Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V90 T6 – Jeden nutný příplatek

Tomáš Dusil
Diskuze (195)
Vozům Volvo se někdy přezdívá „švédská ocel“ či „švédské tanky“. Ač nejnovější testovaná V90 nemá na první pohled s hranatými starými modely pranic společného, ve skutečnosti na ně v lecčem navazuje.


Design, interiér


Pokud se trochu orientujete v historii modelové nabídky skandinávského výrobce, tak jistě víte, že model označený V90 už tu jednou byl. Šlo o modernizovanou tradiční řadu 940/960 s klasickým uspořádáním pohonu, vyráběnou od roku 1990. V roce 1996 přišla V90 coby karosářská verze kombi, zatímco sedan nesl označení S90. Na trhu nakonec vydržela tato volva pouhé dva roky, když je nahradila první S80 a od ní odvozené kombi V70, oboje ale již s pohonem předních kol.

Původní S80/V70 vznikla ještě před spojením volva s fordem, k němuž došlo v roce 1999, tedy pouhý rok po premiéře těchto modelů. Pozdější modely, jmenovitě druhá generace S80/V70, již fordy částečně kopírovaly, avšak stále si zachovávaly určitou svébytnost. Třeba pohonnými jednotkami. Slavné a dodnes úžasné vznětové pětiválce D5 tak nenajdete pod kapotou žádného z fordů, stejně jako ultimativní a vzácně se vyskytující zážehový osmiválec, který byl výsledkem spolupráce Volva s japonskou Yamahou. Motory Ford a v případě vznětových čtyřválců také PSA se však pod kapotou vozů Volvo naopak vyskytovaly docela často, což tradiční příznivci švédské značky těžce nesli.

Hledej, šmudlo!

K testu zapůjčené V90 poháněné vrcholnou zážehovou motorizací T6 (více nabízí pouze hybrid T8) bylo oděno do vrcholné výbavy Inscription. Už tak vysoká základní cena této výbavy a motorizace 1.676.600 korun byla dále navýšena, kupříkladu o špičkové audio Sensus Connect – Premium sound s 9palcovým dotykovým monitorem, který z kupujícího vytáhne dalších 99.900 korun. Za 42.300 korun si můžete v zimě předehřát kabinu nezávislým dálkově ovládaným topením. “Jen” na 9.400 korun vyjde vyhřívání předních sedadel v kombinaci s vyhřívanými tryskami ostřikovačů čelního skla, coby součást paketu Winter. Ty nejsou umístěny na kapotě motoru, ale jsou součástí stíračů, kdy každý obsahuje dvě trysky. Toto řešení jsme kdysi viděli snad jen na Peugeotu 405, přitom je v praxi účinnější než to rozšířené. V každém případě ale platí, že vyhřívaná sedadla bychom u tohoto auta, navíc pocházejícího z chladného severu, očekávali ve standardu.

Kabina V90 nabízí vskutku neopakovatelné kouzlo. Od specifického a jinde nevídaného tvaru palubní desky, přes použité materiály, z nichž bychom chtěli vyzdvihnout zejména dekorativní dřevěné obložení v odstínu ořechu (Linear Walnut). Dvouzonová klimatizace je v sérii, za odděleně nastavitelnou teplotu pro zadní sedadla, navíc zvlášť pro levou a pravou stranu, zaplatíte navíc 19.900 korun. Standardem je pouze u hybridní dvoumotorové verze T8 AWD.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Volvo V90 má být zejména komfortním automobilem, což kabina jasně dokazuje. Pokud ale v autě sedíte poprvé, budete možná trochu lamentovat nad ergonomií ovládacích prvků. Ta tam je intuice, známá z vozů Audi, BMW či Mercedes-Benz. Řešení dotykového monitoru tak bude bližší spíše mladší generaci uživatelů, zvyklých na moderní tablety. Právě tablet to celé asi nejvíce připomíná. Verze T6 je - jak dnes velí doba, vybavena standardně systémem stop-start. V každém autě jej ihned po usednutí vypínáme, většinou samostatným tlačítkem. Ale ouha, ve V90 k nalezení není. Ukrývá se totiž v jednom z podmenu rozhraní.

Hliník hledej vpředu

Testované Volvo V90 je stejně jako jeho výše zmíněný předchůdce z druhé poloviny 90. let variantou kombi odvozenou od sedanu S90. Technicky pak oba modely vycházejí z druhé generace SUV XC90, která od základu novou techniku této značky uvedla na trh jako první.

Základem V90 je nová podlahová plošina pojmenovaná Scalable Product Architecture (SPA). Jde o čistě švédský produkt, který již nemá s Fordem vůbec nic společného. Při pohledu zboku zaujme věci znalého pozorovatele relativně krátký přední převis karoserie, který jakoby evokoval vozy klasické koncepce. Technika SPA se však vyznačuje hnacím řetězcem uloženým napříč před přední nápravou. Ve snaze nabídnout již tradiční prvotřídní bezpečnost, je na konstrukci skeletu karoserie vozidla použito šest různých ocelí a slitin.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Třeba příčník předního nárazníku je z hliníkové slitiny, stejně jako přední části hlavních podélníků v motorovém prostoru (takzvaných nosů). A dále jsou z hliníku vyrobeny části předních podběhů. V tomto případě se jedná o poměrně složitě tvarovaný odlitek, kdy cílem je relativně vysoká tuhost při současném zachování příznivé hmotnosti. Slouží pro uložení horního příčného ramene přední lichoběžníkové nápravy, která je jednou ze zásadních technických novinek v porovnání s předchůdcem S80/V70. Spolu s novou přední nápravou přichází také elektromechanický posilovač řízení.

Ta největší technická zajímavost se ale nachází na zadní nápravě. Ta je integrální konstrukce, přičemž k odpružení kol se nepoužívají běžné vinuté pružiny, ale příčná listová pružina.

Motor, jízdní vlastnosti


Komfort? Spíše sport!

Podvozek V90 může být za příplatek 54.600 korun adaptivní pojmenovaný Four-C. Kromě toho, že umožňuje měnit tuhost tlumičů, nabízí také pneumatické pružiny místo vinutých vpředu a příčného listové pružiny vzadu. Se systémem Four-C se tak pojí také udržování světlé výšky vozu bez ohledu na zatížení a jízdní situaci.

Testované volvo toto nemělo, což byla možná trochu škoda. V kombinaci s 19palcovými litými koly by se podvozek na rozbitých cestách choval jistě kultivovaněji a jízda by tak byla komfortnější. V90 má standardní tlumiče evidentně docela tuhé, možná až příliš. Zejména při pomalé jízdě na rozbité silnici tak kvalita jízdy rozhodně neodpovídala kategorii auta a potažmo i jeho ceně. O běžných nerovnostech jsme proto věděli, přejezd těch hlubokých byl někdy až nepříjemný. Při rychlé jízdě to bylo již lepší, avšak k očekávanému etalonu, navozenému velmi vysokou technickou úrovní vozu, to mělo daleko.


Zajímavé je, že před nedávnem testovaná ojetá S80 byla v otázce nastavení odpružení také poměrně tuhá. Jenže na rozdíl od nové V90 nabízela současně měkčí stabilizátory, které celou situaci trochu zachraňovaly. V90 je utažená také na nich a výsledkem je nečekaně vysoká úroveň ovladatelnosti. Testované volvo se tak v zatáčkách řídí jako nějaký sporťák. A je jedno, zda jde o táhlé oblouky, nebo krátké. Prostě volvo se jimi proplétalo až nepochopitelným způsobem a s naprosto stoickým klidem. Myslíme si, že řidiči, zvyklí sedlat klasická hranatá volva, která vynikala plavností jízdy, ale v zatáčkách se jim až tolik nelíbilo, by byli z nové V90 v šoku. Už jen to řízení. Sice má elektromechanický posilovač, avšak volant šel obdobně ztěžka jako u starých sporťáků s hydraulikou. K tomu navíc nabízelo řízení úžasnou přesnost, známou z vozů BMW, ale ne z Volva. Navíc čím rychleji se jelo, tím se auto řídilo lépe, jak rostla jeho agilita podpořená odezvou na otočení volantem. S T6 se pojí vždy pohon všech kol realizovaný elektrohydraulickou lamelovou spojkou, dnes již pojmenovanou Borg Warner (dříve Haldex) 5. generace. I ten jistě přispívá k vynikající jízdní dynamice vozidla a jeho příkladné stabilitě při zatáčení vysokou rychlostí.

Twincharger žije!

V minulosti se pod označením T6 třeba u původního Volva S80 ukrýval dvojicí turbodmychadel přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 2,8 litru. Dnes je to pouhý čtyřválec, neboť motory o větším počtu válců, jejichž vrcholem byl v úvodu zmíněný osmiválec, již Volvo nenabízí.

Nová generace motorů Drive-E se tak liší kromě výkonu také použitým přeplňováním. Pouze vrcholná testovaná T6 kombinuje mechanicky poháněný Rootsův kompresor, dodávaný a hlavně dále vylepšený firmou Eaton s turbodmychadlem. Jedná se tedy o motor s kombinovaným přeplňováním, který lidé znají zejména ve spojení se skupinou VW a nechvalně proslulým motorem 1.4 TSI ve všech jeho verzích vyjma variant s 90 a 92 kW.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Proč Švédové zvolili tuto koncepci přeplňování, od níž Němci nedávno upustili, zůstává otázkou. Do přibližně 3500 otáček pracuje kompresor i turbodmychadlo společně, od uvedené hranice dojde k odpojení pohonu kompresoru přes integrovanou elektromagnetickou spojku a při vyšších otáčkách motor přeplňuje pouze turbodmychadlo. Jak asi očekáváte, hlavní předností motoru, označeného B4204T27, je pružnost. Ta je skutečně skoro absolutní. A nejde pouze o vrchol točivého momentu 400 N.m při 2200 až 5400 otáčkách za minutu. I pod touto hranicí motor velmi ochotně spolupracuje, zčásti ale i díky samočinné osmistupňové převodovce s měničem momentu, kterou dodává firma Aisin. Tyto skříně totiž dokážou prokluzem měniče momentu chybějící newtonmetry účinně maskovat.

Motor je navíc velmi tichý, byť pravdou je, že třeba nový Opel Insignia je v otázce hlučnosti s V90 srovnatelný a stojí polovinu. Kladem motoru je také spotřeba paliva. Během testovacího týdne ukázal palubní počítač průměr 9,6 l na 100 km, což je akceptovatelné vzhledem k nabízeným parametrům a také převažujícímu městskému provozu.

Plním (skoro) všechna přání

Podobně jako někteří konkurenti, nabízí i V90 možnost zvolit si jízdní režim auta. Na výběr jsou čtyři - Eco, Comfort, Dynamic a Individual. Pokud by byl vůz vybaven podvozkem Four-C, mělo by s jednotlivými režimy souvislost také nastavení tuhosti odpružení.

V našem případě jsme si však museli vystačit „jen“ s nastavením účinnosti posilovače řízení, zpětnou vazbou pedálu brzdy, reakcí na přidání plynu a také chováním pohonu všech kol či adaptivního tempomatu ACC. Rozdíl mezi jednotlivými režimy vnímatelný je, nakonec jsme však nastavili mód Comfort, který nám přišel jako dobrý kompromis. Pokud jej změníte na Eco a před tím jste si vypnuli systém stop-start, dojde automaticky k jeho opětovné aktivaci.

Závěr


Závěr


Vrcholný zážehový agregát T6 slibuje velmi dobré dynamické parametry, navíc se současně jeví jako veskrze úsporný. Vzhledem k použití výhradně přímého vstřikování benzínu doporučujeme tankovat palivo o vyšším oktanovém čísle, byť jej výrobce přímo nepředepisuje. V opačném případě to může vyústit v zakarbonování motoru. Když už ne při každém tankování, tak alespoň při každém druhém. Líbila se nám originalita a stylově pojatá kabina, byť z ergonomického hlediska to není úplně nejlepší. Kdo z nějakého důvodu odmítá německá auta, pro toho může být V90 zajímavou volbou. Největší otazník se vznáší nad cenou auta, která je prostě vysoká. Navíc k našemu překvapení je třeba mnohé prvky výbavy, které bychom u takového auta očekávali (i vzhledem k ceně) v sérii, nutné objednávat dodatečně.

volvo testy vyssistredni volvo testy vyssistredni  

Nejlevnější verze modelu1.159.400 Kč (D3 FWD Drive-E/110 kW Kinetic)
Základ s testovaným motorem1.568.300 Kč (T6 AWD Drive-E/236 kW Momentum)
Testovaný vůz bez příplatků1.676.600 Kč (T6 AWD Drive-E/236 kW Incription)
Testovaný vůz s výbavou2.057.900 Kč (T6 AWD Drive-E/236 kW Incription)

Plusy

  • Velmi pružný a vcelku úsporný motor
  • Jemně řadící samočinná převodovka
  • Vynikající úroveň bezpečnosti
  • Ovladatelnost a jízdní vlastnosti v zatáčkách
  • Přesné řízení
  • Materiály a zpracování
  • Tuhá karoserie
  • Vzhled vně i uvnitř

Minusy

  • Kvalita jízdy na rozbitých silnicích
  • Vyšší cena
  • Příplatky za prvky výbavy, které by měly být v sérii
  • Drobné ergonomické prohřešky

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (195)
Volvo V90 T6
Cena základní sestavy 1 676 600 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace s čidlem kvality vzduchu (AQS), elektricky nastavitelná u řidiče s pamětí, kožený volant, elektricky stavitelná bederní opěrka, 2x úchyty ISOFIX vzadu, systém ochrany krční páteře WHIPS, přední plně diodové světlomety, 7 airbagů včetně kolenního řidiče, start/stop systém, volič jízdních režimů, dešťový senzor pro čelní sklo, dvojité centrální zamykání dveří, 18palcová kola, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 057 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Business - zahrnuje navigaci (+34.800,-), paket Versatility - ochranná síť v kufru atd (+ 27.500,-), paket Light (+ 24.600,-), paket Winter (+ 9.400,-), rádio DAB (+ 12.000,-), samostatný CD přehrávač (+ 3.000,-), Sensusu Premium Sound system (+ 90.900,-), Volvo Guard Alarm (+ 15.300,-), IntelliSafe Surround (+ 16.700,-), samočinná čtyřzonová klimatizace (+ 19.900,-), nezávislé topení (+ 42.300,-), kamery parkovacího asistentu s výhledem 360 stupňů (+ 30.600,-), náhradní dojezdové kolo vč heveru (+ 3.000,-), 19palcová kola (+ 24.800,-), modrá Mussel Blue metalic (+ 26.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1526
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1832 / 470
Rozměr pneu: 255/40 R19
Volvo V90 T6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4936
b) šířka (mm): 1879
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2941
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1629
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 11. 2017 20:47
Re: V90
tak tak :yes:
15. 11. 2017 20:46
Re: Otazka?
Volvo je krasavec :-)
18. 10. 2017 13:04
Re: V90
Si robíš srandu ? jazdil si to ? sedel si v tom. Jazdil som všetky nové volvá(XC 90 excellence, S90/V90-t6, S90 T6-polestar, XC60,V90 cross country) sedel som aj v naftových aj benzínových motoroch ... fakt, že 4 valec a 2liter ma mrzí (sám mám T6 ešte 6valec a je to plnší a krajší zvuk a hlavne ide z motora a nie z výfukov) čo sa týka ale jazdných vlastností super (majiteľ volva si nebude ho*iť ego na 0-100 a maximálke )a čo sa týka spracovania interiéru tak VW koncern sa nechytá ani z ďaleka (pokiaľ nesedíš v novej naloženej A8 ale tá bude stáť o niekoľko desiatok tisíc eur viac) Prvotriedne materiály, detaily dotiahnuté úplne do konca ...atď ...
Avatar - maxi!
7. 7. 2017 06:39
Re: Otazka?
:yes:
Avatar - Hammunasakra
1. 7. 2017 07:57
Re: Cena
Kde je problém? Volvo má zas švédský kořeny

VW Porsche používá zas katarský peníze a seděj i v dozorčí radě, Mercedes zas SAE a kuvajtský prachy = odteď už jen BMW? Tam sou americký norský a švýcarský prachy = to může bejt? ;-)

Furt řikám že Lexus je jediná pravá prémie :yes: >:D >:-[]