžete sledovat, co se aktuálně nachází v jeho bezprostřední blízkosti.

Rychlost pohybu ze svahu regulujete přidáním či ubráním plynu (asistent sjíždění kopce ji pak pouze udržuje), citlivou práci za vás tedy udělá sám Touareg. Je ale třeba dávat pozor na jednu věc, a tou je hmotnost vozidla, především pak při traverzování (šikmých výjezdech svahů). Další pasažér na palubě už totiž takřka stoprocentně navýší celkovou hmotnosti vozu na více než 2,3 tuny, což je v místech, kde byste občas nešli ani pěšky, klíčové.

Závěry diferenciálů rovněž používejte pouze v situacích, kdy dojde k protáčení jednotlivých kol, a při co možná nejpřímějším směru jízdy. Při otáčení na abrazivním povrchu totiž můžete poškodit poloosy nebo dokonce roztrhnout diferenciály.

obrázek [600 x 336]  

Vyspělý pohon všech kol funguje překvapivě dobře a nestydíme se jej přirovnat k systému Terrain Response 2, který za příplatek nabízí například Range Rover Sport. Nečekejte obratnost kamzíka, ale spíše promyšlené chování životem ošlehaného horala. Škoda jen, že při brodění musíte dávat velký pozor na hloubku vody, která by se mohla dostat do sání. Britové si s problémem poradili velmi efektivně - systém Wade Sensing Range Roveru Sport vám řekne, v jaké hloubce se právě nacházíte.

Volkswagen Touareg je také pořádný tahoun. Za příplatek 19.100 Kč pořídíte elektricky výsuvné tažné zařízení, které zvládne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Problém pak nepředstavuje ani přeprava koní nebo stejně hmotného vozidla na podvalníku, a když dojde na odjezd z rozbahněné louky, opět se můžete spolehnout na silný motor a terénní schopnosti. Pozor však na celkovou hmotnost soupravy – řidičské oprávnění na skupinu B stačí pouze do 3,5 tuny.

Závěr

S receptem Volkswagenu, kterak udělat s vynaložením minimálního příplatku z výborného vozu ještě lepší, jsme se v nedávné minulosti již setkali. Tehdy šlo o Volkswagen Golf GTI Performance, jehož přední elektronicky řízený diferenciál VAQ posunuje schopnosti v zatáčkách o několik úrovní výš.

Příplatek 47.100 Kč za pohon všech kol 4Motion Terrain Tech je vzhledem k základní ceně Volkswagenu Touareg minimální, a přestože je již jeho základní verze mimořádně schopná, závěry diferenciálů a redukce uspokojí i náročné řidiče. Vůz sice není tak sofistikovaný jako například Range Rover Sport a nedokáže nabídnout stejnou míru luxusu, přesto se jej ale nebojíme nazývat skutečným off-roadem.

Video

Nejlevnější verze modelu1.403.900 Kč (3.0 TDI BMT/193 kW)
Základ s testovaným motorem1.451.000 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.108.700 Kč (3.0 TDI BMT Terrain Tech/193 kW)

Plusy

  • Ve zkoušené kombinaci nenápadný design
  • Silný a kultivovaný motor
  • Mimořádné schopnosti v terénu
  • Přijatelná spotřeba paliva
  • Vzduchový podvozek umocňuje jízdní komfort

Minusy

  • S Terrain Tech paketem mdlejší reakce na sešlápnutí plynu
  • Méně obratné chování v zatáčkách
  • Kvůli vyšší hmotnosti obezřetnost v terénu
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech

Cena v základní výbavě: 1 451 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 108 700 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, systém sledování únavy řidiče, alarm se senzorem naklonění vozu, dvouzónová klimatizace Climatronic, pohon všech kol 4Motion, hydraulický posilovač řízení s proměnlivou účinností, přídavné elektrické vzduchové topení, autorádio RCD550 s dotykovou obrazovkou, tempomat, systém Start/stop s rekuperací kinetické energie, bixenonové světlomety, diodové denní svícení, multifunkční tříramenný volant s koženým potahem, litá 17“ kola, paket Chrom Exterier, látkové potahy sedadel a další.

Výbava testovaného vozu:Systém pro monitorování okolí - Arena View, parkovací kamera, pohled z ptačí perspektivy (+26.600 Kč), Lane Assist + Side Assist (+28.100 Kč), zatmavená zadní skla (+11.400 Kč), elektrické otevírání zádi (+21.800 Kč), čtení dopravních značek (+2.800 Kč), rozšíření klimatizace na čtyřzónovou + palivová nádrž na 100 litrů (20.200 Kč), vzduchové odpružení + palubní počítač Premium (+107.700 Kč), sound systém Dynaudio Confidence (+40.800 Kč), sedadlo řidiče s pamětí (+4.800 Kč), kožené čalounění sedadel Cricket (+75.600 Kč), bixenonové světlomety s regulací na směr jízdy a ostřikovači (+45.800 Kč), diodové zadní svítilny a osvětlení značky (+9.100 Kč), tažné zařízení částečně elektricky sklopné (+19.100 Kč), navigace RNS 850 s DAB (62.700 Kč), panoramatické střešní okno (+34.400 Kč), litá 20“ kola Tarragona (+124.100 Kč), kuřácké provedení (+500 Kč), klavírový lak (+22.200 Kč).

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky SUV Volkswagen Testy

Technické údaje
Motor Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 193 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 6.3 / 6.9
Emise CO2:174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 697 / 1642
Objem nádrže (l):100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2251 / 649
Rozměr pneu:275/45 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4801
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1709
d) rozvor (mm): 2893
e) rozchod vpředu (mm): 1656
f) rozchod vzadu (mm): 1676
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Touareg 3.0 TDI Terrain Tech –…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…