reklama


Test Auto.cz

Volkswagen Touareg 3.0 TDI – To dobré zůstává

16.12. 2014
Verdikt
 

Pokud hledáte pohodlné SUV, které se nezalekne ani složitého terénu, ale na Range Rover Sport nemáte peníze, kupte si modernizovaný Volkswagen Touareg. S naftovým turbodieselem je vynikající!

V únoru příštího roku tomu bude pět let, co se představila druhá generace Volkswagenu Touareg. V rámci segmentu SUV wolfsburské automobilky je tento model na vrcholu potravního řetězce, a protože se jak po stránce vzhledu, tak i techniky tolik liší předchozího vydání z roku 2002, mohla současná modernizace probíhat v lehčím taktu. Hlavním tématem byla spotřeba, emise a výkon. Vzhled se měnil pouze minimálně.

Volkswagen Touareg spadá do stejné třídy, jako například BMW X5 nebo Mercedes-Benz ML. V tomto ohledu působí velmi zajímavě prodejní výsledky v České republice, především pak srovnání loňského a letošního roku. Zatímco loni byl ze zmíněné trojky nejvýše zástupce ze Stuttgartu (379 prodaných kusů) a X5 ztrácela na druhý Touareg 18 exemplářů (Volkswagen prodal 314 ks), letošní rok vede mnichovské SUV, přičemž Touareg a ML evidují shodných 287 vozů. Volkswagen však na rozdíl od Mercedes-Benzu svůj loňský výsledek pravděpodobně obhájí.

Změny mírné, leč znatelné

Pokud vedle sebe postavíte Volkswagen Touareg z roku 2010 a současný, modernizovaný, zaujmou na první pohled designové změny přední části. Ta totiž dostala širší masku chladiče se čtveřicí podélných lamel, které plynule navazují na přepracované bixenonové světlomety. Také v jejich případě se ladilo, a to poměrně razantním způsobem – pryč jsou linky, které odpovídají spíše předchozímu vydání Golfu, a nastupuje ladnost ve stylu Phaetonu. Spodní část nárazníku si naopak zachovala své členění a přidala negativní sklon nosníků oddělujících rozměrný středový průduch od bočních.

obrázek [600 x 373]  

Vzadu je změn ještě méně. Koncové svítilny jsou naprosto totožné jako před modernizací, přibyl výraznější spoiler nad zadním oknem, lehkých kontur doznaly úzké vodorovné odrazky, a své místo zde našla elegantní chromovaná lišta. Podtrženo, sečteno – zezadu facelift pozná pouze znalec, šarm a charakter ale autu nechyběl již v roce 2010.

Přísný smysl pro pořádek

Kdybyste k modernizovanému Touaregu přistupovali se zavázanýma očima a pásku si sundali až uvnitř, nepřijdete ve srovnání s minulým vydáním na jediný rozdíl v tvarech, kvalitě materiálů nebo dílenském zpracování. V konečném důsledku to znamená, že si vůz udržel svůj kvalitní a nadmíru uživatelsky přívětivý standard, který se dokáže směle rovnat s modely luxusního segmentu.

TEST VW Touareg 4,2 TDI V8 – Osm stačí. Bohatě.

Němcům je často přičítán velký důraz na pořádek, což o kokpitu Touaregu platí dvojnásob. Symetrii rozložení tlačítek na středové konzole a tunelu narušuje snad jenom ovládání hlasitosti autorádia a elektronická parkovací brzda. Tady se někdo s pravítkem skutečně vyřádil, což má ale za důsledek, že se v autě okamžitě cítíte jako doma, a dokonce i s výše zmíněnou páskou na očích snadno nastavíte komfortní funkce auta. Až tak dobře je ergonomie přístrojové desky zvládnutá.

Dotykové ovládání multimediálního systému se v luxusním segmentu moc nenosí (BMW a Mercedes-Benz mají sdružený ovladač na středovém tunelu), v koncernovém rozhraní se však velmi rychle zorientujete a využijete některé zajímavé možnosti – třeba přepnutí elektrického ovládání sedadla spolujezdce na tlačítka u řidiče a široké možnosti monitoringu situace kolem vozu pomocí čtveřice kamer. Ty vám velmi pomohou v městském provozu (například při manévrování na malém prostoru jako doplněk parkovacích čidel), při parkování, v terénu a dokonce i při couvání s přívěsem. Láci však nečekejte – stojí 26.600 Kč.

obrázek [600 x 403]  

Interiér se nezměnil ani po stránce rozměrů. Stále platí, že vás vnitřní prostor doslova pohltí. Stěžovat si nemůžeme na předních sedadlech a už vůbec ne po přesednutí dozadu, kde i osobám s výškou 190 centimetrů stále zůstává před koleny zhruba 30 milimetrů místa. Polohovatelná zadní opěradla navíc navozují pocit limuzíny, s čímž souvisí perfektní podpora stehen nebo snadné nastupování. Myslelo se přitom také na zdánlivé maličkosti – kryté vnitřní prahy vaše oblečení ochrání před nečistotami, které karoserie nachytá během jízdy.

TEST VW Touareg 3,0 TDI - (Ne)příjemná skutečnost

Image víceúčelového rodinného automobilu podporuje zavazadelník o základním objemu 697 litrů a s ním spojená výhoda v případě, že si pořídíte vzduchové pérování za 107.700 Kč. Díky němu totiž můžete regulovat výšku ložné hrany v rozmezí až 50 milimetrů, což usnadní manipulaci s těžkými nebo rozměrnými předměty. Další praktická libůstka v podobě tažného zařízení vás bude stát 19.100 korun – vysunuje se tlačítkem na pravé stěně zavazadelníku a dokonce i ve dvanáctiprocentním stoupání utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3.500 kilogramů.

Konečně novinky!

Český dovozce aktuálně Volkswagen Touareg nabízí se dvěma pohonnými jednotkami, přičemž obě spalují naftu – třílitrovým šestiválcem (193 kW) a osmiválcem o objemu 4,2 litru (250 kW). Pro první redakční test omlazené verze jsme sáhli po slabším z nich, a to hned z několika důvodů: plní totiž přísnou emisní normu Euro 6 (V8 umí „jenom“ Euro 5+), kombinovaná spotřeba se má vejít pod 7 l na 100 km a cenový rozdíl činí závratných 442.000 Kč v neprospěch osmiválce (stojí od 1.846.900 Kč), který se tak v rámci nabídky stává okrajovou, nebo spíše srdeční záležitostí.

Volkswagen Touareg - srovnání s konkurencí
ModelVolkswagen TouaregMercedes-Benz MLBMW X5Jeep Grand Cherokee
Motor3.0 TDI350 BluetecxDrive30d3.0 MultiJet
Pohon4x44x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2967298729932987
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]193/3800-4400190/3600190/4000184/4000
Točivý moment [N.m/min]580/1750-2500620/1600-2400560/1500-3000570/2000
Převodovka8A7A8A8A
Maximální rychlost [km/h]225224230202
Zrychlení 0-100 km/h [s]7.37.46.98.2
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6.66.85.97.5
Světlá výška [mm]**201-300161-285209205-270
Cena [Kč]1.403.9001.556.0601.608.000*1.368.900
*Cena zahrnuje poplatek za dopravu a předprodejní servis ve výši 9000 Kč
**Krajní hodnoty napříč nabízenými verzemi

Modernizace se na zkoušeném šestiválci podepsala zvýšením výkonu na 193 kW (dříve 180 kW), snížením kombinované spotřeby ze 7,2 na 6,6 l na 100 km a především úpravami souvisejícími s přechodem na Euro 6. Motor nyní využívá kombinace nízkotlaké a vysokotlaké recirkulace výfukových plynů ERG a katalyzátoru SCR-DPF se vstřikování močoviny, což Volkswagenu na čas zajistilo klid od evropských úředníků. Hrdlo nádobky na AdBlue je umístěno poměrně neprakticky pod dojezdovou rezervou, kapalinu však nedoléváte tak často – podle stylu jízdy každých 10 až 15 tisíc kilometrů.

Nedá se přitom říct, že by byla jízdní dynamika přísnou emisní normou nějak sužována. Výkon 193 kW totiž plynule narůstá od nejnižších otáček a vrcholí v rozmezí od 3800 do 4400 min-1, mohutný „spodek“ zajišťuje točivý moment posílený na 580 N.m (+30 N.m), a tomu všemu hraje do karet sametová osmistupňová převodovka Tiptronic, kterou známe z nedávno testovaného Audi A6 Allroad. Při rychlostech do 130 km/h navíc umí automat vyřazovat do neutrálu, aby využíval kinetické energie vozu po uvolnění pedálu plynu.

obrázek [600 x 403]  

Dejte si výše zmíněná fakta dohromady a máte před sebou 2.185 kilogramů vážícího drobečka, o kterém díky mimořádně jemné souhře motoru a automatické skříně prakticky nevíte (řazení vyšších stupňů probíhá zhruba ve 2.500 otáčkách), ale kdykoliv je to potřeba, umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 7,3 sekundy. To pak nechá Tiptronic letět ručičku otáčkoměru napříč jejím spektrem za podpory nevtíravého šestiválcového barytonu.

Nejlepší jízda na vzduchu

Jak jsem zmínil již výše, můžete Volkswagen Touareg pořídit se vzduchovým odpružením. Jeho ovládání ani funkce se v rámci faceliftu neměnilo, proto na středovém tunelu stále najdeme trojici otočných ovladačů pro navolení silničního, nebo off-road režimu, manuálního nastavení světlé výšky a aktivaci přednastavených módů Normal, Comfort a Sport.

Každý z nich má něco do sebe, ve většině případů si však vystačíte s komfortním nastavením, ve kterém je podvozek posazen 220 milimetrů nad zemí. Houpavý charakter jízdy dokáže narušit pouze náhlá změna povrchu pod koly, nicméně v zatáčkách se dočkáte poměrně velkých náklonů karoserie, ovšem za stále výborného držení stopy a dostatku informací od hydraulického posilovače řízení. Zmíněné náklony ovšem vyřeší dynamický paket za 11.700 Kč, který obsahuje aktivní stabilizátory a sníží světlost o 25 milimetrů. Tedy o hodnotu, jaké dosáhnete po přepnutí do režimu Sport.

Více než 1,7 metru vysokému SUV nedělají problémy dálniční tahy, při kterých si z hlediska odhlučnění interiéru počíná dokonce lépe než BMW X5. Zde už výšku karoserie neřešíte, protože při překročení rychlosti 140 km/h se auto samo přikrčí, aby regulovalo obtékání vzduchu a tím pádem i průměrnou spotřebu.

obrázek [600 x 325]  

Ta se ale i bez snížení světlé výšky umí udržet v rozumných mezích – při 130 km/h totiž motor točí na osmý rychlostní stupeň jenom 2000 otáček a nárokuje si 8,3 litru na 100 km. Zhruba o čtyři desetiny nižších hodnot se dočkáte v kombinovaném cyklu, v mimoměstském se dostanete až o litr níže bez toho, abyste se museli přehnaně krotit, a ve městě počítejte s necelými deseti litry na 100 kilometrů.

Šlo by to i lépe, ale auto jednak něco váží, a převodovka nechává při rozjezdech prokluzovat měnič momentu, aby zajistila výborný komfort a vyvarovala se nepříjemnému cukání. Na všechno zkrátka jemně naladěný systém Start/stop s rekuperací kinetické energie, který vypíná motor již v rychlostech pod 7 km/h, nestačí.

Terén si dá s libostí

Ať sáhnete po kterékoliv z nabízených verzí, můžete se spolehnout na standardně dodávaný permanentní pohon všech kol 4Motion. Volkswagen jej nabízí ve dvou provedeních, přičemž zkoušený exemplář využívá ten jednodušší z nich (vůz s Terrain Tech paketem podrobíme testu později). Jeho základem je samosvorný středový diferenciál Torsen se šesti planetovými koly. Ve výchozím módu jsou hnací síly mezi nápravy rozděleny v poměru 40:60, nicméně v případě potřeby dokážou přední kola přenést 20 až 60 % a zadní zákonitě 40 až 80 % hnacích sil. To už se ale bavíme o specifických jízdních situacích.

Takto vybavené SUV je od podstaty na terén připraveno lépe, než například konkurenční BMW X5. Už díky krátkým převisům karoserie, nájezdovým úhlům 24 a 25 stupňů při světlé výšce 220 milimetrů, a koneckonců i možnosti projíždět půlmetrové brody, aniž by byl ohrožen motor nebo interiér. Výhodou také je, že kromě off-road režimu (zobrazí náklony karoserie, aktivuje asistent sjíždění svahů a upraví charakter řazení) a případně závěru diferenciálu, se o nic jiného nestaráte. Zkrátka jenom ovládáte pedály a točíte volantem, dokud nenarazíte na limity dvacetipalcových pneumatik. Průprava jízdy v terénu je ale přesto důležitá, protože s Touaregem dojedete dál, než byste na první pohled tipovali.

Závěr

Volkswagen přistupoval k faceliftu Touaregu podobně, jako Audi k modelové řadě A6. Měnilo se jenom skutečně to nejnutnější a hlavním tématem byla především spotřeba, emise a posílení výkonu. V tomto ohledu není automobilce co vytknout, protože již v roce 2010 odvedla s mezigenerační obměnou luxusního SUV pořádný kus práce.

Na Touaregu nás nejvíce přitahují vyvážené jízdní vlastnosti na silnice a minimální úsilí, které musíte vynaložit, abyste byli úspěšní také v terénu. S tím však souvisejí dva prvky, pro které musíte sáhnout hluboko do kapsy – dynamický paket s aktivními stabilizátory, díky kterým by se karoserie v zatáčkách tolik nenakláněla (11.700 Kč) a pneumatický podvozek za 107.700 Kč. Výše příplatku se zdá být horentní, takto vybavený Touareg se pak ale vyrovná konkurenčním vozům z luxusního segmentu a některé, především imageové modely jako BMW X5, dokáže v určitých oblastech hravě překonat.

Video

Nejlevnější verze modelu1.403.900 Kč (3.0 TDI Bluemotion/193 kW)
Základ s testovaným motorem1.403.900 Kč (3.0 TDI Bluemotion/193 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.034.230 Kč (3.0 TDI Bluemotion/193 kW)

Plusy

  • Vnější změny osvěžily klasické tvary karoserie
  • Mimořádně jemný běh motoru
  • Měkce pracující automatická převodovka
  • Vnitřní prostor
  • Plně dostačující dynamika jízdy
  • Vynikající podvozek
  • Dveřmi kryté vnitřní prahy

Minusy

  • Vysoká cena příplatkové výbavy
  • Větší náklony karoserie v zatáčkách
  • Reakce podvozku na náhlé změny charakteru vozovky
Foto a video: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Touareg 3.0 TDI Bluemotion

Cena v základní výbavě: 1 403 900 Kč Cena v testované výbavě: 2 034 230 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, systém sledování únavy řidiče, alarm se senzorem naklonění vozu, dvouzónová klimatizace Climatronic, pohon všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen, hydraulický posilovač řízení s proměnlivou účinností, přídavné elektrické vzduchové topení, autorádio RCD550 s dotykovou obrazovkou, tempomat, start/stop s rekuperací kinetické energie, bixenonové světlomety, diodové denní svícení, multifunkční tříramenný volant s koženým potahem, litá 17“ kola, paket Chrom Exterier, látkové potahy sedadel a další.

Výbava testovaného vozu:Systém pro monitorování okolí - Arena View, parkovací kamera, pohled z ptačí perspektivy (+26.600 Kč), Lane Assist + Side Assist (+28.100 Kč), zatmavená zadní skla (+11.400 Kč), elektrické otevírání víka zavazadelníku (+21.800 Kč), rozpoznávání dopravních značek (+2.800 Kč), rozšíření dvouzónové klimatizace na čtyřzónovou + 100litrová palivová nádrž (20.200 Kč), vzduchové odpružení + palubní počítač Premium (+107.700 Kč), sound systém Dynaudio Confidence (+40.800 Kč), R-Line interiér – kovové pedály, vyhřívaný volant a páčkami pro řazení, hliníkový dekor přístrojové desky a dveří, kovové nástupní lišty (+25.000 Kč), klimatizovaná přední sedadla (+17.600 Kč), paměťová funkce sedadla řidiče (+4.800 Kč), kožené čalounění sedadel Cricket (+75.600 Kč), bixenonové světlomety s regulací na směr jízdy a ostřikovači (+45.800 Kč), diodové zadní svítilny a osvětlení SPZ (+9.100 Kč), tažné zařízení částečně elektricky sklopné (+19.100 Kč), metalíza Moonlight (+28.600 Kč), litá 20“ kola Masafi (82.630 Kč), navigace RNS 850 s DAB (62.700 Kč).

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Touareg 3.0 TDI Bluemotion
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 193 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 580 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 6 / 6.6
Emise CO2:174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 697 / 1642
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2185 / 695
Rozměr pneu:275/45 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4801
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1709
d) rozvor (mm): 2893
e) rozchod vpředu (mm): 1656
f) rozchod vzadu (mm): 1976
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Touareg 3.0 TDI – To dobré zůstává



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti…

Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů Volkswagen svolá v Rusku do servisů 44.000 Touaregů

Problém se vedle Touaregu týká také Porsche Cayenne. Po…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama