Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V60 T6 AWD – Hrajte si

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Nejnovější švédské kombi je jiné! Místo nekonečně objemného zavazadelníku láká na výkon, trakci a sněžnou zábavnost.

Řadový šestiválec dopovaný turbodmychadly a kombinovaný se švédským Haldexem se stal první motorizací nového kombi V60, se kterou jsme měli tu čest.

Hodně o nové generaci Volv střední třídy řekl test sedanu S60, jenže špičkový turbobenzin a zejména velmi živý pohon všech kol posunuje jízdní dojmy s tímto kombi o řád výše. Zejména když vám v testovacím termínu nasněží právě tak jako nám…

Hatchback místo kombi?

Velká kombi značky Volvo se vždy kupovala kvůli jejich dlouhé zádi, praktickému zavazadelníku a variabilnímu interiéru. S tím je –alespoň v případě V60 – konec. Koncepce tohoto kombi je radikálně odlišná od menšího V50 i většího V70. Prioritou karosářů se stal design!

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Toto kombi je stejně dlouhé jako výchozí sedan, má i stejný rozvor. S oběma mírami je spojen nový přístup značky k jejímu autu střední třídy. Délka 4.628 mm je totiž na dnešní poměry v segmentu celkem malá, když vedle ní napíšete číslo udávající rozvor (2.776 mm) dostanete druhý extrém. Základ sportovně střižených proporcí je ale na světě. Navzdory kompaktní karoserii bylo možné díky rozvoru vytvořit důstojně prostorný interiér, odpovídající zvyklostem v segmentu.

Vnější design zpočátku ničím nešokuje. Silueta patří typickému sportovně pojatému kombi, třetí boční okno dostalo obrysy připomínající kupé, jenže to už je dnes spíše pravidlo než výjimka. Zadní partie by designér znalý tvarů XC60 dokázal taky snadno odvodit. A příď, ta zůstala až po B-sloupek identická. Proti výchozí S60 tedy žádná velká dramata.

Když ale srovnáte toto kombi s ostatními praktickými karoseriemi Volva v dnešní nebo nedávno minulé nabídce, je to přeci jen dost velká změna. Dlouhý rozvor nechal při skromných celkových rozměrech jen málo pro přední i zadní převis. Snižující se střecha a rostoucí boční prolis navíc z tohoto kombi udělaly dravě přikrčený skoro-hatchback, který si budou kupovat úplně jiní Volvisté než ti odkojení řadami 240, 850 nebo V70…

TEST Volvo S60 T6 AWD (11/2010) - Ostré. A proto jej řídíte?

TEST Volvo S60 D3 (09/2010) – Švédská trojka

Zavazadelníková skromnost

V předchozí stati jsme už naznačili, že toto Volvo se kvůli kufru kupovat nebude. S ohledem na to, co nabízí konkurenční Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, nebo Mercedes-Benz C model T, je 430 litrů v nové V60 podprůměrných. K průměru se nepřiblížíte ani po sklopení sedadel, hodnotu 1241 l totiž hravě překonává i menší model V50.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Základní objem v pětimístném uspořádání se může chlubit snad jedině slušnou nejmenší vnitřní šířkou mezi podběhy (1100 mm). Délkou u dna 970 mm uspokojí elementární přepravní potřeby, horší je to pak s výškou pod platem (400 mm), resp. ode dna kufru ke střeše (640 mm). Lednička nebo nerozložená horská kola do V60 naložíte jen těžko.

Sklápí se pouze opěradlo a to rovnou na sedák. Vzniká tak ideálně rovné dno zavazadelníku, což je však v této třídě spíše standard než výjimka. Práh zavazadelníku je 650 mm nad vozovkou a to je hodnota, která je mírně horší, než je průměr ve třídě.

V podlaze je připraven výklopný segment, kterým můžete snadno nevelký objem kufru rozpůlit. Pod ní zbylo místo jen na lepicí sadu.

Centimetry k dobru

… si užijí cestující na zadních místech. Řeč je o vylepšení prostoru nad zadními sedáky, kde přibyly podle našeho měření 2 centimetry, které vylepšují pocitově i fakticky atmosféru ve druhé řadě.

Sedák je v kombi o 20 mm výše nad podlahou (370 mm) než u sedanu (350 mm), takže ergonomie sezení je na vyšší úrovni, což oceníte hlavně na delších cestách.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Interiér je vzadu o něco vzdušnější i díky vyšším bočním sklům ve srovnání se sedanem. Spodní hrana oken naopak zůstává hodně vysoko, a tak děti uvidí ven z auta jen dost špatně, takže na dlouhých cestách máte o zábavu postaráno.

Interiér Volva V60 má reprezentativní šířku v úrovni loktů – vpředu 1520 mm, vzadu 1490 mm – přesto s obsazením zadní lavice třemi osobami raději nepočítejte. Tvarování je zde “dvoumístné“, prostřední pasažér je odsouzen k opírání se o tvrdou loketní opěrku integrovanou do zadního opěradla a středový tunel dost překáží.

Pokud má řidič nebo jeho spolujezdec raději nízký posaz za volantem, nezbývá pod sedáky vzadu dost místa pro nárty zadních cestujících.

Šest napříč

Jestliže vnější design a rozměry zavazadelníku nerespektují tradiční hodnoty švédské značky a jdou na věc nově, špičkový šestiválec zvládá roli silné, ale v první řadě komfortní motorizace na jedničku, jako za starých časů.

Při běžné jízdě je podle očekávání (jde o řadové uspořádání šesti válců vpředu napříč) velmi kultivovaný, pracuje s jen velmi nízkými otáčkami a jeho momentovou charakteristiku vylepšuje mírné přeplňování. Pod plynem tak máte 440 Nm mezi 2100 a 4200 min-1. Dost na to, aby vám ke sprintu na 100 km/h stačilo 6,2 s.

Klasický šestistupňový automat s měničem při klidné jízdě řadí sametově, stejně se i rozjíždí nebo popojíždí v koloně.

Zatímco se první test aktuální Té-šestky v sedanu S60 odehrával převážně na suchém asfaltu, druhé setkání proběhlo v podmínkách pravé zimy. Nevadilo nám teď, že výkonová špička není právě výrazná a zvuková kulisa motoru spíše šestiválcově decentní. Naplno ale vynikly kvality elektronicky řízeného pohonu všech kol a atletických proporcí tohoto auta.

Vyloženě sportovní jízdu jsme vyměnili za příjemné klouzání pod dohledem stabilizace, ovšem s výrazným přispěním Haldexu 4. generace u zadní nápravy. Necelých 1700 kg byste tomuto autu zpočátku nehádali. Na souvislé vrstvě sněhu se čtyřkolka ochotně pouští do hledání zatím nevyužité trakce některého z kol a jiné to není ani na výjezdech ze zatáček. Očekávaná nedotáčivost je potlačena na hranici možností tohoto uspořádání, a když využijete chytrý pohon všech kol, jde o celkem zábavnou kratochvíli. Samozřejmě v rámci bezpečnostních standardů, které ani u vrcholu modelové řady Volvo neopouští.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Spotřeba paliva není u přeplňovaných šestiválců klíčovou informací, ale vězte, že s nejvyšší opatrností se dá jezdit s průměrem 100 km/h za 8 l/100 km. Dálniční standard (130 km/h) znamená odběr 11 l/100 km a přibližně 2500 min-1. Rychlá jízda zvedá odběr na 15 a více l/100 km.

Závěr

Dva testy nového sedanu S60 už ukázaly, že ostrost nových Volv střední třídy je dost relativní pojem. Stejné platí i o kombi. Ve srovnání s německou prémiovou konkurencí se jeví možnosti Volva stále jako kompromis mezi pohodlím posádky, izolací řidiče od okolního světa, aktivní bezpečností a ovladatelností auta. Proti všem starším Volvům jde však o přiostření na zcela novou úroveň.

Interiér v duchu nejmodernějšího skandinávského designu oslovuje kvalitou materiálů a velmi dobrým zpracováním. Některé detaily ale působí trucovitě – jediný výdech na vrcholu středové konzoly, malý displej palubního informačního systému nebo vizuálně lákavá sedadla, která ale díky koženému čalounění zase tolik tělo nedrží a jsou v první řadě pohodlná.

Nic se nezměnilo na nekompromisním přístupu Volva k bezpečnosti. Dnes jej reprezentují zejména prvky předcházející nehodám v čele s přednárazovým systémem a rozpoznáváním chodců. Obojí funguje dobře a obojí jde vypnout, když na světýlka promítaná do čelního skla náhodou nemáte náladu.

Když dovybavíte V60 o adaptivní podvozek, dostanete velmi komfortní auto s vyváženými jízdními vlastnostmi, které umí být s ohledem na předchůdce i v zatáčkách překvapivě rychlé a dokonce i zábavné. Pohon všech kol funguje na sněhu přesně tak, jak od moderní silniční čtyřkolky čekáte. Klientela Volva se tak musí smiřovat především s faktem, že opravdu velký zavazadelník dnes nabídne jen větší a o něco dražší V70.

JAKE.AUTO.CZ VOLVO V60 (přehled článků)

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida

Plusy

  • Velmi dobrá trakce i na kluzkém povrchu
  • Nové prvky aktivní bezpečnosti
  • Luxusně zařízený a dobře odhlučněný interiér
  • Tichý motor s vysokým výkonem a velkou pružností
  • Nízký aerodynamický hluk, tuhá karoserie
  • Čeština v palubních informačních systémech

Minusy

  • Malé rozměry zavazadlového prostoru
  • Absence bočních airbagů na zadních sedadlech
První cena vozu 795.000,- (T3, 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.230.000,- (T6 AWD, 224 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.350.000,- (T6 AWD, 224 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.369.700,- (T6 AWD, 224 kW)
Ondřej Láník
Diskuze (11)
Volvo V60 T6 AWD
Cena základní sestavy 1 350 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová manuální převodovka, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, lékárnička, výstražný trojúhelník, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo (LED), osvětlení vozu "Home safe", boční směrová a poziční světla, DPF (Diesel Particle Filter) - filtr pevných částic (D3, D5 a D5 AWD), vypínač airbagu spolujezdce včetně úchytů dětské sedačky na předním sedadle, Volvo DNA světla (poziční / parkovací), City safety systém 2.generace, omezovač rychlosti, elektronické řízení teploty ETC s vnitřní recirkulací, pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 60/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na tužku a kreditní kartu, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlené toaletní zrcátko spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, osvětlení v zavazadlovém prostoru, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, obložení Charcoal, uni decor na ovladačích na přístrojové desce a dveřích, textilní koberečky, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, náhradní lepicí sada na pneumatiku, barevně sladěné nárazníky, boční lišty, držák na tužku a kreditní kartu, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený 3-ramenný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, textilní koberečky (4 ks), osvětlené toaletní zrcátko řidiče, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka vzadu s držákem nápojů a úložným prostorem, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, AQS (Air Quality Sensor), dešťový senzor, systém uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, parkovací asistent vzadu, chronografické přístroje Watch dials, Audio systém High Performance, 8 reproduktorů, 4x40W, 3ramenný kožený volant s aplikací, kola z lehké slitiny 7.0x17" BALDER (215/50 R17), chromované provedení ovladačů klimatizace, bright decor - lišta kolem oken, hliníkové obložení Shimmer Graphite, čalounění leather (kůže), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a sedadlo, aktivní Dual-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, bright decor - na předním spoileru. Kč
Cena testované sestavy 1 369 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+19.700,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 224 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 2100 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.8 / 7.5 / 10.2
Emise CO2: 237
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1241
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1670 / 640
Rozměr pneu: 215/50 R17
Volvo V60 T6 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2776
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - eLzyx
1. 2. 2011 10:55
přiostření
svezl jsem se s podobnou V60 T6 a nepřipadala mi ostřejší než V70R druhé generace či dokonce V70R první generace.
Avatar - eLzyx
1. 2. 2011 10:36
Re: Displej palubního informačního systému
tím zapuštěním udělali podle mě krok zpátky. Daleko lepší byl volvoklasický vyjížděcí z palubky. Je víc na očích.
Avatar - gld
31. 1. 2011 21:21
Re: Interiér
Mám rád, keď sa v interiéri použije trochu fantázie, aj ohľadom farebnosti. Nemusí to byť zas kolotoč ale čierny plast s čiernymi sedačkami a na stredovom paneli nejaká tá pro forma lištička z falošného hliníku, to ma príliš nebere ;-)
31. 1. 2011 20:54
Re: Displej palubního informačního systému
Větší displej má 7 palců, ne 8.
Avatar - Ricardo
31. 1. 2011 20:02
Re: Interiér
Interiér mně barvami připomněl 350Z